Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > NAT - Nowa (przyszła) Królowa > CRF 1000 L

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 03.12.2017, 10:44   #1
chemik
 
chemik's Avatar


Zarejestrowany: Nov 2010
Miasto: Wrocław
Posty: 1,419
Motocykl: Husqvarna 701 Enduro
chemik jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 4 tygodni 15 godz 23 min 25 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał VIPER Zobacz post
Super liczniki dystrybutorów na stacjach czy coś innego?
Ech, jako chemikowi krew mi się burzy gdy widzę takie posty.
Postaram się opisać wszystko w dużym, bardzo dużym uproszczeniu. Nie znam specyfikacji silnika w NAT, ale zakałdam, że przystosowany on jest do spalania benzyny bezołowiowej o minimalnej liczbie oktanowej 95 i nie ma czujnika spalania stukowego.
Liczba oktanowa benzyny to nie jest jej "moc" (bardziej fachowo: kaloryczność, czyli ilość energii, którą niesie). Jest to podatnośc na spalanie stukowe w modelowym silniku laboratoryjnym. To nie jest tak jak z wódą, że 45% bardziej kopie od tej 40%. Im większa liczba oktanowa tym mniejsza podatnośc benzyny na spalanie stukowe.
Natomiast jeśli chodzi o "moc" benzyny to można w dużym, bardzo dużym uproszczeniu założyć, że maleje ona wraz ze wzrostem liczby oktanowej. Czyli benzyna 95 jest bardziej kaloryczna od benzyny 98. Zatem lejąc benzynę 98 do silnika przystosowanego do benzyny 95 spowodujemy spadek jego wydajności.
Jeśli porównamy moc takich samych silników, z tym że jeden będzie przystosowany do spalania benzyny 95, a drugi do spalania benzyny 98 to okaże się, że ten drugi ma większą moc. Ale nie wynika to z kaloryczności benzyny, tylko z parametrów pracy silnika! Np. silnik na benzynę 98 ma mniejszy kąt wyprzedzenia zapłonu.
Zatem jesli silnik jest przystosowany do spalania benzyny 95 to lejemy taką. Jeśli w specyfikacji jest 98 to lejemy taką.
Istnieją jeszcze silniki z czujnikami spalania stukowego i tam lejemy to jest pod ręką - silnik sam dostosuje parametry swojej pracy. Nie wiem, czy w motocyklach się stosuje takie silniki. W autach sa tylko w tych najdroższych modelach, bo to tania technologia nie jest.
Oczywiście można lać benzynę 98 do silnika na benzynę 95, ale na pewno mocy większej nie odczujemy (a jeśli odczujemy to będzie to efekt placebo). Silnikowi to nie zaszkodzi. My zubożejemy o kilka złotowek, o które wzbogaci się skarb państwa i nieznacznie koncern paliwowy. Ale czymże jest owe kilka złotówek za spokój psychiczny?
chemik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03.12.2017, 12:09   #2
Novy
Moderator
 
Novy's Avatar


Zarejestrowany: Dec 2008
Miasto: Niemcownia
Posty: 3,382
Motocykl: CRF 1000D/DCT
Przebieg: 48k+
Novy jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 4 tygodni 1 dzień 4 godz 21 min 33 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał chemik Zobacz post
(...)Liczba oktanowa benzyny to nie jest jej "moc" (bardziej fachowo: kaloryczność, czyli ilość energii, którą niesie).(...)
To teraz jeszcze poproszę o wytłumaczenie czym odbywa się 'chrzszczenie' benzyny (przez kogo to mnie mniej interesuje) i jaki to ma wpływ na życie, żywotność i zdrowie silnika?

Dodam tylko (już to gdzieś opisywałem), że jadąc do Białej, po tankowaniu w PL, spalanie mojej NATki wzrosło o jakieś 600-700ml przy tych samych prędkościach i obciążeniu. Zrobiłem wtedy (do Bialej i z powrotem) ponad 2kkm, więc porównanie miałem.
__________________
Wreszcie mam swój kawałek szczęścia w całym tym gównie dookoła
Novy jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03.12.2017, 23:12   #3
luk2asz
 
luk2asz's Avatar

Zapłaciłem składkę :) Dział PiD

Zarejestrowany: Apr 2010
Miasto: KrK
Posty: 1,388
Motocykl: CRF1100
luk2asz jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 miesiące 2 tygodni 1 dzień 9 godz 9 min 20 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał Novy Zobacz post
To teraz jeszcze poproszę o wytłumaczenie czym odbywa się 'chrzszczenie' benzyny (przez kogo to mnie mniej interesuje) i jaki to ma wpływ na życie, żywotność i zdrowie silnika?

Dodam tylko (już to gdzieś opisywałem), że jadąc do Białej, po tankowaniu w PL, spalanie mojej NATki wzrosło o jakieś 600-700ml przy tych samych prędkościach i obciążeniu. Zrobiłem wtedy (do Bialej i z powrotem) ponad 2kkm, więc porównanie miałem.
Jak jadę na wakacje i mam pełny bak polskiego paliwa to nie ma bata zawsze zrobię mniejszy przebieg na baku niż, np. na austriackim czy niemieckim. Coś w tym jest.
luk2asz jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03.12.2017, 14:16   #4
VIPER
 
VIPER's Avatar


Zarejestrowany: Nov 2016
Miasto: TAK
Posty: 135
Motocykl: CRF1000L GS1200adv
Przebieg: jest
VIPER jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 2 dni 2 godz 28 min 5 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał chemik Zobacz post
Ech, jako chemikowi krew mi się burzy gdy widzę takie posty.
Postaram się opisać wszystko w dużym, bardzo dużym uproszczeniu. Nie znam specyfikacji silnika w NAT, ale zakałdam, że przystosowany on jest do spalania benzyny bezołowiowej o minimalnej liczbie oktanowej 95 i nie ma czujnika spalania stukowego.

Natomiast jeśli chodzi o "moc" benzyny to można w dużym, bardzo dużym uproszczeniu założyć, że maleje ona wraz ze wzrostem liczby oktanowej. Czyli benzyna 95 jest bardziej kaloryczna od benzyny 98.

Zatem lejąc benzynę 98 do silnika przystosowanego do benzyny 95 spowodujemy spadek jego wydajności.

Zatem jesli silnik jest przystosowany do spalania benzyny 95 to lejemy taką. Jeśli w specyfikacji jest 98 to lejemy taką
Ups, no i masz ci babo placek. Jak to miło mądrego posłuchać i czegoś się nauczyć. Do tej pory myślałem, ze większa liczba oktanów, znaczy to że paliwo spala się płynniej i efektowniej (wpływając + na wydajność silnika) i trudniej jest o spalanie detonacyjne. silniki bardziej "wyżyłowane" potrzebują oktanów nie po to żeby lepiej "szły" tylko po to żeby po czasie "kopyta" nie wystawiły ... - lipa
Tak więc z zaprezentowanych przez mnie wyników wynika chyba tylko jedno, że te 99 oktanów i skład Shell V-Power to bujda na resorach - ma mniej niż 95 okt - inaczej zielony słupek pobiłby niebieski (95) i czerwony (98) w górę - zużycie paliwa byłoby największe

Nie ma się co oszukiwać, przecież wg instrukcji NAT: motocykl zaprojektowano do używania paliwa o liczbie oktanowej 91 lub wyższej.

Swoją drogą ciekawe ile oktanów mają tak naprawdę paliwa, które są na stacjach.
__________________
Umiejętność prawidłowej oceny przychodzi z doświadczeniem. Niestety doświadczenia przybywa w wyniku niewłaściwej oceny

Ostatnio edytowane przez VIPER : 04.12.2017 o 00:41 Powód: literówka
VIPER jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Zbyt Duże Zużycie Oleju WiesiekM Silnik, sprzęgło, skrzynia 51 26.07.2012 14:12
Zaworki iglicowe - 07 a 04, zużycie? Olek Uklad paliwowy i wydechowy 8 01.02.2012 21:26
Pompa Paliwa Adagiio Uklad paliwowy i wydechowy 8 19.05.2011 10:40
Zużycie zębatki Kudłaty Rysiek Rama, zawieszenia, napęd 36 10.06.2009 14:23
Korbowód, sworzeń - wyraźne zużycie Zet Johny Silnik, sprzęgło, skrzynia 20 19.01.2009 21:29


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 01:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.