![]() |
|
Układ chlodzenia Montaż i demontaż elementów układu chłodzenia: termostat, pompa wodna, wiatraki, chłodnice, prowadzenie przewodów |
![]() |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
|
![]() |
#1 |
![]() Zarejestrowany: Jun 2014
Miasto: Tychy
Posty: 43
Motocykl: RD07 + PD06
Przebieg: 77777,7
![]() Online: 1 tydzień 5 dni 1 godz 37 min 37 s
|
![]()
Obliczenia są poprawne przy założeniu, że wszystkie oleje mają taką samą rozszerzalność termiczną i jest ona stała w zakresie 10-100 stopni C (co w praktyce rzadko ma miejsce). Jednak ja bym założył wyższą temperaturę oleju w nagrzanym silniku - jakieś 90 stopni, co przekłada się na objętość większą o trochę ponad 150 ml.
Żeby było ciekawiej, to trzeba pamiętać o rozszerzalności aluminium, przez co w nagrzanym silniku miska olejowa (karter) ma trochę większą objętość - poziom oleju będzie niższy niż na zimno, po dolaniu tych 150 ml. Przy zimnym silniku wcale nie musi być więcej oleju, gdyż ze względu na większą lepkość lepiej przylega do smarowanych powierzchni i w ten sposób spełnia swoje zadanie. Oczywiście pisząc o zimnym silniku w domyśle wypowiadam się o przypadku, gdy motocykl został pozostawiony gorący i nie uruchamiany do pomiaru poziomu oleju na zimno - póki silnik był ciepły i tak znakomita większość oleju zdążyła spłynąć z głowic do miski i tam pozostała. Ostatnio edytowane przez kjakub : 15.02.2015 o 18:47 Powód: uzupełnienie |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
HELP - cieknie płyn z pompy.... ??? | Ropuch | Układ chlodzenia | 52 | 01.10.2018 23:35 |
Płyn chłodniczy temp. wrzenia 180 st. | płock1964 | Wszystko dla Afryki | 19 | 17.06.2016 13:27 |
Jak wymienić płyn hamulcowy w DL650A? | krzysiek_m | Inne - dyskusja ogólna | 4 | 28.09.2014 21:56 |
Płyn do czyszczenia układów hamulcowych | mihoo | Hamulce, kola, opony | 6 | 31.08.2013 06:33 |
WODA PŁYN MIESZANKI w tropiki | chomik | Układ chlodzenia | 4 | 22.09.2008 08:20 |