|  17.03.2011, 22:52 | #1 | |
| Niepoprawny ideologicznie - XTZ/GS/LC4 ;)  Zarejestrowany: Jul 2008 Miasto: Józefów 
					Posty: 660
				 Motocykl: R1100GS, LC4   Online: 2 tygodni 1 dzień 17 godz 58 min 40 s |  GPSowo-garminowe dylematy 
			
			Hej, na pomysł tego tematu wpadłem gdyż dostaję sporo pytań na PW n.t. różnych funkcjonalności GPSów - zazwyczaj w kontekście garmina. W sumie nie ma sensu, żebym odpowiadał na to tylko na PW, bo może ktoś jeszcze ma podobny problem. A może ktoś coś ciekawego dopowie i sam się doszkolę  Jeśli dział nie ten to proszę o przeniesienie. Na start dzisiejsze PW: Cytat: 
 I tutaj ważna uwaga: planując trasę w MS (MapSource) zapisujesz tylko waypointy (punkty pośrednie) i tylko one są przesyłane do odbiornika, który sam wyznacza na ich podstawie trasę - w zależności od swoich ustawień. Przy czym nawet jeśli masz identyczne ustawienia i dokładnie tą samą mapę (wersja mapy ma znaczenie dla kalkulacji trasy) w MS i odbiorniku NIE MA ŻADNEJ GWARANCJI ŻE ODBIORNIK WYLICZY Z NICH TĄ SAMĄ TRASĘ - czyli po wgraniu "trasy" do urządzenia może ona wyglądać inaczej niż w MS Po prostu mają inne algorytmy wyliczania trasy - nawet różne wersje odbiorników (modele lub firmware) też mogą wyliczać różne trasy z tych samych danych początkowych - warto sprawdzić przed wyjazdem. Kolejna sprawa to to, że w praktyce na trasie okazuje się, że często trzeba robić objazdy, bo n.p. dana droga jest z jakiegoś powodu nieprzejezdna. Problem pojawia się w momencie, gdy omijamy któryś z punktów pośrednich - odbiornik będzie "kazał" nam do niego wrócić i zaliczyć. Trzeba "w trasie edytować trasę" i usunąć problematyczny punkt (i wszystkie przed nim, bo odbiornik(garmin) zawsze zaczyna nawigację od początku trasy). Dlatego lepiej dzielić offroadową trasę na krótsze odcinki (ok. 25km) i po ich zakończeniu ładować kolejny - w praktyce jest to sporo wygodniejsze i szybsze niż obsługa jednej, długiej, wielopunktowej trasy. Kolejna sprawa - z praktyki wynika mi, że najlepiej w terenie sprawdza się nawigacja na tzw. "krechę" (na azymut, "trasa bezpośrednia" w garminie, "tryb off-road" w AutoMapie) czyli gdy odbiornik wskazuje namiar+odległość do najbliższego punktu pośredniego ("zwrotu" w PL-terminologii garmina). Przy włączonym routingu po drodze gdy odbiornik uzna, że zjechaliśmy z trasy wytycza nam nową trasę zastępczo-powrotną (zazwyczaj w terenie zupełnie abstrakcyjną) - co przy endurzeniu zdarza się naprawdę często. Lepiej wyklikać trasę zakręt po zakręcie - przy okazji odpada problem czy odbiornik poprowadzi nas tak samo jak MapSource - tu już nie ma wyjścia  Zasada dzielenia trasy terenowej na odcinki obowiązuje j.w. Dodatkową zaletą tej metody jest to, że nie jest ona uzależniona od konkretnej mapy wgranej do odbiornika - można n.p. zaplanować trasę na kilku różnych mapach w MS, a w odbiorniku nie mieć żadnej- linie łączące kolejne punkty zwrotne i tak będą nas prowadzić. Jest jeszcze możliwość zapisania trasy jako tzw. "śladu" (tracka), czyli w takiej formie, jakbyśmy już tą trasą przejechali i zrobili z niej zapis/ślad wyświetlany na mapie (w odbiorniku lub MS) - w sumie działa to podobnie do nawigacji na krechę. Garmin zapisuje/loguje (dokładność w zależności od ustawień odbiornika) przejechaną trasę - można potem taki "track" podesłać do (dostać od) znajomego. Można też ręcznie przygotować taki ślad i wgrać do odbiornika, ale jest z tym już trochę zabawy. Jedna z metod opisana jest tutaj: http://gpsmaniak.com/new/porady-memory-konwersja.htm Ja używam trochę innej (prostszej), mogę opisać jeśli ktoś będzie zainteresowany. Jedna uwaga: śladu(tracka) nie możemy edytować z poziomu odbiornika! To po prostu będzie "szlaczek" nałożony na mapę - możemy najwyżej wyłączyć jego wyświetlanie. Jeśli będą osoby zainteresowane to mogę zrobić tutoriale na następujące tematy: - różne systemy nawigacyjne: wektor/raster, Garmin/Ozi - czyli co jest co i kiedy się przydaje - warsztat nawigatora-amatora, czyli jakie programy warto mieć i na jakie okazje - jak przenosić dane (trasy/waypointy/tracki) pomiędzy różnymi programami, n.p. MS <-> Google Earth - jak przygotować sobie trasę w Google Earth (lub Google Maps) i wgrać ją do garmina - jak zgrać ślad z odbiornika i wyświetlić go w Google Earth lub Google Maps (na www - z opcją podesłania komuś linka do tego) - jak przygotować własną mapę rastrową do Oziego (.map) lub Garmina (CustomMap) z Google Maps lub Geoportalu - jak wyświetlić mapę rastrową (n.p. z Oziego) nałożoną (n.p. z przezroczystością) w Google Earth (n.p. w celu porównania dokładności/szczegółowości kilku map na raz). - gdzie szukać ciekawych map rastrowych i wektorowych - zbiór linków - tworzenie własnej mapy dla Garmina - od czystej kartki do wyświetlenia w odbiorniku - jak wpinać różne mapy w formacie .img do MapSource pozdrawiam, Adam Ostatnio edytowane przez fxrider : 18.03.2011 o 00:03 Powód: uzupełnienie | |
|   |   | 
|  17.03.2011, 23:28 | #2 | |
|  Zarejestrowany: Nov 2008 Miasto: Wieliczka 
					Posty: 21
				 Motocykl: DR 800   Online: 1 miesiąc 3 tygodni 1 dzień 9 godz 38 min 35 s |   Cytat: 
 | |
|   |   | 
|  17.03.2011, 23:52 | #3 | 
|  Zarejestrowany: Sep 2010 Miasto: Poznań/Złotów 
					Posty: 355
				 Motocykl: CRF1000/CRF300   Online: 1 miesiąc 1 tydzień 15 godz 57 min 55 s |   
			
			nie ma się nad czym zastanawiać masz chęć czas to pisz  ja z chęcią poczytam   | 
|   |   | 
|  18.03.2011, 00:42 | #4 | 
| ZWYCZAJNA  Zarejestrowany: Mar 2008 Miasto: Gdańsk 
					Posty: 138
				 Motocykl: Pomarańczowy   Online: 1 tydzień 3 dni 1 godz 13 min 27 s |   
			
			Dla mnie, wszystko o czym piszesz to kosmos  ale pisz  poczytam to się może czegoś nauczę  Pozdro   | 
|   |   | 
|  18.03.2011, 08:57 | #5 | 
|  |   
			
			Jeśli tylko możesz to pisz taki poradnik. Wielu osobom to się przyda.
		 
				__________________ XRV750 RD07 / BMW R1200RT | 
|   |   | 
|  18.03.2011, 10:27 | #7 | 
|  Zarejestrowany: Mar 2010 Miasto: Poznań 
					Posty: 628
				 Motocykl: DR650SE Galeria: Zdjęcia   Online: 2 tygodni 1 dzień 14 godz 52 min 55 s |   
			
			super temat, dodam tylko od siebie, że ja wytyczam trasy offroadowe jako ślady, wysyłam je tak do urządzenia i ustawiam kolor np na czerwony, następnie jadę wg niego, ale NIE nawiguję wg śladu, unikam przez to chęci ściągnięcia mnie do śladu ilekroć objeżdżam np odcinek nie przejezdny. Z praktyki powiem, że "wyklikanie" śladu w Mapsource o długości 140 km offem trwa ok 2 godzin, także nie jest źle.
		 | 
|   |   | 
|  18.03.2011, 19:35 | #8 | |
|  Zarejestrowany: Jan 2009 Miasto: Bydgoszcz 
					Posty: 227
				 Motocykl: LC4 Adv Przebieg: 30000   Online: 2 tygodni 2 dni 17 godz 27 min 43 s |   Cytat: 
 
				__________________ Pozdrawiam Darek | |
|   |   | 
|  18.03.2011, 19:38 | #9 | 
|  |   
			
			
Popieram!  Najlepiej wersję dla opornych z obrazkami   | 
|   |   | 
|  18.03.2011, 20:18 | #10 | 
|  Zarejestrowany: Mar 2008 Miasto: podlasie/norwegia 
					Posty: 34
				 Motocykl: RD07a   Online: 2 tygodni 1 dzień 8 godz 39 min 24 s |   
			
			Fajnie by bylo poedukowac sie jakims poradnikiem prosto napisanym, bo instrukcja od garmina strasznie ogolna.
		 | 
|   |   |