Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Układ elektryczny i zapłonowy

Układ elektryczny i zapłonowy Montaż, demontaż oraz kontrola elementów jak: alternator, akumulator, regulator napięcia, CDI, okablowanie, światła, bezpieczniki, przełączniki, światła stopu, czujnik nóżki bocznej, wiatraki, klaksony, tripmastery, kontrolki, rozruszniki i kierunkowskazy.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 19.06.2010, 18:04   #1
TENKU


Zarejestrowany: Jun 2010
Posty: 8
Motocykl: RD03
TENKU jest na dystyngowanej drodze
Online: 53 min 8 s
Domyślnie

Witam ponownie,

bardzo zainteresowała mnie dyskusja na temat mojego regulatora. W poprzedniej wypowiedzi podałem przykład testu na porównanie temperatury, nie dlatego aby coś ukrywać, tylko gdyż uznałem, że każdy chętny bez zagłębiania się w pomiary i analizy może go szybko samemu przeprowadzić. Wbrew pozorom ten test nie jest niemiarodajny. Każdy rodzaj konsumpcji prądu wewnątrz regulatora zarówno ten konieczny (konsumpcja przez elektronikę i straty na półprzewodnikach w trakcie przepływającego przez nie prądu), jak i ten nieporządany (np. zwieranie nadmiaru prądu do masy) przekłada się na straty, a te z kolei na ciepło. Tak więc im cieplej, tym wiecej energii idzie w powietrze. Obrazowym przykładem są uszkodzenia regulatorów, kiedy układ sterujący ciagle pracuje na zwarciu (czyli nie kontroluje poprawności napięcia wyjściowego), napięcie ładowania spada do 12V, a regulator się gotuje. Wtedy prąd nie idzie w instalację i do odbiorników tylko w powietrze. Tak więc stwierdzenie KAZMIR-a, że temperatura radiatora nie ma znaczenia nie jest obiektywne.
Również co do pomiarów prądu mam pewne spostrzeżenia. Zakładając, że w instalacji mamy stały poziom napięcia, wszystkie odbiorniki niezależnie od predkości obrotowej silnika pobierają tyle samo mocy, wszystkie oprócz układu zapłonowego. Mam tutaj na myśli nie CDI, ale głównie cewkę WN. Energia potrzebna do wytworzenia pojedynczego wyładowania jest taka sama, tak więc zwiększając obroty zwiększa się częstotliwość zapłonów, czyli również średni prąd płynacy przez cewkę WN. Osobiście nie mierzyłem tych wartości, ale impulsowo może to być nawet 6-12A. Przynajmniej tak było w moim poldku, do którego kiedyś zakładałem zapłon elektroniczny. Wszystko zależy od ilości cewek, cylindrów itd....
Zastanawia mnie również wynik 14A pomiaru prądu płynącego prze jedno z uzwojeń prądnicy przy 5000obr/min. Fizycznie nie jest to możliwe. Prądnica w afryce ma 360W. Po bardzo prostym działaniu 14A*14,5V*3uzwojenia = 600W. Coś tu chyba nie gra?
Prawdopodobnie jest to wartość RMS (impulsowa), a nie pomiar AV. Średnia wartość prądu będzie oscylować prawdopodobnie w przedziale 0,5-0,6 RMS.

Jeszcze jedna niewielka sugestia. Jeżeli ktoś nie chce robić pomiarów prądu, bądź temperatury radiatora, to wystarczy sprawdzić różnicę temperatur żółtych przewodów fazowych wychodzących z prądnicy podczas pracy na moim i oryginalnym regulatorze. Przegrzane izolacje i nadtopione wtyczki to główna "zaleta" oryginałów.

pozdrawiam
TENKU jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 19.06.2010, 18:25   #2
Lepi


Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
Lepi jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 36 min 25 s
Domyślnie

Nie mam Twojego regulatora i z wiadomych względów miał nigdy nie będę. Ale kilka uwag muszę dołożyć. Piszesz, że wartość RMS to jakaś wartość szczytowa. To nie tak. RMS to wartość skuteczna, czyli to o co tak naprawdę chodzi i to co mierzą dobre mierniki.
Druga sprawa, uważasz, że miarą pobieranego prądu jest/może być ilość ciepła wydzielanego przez regulator (bądź dowolny inny element). Otóż NIE. Ilość ciepła będzie zależała od mocy wydzielanej na regulatorze (elemencie) a to zależy od jego rezystancji. Nie jest tajemnicą, że można zbudować element kluczujący ogromne prądy a moc na nim wydzielana będzie niewielka dzięki małej rezystancji wewnętrznej. Nie chcę wchodzić w szczegóły bo nie znam zasady działanie tego regulatora. Sprostowałem tylko nieprawdziwe ub niedokładne sugestie z Twojej strony.
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..."
Lepi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 19.06.2010, 18:38   #3
Sławekk
 
Sławekk's Avatar


Zarejestrowany: Jan 2009
Miasto: Strzelin
Posty: 1,677
Motocykl: RD04
Galeria: Zdjęcia
Sławekk jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 miesiące 3 tygodni 12 godz 13 min 29 s
Domyślnie

myślę ,że należało by również wspomieć o częstotliwości pracy elektrycznej pompy paliwowej - wraz ze zwiększającymi się obrotami silnika, częstotliwość jej pracy wzrasta . Do tego możemy dodać jeszcze jeden fakt , że choć mała , ale jednak rezystancja jest potrzebna do pracy obrotomierza . Są jeszcze inne odbiorniki , które moga wpłynąć na wynik pomiaru , a ich suma może choć nie musi być odzwierciedleniem różnicy AMPER przy róznych obrotach .

Dodam że mowa o silnikach spalinowych .

Pozdrawiam
Sławekk jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 19.06.2010, 18:49   #4
Lepi


Zarejestrowany: Jun 2008
Miasto: Poznań
Posty: 5,602
Motocykl: 690 Enduro
Lepi jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 2 tygodni 1 dzień 4 godz 36 min 25 s
Domyślnie

Masz Sławku rację jednak wartości tych prądów są pomijalnie małe.
Żeby sprawdzić zasadę działania tego regulatora wystarczy zmierzyć napięcie i prąd na wejściu regulatora przy przy dwóch różnych prędkościach obrotowych silnika. Jak ktoś chce super dokładnych danych to powinien pomierzyć napięcie i prąd na wejściu i na wyjściu regulatora przy kilku prędkościach obrotowych. Czarów nie ma, to są proste układy.
__________________
"A jeśli nie znajde w swej głowie rozumu to paszport odnajde w szufladzie..."
Lepi jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 19.06.2010, 21:47   #5
Kazmir
 
Kazmir's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Apr 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 2,843
Motocykl: RD03
Kazmir jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 3 tygodni 2 dni 7 godz 39 min 47 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał TENKU Zobacz post
Witam ponownie,

1.bardzo zainteresowała mnie dyskusja na temat mojego regulatora.

2.Również co do pomiarów prądu mam pewne spostrzeżenia. Zakładając, że w instalacji mamy stały poziom napięcia, wszystkie odbiorniki niezależnie od predkości obrotowej silnika pobierają tyle samo mocy, wszystkie oprócz układu zapłonowego. Mam tutaj na myśli nie CDI, ale głównie cewkę WN. Energia potrzebna do wytworzenia pojedynczego wyładowania jest taka sama, tak więc zwiększając obroty zwiększa się częstotliwość zapłonów, czyli również średni prąd płynacy przez cewkę WN. Osobiście nie mierzyłem tych wartości, ale impulsowo może to być nawet 6-12A. Przynajmniej tak było w moim poldku, do którego kiedyś zakładałem zapłon elektroniczny. Wszystko zależy od ilości cewek, cylindrów itd....

3.Zastanawia mnie również wynik 14A pomiaru prądu płynącego prze jedno z uzwojeń prądnicy przy 5000obr/min. Fizycznie nie jest to możliwe. Prądnica w afryce ma 360W. Po bardzo prostym działaniu 14A*14,5V*3uzwojenia = 600W. Coś tu chyba nie gra?
Prawdopodobnie jest to wartość RMS (impulsowa), a nie pomiar AV. Średnia wartość prądu będzie oscylować prawdopodobnie w przedziale 0,5-0,6 RMS.

4.Jeszcze jedna niewielka sugestia. Jeżeli ktoś nie chce robić pomiarów prądu, bądź temperatury radiatora, to wystarczy sprawdzić różnicę temperatur żółtych przewodów fazowych wychodzących z prądnicy podczas pracy na moim i oryginalnym regulatorze. Przegrzane izolacje i nadtopione wtyczki to główna "zaleta" oryginałów.

pozdrawiam
Przepraszam, że trochę podzieliłem na tematy - będzie łatwiej.

1.Mnie dyskusja o czarodziejskim regulatorze interesuje jak wiesz od początku

2.Układ zapłonowy jak wiesz pracuje z dużą częstotliwością i rozkładanie tego na jakieś pojedyncze impulsy nie ma sensu. Jest to obciążenie stałe (pomijam stan nasycenia rdzenia cewek zapłonowych itp zjawiska)

3.Drugie zastrzeżenie trochę mnie dziwi biorąc pod uwagę, że jesteś fachowcem / elektronikiem (które określenie wolisz)
Na fazie przed regulatorem jest napięcie zmienne i płynie prąd zmienny.
Skąd twoje 14,5V po tej stronie to wybacz - nie wiem?

4.W trzecim temacie wraca jak mantra macanie czy coś jest ciepłe!?
Zostawmy jako dżentelmeni w spokoju temperaturę radiatora (wydaje mi się przy okazji, że całkiem większego i wydatniejszego od oryginału) i przewodów.

Wracając do tematu.
Analizowanie tego pomiaru zaczyna nam się "doktoryzować" Nie ważne jaki mamy miernik jaka klasa, RMS czy AV. Może to być suszarka do włosów (aby miała kawałek skali) ponieważ pomiar nie jest istotny w pewnym sensie.
Robimy porównanie na tym samym sprzęcie z tym samym obciążeniem tylko z innymi regulatorami. Po włączeniu świateł na 1000obr/min "suszarka" pokazuje 8A po zwiększeniu obrotów na 5000 "suszarka" ma pokazywać dalej 8A (nowy regler) Co innego na starym pokazuje 8A, a po zwiększeniu do 5000 wzrasta do 16A bo nadwyżka jest zwierana do masy.

Jeszcze raz prośba do kolegów. Czekamy na pomiary.
Kazmir jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Przerobienie regulatora motomik79 Układ elektryczny i zapłonowy 14 04.05.2009 11:12


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 19:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.