|  | 
|  02.12.2017, 15:24 | #1 | 
|  Zarejestrowany: Nov 2016 Miasto: TAK 
					Posty: 135
				 Motocykl: CRF1000L GS1200adv Przebieg: jest   Online: 1 tydzień 2 dni 2 godz 28 min 5 s |  NAT zużycie paliwa 
			
			Taka ciekawostka i pytanie do znawców. Co jest przyczyną takich różnic spalania w zależności od rodzaju paliwa. Technika jazdy, warunki drogowe praktycznie niezmienne, jedyna zmiana to rodzaj paliwa Pb95 Shell, Orlen; Pb98 BP; PB100 Shell (na innych nie tankuję) a38a.jpg Po przeszło setce tankowań w różnych sieciach z przeliczeń wychodzą różnice jak na grafie. Gdzie widać, że najwyższe spalanie można osiągnąć  tankując Pb 98 na BP, w km to około 50 km mniej zasięgu. Super liczniki dystrybutorów na stacjach czy coś innego? Z ciekawości ile km robicie przeciętnie na zbiorniku NAT. 
				__________________ Umiejętność prawidłowej oceny przychodzi z doświadczeniem. Niestety doświadczenia przybywa w wyniku niewłaściwej oceny Ostatnio edytowane przez VIPER : 02.12.2017 o 15:56 Powód: literówka | 
|   |   | 
|  02.12.2017, 15:33 | #2 | 
| I CAN'T KEEP CALM I'M FROM POLAND KU_WA Słońce do 04.09.24  |   
			
			Średnio 300 do rezerwy. Max 380 do rezerwy.
		 | 
|   |   | 
|  02.12.2017, 15:57 | #3 | 
|  Zarejestrowany: Apr 2017 Miasto: Ostrowiec Św. 
					Posty: 49
				 Motocykl: CRF 1000 L;WR 250R;KTM EXC200   Online: 1 tydzień 1 dzień 3 godz 32 min 8 s |   
			
			Zazwyczaj rezerwa zapala się przy ok. 320 i szukam stacji. Max co mi się udało przejechać to 412km i pokazywał jeszcze 11 km zasięgu.
		 | 
|   |   | 
|  02.12.2017, 16:22 | #4 | 
| Gość 
					Posty: n/a
				 Online: 0 |   | 
|   | 
|  02.12.2017, 18:41 | #5 | 
|  Zarejestrowany: Mar 2008 Miasto: Germany 
					Posty: 5,909
				 Motocykl: CRF1000D+Cegla+Czelendz   Online: 4 miesiące 1 tydzień 5 dni 18 godz 47 min 30 s |   | 
|   |   | 
|  03.12.2017, 01:47 | #6 | 
| Gość 
					Posty: n/a
				 Online: 0 |   | 
|   | 
|  03.12.2017, 11:25 | #7 | 
| malarz  |   
			
			Trochę zaśmiece, ale co do BP, to po kilku próbach powiedziałem sobie, że będę tam tankował tylko jak nie będzie nic innego do wyboru (chodzi o LPG). Może tankuj 98 na innej stacji   
				__________________ Jak chcesz, to uciekaj................ Radzimy zostać!... | 
|   |   | 
|  03.12.2017, 11:44 | #8 | 
|  Zarejestrowany: Nov 2010 Miasto: Wrocław 
					Posty: 1,419
				 Motocykl: Husqvarna 701 Enduro   Online: 1 miesiąc 4 tygodni 15 godz 23 min 25 s |   
			
			
Ech, jako chemikowi krew mi się burzy gdy widzę takie posty.   Postaram się opisać wszystko w dużym, bardzo dużym uproszczeniu. Nie znam specyfikacji silnika w NAT, ale zakałdam, że przystosowany on jest do spalania benzyny bezołowiowej o minimalnej liczbie oktanowej 95 i nie ma czujnika spalania stukowego. Liczba oktanowa benzyny to nie jest jej "moc" (bardziej fachowo: kaloryczność, czyli ilość energii, którą niesie). Jest to podatnośc na spalanie stukowe w modelowym silniku laboratoryjnym. To nie jest tak jak z wódą, że 45% bardziej kopie od tej 40%. Im większa liczba oktanowa tym mniejsza podatnośc benzyny na spalanie stukowe. Natomiast jeśli chodzi o "moc" benzyny to można w dużym, bardzo dużym uproszczeniu założyć, że maleje ona wraz ze wzrostem liczby oktanowej. Czyli benzyna 95 jest bardziej kaloryczna od benzyny 98. Zatem lejąc benzynę 98 do silnika przystosowanego do benzyny 95 spowodujemy spadek jego wydajności. Jeśli porównamy moc takich samych silników, z tym że jeden będzie przystosowany do spalania benzyny 95, a drugi do spalania benzyny 98 to okaże się, że ten drugi ma większą moc. Ale nie wynika to z kaloryczności benzyny, tylko z parametrów pracy silnika! Np. silnik na benzynę 98 ma mniejszy kąt wyprzedzenia zapłonu. Zatem jesli silnik jest przystosowany do spalania benzyny 95 to lejemy taką. Jeśli w specyfikacji jest 98 to lejemy taką. Istnieją jeszcze silniki z czujnikami spalania stukowego i tam lejemy to jest pod ręką - silnik sam dostosuje parametry swojej pracy. Nie wiem, czy w motocyklach się stosuje takie silniki. W autach sa tylko w tych najdroższych modelach, bo to tania technologia nie jest. Oczywiście można lać benzynę 98 do silnika na benzynę 95, ale na pewno mocy większej nie odczujemy (a jeśli odczujemy to będzie to efekt placebo). Silnikowi to nie zaszkodzi. My zubożejemy o kilka złotowek, o które wzbogaci się skarb państwa i nieznacznie koncern paliwowy. Ale czymże jest owe kilka złotówek za spokój psychiczny?   | 
|   |   | 
|  03.12.2017, 13:09 | #9 | |
| Moderator  Zarejestrowany: Dec 2008 Miasto: Niemcownia 
					Posty: 3,384
				 Motocykl: CRF 1000D/DCT Przebieg: 48k+   Online: 4 miesiące 4 tygodni 1 dzień 4 godz 21 min 34 s |   Cytat: 
 Dodam tylko (już to gdzieś opisywałem), że jadąc do Białej, po tankowaniu w PL, spalanie mojej NATki wzrosło o jakieś 600-700ml przy tych samych prędkościach i obciążeniu. Zrobiłem wtedy (do Bialej i z powrotem) ponad 2kkm, więc porównanie miałem. 
				__________________ Wreszcie mam swój kawałek szczęścia w całym tym gównie dookoła   | |
|   |   | 
|  04.12.2017, 00:12 | #10 | |
|  Zarejestrowany: Apr 2010 Miasto: KrK 
					Posty: 1,410
				 Motocykl: CRF1100   Online: 2 miesiące 2 tygodni 3 dni 2 godz 4 min 22 s |   Cytat: 
 | |
|   |   |