PDA

View Full Version : Zawieszenie RD 07A a jazda terenowa


Szymon
14.11.2008, 10:27
Ktos z was uzywa RD 07A do jazdy z dala od asfaltu. Dosc szybka jazda po szutrach, piaszczystych drózkach gdzie są spore doły itp Jak sobie seryjne zawieszenie daje rade z tym? Dobrze wybiera nierówności, nie dobija? Czy od razu rozgladac sie trzeba za progresywnymi sprezynami na przód i ohlinsem na tył. Piszcie jak modyfikowaliscie zawieszenie by nadawało sie do terenowej jazdy solo (szybko wybierało nierówności i trzymało sie drogi) i turystyki załadowanym motocyklem z dala od asfaltu. Jak zwiekszaliscie przeswit jesli wogóle. Interesują mnie tylko i wyłącznie patenty na RD07A starsze nie wchodzą w gre.

rambo
14.11.2008, 10:41
albo teren albo progresy. zawiecha rd07a i rd07 to to samo. zawiecha starszych afryk również sie niczym specjalnym nie rózni

hubert
14.11.2008, 11:19
Czemu ? Ja jeżdżę na progresach w terenie i dobrze mi się jeździ ...

Szymon
14.11.2008, 13:03
Ja tez nie kumam czemu albo teren albo progresy? Ujeżdżałem BIGa w terenie i na progresywnych latało sie super, seryjne dobijały non stop. Troche komfortu tracił na asfalcie ale ogolnie lepiej niz na seryjnych.

rambo
14.11.2008, 20:59
jak seryjne dobijały to może poprostu padły. na progresach nie ma już 22cm skoku, bo nikt nie ugnie tak przednich sprężyn. ale róbta co chceta :oldman:


progres to cos wogóle raczej na równe drogi by niwelowac male nierówności. na naszych drogach lepiej miec poprostu twardze sprężyny na asfalt a w teren normalne sprężyny i żadki olej. nie słyszałem o progresach np w krosach.

dabal
14.11.2008, 21:08
miałem ochotę zmienić zawieszenie na progresywne-ale...zanim to miało nastąpić było pewne zdażenie czyt.zdeżenie i po wymianie lag ,pierścieni ślizgowych parametry zawiechy zdecydowanie się polepszyły.Oczywiście można kąbinować jeszcze z gęstością oleju-wcześniej i 15ka dobijała :).nie jeżdziłem na progresach więc nie mogę się wypowiadać.sądzę jednak że progresy lepsze są na asfalt,gdyż lepiej wybierają drobne nierówności a dopiero przy mocniejszym ugięciu czuć zdecydowaną pracę sprężyn.dlatego w terenie bardziej odpowiadają parametry liniowe zawieszenia oryginalnego.zaznaczyć pragnę ,że są to tylko moje wywody i możecie się z tym nie zgadzać

rambo
14.11.2008, 21:16
w teren wlasnie raczej liniowe :) o to mi chodziło

goral
15.11.2008, 22:08
moim skromnym zdaniem , kombinowanie z samymi sprezynami ,nic tu nie da . zawieszenie seryjne jest ok ( w stosunku do mocy i ciezaru ) . jak juz -to rownolegle trzeba by bylo podbic moc ( chyba , ze bardziej chcesz sie "polansowac" - niz naprawde polatac po dziurach ) i jak juz afryczka miala by te przynajmniej 80pare kucykow auuuuuuuu!!!

DANDY
18.11.2008, 15:32
moim skromnym zdaniem , kombinowanie z samymi sprezynami ,nic tu nie da . zawieszenie seryjne jest ok ( w stosunku do mocy i ciezaru ) . jak juz -to rownolegle trzeba by bylo podbic moc ( chyba , ze bardziej chcesz sie "polansowac" - niz naprawde polatac po dziurach ) i jak juz afryczka miala by te przynajmniej 80pare kucykow auuuuuuuu!!!
mocy rzeczywiście troche brakuje dlatego założyłem z tyłu 46 z zamiast 45 w terenie znacznie lepiej a na trasie z plecaczkiem o wiele lepiej natomiast jeżeli chodzi o przód to sprężyny zdecydowanie twardsze by się przydały przy włożonych łozyskach by sprężyny były twardsze i zalaniu olejem 15w było lepiej ale to nie znaczy że nie dobijają tylko że uszczelniacze puściły . Na standartowym zawiechu ojakimś exstreme można wogóle zapomnieć .
Rambo progresy nie dobijają ?? udowodnie Ci że dobijają . Tył przy maxymalnie sktęconej sprężynie jak cie moge jeszcze ujdzie ale załdowany 300kg na wyprawe bez wymiany tylnej sprężyny na twardszą np.od 04 chyba coś nie tak by było .

rambo
19.11.2008, 00:01
mocy rzeczywiście troche brakuje dlatego założyłem z tyłu 46 z zamiast 45 w terenie znacznie lepiej a na trasie z plecaczkiem o wiele lepiej natomiast jeżeli chodzi o przód to sprężyny zdecydowanie twardsze by się przydały przy włożonych łozyskach by sprężyny były twardsze i zalaniu olejem 15w było lepiej ale to nie znaczy że nie dobijają tylko że uszczelniacze puściły . Na standartowym zawiechu ojakimś exstreme można wogóle zapomnieć .
Rambo progresy nie dobijają ?? udowodnie Ci że dobijają . Tył przy maxymalnie sktęconej sprężynie jak cie moge jeszcze ujdzie ale załdowany 300kg na wyprawe bez wymiany tylnej sprężyny na twardszą np.od 04 chyba coś nie tak by było .


:)

okej, ale jak mi to kcesz udowodnic..?

kiedys wyrwałem sobie przedni błotnik gmolami przy podjażdaniu pod 15cm kraweżnik. to bylo na seryjnych sprężynach., co to wymiar z manuala niby trzymaly, ale SAG pokazywał ze już klapa.
Olej 15w to pomyłka już napewno. chyba ze Ci poleciały slajdery. to jak hipolu zalejesz tez nie wiem czy bedzie OK.

ogólnie afryka, fabrycznie ma dosc twarde zawieszenie, ale patrząc na forum średni wiek AT to 10 lat. to i już zdążyły klapnać. tylna sprężyna od rd04 moze byc cieżko kupic. Hubert sobie zalożył poprostu twardszy model od rd07. ja mam progresa też z tyłu. tez nie bardzo widze by sie do dało ugiać do końca. :)

DANDY
19.11.2008, 10:23
:)

okej, ale jak mi to kcesz udowodnic..?


Hubert ma z przodu progresy weźniemy jego afrtczke do testów :haha2:

Dzieju
03.12.2008, 22:35
Dandy, pakując na AT 300kg to chyba sporo przekraczasz jej nośność? to się nie dziw że zawieszenie może dobić.....
W mojej 03 mam z przodu jakieś mocniejsze sprężynki , ale czy to są progresy czy coś innego nie wiem.
W każdym razie podczas jazdy po za asfaltem w pojedynkę są na tyle mocne że raczej odbiją niż dobiją.
Gdy na pokładzie są 2 osoby plus ewentualnie bagaż AT dopiero zaczyna przyjemnie jechać.
Co do dobicia to chyba ( takie miałem wrażenie) zrobiła to tylko raz przy 110 na polnej drodze był dołek.....
Ponadto zawieszenie ma tendencje do samopompowania co powoduje że co jakis czas
spuszczam nadmiar ciśnienia.Daje to poprawę komfortu amortyzowania.
Olej zalany 7.5, testowałem 10 i 15 to były porażki.
Dosiadałem wiele Afryk i powiem że fabryczne nastawy są optymalne i dobre, a jak ktoś chce się powsciekać po wertepach to lepiej zakupić do tego jakieś lekkie 250 crosa .....zamiast dobijać AT.

Kotrrin
04.12.2008, 06:18
A czy z tym dobijaniem to nie jest kwestia ustawienia SAGa?
Niby cza to tak ustawić aby nie dobijało... Wydaje mi się, że tak coś gdzieś czytałem. Fabryczne ustawienia zawiechy są dla jakiegoś obciążenia chyba? A kierowcy różnej o różnej masy są...

hubert
04.12.2008, 09:09
Kottrin masz rację, ja z tyłu zmieniłem z tego powodu sprężynę ...

Ale przodu nie masz możliwości regulacji SAG-a, jedynie poprzez wymianę sprężyn....

rambo
04.12.2008, 09:43
lub dorzucenie troche powietrza do srodka. ale to pewnie niewiele da..

hubert
04.12.2008, 10:01
Trzeba mieć gdzie dorzucać :) Jak się ma RD07A to ni ma gdzie .... A tak poza tym to zastanawiam się czy to nie skraca żywotności uszczelniaczy :)

Dzieju
04.12.2008, 19:47
Trzeba mieć gdzie dorzucać :) Jak się ma RD07A to ni ma gdzie .... A tak poza tym to zastanawiam się czy to nie skraca żywotności uszczelniaczy :)
żywotności raczej nie ale mogą wystapić tendencje do pocenia się lag zwłaszcza przy słabych uszczelniaczach

DANDY
05.12.2008, 08:42
Dandy, pakując na AT 300kg to chyba sporo przekraczasz jej nośność? to się nie dziw że zawieszenie może dobić.....
W mojej 03 mam z przodu jakieś mocniejsze sprężynki , ale czy to są progresy czy coś innego nie wiem.
W każdym razie podczas jazdy po za asfaltem w pojedynkę są na tyle mocne że raczej odbiją niż dobiją.
Gdy na pokładzie są 2 osoby plus ewentualnie bagaż AT dopiero zaczyna przyjemnie jechać.
Co do dobicia to chyba ( takie miałem wrażenie) zrobiła to tylko raz przy 110 na polnej drodze był dołek.....
Ponadto zawieszenie ma tendencje do samopompowania co powoduje że co jakis czas
spuszczam nadmiar ciśnienia.Daje to poprawę komfortu amortyzowania.
Olej zalany 7.5, testowałem 10 i 15 to były porażki.
Dosiadałem wiele Afryk i powiem że fabryczne nastawy są optymalne i dobre, a jak ktoś chce się powsciekać po wertepach to lepiej zakupić do tego jakieś lekkie 250 crosa .....zamiast dobijać AT.

300 kg to za dużo ?? hm.. Podos ile ważyła twoja afri jak spakowałeś się na wyprawę albo np. Chomika ?? Waga ok 500kg to chyba norma na dalszy wypad :).
Dobrze zestrojone standartowe zawieszenie , a i ofszem ale na asfalty i masą jeźdźca nie przekraczającą 80 kg wtedy to i lekki teren przemierzymy kąfortowo. A ja chce trochę cięższy teren przejeżdżać komfortowo no i trochę więcej warze:p.

podos
05.12.2008, 08:50
460 kg.

Raz dobilem przodem ale w Indiach i zluzowaly sie wszysykie szprychy, az piasta goniła, ale to dopiero w Polsce wykryłem. Teraz zmienilem technikę i odchylam sie do tylu razem z pasazerem i nie dobijam, ate tez nie pozwalam motocyklowi wpaść i zanurkować. Jak juz dziura jest i nic nie moge zrobić to ogień i na tył. Działa.
Spręzyny seryjne, długość ciągle nominalna, olej motul 7,5.

Tył oczywiscie dobija, nie ma cudów, mimo najtwardszego zestrojenia.

Dzieju
05.12.2008, 19:35
ej, myślałem że 300 ładunku miałes a nie razem z AT
co do ładowania to kiedyś 2 osoby plus bagaż miałem na swojej 213kg
czyli łącznie z AT jakieś 440kg

paku
23.10.2010, 21:52
Odgrzeje stary temat bo mi plomby zaczynają wypadać :)

A problem polega na tym, że zdarza mi się takie coś, co być może jest dobijaniem przodu, ale mi to nie do końca pasuje.

Objaw jest taki ze jak jadę np. po leśnej drodze tak powiedzmy z 50-60 km/h i wpadnę przodem na coś o wysokości tylko z 5-10cm ale z "kantem" - jak np. kamień, cegła to robi się straszne BUM co najmniej jakbym dobił do tego czegoś felgą. Obmacanie przodu nic złego nie pokazuje tzn uszkodzeń, a huk jest straszny.

Czy to właśnie jest dobicie ?? Nie pasuje mi zastraszająca wysokość "przeszkody", tzn przy tej operacji legi na pewno nie składają się do końca, a przy bardziej łagodnych "przeszkodach" pracują w dużo większym zakresie.

O co tu chodzi .... i co zadziałać żeby tak się nie robiło?

Misza
23.10.2010, 22:05
A skąd wiesz że nie składają sie do końca? Może zwiększ napięcie wstępne sprężyn...

paku
23.10.2010, 22:15
A skąd wiesz że nie składają sie do końca? Może zwiększ napięcie wstępne sprężyn...

No sie tak domyślam bo kamień mały ...

A tak na poważnie to widzę że ma to związek z dynamiką, tzn jak jest szybko to nawet na małej przeszkodzie jest BUM, a jak jadę dużo wolniej to co by nie było to nic nie wali.

Tak dla ustalenia uwagi to nie jest to jakies tam puk puk tylko solidne jeb... tzn. jakby przywalić młotem w imadło.

Co do napięcia to mogę nawrzucać miedzy sprężyny jakiś podkładek, albo chyba daje się np. stare łożysko .. a ile trzeba włożyć żeby było zauważalnie zwiększone napięcie??

Mam też w szafie nówki sztuki sprężyny oryginalne od p. hądy, może czas zmienić ?

Jaro-Ino
23.10.2010, 22:41
Przy szybszej jeździe sprężyny nie zdążą podnieś spowrotem motocykla i zawieszenie dobija. Przecież jak siadasz to zawieszenie ugina się, pod samą masą motocykla też się ugina, więc nawet mała przeszkoda jest w stanie dobić zawieszenie przy szybszej jeździe. Mi na korzeniach najczęściej dobija. Przesuń się na tył to powinno troche pomóc ;)

Misza
23.10.2010, 22:42
Przy szybkiej kompresji jest szansa, że właśnie nawet na 10cm dobiją. Afryka ma chyba 21cm skoku, to bardzo możliwe że u ciebie jest to 10cm do całkowitego schowania się lagi.

Możesz zmienić, możesz pomierzyć stare, możesz nawrzucać podkładek, możesz wymienić korki na pompowane :) możesz nawrzucać podkłądek i wymienić olej na 7.5 (byc może masz 5w)

paku
23.10.2010, 23:07
Czyli to jednak dobicie ... beee.

Co do korków to mam zamontowane odpowietrzniki - jakies takie kupne akcesoryjne.

z ich użyciem (naciskam i jest otwarta laga) mam trzy ilości powietrza
1. Przy pełnym wyproście lag /na centralce, koła przednie w górze/
2. Pod masą motocykla - jak se stoi
3. Motocykl i moja masa - nie mała :) - dzisiaj było tak - może wiec za mało było powietrza

Ale wersja 3 jest najbardziej mi pasująca ....

o takie pipki

http://africatwin.com.pl/showpost.php?p=114834&postcount=38

wieczny
23.10.2010, 23:21
Bawiłem się jakiś czas temu zawieszeniem. Rozebrałem, wyczyściłem naftą, zmieniłem jedną wytartą z teflonu prowadnicę. Zalałem 7,5W i po złożeniu zamontowałem do motocykla.

Kiedyś wiele razy wspominałem, ze należy wyzerować pod siebie ciśnienie siedząc na motocyklu.

Tym razem tego nie zrobiłem i prawdę mówiąc nie żałuję. Motocykl zrobił się bardzo prędki na nierównościach, chętniej podnosi przednie koło na muldach przy dodaniu gazu i w ogóle postanowiłem zerować ciśnienie na ROZCIĄGNIĘTYCH lagach. Ważę w ciuchach 83kg, na razie dobiła mi ze 3 razy. Minus taki, że czasem wali przy tym sławetnym "odbiciu". Metaliczne jeb.

Ogólnie jest pięknie.

Misza
23.10.2010, 23:24
Mi jest dobrze jak mam troszkę pierdyknięte w lagi luftu, nie dobija na niczym, nawet od zeskoku ze schodów takich koło metra wysokości, a wybieranie też niczego sobie.

Wieczny: a nie mówiłem? :)

samul
23.10.2010, 23:33
Wieczny, skoro sie wydalo, ze taki magik od zawieszenia jestes, to powiedz, czemu mi na wybojach przod nie wybiera, a przy hamowaniu nurkuje? Za mietkie sprezyny, a za gesty olej ? ? ?

Ważę w ciuchach 83kg, ...

No chyba w ciuchach... nurka klasycznego :p

samul

paku
23.10.2010, 23:35
Minus taki, że czasem wali przy tym sławetnym "odbiciu". Metaliczne jeb.

Czy jak się prostują w powietrzu jak rozumiem ??

paku
23.10.2010, 23:39
czemu mi na wybojach przod nie wybiera, a przy hamowaniu nurkuje? Za mietkie sprezyny, a za gesty olej ? ? ?


Było nie do mnie, ale se napisze że:

Od wybierania to jest bardziej olej.
Od nurkowania przy hamowaniu bardziej sprężyny i poduszka powietrza....

Ale mogę żyć w błogiej nieświadomości.

wieczny
24.10.2010, 00:04
Wieczny: a nie mówiłem?
Mówiłeś :). Nie ma pewnie rewelacji niczym produkt Białej Mocy, ale da się coś wykrzesać.

Wieczny, skoro sie wydalo, ze taki magik od zawieszenia jestes, to powiedz, czemu mi na wybojach przod nie wybiera, a przy hamowaniu nurkuje? Za mietkie sprezyny, a za gesty olej ? ? ?


Za magika siebie nie uważam, po prostu dość często mi wychodzi ;). Może być to co napisałeś. Jaki olej wlany? I kiedy ostatnio był wlany?

Serwisówka podaje tylko długości sprężyn (które się w przypadku 04 i 07x różnią), nie ma podanej ich sztywności. Nie wiem czy możemy w ogóle porównać te dwa podmioty resorująco-tłumiące ;).

Czy jak się prostują w powietrzu jak rozumiem
Dookładnie.


PS: w szosowych motocyklach na lagę zakłada się lekko zaciśniętą trytkę i rozpoczyna testy - trytka pokaże jak mocno składa się zawieszenie. My mamy niby harmonijki, nie jest już tak wygodnie, ale się da. Polecam, można się dowiedzieć kiedy zawieszenie "dobija" a kiedy jest po prostu za twarde, olej ma dupny.

Lepi
24.10.2010, 09:45
Jeśli to dzieje się przy szybkiej jeździe i nawet na niewielkich nierównościach to zwiększyłbym tłumienie dobicia, zmniejszył tłumienie odbicia i poprawnie ustawił sag.
W twoim przypadku to zrób porządny serwis amora, Zważ się, sprawdź jaką masz sprężynę no i ... nie oczekuj cudów. Nie spotkałem jeszcze afri używanej terenowo, której nie dobija zawiecha.

paku
24.10.2010, 10:21
A czy słyszeliście może o czymś takim żeby spróbować zwiększyć skok przez wydłużenie tłoczyska = "dumper rod" ..

Np. w ten sposób żeby dodać mu przedłużkę na dole tam gdzie jest śruba mocująca.

Ma to szanse zadziałać ??

I jeszcze jedno, w jakimś niemieckim chyba manualu serwisowym widać wyraźnie że zalecają każdorazową wymianę uszczelniacza plastikowego na tłoczysku, robił to ktoś ???

wieczny
24.10.2010, 10:37
1. Nie wiem, nie patrzyłem nigdy pod tym kątem.
2. Podobno to on właśnie zmniejsza/eliminuje walenie zawieszenia przy odbiciu. Już mi się nie chciało jechać po niego i czekać kolejne 3 dni. Następnym razem.

samul
24.10.2010, 11:51
Za magika siebie nie uważam, po prostu dość często mi wychodzi ;). Może być to co napisałeś. Jaki olej wlany? I kiedy ostatnio był wlany?

Serwisówka podaje tylko długości sprężyn (które się w przypadku 04 i 07x różnią), nie ma podanej ich sztywności. Nie wiem czy możemy w ogóle porównać te dwa podmioty resorująco-tłumiące ;).


No to chyba tak i bedzie Panie Doktorze.
Olej? Jest!
Wlany? Jest!
Kiedy? No, caly czas jest wlany!!! :D

dzieki,
samul

Kuba
24.10.2010, 13:02
Korki z rd04 pasują do lag w 07/07a?

paku
24.10.2010, 13:20
Korki z rd04 pasują do lag w 07/07a?

Zdajesie że tak, tzn któreś pasują do rd07a - chyba od rd04.

Kuba
24.10.2010, 13:30
Pytam, bo rd04 ma zawory w tych korkach, więc nie trzeba kombinować :)

rambo
24.10.2010, 14:03
Dopompowałem ostatnio przód na 0,4Atm i nic nie dobijała i świetnie się prowadziła. Do czasu, aż ciśnienie mi którędyś zeszło. Ale to było na rajdzie podlaskim :D

paku
24.10.2010, 14:53
Pytam, bo rd04 ma zawory w tych korkach, więc nie trzeba kombinować :)

Trudniej znaleźć chętnego co odda :)

paku
24.10.2010, 14:57
Dopompowałem ostatnio przód na 0,4Atm i nic nie dobijała i świetnie się prowadziła. Do czasu, aż ciśnienie mi którędyś zeszło. Ale to było na rajdzie podlaskim :D

A jaka jest zmiana?

Twardnieje, lepiej wybiera ?

rambo
24.10.2010, 15:28
Nie pływa, szybciej wybiera, szybciej powraca, :p twardnieje :p i nie dobija.
generalnie to bez powietrza pływa i jest do bani.

Kuba
24.10.2010, 15:31
Nie pływa, szybciej wybiera, szybciej powraca, :p twardnieje :p i nie dobija.
generalnie to bez powietrza pływa i jest do bani.


Dlatego zawias z rd03 i 04 jest lepszy ;)

rambo
24.10.2010, 15:33
rd07 od 93 do 95 też się łapie ;)

paku
24.10.2010, 16:15
To se wkręce od rd04 i zobaczymy .. Mam takie w szafie :)

Ale chyba coś takiego można też osiągnąć zmniejszając poziom oleju ...

rambo
24.10.2010, 16:21
Dupa, będzie nurkować

paku
24.10.2010, 16:41
Właśnie wykonałem małe doświadczenie mające na celu zbadanie jak siada i wyszło mi że:

Stan początkowy: 0 Bar z wyprostowanymi lagami, przód w górze.

Postawienie z centralki na koła: skok -6cm

Ze mną: - kolejne 1,5 cm czyli razem 7,5. (ale kompresja lagi zwiększa ciśnienie powietrza) więc ...

0 Bar ze mną /spuściłem powietrze z odpowietrzników/ - kolejne 1,5cm RAZEM - 9cm

Wniosek taki że nie dziwne że dobija na małych przeszkodach ... bo zostało raptem z 12cm.

Mocniejsze sprężyny lub więcej powietrza - może rzeczywiście pomóc na dobijanie.

Tyle że podobno jak z 1-2 razy nie dobije to znaczy, ze na daną trasę zawiecha (spręzyna+powietrze) była za twarda :) Tak mówia mądrale od cross'u i pewnie mają rację...

rambo
24.10.2010, 16:49
weź pompkę, ustaw cisnienie na 0,4atm, i zobaczysz ze SAG jest trzeba czyli na 7cm czyli 30%. Teraz ustaw tak tył i mozna jeżdzić

Lepi
24.10.2010, 17:57
A co na to zawiecha? W motocyklach enduro montuje się odpowietrzniki, żeby spuszczać powietrze bo powoduje usztywnianie zawieszenia i szybsze wyrzyganie oleju. A afryka to lubi?

rambo
24.10.2010, 18:00
No właśnie afryka ma inaczej, chyba nie jest to enduro :D
tylny amor ma mieć 16atm, jak ma mniej też pływa po drodze i dobija

paku
24.10.2010, 19:13
Chyba o różnych końcach motocykla mówicie :)

Kazmir
24.10.2010, 19:37
To nie dobija tylko stuka na odbiciu

paku
24.10.2010, 22:05
A takie cudo ktoś trenował ??

Wkłada się to to do lagi, siedzi nad końcu tłoczyska.
To taki tłoczek amortyzatorowy, ale dodatkowy.
Zmienia przepływy oleju. Podobno dobrze robi.

Cibor klv
24.10.2010, 23:34
W mojej 03 też dobija przy wpadnięciu z większa prędkością w dziurę, zatem trzeba często ostro zwalniać przed dziurami ewentualnie dociążyć tył i pała, ale tak czy siak zawias nie wyrabia. Ostatnio na rajdzie podlaskim miałem okazję przejechać się LC8 i trochę byłem zaskoczony działaniem przodu w Kacie, który wydał mi się dość twardy w porównaniu z Afrą i nie wybierał tak dobrze drobnych nierówności, ale można było wpadać ogniem w dziury bez obawy utrat stabilności i że dobije. Moja 03 ma 20 lat, co jak co ale zawias już swoje zrobił i chodzi mi po głowie jakiś przeszczep co by poprawić maniery w terenie, bo właśnie zdecydowanie bardziej offowo używam motóra. Nawet wpadł mi w oko zawias od XT, wagowo 03 bez bambetli nawet podchodzi a i skok 250 mm nie do pogardzenia.

Kuba
24.10.2010, 23:46
A takie cudo ktoś trenował ??

Wkłada się to to do lagi, siedzi nad końcu tłoczyska.
To taki tłoczek amortyzatorowy, ale dodatkowy.
Zmienia przepływy oleju. Podobno dobrze robi.

fajnie, gdzie można zanabyć?

hero
25.10.2010, 00:06
Cena troszke wesola jak za kawal zelastwa ale, moze to cudowny kawal zelastwa wiec moze wart tego. Moze bo nikt na razie sie nie przyznal ze testowal i jakie ma z tego odczucia.
Niemniej link zamieszczam
http://www.intiminators.com/honda-africa-xrv750-intiminators.php

paku
25.10.2010, 00:06
google >> yss pd fork valve

te moje to wersja tajlandzka trochę tańsze

http://www.yss-australia.com/products_yss_pdforkvalve.php

jest też więcej o technice i montażu.

W skrócie - psuje się przepływ oleju przez oryginalne otwory robiąc kilka nawiertów w tłoczysku, tak że całość pracy oleju odbywa się w tym patencie.

Uzyskuje się regulację dobicia i odbicia - jedno olejem drugie śrubką.

bicio
28.10.2010, 17:20
Chodzi mi po głowie jedna rzecz, a mianowicie czy lagi od KTM 950 adv dałoby radę wsadzić w oryginalne półki od AT? I czy możliwe jest zaadaptowanie do tego zacisków i oryginalnego koła z tarczami? Może ktoś się nad tym zastanawiał, robił przymiarki?

Pozdrawiam

paku
28.10.2010, 17:48
Ja się dołączę z pytaniem czy w ogóle są jakieś lagi które można od razu włożyć w półki AT - żeby nie bawić się we frezy i inne takie ?

Kuba
28.10.2010, 21:30
każde, które mają średnice taką jak lagi od AT :) więc nic sensownego. Uważam, że do AT laga musi mieć nim 45mm, żeby był sens zmieniać- czyli nie będzie pasować, AT ma chyba 43...

bicio
28.10.2010, 22:39
Mam możliwość pobawić się we frezowanie otworów w półkach, a z tego co się przyglądałem, to w afri można je rozfrezować o kilka mm; stąd pytanie.

wieczny
28.10.2010, 22:45
Jeśli życie Ci nie miłe to sobie frezuj...

Misza
28.10.2010, 22:46
Z tym rozfrezowywaniem bym nie przesadzał. Nie mam nic przeciwko kombinacjom, wrecz przeciwnie i niby można ująć materiału trochu ale to proszenie się o konkretnego dzwona już.... :/

Kuba
29.10.2010, 12:28
w zasadzie kilka "dziwnych" patentów już było na forum i na razie wszyscy ich posiadacze maja się dobrze ;)

bicio
29.10.2010, 13:47
Dzięki za troskę, ale zapewniam, że nie mam skłonności samobójczych;). Rozważania póki co są natury czysto teoretycznej, po dzwonie muszę robic przód i mam do wyboru prostowanie oryginalu, albo jakiś przeszczep w rozsądnej cenie. Waham się mocno i szukam optymalnego rozwiązania. W każdym razie doceniam sugestie.

Na oku coś takiego:
http://cgi.ebay.de/Ktm-gabel-wp-extreme-/130447461276?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item1e5f464b9c

http://cgi.ebay.de/WP-Extrem-Gabel-KTM-/180577402172?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2a0b407d3c

http://cgi.ebay.de/HUSQVARNA-MARZOCCHI-MAGNUM-Telegabel-Brucke-TE-610-/200534480871?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2eb0c957e7

Pozdro

motormaniak
29.10.2010, 14:05
Fajne - te ostatnie starsze od Twojej afryki.. Zabytek.
Extremy - fajne , ale... Czy zauważyłeś że każdy nowy motocykl off-road ma UPsa. Ostatnie na klasycznym zawieszeniu to były chyba XR 65O..i były krytykowane za zawias. Nie lepiej Takiego WP 48mm z kata 2003-2007. Są dosyć dostępne..

Jaro-Ino
29.10.2010, 19:57
Ja dokonałem przekładki do trampka Xl 600V z afryki RD04. Półki, lagi, koło. Inaczej się jeździ, ale dokładnie czy lepiej czy gorzej to trudno mi póki co powiedzieć, bo jechałem przed chwilą. Ciemno, zimno, duży ruch. Hamulce na pewno skuteczniejsze, Mitas E08 Nie zrywa przyczepności mimo nierozgrzania. Zawias na dziurach bardziej miękki, bo w trampku miałem zalany olej 10W, tutaj jest 7,5. Płynniej się jedzie, czy pewniej, będę testował jutro.
Tak przy okazji zapytam: dlaczego hamulce działają tak, że przez większą część ruchu dźwigni motocykl tylko delikatnie zwalnia, a dopiero pod koniec łapie ostro i hamuje skutecznie? Czy to, że mam pompę od jedno tarczówki ma aż takie znaczenie? Stary płyn hamulcowy?

Edit: przy hamowaniu bardzo nurkuje mi przód. Dopompowanie poprawi sytuacje, czy muszę zmienić olej na bardziej gęsty? albo jeszcze coś innego zrobić?

motocykle24_pl
01.12.2010, 01:17
Koledzy ja dorzuce swoje 3 grosze w sprawie tych zaworkow do odpowietrzania. Co prawda AT mam w sumie od niedawna ale smigam na codzien KTM EXC 525 i tam takowe zaworki sa. Co prawda w postaci srubek odpowietrzajacych lagi a nie same zaworki akcesoryjne... ale... Pisze w instrukcji od KTM'a wyraznie, ze "przednie lagi odpowietrzac po kazdej jezdze gdy motocykl stoi na cetralce lub stolku!!! Czyli kolo przednie swobodnie zwisa a sprezyny sa odprezone. I tak to z powodzeniem stosuje od lat wg tego co "austriacki Hans" napisal...
pozdrawiam
Robert

Kuba
01.12.2010, 09:13
Koledzy ja dorzuce swoje 3 grosze w sprawie tych zaworkow do odpowietrzania. Co prawda AT mam w sumie od niedawna ale smigam na codzien KTM EXC 525 i tam takowe zaworki sa. Co prawda w postaci srubek odpowietrzajacych lagi a nie same zaworki akcesoryjne... ale... Pisze w instrukcji od KTM'a wyraznie, ze "przednie lagi odpowietrzac po kazdej jezdze gdy motocykl stoi na cetralce lub stolku!!! Czyli kolo przednie swobodnie zwisa a sprezyny sa odprezone. I tak to z powodzeniem stosuje od lat wg tego co "austriacki Hans" napisal...
pozdrawiam
Robert

Okej. Ale w swojej 07a zaworków nie masz. Kompromis inżynieryjno-marketingowy?

Franz
02.12.2010, 09:45
Ja dokonałem przekładki do trampka Xl 600V z afryki RD04. Półki, lagi, koło. Inaczej się jeździ, ale dokładnie czy lepiej czy gorzej to trudno mi póki co powiedzieć, bo jechałem przed chwilą. Ciemno, zimno, duży ruch. Hamulce na pewno skuteczniejsze, Mitas E08 Nie zrywa przyczepności mimo nierozgrzania. Zawias na dziurach bardziej miękki, bo w trampku miałem zalany olej 10W, tutaj jest 7,5. Płynniej się jedzie, czy pewniej, będę testował jutro.
Tak przy okazji zapytam: dlaczego hamulce działają tak, że przez większą część ruchu dźwigni motocykl tylko delikatnie zwalnia, a dopiero pod koniec łapie ostro i hamuje skutecznie? Czy to, że mam pompę od jedno tarczówki ma aż takie znaczenie? Stary płyn hamulcowy?

Edit: przy hamowaniu bardzo nurkuje mi przód. Dopompowanie poprawi sytuacje, czy muszę zmienić olej na bardziej gęsty? albo jeszcze coś innego zrobić?

Logiczne jset ,ze musisz dać pompę hamulcową od RD04 /07
Inna jest wydajność .
Nielogiczne ,ze piszesz o starym płynie hamulcowym. Czyśbyś nie wymienił przy okazji przekładki ?
Dając przód Rd 04 ,trzeba wymienić tył na RD 04/07 lub sporo opuscić przód. Ma być poziom.
Dlaczego nie przemyślaleś , lub nie dowiedzaiałeś się jak to prawidłowo się robi.

Lepszym rozwiązaniem było dać zawiech od Hondy XR
KTM 620/640
lub Marzochchi Magnum od Huski, czy Baghiry
Pozatym w trampku wystarczy jedna duża tarcza 300 lub 320 mm. Nie jest to motocykl ciężki.
By zawiech dobrze wybierał wazna jest mała masa nieresorowana.

Jaro-Ino
02.12.2010, 11:36
Logiczne jset ,ze musisz dać pompę hamulcową od RD04 /07
Inna jest wydajność .
Nielogiczne ,ze piszesz o starym płynie hamulcowym. Czyśbyś nie wymienił przy okazji przekładki ?
Dając przód Rd 04 ,trzeba wymienić tył na RD 04/07 lub sporo opuscić przód. Ma być poziom.
Dlaczego nie przemyślaleś , lub nie dowiedzaiałeś się jak to prawidłowo się robi.

Lepszym rozwiązaniem było dać zawiech od Hondy XR
KTM 620/640
lub Marzochchi Magnum od Huski, czy Baghiry
Pozatym w trampku wystarczy jedna duża tarcza 300 lub 320 mm. Nie jest to motocykl ciężki.
By zawiech dobrze wybierał wazna jest mała masa nieresorowana.

Zawieszenie od RD04 było na rękę, bo nie trzeba było nic rzeźbić- przekładka plug & play. To, że wystarczy jedna duża tarcza nie znaczy, że 2 nie będą hamować ;) Wymieniłem płyn w układzie i wyczyściłem wszystko smarując tłoczki i odpowietrzając wszystko dokładnie i pompa z PD06 daje rade. Wydajność jest wystarczająca. Tyłu zmienić nie zdążyłem, ale na max skręconej sprężynie nie było aż takich różnic poziomów. I trzymać się będę wersji, że trampek jest ciężkim motocyklem. Może nie jest to 400kg Harley, ale jak na enduro wykorzystywane w terenie jest jednym z cięższych, tym bardziej porównując to do crossów. Co to jest ta masa resorowana i nieresorowana?

podos
02.12.2010, 11:39
Co to jest ta masa resorowana i nieresorowana?

to co sie nie buja jak bujasz motorem to jest nieresowowana. :dizzy:

Lepi
02.12.2010, 12:01
Ładnie to ująłeś. Ja bym powiedział, że to co miedzy resorem i dupą jeźdźca jest masą resorowaną. W sumie jeźdźca też się do tej masy wlicza.
Teoria mówi, że im większy stosunek masy resorowanej do nieresorowanej tym komfort większy. Więc można zmniejszać jedną lub zwiększać drugą ;)

Franz
02.12.2010, 12:03
Zawieszenie od RD04 było na rękę, bo nie trzeba było nic rzeźbić- przekładka plug & play. To, że wystarczy jedna duża tarcza nie znaczy, że 2 nie będą hamować ;) Wymieniłem płyn w układzie i wyczyściłem wszystko smarując tłoczki i odpowietrzając wszystko dokładnie i pompa z PD06 daje rade. Wydajność jest wystarczająca. Tyłu zmienić nie zdążyłem, ale na max skręconej sprężynie nie było aż takich różnic poziomów. I trzymać się będę wersji, że trampek jest ciężkim motocyklem. Może nie jest to 400kg Harley, ale jak na enduro wykorzystywane w terenie jest jednym z cięższych, tym bardziej porównując to do crossów. Co to jest ta masa resorowana i nieresorowana?

Jeśli wykorzystujesz to w terenie , tym bardziej popełniłes "fapa"
Nie bede się rozpisywał bo i tak wiesz lepiej :D
Przy zawiechu XR też nic ne rzeźbisz.Przekładka plug & play :)

Tu masz z netu trochę wiecej o masach niż napisał Lepi

Zmniejszanie masy nieresorowanej (koła, tarcze etc.) ma dużo większy efekt dla osiągów pojazdu niż redukcja masy resorowanej (rama, silnik, owiewki,). W świecie wyścigowym projektanci zazwyczaj stosują współczynnik 8. Np. redukcja masy 1 kg w kole daje te same efekty co redukcja 8kg masy resorowanej. Dzieje się tak na skutek następujących czynników:

Hamowanie/Przyśpieszanie
Siła wymagana do toczenia koła wzrasta wraz ze wzrostem masy koła. Tak samo jest w przypadku hamowania - do zatrzymania koła cięższego jest wymagana większa siła niż do zatrzymania koła lżejszego. Z tego wynika iż lżejsze koła poprawiają przyśpieszanie i skracają dystans hamowania motocykla. Jako że do ruszania i zatrzymania potrzeba mniej energii to efektem jest również ograniczenie zużycia paliwa - lecz rzadko jest to zauważalne ponieważ kierowca po prostu wykorzystuje nowy potencjał motocykla.

Efekt żyroskopowy
Redukcja masy koła zmniejsza również efekt żyroskopowy koła. Gdy koło się obraca duży efekt żyroskopowy powoduje trudności w zmianie kierunku jazdy, natomiast jeżeli masa koła ulegnie zmniejszeniu to łatwiej będzie przerzucać motocykl z jednego złożenia w drugie. Niemal każdy na lekcji fizyki trzymał kręcące się koło na osi i zauważył opór przy zmianie kierunku koła. Opór ten zmniejsza się wraz ze zmniejszeniem masy koła. Jak widać masa koła ma elementarny wpływ na prowadzenie motocykla.

Promień Żyroskopowy
Dotyczy to raczej sposobu konstrukcji koła niż samego ograniczenia wagi aczkolwiek efekt końcowy jest całkiem podobny. Efekt żyroskopowy jest zależny od odległości masy od środka koła. Im większa ta odległość tym większy efekt. W celu poprawienia osiągów - konstruktorzy starają się skupić większość masy blisko środka koła; projektując jak najlżejsze obręcze i odpowiedni kształt szprych.

Zdecydowanie lepiej zrobić tak - Transalp 600 , lub zostawić oryginał
Jeśli chcemy poprawić fabrykę , to przynajmniej jej nie psujmy

Jaro-Ino
02.12.2010, 12:50
Jeśli wykorzystujesz to w terenie , tym bardziej popełniłes "fapa"
Nie bede się rozpisywał bo i tak wiesz lepiej
Przy zawiechu XR też nic ne rzeźbisz.Przekładka plug & play

Rozwiń wypowiedź. Nie mówie, że wiem lepiej, a chętnie zdobędę dodatkową wiedzę, która może się przydać w przyszłości. Mówie tylko, że subiektywne odczucie możliwości terenowych motocykla zmieniło się na plus. W terenie przestałem dobijać i miałem większy prześwit i skok. Ale chętnie się dowiem w jakim kierunku iść w przyszłości :)

Franz
02.12.2010, 13:23
przód j .w.w
a co z tyłem ?

Jaro-Ino
03.12.2010, 02:12
No tył został w standardzie, ale skręcony na twardo napięciem wstępnym sprężyny na max, co powoduje, że tył stoi wyżej. Wiem, że to nie załatwia sprawy, ale na wszystko niestety nie stać :(

Franz
03.12.2010, 09:58
Najprościej i najtaniej na razie podnieść kośćmi

jest to lepsze niż skręcenie amora na max

http://www.adventure-enduro.de/motorrad/transalp/umbau/ta-fahrwerk/federbein-lang.php

http://translate.google.pl/#de|pl|

http://www.adventure-enduro.de/motorrad/transalp/umbau/ta-fahrwerk/bilder/federbein-lang04.jpg

rambo
03.12.2010, 10:52
Kuba robi kości :Thumbs_Up:

Jaro-Ino
03.12.2010, 16:18
A ja już nie mam trampka ;) Ale kiedyś zakombinuje coś takiego. Miałem w planie tej zimy, ale nie wyszło :)

Adagiio
05.12.2010, 19:06
Boano zrobił promocyjną ofertę do końca grudnia na saksa 48 mm do Africi za jedyne 1790 eurasów , jak by kogoś interesowało :haha2:

graphia
05.12.2010, 19:24
A jaka cena obowiązywała przed promocją? A co mają do trampka 650?

Cibor klv
05.12.2010, 21:24
Toż to prawie darmo...:haha2:

Adagiio
06.12.2010, 08:02
Zawieszenie stosuje się to samo co do AT tylko adaptery do tracz i sztycza się zmieniają , oprócz zawiechy mają to : http://www.boano.com/special.asp?id=72&mod=no (http://www.boano.com/special.asp?id=72&mod=no) Nie wiem jaka cena była wcześniej , dostałem od nich mejla z promocjami , zostawiłem tam trochę kasiory , teraz mi spam przysyłają od czasu do czasu .

Cibor klv
06.12.2010, 22:55
Taka zawiecha i kewlarowy zbiornik paliwa są na mojej liście pilnie potrzebnych gadżetów... tylko kto za to zapłaci ?? - pan..? pani...? podatnicy ? parafianie..?

Cibor klv
28.02.2011, 19:55
Ponoć nie trzeba kombinacji z przeszczepami, a wystarczy sprezyny progresywne i do tego takie cuś http://www.intiminators.com/honda.php