Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat XRV 650 / XRV 750 > Silnik, sprzęgło, skrzynia

Silnik, sprzęgło, skrzynia Montaż i demontaż elementów silnika: sprzęgła i skrzyni , wymiana łańcuszków rozrządu, demontaż głowic i zaworów, pomiary kompresji, ciśnienia oleju, serwisowanie zaworów i gniazd, tłoków i pierścieni.

 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Prev Poprzedni post   Następny post Next
Stary 07.09.2010, 23:56   #9
paku
 
paku's Avatar


Zarejestrowany: Jun 2009
Posty: 692
Motocykl: chwilowo rower
Galeria: Zdjęcia
paku jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 dni 20 godz 20 min 37 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał LukaSS Zobacz post
Tak mi podał dystrybutor, który zajmuje się olejami na terytorium PL.
Zresztą minerał... to III grupa wiec sam wiesz - minerał po przeróbkach, czyli już niby nie minerał i jeszcze nie syntetyk
Mówiąc prawdę to nie wiem tzn nigdy nie słyszałem określenia III grupa .. przynajmniej tam gdzie się zaczytywałem nie było takiego pojęcia.

Może trochę przynudzę, ale wyłożę w czym rzecz (spróbuje szybko):

70-80% objętości oleju to tzw baza olejowa, reszta to dodatki.
Bazy mogą być teoretycznie dwie: mineralna /z ropy/ i syntetyczna /czyli sztuczna = plastik /.
Olejów pewnie znacie 3 rodzaje: minerał, półsyntetyk i syntetyk. I tu pierwsza lipa bo minerał to minerał /z ropy/, półsyntetyk to tylko marketing ... bo uwaga: jest to /wg mojej wiedzy/ baza mineralna + syntetyczne dodatki uszlachetniające.
/ Koncerny bardzo kochają sprzedawać półsyntetyki bo tanie w produkcji, a można pacjentów nieźle kasować/

A teraz najważniejsze syntetyk syntetykowi nie równy... Jeśli pamiętacie takie czasy powiedzmy z 10-15 lat temu to w USA były dostępne syntetyki ale za chore zupełnie pieniądze. Ale dawali na to gwarancję np. na 100.000km bez zmiany oleum. Zdziwka no nie bo t były prawdziwe syntetyki, czyli czysty plastik powstały w procesie syntezy chemicznej zwiazków wodoru i węgla. W tej technologi można uzyskać bardzo długie i bardzo mocne łańcuchy węglowodorów a z tego olej.

Ok. ale jak bardzo drogie to nie na szeroki rynek, jasna sprawa.

Ale nauka idzie dalej i w końcu wymyślono tańszy sposób. Bierzemy ropę poddajemy ją procesowi o nazwie Hydrocraking i uzyskujemy też długie i mocne węglowodory .. ale niestety słabsze od tych wcześniejszych. No ale co przeszkadza działowi marketingu nazwać nasz produkt Olejem Syntetycznym - ano nic, klient płaci przecież za napis, nie jest przecież analizatorem składu oleju.

No i sie zrobiła burza. Skończyło się to procesem miedzy Exxon-Mobil /produkuje full naprawdę bazę syntetyczną/ oraz jeśli dobrze pamiętam Castrolem o to czy produkty tego drugiego mogą być nazwane syntetycznymi. W kraju normalnym czyli USA ten drugi przegrał i nie może nazywać swych produktów Full Syntetic. Ale w Europie mamy inaczej .. co w szczególności mnie rozbawiło kiedy czytałem jak to Orlen odpalił nową linię do produkcji olei syntetycznych w technologi Hydrocrakingu .

Jak to się ma do kwestii III grupy i minerału, ano tak że albo Mobil tez już robi niby syntetyki, albo leje coś od innego producenta. I mówiąc prawdę po parametrach Mobila 15w-50 wychodzi mi że NIE jest on oparty na bazie syntetycznej, dlaczego ? Bo ma za mały indeks lepkości, powinien być tak dobrze ponad 165-170. Wiec ogólnie lipa.

I jeszcze jedna uwaga, kwestia mocy wiązań w łańcuchach węglowodorów jest krytyczna dla trwałości oleju w czasie. Nie wiem czy słyszeliście że KAŻDY praktycznie minerał po ok. 5000 km nie jest już olejem silnikowych, połsyntetyk (czyli lepszy minerał) tak po ok. 7-8000 km. A na prawdziwy syntetyk dawali swego czasu gwarancję na 100.000km

sie rozpisałem ...wiec wszystkim życzę długiego na jakim oleju by nie ganiali

Cytat:
Napisał Cibor klv Zobacz post
Ciekawa strona Repsola (taki olej zalałem do Afry ostatnio) http://www.repsol.com/se/ProductosyS...&idCategoria=2 W rubryczki wpisujemy czym latamy a kompjuter dobierze nam rodzaj oleum.
Takie wybieraki oleju bazują wyłącznie na normach API ISO itp czyli tych które używamy na codzień np. 15w-50 biorąc dane z zaleceń producenta.

Problem z tymi normami jest taki że zachodzą na siebie. tzn olej klasy np.5w-40 i 5w-50 bedzie miał wspólną część parametrow i co robią producenci. Ano robi się bazę co to łapie się na obydwa przedziały /tzn tą cześc wspólną/ i zmienia się tylko naklejki. trochę może uszlachetniaczy. Proste i jakie ekonomiczne

Ostatnio edytowane przez Dzieju : 20.09.2010 o 12:47
paku jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
 

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 18:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.