Zarejestrowany: Apr 2010 
				Miasto: KrK 
					
				
				
					Posty: 1,410
				 
Motocykl: CRF1100
  
				
				
				
				 
Online: 2 miesiące 2 tygodni 3 dni 2 godz 34 min 30 s 
				      
			 
	 | 
	
	
	
		
		
			
			
				 
				
			 
			 
			
		
		
		
			
			Jego mać ..... - przebrnąłem przez wszystkie posty. Masakra jakaś. Było pytanie jaka jest różnica, a wyszło jak zwykle. Manuala powinni wszyscy znać, bo wszystkie mają takie same. Nie będę cytował po kolei tylko z pamięci postaram się opisać kilka wątpliwości. Uwaga: nie namawiam na DCT - opisuję swoje subiektywne odczucia, nie obrażam nikogo ani nie czepiam się nikogo. 
DCT -  dual clutch transmission. 
1. Nie mylcie automata  z DCT.  Emek - piszesz, że jeździłeś "automatami" różnymi, zakładam że w samochodzie bo poza Hondą nie kojarzę moto z taką skrzynią. W większości przypadków to nie taka skrzynia jak w Hondzie. To są dwie skrzynie manualne (normalne) połączone dwoma sprzęgłami. Możesz normalnie hamować biegami. Zmieniać je kiedy chcesz, nawet w trybie automatycznej zmiany. Przy zjeździe, wbijasz bieg jaki Cię interesuje i system nie wbije w górę. Dodatkowo na takie błoto masz tryb G, który redukuje poślizg sprzęgła. Uwierz, zjeżdżałem już ze stromych górek. 
DCT ma 3 podstawowe tryby pracy - Automat, który i tak pozwala w dowolnym czasie zmienić przyciskami biegi, Sportowy, podzielony na 3 poziomy intensywności i Manual - tu jedyna ingerencja komputera to to, że w momencie za niskich obrotów, kiedy grozi nam zduszenie moto, bieg zostanie zredukowany - w górę do odcięcia.  
2. Ktoś pytał czy idzie na koło - idzie. 
3. Szybkość zmiany biegów - dużo szybsza - jadę obok manuala i nie ma bata zostaje na starcie w tyle. Tu mogę przytoczyć zmianę biegów w samochodach rajdowych, nawet takich ze skrzynią kłową, gdzie biegi zmienia się bez sprzęgła. Jeżeli masz ręce na kierownicy (samochód) i chcesz zmienić bieg, zdejmujesz rękę na lewarek i robisz ruch. On ileś tam trwa. W moto też trzeba kopnąć butem, przy okazji jak ktoś się boi, trzeba wcisnąć sprzęgło - to też trwa. W samochodach rajdowych z sekwencyjną skrzynia biegów i zmianą łopatką, trwa to ułamek sekundy. W DCT tak samo. Masz kciuki na przycisku i w ułamek sekundy masz bieg zmieniony. Tu cały czas bieg parzysty i nieparzysty jest w gotowości, jedno sprzęgło się odpina , drugie zapina. 
4. Ktoś się pytał o blokowanie koła na luźnym ( luźnej nawierzchni) - proszę bardzo, odpinasz ABS z tyłu, wciskasz hamulec nożny i robisz slajda jakiego chcesz, w tym czasie napęd wysprzęglony jest, puszczasz hamulec jest napęd. 
5. Ktoś pytał o opóźnienie na rakcję gazu , wahania itp. nie ma żadnego.  Odkręcasz, idzie. Puszczasz, hamuje silnikiem jak w tradycyjnej szkrzyni. To dlatego, że to są manulane skrzynie, nawet dwie w jednej. 
6. Co do staczania się w dół na podjeździe. Tak stacza się. Stacza się łatwiej jak się da na luz. Od tego jest hamulec w lewej ręce. Zaciągasz, trzymasz dwie nogi na ziemi ( jak jest taka potrzeba), dodajesz gazu, puszczasz ręką hamulec tylni i po sprawie, łatwiejszego rozwiązania nie ma. 
7. Gymkhana - do tego są inne motocykle ale dla zabawy tez można tyle, że nie z takim efektem. 
8. Off - 250 kg i przeznaczenie do turystki. Czy Audi A6 Allroad, Audi Q5, Q7, Mercedesem GLS, GLE jeździ się w offie. Panowie bez jaj. Jak chciałem jeździć w offie samochodem to miałem Wranglera 4.0 przerobionego na maxa. Do offa to są specjalne maszyny, a Afryką czy to manualem czy DCT to się przejeżdża trudny teren. W weekend jeździłem po mazurach na WRC, błoto było po kostki na kilku kilometrach. Kiepski jestem w jeździe po takim terenie i DCT w takich warunkach mi zmiana biegów palcami pomagała. 
9. Nikt nie pozna zalet i wad tej skrzyni na godzinnej jeździe próbnej - lepiej sobie taką odpuścić. Ja mam 22 tysiące zrobione w rok i mogę coś o niej powiedzieć. Ale nie po godzinie czy dwóch jazdy próbnej. 
10. Porównanie skutera do DCT ma się jak porównanie skrzyni biegów automatycznej hydrokinetycznej (z lat 80) lub bezstopniowej,  do DSG z grupy VW (dokładnie ta sama technika) - inna bajka. 
 
Manualem zakładam każdy jeździł, jak ktoś ma ochotę porównać manuala z DCT zapraszam kiedyś na dłuższy wyjazd.  
Ostatnio kolega przyjechał Multistradą 950 (nówka sztuka), zrobiłem 3 km i nie chcę już manuala. Jeżeli nikt nie zrobi w takim rodzaju motocykla skrzyni DCT, to Afrykę wymienię na Afrykę.  Dodam, że na Transalpie zrobiłem około 60 tyś, Tenerką 40 tys. 
Nie namówię i nie namawiam na DCT ale dajcie spokój z niemożnością zrobienia przegazówki czy innych pierdół. 
Każdy będzie chwalił to co ma, bo jeden woli blondynki, drugi brunetki.  
Aha , Afryka ma też wady. Czy skrzynia DCT ma wady ? Dla mnie nie ale jak widać dla wielu z was ma. No i dobrze, kazdy ma prawo do swojej oceny. Dla mnie w Afryce Manual to wada, ale jak będę chciał jeździć w offie,  ( prawdziwym offie) to sobie kupię manuala, który będzie ważył 120 kg. 
 
Więcej grzechów nie pamiętam, jak ktoś chce spytać o konkretną rzecz to zapraszam do wymiany zdań :-)  
 
Aaaa, jeszcze jedno - mam "automata" w Afryce, a klocki po 22 tys jak nowe - jak widać da się hamować skrzynią. :-)
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 |