|  | 
| 
 Olej W sumie takiego tematu jeszcze nie mamy ;) Panowie, co leje serwis do nat? Co Wy lejecie? Manual: Wg. danych z filtrem wchodzi 4,1 litra - sobie wymyślili ;) Zleje się tyle, żeby kupować 4l+1l czy bańka 4l wystarczy? | 
| 
 Bańka 4L nie wystarczy. Jak dobrze zlejesz przez noc to i więcej wejdzie niż te 4,1. Właśnie jestem po wymianie. Wlazło 4,2 (wymiana wraz z filtrem).  Serwis leje to co im każesz. Ja leję Castrola. | 
| 
 Dopytam: castrol power 1 4t sae 10w40? Ja od zawsze na motulu, stąd pytanie o Wasze preferencje. Jeżeli taki ten ten castrol, to jezu, też leję 
 :haha2: | 
| 
 W Krakowie właśnie ten preferują, ch.....j wie czemu | 
| 
 Wedle książki 10w30 i taki leję. Power 1 Racing. | 
| 
 No proszę,  mi w MCS leją co chcą i leją 10w40. | 
| 
 Też tego nie rozumiem skoro fabryka zaleca 10w30 i nie ma tolerancji. Sam się zdziwiłem jak w HP w Wawie zapytali co zalać. Pytam a co macie? Motul 10w40 lub to co fabryka każe. Kuwa fabryka każe 10w30 więc czemu serwis proponuje coś innego? | 
| 
 Ja słyszałem że niektórzy leją motorexa 10w50, prawdoppdobnie na duże obciążenie silnika dobre. Odnośbie castrol/motul słyszałem, ze castrola łatwiej podróbki można dostać | 
| 
 Ważne też,żeby wiedzieli jak spuścić stary olej. Tam są 2 korki spustowe. Odkręcisz tylko ten jeden z boku to wyjdzie max. z 2/3 starego oleju. Wlewają 4.1L nowego, bo tak jest w serwisówce i masz ok. 6L w silniku. W Norwegii (Oslo) np. machanicy jeszcze o tym nie wiedzą. Bardzo przykre swoją drogą. Szkoda gadać. W 2 moich przypadkach ostra zjebka, zwrot kasy i postanowienie,że wszystko robię sam już teraz. Więc zapytajcie czy odkręcili 2 korki, albo czy przynajmniej sprawdzili stan oleju do zalaniu. Ja wlałem Motul 7100 10W40 ostatnio. | 
| 
 Spuszczają dobrze w MCS, wszyscy pamiętamy co Emek napisał po swoim pierwszym serwisie :) Ciekawe z tym 30 vs 40. Faktycznie w manualu stoi 10 w30... | 
| 
 Lepsze bicie mają na 10w40 i pewnie więcej się sprzedaje. Tak sądzę ale mogę się mylić. W Yamasze czy Suzuki miałem zakres tolerancji w jakiej musiał się olej mieścić i był to zakres dość szeroki. W NAT stoi sztywno 10w30. | 
| 
 Bez wywoływania niepotrzebnej wojny o oleju tutaj. Olej zmieniany zgodnie z zaleconym interwałem, czy to 10W30 czy 10W40 krzywdy nie zrobi dla tego silnika. Wystarczy przeczytać jaka jest różnica między 10W30 a 10W40. Ważne jednak aby olej spełniał inne normy podane przed pana Hondę w książce. | 
| 
 Cytat: 
 W autku na jedną wymianę zastosowałem syntetyk 10/60 Castrola racinga zamiast 10/40 i silniczek chodził idealnie. Jedyna wada to 3x większa cena niż "zwykłego". | 
| 
 Chyba nawet lepiej mieć 10W40 bo trudniej będzie zerwać film olejowy przy ostrym pałowaniu, pewnie w praktyce różnice są niezauważalne. | 
| 
 10W30 to olej o niskiej lepkości np w  100st.C  średnio ok 12.5mm2/  10W40 ma lepkość średnio 14.2mm2/s olej o większej lepkości zawsze tworzy "mocniejszy" film olejowy i jest lepszy dla silnika, ale są granice podnoszenia lepkości tj. konstrukcja silnika (b.małe luzy współpracujących części- tutaj Honda prawie zawsze była przodownikiem) dlatego moim zdaniem max lepkość jaką rozsądek każe użyć do 17mm2/s. 10W60 kompletnie się nie dadaje... średnia lepkość 23mm2/s - tylko sport i konstrukcje o dużych tolerancjach pasowania części (na pewno honda do nich nie należy!) jeżeli serwis nalał 10W40 to tylko pogratulować. z większym przebiegiem silnika można stosować olej o większej lepkości. zawsze patrzcie na karty techniczne olejów bo olej 10W50 może mieć lepkość 17 z może tez 18.1, 10W40 może mieć 13.9 a także 15.5 specyfikacja dopuszcza tolerancje i oleje różnych producentów mają inne lepkości. Czasem różnica pomiędzy 10W30 a 10W40 jest minimalna. Jeżeli ktoś chce zerwać film olejowy w CRF to jedyne wyjście zlać olej z silnika:) bo nawet na 10W30 nie ma możliwości aby to się udało no może odłączyć wentylator cieczy chłodzącej i rozgrzać silnik do 150st.C + pałowanie ma max'a | 
| 
 Olej 20w50 sie nada ???do rd 07. | 
| 
 W naszych warunkach 10w40 jest wystarczającym olejem do NAT i klasy sg czyli półsyntetyk.. Hm.. ostre pałowanie Silnik chłodzony cieczą,wiec raczej nie ma ryzyka przegrzania silnik bo najpierw strzeli k korek od płynu który jest wystarczającym sygnałem do zastopowania pałowania... | 
| 
 Jestem po przeglądzie na 1 000 km i serwis też mi zalał 10W40. | 
| 
 1 Załącznik(ów) Nie lepiej stosować sie do zaleceń instrukcji niż do zaleceń mechaników. | 
| 
 Lepiej...ale o czym by się gadało na forum wtedy? ;] | 
| 
 ja do swojej stosuje 10w 40 tylko pamietać o jakości - SJ lub więcej. | 
| 
 Cytat: 
 | 
| 
 Cytat: 
 | 
| 
 Takie, że szybciej wymienię silnik ze skrzynią. | 
| 
 Cytat: 
 | 
| 
 Pewno ci z Penrite (i nie tylko) się naćpali i takie coś im wyszło i dla zmyły nazwali go "Enduro". Jeśli jest gorąco i momentami prawie stoisz i do tego wszystko oblepione, to nawet taki W50 robi się jak woda pomimo wymuszonego chłodzenia. Jak w głowicy masz 100*, to na dole jeszcze raz tyle ... albo więcej. Po za tym, Hammer nie ma tak wysilonej jednostki ze współdzielonym smarowaniem. | 
| 
 Syntetyczny czy półsyntetyk? jakiej marki polecacie ? Repsol? do naf po 1000 km . | 
| 
 Syntetyk zawsze ma lepsze parametry niż pół-syntetyk - poza parametrem ceny... | 
| 
 dzieki naczytalem sie w necie i sam juz nie wiem jaki!! zaleje syntetyk motul powinno byc git:) | 
| 
 pytanko czy jak moto stoi po zime zlac stary olej ten po 1000 km i zalac swiezy czy lepiej przealic moto ?? | 
| 
 Olej zawsze powinno się wymieniać po nagrzaniu silnika. | 
| 
 Cytat: 
 | 
| 
 hmm to jak to jest z tym olejem :)??pol czy pelen . | 
| 
 wlej 300v lub Motorexa i problem z głowy | 
| 
 Pełen syntetyk o dedykowanej klasie lepkości. Do 33 letniego motocykla (od mniej więcej 9 lat) leję Royal Purple 20W50 - pełen syntetyk. Istotna jest również marka - są bardzo dobre firmy i oleje nawet z bazą mineralną. Najbardziej istotna jest okresowa wymiana oleju. Tu zwracam uwagę, że czasokresy wymian powinno się korygować (zmniejszać) ze względu na trudne warunki pracy oleju (jazda offem, miasto, krótkie dystanse). | 
| 
 do nat można lac 5100 i nic sie nie dzieje,kto ma hajs niech leje full syntetyki,kto niechce moze lać półsyntetyka.. Z wielu względów leje full syntetyk naet do starych rupci o ile serce jest zdrowe i nie chla za dużo. | 
| 
 | 
| 
 Błagam was nie zaczynajcie kolejnego tematu "jaki olej" :mur::mur::mur: | 
| 
 Heh już zdecydowałem :) Ale jak tak bardzo przeszkadza, to omijaj. | 
| 
 Ktoś nie chce czytać niech nie czyta... co za problem... Mnie ten temat fascynuje i chyba nie przestanie. Niby wszystko zostało powiedziane, ale ja nie czuję się pewny wiedzy w tym temacie... Więc ostatnio pożyczyłem z polibudy w Poznaniu książkę: "Paliwa, oleje, motoryzacyjne płyny eksploatacyjne Wiesław Zwierzycki" - fajnie napisana ... polecam... I trochę artykułów naukowych też w necie jest ciekawych - ten porównuje półsyntetyk i pełny syntetyk shella i ich stabilności w czasie i temperaturze - nie do końca potrafię wnioski wyciągnąć - brak mi wiedzy w tematach temperatur w cylindrze itp... publicznie nie chcę gafy strzelić - prywatnie coś tam sobie wnuioskuję http://www.mdpi.com/2075-4442/3/1/54/pdf | 
| 
 W jednym z artykułów: Wybrane zagadnienia dotyczące zmian właściwości silnikowego oleju smarowego w eksploatacji znalazłem wykres, który przedstawia zależność okresów wymian od warunków eksploatacji. https://images82.fotosik.pl/991/c4e831da682bddff.jpg Jak widać dla normalnej temperatury pracy silnika (ok. 90°C) można osiągnąć zakres 13 - 20 tys. km pomiędzy wymianami. Jednak, jeśli robimy krótkie trasy, jazda w korkach lub miejska - okres ten skraca się nawet o połowę. Warunki eksploatacji są najistotniejsze. Dla nich dobieramy klasę lepkości i interwały wymian. Zwracam uwagę, że 12 tys. km pomiędzy wymianami jakie zaleca Honda z pewnością dotyczy normalnej, czyt. turystycznej eksploatacji. Sporo osób leje 10W40, tymczasem planując trasę na południe, lepszy będzie 20W50. | 
| 
 To się wszystko zgadza z moimi obserwacjami. W instrukcji samochodu, który kiedyś posiadałem było napisane, że olej należy wymieniać co 15k km, a w warunkach trudnej eksploatacji (w mojej ocenie miejskiej) skrócić o połowę. | 
| 
 W/g treści artykułu każdy olej jest zły i to niezależnie jakiego producenta czy jakiej klasy/jakości. Każdy z nich niszczy silnik zamiast go chronić bo i trudno nazwać ochroną jeśli producenci żonglują składnikami i powodują negatywne skutki uboczne. Zastosowanie jednych składników zmniejszy tarcie ale tym samym brak innych zgalaretuje olej i zapcha filtr. W żadnym oleju nie ma tylko tych dobrych ponieważ wzajemnie się wykluczają w każdym jest coś złego i jedynie mamy wpływ decydując się na olej wybierając mniejsze zło. Tak naprawdę nawet na to mnie mamy wpływu ponieważ żaden producent nie udostępnia nam pełnej specyfikacji składu oleju a tylko ogólne np 5W30 , SJ czy półsyntetyk i koniec. Cała reszta składu jest niedostępna dla zwykłego odbiorcy nawet jeśli poczyta o lepkości w 100*C czy o temp płynięcia w niskiej temp. Czyli pozostaje wybór właściwie w ciemno , albo trafimy na olej o małym tarciu ale podatny na zaszlamienie inny będzie odporny na zerwanie filmu ale się zgalaretuje i zapcha filtr...... i wiele innych połączeń. Powodem tego jest chora pogoń producentów olejów za równie chorymi producentami silników , dziwaczne rozwiązania powodujące dziwne potrzeby na produkt. To błędne koło jest napędem kasy dla jednych i drugich a użytkownik ma tylko tę kasę im płacić czy to w sklepie czy serwisie. Jak doliczymy do tego reklamę i olbrzymią narastającą łatwość sterowania umysłami ludzi którzy mają coraz mniejsze pojęcie o czymkolwiek to mamy gotowy przepis na zrobienie majątku. Takie czynności jak np celowe zmniejszanie kanałów olejowych które blokują przepływ oleju zmniejszając wydajność pompy i ciśnienie na magistrali to już zwyczajny standard , rozpisywanie się w temacie nie ma sensu bo każdy o tym wie a jak nie wie to trudno. Skutki zastosowania zbyt gęstego oleju w takim silniku do przewidzenia. Z tego wszystkiego wynika że każdy olej jest zły ponieważ coś niszczy my jedynie możemy w pewnym stopniu wybrać czy ma nam np zniszczyć miejsca tarcia czy zostawić szlam w silniku i unieruchomić napinacz łańcucha rozrządu. Wybór wątpliwy ponieważ nie opcji dobry-zły a jedynie różne formy złego ...... a światełkiem w tunelu jest trafić na ten najmniej zły choć w tym bełkocie reklamowym mało komu będzie się chciało szukać , pójdzie i weźmie z półki coś co ma napis jak w instrukcji cośtam W cośtam albo posłucha serwisanta . | 
| 
 Widzę, że koledze się udzielił radosny świąteczny nastrój ;) Powiedziałbym, że tarcie jest złem, a oleje to niedoskonała recepta na zużycie mechaniczne silników. Choć, jeśli uświadomimy sobie, że latach 80 i 90 ubiegłego stulecia, kiedy konstruowano nasze motocykle standardem były oleje mineralne, a oleje syntetyczne dopiero się rozwijały, to sytuacja znacznie się poprawiła. Więc, że się powtórzę, olej syntetyczny, o klasie lepkości odpowiedniej do klimatu + dobry filtr i odpowiednie (zwykle skrócone) interwały wymian, to najlepsze co możemy zrobić dla naszych maszyn. | 
| 
 1 Załącznik(ów) A taki może być. | 
| 
 1 Załącznik(ów) Cytat: 
 A tu jedna z tabel z książki W. Zwierzyckiego: | 
| 
 Dolewanie oleju Chciałem zapytać czy dolewacie olej do NAT? Jeżeli tak to jakie ilości? Pytam bo właśnie sprawdziłem, że mam "suchy bagnet" i po dolaniu ok 0,2l dalej jest suchy :( Czy to normalne? | 
| 
 Bagnet jest po to aby wskazać poziom oleju. Jak suchy to: A) źle wykonany pomiar B) brak oleju Mam 36kkm i dodałem raz po zmierzyłem źle. Moja oleju nie bierze. | 
| 
 Cytat: 
 - pionowo ustawiony motocykl - bagnet bez wkręcania (tylko włożony) Co robię zatem źle? :( | 
| 
 Nigdy nie miałem suchego bagnetu, jakbym nie mierzył. To jeszcze moze ze po jezdzie odczekać 3-5 minut | 
| Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 15:58. | 
	Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.