PDA

View Full Version : Renowacja ch³odnic.


mrdracul
11.03.2011, 11:24
Czo³em.
Ma kto¶ do¶wiadczenia z czyszczeniem i odmalowywaniem ch³odnic (tak¿e olejowej)? Rozpru³em Sacharê na czê¶ci i trzeba to jako¶ od¶wie¿yæ.
Zdjêcia z rozbiórki (ch³odnic nie widaæ):
https://picasaweb.google.com/zawiszajb/AfrykaRegenaracjon#

Lepi
11.03.2011, 11:55
Czo³em.
Ma kto¶ do¶wiadczenia z czyszczeniem i odmalowywaniem ch³odnic (tak¿e olejowej)? Rozpru³em Sacharê na czê¶ci i trzeba to jako¶ od¶wie¿yæ.
Zdjêcia z rozbiórki (ch³odnic nie widaæ):
https://picasaweb.google.com/zawiszajb/AfrykaRegenaracjon#

Najlepiej wyszkie³kowaæ i anodowaæ. Jak jeste¶ zainteresowny to wal na priv.

Marcin.111
13.03.2011, 11:01
Pod³±cze siê do tematu. Mam ju¿ drugi motocykl w którym ch³odnica zaklejona jest smo³±. Zna kto¶ jaki¶ nieniszcz±cy sposob zeby to usunac? Jak to jest z tym szkielkowaniem czy usuwa ono tylko lakier czy rowniez delikatnie rusza aluminium. Jest szansa ze jakas podkorodowana chlodnica zrobi sie w trakcie szkielkowania dziurawa. A jezeli zrobi sie jakas dziurka to znacie jakies metody na pozbycie sie takiej dziurki?

Lepi
13.03.2011, 11:24
Szkie³kowanie nie zniszczy ch³odnicy, to nie jest ostre ¶cierniwo tylko bardzo drobne kuleczki szklane. Nie zbiera warstwy aluminium, wrêcz przeciwnie, "ubija" j±, prze co staje siê wytrzymalsza.
Niestety jak masz smo³ê, to trzeba ja najpierw usun±æ chemicznie. Kuleczki s± za lekkie i zamiast zebraæ smo³ê to siê do niej przyklej±.

hero
13.03.2011, 11:37
kilka lat temu ch³odnice oblepion± smol± po tym jak nasi ukochani polscy drogowcy na wschodzie polski, po³o¿yli nowy asfalt latem. Nawet nie posypali go t³uczniem tak wiec ch³odnica od Suzuki DL 650 by³a pokryta w ok 50%. Zdemontowa³em w³o¿y³em do wiadra wype³nionego mieszanka benzyny i ropy na 2 godziny , potem sp³uka³em wod± i wygladala jak nówka. Co do szkie³kowania to nie ma do¶wiadczenia ale to co pisze Lepi wydaje siê sensowne

Pastor
14.03.2011, 14:44
Ze szkie³kowaniem to Panowie trzeba troszke ostro¿nie - mniej wiecej jak przy myciu karcherem. Jesli masz mozliwo¶c pogadac z operatorem to niech ustawi nie wiêcej jak ze 3-3,5 bar na urz±dzeniu ci¶nieniowym lub max 4,5-5 na in¿ektorowym. Trzymac dysze do¶c daleko i obserwowowac co siê bêdzie dzia³o. Kiedy jeszcze siê w to bawi³em uda³o mi siê uszkodziæ ch³odnicê - pozagina³em po prostu lamelki strumieniem ;)
Przestrzelenie materia³u te¿ jest mo¿liwe, ale musia³by byæ ju¿ naprawde mocno strawiony. Szkie³kowanie ma jeszcze ta dziwn± cechê ¿e bardzo wygina i odkszta³ca blaszane elementy zw³aszcza z alu. W ch³odnicy akurat to nie grozi, bo to zamkniêta i sztywna struktura.
koniecznie tez nalezy BARDZO dobrze zabezpieczyæ ch³odnice przed dostaniem siê py³u do ¶rodka, a przed zamontowaniem dok³adnie wyp³ukaæ. Py³ szklany jest zajebi¶cie agresywny dla czêsci ruchomych (pompa).
Jeszcze jedna rzecz - tak jak Lepi pisa³ szkie³kowanie to dobra obróbka pod np. anodowanie. Ale nie pod jakikolwiek lakier! Mikrokulki sa idealnie g³adkie wiêc po odbiciu zostawiaj± kratery o idealnie g³adkim dnie. Obrabia sie w ten sposób urz±dzenia dla przemys³u spozywczego i np narzêdzia chirurgiczne. Przywieralno¶æ zanieczyszczeñ do takich powierzchni jest s³absza ni¿ do polerki ;) Niestety przywieralno¶æ pow³ok lakierniczych tak¿e.. :) Wiêc jak Drakul chcesz ta ch³odnice malowaæ to odpu¶æ szkie³kowanie, albo popro¶ o obróbkê strumieniowo ¶ciern± nieobtapianym granulatem szklanym - sugerujê frakcjê 50-450. Tylko w±tpie czy znajdziesz chêtnego magika, bo to dziadostwo b³yskawiczne zuzywa urz±dzenia i zgadzaja siê tylko ci którzy o tym nie wiedz± :D

Tak to.
Zdrowia
:hello:

Lepi
14.03.2011, 16:22
Zgadzam siê Pastorze. Niemniej wszystkie motocykle myjê karcherem a ch³odnice szczególnie dok³adnie. Nigdy nic mi siê nie zagiê³o. Jak zawsze wszystko trzeba z g³owa.

Marcin.111
14.03.2011, 19:53
Panowie a jak pod lakierowanie to czym jeszcze mozna wyczyscic dobrze chlodnice. Oprócz tego granulatu szklanego oczywiscie bo rozumie ze znalezienie chetnego do wykonania graniczy z cudem.

banditos
14.03.2011, 22:22
Kup se Pan pizdolet do piaskowania + granulat i samemu zadzialaj.

rosjak
14.03.2011, 23:01
Witam. Mam te¿ plan aby zakonserwowaæ ch³odnice bo lakier na dole miejscami odpada. Jednak my¶la³em, ¿e zjade drobnym papierem to co odpada, reszte zmatowie, podk³ad, lakier i cze¶æ. A tu widzê, ¿e powa¿nie podchodzicie tematu. Czy naprawdê konieczna jest taka zabawa??
Pozdrawiam

Lepi
15.03.2011, 06:01
Nie jest konieczna, jednak aby nowy lakier dobrze siê trzyma³ to trzeba lekko wytrawiæ i wtedy malowaæ. S± specjalne lakiery do malowania aluminium w warunkach "domowych". Koniecznie z warstw± podk³adow±. S± drogie, efekty nie najgorsze ale trudno rêczyæ za efekt je¶li czê¶ciowo pozostanie stara farba.

Marcin.111
15.03.2011, 06:40
Rosjak jezeli masz niewielkie ubytki lakieru to mysle ze spokojnie mozesz to sam zrobic. Ja mam moze jakies zboczenie na tym punkcie :) ale juz w kilku motocyklach robilem chlodnice. Zawsze jak widze ze cos gdzies odchodzi to poprostu wyczyszcze i maluje zwykla farba w sprayu polmatow± albo matow± i jest OK. Nawet sie to trzymalo zawsze tylko zwykle mialem motocykle maksymalnie 2 lata. Tym razem mam chlodnice mocno juz ruszon± (niestety z UK) i motocykl mam zamiar dluzej trzymac dlatego szukam lepszej alternatywy.

mrdracul
15.03.2011, 20:35
a mo¿e u¿yæ scansolu, albo innego ¿r±cego badziewia i potem pomalowaæ lub anodowaæ?

rosjak
15.03.2011, 21:57
Dziêki panowie za wskazówki:) Pobawie siê wiêc sam w renowacje, tym bardziej, ¿e lakier do alu wraz podk³adem(odporne do 750 st.C) wpad³y mi dzi¶ jakim¶ dziwnym trafem do rêki za gratisa od klienta, któremu pomog³em a on akurat tym handluje:haha2:
Pozdro