View Full Version : Dokument celny CPD - co i jak za ile gdzie...
# CPD - Carnet de Passage en Douane
międzynarodowy dokument celny pozwalający przekraczać granice pojazdem bez dodatkowych opłat celnych do krajów Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Azji, Afryki Południowej Ameryki, Australii i Nowej Zelandii.
CPD
Dokument może być używany podczas kilkakrotnej podróży do danego kraju w terminie ważności 1 roku chyba, że przepisy danego kraju stanowią inaczej.
Do wydania dokumentu konieczne jest wpłacenie kaucji, która przy jednym motocyklu wynosi 16.000 zł do kaucji dochodzi koszt CPD i tutaj w zależności do ilu krajów chce się wjechać/wyjechać ponieważ karnet w zależności od ceny posiada tyle miejsc do wypełnienie na wjazd i wyjazd.
CPD wydawane jest określonej osobie (można ustanowić także osobę upowiażnioną) i na określony pojazd nie można go wymieniać, zamieniać itp.
Ważnym jest to aby nauczyć się wypełniać karnet ponieważ nie wszędzie na granicy potrafią to robić a tylko prawidłowość jego wypełnienie gwarantuje nam zwrot kaucji.
Aby otrzymać karnet CPD należy przedstawić następujące dokumenty:
- dowód rejestracyjny pojazdu
- wypełniony druk umowy. Dla pojazdów zarejestrowanych na firmę, aktualny wypis z KRS
- potwierdzenie dokonania wpłaty kaucji jako zabezpieczenia karnetu na konto PZM-Travel
- uiścić opłatę za wydanie karnetu CPD
Dokumenty:
-druk umowy (http://www.pzmtravel.com.pl/projects/pzmtravel/file/CPD/umowa%20cpd.doc)
-wykaz kaucji (http://www.pzmtravel.com.pl/projects/pzmtravel/file/CPD/Kaucje.doc)
-cennik (http://www.pzmtravel.com.pl/projects/pzmtravel/file/CPD/Cennik%20CPD.doc)
-spis krajów do których potrzebny jest CPD (http://www.pzmtravel.com.pl/projects/pzmtravel/file/CPD/ogolne%20informacje.doc)
Michasso
22.05.2008, 17:23
I to jest właśnie powód, który zniechęca do podróży w tamte rejony..W końcu będę musiał sie przemóc i wypełnić wszystkie formalności..No bo jak ja wytłumaczę mojej Afri, że nie zobaczy Afryki..
Michasso, zawsze możesz ją zwieść i pojechać do naszej Afryki w Polsce, ale to by było jak lizanie loda przez papierek ... :D
Czy w wersji kaucji 2x7000zł to są 2 karnety na dwie różne osoby, które mogą używać ich niezależnie (wspólny zakup, oddzielne podróżowanie)?
Czy w wersji kaucji 2x7000zł to są 2 karnety na dwie różne osoby, które mogą używać ich niezależnie (wspólny zakup, oddzielne podróżowanie)?
Niestety nie, jeden karnet, podróżowanie tylko razem....
ejże, mielismy 7 karnetow, każdy swoj... kase zwracali jak byl kpl pieczatek, na karnetach , ze wrociły. Ale kase oddaja tylko jak wszystkie wrócą jednemu - temu co zapalacił za wszystkie...
zobaczcie sami
435
436
437
ejże, mielismy 7 karnetow, każdy swoj... kase zwracali jak byl kpl pieczatek, na karnetach , ze wrociły. Ale kase oddaja tylko jak wszystkie wrócą jednemu - temu co zapalacił za wszystkie...
zobaczcie sami
No tak mi gadali w PZM-ocie, a może muszą być te same pieczątki.... więc karnetów możesz mieć po jeden na moto ale komplet pieczątek musi się zgadzać więc i jechać musisz razem. Upewnię się jutro dzwoniąc jeszcze raz...
kurde no moze faktycznie tak jest... nie interesowalo nas dzielenie sie na rozne grupy i kraje to prawda.
W umowie i warunkach korzystania nic na ten temat nie ma.
Ciekawe co w przypadku nieplanowanego rozdzielenia wspólnie podróżujących (np. z powodów zdrowotnych), gdzie jeden jedzie dalej do innych krajów lub wraca inną drogą.
Ktoś zna takie przypadki w kontekście rozliczenia wspólnej kaucji CPD?
W umowie i warunkach korzystania nic na ten temat nie ma.
Ciekawe co w przypadku nieplanowanego rozdzielenia wspólnie podróżujących (np. z powodów zdrowotnych), gdzie jeden jedzie dalej do innych krajów lub wraca inną drogą.
Ktoś zna takie przypadki w kontekście rozliczenia wspólnej kaucji CPD?
Myślę, że chyba jednak jest to możliwe bo w końcu Motoafryka rozstawała się z jednym z nich w Egipcie..... a wątpie, że płacili kaucję 3 x 14.... skoro o rozstaniu decyzja zapadła w Egipcie...
sambor1965
19.06.2008, 10:59
To chyba nie tak. Kaucje wplaca jedna osoba i to ona ryzykuje... Nawet jesli dowiezie swoj motur i pieczatki bedzie miala wszystkie to nie otrzyma zwrotu kaucji poki nie wyjasni sie sprawa z drugim.
Dokument jest wystawiany na wlasciciela pojazdu, ktory widnieje w karnecie. Mozna sie rozdzielac.
Witam Wszystkich, mam "drobne" pytanko w kwestii karnetu, bo jeszcze nie miałam okazji przetestować jak działa w praktyce. Czy karnet mogę odebrać z PZM tylko w przypadku kiedy motocykl jest jeszcze w Polsce? Chodzi mi o to, że nie będe potrzebowała karnetu na cały czas mojej podróży (która ma potrwać około rok-półtora). Z tego co się orienotwałam aktualnie w obydwu Amerykach karnet nie jest wymagany. Będe go więc potrzbowała dopiero jak dotrę do Australii, ale wtedy już dawno (od dorych kilku misięcy) będę poza Polską... Czy w takiej sytuacji mogę załatwić wydanie karnetu np. "korespondncyjnie"? Szczerze mówiąc nie bardzo mi się usmiecha opcja powrotu do Polski (i to tym bardziej z motocyklem) tylko po to żeby załatwić karnet, a z drugiej strony wyrabianie go na kilka miesięcy przedtem kiedy będzie potrzbny też jest bez sensu, bo będe musiała go przedłużyć i pojawi się ten sam problem. Czy macie jakieś dośwaidczenia/przemyślenia w tej sprawie?
Z góry dzieki za wszelką pomoc.
sambor1965
19.06.2008, 11:22
Teoretycznie do wystawienia karnetu wymagana jest obecnosc motocykla w Polsce. Praktycznie musi byc obecny dowod rejestracyjny. Zgub, wyrob duplikat, cos wymyslisz...
dzięki, szczerze mówiąc na taką odpowiedź gorąco liczyłam... Bo po przeczytaniu kilku komentarzy na ten temat (nie na naszym forum) już miałam czarne myśli :)
Pozdrawiam
Po jakim czasie od zdania dokumentow i dopelnieniu wszytskich formalnosci oddaja kaucje w gotowce(przelewie?)?
ENDRIUZET
10.12.2008, 14:34
Cza ja dobrze rozumiem, że jak nie mam "wolnych" 14000zł to se nie pojadę tam gdzie wymagane jet to CPD czy jakoś tam ??
bardzo dobrze rozumiesz.
w kupie jest duuuuzo taniej.
Małe pytanko bo tego nie znalazłem. ( albo szukałem tam gdzie nie trzeba )
CPD jest potrzebne dla każdej pojemności czy dopiero od jakieś pojemności
(chodzi mi o motocykle oczywiście )
Małe pytanko bo tego nie znalazłem. ( albo szukałem tam gdzie nie trzeba )
CPD jest potrzebne dla każdej pojemności czy dopiero od jakieś pojemności
(chodzi mi o motocykle oczywiście )
Chodzi o rodzaj pojazdu, nie pojemnosc.
Niestety w dniu 01.02.2009 wprowadzono zmiany, oczywiście na naszą niekorzyść.
Kaucja dla moto wzrosła do 16 tys. i co najgorsze nie można wykupić kilku karnetów na jedną osobę na niższych kaucjach (np. jak wcześniej było 3 x 5 tys.). Jak jedzie n motocykli to płaci się n x 16 tys.
Krótko mówiąc dupa!
Wykaz kaucji:
http://www.pzmtravel.com.pl/dokumenty-celne.html
Niestety w dniu 01.02.2009 wprowadzono zmiany, oczywiście na naszą niekorzyść.
Kaucja dla moto wzrosła do 16 tys. i co najgorsze nie można wykupić kilku karnetów na jedną osobę na niższych kaucjach (np. jak wcześniej było 3 x 5 tys.). Jak jedzie n motocykli to płaci się n x 16 tys.
Krótko mówiąc dupa!
Wykaz kaucji:
http://www.pzmtravel.com.pl/dokumenty-celne.html
Ciągle można zrobić cesję notarialną praw i obowiązków na jedną osobę, karnet jest wystawiany na właściciela moto więc wsio w pariadku...
No właśnie podobno nie ma już takiej opcji (patrz nowy wykaz kaucji).
Kolega się dowiadywał i powiedzieli jednoznacznie, że w tej chwili każdy dowód rej. po 16 tys.
Niestety od stycznia nie można juz robić cesji - badał ten temat wnikliwie. Także tak jak napisał Kiub - zostaje n x 16.000 PLN.... Chomik, wy chyba byliście ostatni co się załapali na akt notarialny. A w ogóle to teraz chcą nawet oglądac motocykle - nie wystarczy tylko podesłać papierów.
Ja jestem wogóle ciekaw co za deb** wymyślił taką kwotę za ta kaucję. Paranoja i tyle. resztę jakoś rozumiem, ale to przesada.
Polecam rozmawiać z Panią Zakrzewską z PZM Travel w Warszawie... bardzo pomocna.. może jednak nie...
Właśnie z Panią Zakrzewską rozmawiałam - pomocna, ale z tym nie da rady nic zrobić. Jeden moto = jedna kaucja i tyle.
Właśnie z Panią Zakrzewską rozmawiałam - pomocna, ale z tym nie da rady nic zrobić. Jeden moto = jedna kaucja i tyle.
No to syf.... ale mamy szczeście... kurs dolara, CPD... gdyby nie to, nie byłoby wyprawy do Afryki...
No to syf.... ale mamy szczeście... kurs dolara, CPD... gdyby nie to, nie byłoby wyprawy do Afryki...
Idealnie sie wstrzeliliscie mowiac krotko :Thumbs_Up::)
O rany, czyli nasze indie pozostają tylko w swerze marzeń bogaczy...
Szkoda...
No cóż nie pozostaje nic innego jak zbierać kaskę.... w końcu teoretycznie ona nie znika tylko do nas wraca. Plusy "dodatnie" są takie, że po podróży nie zostaje się totalnie zielonym, tylko zawsze ma się tą kaucje na życie. Chociaż nie ma co się oszukiwać - "plusy ujemne" zdecydowanie tu przeważają. A akurat z Indiami bez CPD to zupełnie nie da rady. Przy niektórych innych krajach, które teoretycznie wymagają CPD można jeszcze coś kombinmować, ale z Indiami i Nepalem nie ma szans.
Masz rację i nie poddawaj sie. Warto.
U nas klamka zapadła... Teraz zaciskamy pasa. O wszystkim będzie jak się troche pozbieramy z tematami. Bo na razie to istne szaleństwo z przygotowaniem wszystkiego.
U nas klamka zapadła... Teraz zaciskamy pasa. O wszystkim będzie jak się troche pozbieramy z tematami. Bo na razie to istne szaleństwo z przygotowaniem wszystkiego.
Trzeba pamiętać, że to kaucja w końcu... kredyt i spłata po powrocie...
Z drugiej strony kwotę kaucji ustala PZM Travel, widać zwęszyli biznes.... W innych krajach kwota ustalana jest od wartości motocykla....bo w końcu chodzi o należności celne, których wartość liczy się od wartości...
Wygląda na to, że w Serbii też jest ustalana od wartości moto.
Procedura "prawie" identyczna. Wszystko do załatwienia - mam "znajomego" w AMC
Wygląda na to, że w Serbii też jest ustalana od wartości moto.
Procedura "prawie" identyczna. Wszystko do załatwienia - mam "znajomego" w AMC
No wlasnie moze mozna wystapic o dokument poza Polska... w koncu UE....
No wlasnie moze mozna wystapic o dokument poza Polska... w koncu UE....
Serbia akurat nie panie kolego i jeszcze długo nie.
No i myślę, że to akurat nie ma znaczenia - przeglądy techniczne nie są uznawane nawet jak w unijnym kraju są robione a co dopiero celne sprawy.
Nie wiem, ale się dowiem. Zawsze można imporcik zrobić ewentualnie
Serbia akurat nie panie kolego i jeszcze długo nie.
No i myślę, że to akurat nie ma znaczenia - przeglądy techniczne nie są uznawane nawet jak w unijnym kraju są robione a co dopiero celne sprawy.
Nie wiem, ale się dowiem. Zawsze można imporcik zrobić ewentualnie
Nie mówie przeca o Serbii :) ale o kraju UE.
sambor1965
27.02.2009, 09:11
Brytole masowo zalatwiali to w ADAC w Monachium. Od jesieni ADAC juz im odmawia. Ale nie slyszalem zeby odmowili jakiemus Polakowi :)
Niech ktoś mi wytłumaczy po cholerę jest ten CPD. Po to żeby nie pojechać np do takich Indii i nie sprzedać tam motocykla ?
Niech ktoś mi wytłumaczy po cholerę jest ten CPD. Po to żeby nie pojechać np do takich Indii i nie sprzedać tam motocykla ?
Tak, to na zabezpieczenie ewentualnych opłat celnych... czyli generalnie abyś nie opchnął sprzęta bo tam są duże różnice w cenach i za starego grata w Polsce dostaniesz 2 alb 3 razy więcej gdzieś w Egipcie itp.
Ale to i tak bzdura jest.
Turasy kiedyś za każdym razem zapisywali przy wjeździe do kraju w systemie kierowce i samochód. Potem przy wyjeździe się o tenże samochód pytali. I do tego nie było szansy jechać czyimś samochodem - musi być zarejestrowany na kierowcę.
Kwestia kontroli na granicy myślę.
Ale to i tak bzdura jest.
Turasy kiedyś za każdym razem zapisywali przy wjeździe do kraju w systemie kierowce i samochód. Potem przy wyjeździe się o tenże samochód pytali. I do tego nie było szansy jechać czyimś samochodem - musi być zarejestrowany na kierowcę.
Kwestia kontroli na granicy myślę.
Bzdura nie bzdura, ale trza mieć. Na większości granic w Afryce można było przejechać i tyle, nikt nie stał, nie było szlabanów itp, trzeba było się naszukać kogoś, kto ci podstempluje dokumenty :D
W sumie to zawsze można przerejestrować motocykle na jedną osobę... zawsze to taniej niż szukać 16.000 zł.....
W sumie to zawsze można przerejestrować motocykle na jedną osobę... zawsze to taniej niż szukać 16.000 zł.....
to ja poproszę.... wszystkie z forum :D
Myślę że trzeba przerejestrować wszystkie Afryczki na dr Jana Madeyskiego :D
Chodzi o rodzaj pojazdu, nie pojemnosc.
Dokładnie jest tak:
CdP obejmuje każdy pojazd silnikowy, który posiada dowód rejestracyjny
Więc w praktyce CdP nie obejmuje tylko pojazdów napędzanych siłą mięśni: rowery, riksze, balon (?):)
Jedna kaucja - jeden właściciel, kilka moto, i tak to wygląda, więc rzeczywiście można się zastanawiać nad przerejestrowaniem motocykla...
Wyguglowalem ceny w ADAC w Monachium:
Placi sie od wartosci motocykla w danej chwili:
wartosc do 15000€ --> 3000 € kaucji.
Sa jeszcze wyzsze kwoty ale ta chyba dla AT nie bedzie przekroczona.
Dochodza jeszcze oplaty manipulacyjne
wstawiam linki:
Mapa gdzie jest wymagane CPD:
http://www.adac.de/images/Länderübersicht%20deutsch_tcm8-80801.pdf
Wniosek:
http://www.adac.de/images/Carnet%20de%20Passages_Antrag(komplett)_EU_tcm8-166337.pdf
Osobiscie gdybym mial zwiedzic Indie to kupilbym w Indiach motur na miejscu a przy wyjezdzie sprzedal. Chyba taniej to wyjdzie. Moze sie spelni za rok...
Sprawa CPD u nas zamknięta i bez żadnych problemów. Całą kaucję nam oddali w 5 dni :) (czym byłam miło zaskoczona).
Z ciekawostek - zażyczyli sobie od nas CPD w Turkmenistanie (na granicy irańsko - turkmenińskiej i turkmeńsko - uzbeckiej), choć akurat tam nie powinni. Mieliśmy na szczęście wolną, nadprogamową kartkę, więc nie było z tym problemu i pewnie zaoszczędziliśmy sobie trochę czasu na tłumaczenia i "biurokrację zastępczą". Wniosek - warto brać min. jedną kartkę ekstra, bo jak widać "nigdy nic nie wiadomo".
Najlepiej zorientowanie w temacie CPD są Hindusi i Nepalczycy: od razu proszą o karnet, a wszystko przebiega w tempie ekspresowym (w standardach azjatyckich oczywiście). Z Iranczykami jest trochę gorzej, ale mężczyźni mogą łatwo dogadać się z celnikami.
Odnośnie posta o CPD w Niemczech - jak na razie nie da się tam załatwić CPD dla motocykli zarejestrownych za granicą (jest o tym wprost napisane w regulaminie). Także dywagacje o kosztach można sobie odpuścić.
To chyba na tyle.
Pozdrawiam
zbyszek_africa
28.01.2010, 12:38
Ja wjeżdzałem do Turkmenistanu 08.08.2009 i nie chcieli karnetu CPD, to dobrze bo nie miałem. Ale za to przy wjeżdzie i wyjeżdzie oczekiwania celników na łapówke były zbyt wygórowane.
pozdr.
No to chyba znowu mieliśmy szczęście (albo Wy pecha)... Od nas żadnych łapówek nie chcieli ani na wjeździe, ani na wyjeździe. Wszyscy byli równie mili, grzeczni i sympatyczni jak Irańczycy, co na początku trochę nas zbiło z tropu - cały czas mieliśmy gdzieś w pamięci "złe" opinie o turkmeńskich urzędnikach, więc zapalała się czerwona lampka. W ogóle cały przejazd przez Turkemnistan przeszedł bez żadnych "niespodzianek", może z jednym drobym potknięciem przy opłacie za most na Amu Darii w Farab, przed samą granicą z Uzbekistanem. Ale to zdarzenie pomijalne.
zbyszek_africa
28.01.2010, 15:51
Za ten most, tylko my jechalismy w przeciwnym kierunku zdarli po 10$ od moto, kolejka tirów była na pół dnia, most zablokowany ale motocyklami przedarliśmy się, tak, tam ciekawie było:dizzy:
pozdr.
Witam wszystkich,
temat aktualnie przerabiam i tu niemałe zdziwko. PZM Travel żąda aktualnie osobistego stawienictwa na sprzęcie w stolicy, aby zrobić "jedynie wiarygodne" zdjęcia sprzętu. Na ich stronie nie ma oczywiście żadnej wzmianki o tym wynalazku i nie ma też żadnych wyjątków, o czym mnie pani z uśmiechem poinformowała.
W ADAC można załatwić CdP bez problemu dla moto zarejestrowanych w Polsce...za zgodą PZM. Taką zgodę uśmiechnięta pani wydała od ręki. 3000 Euro kaucji + opłata 260 Euro, lub 160 Euro dla członków, co się opłaca, bo człoknkowstwo to 46 Euro.
Pozdro
Mam pytanie odnośnie przedłużenia CPD.
Czy ktoś przerabiał to w praktyce?
Jakie są warunki i na jaki okres można maksymalnie przedłużyć?
Mam na myśli dłuższy pobyt w jednym kraju z listy CPD.
Mam pytanie odnośnie przedłużenia CPD.
Czy ktoś przerabiał to w praktyce?
Jakie są warunki i na jaki okres można maksymalnie przedłużyć?
Mam na myśli dłuższy pobyt w jednym kraju z listy CPD.
CPD ważne jest rok, przedłużyć możesz tylko w kraju, które wydało dokument...
Ok, ale czy do tego przedłużenia jest konieczna obecność w Polsce tylko karnetu czy też motocykla?
Kiedyś wyczytałem coś takiego (nie pamiętam gdzie):
Przedłużenie ważności CPD
Jeżeli pojazd nie może być re-eksportowany z danego kraju podczas terminu ważności karnetu, jest możliwe przedłużenie go. Przedłużenie może być dokonane podstawie wniosku w danym kraju tylko przez lokalny automobilklub uprawniony do tego oraz uiścić dodatkowa opłatę. Jednak nie we wszystkich krajach jest to możliwe, tak więc przed wyjazdem należy sprawdzić tą możliwość w PZM-Travel.
Przedłużony karnet jest ważny tylko na kraj, w którym jego ważność została przedłużona.
Mam pytanie odnośnie przedłużenia CPD.
Czy ktoś przerabiał to w praktyce?
Jakie są warunki i na jaki okres można maksymalnie przedłużyć?
Mam na myśli dłuższy pobyt w jednym kraju z listy CPD.
Z tego co się orientowałam w PZM w Warszawie to można przedłużać CPD w każdym państwie, które jest stroną umowy międzynardowej, na podst. której CPD są wydawane i w którym CPD wydaje. W praktyce - trzeba sprawdzić: (a) liste państw gdzie w ogóle CPD się ydaje; a potem (b) w lokalnych klubach motocyklowych, kto dokładnie takie CPD wydaje w danym państwie. Max okres na jaki można przedłużyć to z tego co pamiętam 1 rok. W takiej sytuacji nie trzeba w ogóle wracać do Polski. Tak wygląda teoria, jak jest w praktyce nie mam pojęcia. Chyba niewiele osób to testowało. Najlepiej skontakotwać się z odpowiednim klubem/urzędem w Państwie gdzie chcesz to przedłużać. Bo jak wiadomo, zasady zasadami, a lokalne podejście może być "lekko inne". Odnośnie posta powyżej - taki CPD chyba jest ważny na zasadach ogólnych, tzn. nie tylko w państwie przedłużajacym. Ale za to głowy sobie uciąć nie dam.
Powodzenia.
Pozdrawiam
Potrzebne mi do pożyczenia na 1 dzień CPD.... czy ktoś ma może w swoich zasobach wyrobione albo cuś.... baaaaardzo się odwdzięczę.:beer:
zbyszek_africa
28.01.2011, 11:05
Kopii nie mam :mur:
Potrzebne mi do pożyczenia na 1 dzień CPD.... czy ktoś ma może w swoich zasobach wyrobione albo cuś.... baaaaardzo się odwdzięczę.:beer:
mam zdjecia naszych.
Kopii nie mam :mur:
Potrzebny mi oryginał.....chyba że są to bardzo dokładne skany... Może ktoś na ten rok sobie wyrobił ?
Ja mam dość dobre skany. Co potrzebujesz?
Tylko, że one są wypełnione.
Chomiku, wchodzę w to !!!
Czy ktoś aktualnie jest w posiadaniu oryginał CPD lub ma do niego wgląd ? Potrzebna mi jeszcze jedna odpowiedź... :)
odgrzeje kotleta :)
na liscie krajow sa takie co wymagaja, takie co nie wymagaja i takie co ich nie ma :(
jak jest z Armenia, Gruzją i tym kierunkiem - trzeba bulic kaucje za CPD czy nie (w opcji przez Trucje i przez Ukraine/Rosje.
jak jest z Armenia, Gruzją i tym kierunkiem - trzeba bulic kaucje za CPD czy nie (w opcji przez Trucje i przez Ukraine/Rosje.
Nie trzeba :)
niech Ci Bozia w dzieciach wynagrodzi!
W ADAC można załatwić CdP bez problemu dla moto zarejestrowanych w Polsce...za zgodą PZM.
Niestety jeśli można było to już nie można:
unfortunately we have to inform you that we are not allowed to issue a Carnet de Passages for vehicles registered in Poland. Please get in contact with the automobile club in Poland (PZM).
Kind regards
Karina Stephani
Na moje pytanie czy generalnie nie wydają obcokrajowcom, czy tylko pojazdom zarejestrowanym w Polsce otrzymalem odpowiedź zbliżoną do wyżej cytowanej. Cóż 20 tysi w rejony normalniejsze i 25 tysi tam gdzie groźniej. Przygoda kosztuje...
Do Iranu też tylko z CPD za 20.000 PLN
Teoretycznie istnieje możliwość uzyskania zgody lokalnych władz na wjazd pojazdem ale tylko teoretycznie. Poprosiłem znajomego Irańczyka, żeby obczaił sprawe na miejscu i tylko CPD wchodzi w rachube.
Jabar w Armenii jedynie musisz kupić ubezpieczenie na granicy - zielona karta nie obowiązuje - w 2013 r było to 5 usd od motocykla za 10 dni i uważaj na naciągaczy na granicy, którzy potrafią 5-10 razy tyle za to ubezpieczenie zaproponowac
może się przydać na wyjazdach, aplikacja na smarty od MSZ:
http://www.msz.gov.pl/pl/ipolak
bender42
09.07.2017, 16:06
Mała rada jeśli chodzi o powrót z CPD. Olejcie podbijanie na granicy polskiej przez celników bo to banda idiotów. Najlepiej jeśli macie Warszawę po drodze to wjechać tam do urzędu i od razu do PZM. Kaucja wraca po 2 dniach.
Dokument podbija się na granicy UE, nie ma innej opcji.
Są inne opcje jak wyżej wskazał Filip. Sprawdzone w praktyce.
bender42
11.07.2017, 19:32
Dokument podbija się na granicy UE, nie ma innej opcji.
Możesz podbić w dowolnym urzędzie celnym. Problemem jest jedynie to, że urzędnicy pierwszy raz w życiu widzą ten dokument i trochę to trwa.
wooocash
03.02.2020, 21:36
CDP można bez problemu kupić w Czechach w opłacie kaucji dużo lepszej niż u nas w PZMocie. Aktualnie kaucja do wartości pojazdu 500 000Kc(ponad 80kzł) to 40 000Kc czyli niecałe 7kzł z tym, że jest kilka krajów docelowych które mają stawkę podniesioną o 30%(np. Iran) co mimo to daje nam 10kzł kaucji(5kzł mniej niż w PZM) Koszt wyrobienia to niecałe 900zł za karnet 5 kartkowy ważny 3 miesiące(tutaj 150zł drożej niż PZM)
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.