Zaloguj się

View Full Version : Amortyzator ..czy można sprawdzić czy jest OK?


madej61
23.03.2023, 22:48
Mam wyciągnięty amortyzator, ..który raptem ma tylko w tym roku 20ste urodziny :D ... Pytanie , czy jest jakaś mozliwość sprawdzenia w jakim jest stanie? Czy może kolesie którzy naprawiają amory mają jakąś 'maszynke" do ich testowania ? Dodam że nic nie cieknie, ale ..w końcu co wiek to wiek , sam coś o tym wiem :DT

CzarnyCzarownik
23.03.2023, 23:03
Ściągasz sprężynę i wtedy go ugniatasz. Jak wchodzi jednostajnie, nie ma przeskoków w tłumieniu to znaczy że jakiś olej tam jest. Do tego testu warto dać sztycę w górę, łatwiej będzie wyczuć bąbel powietrza na początku ruchu tłoka.

Po ściśnięciu prawie na maksa siła wypychająca powinna być ponad 25kg ( do sprawdzenia na wadze łazienkowej). Wtedy wiesz że i gaz tam jest.

Sprężyna luzem powinna mieć 245mm (rd07/7a) lub 231mm (rd03/04).

Generalnie jak przeszedł taki test to niby jest ok. Problem może być jak uszczelka przeciwpyłowa już jest w marnym stanie i puszcza syf między pręt a panekę ślizgową. Jak się zatrze pręt to szybko zje uszczelkę olejową i wtedy już naprawa będzie kapkę więcej kosztować (dorobienie nowego pręta)

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk

matjas
24.03.2023, 00:15
Sztyca w górę do testu na obecność powietrza to jest absolutny mus i powinność!

madej61
24.03.2023, 07:34
Ściągasz sprężynę i wtedy go ugniatasz. Jak wchodzi jednostajnie, nie ma przeskoków w tłumieniu to znaczy że jakiś olej tam jest. Do tego testu warto dać sztycę w górę, łatwiej będzie wyczuć bąbel powietrza na początku ruchu tłoka.

Po ściśnięciu prawie na maksa siła wypychająca powinna być ponad 25kg ( do sprawdzenia na wadze łazienkowej). Wtedy wiesz że i gaz tam jest.

Sprężyna luzem powinna mieć 245mm (rd07/7a) lub 231mm (rd03/04).

Generalnie jak przeszedł taki test to niby jest ok. Problem może być jak uszczelka przeciwpyłowa już jest w marnym stanie i puszcza syf między pręt a panekę ślizgową. Jak się zatrze pręt to szybko zje uszczelkę olejową i wtedy już naprawa będzie kapkę więcej kosztować (dorobienie nowego pręta)

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk

Świetne wideo , dzięki :Thumbs_Up:

Jeszce jedno pytanie. Czy uszczelka ppyłowa to jest ten kondon który dorabiałeś/zszywałeś/kleiłeś na filmie , i który naciąga się na amora? t

CzarnyEZG
24.03.2023, 07:42
Ja bym go tak diagnozował:

1. Nie ma papierów na regenerację z ostatnich dwóch lat, ale wygląda oki = do małej regeneracji.
2. Nie ma papierów na regenerację z ostatnich dwóch lat i wykazuje objawy zużycia o których piszą chłopaki powyżej = do dużej regeneracji lub szrot na części.

To jest element, który powinien być serwisowany co 3-4 sezony, więc nawet najmłodsze powinny mieć za sobą około pięciu serwisów. Na ogół mają zero, max jeden.
Jazda do rozbiórki. Tym bardziej jak masz już wyjęty.

Mhv
24.03.2023, 08:29
Czarny:Thumbs_Up::Thumbs_Up:

Lucky Luke
24.03.2023, 09:25
Madej Ty się nawet nie zastanawiaj i rób serwis.
20 latach pracy w w środku jest:

CzarnyCzarownik
24.03.2023, 10:49
Co do bagna. Takie fotki z rd03:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230324/3d03bdfa50640be87e51cfa06d1785f9.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230324/762b7b85784beb56534cd33c84d659e0.jpg

Ale olej był wizualnie całkiem znośny jak na 20 lat

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230324/6063f30a06858ecbc4416e6ddc232354.jpg

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk

Mhv
24.03.2023, 10:59
Kiedyś to były oleje!:D

CzarnyCzarownik
24.03.2023, 11:01
Pierwszego tłoczenia z japońskich oliwek :D

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk

CzarnyEZG
24.03.2023, 11:27
Eee tam japońskie.

Najlepsze niemieckie oleje są.

Kumpel Passata kupił z Niemiec.
Na blacie 223kkm.
Patrzy pod maskę a tam kartka niemiecka oryginalna, że kolejna wymiana oleju przy 458kkm.
Jaki inny olej tyle przejeździ?
Tylko niemiecki olej. Mówię wam.

madej61
24.03.2023, 17:37
Wy to umiecie pocieszyć człowieka;) :))

Więc chyba będę musiał "czarownik" kupić od ciebie zestaw naprawczy i nauczyć się znowu czegoś nowego😄👍

Dzieju
25.03.2023, 06:52
A czy ktoś rozbierał po 34 latach?

CzarnyEZG
26.03.2023, 11:43
Mojego PKS rozbierał po 28 latach.
Użył sporo niecenzuralnych słów pod moim adresem, a mi było najzwyczajniej głupio :)

CzarnyCzarownik
26.03.2023, 14:50
A się pomyliłem. Te fotki z amora to było rd03 czyli około 30 lat a nie 20 jak napisałem.

To była jedna z przyczyn dlaczego przestałem serwisować amortyzatory dla ludzi. W starych sprzętach to nie jest takie proste, na rozbieranie, mycie i odrdzewianie idzie za dużo chemii i czasu.

Żeby to się jakoś oplacało to z tysiaka minimum trzeba by było kasować za taki serwis. A to zaczyna być dziwne jak serwis prostego, starego grzyba zaczyna kosztować niczym serwis najnowszego wyczynowego amortyzatora z 10 regulacjami :)


Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk

Melon
26.03.2023, 17:25
Wcale się nie dziwię. Z autopsji, amor od viadra 10letni koszt regeneracji 1100, nowy 1400zł.

szynszyll
27.03.2023, 07:19
po moich rabatach nowe yss do XRV to 1450pln

Lucky Luke
27.03.2023, 12:08
Niestety z opinii na forum to yss krótko żyją w XRV.

madej61
27.03.2023, 13:01
A ja z djęłem sprężynę i zbadałem amora na "wypych" na wadze ..... daje całe....7.7kg!! czyli prawie
jak nufka :)))))) więc zakładam ...do imadła i rozkręcam . :)) tomek

CzarnyEZG
27.03.2023, 14:54
Daj foty co zastałeś w środku :)

Lucky Luke
27.03.2023, 15:18
Sprawdź ten gumowy kapturek który siedzi w zbiorniczku , a najlepiej wymień profilaktycznie.

henry
27.01.2024, 22:48
Panowie, tak przy okazji, mam pytanie w tym temacie.
Muszę wyjąć amor do regeneraci z RD03 i zastanawiam się którędy wyjąć puszkę z filtrem powietrz. Czy wyjdzie w lewo, czy do tyłu po zdemontowaniu koła i błotnika ?

szynszyll
28.01.2024, 11:01
no to przeciez kolo i tak musisz zdjac i podstawic motocykl bo Ci sie posklada. zerkniesz sobie od razu do kiwaczki i przeserwisujesz ja. nie bardzo sobie wyobrazam demontaz amora z kolem w wahaczu. moze sie i da ale meka okrutna.

henry
28.01.2024, 12:45
Oczywiście koło trzeba zdjąć, żeby był dostęp do całości.
Czyli ta puszka na filtr wyjdzie przez ramę do tyłu.
Dzięki

szynszyll
28.01.2024, 13:14
Oczywiście koło trzeba zdjąć, żeby był dostęp do całości.
Czyli ta puszka na filtr wyjdzie przez ramę do tyłu.
Dzięki

oczywiscie. powinna byc zamocowana do ramy opaska. wezyk ma moze z 10-12cm przelec sobie odrazy lozyskowanie wahacza i kiwaczke - bedziesz mial spokoj na kilkadziesiat tysiecy km.

henry
28.01.2024, 18:39
U mnie ta puszka przykręcona jest do ramy śrubkami M6.
Oczywiście, przy okazji przegląd wahacza i kiwaczki obowiązkowy.
Dzięki

henry
05.02.2024, 21:51
Wiecie, gdzie można nabyć łożyska, tuleje i uszczelniacze do kiwaczki ?
Po rozebraniu, okazało się, że część tych elementów jest mocno zużyta.
W sumie, to dobrze że padł ten amor.

luk2asz
05.02.2024, 22:37
W dobrym sklepie z łożyskami. Mam taki w Krk, podeślij co potrzebujesz to ci ogarnę i podeślę paczkomatem.

Wysłane z mojego SM-S911B przy użyciu Tapatalka

dawid8210
05.02.2024, 22:43
A patrzyłeś to?
To chyba ten Słowak co robi tuleje do afryk.
https://africatwin.com.pl/showpost.php?p=634390&postcount=5

szynszyll
06.02.2024, 10:22
tuleje u słowaka - idzie to bardzo sprawnie. łożyska i uszczelniacze w ALBECO. do rd03 rozumiem?

łozyska- wahacz + kiwaczka:

4x HK2016 - jest w albeco NTN - 22pln brutto
7x 17.5x24.5x22 - jest w albeco NTN ( Honda OEM 172pln sztuka, Albeco za to samo 32pln brutto - się bawimy)

simery:

2x 20x26x5 - jest w albeco 20x26x4, moze byc spokojnie - 3,30pln brutto
6x 17.5x26x5 - jest w albeco 17x26x6 i spokojnie ogarnia bo juz takie wkladalem - 3,50pln brutto
2x 17.5x26x2.5 - tylko OEM 91261MN9005 24pln brutto

henry
06.02.2024, 18:57
Dzięki Panowie za konkretne informacje.
Teraz łatwiej będzie to wszystko ogarnąć.


To jeszcze jeden temat przy okazji kiwaczki.
Ktoś może kombinował (próbował) zamiast łożysk igiełkowych, wstawić tuleje z plastiku np. AC-60001 ?
Plastik jest twardy (robi się łożyska), naturalnie śliski, odporny na wodę.
Mogło by to być dobre rozwiązanie.

KORNIK
06.02.2024, 20:53
Szybko się wybije.

Rojek
06.02.2024, 21:20
Zrobiłem kiedyś taki numer w DRZ. Tak jak Kornik mówi, szybko się wybiło, i skrzypiało jak diabli co było na maxa wqrwiające.

henry
06.02.2024, 21:51
Zrobiłem kiedyś taki numer w DRZ. Tak jak Kornik mówi, szybko się wybiło, i skrzypiało jak diabli co było na maxa wqrwiające.

No to wszystko jasne, nie ma sensu experymentować.

szynszyll
07.02.2024, 04:07
Przy cenach łożysk szkoda wogole zawracac sobie glowe. Tuleje od slowaka dostalem kurierem w 4-5 dni ostatnio.

henry
07.02.2024, 17:54
Przy cenach łożysk szkoda wogole zawracac sobie glowe. Tuleje od slowaka dostalem kurierem w 4-5 dni ostatnio.

Masz jakiś konkretny namiar na tego słowaka ?

szynszyll
07.02.2024, 18:39
strona misia:

https://www.mdnspecial.com/xrv-650-africa-twin-rd03/

henry
07.02.2024, 23:12
strona misia:

https://www.mdnspecial.com/xrv-650-africa-twin-rd03/

Dzięki.

henry
15.02.2024, 22:34
Okazało się, że z tymi zakupami wcale nie jest tak wesoło.
Sprawdziłem wahacz i tam wszystko jest w porządku, więc do kiwaczki
potrzebowałem: tuleje, łożyska i dwa rodzaje uszczelniaczy.
Wreszcie łożyska 17.5x24.5x22, 3 szt. udało się kupić w Motobros_pl,
2 szt. w Albeco. W Motobros i Albeco nie mieli uszczelniaczy.
2 brakujące uszczelniacze 17.5x26x5 udało się kupić w Motogar.
Tuleje zamówiłem u Martina i dobrze że nie spieszył się z wysyłką, bo po moich bezowocnych poszukiwaniach w Polsce, udało mu się znależć u siebie dwa uszczelniacze 17.5x26x2.5.
Amor już zrobiony, czekam na przesyłkę ze Słowacji i można brać się za montaż.

henry
22.02.2024, 19:14
Tak jak pisałem wcześniej, nie jest tak wesoło jak by się wydawało.
Najprościej było z Martinem ze Słowacji, załatwione wszystko co chciałem, a w dalszym ciągu czekam na większe uszczelniacze kupione w Motogar.
Kiedy będą ? Może w przyszłym tygodniu ?
Tak więc, lepiej takie rzeczy załatwiać poza sezonem jeżdzieckim.