PDA

View Full Version : Uszczelniacze nie przetrwa³y zimy


fracz
22.03.2023, 15:00
Dziwne, bo je¿dzi³em jeszcze w styczniu jak by³ napad wiosny, a tu dzisiaj taka niemi³a niesodzianka. Tym bardziej dziwne, ¿e na pocz±tku ubieg³ego sezonu (rok temu) wymienia³em komplet, bo zmienia³em sprê¿yny na oryginalne (pierwszy w³a¶ciciel zamontowa³ tam twardsze, co mi nie podchodzi³o). Meh.

--

No nie wierzê, ale pomyli³em dzia³ - bardzo przepraszam. Proszê o przeniesienie do https://africatwin.com.pl/forumdisplay.php?f=244 :-)

szynszyll
22.03.2023, 15:08
Jesli nowe to tylko NOK + to:

https://www.motorus.pl/kyb-smar-do-uszczelniaczy-przedniego-zawieszenia-puszka-5ml-5szt-p-97824.html

Melon
22.03.2023, 16:22
A te rury maj± rysy czy mi siê wydaje ?

fracz
22.03.2023, 16:30
Nie nie, ¿adnych rys na szczê¶cie. To co widaæ na drugim zdjêciu to ¶lad po sp³ywaj±cym oleju.

Te NOKi lepsze ni¿ OEMy hondowe?

szynszyll
22.03.2023, 16:32
OEM-y hondowe to NOK-i :D

honda nie zajmuje sie produkcja uszczelniaczy - zaraz znajde na ile kasy robia klientow :D

wiec w zestawie hondy jest uszczelniacz i przeciwpylowka ( na co ta przeciwpylowka to nie wiem za kazdym razem nowa)

ceny:

OEM 175pln

rynek 57pln uszczelniacz + 56pln przeciwpylowka, ktorej ja bym nie kupowal nowej bo na wór

wiec cala operacja to 57pln + olej

wymiary uszczelniacza to 45x57,3x6/13

tu sa konfekcjonowane przez ATHENE ale to NOK-i:

https://gmoto.pl/komplet-kapturkow-przeciwpylowych-nok-45x573x613,13214.html

Emek
22.03.2023, 18:20
Jurek, Honda montuje te¿ klocki Nissina tylko to nie s± te same klocki, które kupisz od Nissina do AT. Sprawdza³y ch³opaki na torze.

szynszyll
22.03.2023, 18:44
Byc moze ale te cudowne OEM nie wytrzymaly roku wiec jak im ufac i bulic :(

matjas
22.03.2023, 19:30
Pociek³y obydwie czy jedna? Mo¿e co¶ podesz³o pod uszczelniacz.
Spróbuj po staremu ze szczelinomierzem, klisz±, paskiem PETa. No i sprawd¼ czy ci siê lagi nie napompowaly. Wszystko to zrobisz w chwile i trzy momenty. Zawsze lepiej ni¿ pruæ lagi.

szynszyll
22.03.2023, 19:35
albo wersja pro ale to ma chora cene :(

https://enduro24.pl/product-pol-9169-Przyrzad-Do-Czyszczenia-Uszczelniaczy-Lag-Amortyzatorow-45-55-mm-Risk-Racing-Seal-Doctor.html

matjas
22.03.2023, 19:47
Wci±¿ uwa¿am ze
Cena warta ryzyka.

Zale¿y ile km nakulane na tych uszczelkach. Amorze za³o¿one jako¶ kulawo…

CzarnyCzarownik
22.03.2023, 20:02
Do DR kilka lat temu wsadzili¶my komplet uszczelek z aliexpress za 30z³ i nadal jest ok :D

I po co ludziom by³o odwracaæ amortyzatory? :)

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk

szynszyll
22.03.2023, 20:27
Ja wsadzam jeszcze ARI i daja rade, ale staram sie NOK

Melon
22.03.2023, 20:48
Ja wsadzam jeszcze ARI i daja rade, ale staram sie NOK

Obecnie mam nalatane VFR ponad 30kkm na ARI Ariete, w Viadrze ty¿ dobrze siê sprawowa³y. polecam :)

fracz
23.03.2023, 06:39
W tamtym roku zrobione 12 tysiêcy km, sezon skoñczy³em w listopadzie przegl±dem w ASO w Krakowie. W sumie mo¿e 200km w ciê¿szym terenie na szkoleniu w czerwcu, a tak to asfalt.

Potem na pocz±tku stycznia oko³o 300km przelata³em wy³±cznie asfalt i potem sta³a sobie nieruszana do wczoraj.

Pociek³a tylko jedna, wiêc liczê na to ¿e dojadê na ko³ach do mojego speca i posprawdzamy co i jak. Jeszcze nie czuje siê na si³ach by sam siê za to braæ. Dziêki za wskazówki!

szynszyll
23.03.2023, 07:15
W tamtym roku zrobione 12 tysiêcy km, sezon skoñczy³em w listopadzie przegl±dem w ASO w Krakowie. W sumie mo¿e 200km w ciê¿szym terenie na szkoleniu w czerwcu, a tak to asfalt.

Potem na pocz±tku stycznia oko³o 300km przelata³em wy³±cznie asfalt i potem sta³a sobie nieruszana do wczoraj.

Pociek³a tylko jedna, wiêc liczê na to ¿e dojadê na ko³ach do mojego speca i posprawdzamy co i jak. Jeszcze nie czuje siê na si³ach by sam siê za to braæ. Dziêki za wskazówki!

nie bierz sie. to nie takie proste jak sie komus wydaje - troche narzedzi warto miec + podstawowa wiedze.

jabolos
23.03.2023, 09:42
Ja w tamtym roku zmienia³em dwa razy na Tourmaxy kupione w GMOTO:
https://gmoto.pl/komplet-uszczelniaczy-p-zawieszenia-z-kapturkami3,13234.html
I albo trafi³em na podróbki, albo by³a jaka¶ wadliwa seria, poniewa¿ za ka¿dym razem wysypa³y mi siê bardzo szybko po jaki¶ 2-3 miesi±cach. Za³o¿y³em OEM i od tej pory jest spokój.

szynszyll
23.03.2023, 09:49
Tourmax to tylko konfekcjoner/pakowacz - pakuje co ma - sam nic nie produkuje. Tak jak np. JMP w Larsonie czy AllBals

jabolos
23.03.2023, 10:21
Szynszyll dobrze wiedzieæ. Kupi³em te Tourmaxy, poniewa¿ by³y tu na forum opinie, ¿e to s± NOK-I. Teraz wiem, ¿e nie.

szynszyll
23.03.2023, 12:22
Szynszyll dobrze wiedzieæ. Kupi³em te Tourmaxy, poniewa¿ by³y tu na forum opinie, ¿e to s± NOK-I. Teraz wiem, ¿e nie.

goscie wkladaja w pudelka co im w rece wpadnie - takie czasy, wszystkiego na rynku elementow technicznych brakuje :(

strobus1
23.03.2023, 13:41
Noki s± czêsto w pude³eczku Atheny. Tej dro¿szej Atheny.
Zdrowia

szynszyll
23.03.2023, 15:19
dla CRF1000 uszczelniacze Ariette to ARI067 ale tez tanie nie sa - raczej wyzsza polka

mdxmd
25.03.2023, 06:01
przy wymianie uszczelniaczy rury musz± byæ wypolerowane, dedykowany smar pomiêdzy wargi uszczelniacza tak¿e wyd³u¿a jego ¿ycie a na pewno zmniejsza opory wynikaj±ce z tarcia. Ilo¶æ/poziom oleju tak¿e musi byæ prawid³owa... nawet 1cm wiêcej mocno podnosi ci¶nienie w tej przecie¿ zamkniêtej przestrzeni.

ci±gle siê powtarzam ale w moim przypadku uszczelniacze wymienione zosta³y przy ok 73.000km nie ciek³y po prosu uzna³em, ¿e to czas na wymianê. Oczywi¶cie motocykl w >90% u¿ytkowany na asfalcie / szutrach bez b³ota i zatapiania po osie. W BMW GS fabrycznie te¿ s± montowane NOK i tutaj bez problemu osi±gaj± przebiegi rzêdu 100.000km - wiadomo rura jest odwrócona i uszczelniacze nie maj± tyle roboty co w CRF a tak¿e zawias nie pracuje pod ci¶nieniem bo nawet jest tam podci¶nienie:)

je¿eli chodzi o uszczelniacze tourmax to w 99% przypadków bêdzie NOK lub Kayaba (KYB) mo¿e to jest pakowacz ale zaopatruje siê na rynku japoñskim a ¿e wyspa jest ma³a i producentów nie ma za wiele to w ogromnej wiêkszo¶ci s± to produkty niemal to¿same z OEM.

Wracaj±c do uszczelniaczy oraz ich obs³ugi to warto zawsze dbaæ o czysto¶æ rur zawieszenia a bêdzie na d³ugo spokój. Po 30 - 40.000 przepolerowaæ rury.

Moto u¿ytkowany ambitnie w terenie... tutaj pojêcie ile wytrzymaj± uszczelniacze, klocki czy napêd to wró¿enie z fusów trochê :) jedno co jest pewne to ile = krótko :) .... no dobra ale je¿eli kto¶ praktycznie tylko je¼dzi w terenie ? jest taka teoria .... czy zak³adaæ markowe czê¶ci ? za spor± kasê, skoro piach i b³oto wszystko ze¿re w podobnym czasie :)

szynszyll
25.03.2023, 07:06
porównanie pracy uszczelniaczy w CRF1000 do GS ma sie jak porównywanie pieczywa do dupczywa :D w jaki sposob i czym polerujesz lagi - pytam serio bo ja tego nigdy nie robilem - jezeli sa mocno zniszczone to ida nowe albo wysylam do B-B.

mdxmd
25.03.2023, 19:32
porównanie pracy uszczelniaczy w CRF1000 do GS ma sie jak porównywanie pieczywa do dupczywa :D w jaki sposob i czym polerujesz lagi - pytam serio bo ja tego nigdy nie robilem - jezeli sa mocno zniszczone to ida nowe albo wysylam do B-B.

a to ciekawe bo w obu s± tej samej firmy NOK,

polerowanie nie likwiduje ¿adnych rys ale powoduje, ¿e ich krawêdzie przestaj± byæ ostre dla uszczelniacza. Czasem trzeba u¿yæ papieru wodnego wcze¶niej np. 2000 lub 2500.
Jeden taki zmêczony ¿yciem egzemplarz wróci³ dopiero po 8 latach.

Krawêdzie nawet drobnych rys w powiêkszeniu maj± makabryczne kszta³ty z czym musi siê mierzyæ uszczelniacz.

matjas
25.03.2023, 19:40
Co ty w ogóle piszesz z tym polerowaniem :) :) :)

Cylindry tez siê poleruje przed z³o¿eniem co nie?
Teraz per analogia siê zastanów.

Polerowane elementy s± podatne na zacieranie siê. Sprawd¼ dlaczego.

mdxmd
25.03.2023, 19:43
Co ty w ogóle piszesz z tym polerowaniem :) :) :)

Cylindry tez siê poleruje przed z³o¿eniem co nie?
Teraz per analogia siê zastanów.

Polerowane elementy s± podatne na zacieranie siê. Sprawd¼ dlaczego.

uszczelniacz to nie cylinder :) jakby funkcje zupe³nie inne ten pierwszy musi pracowaæ na powierzchni idealnie g³adkiej a drugi odwrotnie (honowanie).

nie zamierzam siê przerzucaæ na argumenty róbcie jak chcecie.

matjas
25.03.2023, 19:46
Rysy to rysy, niedobrze, ale do lustra guma siê przykleja i po zimie jest remont zawiasu.
Luz :)

mdxmd
25.03.2023, 19:53
Rysy to rysy, niedobrze, ale do lustra guma siê przykleja i po zimie jest remont zawiasu.
Luz :)

piszemy o rurach zawieszenia a nie lustrach i zawiasach, tak to jest jak jednocze¶nie siê pisze na forum murator i africatwin ;)

my¶lê, ¿e powierzchnia rury nawet po wypolerowaniu nie bêdzie idealnie g³adka jak lustro. Ja u¿ywam pasty do polerowania chromu. Je¿eli rysy s± wyczuwalne to u¿ywam papieru wodnego 2000 + 2500 + polerowanie.

matjas
25.03.2023, 21:06
Naprawdê nie muszê mieæ ostatniego s³owa.

Kontynuuj jak tam sobie chcesz. Móg³bym nawet powiedzieæ Ci, ze na forum proktologicznym jestem, ale jestem zbyt grzecznym harcerzem.

Czuwaj!

szynszyll
26.03.2023, 05:44
roznica jest taka, ze w GS jest oleju co kot naplakal i sluzy on jedynie do smarowania, zeby sie ustrojstwo nie pozacieralo - caly element resorujaco/tlumiacy jest tam gdzie jest czyli powyzej. w CRF olej sluzy do amortyzacji. inne ilosci, inne obciazenia, inne cisnienia. w GS uszczelniacz jest poddawany nieporownywalnie mniejszym obciazeniom - uklad lag to wlasciwie tylko ³o¿ysko. w GS olej nie napiera na uszczelniacz pod cisnieniem.

mdxmd
26.03.2023, 08:41
roznica jest taka, ze w GS jest oleju co kot naplakal i sluzy on jedynie do smarowania, zeby sie ustrojstwo nie pozacieralo - caly element resorujaco/tlumiacy jest tam gdzie jest czyli powyzej. w CRF olej sluzy do amortyzacji. inne ilosci, inne obciazenia, inne cisnienia. w GS uszczelniacz jest poddawany nieporownywalnie mniejszym obciazeniom - uklad lag to wlasciwie tylko ³o¿ysko. w GS olej nie napiera na uszczelniacz pod cisnieniem.

przecie¿ kilka postów wcze¶niej nie wchodz±c ju¿ szczegó³y napisa³em, ¿e w GS uszczelniacze maj± l¿ejsze ¿ycie, gdzie w uk³adnie panuje wrêcz podci¶nienie (np. przy monta¿u nowych uszczelnieñ). W CRF raczej nie osi±gnie siê wyniku 100.000km na uszczelniaczach ale moje 70 uwa¿am za bardzo dobrzy wynik. Chcia³em zwróciæ uwagê, ¿e bardzo istotne jest utrzymanie powierzchni po której pracuj± w najlepszym mo¿liwym stanie i jedyne co mo¿emy w tym kierunku zrobiæ to usuwaæ zanieczyszczenia na bie¿±co co i tak nie uchroni do koñca przed powstawaniem uszkodzeñ tej pow³oki i wówczas znacz± poprawê jej parametrów mo¿na uzyskaæ przez polerowanie, które niweluje albo ³agodzi mikro uszkodzenia.

strobus1
27.03.2023, 21:15
Polerowanie lag s³aby pomys³. Co do smarowania uszczelniaczy py³owych to s± dwie szko³y. Sucha i z lubrykantem. Ja osobi¶cie wolê bez. Smarowid³o plus piach to jednak pasta ¶cierna i na dodatek t³usta. W enduropolowych zastosowaniach ³atwiej jest siê pozbyæ b³ota choæby i wod±.
S± jeszcze uszczelniacze skf. Drogie ale jak wymiar dopasujesz to warto. ¯ywotne skurczybyki.
Odpowietrzenie lag dobrymi zaworkami te¿ robi robotê.
¦wie¿y olej w lagach jeszcze lepsz±.
Zdrowia

Melon
27.03.2023, 21:31
Polerowanie lag s³aby pomys³
Tu te¿ s± dwie szko³y, na bogato-nowa rura, na bidno-polerowanie. Wolno¶æ ka¿dy ³o¿e jak mo¿e. :)

szynszyll
29.03.2023, 07:13
ja pier... licze karby w filrze :D nie mam czasu na polerowanie

mdxmd
29.03.2023, 10:41
nigdy nie robi³em nie stosowa³em ale wypowiem, siê... masakra

rury w procesie produkcji s± polerowane - to jest obróbka koñcowa nadaj±ca powierzchni idealnie g³adk± powierzchniê.

podczas u¿ytkowania zawsze powstaj± mniejsze lub wiêksze uszkodzenia które skracaj± ¿ycie uszczelnieñ co daje polerowanie ju¿ pisa³em...

proponujê podzwoniæ po producentach takich elementów i podpytaæ a nie pisaæ jakie¶ bzdury o filtrach...

Silv
29.03.2023, 11:12
nigdy nie robi³em nie stosowa³em ale wypowiem, siê... masakra

rury w procesie produkcji s± polerowane - to jest obróbka koñcowa nadaj±ca powierzchni idealnie g³adk± powierzchniê.

podczas u¿ytkowania zawsze powstaj± mniejsze lub wiêksze uszkodzenia które skracaj± ¿ycie uszczelnieñ co daje polerowanie ju¿ pisa³em...

proponujê podzwoniæ po producentach takich elementów i podpytaæ a nie pisaæ jakie¶ bzdury o filtrach...

Dok³adnie, rury zawieszeñ siê poleruje i to normalny zabieg. Te¿ wyznajê t± zasadzê ¿e przy wymianie uszczelniacza delikatnie polerujê g³ad¼ rury no¶nej. Zreszt± sztyca tylnego amora w mojej XR który by³ oddawany do regeneracji u jednego z lepszych tunerów zawieszeñ te¿ by³a polerowana i czêsto widzia³em takie zabiegi. I mówimy tu o mikrorysach a nie ¶ladach od p³askiego ¶rubokrêta bo si komu¶ omkn±³ przy wyci±ganiu przeciwpy³owego albo nabijaniu uszczelniacza przez podk³adkê :D

matjas
29.03.2023, 12:05
Karby w filtrach liczcie
Lagi polerujcie
Pijcie zimne piwo
Z sob± nie wojujcie

:D