PDA

View Full Version : Wymiana świec zapłonowych. Tradycja furii afrykańskich podtrzymana.


strobus1
17.02.2023, 21:38
Furie afrykańskie... pompa paliwa, wałek, ładowanie... tak było w starych. Tradycja nie ginie. Niniejszym zgłaszam kandydatkę na NATfurię. Fajki świec zapłonowych centralnych: słabo dostępne, kanały w których są umiejscowione łapią wilgoć i ruda atakuje. W rezultacie próba wysunięcia fajki kończy się urwaniem tejże.
Kochane " Bravo" doradź jak z tym żyć?!

Pirania
17.02.2023, 21:50
Matko..a ile razy tłumaczeniem że KTM se kup, a nie nudna i zardzewiałą NAT..:haha2:
Stara AT była, jest i będzie JEDYNA....:Thumbs_Up:
PS
Działaj..i zeznawaj co Ci tam jeszcze się ujebalo zardzewiałego podczas serwisu..:haha2:

strobus1
17.02.2023, 22:13
Matko..a ile razy tłumaczeniem że KTM se kup, a nie nudna i zardzewiałą NAT..:haha2:
Stara AT była, jest i będzie JEDYNA....:Thumbs_Up:
PS
Działaj..i zeznawaj co Ci tam jeszcze się ujebalo zardzewiałego podczas serwisu..:haha2:

Ryba... ty zaczadział?? Jutro porównam koszt wiesz czego do do 87 zł za fajkę z przewodem :D
Kosztów robocizny nie podam bo gentelmenty tylko o d.... gadają.
Zdrowia

RAVkopytko
18.02.2023, 09:27
Jaka rdza? gdzie rdza? nie widzę ;)

CzarnyEZG
18.02.2023, 10:46
Technologia Rejli i do przodu.

Cassini
18.02.2023, 15:31
Renault wpadło na pomysł smarowania izolatorów świec tak jakoś 25lat temu już w fabryce - honda jeszcze nie ogarnęło.
Zastosuj do nowych fajek Beru ZKF01 lub jakiś smar sylikonowy stały.

Artek
19.02.2023, 11:41
Jakiś czas temu zmieniałem profilaktycznie przewody z fajkami w swoim aucie. Każde następne zdjęcie nowej markowej fajki powodowało ułamanie metalowego elementu fajki łączącego świecę z fajką. Szlag człowieka trafia!

strobus1
20.02.2023, 20:51
Fajki dostępne od ręki w dużej hurtowni motoryzacyjnej.
Ku potomności - ngk cr3. Przy ogólnym bałaganie przeregulowane zaworki. Pasta zamówiona. Jeszcze jest pomysł na modyfikację fajek by nie blokowały odpływu. Przyjdą nowe to się podzielę pomysłem.

Lucky Luke
21.02.2023, 09:50
Ja bym oddał do mechanika :P :D

strobus1
21.02.2023, 13:40
Mówisz o szlifowaniu płytek u mechanika ?

Lucky Luke
21.02.2023, 14:02
Mówisz o szlifowaniu płytek u mechanika ?
Płytki to chyba glazurnik szlifuje ;)

Żebyś tylko nie zapomniał szklanek na weekend :chleje:

strobus1
22.02.2023, 08:51
Kończymy zabawę !!
Mimo uszkodzenia jednej fajki wpadły dwie nowe. Uwaga: wymieniamy same fajki. Wykręcamy z przewodu starą, wkręcamy nową. Nie udało mi się wykręcić przewodu HV z cewki zapłonowej, podejrzewam, że jest na stałe.
Fajki przed montażem pozbawiłem dolnego kołnierza (patrz zdjęcia).
Świeca i fajka wchodzą w stalową (ocynkowaną) rurkę o średnicy wew 20mm. Fajka ma w górnej części średnicę blisko 19mm, a w dolnej części jest kołnierz o średnicy 22mm. Woda wpływa od góry ale nie ma już możliwości wypłynąć otworkiem drenażowym. Rdza potem nie pomaga w usunięciu silikonowej fajki :vis:. Rułę oczywiście czyścimy wewnątrz ale z głową !! Nie chcemy rdzy wewnątrz cylindra i na gwincie świecy.
Dla pewności fajki pokryte smarem o którym pisał Cassini.
Mam nadzieję, że temat rozwiązany skutecznie.

ps Temat wymaga cierpliwości i dokładności. Ostrzegałem :haha2:

zdrowia

madafakinges
22.02.2023, 09:07
Ile masz nalotu w afrze, że płytki musiałeś zmieniać?

strobus1
22.02.2023, 09:25
50kkm

madafakinges
22.02.2023, 09:28
Ja jestem przeddzień wazorów na 50tkm ciekawe co tam zastane.

strobus1
22.02.2023, 10:10
Ja jestem przeddzień wazorów na 50tkm ciekawe co tam zastane.

Nic ciekawego nie znajdziesz. Wałki, szklanki, dźwigienki bez śladów zużycia. Napęd rozrządu bez zastrzeżeń. Nuuuda, nie to co w.... :D

madafakinges
27.02.2023, 09:35
122568

122569

122570

122571

122572

U mnie też obie fajki spalone. I wjeżdżają stunigowane cr3.

strobus1
27.02.2023, 09:39
Pikne kapelutki. Góralskie ;)
Usuń jeszcze ten dolny kołnierz.

muszel72
28.02.2023, 11:20
Gdzieś słyszałem, że te fajki w chu... drogie są w ori. Czym je zamienić jak co?

madafakinges
28.02.2023, 11:30
NGK cr3

muszel72
28.02.2023, 11:54
Dziękuję:Thumbs_Up:

Brzeszczot
28.02.2023, 11:55
122568



122569



122570



122571



122572



U mnie też obie fajki spalone. I wjeżdżają stunigowane cr3.Czy mógłbyś podać długość tych fajek?

Wysłane z mojego M2101K6G przy użyciu Tapatalka

Africa Tigg
28.02.2023, 13:12
A świece i te fajki po jakim przebiegu wymienialiście?

jabolos
28.02.2023, 14:27
wymieniałem przy 48 tys. wraz ze sprawdzeniem luzów zaworowych.

madafakinges
28.02.2023, 14:53
Czy mógłbyś podać długość tych fajek?

Wysłane z mojego M2101K6G przy użyciu Tapatalka

Za późno, już poskładane.

Brzeszczot
28.02.2023, 15:20
Za późno, już poskładane.A stare z utylizowane?

Wysłane z mojego M2101K6G przy użyciu Tapatalka

strobus1
28.02.2023, 16:49
Koszt fajki to ok 75 pln. Przewód zostanie Ci gratis. Nie odważyłbym się wsadzić używki.

mdxmd
12.03.2023, 21:25
NGK CR3 w garniturze fajki OEM :) da się ...

https://photos.app.goo.gl/E3TaNjzXFVxcMroH9

znajdź jedną różnicę .... poza kapturkiem oczywiście, który został stracony na próby wcześniejszej adaptacji

bez cięcia, klejenia i wyszła OEM z upgrade.

Odnośnie przewodu to bez problemu się go wykręca z cewki , robiłem to już w kilku sztukach i nic niepokojącego przy wymianie.

cichy73
20.05.2024, 18:52
Dla tych co mają problem ze swoją fają - hehe - tą długą :D
Udało mi się reanimować oryginalne fajki, które nie miały przejścia (lub zbyt duża rezystancja).
Poradnik (może się komuś przyda):
1. Zdejmij fajkę z przewodu
2. Wsadź dość szeroki płaski śrubokręt od strony świecy, i wykręć mosiężny wtyk świecy. Są na jego brzegach dwa zagłębienia, w które można włożyć śrubokręt.
3. Powinien też wyjść też rezystor.
4. Wyczyść wtyk bo na pewno jest utleniony od strony rezystora (czarny nalot). Ja to zrobiłem dremelem i małą obrotową szczotką drucianą...
Obejrzyj i wyczyść końcówki rezystora. Sprawdź omomierzem czy rzeczywiście ma 5kOhm. Moje miały oba rezystancję w porządku. Jeśli ten rezystor jest uwalony, może można go gdzieś kupić... lub podobny...
5. Głębiej jest jeszcze sprężynka, którą trzeba wyjąć haczykiem, szydełkiem itp. Moje były skorodowane obie od góry fajki. Obciąłem skorodowane zwoje (w moim przypadku po jednym zwoju na sprężynę) i troszeczkę je rozciągnąłem.
6. Teraz jest dostęp wewnątrz fajki do metalowej płytki (na górze fajki). Zmierz rezystancję pomiędzy tą górną metalową płytką od strony świecy, i wkrętem do kabla z drugiej. Powinna być niska (bliska zeru). U mnie - niestety - w jednej nie było przejścia w ogóle, a w drugiej rezystancja rzędu MOhm...
7.Całkowicie zeszlifuj (usuń) ten mosiężny wkręt do kabla (ja to zrobiłem dremelem), ale pewnie można i wiertarką... A może ktoś znajdzie lepszy sposób usunięcia tego... Uważaj aby nie uszkodzić gumowej obudowy fajki.
8.Po zeszlifowaniu - wiertło 2,5mm, od górnej strony fajki wywierć otwór. Tutaj trzeba dość precyzyjnie wiercić w osi fajki, tak aby trafić z drugiej strony mniej-więcej w środku.
9. Wkręt mosiężny (ja użyłem 2,5x16mm) i długi śrubokręt - włóż wkręt od strony świecy tak aby przeszedł przez wywiercony otwór, i przykręć nim przewód od cewki, tak aby dość mocno chwycił.
10. Teraz włóż sprężynkę (zagiąłem ostatni zwój sprężyny do środka aby miała lepszy kontakt z główką wkrętu) i rezystor (użyj trochę silikonu w sprayu aby zabezpieczyć wszystkie elementy przed korozją i utlenianiem) i przykręć wtyk.
11. Zmierz rezystancję pomiędzy wtykiem świecy i uzwojeniem cewki. Powinna być około 18kOhm (rezystor 5kOhm + cewka 13kOhm). Jeśli jest dużo więcej - to coś jest nie tak. Sprawdź wszystko jeszcze raz.
12. Załóż ustrojstwo do moto. Ja spryskałem jeszcze te długie fajki silikonem od zewnątrz, tak aby guma nie stwardniała i wyszły następnym razem bez większych problemów.
13. Odpal moto. Jak chcesz sprawdzić czy długie fajki rzeczywiście działają, to zdejmij boczne fajki ze świec i odpal motocykl. Powinien normalnie chodzić. :)

To tyle. Jest z tym trochę zachodu, ale myślę że z klejeniem kapturków do NGK CR3 (CR3 trzeba jeszcze zakupić) wcale nie jest tak dużo mniej. A moim sposobem mamy dalej oryginalne fajki pasujące idealnie do silnika NAT - chroniące dobrze świece - no i od tej chwili w pełni serwisowalne :)

Pozdrawiam,
Cichy
Nowy i zadowolony użytkownik NAT CRF1000 DCT 2019 35kkm

Jarczoq
21.05.2024, 07:40
Ja nagminnie spryskuję silikonem w spraju do ... gumy. Silikon ma właściwość wypierania wilgoci przy czym nie klei kurzu - polecam.

Bohun
21.05.2024, 08:20
Dotyczy xt600z
Piec dałem do remontu ŚP. Kamilowi Pegaso. Silnik wkładałem do ramy w sobotę i trochę w niedzielę. W tenere fajka nie puszczała iskry. Rozkręciłem intuicyjnie fajkę i włożyłem tam sprężynkę z zapalniczki. Odpaliła. O 16 pojechałem do Krakowa 280km (pierwsze docieranie :D).
Obecnie ktoś w Irlandii jeździ z tą sprężynka. Rezystora nie było.

marecki999
09.02.2025, 10:39
mieliście jakieś objawy problemów z fajkami? cykanie ,nierówną pracę motoru etc??