PDA

View Full Version : Zębatka zdawcza mówi goodbye? O wytrzymałości napędu.


nocny
21.05.2022, 13:13
cześć
czy to ostatnie km tej zębatki zdawczej? Pacjent 1100. przebieg 20 tys. JbC kupować oryginał czy jest godny polecenia zamiennik? km.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220521/9b6226f8bbe4e21a09765b22af0bce55.jpg

pozdrawiam Marcin Jan

matjas
21.05.2022, 13:20
Zdecydowanie tak.
Jeśli czekałeś tak długo z wymiana łańcuch tez już ma inny moduł i nowa zębatka zejdzie szybko.

gerard36856
21.05.2022, 13:28
Ona była do wymiany na poprzednia Wielkanoc ��

Melon
21.05.2022, 15:41
Zębatkę bierz oryginalną.

zimny
21.05.2022, 17:35
Zębatka to już "na już" do wymiany razem z całym napędem. Nawet nie kombinuj z zostawianiem tego łańcucha... Zębatkę oryginał a łańcuch i tylna nie wiem, ja ufam marce sunstar. Tzn ufałem bo nie mam łańcucha w moto....

BTW, bo ja się nie znam - czy nowa afra nie choruje już na wałek zdawczy? Tzn widzę że zebatka na sztywno jest przykręcana?

Pozdrawiam
Zimny

nocny
21.05.2022, 17:38
czyli leci komplet przód, tył i łańcuch.
Hmmm czyli na grzyba mi ta olejarka :)


na przód idzie 23801MEED00 ? czyli hondowski standard do wielu motocykli

pozdrawiam Marcin Jan

zimny
21.05.2022, 19:47
Kolego, 20 tys na przednia zębatkę to jest bardzo dużo.

Po takim przebiegu jak dasz nowa zębatkę to cały naped się rozjedzie. Tak sobie w VStromie niechcący zrobiłem, i tak skończyło się wymiana kompletu.

A olejarka to dla wygody przede wszystkim :)

Masz 100konne moto, 20 tys na napędzie to dobry wynik. Osobiście robiłem tak że po 12-14 tys zmieniałem zdawcza i wtedy napęd dociągał do 25-30tys. Aleeee...mowa o 50konnym trampku z całymi 50nm momentu


Pozdrawiam
Zimny

Majster
21.05.2022, 20:40
dodane Kolego, 20 tys na przednia zębatkę to jest bardzo dużo.
...
Masz 100konne moto, 20 tys na napędzie to dobry wynik. Osobiście robiłem tak że po 12-14 tys zmieniałem zdawcza i wtedy napęd dociągał do 25-30tys. Aleeee...mowa o 50konnym trampku z całymi 50nm momentu

Pozdrawiam
Zimny

Ekhm, przejechałem 44300 km na oryginalnym napędzie. Łańcuch umarł, ostatnie 2 regulacje wymagane co 500 km - wyciągał się w oczach. Tylna zębatka ma kształt identyczny z nową, po mojemu zrobi drugie tyle. Zdawcza miała widoczne zagłębienie w miejscu gdzie ciągnie łańcuch ... ale w porównaniu z zębatką kolegi nocny to chyba mogłem jeszcze śmiało jeździć :D:D:D

https://africatwin.com.pl/picture.php?albumid=376&pictureid=2478

https://africatwin.com.pl/picture.php?albumid=376&pictureid=2479

Mirek Swirek
22.05.2022, 02:30
Majster-q... Przebieg który zrobiłeś, to moim zdaniem przeturlałeś, a nie przejechałeś, ale tak czy siak, chwała Ci za to. Idąc dalej, skoro łańcuch jak zauważyłeś, wyciągał się w oczach, to chyba też o czymś świadczy? Czyżby miał dość? Czy czekałeś, aby ci o tym powiedział?
Tak, na zdawczej mogłeś śmiało jeździć, aż uzyskasz obraz, którego dorobił się kolega Zbyszek na którymś wyjeździe na Ua. Jak prześledzisz grupę Bandy lubelskiej, to znajdziesz obraz owej zębatki zdawczej...
Eh...

nocny
22.05.2022, 02:37
szczerze mówiąc nie wiem co doprowadziło do takiego stanu. Faktem jest że doświadczenie do tej pory miałem z silnikami r4 z mocą 100-120 KM w motocyklach typowo szosowych i jeśli napęd musiałem wymieć to z powodu wyciągnięcia niż z powodu zębatek.
chyba jednak używanie afryczki w offie dało taki efekt.
no nic pozostaje wymieć.

pozdrawiam Marcin Jan

Majster
22.05.2022, 03:42
Na przebieg łańcucha i zużycie zębatek znacząco wpływa sposób eksploatacji. U mnie napęd ma jak u mamy. Jeżdżę solo / z kuframi, głównie drogi 5 kategorii odśnieżania. Prędkość w większości pokrywa się z tym co na znakach bo lubię omiatać wzrokiem wszystko dookoła. Jak mam na wyznaczonej trasie deszcz to staram się go ominąć sąsiednim województwem. Okazyjnie wjadę na jakiś delikatny szuterek. Staram się co 400 km prysnąć smar na łańcuch ale delikatnie żeby mi nie syfiło - wiadomo że czysty motocykl lepiej jeździ. Czasem się chce lub trzeba pojechać ostrzej ale to tak z każdym sezonem jakoś mniej. Ludzie się różnią to i frajdę czerpią w różny sposób. Jak koledzy lubią przeprawy po osie w błocie (oglądałem filmiki lubelskie) to rozumiem, kibicuję i cieszę się z waszego szczęścia ale na ognisko dojadę od drugiej strony :).

Wracając do łańcucha to bacznie go obserwowałem ostatnie 15k. Póki znacznik był na zielonym to było ok. Przy około 40k znacznik wszedł na czerwone pole to w zasadzie po każdym powrocie z trasy wymagał korekty naciągu. Ostanie dwa wyjazdy to za każdym razem z łańcucha flak.

Jestem przekonany, że sam łańcuch wytrzymałby dłużej gdybym używał olejarki i hipolu. Smar w sprayu po odparowaniu rozpuszczalnika tworzy coś ala wosk i nie syfi mi motocykla. Jednak zawarty w nim rozpuszczalnik odparowuje dość szybko i smar nie dostaje się do wnętrza ogniwa przez uszkodzony uszczelniacz tak jak wpłynie tam olej. A ogniwa miałem już zapieczone czyli dostała się tam woda przez zużyte uszczelki. Także działanie smaru to głównie w miejscu styku łańcuch - zębatki. No i trochę wycisza napęd.

Dzieju
22.05.2022, 07:11
Producent łańcuchów zaleca smarowanie olejem przekładniowym.
To rynek wymyślił spraje.
Stosuję tylko hipol , w obecnym napędzie kilka razy zastosowałem psikacza bardziej jako eksperyment niż z przekonania o działaniu.
W poprzednich częściej psikałem i nie zrobiły takiego przebiegu.
Zdawcze zmieniam co ok 15tyskm( i nie są zniszczone) a na napędzie mam blisko 60tyskm.
Oczywiście że 50KM to nie to samo co 100 i szybkość zużycia może być inna ale fizyka działa podobnie.
Podciągnięcia łańcucha robiłem jakoś po kilku i kilkunastu tyskm potem może z jedno do obecnego przebiegu.
Rolki mają już luzy , na tylnej da się odciągnąć łańcuch ale od dawna nie muszę go podciągać.
Co by nie pisać , każdy na swój sposób zużywa motocykl , jednemu jeździ drugiemu się zużywa.

zimny
22.05.2022, 07:14
Raz jeden tylko dojeżdżałem napęd tak absolutnie do samego końca tzn do momentu aż łańcuch jak guma z gaci się rozciąga. Ledwo udało mi się z Bieszczad wrócić bo skończyła się regulacja napędu 200km od domu i lekka masakra była.

Później zmieniałem napęd wtedy gdy za głośno go słyszałem albo gdy musiałem podciągać częściej niż raz na około 1000km.

Słyszałem o 35kkm na napędzie ale ponad 40 to jakiś wyczyn, o 60kkm u Dzieja nie wspominając. U mnie tak 20-25 tys a dalej nie miałem cierpliwości. Naciąganie i ustawianie napędu do jedna z moich najmniej lubianych czynności przy motocyklu.

Pozdrawiam
Zimny

GregoryS
23.05.2022, 15:52
No to u mnie naped gdzies pomiedzy nocnym a Majstrem. Przebieg blisko 20 tys. Nie ma palowania, ale tez nie ma jazdy emeryckiej. Mniej wiecej polowa przebiegu w lekkim ofie - drogi lesne i gruntowe, bez topienia w blocie.

116339

Wg wskaznika jest jeszcze sporo zapasu.

116338

Plan jest kontrolowac stan co pare tysi, i jak sie uda dojezdzic do konca ten sezon i zrobic kompletna wymiane napedu w zimie. Chociaz moze trzeba bedzie wczesniej, lekko terkocze na przedniej zebatce po ostatnim naciagnieciu.
Przy okazji zareklamuje.. plyte bumota. Jako ze ja nie umiem "w offa", wiec na szczescie plyta "umie w ochrone silnika" :D

116337

nocny
23.05.2022, 17:01
ten meec to oryginał??

pozdrawiam Marcin Jan

GregoryS
23.05.2022, 17:16
Meeg, tak, to oryginalna fabryczna zebatka. Ale u Ciebie tez przeciez taka jest.

nocny
23.05.2022, 20:05
rzeczywiście ale ze mnie lama ;)

pozdrawiam Marcin Jan

zylek
23.05.2022, 20:44
Mi w crf 1000 napęd wytrzymał ca 40 tysi. Zębatki były spoko, tylko uszczelnienie puściło na jednym czy dwóch ogniwach. Była zima, promocja w louis, wymieniłem dla świetego spokoju. W Huśce 701 napęd ma 12 tysi i zdawcza już się wyostrzyła lekko.

116347

Ja łańcuchów prawie nie czyszczę. Znaczy od wielkiego dzwona, jak już jest cały w błocie/piachu. Za to jeżdżę z oliwiarką. Wszystko zależy od motocykla, sposobu używania i kierownika. To jak z oponami, da się uśrednić tylko w podobnej grupie.

matjas
23.05.2022, 22:52
40 tys na ori napędzie w dwucylindrowym litrze. I ludzie piszą ze olejarka nic nie robi. Eche.

GregoryS
23.05.2022, 23:47
No u mnie tez olejarka. Teraz ustawiona na bardziej sucho, bo czulem sie jakbym jezdzil dwusuwem, na kazde tankowanie dolewka oleju do olejarki. A mokry lancuch rozchlapywal to na wszystko wokolo.

radiolog
24.05.2022, 09:22
40 tys na ori napędzie w dwucylindrowym litrze. I ludzie piszą ze olejarka nic nie robi. Eche.
Z foty widać, ze dużo mazi piaskowo-olejowej wokół przedniej zębatki.
Dla mnie smarowanie S100 raz na 600 km jest wystarczajace i w KTM po 24 tys, nic nie zużyte

WojtasA
25.05.2022, 13:50
U mnie po przelocie ponad 25 tyś kilometrów znacznik na zielonym, daleko od czerwonego. Latam sam, mega rzadko pałuję, 99% po czarnym. Łańcuch raz złapał duży luz, jakoś przy 2-4 tyś km ale to raczej normalne, potem był regulowany przy innych czynnościach (kapeć, nowe opony, duży przegląd). Przy jakiś 10 tys km założyłem e-scotta (jedna dysza, nic nie kapie) i zapomniałem o łańcuchu, wiem że to w ..uj kasy ale wygoda na maxa. Jak parę razy jechałem dłużej w dużym deszczu podnosiłem częstotliwość o 2 "ząbki".

Ciekawostka, podczas dużego przeglądu wyczyścili w ASO łańcuch i zasprejowali białym smarem co spowodowało że przez kilkaset km olej scotta nie chciał się "trzymać". Co prawda było to zimą, więc może podczas niskich temperatur olej się inaczej zachowuje.

muszel72
14.11.2022, 12:51
Potrzebny napęd kompletny i niebylejaki do ATAS 18 oraz NAT 16
Może ktoś kupował ostatnio w dobrej cenie i wrzuci tutaj linka?
THX

januszm
14.11.2022, 18:50
kurde 20tkm i zebatka w takim stanie? wiem ze duzo zalezy kto i jak jezdzi, ale 20tkm to troche malo.
Mi zawsze lancuch sie pierw rozciagnal, zebatki byly ok, ale wymienialem zawsze komplet.
W hornecie 900 25-27tkm, w CB1300 38tkm na originalnym lacuchu.
Smaruje tylko sprajem, co 500-1000km.
Co do przedniej zebatki, to bral bym tylko original, tyl moze byc z JT albo Sunstar, lancuch DID ZVMX.

Romano
16.11.2022, 22:01
Może mi ktoś wyjaśnić na czym polega wyższość zębatki przedniej ori nad zębatką JT ?
Ori napęd zdjąłem po 26k, teraz dobijam do 70k tylko na zębatkach JT, wałek zdawczy jak nowy, zębatkę przednią zmieniam niezależnie od jej stanu co około 15k + smar Klubera.
Badałem w pracy twardość zębatki ori i jt, wyszła identyczna wartość, więc w czym rzecz?

nocny
16.11.2022, 22:02
mogę tylko się domyślać że chodzi o spasowanie. Ale skoro 70 kkm bez problemu to sam nie wiem

pozdrawiam Marcin Jan

luk2asz
16.11.2022, 22:21
Ori ma tłumik gumowy, jest cichsza.

Wysłane z mojego SM-G980F przy użyciu Tapatalka

Romano
16.11.2022, 22:31
JT również ma
https://allegro.pl/oferta/zebatka-przednia-stal-jt-typ-525-liczba-zebow-16-11771069351

matjas
17.11.2022, 08:21
myślę, że to JT to taka wiejska legenda. jakość akcesoryjnych poszła do góry, honda może trochę sfolgowała i się wyrównało :D

pewnie ważne jest również to, że aplikujesz smar na wałek aby uniknąć trybokorozji. zapewne nie każda XRV z wywalonym wałkiem miała to szczęście.

Mallory
17.11.2022, 08:45
Może mi ktoś wyjaśnić na czym polega wyższość zębatki przedniej ori nad zębatką JT ?
Ori napęd zdjąłem po 26k, teraz dobijam do 70k tylko na zębatkach JT, wałek zdawczy jak nowy, zębatkę przednią zmieniam niezależnie od jej stanu co około 15k + smar Klubera.
Badałem w pracy twardość zębatki ori i jt, wyszła identyczna wartość, więc w czym rzecz?

A jakie wyszły wartości?

Bo gdy Szynszyll badał w 2013 roku do XRV to było tak:

mala oryginal HONDA 2,7 mm 515 BHN
mala JT 3,0 mm 414 BHN
mala Access 2,8 mm 477 BHN
mala Sunstar 2,8 mm 477 BHN

duza Access 4,8 mm 155 BHN
duza honda oryginal 4,3 mm 196 BHN
duza JT C45 4,4 mm 187 BHN
duza Sunstar 4,8 mm 155 BHN
duza no name 47 zebow 4,8 mm 155 BHN
duza JT C49 4,0 mm 228 BHN - zdecydowany zwycięzca

Tu cały wątek:
https://africatwin.com.pl/showthread.php?t=19482

mdxmd
17.11.2022, 14:55
Producent łańcuchów zaleca smarowanie olejem przekładniowym.
To rynek wymyślił spraje.


Dokładnie, tak naprawdę to nie ma nic gorszego dla napędu jak spray, który dobrze trzyma się łańcucha, jeszcze w motocyklach szosowych ujdzie.

Olej + olejarka to najzdrowsze rozwiązanie dla napędu, przebiegu rzędu 40.000+ bez problemu (fabryczne zębatki) piach szybko odpada, niewielkie ciśnienie a można umyć cały napęd ciepłą wodą. Spray tylko lepi piasek i wszystkie inne muchy i komary a przy wymianie trzeb mechanicznie usuwać, tworzy się pasta ścierna zamiast smarować.

Romano
17.11.2022, 20:26
A jakie wyszły wartości?

Bo gdy Szynszyll badał w 2013 roku do XRV to było tak:

mala oryginal HONDA 2,7 mm 515 BHN
mala JT 3,0 mm 414 BHN
mala Access 2,8 mm 477 BHN
mala Sunstar 2,8 mm 477 BHN

duza Access 4,8 mm 155 BHN
duza honda oryginal 4,3 mm 196 BHN
duza JT C45 4,4 mm 187 BHN
duza Sunstar 4,8 mm 155 BHN
duza no name 47 zebow 4,8 mm 155 BHN
duza JT C49 4,0 mm 228 BHN - zdecydowany zwycięzca

Tu cały wątek:
https://africatwin.com.pl/showthread.php?t=19482

Gdzieś zgubiłem wydruk z badania, jutro postaram się jeszcze raz zrobić, to dam znać.

Romano
18.11.2022, 10:37
120426
Pierwsze zdjęcie to JT, drugie to zębatka ori.

syncronizator
18.11.2022, 12:44
No to jak widać JT nie leci w ....h.... zadbali o twardość na takim samym poziomie co ori

Emek
18.11.2022, 12:53
Producenci utwardzają zęby indukcyjnie lub metodą ogniową. Nie widać dokładnie na którym punkcie zębatki ten pomiar miał miejsce, jak na zębach to OK.
Zębatki JT zjadało mi szybciej niż Sunstara lub ori.

syncronizator
18.11.2022, 13:11
Tak w ogóle zębatka zdawcza w NAT1100 wydaje się być odwracalna.
Czy ktoś próbował jeździć z odwróconą zębatką ?

Romano
18.11.2022, 17:12
Nie widać dokładnie na którym punkcie zębatki ten pomiar miał miejsce, jak na zębach to OK.


Mierzone wewnątrz, przy wieloklinie.

Ja1
16.05.2025, 11:44
https://zapodaj.net/plik-2fCnlIoSkI
U mnie po 30tyś fabryczna zębatka zdawcza wygląda tak, łańcuch w zielonym polu, nie odciągnę go od tylnej zębatki na więcej niż 1mm. Scottoiler od początku, jazda 95% po czarnym, raczej turystycznie. Myślę, że jeszcze przynajmniej 5 tyś ten napęd wytrzyma.
https://zapodaj.net/plik-2fCnlIoSkI

matjas
16.05.2025, 11:58
Tak w ogóle zębatka zdawcza w NAT1100 wydaje się być odwracalna.
Czy ktoś próbował jeździć z odwróconą zębatką ?

moim zdaniem to trochę wycieranie d..y szkłem ;D awaryjnie na chwilę może... ale co to musiałaby być za awaria. brak zębów? :D

jako opcja przejściowa pomaga wydłużyć zywot napędu zakup nowej zdawczej powiedzmy po 15-20kkm w zależności od tego jak się jeździ i dba o napęd - zanim się widocznie zużyje jak w powyższym poście - niesymetryczne zęby.

Emek
16.05.2025, 12:02
Łańcuch też warto odwrócić co jakiś czas ;)

Janek-2004
16.05.2025, 12:48
A propos odwracania w kwestii wydłużenia "life cycle" to słyszałem o odwracaniu ale gaci na wyjeździe motocyklowym zamiast ich zmiany czy uprania. Wpierw odwracamy tył na przód, a potem na lewą stronę. Tylko pamiętać gdzie przód a gdzie tył (żółte z przodu, brązowe z tyłu). Ale żeby zębatki odwracać?

WojtasA
17.05.2025, 07:54
https://zapodaj.net/plik-2fCnlIoSkI
U mnie po 30tyś fabryczna zębatka zdawcza wygląda tak, łańcuch w zielonym polu, nie odciągnę go od tylnej zębatki na więcej niż 1mm. Scottoiler od początku, jazda 95% po czarnym, raczej turystycznie. Myślę, że jeszcze przynajmniej 5 tyś ten napęd wytrzyma.
https://zapodaj.net/plik-2fCnlIoSkI

W CRF1100 napęd wymieniłem po jakiś 43k km, z czego około 10k km na sprejach reszta na e-scott'ie.

Gdybym miał znowu motka pędzonego łańcuchem olejarkę zakładałbym od razu.

142718

Tygrys 74
17.05.2025, 20:59
Na jeden łańcuch i tylna idą dwie przednie zębatki ja obracam łańcuch co smarowanie ( smar grafitowy szelesciuch). Ale i tak wytrzymuje max 3.6 tys km.p

Jarczoq
17.05.2025, 21:59
We wszystkich moich moto konserwacja tylko olejowa. Łańcuchy 40-45 kkm. Tryby zdawcze w 1/2 przebiegu wymieniane. I tak to się kręci.
P.S.
Obracanie łańcucha - bzdura - zdawczego, tylko awaryjnie i nie wiem, czego brakuje, żeby doprowadzić tryb do takiego stanu. Jedyne, co przychodzi mi do głowy, to kompletny brak praktyki.

Tygrys 74
18.05.2025, 12:51
Kol Jarczoq nie taka bzdura po przebiegach o których mówisz to Masz łańcuch z uszczelnieniem i na pewno nie sam off no i motor co ma min 2 cylindry a ten o którym ja mówię to bezoringowiec upalany tylko w offie po 1000 km płytki z jednej strony są już płaskie (ślizgi) a spinka po 1500 km ma już wgłębienia ( jeden cylinder 600 mocno szarpie łańcuchem) a grafit do środka dłużej wytrzymuje niż oliwa. A takie zębatki to też miałem jak stać było tylko na motor japoński do którego w połowie lat 90 nie było tak dostępnych części jak dziś��

Jarczoq
18.05.2025, 22:03
Nieuszczelnionych łańcuchów nie biorę pod uwagę. Nie mam w tym praktyki. Od pierwszego japońca (rok 80-ty) nie używałem innych. Łańcuchy nieuszczelnione (głównie CZ) używa się tylko w sporcie, a to co innego.

Tygrys 74
19.05.2025, 07:06
A jeszcze na temat zdawczej popełniłem Ironman za sto stów i niestety w offie wytrzymała tylko o 200 km więcej niż JT lub sunstar 3 razy tańsze . Może na ancwalcie wytrzyma jeden łańcuch�� dobrze że nie popełniłem tylnej prawie 3 razy droższej od zwykłych��