zimny
27.03.2022, 10:20
W GSie zepsuł mi się ABS, któy był już "naprawiany". Celowo piszę w cudzysłowie. to że motocykl stał dłuższy czas też pewnie nie pomogło.
Powodem były zawieszające się szczotki w silniku pompy - i jak się domyślam ciężko chodzące łożysko po średnim jego potraktowaniu przez poprzednich "naprawiaczy".
Komputer diagnostyczny BMW pokazywał mi błąd błąd C1DF1 - podobno podstawowy przy zawieszaniu się szczotek w silniku pompy ABS.
Po wnikliwym wertowaniu forów w szczególności US, postanowiłem samodzielnie temat spróbować naprawić. Czy zrobiłem to dobrze, czy tak jak należy - nie wiem, zrobiłem tak aby przy ew. kolejnej awarii szczotek wymiana silnika pompy ABS była łatwa.
Przy okazji ABSu odnotowałem to, że przy bardzo wolnym wciskaniu klamki - wpadała ona do końca, przy szybszym - łapała jak trzeba. Diagnoza - pompa hamulcowa nie trzymała, pompa wymieniona i jest OK.
Z pozoru prosta niby robota ale jest ileś pułapek.
Na początek demontujemy pompę, mi pomógł mechanik przy okazji innych spraw jakie robiliśmy:
https://i.imgur.com/SzT3t7n.jpg
Silnik z mojej pompy (ABS Generacji 2, rocznik 2008, ten który odpowietrza się w prosty sposób) jest taki:
https://i.imgur.com/IhGy3Go.jpg
W pompie m.in. Focusa Mk3 z lat 2010-2013 jest taki sam silniczek. Polecam zakup pompy ABS z Focusa 1.0 Ecoboost - statystycznie mają najmniejsze przebiegi po prostu. Silniczek pompy Forda ma takie oznaczenia:
https://i.imgur.com/0SfKsly.jpg
Na lewo pompa z Focusa 1.0 2013, na prawo z Gieesa:
https://i.imgur.com/CTAuvP0.jpg
Na początek demontujemy silnik z pompy Forda, ja użyłem dremela do wycięcia zakładek z aluminium, następnie bardzo ostrożnie malutki śrubokręt nabiłem i podważałem przy każdym rogu silnik.
https://i.imgur.com/J9oJPqX.jpg
Następnie, porządnie okleiłem pompę aby żaden opiłek nie wpadł tam gdzie nie powinien:
https://i.imgur.com/65zjHho.jpg
https://i.imgur.com/OvrisKE.jpg
Moja pompa po "naprawie". Pozostawię bez komentarza, jest to niezgodne z moim podejściem do takich tematów:
https://i.imgur.com/jCdL5rs.jpg
Robota:
https://i.imgur.com/sk1VA5L.jpg
https://i.imgur.com/sjeVlfD.jpg
https://i.imgur.com/kioVlop.jpg
https://i.imgur.com/44fZpXL.jpg
https://i.imgur.com/Q92Du5y.jpg
https://i.imgur.com/MmY8iVJ.jpg
Też okleiłem:
https://i.imgur.com/hsUSQus.jpg
Na górze silniczek z Forda, na dole z BMW:
https://i.imgur.com/nJyCcfX.jpg
https://i.imgur.com/hQdKVEF.jpg
Silnik z BMW był rozbierany, łożysko zmęczone, dlatego nie widziałem zasadności grzebania dalej przy tym silniku (wiem, że powinno się to wyjściowo robić inaczej - dziękuję Docentowi z forum BMW za podpowiedź)
Dorobiłem sobie takie oto stalowe "łapy":
https://i.imgur.com/ec50Ciq.jpg
https://i.imgur.com/Si6ibKb.jpg
Niestety, przez naprawę uprzednią miałem mniej materiału pod nawierty:
https://i.imgur.com/HwpsPj7.jpg
Z tej przyczyny zdecydowałem się na M4, a nie M5. Tutaj ważna uwaga - nie wiem na jakiej głębokości są kanaliki w pompie, zatem nie wierciłem głębiej niż ta wypustka do mocowania silnika. Ma ona wysokość 5,5mm, ogranicznik wiertła (wiertło 3,3mm) ustawiłem na 6mm.
https://i.imgur.com/WYmM4ze.jpg
https://i.imgur.com/OQNELLZ.jpg
Tutaj wwierciłem się w wolną przestrzeń - spokojnie, to miejsce gdzie jest koniec śruby mocującej pompę do blachy. Wierciłem na około 7mm.
https://i.imgur.com/XY2Xt8D.jpg
https://i.imgur.com/7xFVp2a.jpg
https://i.imgur.com/r394qII.jpg
Jak widać, wyszlifowałem powierzchnię między tymi mocowaniami - chodziło mi o dobre przyleganie uszczelki silniczka pompy.
Następnie trochę trudny ale konieczny temat, gwintowanie. Z racji że to alu - zaczynałem od gwintownika nr. 2, natomiast końcowy 3 skróciłem (gwintowanie do głębokości 6mm, chciałem aby zrobić możliwie dużo zwojów gwintu.
https://i.imgur.com/Tx8isTY.jpg
https://i.imgur.com/EOtvaoa.jpg
Do wkręcenia szpilek uzyłem kleju Loctite EA3450. Jego plastyczność to około 5-8 min, wstępnie schnie ok godzinę a pełna twardość po około 24-30h. Klej ten jest popularny przy klejeniu zębatek do zuzytych wałków zdawczych :-)
https://i.imgur.com/8Abxk2h.jpg
Szpilki to takie śrubki dociskowe z nierdzewki na imbus długości 20mm.
https://i.imgur.com/DZpRcrj.jpg
https://i.imgur.com/a01R822.jpg
https://i.imgur.com/UJzHezT.jpg
Styki przeczyściłęm, nasmarowałem ośkę oraz uszczelkę smarem łożyskowym.
https://i.imgur.com/PCmbQ81.jpg
https://i.imgur.com/G5XXJT3.jpg
https://i.imgur.com/HynGYve.jpg
Końcowy montaż, klej do gwintów niebieski loctite + nakrętki samohamowne. Dodatkowo także na klej kontry (na wsztelki wypadek..)
https://i.imgur.com/fJ7ZBbV.jpg
https://i.imgur.com/RgLGV9g.jpg
https://i.imgur.com/HynGYve.jpg
Układ zmontowany, zalany i odpowietrzony. ABS uzbraja się i zachowuje prawidłowo, sprawdzane ze 20 razy. Hamulce działają wzorowo, ABS także - przejechałem dotychczas 300km.
Mam nadzieję, że powyższe będzie kiedyś komuś pomocne jak już będzie konieczność :-)
UWAGA - każdy robi to na własną odpowiedzialność, wszak to hamulce. Powyższe to tylko ilustracja jak ja to zrobiłem i działa. Nie jest to żadna instrukcja.
Co do kosztów to 200zl pompa z Forda, ok 60zl gwintowniki, wiertła, szpilki itp. Klej akurat miałem
Pozdrawiam
zimny
Powodem były zawieszające się szczotki w silniku pompy - i jak się domyślam ciężko chodzące łożysko po średnim jego potraktowaniu przez poprzednich "naprawiaczy".
Komputer diagnostyczny BMW pokazywał mi błąd błąd C1DF1 - podobno podstawowy przy zawieszaniu się szczotek w silniku pompy ABS.
Po wnikliwym wertowaniu forów w szczególności US, postanowiłem samodzielnie temat spróbować naprawić. Czy zrobiłem to dobrze, czy tak jak należy - nie wiem, zrobiłem tak aby przy ew. kolejnej awarii szczotek wymiana silnika pompy ABS była łatwa.
Przy okazji ABSu odnotowałem to, że przy bardzo wolnym wciskaniu klamki - wpadała ona do końca, przy szybszym - łapała jak trzeba. Diagnoza - pompa hamulcowa nie trzymała, pompa wymieniona i jest OK.
Z pozoru prosta niby robota ale jest ileś pułapek.
Na początek demontujemy pompę, mi pomógł mechanik przy okazji innych spraw jakie robiliśmy:
https://i.imgur.com/SzT3t7n.jpg
Silnik z mojej pompy (ABS Generacji 2, rocznik 2008, ten który odpowietrza się w prosty sposób) jest taki:
https://i.imgur.com/IhGy3Go.jpg
W pompie m.in. Focusa Mk3 z lat 2010-2013 jest taki sam silniczek. Polecam zakup pompy ABS z Focusa 1.0 Ecoboost - statystycznie mają najmniejsze przebiegi po prostu. Silniczek pompy Forda ma takie oznaczenia:
https://i.imgur.com/0SfKsly.jpg
Na lewo pompa z Focusa 1.0 2013, na prawo z Gieesa:
https://i.imgur.com/CTAuvP0.jpg
Na początek demontujemy silnik z pompy Forda, ja użyłem dremela do wycięcia zakładek z aluminium, następnie bardzo ostrożnie malutki śrubokręt nabiłem i podważałem przy każdym rogu silnik.
https://i.imgur.com/J9oJPqX.jpg
Następnie, porządnie okleiłem pompę aby żaden opiłek nie wpadł tam gdzie nie powinien:
https://i.imgur.com/65zjHho.jpg
https://i.imgur.com/OvrisKE.jpg
Moja pompa po "naprawie". Pozostawię bez komentarza, jest to niezgodne z moim podejściem do takich tematów:
https://i.imgur.com/jCdL5rs.jpg
Robota:
https://i.imgur.com/sk1VA5L.jpg
https://i.imgur.com/sjeVlfD.jpg
https://i.imgur.com/kioVlop.jpg
https://i.imgur.com/44fZpXL.jpg
https://i.imgur.com/Q92Du5y.jpg
https://i.imgur.com/MmY8iVJ.jpg
Też okleiłem:
https://i.imgur.com/hsUSQus.jpg
Na górze silniczek z Forda, na dole z BMW:
https://i.imgur.com/nJyCcfX.jpg
https://i.imgur.com/hQdKVEF.jpg
Silnik z BMW był rozbierany, łożysko zmęczone, dlatego nie widziałem zasadności grzebania dalej przy tym silniku (wiem, że powinno się to wyjściowo robić inaczej - dziękuję Docentowi z forum BMW za podpowiedź)
Dorobiłem sobie takie oto stalowe "łapy":
https://i.imgur.com/ec50Ciq.jpg
https://i.imgur.com/Si6ibKb.jpg
Niestety, przez naprawę uprzednią miałem mniej materiału pod nawierty:
https://i.imgur.com/HwpsPj7.jpg
Z tej przyczyny zdecydowałem się na M4, a nie M5. Tutaj ważna uwaga - nie wiem na jakiej głębokości są kanaliki w pompie, zatem nie wierciłem głębiej niż ta wypustka do mocowania silnika. Ma ona wysokość 5,5mm, ogranicznik wiertła (wiertło 3,3mm) ustawiłem na 6mm.
https://i.imgur.com/WYmM4ze.jpg
https://i.imgur.com/OQNELLZ.jpg
Tutaj wwierciłem się w wolną przestrzeń - spokojnie, to miejsce gdzie jest koniec śruby mocującej pompę do blachy. Wierciłem na około 7mm.
https://i.imgur.com/XY2Xt8D.jpg
https://i.imgur.com/7xFVp2a.jpg
https://i.imgur.com/r394qII.jpg
Jak widać, wyszlifowałem powierzchnię między tymi mocowaniami - chodziło mi o dobre przyleganie uszczelki silniczka pompy.
Następnie trochę trudny ale konieczny temat, gwintowanie. Z racji że to alu - zaczynałem od gwintownika nr. 2, natomiast końcowy 3 skróciłem (gwintowanie do głębokości 6mm, chciałem aby zrobić możliwie dużo zwojów gwintu.
https://i.imgur.com/Tx8isTY.jpg
https://i.imgur.com/EOtvaoa.jpg
Do wkręcenia szpilek uzyłem kleju Loctite EA3450. Jego plastyczność to około 5-8 min, wstępnie schnie ok godzinę a pełna twardość po około 24-30h. Klej ten jest popularny przy klejeniu zębatek do zuzytych wałków zdawczych :-)
https://i.imgur.com/8Abxk2h.jpg
Szpilki to takie śrubki dociskowe z nierdzewki na imbus długości 20mm.
https://i.imgur.com/DZpRcrj.jpg
https://i.imgur.com/a01R822.jpg
https://i.imgur.com/UJzHezT.jpg
Styki przeczyściłęm, nasmarowałem ośkę oraz uszczelkę smarem łożyskowym.
https://i.imgur.com/PCmbQ81.jpg
https://i.imgur.com/G5XXJT3.jpg
https://i.imgur.com/HynGYve.jpg
Końcowy montaż, klej do gwintów niebieski loctite + nakrętki samohamowne. Dodatkowo także na klej kontry (na wsztelki wypadek..)
https://i.imgur.com/fJ7ZBbV.jpg
https://i.imgur.com/RgLGV9g.jpg
https://i.imgur.com/HynGYve.jpg
Układ zmontowany, zalany i odpowietrzony. ABS uzbraja się i zachowuje prawidłowo, sprawdzane ze 20 razy. Hamulce działają wzorowo, ABS także - przejechałem dotychczas 300km.
Mam nadzieję, że powyższe będzie kiedyś komuś pomocne jak już będzie konieczność :-)
UWAGA - każdy robi to na własną odpowiedzialność, wszak to hamulce. Powyższe to tylko ilustracja jak ja to zrobiłem i działa. Nie jest to żadna instrukcja.
Co do kosztów to 200zl pompa z Forda, ok 60zl gwintowniki, wiertła, szpilki itp. Klej akurat miałem
Pozdrawiam
zimny