PDA

View Full Version : Olej silnikowy


ltd454
17.04.2008, 14:59
Panowie mam 4l bańkę motocyklowego Motula 15W50 ester i zastanawiam się czy ten olej podejdzie do AT. Nie wiem czy to jest mineral czy półsyntetyk bo nic nie pisze na bańce, ale na pewno jest to olej motocyklowy 4T.
Jeżeli jest to mineral to do jakich moto to idzie?

wieczny
17.04.2008, 20:34
Nada się do AT.

wojtas
17.04.2008, 22:42
Motul 15W50 ester to olej półsyntetyczny o całkiem fajnych parametrach dla 100 st. C http://http://www.mototec.pl/oferta/oleje.php .
Do africy to nawet duuuży zapas. Bardzo dobry do chłodzonych wiatrem, w "wodniakach" może nieznacznie podnieść spalanie w stosunku do 10W..., ale ten zapas bezpieczeństwa przy pałowaniu :D

motormaniak
17.04.2008, 23:02
Wg mnie ideał do afryki. Szczególnie do tych starszych z większym przebiegiem. W mojej byłej rd03 zmniejszył poważnie zużycie oleju, zwiększonego spalania paliwa nie zauważyłem.

Babel
18.04.2008, 08:55
Ja tez taki mam w swojej RD03 i generalnie przejechałem po wymianie z 600 km i nie zauważyłem aby moto wzięlo cokolwiek ze stanu

Dzieju
19.04.2008, 23:18
Wojtas, o jakim większym spalaniu myślisz? oleju czy benzyny?
O ile się orientuję na podstawie faktów to ani benzyny nie pali więcej a tym bardziej oleju.....no chyba że nastąpił jakiś zbieg okoliczności i komuś więcej spalało.

wojtas
20.04.2008, 21:14
Pisałem oczywiście o spalaniu benzyny. Takie są opinie "fachowców";) (źródła niestety teraz nie podam :) ), więc pisałem "może".
Faktycznie różne silniki reagują na jakiś parametr oleju na inne sposoby. Jednemu gęstrzy olej zmniejszy zużycie oliwy, a w innym, przy takiej samej zmianie, nie będzie różnicy.
Z paliwem podobnie. Choć oleje z kategorii "ekologicznej" (zmniejszającej zużycie paliwa) mają niskie indeksy lepkości SAE - zaś wspominany Motul ma wyższą lepkość i początkową i dla wysokich temperatur. Pewnie przekłada się to na większe bezpieczeństwo termiczne silnika w sytuacjach podbramkowych, co widać w "rajdowych/wyścigowych" indeksach nawet ...60 . I dlatego, mimo mojego, hyhy emeryckiego, sposobu jazdy, też mam tego akurat Motula zalanego :oldman: (zaś Wieczny ma chyba właśnie Agipowskie cośtam 60 ).

wieczny
21.04.2008, 22:27
Mam 10W60. Semi 15W50 brała między 50-150 (miasto-las). Teraz przez 2500km nic a nic, a było trochę lasu, miasta i jedna wycieczka 1500km.

ROSA
27.04.2008, 22:11
Poczytalem temat i nalalem Motula 15W50. Poki co zrobilem malo km, jakies 250, i nie widze ubytku. Przy jezdie na poprzednim oleju GPS 10W40 juz musial bym dolac tak krolowa żłopała. Cos w tym jest i mam nadzieje (odpukac) ze odejdzie jej ochota na olej, a przynajmniej spadnie apetyt.

ltd454
28.04.2008, 16:14
Dziękuję panowie za odpowiedzi. O to mi chodziło. Też mam leciwą (nie)katowaną RD03 i jak lałem 10W40 to brała sporo oliwki. Zobaczymy co będzie teraz.

robson
03.05.2008, 14:20
rd07 jezdze na Castrol Activo .Polepszyly sie osiagi

MuSStaFFa
03.07.2012, 18:42
a ja pokusiłem się i kupiłem Olej silnikowy Bel Ray V Twin 10W50

http://www.sklep-motocyklowy.pl/olej,silnikowy,bel,ray,v,twin,10w50,syntetyczny,1, litr,p7249.html


zobaczymy za pare tys... co i jak.... do tej pory jeździłem na Castrolu Power Racing Full Syntetic ... G4 ( taki kolor malinowy) .... niestety rezygnuję z niego ponieważ znika w oczach !!!

na motulach nie miałem takich ubytków... a Bel-Ray`a używam w innej V`ce 1900cm .. i nie mam żadnych ubytków od przglądu do przeglądu .... zobaczymy...

rambo
03.07.2012, 18:49
Pic na wodę fotomontaż :D

MuSStaFFa
03.07.2012, 19:00
Pic na wodę fotomontaż :D

mianowicie ? możesz uargumentować ???

majki
10.10.2012, 11:32
Proszę Państwa, mam zapytanie. :) Wypadałoby zmienić oliwę w Afrze. Do tej pory (od 40tkm) jeździłem na półsynt Liqui Moly 10w40, ale cena oliwy (170zł/4L) i jej kiepska dostępność kuszą mnie na zmianę. Do tego przez pierwsze ok. 4tkm jest spokój (nic nie wciąga), ale później zaczyna lekko jej ubywać. Chodzi mi po głowie zmiana na coś innego (z ciekawości). Używa ktoś oliwy Fuchs Silkolene 10/40, BelRaya EXP 10/40, Agip/Eni Tec 4T 10/40 lub Repsola Sintetico/Offroad 10/40?? Za Motula dziękuję, jeździłem i już nie chcę, Castrol, Shell też mnie raczej nie interesuje.

I proszę o wypowiedzi tych co już przejeździli przynajmniej jedną wymianę. ;)

ArtiZet
10.10.2012, 11:37
Za Motula dziękuję...
Majki, możesz rozwinąć czemu ??

Kisiel
10.10.2012, 11:56
Witam,

Ja używam Repsola Sintetico/Offroad 10/40 od zeszłego sezonu, czyli sezony 2. Przejechałem na tym jakieś 15-17tyś km, wcześniej jeździłem na Motulu Ester 5100 10W40. Przebieg mojej RD04 to ok. (1)70 tkm.
Wnioski:
- skrzynia chodzi o niebo lepiej
- precyzyjniejsza zmiana biegów
- brak zużycia oleju, co na Motul się zdarzało

W Suzuki olejaku (1100cm, ponad 5l oleju w obiegu) przesiadłem się w tym roku również na Repsola syntetycznego, efekty podobne jak w AT, dodatkowo mniej się grzeje a i bezpieczeństwo tego grzania powyżej 100 stopni Celsjusza podwyższone na sytnetyku.

Wegrzyn
10.10.2012, 12:09
Na zakończeniu też dyskutowaliśmy o olejach. Opiszę moją historię. Afrę kupiłem od znajomej z niemcowni z przebiegiem 18000. Po sprowadzeniu zero brania oleju przez ponad 5000 km. Wlany był olej półsyntetyczny, nie pamiętam już dokładnie jakiej firmy, musiałbym w papiery zerknąć. Nadszedł nowy sezon, więc wymiana oliwy. Kupiłem Castrola full syntetyk i nagle biegi zaczęły głośniej chodzić, po około 2000km zaczęło ubywać oleju. Nie dużo, bo około 200ml / 1000km. Nadszedł czas kolejnej wymiany i przeszedłem na Repsola. Praca skrzyni dużo lepsza, ale zużycie oleju wzrosło. Jak tu się nie wkur.... Moto z tak małym przebiegiem i olej bierze, a nie brało na germańskim oleum. Poskarżyłem się koledze z forum ;) Polecił mi olej nie rozlewany w Polsce. Nie piszę, kto bo większość się pewnie domyśli, kto zaopatruje forum w dobrych cenach. Oleum to Liqui Moly coś tam coś tam, pełny syntetyk. Wymiana i jak ręką odjął. Biegi wchodzą pięknie, 7000 km zrobione i zero ubytków oleju. W tym roku kupiliśmy dla brachola afrę też w niemcowni z przebiegiem 66000km. Wlany ten sam olej i również zero ubytków. Ja polecam jak najbardziej :Thumbs_Up:

jaro
10.10.2012, 12:36
Ja od czterech sezonów jeżdżę na repsolu 10W40 i jestem zadowolony.
Silnik (a właściwie sprzęgło)chodzi moim zdaniem ciszej skrzynia też.
Robię rocznie jakieś 6000km bez dolewania.:Thumbs_Up:

majki
10.10.2012, 13:06
Dzięki Panowie za info. Czekam na dalsze opisy. ;)

michoo
10.10.2012, 13:07
Ja jeździłem cały czas na silkolene COMP4 10w40 mogę śmiało polecić.
W AT RD07a 2002 nie dolewałem w ciągu sezonu grama.
Wszystko chodziło smarowało jak należy :)

motormaniak
10.10.2012, 15:06
ja lałem Fuchs Silkolene 10/40 full syntetyka do 24 letniej afryki i brała go mniej niż mineralnego JMC. Do LC4 tez lałem tego Silkolene ful syntetyka i wogule nie zauważałem zużycia. Jak kupie EXC to tez go będe lał bo tani a daje radę.

Jaro-Ino
10.10.2012, 15:11
Majki, tak jak Węgrzyn polecam LM pełen syntetyk 10W50. Afra ojca bierze go marginalne ilości będąc używaną zgodnie z przeznaczeniem ;) , a moja ST bierze go sporo mniej niż jakiegoś półsyntetyka, który był wlany. W TA miałem Castrola i brał go na potęgę, Repsola też, tyle, że mniej. Z LM jestem póki co bardzo zadowolony, a z przekonania zalewam do pojazdów tylko syntetyki ;)

mateush
10.10.2012, 15:35
Osobiście polecam zakup Bigosa - ten od czasu do czasu musi opitolić trochę oleju - więc powyższe dylematy nie mają miejsca i leje się to na co ma się ochotę w danym momencie!
;)

Pzdr
Mateush

majki
10.10.2012, 15:55
LM jest spoko, ale jak pisałem nie mam teraz dobrego dostępu do tego oleju (wyschło moje źródełko) i szukam jakiegoś zamiennika. Syntetyka chyba jednak się nie odważę zalać, poza tym raczej nie ma sensu do 21letniego silnika z przebiegiem 1(2)06tkm.

Proszę o więcej opinii, jeszcze mi się nie plączą wiadomości we łbie... :D :fool2:

krynek
10.10.2012, 18:51
To troche z innego podwórka :) ;trampek który brał motula 10W50 w ilości 200ml na tysiaka, po przejściu na FUCHS silkolene10W40 przestał praktycznie brać -a silnik stary jeszcze z tych czarnych - o przebiegu nie piszę bo tego najstarsi górale nie wiedzą. Fuchs jest wart polecenia.
pozdr

zbyszek
18.10.2012, 20:15
Jak Wam bierze olej to polecam BelRay Thumper, olej stwozony do dużych singli, ale sprawdza się i w wielocylindrówkach.
Po za tym polecam BelRay, nie podrabiany jeszcze w PL:D

rambo
19.10.2012, 07:53
Liquy Moly też patrzeć na metki na jaki rynek to idzie..

Duże 5L opakowania są na rynek DE
a mniejsze 4L na PL UA RUS i to już nie ten sam olej, choć etykieta prawi że ten sam

PARYS
19.10.2012, 08:06
Ze swojej strony polecam motorex. Mocno polecam. Dwie wymiany na nim jeździłem i miałem ubytku zero do tego przed wymianą na palcach próbowałem ładnie się prezentował.
To też oleum, którego chyba w PL nie leją po garażach.
Ja jeździłem na pólsyntetyku ale to kwestia gusty chyba bardziej i osobny temat.

zbyszek
19.10.2012, 08:25
Widziałem swego czasu ogłoszenie że koleś kupi bańki po Motulu, za 4litrową płacił piątkę a za litrówkę cos mniej, ciekawe do czego były potrzebne:dizzy:

rambo
19.10.2012, 08:29
Na giełdach samochodowych skupują co popularniejsze opakowania po motulu castrolu mobilu itd

tomkow
19.10.2012, 11:09
Próbowałem niedawno kupić to:

http://sklep.eni-agip.com.pl/pl/p/eni-i-Ride-moto-10W-50/25

ale z powodu braku "od ręki", zaproponowali mi Agipa 10w60 w niewiele wyższej cenie, można gościa pomęczyć ;)

ArtiZet
19.10.2012, 11:37
Ponawiam pytanie: co z Motulem jest nie tak ??
Mam Afrę zalaną Motulem 5100 10W40 kupionym w Larssonie.
Biegi mi wchodza dość twardo- lekko mnie to niepokoiło ale koleżka jeden mnie uspokoił, że tak ma być.
Olej zalałem zaraz po zakupie wiec nie wiem jak było wcześniej.
Czy może to być wina oleju ?
Dodam, że wymiany robie co ok.6 tys.- nie ma potrzeby dolewek między wymianami.

Jaro-Ino
19.10.2012, 11:46
Ja jestem bardzo zadowolony z LM. Wcześniej miałem Castrola GPS, Repsola i dopiero na syntetyku jestem zadowolony ;) Biegi jak sprzęt się rozgrzeje wchodzą jak w masło. Oczywiście głośność wbijania biegów zależy też od techniki, ale olej pomaga :) A z motulem nie tak jest to, że jest to jeden z najczęściej podrabianych olejów i nie wiadomo jaki olej faktycznie kupisz. Poza tym półsyntetyk nie jest tak dobry jak syntetyk ;)

rubin
19.10.2012, 11:54
A ja po wymianie na repsola 10w40 zaczalem fest dolewac, okolo 0,5 na 1000km.
(przebieg silnika 115 -130 tys km afra 92rok, no chyba, ze to tylko zbieg okolicznosci i zaczela prosic o wymiane uszczelniaczy i 1szlif)

Teraz zalalem motulem 20w50 i utrzymuje podobne lub mniejsze spalanie od 0,2-0,5 /1000km

Jaro-Ino
19.10.2012, 12:04
Z doświadczenia na motocyklach i samochodach dało się zauważyć pewną prawidłowość: syntetyk nawet o mniejszej lepkości przestawał ubywać w porównaniu do półsyntetyka. Ja widze sporo zalet. A cena nie jest jakoś znacząco wyższa, bo syntetyk pozwala robić większe przebiegi między zmianami oleju.

Gawień
19.10.2012, 16:39
Ja miałem castrola power 1 10w40 , teraz zalałem LM od Ramboszczaka też 10w40 i przestałem dolewać olej w końcu :P Nie wiem skąd się to bierze ale chyba nie ma reguły na te oleje... Z motulem właśnie to najgorsze że nigdy nie wiadomo co jest w środku , bo skupują butelki na potęgę ;/

Dzieju
19.10.2012, 16:53
nigdy nie wiadomo co jest w środku , bo skupują butelki na potęgę ;/
Podziękujmy tym co im sprzedają te puste.

Gawień
19.10.2012, 17:02
ja na wszelki wypadek dziurawie każdą pustą butle którą wyrzucam po jakimkolwiek oleju tak aby nie dało jej się nawet ze śmietnika wygrzebać i użyć, ale niestety nie brakuje takich którzy za te 5 zł sprzedadzą , a później sami się boją co kupują...

zbyszek
19.10.2012, 19:59
Ponawiam pytanie: co z Motulem jest nie tak
Ma za dużo estrów:haha2:no i te estry kleszczą koła zębate:haha2::haha2::haha2:

giblas
24.10.2012, 10:52
Ma za dużo estrów:haha2:no i te estry kleszczą koła zębate:haha2::haha2::haha2:
no dobra ale teraz to serio co jest z tym motulem nie tak?
Sam go używam, teraz będę robił wymianę więc nie wiem co wlać teraz?

Arkadius
24.10.2012, 18:11
Ja tezz mam teraz zalany olej Motul 10W40 i wiecej tam sie nie znajdzie, jeszcze nie wiem czym zaleje...

rambo
24.10.2012, 18:15
Od kupienia Afryki zalewałem ją Liquy Moly.

Pierwszą dolewke oleju zrobiłem przy 135 000km :Thumbs_Up:

Arkadius
24.10.2012, 18:31
Od kupienia Afryki zalewałem ją Liquy Moly.

Pierwszą dolewke oleju zrobiłem przy 135 000km :Thumbs_Up:

To czemu mi wlałeś razem z szynszyllem Motula :dizzy:
Jest chodz jedna pozytywna opinia Motula jesli chodzi o afre?? Wszyscy narzekają na ten badziew :mur:

krzysiek_m
24.10.2012, 20:02
Motul 5100 15W50 ma na tym forum niezłą opinię.

Lupus
25.10.2012, 10:34
Mototex, ja jeżdżę na 10/60. Nie znam lepszego. Drogi jest niestety, ale widzę że szukacie czegoś dobrego, nie taniego. Ja już znalazłem.
Oczywiście firma ma oleje również o innych specyfikacjach, ale ja wybrałem taki na Afrykę i już zostało
http://motorexoilpoland.pl/shop/product_info.php?products_id=169

motormaniak
25.10.2012, 11:28
XADO Atomic Oil 10W-60 4T Lata na tym ktoś? "Na sucho" parametry ma lepsze od najlepszych.

jorge
25.10.2012, 23:01
Mototex, ja jeżdżę na 10/60. Nie znam lepszego. Drogi jest niestety, ale widzę że szukacie czegoś dobrego, nie taniego. Ja już znalazłem.
Oczywiście firma ma oleje również o innych specyfikacjach, ale ja wybrałem taki na Afrykę i już zostało
http://motorexoilpoland.pl/shop/product_info.php?products_id=169
Ile on powinien kosztować?

http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=CROSS+POWER+4T+10W60

258 zł za 1l?

rambo
25.10.2012, 23:07
Za 4L :Thumbs_Up:

Wegrzyn
25.10.2012, 23:13
Tyle to za 4 litry jest

rambo
25.10.2012, 23:18
Motorex ma w zasadzie nieskazitelną opinie, chyba dodam te oleje do sklepu.

Podpisali też umowę z KTM, jak kiedyś HONDA z Castrolem, Shellem a teraz Motulem. Swój zawias kartridżowy zaleje na 2013 motorexem synt i dam znać czy warto :Thumbs_Up:

ArtiZet
25.10.2012, 23:20
To chyba trzeba szybko robić zapasy, bo zaraz bedzie tak jak z Motulem...

majki
25.10.2012, 23:44
Spokojnie, Motorex nie od wczoraj jest zalecany przez KTMa i jakoś dużego poruszenia na rynku nie widać. W Wawie nawet ciężko kupić taki olej (chyba tylko w Honda MCS i KTMie mają...)

jorge
26.10.2012, 09:55
Ja wiem jedno - Liqui Moly się popsuł i już :Sarcastic:. Osobiście zawsze byłem fanem Castrola - zwłaszcza do ruchu ulicznego, ale do moto to podobno słabo im wychodzi. W samochodowych - dodatki niestety głupieją (dziwnie wygląda biały szlam na korku).

rambo
26.10.2012, 10:15
Liqui moly się nie zepsuł, poczytaj opinie na forum innych userów, raczej same pozytywy.


Castrol... tu sytuacja ma się z goła odwrotnie. Nie wiem czy dam rade CI dohodzić w takiej sytuacji :o
Nie ma czegoś takiego jak olej do ruchu ulicznego, jest to zwykły marketing

jorge
26.10.2012, 16:20
Liqui moly się nie zepsuł, poczytaj opinie na forum innych userów, raczej same pozytywy.


Castrol... tu sytuacja ma się z goła odwrotnie. Nie wiem czy dam rade CI dohodzić w takiej sytuacji :o
Nie ma czegoś takiego jak olej do ruchu ulicznego, jest to zwykły marketing

Rambion - Ty mnie nie drażnij. LM pięknie się sprawuje co do zmiany biegów, ale jest lekko za rzadki :D

rambo
26.10.2012, 16:25
Zrezygnowałem z 4L opakowań i wróciłem do 5L. Te 4l są na rynek wschodnio europejski i niemiaszki coś chyba przyoszczędziły

jorge
26.10.2012, 18:59
Zrezygnowałem z 4L opakowań i wróciłem do 5L. Te 4l są na rynek wschodnio europejski i niemiaszki coś chyba przyoszczędziły

No widzisz, że wiesz :D. To jak z kawą z Niemiec - ma więcej kawy w kawie :dizzy:

zimny
27.10.2012, 14:35
A zalewaliście Agip 10W60? Miałem w AT i bardzo ładnie pracował na nim silnik. Pytam pod kątem trampka 650... Mam zalanego motula 10w40 chyba podziękuję.

W skuterze stosuję Agipa 5W40 full syntetyk i od trzech zmian oleju nie dolewałem ani grama, sprawdza się rewelacyjnie!

Ew. jeszcze Bel Ray ale tu wiem niewiele.

rambo
27.10.2012, 15:02
lałem AGIPA 10w60 wszytsko OK poza ceną.

ArtiZet
08.11.2012, 09:19
Lać Syntetyk do Afri po Półsyntetyku ??
Znam teorie :)
Jak jest w praktyce??

Wegrzyn
08.11.2012, 09:27
Ja przy przebiegu ponad 20 tyś km wlałem pełny syntetyk i jest lepiej :Thumbs_Up:

Jaro-Ino
08.11.2012, 11:59
Lać. AT ojca i moja ST też po połówce dostały pełen i silniki są za to wdzięczne :) Nic Ci się nie zatrze i nie zatka ;) Chyba, że jeździłeś na mixolu przez 30tys i masz smołe w silniku zamiast oleju ;)

Borewicz
08.11.2012, 13:17
Też twierdzę, że lać. U siebie przy licznikowym przebiegu 100K zmieniłem na full syntetyk, zrobiłem 18k i wszystko ok.
Wcześniej sprawdzałem silnik, nie miał nagarów, szlamu itp. Śmiga aż miło, zmniejszyło się zużycie oliwy, zwłaszcza w przedziale obrotów do 6K.

Nalewa
31.01.2013, 23:48
To jeszcze ja zapytam dla spokoju sumienia. Kupiłem afrę '95. 66tk oficjalnego przebiegu, nie mam pojęcia czym jest zalana (swoją drogą - da się to ustalić? :P). Kusicie mnie tym LM 10W40 synt... nie chciałbym zaraz po zakupie fundować sobie remontu generalnego ;) Z reguły nie pałuje - na razie spokojnie i turystycznie. Będę wdzięczny za ew. porady, pozdr

rambo
01.02.2013, 00:03
LM 10w40 to taki odpowiedni motula 5100. Półsyntetyczny.
Dopiero LM 10w50 jest super.
Uwaga na półsyntetyki 10w50 w cenie syntetyków

bouli
01.02.2013, 00:42
Miałem zalany Castrol GPS 4T 10w40 i co brała na 3kkm 250ml. Teraz zalana AGIP 10w60 ful synt i co a to, że zużycie oleju drastycznie spadło zjadła tylko 50ml. Przy następnej wymianie przejdę chyba na 20w50 valvoline dura blend lub BEL RAY TVIN pół syntetyk. Znajomy ma ten ostatni zalany i nie bierze nic. Dodam, że moto ma już nabite 100 tyś.

igi
01.02.2013, 20:06
A co powiecie o motorexie 10w50? mam plan takim oleum zalać silnik w afryczce.

zimny
02.02.2013, 14:54
O Motorexie nigdy złego słowa nie słyszałem. U mnie w końcu będzie Motul 10w40 300V, udało mi się kupić w bardzo dobrej cenie :-)

motomax
02.02.2013, 17:05
u mnie też 300V króluje,rozbieram nieraz silniki i widzę co dobre :)

ile płacicie za 300V?

MuSStaFFa
05.03.2013, 00:53
Panowie ... zdecydowałem się na Motorex .. ale lepiej 10w50 czy 10w60 ... czy ktoś może doradzić i uargomentować... dzięki i Pozdrawiam...

ps.. Bell RAY SX5 ubywa u mnie w oczach....

KubaPOZ
21.03.2013, 13:21
A ja mam 2L pełnego syntetyka 3 estrowego 5W50 i tak qrde mysle czy jak mu doleje polsyntetyk 20W50 na koncowke do AFRi RD07A to bedzie ok .. czy musze dokupic flaszke 1L dodatkowo jeszcze tego fulla.

Borewicz
21.03.2013, 13:46
Oleje można mieszać ale wg tej samej klasy, czyli powinieneś kupić syntetyk 5W50 do motocykli obojętnej firmy. To teoria, w praktyce dolewałem np 200ml minerału do syntetyka w TA na trasie i nic się nie stało. Byłem w ciemnej dupie i wolałem jakikolwiek olej od niskiego stanu oleju.
Rób jak chcesz to Twoja królowa :D

bouli
21.03.2013, 14:41
Ja podobni jak kolega wyżej mialem zalane polsyntetykiem 10w40 i aby dojechać do PL zakupilem 20w50 minerał aby wrócić dolałem 300 ml gdyż taki tylko był i co i nic się nie stało teraz mam zalane ful synt 10w 60 AGIP i jest ok.

rambo
21.03.2013, 17:14
Oleje są mieszalne miedzy sobą, Afryka to nie F1 ani nie F16 :at:
Natomiast słabo sie oleje mieszają z wodą :o ;)

Balugass
21.03.2013, 18:58
IPONE?? pierwsze słyszę:)

rambo
21.03.2013, 20:31
10W60 do afryki to trochę przerost formy nad treścią :)
10W50 jest już ponad osiągi afryki ;)

A ja mam w sklepie 5L opakowania a cenie 4 litrowych i się nie chwale :p ;)

spider2you
21.03.2013, 21:09
Właśnie Rambo, ale mi nie napisałeś jakiej marki masz oleum.
Jeszcze pytanie dyletanta, czyli ile literów wchodzi do RD04?

rambo
21.03.2013, 21:17
AT 750 od 2,6 do 2,8 litra

spider2you
21.03.2013, 21:32
:bow::bow::bow: Dzięki Rambo

A i jeszcze jedno, przeczytałem cały temat i nie ma jednoznacznej lub dwuznacznej :) odpowiedzi jaki w końcu ma być ten olej.
Nie chodzi mi o markę, ale o specyfikację.
Sam nie wiem co poprzedni właściciel zalał, chyba półsyntetyk i teraz mam zagwozdkę co wlać.
Pomożecie???

Thorgal77
21.03.2013, 22:00
Jeśli ja nie wiedziałbym co było wcześniej i ogólnie stan silnika jest ok to lałbym jakiego pół syntetyka
lepkość: SAE 10W40
Klasa: API SG JASO
Obecne oleje i tak są lepsze od tych co były 20 jesieni temu...
Belray 10w40 połówka lub motul 5100 - to takie optimum cenowe.

komu mało to może nawet se motorexa zalać.

spider2you
21.03.2013, 22:19
Taką tabelkę znalazłem, może komuś się przyda.
http://www.shadow.org.pl/tech/olejtabel.html

Vertus72
26.03.2013, 23:22
A do dużego singla chłodzonego wiaterem to co byście fachmani poradzili??

Thorgal77
26.03.2013, 23:36
napisz jaki
jaki olej był wcześniej - chcesz zmienić na inny czy remont był...

rambo
27.03.2013, 00:16
A jakie przepraszam to ma mieć znaczenie, jaki olej tam był czy jeszcze jest..?
Czego według Ciebie się można spodziewać po zmianie na olej inny..?

Boxery od bmw chłodzone powietrzem ponoć bardzo miękko i fajnie jeżdżą na 10w60

magicl
27.03.2013, 02:31
Odnosnie tabelki, jaki parametr jest najwazniejszy? Czy lepkosc w mm2/ s przy temperaturze okolo 100'C parametr 17,7 - bo mniejszy to gorszy? tak mam to rozumiec?

ArturS
27.03.2013, 08:07
Cytuję ;)
Lepkość jest miarą tarcia wewnętrznego cieczy i słusznie jest kojarzona z „płynnością” oleju. Oleje bardziej gęste charakteryzuje większa lepkość, oleje rzadsze mają mniejszą lepkość. Mniejsza lepkość jest pożądana z uwagi na mniejszy opór stawiany pracującemu silnikowi i łatwiejsze docieranie do elementów smarowanych. Wytworzony przez taki olej film smarowy ma jednak skłonności do utraty ciągłości w wysokich temperaturach. Z kolei olej o wysokiej lepkości ma kłopoty z dotarciem do wszystkich smarowanych punktów, szczególnie w niskich temperaturach otoczenia. Film olejowy wytworzony z oleju o dużej lepkości ma skłonności do zrywania przy wysokich prędkościach obrotowych silnika.

Źródło: http://gazeo.pl/lpg/oleje-lpg-paliwa-stacje/Oleje-silnikowe,artykul,5606.html

rambo
27.03.2013, 09:02
Im większa lepkość w 100C tym grubszy film, i silnik jest lepiej uszczelniony ale tez gęsty olej wolniej się przemieszcza.
Aktualnie mam zalany 15w50 np, i teraz jak jest zimno, zanim afryczka się nagrzeje dobrze, to gaśnie po wyłaczeniu ssania. Na 10w40 już by tego nie było.

Thorgal77
27.03.2013, 10:29
A jakie przepraszam to ma mieć znaczenie, jaki olej tam był czy jeszcze jest..?
Czego według Ciebie się można spodziewać po zmianie na olej inny..?

Boxery od bmw chłodzone powietrzem ponoć bardzo miękko i fajnie jeżdżą na 10w60

A skąd ja mam wiedzieć o jaki silnik chodzi... poza tym - rozumie że dla Ciebie niema znaczenia jaki olej lejesz lub jaki dolewasz...
Powodzenia :D

Grzecznie zapytałem Vertusa - cytuje siebie " chcesz zmienić na inny czy remont był..." - źle zapytałem? - lub źle ŻE zapytałem? Normalnie ale Faux pas...

rambo
27.03.2013, 11:00
W afryce nie ma na znaczenia, jeśli wlejemy inny olej niż był, a dwa że oleje się mieszają ze sobą, tak samo jak woda mleko i inne
Żadne tam Fopa ;)

Do TTR, jeśli nie ciągnie oleju za bardzo, próbował bym coś z 10w50. Lepsze to już tylko w wyczyn, a i kasy szkoda

matjas
27.03.2013, 12:38
moja XL600 spokojnie latała na 10/50 i było ok. stare próchno to i rzadszego nie lałem choć te stare silniki na łożyskach tocznych w zasadzie jadą na czymkolwiek...

apropos dywagacji nt. tego jaki olej najlepszy... zawsze przypomina mi się powiedzenie: 'najlepszy jest olej... wymieniony'.

matjas

magicl
27.03.2013, 13:22
@ ArturS i rambo dzieki za rzeczowe wpisy. Wydaje mi sie ze z zalozenia silnik pracuje w temp. oscylujacej w granicy 100'C (tak przyjmijmy) przy czym olej za rzadki- zrywa film, olej za gesty - zrywa film. Pytanie moje brzmi: jaki wspolczynnik lepkosci w mm2/s przy temp. oleju ~100'C pan Honda mial na mysli?

pałeł
27.03.2013, 13:23
http://eautonaprawa.nazwa.pl/html/i2013/Q1/ZWNL/2.jpg

może przynajmniej paru zrozumie wykres :)

ma się to dokładnie tak jak piszesz matjas olej ma być i mieścić się wstanie od max do min
i ma byc taki jaka zalecił producent ze wzgledu na pasowania (tzw luzy)

przy duzych luzach rzadki olej nie wytworzy odpowiedniej grubości filmu olejowego i następuje przyspieszone zużycie elementów wspolpracujacyh

magicl
27.03.2013, 13:59
może przynajmniej paru zrozumie wykres

Czy to ja jestem ten "paru" ?
Wklejasz jakies wykresy a ja prosilem o rzeczowa odpowiedz na konkretnie zadane pytanie.

...........dla silnikow ciezarowek?????????

rambo
27.03.2013, 14:01
Pan Honda pisze w manualu że motorek Africa Twin służy do jazdy tylko po drogach utwardzonych :)

I tak samo jak zbaczamy z tych zaleceń, dokładnie tak samo można i powinno siezboczyć jeśli chodzi o olej czy opony, dobór przełożeń, itd itd

Np GS boxer chłodzony powietrzem i olejem może jeździć na wszystkim, bo tam olej silnikowy ma dużo mniej roboty niż np w AT ale na forum ADV leją często do niego 10w60 ( stać ich :D ) i ponoć chodzą na tym najlepiej.
Sprawdzane przeze mnie w AT. Wyższości nad 10w50 nie zauważyłem. Nawet rozgrzany silnik deko wolniej reaguje na gaz..

Generalnie po latach pracy z silnikami w TA i AT wychodzi mi, że najlepiej chodzą na 10w50 full syntetyk.
I ponizej zera i przy + 40 stopni w cieniu, pałowane po 160kmh po autobanie lub piłowane w cięższym terenie.
Do tego taki olej zużywa się wolniej (dużo wolniej ciemnieje np) i spokojnie można zmieniać tak jak Pan Honda niby radzi czyli co 12 000km

Jak silnik już spala jednak olej to zwykła połówka 15w50, zmieniać co 6000km i pilnować stan.

Marka producenta nie gra jakieś większej roli, jednak opinie o chlaniu przez silniki firm takich jak Castrol jest dość potoczna.
W USA nasi koledzy leją jakieś mineralne oleje do KTM 950/990 od mocno obciażonych ciężarówek i z powodzeniem robią magiczne 100 00 mil.

Mirmil
27.03.2013, 14:21
Bo w USA jest taki niszowy nurt" zobacz, zalalem moj motocykl oleje do diesli,zrobilem 100 tym mil i jest wszytsko ok"
A w Polsce jest nurt" 10w50 bedzie dobry,czy lepiej wlac 10w60 dla pewnosci"

Dzieju
27.03.2013, 14:44
To trochę jak z łańcuchem , smarowany zrobi np 30tyskm a nie smarowany powiedzmy 25tyskm.
Pytanie czy wydatek setek zł na smarowidła ( pomijam tu zakup hipola bo to praktycznie zerowe koszty do kilometrów ) jest warty tych 5 tyskm więcej ?
Prześciganie się w jakości oleju wlewanego do silnika wydaje się często przerostem formy nad treścią.
Ale za to nikt nie odbierze "lepszego" samopoczucia użytkownikowi ;)
Fakt, lepszy olej może ciut więcej w pewnych sytuacjach ale np 2x większa cena nie da nam 2x większego przebiegu. Pomijam specyficzne potrzeby danego silnika.
Dbanie o właściwą częstotliwość wymian często jest istotniejszym parametrem niż przedłużony przebieg na droższym oleju.
Jeden zmienia np co 10tys i robi kilkaset tyskm bez zużycia silnika inny daje się podpuszczać oczekując na informacje komputera i robi po 30tyskm.
Tylko zgodnie z tendencjami silniki samochodowe , bo takowe teraz mam na myśli, nie są przewidziane na duże przebiegi i fabryki nie interesuje żeby jeździły bezawaryjnie.
No ale to już decyzja indywidualna co tam komu pasuje.
Najważniejsze by było ślisko tam gdzie potrzeba :)

rambo
27.03.2013, 15:05
Dzieju,
żaden nie smarowany łańcuch nie przejedzie 25kkm.
5 litrów 10w50 nie kosztuje dwa razy więcej niż półsyntetyk 5L 10w40.
Przeceniany u nas w PL Motul 300V 10w40 kosztuje nawet wiecej niż dobry olej innej firmy o lepkości 10W50, mimo że to olej starszej generacji, i o słabszych parametrach.

Wiec jazda na dobrym smarowaniu najzupełniej sie opłaca, nawet jak trzeba dolewać co jakiś czas :Thumbs_Up:

Lupus
27.03.2013, 15:22
Moje 2 afrykańskie zrobiły powyżej 25tkm bez smarowania, dużo zależy od obciążenia. Olej też biorę 10/60, ale to dla tego że miejscowe to straszny syf i wymiany robię co ok 15tys. Z resztą powyżej 50C zaczyna być czuć różnicę. Piszę o szczególnym wypadku, w naszym klimacie 50 na górze to i tak dużo. A ZVMX przy spokojnej jeździe lub po piachu starcza na 30tkm (w moim motku)

Mirmil
27.03.2013, 15:31
Potwierdzam slowa Lupusa, olej 10W60 mozna docenic dopiero goracym klimacie- w afryce,albo uzbekistanie w czasie lata. Na latanie po polsce, czy nawet maroku,to 10w50 az nadto dobry.

Lepi
27.03.2013, 16:29
Do kata leję tylko 10-15/W60. Jak się goni motocykle w upale do odcinki to nie można inaczej. Przy niższych olejach potrafi się kontrolka ciśnienie zapalić. I do singli wiatrowych też taki polecam.

fassi
27.03.2013, 19:09
żaden nie smarowany łańcuch nie przejedzie 25kkm.


Rambo, Twoj lancuch juz ma 25 tys nie widzac smaru i ma sie bardzo dobrze. No dobra, w ta zime troche zardzewial. Zawsze bede powtarzal ze lepiej smaruje zelazo o zelazo niz smar z piachem o zelazo. Przedostatni lancuch wytrzymalby wiecej gdyby nie tylnia zebatka ktorej zemby poulamywalo, ale to byl wtedy lancuch niemiecki a zebatka polska. Moj rekord to 45 000 tys bez smarowania ale to w Jamasze xt 600

Lupus
27.03.2013, 19:47
Faziku, ty pierniku, zajrzyj no do swego mailera.

Dzieju
28.03.2013, 07:45
Rambo , przy przebiegach na łancuchać dopisałem np czyli był to przykład i porównanie że trochę większy przebieg na smarowaniu drogimi psikanymi środkami jest ekonomocznie nieuzasadnione.
Za wydane pieniądze na te psikadła kupisz sobie nowy napęd.
Jak przedmówcy stwierdzili jednak da się zrobić spore przebiegi bez specjalnego smarowania.

Co do super olejów króre tak polecasz , moja babcia zbliża się do 200tyskm i leję tylko połówki bez udziwnień ( z raz próbowałem też mineralnego) bierze sobie ok 0.5 na 1000km i jeździ dalej.
A jak pamiętam u siebie stosowałeś jakieś super wynalazki-dodatki do olejów jak też lałeś super oleje i skończylo się zajeżdzeniem silnika przy 150tyskm ..... a może coś pokręciłem? a może to chodziło o to że zaczął ci brać olej? Nie pamiętam sprostuj jak by co.

matjas
28.03.2013, 08:03
trochę OT :D ale parę słów o łańcuchach było - wczoraj zamówił u mnie kolejną olejarkę klient, który kupił w 2009 nowego DL1000 i założył motooilera - zrobił ponad 40tys km i sprzedał moto z oryginalnym napędem - twierdzi, że jeszcze spokojnie żył i nie było potrzeby wymiany.
Tak więc zestaw: napęd OEM /to nie jest cud miód/, litr V2, olejarka stawia dzielnie czoła tezie, że 'niesmarowane jest OK' :D

a na temat: te wszystkie ulepszacze do oleju to jest IMO pic. współczesne środki smarne są bardzo dobrej jakości nie ma potrzeby poprawiania fabryki. ważniejsze są jak dla mnie regularne wymiany wraz z dobrej jakości filtrem. te dodatki zawierają plastyfikatory, które poprawiają elastyczność starych i stwardniałych/spracowanych uszczelnień gumowych, sprawiając, ze silnik dostaje drugą młodość i np. zmniejsza się zużycie oleju przez uszczelniacze zaworowe, czy wycieki przez simmeringi wałków zdawczych napędu /rozrządu, korba, wałek zdawczy zębatki/. Na pewno jednak taki dodatek NIE polepsza właściwości smarnych tego co z pocie czoła wyprodukowała fabryka opierając się na, często, latach testów i tysiącach wydanych $$$.
dolewanie takiego preparatu ma IMO sens jedynie w przypadku silników maksymalnie spracowanych, gdzie jest jeszcze jaka taka kompresja - takie przedłużenie agonii. wlewanie do silnika, który 'podbiera olej' w zakresie dopuszczalnym przez fabrykę jest czystą, jak dla mnie, głupotą.

matjas

Dzieju
28.03.2013, 08:22
Żeby nie było że jestem przeciwnikiem smarowania , oczywiście że smaruję ale tylko hipolem. Na 30tys tylko dwa razy podciągany.
Ale to nie temat o łańcuchach więc już nie przeciągam.

miroslaw123
28.03.2013, 14:28
Ciekawostka:
http://moto.onet.pl/1679572,1,ten-wynalazek-moze-zniszczyc-koncerny-naftowe,artykul.html
Ten wynalazek może zniszczyć koncerny naftowe

26 marca 2013
Christian Wüst / Der Spiegel



fot. Getty Images

Czy miliardy litrów oleju silnikowego wymieniane są zupełnie niepotrzebnie? Daimler zastosował właśnie nową technologię: filtrowanie i recykling. Producenci olejów i smarów ostro protestują przeciwko tej innowacji.
Chwalić samochód jako wynalazek przyjazny dla środowiska? Na to nie odważają się nawet sami producenci. Ograniczenie szkód ekologicznych wydaje się jednak leżeć im na sercu. W obszernych sprawozdaniach na temat ochrony środowiska koncerny wyliczają swoje zasługi w oszczędzaniu energii, klimatu i unikaniu mnożenia odpadów. Rzadki przykład uświadomienia ekologicznego i mądrego recyklingu wykazują na przykład berlińskie zakłady Mercedes-Benz: stosuje się tam “redukcję zapotrzebowania na świeży olej”, co możliwe jest dzięki “dializie”.

Dializa oleju? Pojęcie to, znane z medycyny, gdzie oznacza usuwanie z organizmu szkodliwych substancji, w tym przypadku określa zgłoszoną do międzynarodowego patentu procedurę oczyszczania mineralnych, roślinnych lub syntetycznych środków do smarowania. W zakładach Mercedesa odbywa się to za pomocą ruchomej maszyny spółki IMT w Dessau-Rosslau i może stać się sposobem znacznego ograniczenia problemu odpadów specjalnych.
Na całym świecie wymienia się w samochodach miliardy litrów oleju silnikowego rocznie, zastępując go świeżym. Jako produkt uboczny pozostaje brudna breja, z którą walczą potem służby oczyszczania. – Litr starego oleju wystarczy, by milion litrów wody pitnej uczynić niezdatnym do użytku – ostrzega niemieckie ministerstwo środowiska. Usuwanie pozostałości jest drogie i pracochłonne.

W idealnym przypadku zużyte oleje wracają do rafinerii, gdzie się je przetwarza i na nowo przerabia na środki do smarowania. Ta droga oznacza jednak kosztowny transport, duże zużycie energii i kryje w sobie liczne ryzyka. Oczyszczanie oleju bezpośrednio w pojeździe i używanie go od nowa jest bez wątpienia znacznie tańsze, bardziej praktyczne i przyjazne dla środowiska i – jak widać – to działa. Mercedes sprawdził już tę metodę, polegającą na filtracji przez maleńkie pory, o wielkości jednej tysięcznej milimetra. Wynik eksperymentów laboratoryjnych był jednoznaczny: – Oczyszczony olej można stosować na nowo bez żadnych ograniczeń – stwierdza szef działu rozwoju Ulf Räse. Zakłady w Berlinie oczyszczają już rocznie 4800 litrów oleju, zamiast go wymieniać.

To znaczący sukces dziesięcioosobowej firmy z Rosslau i jej szefa Markusa Kempera. Ten 43-letni mężczyzna, z wykształcenia malarz, od piętnastu lat zajmuje się recyklingiem oleju. Na początku pracował dla pioniera techniki Hermanna Trabolda, który instalował w samochodowych silnikach specjalne filtry oleju. Jego klienci przejeżdżali długie trasy bez konieczności wymiany oleju i bez żadnych szkód dla silnika. Rekord ustanowił pewien tir: był to aż milion kilometrów.


Trabold, jak sam informował, sprzedawał ponad 25 tysięcy filtrów. Wielkiego przełomu nie pozwalała jednak osiągnąć ich wysoka cena, która w swoim czasie wynosiła 750 marek. Kto zainwestuje tak dużo tylko po to, by zaoszczędzić sobie konieczności regularnej wymiany oleju? Jego koncept rozwinął Kemper. Trzy lata temu założył spółkę ITM i skonstruował samochód serwisowy, który wychwytuje olej, filtruje go, po czym pompuje z powrotem do silnika, i zastrzegł dla owej procedury określenie “dializa oleju”. Otrzymał dotację od landu Saksonia-Anhalt, a także kilka wyróżnień i nagród za innowacje. Na fotografiach widać go z premierem, biznes jednak idzie na razie opornie.

Sprzedał dotychczas około 45 sztuk sprzętu do dializy, a jego klientela to bardzo jednorodna grupa. Wśród pierwszych odbiorców był nieustraszony diler Peugeota w Dessau-Rosslau, który już od dwóch lat oczyszcza olej swoich klientów, zamiast go wymieniać. Za jedną dializę liczy sobie 60-70 euro, wymiana oleju na nowy kosztuje nawet dwa razy tyle.

Również zarządcy promów portowych w Hamburgu i autobusów miejskich w Fuldzie, Mönchengladbach i Geilenkirchen używają tego urządzenia. Od niespełna roku legendarną już maszyną do czyszczenia oleju posługuje się nawet wojsko – Markus Kemper pozyskał jako klienta armię małego państewka Luksemburga i nazwał się na swojej stronie internetowej nieco pyszałkowato, ale rzeczowo i jak najbardziej poprawnie “oficjalnym dostawcą NATO”.
Jak więc to jest, że setki milionów kierowców nadal obowiązkowo wymieniają olej w swoich samochodach, podczas gdy promy, pojazdy wojskowe, a nawet stacje kontrolne Daimlera spokojnie radzą sobie z przefiltrowanym starym smarem? Olej nie jest całkiem nieznaczącym dobrem handlowym. Co roku sprzedaje się go 39 miliardów litrów na całym świecie, z czego ponad miliard w Niemczech. A producenci pojazdów wyższej kategorii zalecają, by używać takiego, który kosztuje często ponad 20 euro za litr.
Możliwość prania oleju mogłaby wydrenować gigantyczną dziedzinę biznesu i ostatnie już być może pewne źródło wpływów handlu samochodowego, nękanego kryzysem zbytu i wojną rabatową. Wiele zakładów żyje dziś głównie z konserwacji aut, a środek do smarowania jest przy tym znaczącym czynnikiem wpływającym na wysokość obrotów. Niektórym firmom zapewnia on nawet połowę ich wpływów serwisowych. – Tym, czym piwo dla właściciela lokalu, dla sprzedawcy samochodów jest olej – wyjaśnia Uwe Kürschner, handlowiec Peugeota z Rosslau i jednocześnie klient IMT.

Częste wymiany oleju, jakie zalecają producenci samochodów (zwykle co 30 tysięcy kilometrów lub najpóźniej po dwóch latach), uważa za wyciąganie od ludzi pieniędzy. Od dziesiątków lat naprawia samochody i jeszcze nigdy nie widział uszkodzeń silnika, które byłyby spowodowane przez zbyt stary olej. Mówi, że wolałby zrezygnować z części obrotów i wykonywać dializy oleju, zamiast naciągać klientów.

Z kolei inżynierów z Daimlera opowiedzenie się za oczyszczaniem oleju zamiast zamienianiem go na nowy stawia w dość delikatnej sytuacji. Koncern broni się bowiem przed oficjalnym zezwoleniem na dializę zastępująca wymianę. Oczyszczony olej – tłumaczy wynalazca Ulf Räse – używany jest jedynie na stanowiskach kontrolnych komponentów, nie w kompletnych silnikach. Nie dochodzi jednak do spalenia, olej jest więc zanieczyszczony jedynie ścierem metalicznym, a nie rdzą.

Markus Kemper twierdzi natomiast, że jego filtry równie dobrze wyławiają z oleju rdzę, jak i drobinki metalu. Pory wielkości tysięcznej części milimetra w papierze filtrującym są wystarczająco duże, żeby pozostawić w oleju silnikowym ważne dodatki uszlachetniające, ale na tyle małe, by zatrzymać wszelkie szkodliwe zanieczyszczenia. Jako dowód pokazuje raport kontrolny Niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego Pojazdów DEKRA z 2 marca 2011 roku, które dokonało analizy dwóch próbek oleju – świeżego i przefiltrowanego – oceniając je jako identyczne pod względem zawartości dodatkowych substancji.

Daimler nie wyda jednak swojej rekomendacji. Zadaniem producenta samochodów nie jest sprawdzanie przydatności metody wynalezionej przez Kempera, to powinien zrobić przemysł środków do smarowania – oznajmia rzecznik koncernu. – Dostawcy są mile widziani, mogą ubiegać się u nas o dopuszczenie do użytku olejów poddanych dializie – stwierdza.

Tym samym problem ten dotarł do najbardziej strzeżonego skarbca na świecie. Ten bowiem, kto wzywa przemysł naftowy do takich inicjatyw, równie dobrze mógłby oczekiwać od rzeźników dostarczenia dowodów korzyści, jakie przynosi dieta wegetariańska.

IMT Kempera i producenci smarów, reprezentowani przez swój niemiecki związek lobbystyczny Uniti, już od dawna wymieniają się wrogimi pismami. W grudniu 2010 roku związek przypuścił atak na nielubianą firmę. W okólniku skierowanym do wszystkim członków napisał, że “filtrowanie oleju nie może być namiastką jego wymiany”. Ostrzegał przed utratą cennych dodatków, “postępującym starzeniem się oleju” i “poważnymi uszkodzeniami”, których należy spodziewać się, jeśli olej nie zostanie w stosownym czasie wymieniony.

Żadnych dowodów jednak nie dostarczył. IMT zaskarżył to pismo i w styczniu 2011 roku uzyskał decyzję sądu krajowego w Düsseldorfie, która pod groźbą kary pieniężnej w kwocie do 250 tysięcy euro zabrania związkowi Uniti wypowiadania się przeciwko procedurze filtrowania.

Naftowi lobbyści od tamtej pory ucichli, zamiast tego miesiąc później na drogę prawną przeciwko IMT wystąpiła inna grupa interesu. Centrala do spraw Zwalczania Nieuczciwej Konkurencji wysłała Kemperowi ostrzeżenie. Najważniejszy jego punkt brzmiał: IMT nie ma prawa używać określenia “dializa oleju”.

Zapał Centrali jest zadziwiający. Zwykle występuje ona w roli adwokata słabszych, uniemożliwia na przykład nadużywanie władzy rynkowej przez wielkie koncerny i wyłączanie konkurentów za pomocą nieczystych zagrań biznesowych. Jakie niebezpieczeństwo zagraża zaś swobodnej konkurencji ze strony dziesięcioosobowej firmy zajmującej się oczyszczaniem oleju?

Inicjatorem wystosowania owego ostrzeżenia jest asesor Peter Brammen, dyrektor zarządzający w hamburskim biurze związku. Zajmuje się on problemami naftowymi i ma dobre kontakty z ową branżą, brał też udział w ostatnim posiedzeniu związku Uniti. Nie chce powiedzieć, kto zwrócił mu uwagę na ten temat, centrala z zasady tego nie podaje – stwierdza.

Brammen siedzi przy swoim biurku w skromnie umeblowanym biurze i czuje się wyraźnie niekomfortowo. Sztywno wyjaśnia, że “IMT reklamowal swój wynalazek za pomocą przypuszczeń, niepotwierdzonych przez badania”. Sądu krajowego w Dessau-Rosslau przekonać o tym jednak nie zdołał. Zakazał on co prawda IMT niektórych marginalnych wypowiedzi reklamowych, ale główna kwestia pozostała bez zmian: Markus Kemper ma prawo nadal nazywać swoją procedurę “dializą oleju”.

matjas
28.03.2013, 15:18
Bardzo bardzo ciekawy artykuł. Dziękuję.
Przypomina mi się przy tej okazji, niedostępny niestety w polskiej wersji językowej, film: 'Who killed electric car?' - podobna akcja do tej wieńczącej tekst w dwóch przedostatnich akapitach, lecz zakrojona na znaaacznie większą skalę. Naprawdę polecam znaleźć i obejrzeć - money makes the world go round :(

po przeczytaniu tego tekstu włączyła mi się teoria spiskowa.... kurczę nie mogłem się powstrzymać.
w głowie kołatała mi się myśl że przecież tam się tworzą związki siarki, sadza, co najwazniejsze - rozpadają się łańcuchy siakieś węglowodorowe czy inne.... a co jeśli kazano nam w to wierzyć? ja jebe. świat się kończy.

majtas

pałeł
28.03.2013, 16:53
filtrowałem kiedyś 40ton oleju :) trochę na wyrost napisane w malych silnikach nie stosowane ale w duzych i ogromnych częsta to praktyka

Vertus72
30.03.2013, 22:10
napisz jaki
jaki olej był wcześniej - chcesz zmienić na inny czy remont był...
Był właśnie Motul 10W40, silnik jest po remoncie, wszystkie dziurki którymi wywalał olej już uszczelnione, więc nie powinien już go gubić, tak na marginesie to olej dość szybko zczerniał, zaleję zgodnie z Waszymi sugestiami 10W 50.

rambo
31.03.2013, 07:54
Olej czernieje głównie przez przedmuchy z komory spalania, ale też motul 5100 jest jak to bywa z minerałami i półsyntetykami, dość ciemny.
Syntetyki mają dość jasną barwę, są raczej żółte niż brązowe jak w/w motul

Miki Głogów
31.03.2013, 18:08
Na Podkarpaciu Motul w dobrej cenie znalazłem, ale kiedyś czytałem, że to najczęściej podrabiany olej. Wie ktoś jak rozróżnić podróbkę od prawdziwka ?
http://www.podkarpackie2oo.pl/forum/viewtopic.php?t=8737&highlight=motul

ArturS
31.03.2013, 18:58
wygogluj ostatni "Biznes motocyklowy", poczytaj o motulu. Ta dziwnie niska cena bierze się jedynie z importu prywatnego oraz ostatnich kroków polskiej dystrybucji - ostatnio pojawiło się kilka promocji, gdzie cena jednostkowa miażdżyła ubiegłoroczne cenniki i pozwoliła powalczyć na allegro tym, którym nie na rękę szukać innych kanałów dystrybucji.

Vertus72
03.04.2013, 22:09
Olej czernieje głównie przez przedmuchy z komory spalania, ale też motul 5100 jest jak to bywa z minerałami i półsyntetykami, dość ciemny.
Syntetyki mają dość jasną barwę, są raczej żółte niż brązowe jak w/w motul
Co to znaczy przedmuchy z komory spalania, czy jest to naturalne, czy coś nie bangla jak należy, powiem tylko,że w ubiegłym roku cała góra była robiona.:dizzy:

Jaro-Ino
03.04.2013, 23:30
Jak pierścienie słabną to są przedmuchy :)

Vertus72
05.04.2013, 07:16
Jak pierścienie słabną to są przedmuchy :)
No to u mnie musiał zczernieć łot czegoś innego, gdyż cylinder po szlifie, nowy tłok i pierścionki, kompresja taka że łochocho....:D

cheniek
05.04.2013, 23:44
Przegrzany olej też szybko ciemnieje (znam to z XRki) ....

Miras Sc
21.05.2013, 08:27
Apropo oleju. Do RD04 - przebieg ???

Jeździł ktoś na oleju Valvoline http://allegro.pl/valvoline-synpower-4t-10w40-4l-10w-40-dabrowa-i3197684292.html

Czy nie warto sobie nim zawracać głowy.

Jakieś opinie o nim mile widziane.

jaro
21.05.2013, 14:00
W niedzielę na bazarze kupowałem olej ,sprzedawca bardzo zachwalał ten VALVOLINE,mówił że to bardzo dobry u nas często stosowany w ciężarówkach ,a na wyspach ponoć ten motocyklowy jest bardzo popularny.
Miras pomyśl o REPSOLU jeżdżę na nim już piąty sezon i jestem zadowolony.

Miras Sc
21.05.2013, 14:08
Gdzie Jaro go kupujesz ??

jaro
21.05.2013, 14:32
W Dąbrowie jak jedziesz na hutę przed wiaduktem z trasą s1 jest stacja benzynowa a jeden wjazd wcześniej jest LPG i gość handluje olejami.Jak coś to na afrimapie masz nr.do mnie.

Miras Sc
21.05.2013, 14:37
OK. Podjadę

Wegrzyn
21.05.2013, 21:23
Tylko po zalaniu Repsola sprawdzaj stan oliwy, bo dziwnie działa na niektóre silniki.

Dominicus
01.07.2013, 12:47
Pytanko:

teraz mam w swojej AT z 95 (59000 km) Castrola ActEvo 5W40, idzie wymiana i chcę zalać Castrola 10W40 syntetyk

czy to dobre rozwiązanie? lub Wasze sugestie :)

Borewicz
01.07.2013, 13:37
Lałem Castrola w TA, po przejściu na Motula a potem Silkolane miałem wrażenie, że silnik ciszej chodzi, na Castrolu brzmiał tak jakoś metalicznie, brzydko. Może to tylko moje subiektywne odczucia i się mylę :)
Ale więcej już nie wlewałem Castrola. Poza tym maraka nie jest ważna tylko regularna wymiana i odp jakość oleju, AT to stara konstrukcja więc właściwie wszystkie oleje motocyklowe będą ok.

karlos
01.07.2013, 17:09
Pytanko:

teraz mam w swojej AT z 95 (59000 km) Castrola ActEvo 5W40, idzie wymiana i chcę zalać Castrola 10W40 syntetyk

czy to dobre rozwiązanie? lub Wasze sugestie :)
10w40 to półsyntetyk z castrola, a 10w/50 to pełny syntetyk.
ale ja bym zalał shell lub motul 15w50 ester;)

Dubel
01.07.2013, 20:52
Każdy leje to co lubi i na co lubi :D
A tak serio to ja nie lubie i nie polecam nigdy Castrola ani Motula. Moim zdaniem porządne oleje to Mobil 1, Liquy Moly. Jednak tak jak koledzy wyżej piszą wżniejsza przy tych sprzętach jest regularna wymiana niż jakość bo te silniki nie sa super wyagające
Pozdro

ural2
02.03.2014, 17:34
Panowie nada się takie oleum do afrycy?

http://allegro.pl/valvoline-synpower-4t-10w50-4l-bialystok-ul-wesola-i4008820080.html

Dubel
02.03.2014, 18:13
Jak najbardziej się nadaje :)
Pozdro

ural2
02.03.2014, 20:12
Dzieki.
Pozdrawiam!

Kryla
12.03.2014, 19:50
a jaki olej zalać do rd07a przebieg chyba 90 tys
a nie mam pojęcia na czym teraz jeździ - bo nabyty
kontaktu z poprzednim jeźdźcem brak
wiedzy o oleju brak
chęci do jej zgłębiania brak
syntetryk ryzykować czy minerał oto jest pytanie

Balugass
12.03.2014, 20:50
10w40 polecam Fuchs comp 4 :) stosujemy tu na W-M i nikt nie narzeka ;)

mishieck
12.03.2014, 21:05
Kolega jeździ na FUCHS Super4 (półsyntetyk) - pozytywne odczucia w stosunku do poprzednich lejów (Castrol/Motul). Skrzynia chodzi ciszej, oleum nie ubywa.

Ja kupiłem testowo Valvoline synpower 10w50. Spełnia normę JASO MA2 i API SM! No i cena - 120 zł/4L

Mallory
05.04.2016, 22:58
Zainteresowałem się interwałami wymiany oleju ze względu na planowany dłuższy wyjazd. W instrukcji obsługi i Haynesie jest napisane, że wymiana co 12 tyś. Na Afripedii (dzięki, że jest) stoi, że częściej - 8 półsyntetyk, 12 syntetyk. Na wyjeździe te kilka tyś. stanowi różnicę.
Jako, że jeżdżę na Motulu 5100 i jestem zadowolony - sprzęgło działa świetnie, oleju nie ubywa, to zajrzałem na stronę Motula. Jest wyszukiwarka olejów w zależności od sprzętu. Podają także interwały serwisowe. I tak dla starej afryki:
Częstotliwość: Wymiana 12000 km/ 12 miesiące
Produkty:
7100 4T 10W-40 (cały rok)
5100 4T 10W-40 (cały rok)
5000 4T 10W-40 (cały rok)
3000 4T 10W-40 (cały rok)

Wyszukiwarka: https://www.motul.com/pl/pl/products/recommendation

szymon25
06.04.2016, 13:18
Tym razem kupilem repsola 10w40 stosowal ktos?

szynszyll
06.04.2016, 16:49
Beddie leje repsola do swojej floty i nic nie narzekal. Wygodne butelki z dziubkiem maja. Dobre na wyjazd na dolewki. Nie trzeba lejka.

frog
06.04.2016, 17:00
Ja zalewam Valvoline http://valvoline-eu.lubricantadvisor.com/advice.aspx?lang=pol&type=cbcf85e21e02d0e091e5f12dde8025f6

Mateusz93
08.04.2016, 18:36
Panowie, macie jakieś doświadczenia czy też książkową wiedzę na temat przechodzenia z oleju półsyntetycznego na pełen syntetyk?
Mam moto zalane pół, ale z silnik świeży, szkoda go.
Kiedyś na kursie koparkoładowarki wykładowca (mieliśmy zajęcia z różnych tematów budowy koparek i koparkoławarek i goście byli bardzo rzeczowi) twierdził, że nie można zalać półsyntetykiem, a później w jego miejsce syntetyka, bo zachodzi korozja wewnętrzna i wypłukanie dodatkowego syfu, który może powodować zatarcie silnika.

Macie jakieś teorie na ten temat?

pozdrawiam!
Mateusz

Wegrzyn
08.04.2016, 19:04
Ja przeszedłem na pełny i cyka jak zegarek.

frog
08.04.2016, 20:16
Wlałem Valvoline http://moto-team.szczecin.pl/chemia-kosmetyki-akcesoria/motocykl-skuter/oleje-4t/292-olej-motocyklowy-valvoline-synpower-4t-10w40-4l-sklep-szczecin-willowa-8 JEST:Thumbs_Up:

Dzieju
09.04.2016, 10:19
Panowie, macie jakieś doświadczenia czy też książkową wiedzę na temat przechodzenia z oleju półsyntetycznego na pełen syntetyk?
Mam moto zalane pół, ale z silnik świeży, szkoda go.
Kiedyś na kursie koparkoładowarki wykładowca (mieliśmy zajęcia z różnych tematów budowy koparek i koparkoławarek i goście byli bardzo rzeczowi) twierdził, że nie można zalać półsyntetykiem, a później w jego miejsce syntetyka, bo zachodzi korozja wewnętrzna i wypłukanie dodatkowego syfu, który może powodować zatarcie silnika.

Macie jakieś teorie na ten temat?

pozdrawiam!
Mateusz
Nooo jak ci operator koparki powiedział to rób co chcesz .
Widzę że "oblatany" jest w temacie "korozji oleju" .
Widać żeś jeszcze mało w życiu silniki eksploatował ale próbuj dalej :)

Mateusz93
09.04.2016, 14:49
Nooo jak ci operator koparki powiedział to rób co chcesz .
Widzę że "oblatany" jest w temacie "korozji oleju" .
Widać żeś jeszcze mało w życiu silniki eksploatował ale próbuj dalej :)

Bez hejtu.
Nikt uczony z nieba nie spadł.
Nie wiem, grzecznie pytam. Nie rozumiem skąd ten ton, od tego jest forum by dywagować.
Nie 'operator', tylko człowiek mający wyższe wykształcenie w tym kierunku.

Korozja silnika, gość stwierdził, że zachodzą reakcje chemiczne spowodowane mieszaniem się olejów i powodują mikrowżery w silniku.
Pisząc korozja, miałem na myśli SILNIK, nie olej ;)

Wegrzyn
09.04.2016, 15:10
Jeśli nie masz 200 tyś na minerale nalatane, to możesz pełny syntetyk lać. Jeśli masz obawy o wypłukanie silnika, zrób kolejną wymianę dużo wcześniej. W międzyczasie kontroluj olej w silniku. Powodzenia :)

Cassini
09.04.2016, 15:11
Dokładnie, koparkowy pewnie ciułał mazut od szwagra kolejorza a dobry satff opychał a takie paliwo zawiera masę siarki która odkłada się w oleju silnikowym tworząc- siarkując korozję panewek itp.

Dzieju
09.04.2016, 20:35
Nie 'operator', tylko człowiek mający wyższe wykształcenie w tym kierunku.

Korozja silnika, gość stwierdził, że zachodzą reakcje chemiczne spowodowane mieszaniem się olejów i powodują mikrowżery w silniku.
Pisząc korozja, miałem na myśli SILNIK, nie olej ;)
Jeśli "koparkowy" z tym czymś wyższym jest autorytetem to po co pytać :)
Powodzonka olejowo silnikowego życzę :Thumbs_Up:

Wegrzyn
09.04.2016, 20:46
Dzieju, gdzie Mateusz stwierdził, że ten ktoś jest autorytetem? Czy tak trudno jest odpowiedzieć chłopakowi normalnie na pytanie....

Dzieju
09.04.2016, 21:15
Można ale Mateusz podpiera się uwagami "koparkowego" z wyższym wykształceniem po czym można to odebrać jako pewien autorytet dla słuchacza.
A tak po prostu to nie widzę problemu z przejściem z połówki na syntetyk a to dlatego że współczesne oleje z każdej półki mają na tyle dobre właściwości myjące że nie pozostawiają jakiegoś problematycznego osadu.
To nie lata 70e.
Oczywiście jeśli ktoś myśli lub wierzy serwisom że można bez szkody na oleju robić np. w przypadku samochodów po 20-30tyskm pod pretekstem syntetyka to życzę powodzenia.
Podstawowe pytanie po co zmieniać dotychczasową połówkę na pełny ? Dla lepszego samopoczucia ?
Przy dużych przebiegach raczej zagęszczamy olej niż rozrzedzamy.
Używam połówek do każdego posiadanego pojazdu i żaden z kilkunastu (a były też z przelotami powyżej 300tyskm) na tym nie ucierpiał.

Węgrzynie , po prostu "wyższe wykształcenie " w kontekście to na pewno się zna mi nie pasuje.

Jaro-Ino
09.04.2016, 23:52
Zgadzam się z Dziejem odnośnie podejścia do autorytetów, jednocześnie chcąc zauważyć, że o ile w niektórych silnikach nie ma znaczenia czy jest pełen czy półsytetyk, jestem całkowitym zwolennikiem syntetyków. Miałem kilka pojazdów i niezależnie co było wcześniej zawsze lałem syntetyk. Zero problemów czy to z silnikiem, czy z odpalaniem zimą. Tak samo za mit uważam przechodzenie na połówkę po pewnym przebiegu lub zagęszczaniu oleju.... Silnik ma olej dobrany przez inżynierów na początku. Jak zaczyna brać go w nieprzyzwoitych ilościach to należy się remont. I tyle...

Wegrzyn
10.04.2016, 08:55
Mi tylko chodzi o ton wypowiedzi. Chłopak całkiem normalnie wszystko opisał i zadał pytanie. Nie każdy urodził się od razu z wiedzą o olejach ;) Z resztą się zgadzam.

Stary-S3
10.04.2016, 09:58
Na docieranie XR 600 przez pierwsze 200 km miałem zalany Motul 10W40 5100, teraz zalałem Motul 10W50 7100 full syntetyk. Zobaczę efekty po rajdzie bieszczadzkim to dam znać.

Dubel
10.04.2016, 10:39
Zalej syntetykiem i nic się nie bój. Teoria o zageszczaniu oleju jest z dupy ia na celu zmniejszenie ilości konsumpcji przez silnik. Jak ktoś już wcześniej zauważył olej dobierają inżynierowie podczas projektowania silnika i tego powinniśmy się trzymać. Moje audi ma już ponad 300 kk i dalej lata na syntetyku. Pozdro

Mateusz93
10.04.2016, 11:01
Stary-S3 super, czekam na recenzję ;)
Węgrzyn dzięki za wstawiennictwo :D
Dzieju również dzięki za rzeczową odpowiedź, na to liczyłem zadając pytanie.
Nie rozumiem tylko dlaczego odebrałeś to jako, eee, atak?
Nigdzie wcześniej nie sugerowałem, że to jakiś super autorytet, nie podważałem też tego co mówicie Wy.
Po prostu, usłyszałem od kogoś, kto może mieć o tym pojęcie więc pytam innych by zweryfikować teorię i wyrobić sobie zdanie na ów temat. Nie dyskryminując nikogo przy okazji. Niestety nie stać mnie na własne badania i doświadczenia w tej materii, także muszę bazować na podstawie opinii innych.

W każdym razie, dowiedziałem się to czego chciałem, za co bardzo dziękuję. Jeśli ktoś ma coś do dodania to chętnie się jeszcze doedukuję.

Pozdrawiam!
Mateusz
;)

papko
10.04.2016, 15:20
Zależności między olejami najłatwiej zauważyć na słabych silnikach. W każdym pojeździe jaki miałem, syntetyk był lany od razu po zakupie. Czuć poprawę w kulturze pracy silnika. Mówiąc krótko, jak dla mnie zawsze powinien być syntetyk i tak jak brat powiedział: jak żre olej to remont.
A i tak najlepszy olej, to świeży olej ;)

wysłano z Nokia 3310

AnneSmith
25.05.2016, 17:30
Motul 15W50 super do Afri. Polecam. I całkiem tanio ściągałem ze sklepu z częściami samochodowymi) Chyba im się tam zagubił:)

Mallory
03.08.2017, 10:35
Ipone 10W60 full syntetyk - zalany na wyjazd na kołach do azji środkowej i z powrotem - dlatego, że planowane było ok. 14 000 km bez wymiany oraz wysokie temperatury. Sprawdził się. Pobór oleju na tym dystansie i w tych warunkach - między kreską MAX a połową prawidłowego poziomu.

Boldun
16.02.2018, 13:44
Jako że wiosna za pasem, pozwoliłem sobie nieco odświeżyć temat :)
Co Szanowne Grono powie na temat oleju GULF?
http://www.gulf.pl/product/produkty-uslugi/oleje-smary/wszystkie-produkty/oleje-do-silnikow-2t-4t/gulf-syntrac-4t-10w40/
Warto sobie zawracać głowę?
Teść bryka na tym oleum już 4 motocyklem I twierdzi że jest ok I za marketing przepłacać nie będzie.
Do swoich lałem zawsze Castrole czy tam inne Motule a GULFa znałem raczej z naklejek na Rajdówkach

apex
16.02.2018, 21:51
Wg. mnie olej jak olej. Jeśli jest oryginalny i pochodzi o renomowanego producenta to musi być dobry.

gumpinoga
06.11.2018, 10:02
Liquy Moly też patrzeć na metki na jaki rynek to idzie..

Duże 5L opakowania są na rynek DE
a mniejsze 4L na PL UA RUS i to już nie ten sam olej, choć etykieta prawi że ten sam

ja kupuje LM w niemcowni na ebayu i 5 litrowe banki sa tylko do samochodów,
oleje motocyklowe sa w 4 litrowych bankach , ot tak tylko wspomne :vis:

https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=liqui+moly+10w40&_blrs=spell_check&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1311.R1.TR1.TRC0.A0.H0.Xliq ui+moly+10w40+moto.TRS0&_nkw=liqui+moly+10w-40+motorrad&_sacat=0

i drugi

https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=liqui+moly+10w-40+motorrad&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR10.TRC2.A0.H0.Xliqui +moly+10w-40.TRS0&_nkw=liqui+moly+10w-40&_sacat=0

kaminba
06.11.2018, 10:17
Przepraszam że offtopic ale temat tak jakby pasujący i chciałbym się zapytać bo:

chyba widziałem na tym forum taki wynalazek, zawór który wkręca się w miejsce śruby spustowej i można szubko i sprawnie spuszczać olej bez odkręcania tej śruby, mam nadzieje że dobrze się wyraziłem.

Możecie podpowiedzieć gdzie tego szukać bo nawet nie wiem jak to się nazywa?

PS. Pasuje to do NAT i do osłony silnika oryginału?

Emek
06.11.2018, 11:00
Franz ci podpowie bo sobie zanabył.

Franz
06.11.2018, 12:10
No,na priv trzeba było też dokładnie napisać
Koszt z wysyłką to 170 zł
Wziąłem 2 ostatnie szt do xr
Nie wiem czy do crf 1000 ten sam gwint
Link niestety trzeba szukać w temacie zerwania
Gwintu śruby albo zapytać u szynszyla bo to on
Go wrzucił

kaminba
06.11.2018, 12:12
Link niestety trzeba szukać w temacie zerwania

Jaki to link?

Emek
06.11.2018, 12:26
http://sklep.helperformance.pl/index.php?id_product=5225&controller=product&id_lang=7

Franz
06.11.2018, 12:42
Chyba nie ma parcia na ten towar. Wziąłem z pół roku temu ostatnie a do dziś stan nieuzupelniony

Rychu72
06.11.2018, 12:44
Patrząc na wysokość tego ustrojstwa i wgniecenia na osłonie silnika to raczej by to u mnie długo nie pożyło. Mowa o DR650SE

Emek
06.11.2018, 12:57
Chyba masz rację. To z linku jest już z tym zaworem spustowym ale sam element zastępujący śrubę spustową jest dość wysoki i w DR mógłby wystawać poza obrys płyty. A nawet jeśli nie to strzała by dostał na bank i szkody narobić poważnej.
http://www.stahlbus.com/info/images/Oelblister.jpg
Franz ma korek spustowy z boku obok dźwigni biegów i w takim przypadku to ma sens.

Franz
06.11.2018, 13:05
To wystaje niewiele więcej niż oryginalny korek
Zmieści się pod płyta bo ta opiera się na ramie
Wkrecamy tylko pierwszą część i zakanczamy nakrętka
Druga jest z przewodem którego na focie brak

Rychu72
06.11.2018, 13:07
U mnie płyta od kamieni w środkowej części jest mocno wgięta.

Emek
06.11.2018, 13:12
To wystaje niewiele więcej niż oryginalny korek
Zmieści się pod płyta bo ta opiera się na ramie
Wkrecamy tylko pierwszą część i zakanczamy nakrętka
Druga jest z przewodem którego na focie brak

Franz to jest za długie. Do DR bym tego nie wsadził. Dostanie to płytą i silnik rozpier...
Dystans płyta/korek jest w DR niewielki.

gumpinoga
06.11.2018, 13:41
Chyba masz rację. To z linku jest już z tym zaworem spustowym ale sam element zastępujący śrubę spustową jest dość wysoki i w DR mógłby wystawać poza obrys płyty. A nawet jeśli nie to strzała by dostał na bank i szkody narobić poważnej.
http://www.stahlbus.com/info/images/Oelblister.jpg
Franz ma korek spustowy z boku obok dźwigni biegów i w takim przypadku to ma sens.

mam to zalozone w Suzuki XF 650,to jest ten sam silnik co DR, nic nie odstaje a spuszczanie oleju to bajka, drugie takie ustrojstwo zalozym sobie w Skodzie, olej wymieniam na parkingu :umowa:

Emek
06.11.2018, 13:43
Możesz zmierzyć ile wystaje od bloku silnika?

Franz
06.11.2018, 13:56
Ja mogę wieczorem dopiero, bo mnie w domu nie ma

Emek
06.11.2018, 14:07
Przy okazji Franz ja i tak nie mam jak sprawdzić bo nie mam DRki na bazie.

gumpinoga
06.11.2018, 15:35
Możesz zmierzyć ile wystaje od bloku silnika?

to nie jest wiele dluzsze od łba sruby,do tego zobione to jest ze stali,tylko kapka jest z alu, nie zmierze ja bo wykrecilem bo Fred idzie do sprzedania a korek jak bedzie gwint pasowal wedruje do AF ,w kazdym razie nie wystawalo to poza oslone slinika w Fredzie ,ja tam sobie to chwale,koniec brudnych rak i rozlewania oleju

Franz
06.11.2018, 17:29
22mm od bloku silnika
U mnie płyta 330 mm od ziemi w stanie
Spoczynku motocykla. Niełatwo ją uszkodzić
Od spodu

szynszyll
08.11.2018, 10:30
swego czasu mial to tez larsson. Wymiary gwintu rozne w zaleznosci od modelu. Dla mnie super wynalazek jak jest na niego miejsce. Nie zawsze bowiem jest. Ostatnio w BT1100 sie nie zmiescil :(

gumpinoga
27.11.2018, 20:48
jak to jest w koncu z olejem.... kazdy leje co innego albo prawie podobny,a ilnstrukcja wyraznie mowi( u mnie np) zeby lac 15w/40,czyli mineralny,
czytam ,czytam i widze ze co niektorzy leja polsyntetyk a inna nawet pelny,
czy silnik z lat 90 byl stworzony do pelnego syntetyka ?

Dubel
27.11.2018, 20:57
jak to jest w koncu z olejem.... kazdy leje co innego albo prawie podobny,a ilnstrukcja wyraznie mowi( u mnie np) zeby lac 15w/40,czyli mineralny,
czytam ,czytam i widze ze co niektorzy leja polsyntetyk a inna nawet pelny,
czy silnik z lat 90 byl stworzony do pelnego syntetyka ?

15w-40 nie oznacza że to ma byc mineralny

Ypsi
27.11.2018, 21:06
Ja tam nic nie mam o mineralnych w instrukcji. Leję 10W 40 full syntetyk.

85036

Lis
28.11.2018, 00:31
Klasa lepkości nie mówi nic o bazie oleju.
Istnieją dobrej klasy oleje mineralne i kiepskie syntetyki.
Leję dobre syntetyki.

W XTZ750 mam pełen syntetyk 15W-50, to: http://www.penrite.pl/produkty/pl/home/58-mc-4st-15w-50.html

W FJ1100 mam pełen syntetyk 20W-50, to: http://innochem.pl/rp-max-cycle-20w50-0946-l/

Franz
28.11.2018, 08:38
O ile w silnikach starszej konstrukcji chłodzących cieczą
mineralny nie jest zły, to w silnikach chłodzonych wiatrem - dobry syntetyk to błogosławieństwo

kaminba
10.12.2018, 16:32
I zamówiłem sobie 2 takie korki Stahlbus, niestety musiałem delikatnie "przerabiać płytę bo nie mogłem jej dokręcić, te korki Stahlbusa są trochę dłuższe niż oryginalny korek w mojej NAT, ale ładnie to przerobiłem i jest ok.

Emek
10.12.2018, 16:39
Ja mam takie obawy ze ten korek będzie syf zatrzymywał w silniku bo przelot jest wąski.

Dubel
10.12.2018, 17:38
Raczej syfu nie zatrzyma bardziej obawiał bym się jego wysokości, czy aby nie wystaje zbytnio w środku co uniemożliwlo by spuszczenie całego zużytego oleju

gumpinoga
02.02.2019, 21:49
w takim razie zle zrobilem bo zalalem mineralnym,czyli wymiana a pełny syntetyk czy na pół ?

KORNIK
02.02.2019, 22:49
Zależy na jakim jeździł wcześniej ale do tych silników spokojnie wystarczy połówka.

Lis
03.02.2019, 00:12
w takim razie zle zrobilem bo zalalem mineralnym
Niekoniecznie. Co wlałeś? Jaki stan silnika, przebieg, bierze olej?

czyli wymiana a pełny syntetyk czy na pół ?
Jeśli decydujesz się na wymianę to przy kolejnej wymianie zalej syntetykiem. Niezależnie co było wcześniej.

gumpinoga
03.02.2019, 09:43
kupilem motor we wrzesniu( od niemca ),w sumie dopiero szykuje go na ten sezon,przebieg 91 tys, czy bierze olej,,nie wiem ,zalalem swiezym olejem bo wiadomo jak po kims ,auto czy motor zawsze wymieniam,przed tym motorem mialem Suzuki xf 650,tam lałem polsyntetyk 10w/40, zastanawiam sie tylko czy te silniki moga jezdzic na pelnym syntetyku,ponoc duzo ludzi taki leje...
myslalem o tym oleju jako ze wiecej przebywam w Niemczech to wszystkie plyny,czesci tam kupuje
https://www.ebay.de/itm/4x-LIQUI-MOLY-2555-Motorbike-4T-Street-Motorrad-Motorol-Engine-Oil-15W-50-1L/282263690481?hash=item41b83a1cf1:g:ErkAAOSwrslag5n ~:rk:13:pf:0#payCntId

bedzie dobry ?

Lis
03.02.2019, 11:08
Będzie dobry. Dobra marka.
Zasadniczo wszystkie silniki mogą pracować na syntetykach.
Tylko, jeśli silnik bierze dużo oleju to się poprostu nie opłaca, czyt. nie warto.

gumpinoga
03.02.2019, 23:38
Będzie dobry. Dobra marka.
Zasadniczo wszystkie silniki mogą pracować na syntetykach.
Tylko, jeśli silnik bierze dużo oleju to się poprostu nie opłaca, czyt. nie warto.

zaryzykuje,kupie 3 litry bo takie aukcje tez sa,jak bedzie bral zejde na tanszy jak nie to bede ten dalej lał,dzieki za podpowiedz.
kupilem ten olej,
https://www.ebay.de/itm/LIQUI-MOLY-Motorbike-4T-15W-50-Street-4-l/391741587320?epid=643871913&hash=item5b359e3f78:g:hxIAAOSwZBRcEfv3:rk:1:pf:1&frcectup
dobra cena

jakmor
12.02.2019, 10:32
Siema. Ktoś podpowie jaki olej do NAT przy 20 000km??

Emek
12.02.2019, 10:41
https://i.imgur.com/G3XVnP9.jpg?1

jakmor
12.02.2019, 11:38
Dzięki. Nie wpadłem na najprostsze rozwiązanie :mur: Jakąś konkretną markę używacie ??

gumpinoga
12.02.2019, 20:59
zeby nie zakladac nowego tematu tu pisze i pytam,jak sprawdzac olej? na wkreconym korku-bagnecie czy na wykreconym ? w poprzednim motorze mialem okienko dlatego pytam,dzieki za odpowiedż

KORNIK
12.02.2019, 21:01
Na wykręconym, moto oczywiście w pionie.

gumpinoga
12.02.2019, 21:03
Na wykręconym, moto oczywiście w pionie.

dzieki :Thumbs_Up:

gumpinoga
14.04.2019, 16:02
Niekoniecznie. Co wlałeś? Jaki stan silnika, przebieg, bierze olej?


Jeśli decydujesz się na wymianę to przy kolejnej wymianie zalej syntetykiem. Niezależnie co było wcześniej.

zalałem pełnym syntetykiem , zrobilem jakies 600 km i jak na razie nie stwierdziłem ubytku oleju, zanim wyrusze na dłuzsza trase chce jeszcze ciurkiem zrobic chociaz 500 km na dzien, wtedy zobacze czy rzeczywiście nie bierze,wydaje mi sie ze cos troszke moze brac bo ponoc wszystkie AF biora olej,tak mi powiedzial kiedys jeden wlasciciel afryki,czy to prawda tego nie wiem :) ale przekonam sie niebawem :)

CzarnyCzarownik
19.04.2019, 07:45
Jak robisz trasę to raczej silnik ma się dobrze (po prostu ma dobre chłodzenie). Myślę, że dużo gorzej ma jak jedziesz powoli w terenie na 1 biegu, wentylator cały czas pracuje, jest sporo ponad 30 stopni w cieniu, czasami masz podjazdy i dajesz w palnik. Wtedy możesz się zdziwić ile oleju może ubyć :)

Luki779
21.06.2019, 22:16
Dzisiaj przy sprawdzaniu poziomu oleju RD07a pojawiło się min. na bagnecie, ile dolać co by nie przesadzić?

Szklanka
21.06.2019, 22:17
chyba max 1 litr. od min do max jest litr

Luki779
21.06.2019, 22:25
dzięki

Artek
21.06.2019, 23:14
Lej dwa litry i tak bierze, co będziesz dwa razy wlewał;)

Wegrzyn
21.06.2019, 23:23
Odpowiedź roku 😉

gumpinoga
23.06.2019, 09:44
Jak robisz trasę to raczej silnik ma się dobrze (po prostu ma dobre chłodzenie). Myślę, że dużo gorzej ma jak jedziesz powoli w terenie na 1 biegu, wentylator cały czas pracuje, jest sporo ponad 30 stopni w cieniu, czasami masz podjazdy i dajesz w palnik. Wtedy możesz się zdziwić ile oleju może ubyć :)

więc tak,zrobiłem trasę 3200 km cały czas asfalt troche polnych dróg (Ukraina)
na te kilometry dolałem 2 setki oleju,myślę że silnik jest w dobrym stanie
no i przed domem na liczniku pokazały sie ...99999 :at:

szymon_kus
05.04.2020, 22:54
Witam, czy olej Motorex 10w50 full syntetic mogę zalać do afri 07 z przebiegiem 72kkm? Wgle motorex dobry jest?

Marcinxrv
06.04.2020, 07:50
Czy używa ktoś z Was oleju Liqui Moly 10W40 OFFROAD (3056)?
https://allegro.pl/oferta/liqui-moly-3056-motorbike-4t-10w40-offroad-4l-7525573122?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aquery&bi_c=NGIwNGQ4YTgtNWFiYy00NDlhLTkyNjUtMTNiZGM3YzNhN mI2AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=e55f89d7-7e5e-4875-ac00-35ff6b70ce13
Mam RD07A 99kkm przebiegu, zawsze jeździłem na motulu 10W40 i nie miałem problemów, nie kopci, nie bierze. Zauważyłem jednak jak kiedyś kolega zamówił motula z internetu (prawdopodobnie jakiś gorszy sort z promocji) i temperatura szybciej rosła i utrzymywała się na wyższym poziomie, ale nie aż tak znacząco by reagować (wszystko w normie). Jednak czytając forum i opinie o olejach - motul traci trochę w moich oczach i boję się go kupić a nie mam zdania ani pomysłu na co zamienić.

Transglobal
06.04.2020, 09:39
Złe opinie o olejach biorą z tego że zakupuje się je na takich portalach ogłoszeniowych .Tak też było z z olejami marki Castrol które były nagminnie podrabiane .Mylne jest stwierdzenie że podrabia się tylko oleje w dużych zbiorczych opakowaniach gdzie podrabia się certyfikat pochodzenia i atentycznosci.Litrowe butelki również.Kolo Moskwy istniała fabryka która w sposób masowy podrobiła oleje markowe w takich ilościach że ponosiła wręcz gigantyczne zyski mierzone w setkach milionów dolarów . Teraz należy się zastanowić dlaczego litr oleju, dajmy na to Motul z niewiadomego źródła jest czasami nawet o polawe tańszy (widzimy oczywiście atrakcyjną dla nas cenę)od oleju u oficjalnego dystrybutora .Kupujesz pełen syntetyk a w rzecziwistosci twoja super zabawka jeździ na mineralu Na stronie Motula jak i Luqy Miły można znaleźć autoryzowane punkty sprzedaży.Na temat podrabianego oleju można znaleźć więcej w sieci .

Tygrys 74
06.04.2020, 16:14
Cześć ja do swojej xr 600 od czasu kiedy ja kupiłem (16 mcy) jazdy tylko off (4000 km) leje LM 10w50 Street Racer ( hurtownia samochodowa elite nie ma w ofercie off)zmiany co 800 km i jest ok -temperatury od - 10 do +27 moto w szopie wcześniej w tt600s lalem valvoline 10 w40 a temp były większe -15 do +30 i też było ok oliwę biorę w inter cars /elite. Hej.

Transglobal
06.04.2020, 16:31
Każdy sprzedający olej w atoryzowanym punkcie,powinien posiadać taki certyfikat https://www.motul.com/pl/pl/commercial_pages/3750
Inter cars ma dobre ceny produktów Luqy Moly
https://www.imready.eu/pl/olej-do-silnikow-4t-4t-liqui-moly-off-road-race-sae-10w60-1l-sl-jaso-ma-2-syntetyczny.html

Melon
06.04.2020, 17:17
Witam, czy olej Motorex 10w50 full syntetic mogę zalać do afri 07 z przebiegiem 72kkm? Wgle motorex dobry jest?

Motorexa leje yamaha,jeżdziłem zx12r na tym oleju i był ok.A teraz łańcuch smaruję zielonym motorexem i 600km się trzyma,wg.mnie najlepszy smar do łańcucha na asfalt.
Ze swojego doświadczenia jeszcze nie miałem problemów jak zalałem pełny syntetyk do motora lub auta gdy nie wiedziałem na czym to chodziło.

Adagiio
06.04.2020, 18:42
Każdy olej jest dobry, tylko musi być zakupiony w sprawdzonym i wiarygodnym źródle za normalne pieniądze a nie w promocjach na jakiś portalach ogłoszeniowych. Skala podrabiania oliwy jest ogromna.

Dzieju
07.04.2020, 06:45
Skala podrabiania oliwy jest ogromna.
Tak duża że modne było skupowanie pustych baniek po markowych olejach , 5 zł za pięciolitrową.
Co do nich ponownie wlewano trudno powiedzieć ale ważne że klient płacił a kupno na odległość daje takie możliwości.

Emek
17.06.2020, 10:23
Nie bardzo kumam jak można mieć fioła na punkcie oleju silnikowego ale to niby jaka jest różnica między 10w40 a 10w40 w syntetyku? Pewnie ten droższy jest lepszy ;). Ten bym zalał.

Emek
17.06.2020, 10:48
API (pierwsza litera S - czyli bena a dla gnojówki C). Druga litera po S im wyższa tym lepszy olej w skrócie.
JASO MA to mówi tyle że do mokrego sprzęgła.
Na poważnie po mojemu to jedna cholera.

Tank
17.06.2020, 10:59
Nie tyle lepszy, co bardziej nowoczesnoelododatkowy, co nie kazdemu silnikowi może służyć. :)

Wysłane z mojego Hammer_Energy_18x9 przy użyciu Tapatalka

Dzieju
18.06.2020, 07:49
z obserwacji dużo trudniej "zabrudzić" Amsoila, znacznie dłużej pozostaje czysty.
Co ma robić olej oprócz smarowania ano wypłukiwać osady i zostawiać je w filtrze.
Filtr łapie póki się nie zapcha a to się dzieje często dość szybko , potem olej sobie pływa luzem już obok filtra.
Teraz pytanie który olej jest lepszy ten który jest czysty czyli nic nie wypłukał czy brudny czyli pozbierał na siebie co tam było.
Inną kwestią jest poddatność na przypalenie , w tym wypadku odporniejszy olej nie będzie brunatniał szybko.
Taka ciekawostka oglądałem silnik wewnątrz po przebiegu 400tyskm z wymianami co 10-12tyskm kolor miodowy , czyściutki.
Drugi po 200tyskm z wymianami , jak fabryka kazała, co 30tyskm , wewnątrz masa osadów , rozrząd oblepiony , napinacz zatkany , łyżwa łańcucha pękła , trudno było nawet zeskrobać z wałków skamieniałe osady.
Także nie tylko jakość oleju ale i przebiegi na nim są ważne a nawet ważniejsze niż lanie super oleju i długie wymiany.

matjas
18.06.2020, 10:23
Od dawna jestem zwolennikiem jednego oleju: wymienionego.

Fizolof
20.06.2020, 09:58
Od dawna jestem zwolennikiem jednego oleju: wymienionego.

Dodałbym oryginalnego a nie podróbek w firmowych opakowaniach

Dredd
23.06.2020, 15:08
Jako, że mam fioła na punkcie Amsoila, co sądzicie, lepiej zalać ten olej:
https://www.amsoil.com/p/10w-40-synthetic-dirt-bike-oil-db40/?code=DB40QT-EA
Czy taki jaki lałem do ST1100:
https://www.amsoil.com/p/10w-40-synthetic-metric-motorcycle-oil-mcf/?code=MCFQT-EA
Ja nawet do VW T4 Amsoila używam zarówno w skrzyni jak i silniku :D

Jestem zdania, żeby lać to, co przewidziała fabryka. Jeśli oferuje własny - to ten leję, choćby (w teorii) były także lepsze i tańsze.
A na rzeczonym Amsoilu się nieźle przejechałem.
Od 20 lat do posiadanych przeze mnie H-D lałem oryginał, zgodnie z zaleceniami fabryki: minerał 20w50. Jak wybierałem się do ciepłych krajów lałem oryginał, ale o specyfikacji SAE 60.
Któregoś roku nie mogłem dostać nigdzie oleju SAE 60, więc zalałem Amsoilem. Niepokoiło mnie, bo to syntetyk (którego fabryka nie zaleca), ale uwierzyłem w materiały reklamowe AMSoil, że to nie problem i będzie tylko lepiej. Jak naczytałem się ich testów, to już zupełnie byłem spokojny. :D
Po jednej wycieczce musiałem wymienić hydrauliczne regulatory luzów zaworowych... Okazało się, że pompa oleju też nadaje się do wymiany... :Sarcastic:
A może to przypadek? Może, ale nigdy wcześniej (ani później) mi się nie zdarzył.
Teraz nie eksperymentuję z olejem - taki jak fabryka każe.

US7IGN
07.04.2022, 20:15
Cześć!
Nie mówię dobrze po polsku i może wybrałem zły temat.
Na Ukrainie jest teraz bardzo źle ze sklepami, więc chcę kupić olej silnikowy oraz filtry powietrza i oleju w Polsce. Jaki jest najlepszy sklep internetowy, aby to kupić? Mam xrv750 rd07a

magneto
07.04.2022, 20:34
Cześć!
Nie mówię dobrze po polsku i może wybrałem zły temat.
Na Ukrainie jest teraz bardzo źle ze sklepami, więc chcę kupić olej silnikowy oraz filtry powietrza i oleju w Polsce. Jaki jest najlepszy sklep internetowy, aby to kupić? Mam xrv750 rd07a

Cześć,
nie wiem, czy najlepszy, czy dobry, ale często kupuję tutaj (masz już link do AT):
https://gmoto.pl/filtry-motocyklowe,153/honda-xrv-750-rd07-africa-twin-2002-cz.html
Nigdy się nie zawiodłem, wszystko było OK.

BTW - Vy 73 de (ex) SP4T*** - znaku nie podaję, bo już może kto inny używa. Best DX !
/...-/...-/...-/ UA

US7IGN
07.04.2022, 21:21
Dziękuję bardzo!

Farmer
15.05.2022, 20:56
Cześć.

Dołączę się do tematu i spytam co sądzicie, czy miał ktoś do czynienia z Ravenolem 10W40 4T ester. Olej niemiecki, firma kilkadziesiąt lat na rynku. Opinie dobre, nie rozlewany w PL, co jest bardzo ważne. Lał może ktoś tą oliwę ?

Zdrówka ;)