View Full Version : Napięcie na cewkach WN
Ktoś jak by odpalał swoją AT to mam prośbę. Jakie jest napięcie na cewce zapłonowej? Mierzone między masą , a przewodem sterującym z modułu zapłonu.
Obawiam się, że może być spory problem wynikający z rodzaju, konstrukcji samego miernika.
Bo: DC -to prąd stały, na cewce mamy impulsy, niekoniecznie tylko +12 i 0 V (cewka powoduje swego rodzaju "przepięcia"). W zależności od czasu próbkowania, stałej czasowej wejścia - totolotek :Thumbs_Down:
AC - to prąd (zn. napięcie) przemienne, coś zmierzy, ale co...? (Większość mierników AC zmierzy wyprostowane napięcie średnie, przeskalowane na wyświetlaczu do napięcia skutecznego przebiegu sinusoidalnego i to raczej w zakresie częstotliwości 40-200 Hz).
Jeśli już - to porównanie pomiarów z dwóch identycznych mierników.
Rzetelne i jednoznaczne pomiary - to tylko oscyloskop.
Podsumowując - co miernik, to wynik. A rozbieżność rzędu 10- 30 % raczej wyklucza jakieś wnioskowanie diagnostyczne :Thumbs_Down:
szynszyll
03.01.2021, 11:01
Zmierzysz to tylko miarodajnie oscyloskopem z sonda. Tu nie jest tak jak np w XTZ ze modul 'daje' mase a na cewkach po kluczyku jest +12v. Tu modul 'daje' napiecie a cewka jest stale zmasowana. Mozna przypuszczac, ze w piku jest okolo 12V ale moze byc i wiecej z cewki zasilajacej.
Nie mam oscyloskopu z sondą:(
W czym problem. Mam silnik zaburtowy i jest tam moduł, który jeśli dobrze doczytałem podaje na cewkę zapłonową około 90V?
Cewka oryginalna kosztuje i tak kombinuje;)
Cewka wygląda tak. Od frontu wejście przewodu od modułu, a od tyłu wyjście na dwie świece (silnik 4T dwa cylindry)
szynszyll
03.01.2021, 13:49
Tloki chodza zbieznie? Cewka jest stale zmasowana czy dwa kable ida do modulu? cewka jest uszkodzona? znasz jej parametry + parametry fajki i swiecy?
Innej opcji nie ma? Jedna iskra skacze na wydechu. Cewka zmasowana z silnikiem - widać to na zdjęciu. Nie mam uszkodzonej cewki - brak. Nie znam parametrów, a symbol cewki jest na zdjęciu. Silnik to Johnson 15HP
Są cewki o dużej indukcyjności np VT500 i tam moduł podaje 12V a do tych małych o niskiej indukcyjności jak w Afryce 300V wytwarza przetwornica w module lub jak w XL to samo napięcie cewka na statorze.
szynszyll
03.01.2021, 18:39
Pytanie jak podzielic jeden sygnal na dwie swiece. Nie wiem czy jest jakies moto zbieznie chodzace z takim ukladem. W XTZ i TDM 3VD tak jest ale tam jest inny uklad zaplonowy niz tu. Jedno sterowanie z modulu a wyjscie na dwie fajki i iskra w obu na raz. Silniki Fiata dwucylindrowe sa zbiezne - bede na kompie to poszukam parametrow bo z fona pisze.
p. s. moze z jakiegos ogrodniczego sprzeta cos podejdzie
a do tych małych o niskiej indukcyjności jak w Afryce 300V wytwarza przetwornica w module lub jak w XL to samo napięcie cewka na statorze.
Też taki trop obrałem, ale jak dopasować cewkę. Od razu wspomnę o tym, że te silniki odpalają bez akumulatora, czyli moduł zapłonowy jak i cewka zasilane są z uzwojeń statora.
Jutro poszukam schematu gdzieś go miałem.
szynszyll
03.01.2021, 18:45
Też taki trop obrałem, ale jak dopasować cewkę. Od razu wspomnę o tym, że te silniki odpalają bez akumulatora, czyli moduł zapłonowy jak i cewka zasilane są z uzwojeń statora.
Jutro poszukam schematu gdzieś go miałem.
Czyli albo jest odczep od cewki ladowania albo osobna cewka zasilajaca + cewka 'iskrowa'. schemat wiele wyjasni.
W ukladzie jest regulator i akumulator wogole?
Układ ładowania jest. Są cewki które są podpięte do regulatora. Z regulatora krótkim przewodem z bezpiecznikiem jest to podpięte do grubego przewodu plusowego można powiedzieć identycznie jak w AT.
szynszyll
03.01.2021, 20:01
A idzie +12V w ktoryms miejscu przez wlacznik zaplonu do modulu? Czy gaszenie jest zrealizowane przez zwarcie do masy?
Czy gaszenie jest zrealizowane przez zwarcie do masy?
Tak.
Silniki zaburtowe sterowane rumplem nie posiadające aku nie mogą być uzależnione od instalacji zew. Układ zapłonowy, a nawet kontrolka ciśnienia oleju jest zasilana z "magneta"
Coś na podobieństwo układu zapłonowego z XL600R, gdzie o ile się nie mylę moduł był zasilany z cewki "magneta"
szynszyll
04.01.2021, 11:08
taka strone znalazlem:
https://www.outboardignition.com/page40.asp
w ostatniej tabeli sa podane wartosci dla cewki zaplonowej - zawsze takie same
strony 27 do 34 traktuja o ukladzie zaplonowym w silnikach JOHNSON
Wielkie dzięki to już coś jest:Thumbs_Up:
szynszyll
05.01.2021, 08:18
Mam do rozdania taka cewke z VT500. zmierze jej opornosc ale pewno sie nie nada bo to inny uklad zaplonowy ale sprobowac mozna - mialbys wyjscia na dwie swiece
Ktoś z VT by się połasił bo często pękają te plastikowe obudowy.
coś tu takiego widzę
https://www.olx.pl/oferta/cewka-johnson-yamaha-honda-evinrude-mercury-CID767-IDvv8Nx.html#8391f2b937
gwoli ciekawości to można spróbować dwie od singli próbowałem zastąpić moduł z wyjściami na dwie cewki na cylinder modułem jednocewkowym z którego rozwidliłem na dwie cewki, na sucho działało ale żeby działało w wilgotnych warunkach wystarczyło dać połowę standardowej szczeliny na świecy i to wiedząc można tak zostawić.
szynszyll
08.01.2021, 10:16
A po polsku?
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.