PDA

View Full Version : Napięcie na cewkach WN


Kazmir
02.01.2021, 17:24
Ktoś jak by odpalał swoją AT to mam prośbę. Jakie jest napięcie na cewce zapłonowej? Mierzone między masą , a przewodem sterującym z modułu zapłonu.

magneto
02.01.2021, 17:44
Obawiam się, że może być spory problem wynikający z rodzaju, konstrukcji samego miernika.
Bo: DC -to prąd stały, na cewce mamy impulsy, niekoniecznie tylko +12 i 0 V (cewka powoduje swego rodzaju "przepięcia"). W zależności od czasu próbkowania, stałej czasowej wejścia - totolotek :Thumbs_Down:
AC - to prąd (zn. napięcie) przemienne, coś zmierzy, ale co...? (Większość mierników AC zmierzy wyprostowane napięcie średnie, przeskalowane na wyświetlaczu do napięcia skutecznego przebiegu sinusoidalnego i to raczej w zakresie częstotliwości 40-200 Hz).
Jeśli już - to porównanie pomiarów z dwóch identycznych mierników.

Rzetelne i jednoznaczne pomiary - to tylko oscyloskop.

Podsumowując - co miernik, to wynik. A rozbieżność rzędu 10- 30 % raczej wyklucza jakieś wnioskowanie diagnostyczne :Thumbs_Down:

szynszyll
03.01.2021, 11:01
Zmierzysz to tylko miarodajnie oscyloskopem z sonda. Tu nie jest tak jak np w XTZ ze modul 'daje' mase a na cewkach po kluczyku jest +12v. Tu modul 'daje' napiecie a cewka jest stale zmasowana. Mozna przypuszczac, ze w piku jest okolo 12V ale moze byc i wiecej z cewki zasilajacej.

Kazmir
03.01.2021, 13:28
Nie mam oscyloskopu z sondą:(
W czym problem. Mam silnik zaburtowy i jest tam moduł, który jeśli dobrze doczytałem podaje na cewkę zapłonową około 90V?
Cewka oryginalna kosztuje i tak kombinuje;)
Cewka wygląda tak. Od frontu wejście przewodu od modułu, a od tyłu wyjście na dwie świece (silnik 4T dwa cylindry)

szynszyll
03.01.2021, 13:49
Tloki chodza zbieznie? Cewka jest stale zmasowana czy dwa kable ida do modulu? cewka jest uszkodzona? znasz jej parametry + parametry fajki i swiecy?

Kazmir
03.01.2021, 16:27
Innej opcji nie ma? Jedna iskra skacze na wydechu. Cewka zmasowana z silnikiem - widać to na zdjęciu. Nie mam uszkodzonej cewki - brak. Nie znam parametrów, a symbol cewki jest na zdjęciu. Silnik to Johnson 15HP

Tezla
03.01.2021, 17:32
Są cewki o dużej indukcyjności np VT500 i tam moduł podaje 12V a do tych małych o niskiej indukcyjności jak w Afryce 300V wytwarza przetwornica w module lub jak w XL to samo napięcie cewka na statorze.

szynszyll
03.01.2021, 18:39
Pytanie jak podzielic jeden sygnal na dwie swiece. Nie wiem czy jest jakies moto zbieznie chodzace z takim ukladem. W XTZ i TDM 3VD tak jest ale tam jest inny uklad zaplonowy niz tu. Jedno sterowanie z modulu a wyjscie na dwie fajki i iskra w obu na raz. Silniki Fiata dwucylindrowe sa zbiezne - bede na kompie to poszukam parametrow bo z fona pisze.

p. s. moze z jakiegos ogrodniczego sprzeta cos podejdzie

Kazmir
03.01.2021, 18:42
a do tych małych o niskiej indukcyjności jak w Afryce 300V wytwarza przetwornica w module lub jak w XL to samo napięcie cewka na statorze.
Też taki trop obrałem, ale jak dopasować cewkę. Od razu wspomnę o tym, że te silniki odpalają bez akumulatora, czyli moduł zapłonowy jak i cewka zasilane są z uzwojeń statora.
Jutro poszukam schematu gdzieś go miałem.

szynszyll
03.01.2021, 18:45
Też taki trop obrałem, ale jak dopasować cewkę. Od razu wspomnę o tym, że te silniki odpalają bez akumulatora, czyli moduł zapłonowy jak i cewka zasilane są z uzwojeń statora.
Jutro poszukam schematu gdzieś go miałem.

Czyli albo jest odczep od cewki ladowania albo osobna cewka zasilajaca + cewka 'iskrowa'. schemat wiele wyjasni.

W ukladzie jest regulator i akumulator wogole?

Kazmir
03.01.2021, 19:48
Układ ładowania jest. Są cewki które są podpięte do regulatora. Z regulatora krótkim przewodem z bezpiecznikiem jest to podpięte do grubego przewodu plusowego można powiedzieć identycznie jak w AT.

szynszyll
03.01.2021, 20:01
A idzie +12V w ktoryms miejscu przez wlacznik zaplonu do modulu? Czy gaszenie jest zrealizowane przez zwarcie do masy?

Kazmir
03.01.2021, 21:16
Czy gaszenie jest zrealizowane przez zwarcie do masy?
Tak.
Silniki zaburtowe sterowane rumplem nie posiadające aku nie mogą być uzależnione od instalacji zew. Układ zapłonowy, a nawet kontrolka ciśnienia oleju jest zasilana z "magneta"
Coś na podobieństwo układu zapłonowego z XL600R, gdzie o ile się nie mylę moduł był zasilany z cewki "magneta"

szynszyll
04.01.2021, 11:08
taka strone znalazlem:

https://www.outboardignition.com/page40.asp

w ostatniej tabeli sa podane wartosci dla cewki zaplonowej - zawsze takie same

strony 27 do 34 traktuja o ukladzie zaplonowym w silnikach JOHNSON

Kazmir
04.01.2021, 18:44
Wielkie dzięki to już coś jest:Thumbs_Up:

szynszyll
05.01.2021, 08:18
Mam do rozdania taka cewke z VT500. zmierze jej opornosc ale pewno sie nie nada bo to inny uklad zaplonowy ale sprobowac mozna - mialbys wyjscia na dwie swiece

Tezla
07.01.2021, 20:09
Ktoś z VT by się połasił bo często pękają te plastikowe obudowy.

coś tu takiego widzę
https://www.olx.pl/oferta/cewka-johnson-yamaha-honda-evinrude-mercury-CID767-IDvv8Nx.html#8391f2b937

gwoli ciekawości to można spróbować dwie od singli próbowałem zastąpić moduł z wyjściami na dwie cewki na cylinder modułem jednocewkowym z którego rozwidliłem na dwie cewki, na sucho działało ale żeby działało w wilgotnych warunkach wystarczyło dać połowę standardowej szczeliny na świecy i to wiedząc można tak zostawić.

szynszyll
08.01.2021, 10:16
A po polsku?