View Full Version : Ladowarka NiCa AEG 7A w SC!!!
szynszyll
18.12.2020, 11:51
Yo!
Brac bo cena super. Szczegolnie Ci od LiIon:
https://allegro.pl/oferta/prostownik-ladowarka-aeg-litowo-jonowe-li-ion-7a-9957449861
Dziwne. W innym sklepie kosztuje 5x drożej https://www.conrad.pl/p/ladowarka-aeg-10276-230-v-1884929
szynszyll
18.12.2020, 17:22
swiat wogole jest dziwny... jesli to oryginalne AEG to coko obchodzi ile najdrozszy sklep czyli Conrad za to chce. i tak robia to w jednej faryce. ehhh... kupujac mercedesa A masz silnik z daci :F
NaczelnyFilozof
18.12.2020, 17:29
Dostałem kiedyś radio samochodowe AEG. :D Wypas. Mp3. DVD. Winda. Chińczycy jak to robili to przeszli samych siebie. O ile wygląd i stylistyka pierwsza klasa to działanie i jakość radia to był dramat. :mad:
szynszyll
18.12.2020, 19:12
Dostałem kiedyś radio samochodowe AEG. :D Wypas. Mp3. DVD. Winda. Chińczycy jak to robili to przeszli samych siebie. O ile wygląd i stylistyka pierwsza klasa to działanie i jakość radia to był dramat. :mad:
Jak zawsze merytoryvznie. Miales kiedys narzedzie AEG w rece i pracy?
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/AEG_(koncern)
Dziwne. W innym sklepie kosztuje 5x drożej https://www.conrad.pl/p/ladowarka-aeg-10276-230-v-1884929
Od jakiegoś czasu szukając wybranych rzeczy przyglądam się cenom takiego samego towaru tyle że wystawionych przez różnych sprzedających.
To normalna procedura że towar (już z zarobkiem) wartości 100zł wystawia się w różnych ogłoszeniach za 3x więcej przez jakiś czas po to by szukający nabrał pewności że jest wart te 300zł. Jednocześnie gdzieś indziej oferuje się go po "obniżkach" np za 150 a na wyprzedażach ostatecznie po 100.
To ogólny mechanizm stosowany w sprzedaży , przekreślone zawyżone ceny w sklepach , dopiski promocja , wyprzedaż, ostatnie sztuki ..... i inne psychologiczne zagrywki.
NaczelnyFilozof
18.12.2020, 19:49
[QUOTE=szynszyll;709556]Jak zawsze merytoryvznie. Miales kiedys narzedzie AEG w rece i pracy?
Nie miałem. Moim zdaniem na podstawie swoich doświadczeń z elektroniką AEG to zwykła chińska marka co wykupiła prawa do logo i historii. Coś jak nasz Romet co niby produkuje "Polskie Motorki" :) Dobra. AEG to silna niemiecka marka z tradycjami więc niech się wypowie osoba na stale mieszkająca w Niemczech Poprostu jak firma AEG jest dziś tam postrzegana :D
szynszyll
18.12.2020, 21:12
Ja to widzialem w akcji u chlopakow od montazu okien i drzwi. Lekko nie mialo. Dla mnie narzedzia juz z klasy PRO.
CzarnyCzarownik
18.12.2020, 21:24
Do naładowania baterii w moto raz na 2 lata trzeba mieć minimum warsztatową profesjonalną ładowarkę za 2000zł :D
Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
Do naładowania baterii w moto raz na 2 lata trzeba mieć minimum warsztatową profesjonalną ładowarkę za 2000zł :D
Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
e tam kupuj potestuj i daj znać co z tym jest cena spoko za 7A choć do moto 7A to za dużo ale każdy robi jak uważa :D ps o aku dbajmy przynajmniej dwa razy w roku ale mozna i częściej :D a nie raz na dwa lataYo!
Brac bo cena super. Szczegolnie Ci od NiCa:
https://allegro.pl/oferta/prostownik-ladowarka-aeg-litowo-jonowe-li-ion-7a-9957449861
akurat producent w instrukcji obsługi wspomina tylko akumulatorach lion https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/gl/001884929ML01/instrukcja-obslugi-1884929-ladowarka-aeg-10276-230-v.pdf 65 strona dokumentu!
martwił bym sie jednak napieciem generowanym przez te AGE bo przekracza zalecane 14,2V dla litówek
szynszyll
18.12.2020, 23:13
to nie brac :( mnie sie wydajnosc do ceny i marki wydawala OK. a jak to mikroprocesorowy to prad sam powinien dobierac.
CzarnyCzarownik
18.12.2020, 23:19
Z ciekawości co się dzieje jak na litowego damy większe napięcie? Wkładam do moto litowca, pada mi regulator i na akumulator idzie 20V. Ludzie chyba dają litowce zamiast ołowianych do różnych motocykli przy przerobkach.
Mam w takiej sytuacji wybuch i pożar dupy czy inteligętna bateria jest inteligentna i odcina ogniwa? :D
Z tego co wiem to BMS nadzoruje napięcie min/max, temperaturę i prąd max. Więc powinien zareagować w razie 'w' i odcinać ogniwa.
Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
to nie brac :( mnie sie wydajnosc do ceny i marki wydawala OK. a jak to mikroprocesorowy to prad sam powinien dobierac.
Cena jest spoko :) wykres jest w isnstrukcji jak działa tak jak wszytko CC/CV dlatego
Z ciekawości co się dzieje jak na litowego damy większe napięcie? Wkładam do moto litowca, pada mi regulator i na akumulator idzie 20V. Ludzie chyba dają litowce zamiast ołowianych do różnych motocykli przy przerobkach.
Mam w takiej sytuacji wybuch i pożar dupy czy inteligętna bateria jest inteligentna i odcina ogniwa? :D
Z tego co wiem to BMS nadzoruje napięcie min/max, temperaturę i prąd max. Więc powinien zareagować w razie 'w' i odcinać ogniwa.
Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
tylko testy prawdę powiedzą :D a czy ktoś robił takie nie wiem , źródeł nie znalazłem, pewnie kwestia bms i i jego jakości oraz założonych parametrów
TOMADYNA
19.12.2020, 10:13
Tyle teorii i parametrów i dalej nie wiadomo czy brać czy nie brać. Jaką ładowarkę w takim razie polecacie. Która będzie jeszcze zimą sama pilnowała aku.
Mam ctek do lipo i drugi rok zadowolony - podpinam jak odstawię do garażu, odpinam na wiosnę i tyle...działa.
Wysłane z mojego SM-G986B przy użyciu Tapatalka
Tyle teorii i parametrów i dalej nie wiadomo czy brać czy nie brać. Jaką ładowarkę w takim razie polecacie. Która będzie jeszcze zimą sama pilnowała aku.
Nikt za ciebie Nie podejmie decyzji. jest na forum. Przynajmniej kilka wątków o ładowaniu a w kosekwecji co ewentualnie wybrać do ładowania tez znajdziesz ja mam swój typ wspominam o tym wyraźnie.
TOMADYNA
19.12.2020, 20:54
Nikt za ciebie Nie podejmie decyzji. jest na forum. Przynajmniej kilka wątków o ładowaniu a w kosekwecji co ewentualnie wybrać do ładowania tez znajdziesz ja mam swój typ wspominam o tym wyraźnie.
Niestety nie mam takiej wiedzy elektrycznej jak ty i na pewno nie poradzę sobie z LongWei. Niestety muszę mieć automatykę, a moto z aku LiFePo4 nadjeżdża a tu zima.:mur:
To kup Ceteka lub NOCO lub Optimate i będziesz zadowolony. Kwestia ile chcesz kasy na to przeznaczyć. Każda z nich spełni swoją rolę.
GregoryS
19.12.2020, 22:26
Jesli "sie nie znam" to bierz to co dziala, sprawdzone, stoi za tym "jakis" producent i ma obsluge full auto. Cetek kosztuje ale bateria sie zaopiekuje, wystarczy podlaczyc :)
Niestety nie mam takiej wiedzy elektrycznej jak ty i na pewno nie poradzę sobie z LongWei. Niestety muszę mieć automatykę, a moto z aku LiFePo4 nadjeżdża a tu zima.:mur:
Wcale nie musisz akurat zasilacz to najlepsza opcja bo banalnie prosta ustawić poziom woltów i poziom pradu każdy potrafi byle wybrać wartości zgodne z typem ładowania właściwego akumulatora, to tylko trudne się wydaje ;) a przecież i tak zawsze pomagamy.
CzarnyCzarownik
19.12.2020, 22:46
Gorzej jak ktoś w garażu przekręci gałkę od napięcia na 30v i sobie pójdzie :D
Ja też wybrałem zasilacz regulowany i to najlepsza opcja.
Tylko zamiast podpinać akumulator na stałe to ja bym go naładował przed zimą a potem odpiął klemę aby nic nie pobierało prądu przez zimę. Litowce mają dużo mniejszą pojemność niż ołowiane i jakiś alarm czy ładowarka usb z przetwornicą może go wydoić bez problemu.
Litowce z tego co pamietam też nie lubią był naładowane na 100%. Chyba najlepiej do przechowywania trzymać je w okolicach 50-70% jak nie mamy zamiaru nic robić. Taki tryb był do ładowania akumulatorów w modelach RC. Baterie w dronach jak nie są używane 2 tygodnie to same się rozładowywują do odpowiedniego poziomu bo są smart :D (I nie mówię tu o samorozładowaniu)
Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
martwił bym sie jednak napieciem generowanym przez te AGE bo przekracza zalecane 14,2V dla litówek
myślałem, że dla litówek graniczne napięcie to 14.8V
myślałem, że dla litówek graniczne napięcie to 14.8V
masz jakieś źródło ?
masz jakieś źródło ?
"Akumulatory te charakteryzują się odporną na wysoką temperaturę, wodoodporną nylonową obudową i ulepszonymi terminalami przyłączeniowymi. Wyposażone są w ulepszony wskaźnik naładowania, który jeszcze dokładniej pokazuje stan jego naładowania, zabezpieczenie przed przeładowaniem, zaawansowany system zarządzania akumulatorem (BMS), który oprócz balanserów (zapewniających równomierne ładowanie / rozładowanie akumulatora), obejmuje także ochronę przeciwprzepięciową - co zapobiega ładowaniu akumulatora napięciem wyższym niż 14,9 V. Akumulatory litowo-jonowe wymagają tylko 1/3 pojemności porównywalnego akumulatora kwasowo-ołowiowego przy zachowaniu co najmniej takiego samego prądu rozruchu. W praktyce prądy te są większe niż wymaga do rozruchu silnika producent motocykla i dostarcza klasyczny akumulator kwasowo-ołowiowy."
Instrukcja do akumulatora HJP21-FP Skyrich
także pozostaje czytanie instrukcji producenta. Tak jest akurat Skyrich inni może być inaczej ale 14.4V to jest standardowe napięcie ładowania w motocyklu więc nie może być granicznym napięcie 14.2V
szynszyll
21.12.2020, 00:06
ziew... zima... nuda... :)
"Akumulatory te charakteryzują się odporną na wysoką temperaturę, wodoodporną nylonową obudową i ulepszonymi terminalami przyłączeniowymi. Wyposażone są w ulepszony wskaźnik naładowania, który jeszcze dokładniej pokazuje stan jego naładowania, zabezpieczenie przed przeładowaniem, zaawansowany system zarządzania akumulatorem (BMS), który oprócz balanserów (zapewniających równomierne ładowanie / rozładowanie akumulatora), obejmuje także ochronę przeciwprzepięciową - co zapobiega ładowaniu akumulatora napięciem wyższym niż 14,9 V. Akumulatory litowo-jonowe wymagają tylko 1/3 pojemności porównywalnego akumulatora kwasowo-ołowiowego przy zachowaniu co najmniej takiego samego prądu rozruchu. W praktyce prądy te są większe niż wymaga do rozruchu silnika producent motocykla i dostarcza klasyczny akumulator kwasowo-ołowiowy."
Instrukcja do akumulatora HJP21-FP Skyrich
także pozostaje czytanie instrukcji producenta. Tak jest akurat Skyrich inni może być inaczej ale 14.4V to jest standardowe napięcie ładowania w motocyklu więc nie może być granicznym napięcie 14.2V
również po lekturze instrukcji
https://www.ctek24.pl/project/ctek-ct5-powersport/ 14,2V dla lion :)
oraz noco https://no.co/media/nocodownloads/format/g/1/g15000_user_guide_v2.0_f_3.7.17.pdf
i w formie obrazków
wszędzie 14,2V
również po lekturze instrukcji
https://www.ctek24.pl/project/ctek-ct5-powersport/ 14,2V dla lion :)
oraz noco https://no.co/media/nocodownloads/format/g/1/g15000_user_guide_v2.0_f_3.7.17.pdf
i w formie obrazków
wszędzie 14,2V
niemal każdy regulator w motocyklu będzie dawał w okolicy 14.4V
a w CRF1100 2020 napięcie ładowania może osiągać nawet 15.5V strona 513 instrukcji serwisowej. Także aku musi mieć elektronikę, która ogarnie wyższe napięcie niż dopuszczają to ogniwa.
niemal każdy regulator w motocyklu będzie dawał w okolicy 14.4V
a w CRF1100 2020 napięcie ładowania może osiągać nawet 15.5V strona 513 instrukcji serwisowej. Także aku musi mieć elektronikę, która ogarnie wyższe napięcie niż dopuszczają to ogniwa.
tam jest zapis
Measured BV < Measured CV< 15.5 V
⢠BV = Battery Voltage (page 21-7)
⢠CV = Charging Voltage
If the charging voltage reading is out of the
specification, inspect the regulator/rectifier
czyli zmierzone napięcie na baterii powinno zawierać sie w zakresie nie mniej niż 13,5V do 14V a napięcie ładowania powinno być większe lecz nie większe niż 15,5V z tym ze podano napięcie dla naładowanej baterii w dobrym stanie czyli od 13,5 do 14 V tak jak zalecają wykonać test "Make sure the battery is in good condition before
performing this test"
czyli test tylko na sprawnej baterii naładowanej i w dobrej kondycji nie należy przeprowadzać tego testu na baterii wymagającej naładowania ponieważ pomiar bedzie błędny ba nawet wspomniano na jaki testerze należy sprawdzić stan baterii i podano również tam ładowarkę OptiMATE Lithium 4s-5A a dla tej ładowarki masz taki zapis. Absorption and equalisation: for 10 minutes the current is delivered in pulses with voltage controlled between 14.0
and 14.3V,
o tu https://tecmate.com/wp-content/uploads/2015/05/TM290-PL-EN-150513.pdf
nie znalazłem ani słowa o wyższym napięciu ładowania litówek wiec informuje
Zwykły chiński bms przy trzech celach 3s ma ladowanie 12.6 +\-10%
Czyli z drugiej strony większość motocykli będzie przeładowywać. Troszkę.
Ale z trzeciej :) naprawdę nie sadze aby w tych bankowo chińskich akusach w temacie siedział mniej żółty bms.
Imo można to założyć.
M
dla lifepo4 to 4 cele każda po 3,2V w sumie 12,8V :)
sprawdzając dane akumulatora do CRF1000 2015-2017 firmy skyrich HJTZ14S-FP
maksymalne napięcie ładowania to 14.9V - aku jest dedykowany do CRF nie czytają dokumentacji motocykla?
w wolnej chwili postaram się pomierzyć ile maksymalnie regulator puści na aku, ale nie sądzę aby kiedykolwiek przekroczyło to wartość 14.4V
bukowski
21.12.2020, 21:33
ale 2015-2017 to był ołowiowy agm, a nie lifepo4
Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
ale 2015-2017 to był ołowiowy agm, a nie lifepo4
Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
regulator jest ten samo co 2018, gdzie jest już Li
bukowski
21.12.2020, 23:09
to by znaczylo, że albo któras NAT na zdupcone ładowanie, albo z tym cudowaniem z prądem przy lifepo4 to lipa jakas.
Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
wooocash
22.12.2020, 09:06
to by znaczylo, że albo któras NAT na zdupcone ładowanie, albo z tym cudowaniem z prądem przy lifepo4 to lipa jakas.
Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
Nat 2015-2017 ma alternator i regulator robiony pod kwasa/żela/agm i to działa w miarę dobrze bo pomimo umieszczenia akumulatora w najbardziej ciepłym miejscu motocykla(co raczej przeszkadza) jest na rynku bardzo dużo motocykli z oryginalnymi akumulatorami z 2015 czy 2016 rok. Po wprowadzeniu lijonów w 2018 nie zmieniono nic w układzie ładowania bo lijony, które są montowane w w NAT to do bólu proste konstrukcje nastawione raczej na mega rotację a nie dużą trwałość i mają głęboko w d... jakim prądem i napięciem są ładowane. Reanimowaliśmy lijona z 2018 roku i na stole ładował się nawet przy 12,5V i 0,2A, więc namiastka BMSa, która jest w środku zabezpiecza pewnie tylko przed wysokim napięciem.
od 2020 jest inny numer regulatora ale czy to tylko kwestia innej budowy zewnętrznej nie wiem w każdym razie napięcie jakie może dać regulator czyli 15.5V wyklucza większość zamienników Lion na rynku celowe zagranie ...???
ja mam w swojej CRF (z grudnia 2015r). jeszcze oryginalny akumulator i jak na razie ma się dobrze, też sądziłem, że to będzie lipa z tym miejscem na aku.
Po wprowadzeniu lijonów w 2018 nie zmieniono nic w układzie ładowania bo lijony, które są montowane w w NAT to do bólu proste konstrukcje nastawione raczej na mega rotację a nie dużą trwałość i mają głęboko w d... jakim prądem i napięciem są ładowane.
To, że co to znaczy, to dobrze, czy źle ?
Znaczy mało trwały, ale prosty w obsłudze ?
CzarnyCzarownik
22.12.2020, 13:29
Wątpię aby jakikolwie producent sprzedawał akumulatory litowe bez zabezpieczenia przed zbyt dużym prądem, temperaturą i napięciem.
W srodku też musi siedzieć układ ładowania co kontroluje napięcie na każdym ogniwie (litowca nie ładuje się jak pb dwoma kablami. Tam musi być opcja ładowania pojedynczych ogniw aby nie przeładować jakiegoś ogniwa gdy innej jest zbyt mocno rozładowane).
Litowce to naprawdę nie są żarty i jakby akumulator nie spełniał 1000 norm bezpieczeństwa to często na ulicach mielibyśmy rajderów niczym ghost rider :D
Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
wooocash
22.12.2020, 18:22
Wątpię aby jakikolwie producent sprzedawał akumulatory litowe bez zabezpieczenia przed zbyt dużym prądem, temperaturą i napięciem.
W srodku też musi siedzieć układ ładowania co kontroluje napięcie na każdym ogniwie (litowca nie ładuje się jak pb dwoma kablami. Tam musi być opcja ładowania pojedynczych ogniw aby nie przeładować jakiegoś ogniwa gdy innej jest zbyt mocno rozładowane).
Litowce to naprawdę nie są żarty i jakby akumulator nie spełniał 1000 norm bezpieczeństwa to często na ulicach mielibyśmy rajderów niczym ghost rider :D
Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
Piszesz w tej chwili o technologii aktywnej czyli BMS z nadzorem każdego ogniwa, gdzie indywidualnie może on włączać/wyłączać pojedyńcze ogniwa. Idealne rozwiązanie ale najdroższe w produkcji. W lijonach z NAT siedzi raczej technologia pasywna i BMS z jednym stycznikiem, który odcina wszystkie ogniwa jeśli coś jest niezgodne z zapisanym algorytmem.
wooocash
22.12.2020, 18:27
To, że co to znaczy, to dobrze, czy źle ?
Znaczy mało trwały, ale prosty w obsłudze ?
Prosty w konstrukcji raczej i przez to mało trwały... Ilość padniętych lijonów w Afrach to dla mnie szok. Nie licząc opowieści to w tym roku cztery razy byłem świadkiem jak w NAT z 2018 pada lijon, oczywiście bez żadnych oznak w stylu słabsze kręcenie, czy coś takiego... Po prostu gasisz(lub raczej gaśnie gdzieś w błocie) i przy próbie zapalenia jest echo, zero napięcia...
Trochę kolega o bms musi sie jeszcze poczytać, najprościej mówiąc w obudowie masz fizyczne 4 akumulatory które połączone są szeregowo, Balansowanie ogniw to główny cel bms. Ładujesz ognio napięciem 3,65v chyba każdy aku osobno musi miec taki sam poziom naładowania mimo różnej kondycji . Robi to bms mimo ze do słupków podpinasz 14,2V. Przyczyna awarii moze być tylko chwilowy spadek napięcia na jednym z ogniw wtedy bms odcina napięcie aby zabezpieczyć układ przed awaria naładowanie akumulatora często rozwiązuje problem.
wooocash
23.12.2020, 19:49
Trochę kolega o bms musi sie jeszcze poczytać, najprościej mówiąc w obudowie masz fizyczne 4 akumulatory które połączone są szeregowo, Balansowanie ogniw to główny cel bms. Ładujesz ognio napięciem 3,65v chyba każdy aku osobno musi miec taki sam poziom naładowania mimo różnej kondycji . Robi to bms mimo ze do słupków podpinasz 14,2V. Przyczyna awarii moze być tylko chwilowy spadek napięcia na jednym z ogniw wtedy bms odcina napięcie aby zabezpieczyć układ przed awaria naładowanie akumulatora często rozwiązuje problem.
Pałeł ja nie teoretyzuje czytaniem :) Zajmuje się litówkami zawodowo(dokładnie akumulatorami trakcyjnymi od 12v do 96V). 3.65 to graniczne napięcia ładowania dla tego ogniwa i tak naprawdę z punktu widzenia trwałości lepiej byłoby gdyby było to 3.5-3.55 ale w motocyklu leci się po maxie żeby jak najszybciej zbliżyć się do w pełni naładowanego aku. To wszystko kosztem temperatury czego litówka bardzo nie lubi. Balanser w który musi być wyposażony BMS w tej konstrukcji aku zastępuje komunikację pomiędzy lijonem a ładowarką/regulatorem gdzie nie ma możliwości komunikacji po magistrali CAN pomiędzy nimi. Oczywiście rozumiem, że wiesz, że ładowanie akumulatora a balansowanie akumulatora to całkowicie odmienne procesy :)
ok a jak się odnieść w takim razie do faktu iż regulator w CRF1100 może dać 15.5V a starsze modele CRF1000 14.4V
oba te napięcia wykraczają poza dopuszczalny zakres
1. przypadek akumulator nie jest w pełni naładowany więc stanowi jakieś obciążenie dla regulatora i alternatora i jeżeli to obciążenie jest większe niż może dać układ ładowania to napięcie spadnie do bezpiecznych wartości,
2. jeżeli akumulator będzie w 100% naładowany to co robi wtedy BMS ? odcina akumulator od układu ładowania? a elektronika pojazdu pracuje wyłącznie na układzie alternator/regulator?? a co z pulsacją napięcia z układu ładowania czy to nie przeszkadza dla układu zapłonowego, wtryskoweg czy ABS bo to w końcu dość wrażliwe układy.
bukowski
24.12.2020, 11:16
Mnie zastanawia, dlaczego moja 2016 nie doladowuje akumulatora. Zawsze słabo kręciła, ale od kiedy doładowałem porządnie, akumulator mimo 5 lat naładował sie do nominalnych wartości i trzyma napięcie.
Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
ok a jak się odnieść w takim razie do faktu iż regulator w CRF1100 może dać 15.5V a starsze modele CRF1000 14.4V
Wynika to z formy zapisu w instrukcji serwisowej 15.5 oznacza ze regulator jest uszkodzony jest to tam wyraźnie napisane jak sam regulator w crf1100 jes zaprojektowany nie mam pojęcia ale może być ze ładuje zmiennym napięciem czemu bym się nie dziwił specjalnie.
Co również sugeruje opisana procedura pomiaru napięcia ładowania
wooocash
25.12.2020, 12:46
1. przypadek akumulator nie jest w pełni naładowany więc stanowi jakieś obciążenie dla regulatora i alternatora i jeżeli to obciążenie jest większe niż może dać układ ładowania to napięcie spadnie do bezpiecznych wartości,
2. jeżeli akumulator będzie w 100% naładowany to co robi wtedy BMS ? odcina akumulator od układu ładowania? a elektronika pojazdu pracuje wyłącznie na układzie alternator/regulator?? a co z pulsacją napięcia z układu ładowania czy to nie przeszkadza dla układu zapłonowego, wtryskoweg czy ABS bo to w końcu dość wrażliwe układy.
1. Teoretycznie akumulator nie jest podzespołem, który obciąża układ tak jak np. żarówka czy czujnik, które mają podane konkretne parametry (wymagane napięcie i moc/prąd) i bez zapewnienia tych parametrów nie będą pracować. Regulator musi ograniczyć max. napięcie do określonej max. wartości aby nie zagotować akumulatora i robi to niezależnie od stanu naładowania akumulatora. Jeśli chodzi o prąd ładowania to do aku leci wszystko to co aktualnie nie zjada motocykl.
2.Pulsacja napięcia we współczesnych motocyklach nie powinna w ogóle występować. Regulatory napięcia powinny dawać stałe napięcie niezależnie od obrotów silnika, no chyba, że ktoś przegina z dodatkowymi gadżetami podłączonymi do moto i zakres obciążenia wykracza poza możliwości alternatora. Też jestem ciekawy jak działa układ ładowania w NAT z lijonem. W praktyce po osiągnięciu 3.65v na ogniwo, BMS powinien odłączyć akumulator od ładowania aby go nie zniszczyć bo nie sądzę, że w ten aku jest wbudowany układ , który potrafi po osiągnięciu np.3.55V obniżyć automatycznie prąd ładowania do 0,5A. Z drugiej strony sam układ może być tak zbudowany, że nigdy nie pozwoli na pełne naładowanie akumulatora w motocyklu. Sprawdzę to fizycznie na motocyklu jak skończy się u nas praca zdalna.
Teraz trochę praktyki. Zaznaczam, że pacjent to CRF1000L z 2017 a więc taka, która fabrycznie ma kwasówkę Yuasy. Tyle, że u mnie już od 1,5 roku siedzi tam LiFePO4 (a konkretniej BC Batteries BCTZ14S-FP-S). I na razie żyje...
Poniżej zdjęcie z ładowarki (Redox Gamma). Ładowanie w trybie LiFe prądem 2,5A, przy napięciu max ok. 14,5V trwało 136min 53sek. Naładowana pojemność to prawie 4Ah (całkowita pojemność tej baterii to ok. 4,5Ah).
wszystko fajnie tylko mu tu męczymy temat ładowania Lion przez regulator a nie specjalnie do tego celu przeznaczoną ładowarkę bo w tym przypadku to wiadomo jak jest - książkowo
ps. też używam redox gamma :)
wszystko fajnie tylko mu tu męczymy temat ładowania Lion przez regulator a nie specjalnie do tego celu przeznaczoną ładowarkę bo w tym przypadku to wiadomo jak jest - książkowo
ps. też używam redox gamma :)
nie wnikaj jest ok :P
https://scontent.fpoz4-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/133070339_3556849904421795_2737848028921055285_o.j pg?_nc_cat=101&ccb=2&_nc_sid=825194&_nc_ohc=859Z6c6xAhcAX-oM-o7&_nc_ht=scontent.fpoz4-1.fna&oh=bf59a342803859a60b05e34bbb304e84&oe=600BA398
napisane na aku ze 14,7V to max
bukowski
26.12.2020, 20:59
czekaj, ta litowka ma tylko 4,5 Ah? Ten typ tak ma? Kwasowa yuasa ma ZCP 7,2Ah.
Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
wszystko fajnie tylko mu tu męczymy temat ładowania Lion przez regulator a nie specjalnie do tego celu przeznaczoną ładowarkę bo w tym przypadku to wiadomo jak jest - książkowo
No ale przecież napisałem specjalnie, że używam to od ponad 1.5 roku na moto z 2017 roku, które normalnie miało Yuase kwasową (czyli teoretycznie regulator pod nią) i jest OK.
czekaj, ta litowka ma tylko 4,5 Ah? Ten typ tak ma? Kwasowa yuasa ma ZCP 7,2Ah.
Dokładnie 4.5Ah versus 11.8Ah w Yuasie
Większość LiFePO4 to jakaś połowa pojemności oryginału.
bukowski
26.12.2020, 21:50
no to do dupy, prąd potrzebny jest, szczególnie na dłuższych wyjazdach.
Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
no to do dupy, prąd potrzebny jest, szczególnie na dłuższych wyjazdach.
Oryginał Hondy od 2018 to 6Ah (zerknij na fotę, którą pałeł wstawił powyżej) więc doopy też nie urywa. Ja z tym problemu nie widzę dopóki jestem świadom, żeby nie podłączać milion odbiorników na postoju. Po drugie ze względu na powyższe (oraz DCT), na dłuższe wyjazdy zabieram mały jump starter, który jest także dodatkowym power bankiem.
bukowski
26.12.2020, 22:52
No dla mnie to kolejny argument przeciwko lifepo4. zastanawiałem się kiedyś nad zmianą, ale zdecydowały zgłaszane tu i ówdzie problemy z uruchamianiem z niskich temperatur, konieczność stosowania specjalnych ładowarek i ryzyko pożaru.
moja yuasa z 2016 odzyla, będę musiał sprawdzić czy nie mam jakiegoś problemu z ladowaniem.
Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
Bukowski Ale przecież te 6Ah choc raczej 72wh spokojnie wystacza a 120A CCA robi robotę. Twojim Problemem jest pradazerny alarm w crf prąd pobierany w spoczynku to 4mA zmierz u siebie i będziesz wiedział jak jest i dlaczego masz problemy z akumulatorem. W moim mituwisi prąd poboru mam jak na obrazku tak to tylko 11mA. A akumalator mam dużo większy niż ten w afryce co ciekawe dołożyłem woltomierz vdo i on sam sobie tylko 35mA ciągnie dodatkowo czyli 10h i sam pomiar napięcia powoduje ucieczkę 350mA
bukowski
27.12.2020, 08:49
Błędnie podałem 7,2 Ah, jednak fabrycznie jest 11,8 Ah, a to w porównaniu do 6Ah to jest 2x więcej...Natomiast nie zgodzę się z tym, że "wystarczy". W turystyce asfaltowej, owszem. Ale są sytuacje w czasie wyjazdów na zadupie, gdzie prądu potrafi zabraknąć.
Raz musiałem pchać moto na przejściu granicznym, po 1,5 h podjeżdżania i gaszeniu z hebla zrobił się zonk. W terenie, gdy się walczy, też czasem trzeba kręcić rozrusznik naście razy w ciągu godziny. Po glebie motor zwykle potrzebuje chwili dłużej, żeby odpalić. Na biwaku można zapomnieć się przy doświecaniu czy ładowaniu akcesoriów. Gdy siądzie ładowanie, zawsze można wypiąć lampę i jechać na samym aku.
Są przecież Buki i policjanci. I przepaści, w które można wpaść. I można zamarznąć na śmierć, i wylecieć w powietrze, i utonąć w morzu, i połknąć ość, i tak dalej.
Błędnie podałem 7,2 Ah, jednak fabrycznie jest 11,8 Ah, a to w porównaniu do 6Ah to jest 2x więcej...Natomiast nie zgodzę się z tym, że "wystarczy". W turystyce asfaltowej, owszem. Ale są sytuacje w czasie wyjazdów na zadupie, gdzie prądu potrafi zabraknąć.
Raz musiałem pchać moto na przejściu granicznym, po 1,5 h podjeżdżania i gaszeniu z hebla zrobił się zonk. W terenie, gdy się walczy, też czasem trzeba kręcić rozrusznik naście razy w ciągu godziny. Po glebie motor zwykle potrzebuje chwili dłużej, żeby odpalić. Na biwaku można zapomnieć się przy doświecaniu czy ładowaniu akcesoriów. Gdy siądzie ładowanie, zawsze można wypiąć lampę i jechać na samym aku.
Są przecież Buki i policjanci. I przepaści, w które można wpaść. I można zamarznąć na śmierć, i wylecieć w powietrze, i utonąć w morzu, i połknąć ość, i tak dalej.
zagłębiłem sie w serwisówke z crf1000l i tam masz taki zapis SPECIFIED CURRENT LEAKAGE: 0.66 mA maximum czaisz to jest problem dotyczący twojej Afryki znajdziesz z to w rozdziale 21/7 a w rozdziale 21-3 masz kolejność rozwiazywania problemów i tam prąd upływu masz na drugim miejscu po teście baterii 0,66mA to naprawdę mało
No dla mnie to kolejny argument przeciwko lifepo4. zastanawiałem się kiedyś nad zmianą, ale zdecydowały zgłaszane tu i ówdzie problemy z uruchamianiem z niskich temperatur, konieczność stosowania specjalnych ładowarek i ryzyko pożaru.
1. Wybuchały to Li-Ion, a nie LiFePO4
2. Wystarczy odczekać 10-15 sek od przekręcenia zapłonu i problem niskich temperatur w LiFePO4 jest rozwiązany (aku "rozgrzewa się" od zasilania moto np. świateł)
Raz musiałem pchać moto na przejściu granicznym, po 1,5 h podjeżdżania i gaszeniu z hebla zrobił się zonk. W terenie, gdy się walczy, też czasem trzeba kręcić rozrusznik naście razy w ciągu godziny. Po glebie motor zwykle potrzebuje chwili dłużej, żeby odpalić. .
Zgoda, że większa pojemność się czasami przydaje, ale zwróć uwagę na inne pozytywy:
- 3kg lżejsze moto,
- aku jeśli nawet jest sporo rozładowane jego podładowanie (czy to przez alternator czy ładowarkę) jest o wiele krótsze bo można je ładować znacznie większym pradem niż Yuasę. Zwróć uwagę co pisze na tej baterii z NAT od 2018, której fotę wstawił pałeł ("max charge rate 14.7V 35A). Jeśli twój alternator / ładowarka będzie ładować prądem tylko 5A to taka HY110 się naładuje od zera w lekko ponad godzinę. Zwykle nie doprowadzamy do pełnego rozładowania więc możemy założyć, że powiedzmy 30-minutowa jazda ładuje ci takie aku do maksa. Jeśli alternator daje np. 10A to nawet szybciej. Spróbuj w ten sam sposób i czas naładować Yuasę...
Jak lecisz gdzieś w Bartang czy inne ciekawe miejsce to od biedy możesz wziać takie dodatkowe aku LiFePO4. To tylko 900g i jest wymiarowo mniejszy od Yuasy (mój to jakieś 2/3 wymiarów OEM aku). Jeśli go nie będziesz używał w ogóle na tej wyprawie to przez rok spokojne utrzyma napięcie, bo to następna zaleta tej technologii.
CzarnyCzarownik
27.12.2020, 12:49
Może by jeszcze wykorzystać ten zapasowy akumulator i wstawiac go do namiotu na postoju. Byłaby ładowarka do elektroniki bez obawy rozładowania motocykla :D
Tylko za chwilę będzie trzeba do 3 kufrów alu dorobić advenczer przyczepkę aby to wszystko spakować :D
Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
wooocash
27.12.2020, 12:51
No ale przecież napisałem specjalnie, że używam to od ponad 1.5 roku na moto z 2017 roku, które normalnie miało Yuase kwasową (czyli teoretycznie regulator pod nią) i jest OK.
.
Układ ładowania w NAT od 2015 do 2019 jest taki sam. Po wprowadzeniu w 2018 lijonow nic nie zostało zmienione, motocykl katalogowo ma ten sam alternator i ten sam regulator... :)
GregoryS
27.12.2020, 13:09
Ja tam nie do konca wierze w czarnowidzenie w stylu "tanie lifepo" :) Na zasadzie ze BMS malo co ogarnia. Na chlopski rozum - glowe daje ze jest zylion norm dotyczacych takich aku - rowniez w kwestii bezpieczenstwa. A brak regulacji pradu/napiecia ladowania kazdej celi to proszenie sie o duze klopoty.
Argument ze "alternator podaje tyle i juz" jest sluszny, tak samo jak prosta ladowarke w telefonie nie obchodzi co telefon zrobi z tym napieciem/pradem. Ladowarka daje tyle i tyle i pomijajac wspolczesne wynalazki z komunikacja, na tym jej rola sie konczy. To BMS w telefonie jest rzeczywista ladowarka, tam nastepuje regulacja pradu i napiecia wzgledem poziomu naladowania baterii. Czy komunikacja z ladowara jest koniecza - dla niektorych producentow tak, bo tylko wtedy mozna korzystac z "szybkiego ladowania" - czyli jezdzie po bandzie gdzie dobrze zeby ladowarka "wiedziala" co sie dzieje. Niektorzy maja to gdzies i laduja szybko tez bez komunikacji. Ale czy komunikacja jest czy nie ma - kazda ladowara w jakims standardzie naladuje kazdy telefon. To BMS w telefonie decyduje ile i kiedy wezmie sobie z tego co daje ladowarka.
Nie wiem dlaczego mialoby to dzialac inaczej w wypadku LiFePo.
Sorki że wyskakuję z praktycznym info w tak pięknym teoretycznym wątku :D Cena atrakcyjna, w garażu dotychczas ładowarki do li/ion(fepo4) nie było, to i zanabyłem. Można kupić jeszcze taniej tutaj (https://www.motoautko.pl/product-pol-43588-Prostownik-z-mikroprocesorem-LI7-Li-Ion-AEG.html) ale ja na Allegro miałem darmową wysyłkę smart oraz naszparowane jakieś monety dzięki którym zapłaciłem za to tyle co za dwa kebaby.
Aku testowo podłączone (CRF1000D 2019), zbyt wiele sprawdzić nie mogłem bo w miarę regularnie jeżdżę ale doładowało mi do pełna w kilka minut i przy odczycie 14.4 V przeszło w tryb podtrzymywania. Odpiąłem, wrzuciłem do kufra ze szpejem i mam nadzieję nieprędko potrzebować.
Dzięki Szynszyll za namiar!
Ktoś ostatnio szukał automatu to podpytam , czy to obsługuje kwasowe ? Bo z opisu nie wynika.
Ktoś ostatnio szukał automatu to podpytam , czy to obsługuje kwasowe ? Bo z opisu nie wynika.
W treści ostatniego ogłoszenia jest taka informacja:
Ładowarka nadaje się wyłącznie do akumulatorów litowo-jonowych.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.