PDA

View Full Version : Nag³y problem z zasilaniem, spadek napiêcia akumulatora


Kaju
13.08.2020, 08:55
Hej

Sytuacja wyglada tak, zatrzyma³em siê przy sklepie na 2 minuty, chce odpaliæ i lipa :).
Woltomierz wskazuje od 6 do 8 V.
Pomy¶la³em akumulator pad³ albo ma zwarcie, ale sprawdzi³em go miernikiem i ma normalnie 12V.
Spadek nastepuje po przekrêceniu zap³onu. Starter nie reaguje w ogóle.
Narazie ustali³em ¿e jak wypnê bezpiecznik 15A to napiêcie na pod³±czonym akumulatorze to 12V, jak go w³o¿ê spada do 6-8V
https://cloud.screenpresso.com/CaZJb/2020-08-13_08h48_27.png

Mojego mechanika nie ma miesiac czasu :P Ratujcie :) Od czego zacz±æ sprawdzanie?

matjas
13.08.2020, 09:14
Je¶li aku ma NORMALNIE 12V to zasadniczo wypisz mu akt zgonu.

DanielRD07a
13.08.2020, 09:20
Sprawd¼ jaki obwód zamyka ten bezpiecznik. Je¶li masz pewno¶æ, ¿e aku dobre, to szukaj przyczyny w odbiornikach/przewodach/prze³±cznikach z tego obwodu. Na próbê pod³±cz prostownik do zamontowanego aku i sprawd¼ czy sytuacja bez zmiany

ArtiZet
13.08.2020, 09:33
Tak du¿y spadek napiêcia po obci±¿eniu i brak reakcji rozrusznika ¶wiadczy o Padnietym Aku

Kaju
13.08.2020, 09:39
Tak du¿y spadek napiêcia po obci±¿eniu i brak reakcji rozrusznika ¶wiadczy o Padnietym Aku

12,6 ma dokaldnie nie pamietam.

Ale próbowa³em te¿ go ruszyæ z kabli od samochodu i 0 odzewu.

ArtiZet
13.08.2020, 09:41
Woltomierz wskazuje od 6 do 8 V.
...
Spadek nastepuje po przekrêceniu zap³onu. Starter nie reaguje w ogóle.

Czego¶ chyba nie rozumiem ..??

Kaju
13.08.2020, 09:53
Czego¶ chyba nie rozumiem ..??
Pytaj :)

akumulator mam pod³±czony i wskazuje 12,6 wolta ale gdy przekrêcê stacyjkê automatycznie nastêpuje taki dziwny spadek do sze¶ciu potem lekko ro¶nie do o¶miu no i starter nie reaguje.
gdy pod³±czam kable rozruchowe od auta to równie¿ starter nie reaguje ale nie patrzy³em czy wystêpuje te¿ spadek napiêcia sprawdzê to za godzinê jak wrócê do domu

ArtiZet
13.08.2020, 10:02
Napiêcie mierzysz bezpo¶rednio na klemach ?? Klemy dobrze dokrêcone ??

Artek
13.08.2020, 10:04
Od³±cz swoje Aku.
Pod³±cz samochodowe.

Potem sprawd¼ masê na silniku.
Potem kostkê stycznika rozrusznika.
....

Kaju
13.08.2020, 10:18
Napiêcie mierzysz bezpo¶rednio na klemach ?? Klemy dobrze dokrêcone ??

Tak na klemach I dobrze dokrêcone oraz wyczyszczone.

Kaju
13.08.2020, 10:19
Od³±cz swoje Aku.
Pod³±cz samochodowe.

Potem sprawd¼ masê na silniku.
Potem kostkê stycznika rozrusznika.
....

Ok, postaram siê to odnale¼æ i sprawdziæ :)

matjas
13.08.2020, 10:20
Czy po w³±czeniu masz ciep³y rozrusznik?
Mo¿e masz sklejony przeka¼nik rozrusznika? Sprawd¼ zwierajac dwa posty M8 na automacie- mo¿e zaiskrzyæ ale zobaczysz czy rusza rozrusznik.
Schemat i jazda.
M

Kaju
13.08.2020, 12:19
Hmm nie wiem czy to nie przero¶nie moich zdolno¶ci elektronicznych :p
Sprawdzi³em i po podpiêciu tylko akumulatora od samochodu spadek nie nastêpuje ale i tak motor nie startuje.
Rozrusznik jest zimny ale nie wiem ile musia³by motor byæ w³±czony by siê ewentualnie nagrza³ od zwarcia?
Je¶li chodzi o przeka¼nik to zrobi³em na nim zwarcie, delikatnie zaiskrzy³o i nic siê nie sta³o. Bo rozumiem ¿e chodzi o z³±cza 1 i 2 z zdjêcia w za³±czniku?
Jak od niego od³±czam 4 pinowe z³±cze to przy przekrêconym kluczyki napiêcie wraca do prawid³owego ale to raczej normalne bo chyba tym odcinam ca³y pr±d w motocyklu :p
Czy jest jaka¶ opcja sprawdziæ ten przeka¼nik czy nie ma zwarcia ?
Masa na silniku jest

garbaty
13.08.2020, 12:25
Odepnij klakson i sprawd¼ jeszcze raz napiêcie przy w³±czonej stacyjce

Kaju
13.08.2020, 13:00
Odepnij klakson i sprawd¼ jeszcze raz napiêcie przy w³±czonej stacyjce

Niestety dalej spadek

matjas
13.08.2020, 15:39
Je¿eli zwarcie 1+2 z rysunku nic nie robi to sprawd¼ na krótko rozrusznik.
Upewnij siê multimetrem ze stycznik nie wisi.

Na ch³opski rozum odpinaj po kolei bezpieczniki i obczaj kiedy nie ci±gnie bokiem. Potem obczaj od czego bezpiecznik i sprawd¼ ca³y obwód.

Proste.
M

CzarnyEZG
13.08.2020, 15:51
Zobacz te¿, czy ruch kierownic± nie powoduje zmian spadku napiêcia lub innych takich - mo¿e byæ trza¶niêta wi±zka przy g³ówce ramy.

Kaju
13.08.2020, 17:22
Ok sytuacja wygl±da nastêpuj±co ;)

1. Je¶li jest podpiêty tylko akumulator samochodowy to ¶wiat³a i kierunki ¶wiec± a zwarcie ¶rub przy przeka¼niku powoduje zaskoczenie rozrusznika. Sam starter nie daje znaku ¯ycia.
2. Je¶li jest podpiêty akumulator motocyklowy to po odpiêciu tej wi±zki https://photos.app.goo.gl/vRAAmFvcTPPLJxRJ8
napiêcie nie spada ale jak chce w³±czyæ np kierunkowskaz to prze³±cznik szybko klika co oznacza chyba za s³abe napiêcie. Zwarcie srob M8 przy przeka¼niku nic nie powoduje.

Wygl±da na to ¿e to i wina akumulatora i jeszcze czego¶.
Bêdê dalej kombinowa³ we wtorek jak wrócê

Kaju
27.08.2020, 07:52
Podsumowuj±c :)

Aku by³ padniêty, prostownik go nie ³adowa³.
Wymieni³em przeka¼nik rozrusznika(mo¿e niekoniecznie).
Do tego by³ spalony jeden bezpiecznik od zap³onu i nie wiem czy to by³o od pocz±tku i niezauwa¿eniem czy spali³ siê podczas ju¿ kombinowania :P.
Przy okazji awarii poczy¶ci³em wszystkie wtyczki i sprawdzi³em po³±czenia.

Dziêki za pomoc.


PS: Ale widzê ¿e kolejna usterka w drodze :P nie wiem czy co¶ siê nie dzieje z pompa paliwa bo ju¿ 2 raz dzi¶ mi motor zgas³ i nie chcia³ odpaliæ ale to ju¿ na inny w±tek ewentualnie :)

Artek
27.08.2020, 09:58
W³a¶nie dlatego uwa¿am, ¿e du¿o lepszym sposobem jest prosta podmiana aku na inny. To najbardziej zawodne ogniwo w Afryce. Rzadko siê prawid³owo dba o aku a diagnostyka domowymi miernikami jest do dupy.
No, chyba ¿e w gara¿u mamy urz±dzenie do sztucznego obci±¿ania akumulatora.

matjas
27.08.2020, 10:10
Tak szczerze to nawet obci±¿nice s± nie do¶æ dok³adne w przypadku uk³adów z CANem gdzie chwilowy spadek potrafi wywaliæ kompa na plecy i nic nie dzia³a i sypi± siê b³êdy - dopiero sprawdzanie oscyloskopem pokazuje, ¿e rozruch potrafi obci±æ napiêcie poni¿ej 6V na 200ms. Wystarczy.

W temacie aku pisa³em na pocz±tku. Poza tym... s³abe aku dobija nienow± instalacjê bo ma bardzo du¿y pobór przy pocz±tku ³adowania. O tym te¿ trzeba pamiêtaæ.
Przy obecnych cenach akumulatorów nie ma problemu aby wymieniæ profilaktycznie bateriê w naszych starych sztruclach co 3 lata i mieæ z bañki.
Za obs³ugowy /taki wybra³em ¿eby widzieæ co siê w nim dzieje/ dupny aku Varty do GL1200 da³em w ub tygodniu 170PLN - wolê mieæ pewno¶æ, ¿e tu jest ok. Je¶li za trzy lata da Bóg podejmowaæ podobn± decyzjê to po prostu go wymieniê ot na wszelki.

M

marecki999
01.09.2020, 15:16
Niemal dokladnie 3 lata od zakupu nowego aku (exide) i podabna syt u mnie tydzieñ temu...
Na 2 afry krêcimy siê w ko³o komina ... po ok 50km do¶æ rzwawej jazdy po do³kach dziurach itp... nagle na równym asfalcie woltomierz pokazuje na zmianê 6- 8 -13 mruga ch wie co mu tam dolega ale afra jedzie... zatrzymuje siê gasze... i koniec pr±dów...
Pierwsza my¶l klemy siê poluzowaly mo¿e kostki... albo regulator albo aku... niestety ma³o pomaga dokrecanie,czyszczenie.
Kontrolki siê pala rozrusznik nie krêci. Pale na pych daje radê przejechac 14kilometrów momentami na woltomierzu 14 czasem 6 czasem nic...i koniec jazdy.
Wsiadam na afre kolegi lece po 2gi aku do gara¿u inny ale wchodzi.
Cyk - Palê - ³adowanie jest - wracamy na dom.
W gara¿u sprawdzam jeszcze raz masy ,koski ,montuje nowe aku i jak narazie (tfu tfu:) nic z³ego siê nie dzieje.
Stary akumulator nie reaguje na ¿aden prostownik.
Trup.

Kazmir
01.09.2020, 17:38
Stary akumulator nie reaguje na ¿aden prostownik.
Który¶ ³±cznik celi pad³, a pomaga mu niestety ten temat
po ok 50km do¶æ rzwawej jazdy po do³kach dziurach itp...;)