View Full Version : Termostat, ale nie zjedzony. W czym problem?
Witam.
Zająłem się wzmiana termostatu, ponieważ od jakiegoś czasu na wskaźniku temperatury nie dźwiga się strzałka. Chyba ze stoję długo na światłach, wtedy dochodzi do polowy.
Wniosek mógł być jeden. Termostat.
Jako ze ja jeszcze go nie zmieniałem, a mam Hondę już 8 lat, myślałem ze zjadło termostat. Ale tak nie jest. Jest w pozycji zamkniętej.
Wygląda on tak:
https://s6.ifotos.pl/mini/IMG202005_qaqwxxq.jpg (https://ifotos.pl/z/qaqwxxq/)
https://s6.ifotos.pl/mini/IMG202005_qaqwxnx.jpg (https://ifotos.pl/z/qaqwxnx/)
https://s6.ifotos.pl/mini/IMG202005_qaqwxne.jpg (https://ifotos.pl/z/qaqwxne/)
https://s6.ifotos.pl/mini/IMG202005_qaqwxns.jpg (https://ifotos.pl/z/qaqwxns/)
https://s6.ifotos.pl/mini/IMG202005_qaqwxer.jpg (https://ifotos.pl/z/qaqwxer/)
Francuski : Calorstat , 82 st, n-1,v 2306.
Kto jest winny? Gdzie szukać?
PS: zrobiłem test z wrzątkiem. Nie ruszył się nawet na milimetr. Ale w takim razie powinienem mieć zawsze za dużą temperaturę a nie za niska.
Po pierwsze to usuń ten zaworek z małego otworka to jest termostat przeznaczony do układu z małym obiegiem którego w Afryce nie ma. Zobacz jak daleko silnika jest termostat i jak niby temperatura płynu ma dochodzić do niego oraz czujnika temperatury jeśli całkowicie blokuje przepływ?
Myślę że usuwanie tego zaworka nie ma już sensu. Tego termostatu nie będę już zakładał.
A co do odległości od silnika, to jest w takim samym miejscu jak i w innych afrykach.
Mnie zastanawia jak "przelatałem" tyle gorących dni na zamkniętym termostacie i nic się złego nie stało.
Bez drożnego otworka wskaźnik nie pokaże prawidłowo temperatury, po prostu jak Ci woda uwięziona w cylindrach zaczynała wrzeć to się przemieszała i wtedy temperatura dochodziła do termostatu może się nawet otwierał on potrzebuje na to chwilę czasu.
Włożyłem termostat do wrzątku i leżał tam parę minut. Bez efektu. Być może jeszcze w zeszłego lato jakoś działał. Kto wie. Ale z tym zaworkiem to dla mnie zagadka.
Wszystko jest nowe tylko raz.
Kup kolejny i zamelduj o postępach :D
Tak właśnie zrobię, ale mój lekko analityczny łeb chciałby wiedzieć jak do tego doszło.
Kupiłem teraz oryginał. Zarówno on jak i zamiennik koreański otwiera się po kilkunastu sekundach we wrzątku. Kup porządny, ja preferuję oryginały, a problem zniknie. To bardzo ważna część i upierdliwa w naprawie w trasie. Wiem bo robiłem w Rosji na parkingu.
Kupiłem termostat dedykowany do XRV MotoRad. Ma zaworek więc teoria, że trzeba usuwać może nie jest najwłaściwsza? Wczesniej zalozylem od Tico i momentalnie w korku wskazówka szła do góry aż do włączenia wentylatora. Ktoś miał do czynienia z termostatem ze zdjęcia?
Po pierwsze to usuń ten zaworek z małego otworka to jest termostat przeznaczony do układu z małym obiegiem którego w Afryce nie ma. Zobacz jak daleko silnika jest termostat i jak niby temperatura płynu ma dochodzić do niego oraz czujnika temperatury jeśli całkowicie blokuje przepływ?
Yyy, że jak nie ma krótkiego obiegu??? Właśnie krótki obieg daje sygnał termostatowi , że za gorąco i ma się otworzyć i puścić krótki obieg na długi obieg. Dlatego sprężyna termiczna jest zawsze po stronie silnika w krótkim obiegu i to ona daje jej sygnał otwarcie. Widziałem już termostaty zamontowane sprężyna do chłodnicy i się gotowało.
Ten zaworek jest tylko do odpowietrzenia krótkiego układu i ma tam zostać, bo inaczej krótki obieg jest nieszczelny i dłużej silnik się nagrzewa. Wiem, w niektórych termostatach nie ma tego zaworka i po prostu mała ilość krótkiego obiegu idzie na długi i działa jako odpowietrzenie, ale po co wypuszczać ciepłą wodę z silnika który dopiero się nagrzewa?
Ponawiam więc pytanie., Czy Afryka serio nie ma krótkiego obiegu???
A do trampka PD10 to jaki termostat kupić? Bo zdaje się, że u mnie się nie domyka - jakoś długo bardzo się moto nagrzewa. Miałem kilka transalpów i nigdy tak nie było. Nawet w zimnie po 2-3km się wskazówka podnosiła. Tu aby się jako tako zagrzał to 15km muszę kręcił.
Tzn. chodzi mi o to jaki zamiennik - myślałem o tym MotoRAD z riderparts od Artura.
Coś innego godnego polecenia?
Zimny, pewnie ten zaworek masz wywalony (bo tak się robi) i Moto się wolniej nagrzewa ;)
Fazik, znaczy że śwajcary też kombinują :D
Sprawdzę termostat i się zobaczy.
Tak właśnie zrobię, ale mój lekko analityczny łeb chciałby wiedzieć jak do tego doszło.
Nic specjalnego. Wosk z siłownika się ulotnił:D
Ponawiam więc pytanie., Czy Afryka serio nie ma krótkiego obiegu???
Fassi jesteś kumaty w tym języku:) Widzisz tu krótki obieg?
105627
105628
Jeszce co do sprawdzania działania termostatu. Samo otwieranie i zamykanie w odpowiednich temperaturach to jeszcze nie wszystko. Skok talerzyka jest też ważny.
Kazmir! No nie widzę krótkiego obiegu, więc zwracam honor, sorry. Pompa ciśnie "na ścianę". Czy w termostacie afrykańskim jest wosk? Chyba sprężyna bimetalowa albo?
myślę, że to nie jest typowy krótki obieg bo termostat jest poza blokiem silnika, ale swoistą rolę, krótkiego obiegu może pełnić jedna chłodnica. dopiero termostat dołącza drugą.
domniemuję bo ten schemat nie jest bardzo przejrzysty.
m
Pada deszcz;) to bawimy się dalej:)
Jak ktoś rozbierze Afrykę to sam zauważy że bez sprawnego otworka przepływ jest całkowicie zablokowany a woda stoi i dlatego oryginalny go ma.
bez sprawnego otworka przepływ jest całkowicie zablokowany a woda stoi i dlatego oryginalny go ma.
I zaczyna robić się jaśniej:) Ten otworek to taki pseudo krótki obieg?;)
Nie ma krótkiego obiegu bo idzie na główne chłodnice jest specyficzne rozwiązanie dławienia przepływu na które nawet producenci termostatów nie są przygotowani.
I nie oczekujcie że prawidłowo wskazówka będzie zawsze w połowie przy tym układzie ona ma się mieścić między skrajnymi zakresami. Na mrozie dobrze zasłonić lewą chłodnicę bo inaczej trzeba wg manuala zmienić świece jako recepta na niedogrzanie.
DanielRD07a
30.03.2021, 08:54
Sam z ciekawości zajrzałem, dzięki za inspirację
Wymieniać czy jeszcze sezon obskoczy? :D:D
https://lh3.googleusercontent.com/Tm4r1BL7rX9keBgmV1AwIFQPmkaipVY34I2789SPqpvOVYop4n QY8qlvRqJQIDd2qj9-cIy--cYW5KlcctP3bhG9hjE1k1fL0HodaqjuY1G3uKdLwZcF1COI0UW wnLCiP0EErvee9HUQsWrwOlsMi0JyqGeh0RKnjl_NPdh5opC5z-Kb2mmAgMUMnLN5vgsmCqbwMmJ2eDVZnIjXJWtM9BjS9H16c1-CmjFQ6Je7nhlFf4e8auwzv7IGnrB6Fqquf5EUC-VDaLwfUlc1HzWzUBGxO9Og0OULkNbkORT1a9iUXWitZxDiXEL5 BJz_cOUTdchKdFPBRDm_tg1o9VP0F71mIZ1gfEXwC_3q2Co9bM EBN5rhbxceE0AE913J2IHmiF_vN-PP93CqdqwYkcXpKAg6HdY3VAF9ltsLstQaEp5dV3xiB4NoiFLz i-O2Wg7UfpkhgtQT2XoR5Hju0IEVcljd9vtFgD_1Iep85Ev7awsF E0D0PS8BdZrRCxK6QIMiQUs5lSM43vRm8oznSgBSM2NKPuaFq8 WtvBkDNPMfoUOy07-gqIeHH76ByKUofc1LEN0Db4DqVq57jNeURB2m0H_g8Za--L_RUo4peFUlSukJVoEcPchktUnP0yU-jtxDUa9EngLUvQ2MJ1PMy8LA-KIADVtkzBgN5GcR6_orwuvIHnTKRlvodAnQo7CXuUaLbE8lE4C 0nRjAfDL32xMCqF_I=w628-h626-no?authuser=0
jak już miałbym to na wierzchu to bym się nie zastanawiał ani chwili...
będzie Ci się chciało tam ryć znowu?
m
DanielRD07a
30.03.2021, 09:52
Już zamówiony drugi. Nie spodziewałem się, że może być aż w tak słabym stanie
Potestowałem termostat z MotoRad. Działa tak samo słabo jak z Tico. Wskazowka wstaje po ok 1.5km. W mieście w korku wskazowka wyraźnie się podnosi pod czerwone pole. Trzeba delikatnie spiłować górną krawędź, proponuje wymienić oring z górnej pokrywy bo u mnie był już kwadratowy i rozpadł się w rękach. Płyn też proponuje spuścić przy pompie wody gdyż przy demontażu termostatu może wpaść w otwór gniazda świecy...:mur: Powyższy termostat kosztuje 4 razy więcej od Tico więc chyba nie warto przepłacać. Następny wstawię oryginał bo raczej będzie gwarantował poziom wskazówki poniżej środka skali jeżdżąc w mieście. Na lewą chłodnice pójdzie dodatkowy wentylator.
Majo, też zakupiłem taki z MotoRad. Miałem nadzieję że będzie dobry.
W lecie w mieście zawsze trampek 600 czy 650 miał temp powyżej połowy skali. Myślałem że to typowe... To nie vstrom gdzie temp zawsze idealnie w środku skali, tam układ chłodzenia to bajka.
U mnie to raczej jest tak że termostat chyba puszcza od razu - wskazówka podnosi się nie po 1,5km a po powiedzmy 10 przy ok 10 stopniach na dworze. Lewa chłodnica nagrzewa się podobnie jak prawa na jeszcze niedogrzanym silniku.
Mam nadzieję że ten MotoRad jednak będzie ok. Naprawdę coś tam trzeba spiłować?
Pozdrawiam
Zimny
Musisz dopasować do budowy. U mnie po montażu teoretycznie było ok a ciekło na łączeniu. Może to kwestia oring.
Też mam tego MotoRada kupionego do Trampka już ze 2 tygodnie temu, jak mi wskazówka po 30km jazdy ciągle stała na 1/4 zakresu.
Jeszcze nie montowałem, a teraz się zastanawiam czy go w ogóle tam wkładać.
Na trasie jest ok. Problem jest w mieście.
A to w takim razie zamontuję, bo do miasta się nim nie wybieram :)
Też mam tego MotoRada kupionego do Trampka już ze 2 tygodnie temu, jak mi wskazówka po 30km jazdy ciągle stała na 1/4 zakresu.
A to jak masz na 1/4 to ok generalnie. U mnie po 10 czy 15 km ledwo dochodzi do tego zakresu właściwego.
Zawsze jak jeździłem trampkami to normalna temp w trasie to była 1/4-1/3 skali a w mieście w korku do 3/4 i wentylator. W lesie też :)
Majo, dzięki za podpowiedzi. Uszczelkę też kupiłem nowa.
Pozdrawiam
Zimny
To może mój wcale nie jest zepsuty ? Myślałem, że temperatura powinna być równo na środku w połowie skali, jak w samochodzie. Sprawdzę dokładnie jeszcze raz jak się trochę cieplej zrobi.
To może mój wcale nie jest zepsuty ? Myślałem, że temperatura powinna być równo na środku w połowie skali, jak w samochodzie. Sprawdzę dokładnie jeszcze raz jak się trochę cieplej zrobi.
Sudden, no właśnie Trampki mają nieco inaczej. W AT jest to do uzyskania być może ale żaden z 4 czy 5 trampków które mialem nie miał takiego czegoś jak stała temp w środku skali jak w aucie.
Było zawsze tak jak pisałem, w normalnej jeździe od 1/4 do połowy skali. W korkach latem pod 3/4.
Tak jak w aucie to jest w DLu 650. Masz tam 5 kresek i normalna temp to 3 kreski. Zawsze i wszędzie. Raz jeden jedyny udało mi się doprowadzić do 4 kresek w korku przez 40min przy 35 stopniach. Tam perfect ten układ działa. Aaa, jadąc szybko przy minusowych temperaturach czasem spadło na 2 kreski na chwilę ale to incydentalnie.
Trampek to zupełnie inna bajka w tej kwestii :)
Jak Kiedyś lecieliśmy na 3 Afryki przez zakorkowany Kiszyniów przy temperaturze ok 35C to wentylatory się nie zatrzymywały. W pierwszej XRV miałem prawdopodobnie oryginalny termostat i wydaje mi się, że wskazówka tak nie wariowała, a i na trasie była w 1/4 stali, ocenie przy Tico-Motorad jest na 1/3.
Jak Kiedyś lecieliśmy na 3 Afryki przez zakorkowany Kiszyniów przy temperaturze ok 35C to wentylatory się nie zatrzymywały. W pierwszej XRV miałem prawdopodobnie oryginalny termostat i wydaje mi się, że wskazówka tak nie wariowała, a i na trasie była w 1/4 stali, ocenie przy Tico-Motorad jest na 1/3.
Majo, a może to jest kwestia tego otworka z początku wątku? Tzn jeśli jest zatkany to właśnie trzyma wyższe temp i nic nie puszcza do momentu otwarcia.
Nie znam się ale wydaje mi się że to może mieć wpływ na to właśnie wariowanie wskazówki i większe wahania temp?
ten otworek to jest według mojej wiedzy otwór techniczny odpowietrzający i NIC mu do prawidłowego funkcjonowania termostatu i układu w fukcji wzrostu temperatury.
pomyśl w jaki sposób chciałbyś zalać układ glikolem gdyby tego otworu nie było??? termostat jest przecież zamknięty na głucho.
te otwory muszą tam być. są nawet takie z przetkniętym drucikiem, który nie pozwala na zarastanie tego otworka poruszając się podczas pracy silnika.
W GL też mam nowy porządny termostat i wskazówka pływa sobie po skali jak się jej ppodoba. BA! jak dobrze odkręce to czuję, że cieplejsze powietrze leci na nogi :D
m
No tak, ale układ zalewasz i kontrolujesz po nagrzaniu / dolewasz do zb. rezerwowego. Wtedy termostat jest już otwarty.
Piszę też po ostatnich doświadczeniach - w ciągu roku odbierałem dwa auta z warsztatów (robota wymagała rozpięcia ukł. chłodzenia) i po dojechaniu do domu wymagały dolewki.
Ok, czyli podsumowując, jak sobie ten termostat wyjmę z pudełka tak mam go zamontować nic nie kombinując? :)
Matjas. W GLu to ty masz pewnie jakieś nawiewy, radyjko, lodówka :D pełen wypas. po co się na jeżdżącą ascezę chcesz przesiadac? W sensie xt :o
Betu ten termostat z pierwszego wątku jest do Tico, też taki zakładałem made in France, prawidłowo spiłowany z góry. Ten mały zaworek działa jak dźwignia. Wg mnie otwiera się kiedy płyn idzie z chłodnic na obwód przez termostat i wspomaga szybsze otwarcie termostatu. Zimny, jeżeli oring wystaje ciut powyżej rowka to powinno być ok. Odpal moto przed montażem zbiornika i zobacz czy nie ma wycieku spod pokrywy termostatu od strony silnika. Jak wyjmiesz z pudełka to połóż do na górnej obudowie pokrywy termostatu, powinien przylegań do rantu bez szpary.
Zimny, jeżeli oring wystaje ciut powyżej rowka to powinno być ok. Odpal moto przed montażem zbiornika i zobacz czy nie ma wycieku spod pokrywy termostatu od strony silnika. Jak wyjmiesz z pudełka to połóż do na górnej obudowie pokrywy termostatu, powinien przylegań do rantu bez szpary.
Dzięki majo, już mam jasność co i jak. Tak zrobię.
Matjas. W GLu to ty masz pewnie jakieś nawiewy, radyjko, lodówka :D pełen wypas. po co się na jeżdżącą ascezę chcesz przesiadac? W sensie xt :o
Bo słabo po piachu idzie, i jak lecę bokiem to mi się kufry odpinają :haha2:
Dojazd do Białego w ub roku to był pierwszy i jedyny raz kiedy musiałem ją podnosić ale ja zawsze ku..wa wjeżdżam tam przez jakąś drogę pożarową.
m
Złożenie termostatu z zaworkiem jednokierunkowym jest analogiczne do zaciśnięcia zacisku śrubowego na wężu, czy silnik to wytrzyma? oczywiście ale czy występujące wtedy różnice temperatury wody i obciążenie wałka pompy będzie tym co założył konstruktor? Można też dołożyć wężyk między wejściem termostatu i wlotem pompy wtedy stanie się on typowym układem z krótkim obiegiem i nietypowe zachowania można pożegnać.
W samochodzie Mazda 121 Japończycy też zastosowali układ chłodzenia w którym wskazówka pływa sobie podczas jazdy ale walnęli na środkowym zakresie napis NORMAL i tak samo Honda powinna była zrobić we wszystkich swoich starszych motocyklach.
Jak się powoli jedzie to powietrze tworzy w chłodnicy "korki powietrzne" i woli opływać cały motocykl niż przeciskać się otworkami tak więc wentylator od tego jest żeby się kręcić a dopóki wskazówka nie bywa na czerwonym to nie ma się czym martwić.
Tezla zastanawiam się tylko po co ten zaworek znajduje sie w termostacie dedykowanym do danego modelu motocykla...np. MotoRad? Oryginał też ma ten zaworek?
Oryginał ma otworek o średnicy 3mm.
Znajduje się bo to normalny element termostatu współpracującego z krótkim obiegiem dobrali wg gabarytów, temperatur i nikt nie wpadł że Honda rozwiązała układ chłodzenia inaczej od reszty świata.
zastanawiam się tylko po co ten zaworek
To moja teoria;) Powiedział mi o niej dziadek, a dziadkowi powiedział stryjek....
Jak już wszyscy zauważyli nie ma tu obiegu krótkiego. Zatem przy szczelnym zaworze termostatu i braku otworka układ jest zamknięty i nie ma krążenia płynu w obwodzie chłodzenia silnika.
Odpalmy, wsiadamy i jedziemy. Silnik się nagrzewa bo płyn stoi - termostat zamknięty. Przewody gumowe, jak i termostat są chłodzone przepływającym powietrzem (silnik nie bo to jest "termos" w pewnym sensie) Pompa wodna mieli płyn, który w niej stoi - brak obiegu.
Gorący płyn w silniku zwiększa swoją objętość....
Nie sądzicie, że to dziwna sytuacja? Silnik się prawie gotuje, a termostat zamknięty? Moim zdaniem otwór jest potrzebny, by zapewnić minimalny przepływ, a tym samym pojawi się minimalny obieg w układzie chłodzenia.
Ten minimalny obieg sprawia, że nie ma gwałtownego otwarcia termostatu, ani nie ma tendencji do tworzenia się korków wynikających z dużej różnicy temperatury.
Zgłupłem zatem z tym zaworkiem alias otworkiem...? To mam coś z tym robić przed zamontowaniem czy nie?
http://sklep.riderparts.pl/produkt/termostat-honda-19300-ke8-000-motorad-oem
o taki termostat.
105739
Pozdrawiam
zimny
IMHO nic. Jeszcze lepiej bo masz "wykałaczkę" w tym otworku! Nie zarośnie.
https://www.xrv.org.uk/threads/rd07-thermostat-orientation-does-it-matter.149657/
Temat zaworka się chyba rozwiązał.
Bleed - odpowietrzenie...
Oczywiście! Przy zalewaniu układu będzie dużo łatwiej!
A oto cały sprawca zamieszania. Z porad praktycznych. Odciągany strzykawką (setką + wężyk) z chłodnicy 200ml płynu + 50ml z dolnej obudowy termostatu i jest czyściutko i kulturalnie. Dobrej zabawy.
Majo, dzięki za porady - zrobiłem jak mówiłeś, tylko ja spuszczałem cały płyn bo musiałem wymienić pompę wody :mur:
O co chodzi z tym dynksem z Twojego zdjęcia? W sensie wywaliłeś go z termostatu? W tym co miałem termostacie go nie było - to chyba oryginalny hondowski, o dziwo był zamknięty.
Porównałem i pogotowałem ten MotoRad z oryginałem i jest tak (pożyczyłem od ojca termometr elektroniczny z sondą który najczęściej pracuje w temp ok 78,5-79 :D:D ). Efekty:
- motorad zaczyna sie otwierać przy ok 83, pełne otwarcie ok 89 i wtedy jest to ok 10mm.
- stary termostat zaczyna się otwierać ok 86 i pełne (chyba) otwarcie przy ok 93, ok 5-7mm tylko.
Zatem wymieniłem, tylko w oryginalnym była dziura a w Motorat w niej ten dynks który od jednej strony pod ciśnieniem zapewne blokuje przepływ.
Zgodnie z tym co pisane - nie wywalałem go ale nie wiem czy słusznie. Z tego co teraz doczytałem to trzeba to było wywalić aby było jak w ori termostacie...
Efekty:
- na starym termostacie obie chłodnice robiły sie ciepłe już na ssaniu niedługo po zapaleniu, prawa bardziej lewa mniej. Po ok 5 min pracy wskazówka ledwo się unosiła, chłodnice ciepłe. Dojście do zakresu roboczego na postoju to około nie wiem.... 10-15 min. W czasie jazdy przy 10 stopniach przy 100kmh wskazówka spadała poniżej zakresu roboczego.
- na nowym termostacie - po odpaleniu przez jakiś czas chłodnice obie są zimne. Po około 5 min wskazówka wchodzi w zakres roboczy, chłodnice obie nadal zimne. Gdy wskazówka dojdzie do ok 1/5 zakresu roboczego obie chłodnice zrobiły się ciepłe, w zasadzie podobnej temperatury. Po około 20-25 min pracy na jałowym wskazówka przy ok 3/4 zakresu roboczego i załącza się wiatrak.
Na moje, to dziwne o tyle że ori termostat był zamknięty, ale może coś się zacinał. To chyba teraz jest OK? Ale nurtuje mnie ta dziura i dynks - tam jak termostat puszcza to woda płynie od dołu gdzie jest sprężyna czy od góry? Sorry za głupie pytanie ale nie babrałem się nigdy z układem chłodzenia.
Parę fotek:
https://i.imgur.com/enYP8WV.jpg
https://i.imgur.com/GYJFQhk.jpg
https://i.imgur.com/8QROpF3.jpg
MotoRad wymagał zeszlifowania od góry ok 2mm aby wszedł idealnie jak fabryczny do obudowy w Trampku.
Porada praktyczna - aby wygodniej było składać i uszczelkę nową ułożyć w górnej obudowie termostatu polecam posmarować ją punktowo czarnym silikonem silnikowo w 3-4 miejscach. Wtedy trzyma sie obudowy i nie wypada przy składaniu.
Czy powinienem pruć moto i z termostatu MotoRad ten dynks wywalić?
Pozdrawiam
zimny
ps. a propos pompy wody wspomnianej na początku, lepsze ciekawostki odkryłem w swoim moto:
https://i.imgur.com/gZY8gJ7.jpg
:mur::dizzy:
Czyli ciekło i "ktoś" zakleił przed sprzedażą.
Mina.
Pompę regenerowałeś czy ...?
Ale jak ładnie zaklejone :)
Tak się zastanawiam, czy tej wyciek nie idzie wtedy do oleju?
Otwory kontrolne nie powinny być zaślepione.
Dzięki nim widać, czy któreś uszczelnienie nie jest walnięte i nie ma przecieku.
ps. z dawnego mojego podwórka czyli czołgowych silników to w technologii jest zapis, kiedy i ile może kapać. Często pompy musiałem wymieniać właśnie ze względu na wycieki. Wymiana uszczelniacza w dalszym etapie i po sprawie. Upierdliwe to było, gdy trzeba było to robić na zabudowanym wozie (czołgu) przez właz przy wahaczu...
Otwory kontrolne nie powinny być zaślepione.
Dzięki nim widać, czy któreś uszczelnienie nie jest walnięte i nie ma przecieku.
Oczywiście tak jak ramires pisze - jest sobie uszczelniacz od strony silnika i od strony pompy. Jak coś kapie to wiadomo że któryś uszczelniacz puszcza i dalej loteria ile wytrzyma. Otwór jest po to aby się woda z olejem nie zmieszała.
Artek - kupiłem w ciemno bardzo ładną używkę z PD06 z gwarancją rozruchową. Po godzinnych testach na postoju, jest sucho. Mam nadzieję że pochodzi - dziś/jutro testy drogowe. Wirnik w tej obracał się ciężej niż w starej więc domniemuję że uszczelnienia są ciaśniejsze. Tą starą mam wyjętą i mogę ewentualnie popróbować regeneracji - co jak wiemy nie jest zbyt proste i trza rzeźbić.
Wracając do tematu - podpowiedzcie odnośnie tego termostatu :confused:
Pozdrawiam
zimny
Czy powinienem pruć moto i z termostatu MotoRad ten dynks wywalić?
Jak ten dynks wygląda z drugiej strony termostatu?
Ten dynks wrzuciłem. Wskazowka podnosi się po ok 5km, wcześniej po 2. W korku jest dużo lepiej. Serwisowka nakazuje termostat bez dynksa.
Oryginalny termostat nie ma wynalazku w otworku więc i jak wywaliłem by było w jak oryginale. Wymiana była w 2005 roku i działa do dziś.
No i nie potrzebowałem do tego wielu stron dewagacji i rozmyślań zostawiać czy wyrzucić.
No i nie potrzebowałem do tego wielu stron dewagacji i rozmyślań zostawiać czy wyrzucić.
Gratulacje.
Po 200km z tym zaworkiem - działa, normalnie..choć pewnie nie tak jak Hąda przewidziała. Przy kolejnej okazji rozbiórki moto wywalę ten dynks.
A ja bym zostawił. Silnik będzie się krócej nagrzewał co przełoży się na mniejsze spalanie przy dochodzeniu do roboczej temperatury silnika. Szybsze przejście do temperatury roboczej mniejsze zużycie silnika. To nie będą jakieś kosmiczne różnice, ale grosz do grosza.....;):)
Conorian
07.04.2023, 12:27
Odgrzeję trochę kotleta, co by rozwiać wątpliwości zaworka w termostacie.
Z racji grzebania przy moto i faktur, że termostat był na wierzchu wymieniłem oryginalny z otworkiem na termostat od Tico firmy Motorad (temp. otwarcia 82°C) z zaworkiem w otworku.
Z racji tego, że mam dostęp do kamery termowizyjnej Bosch GTC 600:
https://i.ibb.co/JcpZF1Q/BOSCH-Professional-GTC-600-C-zestaw.jpg (https://ibb.co/zm2dHMJ)
postanowiłem sprawdzić jak silnik zachowuje się z tym zaworkiem, czy przez przypadek przez znikomy przepływ przez brak otworka w termostacie w głowicach i cylindrach nie wskakuje zbyt wysoka temperatura.
Temperaturę mierzyłem na powierzchni głowic i cylindrów (lewa strona bo z prawej pomiar był przekłamany przez emisję ciepła z kolektorów). Jest to jakieś przekłamanie ale na poziomie bardziej 5-10°C a nie 30 czy więcej.
Temp. otoczenia ~15°C.
Motocykl odpaliłem i rozgrzewałem przy obrotach ~2 tyś.
Po około 3 min silnik miał 44°C a po 6 około 70.
Po osiągnięciu 82-84°C termostat się otworzył i odpalił obieg na chłodnice.
W związku z powyższym moim zdaniem nie ma potrzeby usuwać zaworka gdyż nie powoduje on nadmiernego wzrostu temperatury w silniku w fazie rozgrzewania a dzięki niemu silnik ładnie się rozgrzewa.
Badanie tendencyjne , a żeby było rzetelne zrób identyczne z termostatem bez magicznego zaworka, w identycznych warunkach otoczenia.
Powtórz próby po kilka razy dla każdego termostatu dla sprawdzenia powtarzalności a potem pospisuj w tabelce dane do porównań.
Wymiana była w 2005 roku i działa do dziś.
Uaktualniam , nadal działa do dziś ten termostat z 2005 roku.
No i ciągle bez zaworka :)
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.