PDA

View Full Version : Stukot silnika.


Patryklpg
23.02.2020, 19:03
Witam. Jak w tytule - mam problem w mojej NAT.
Moto ma przejechane 38000km. Silnik generalnie pracuje bez zarzutu, ale ostatnio zacząłem słyszeć niepokojące stuki. Owe stuki pojawiają się przy 3700 obrotów a cichną w granicach 4200-4300. Dzieję się tak tylko w przypadku delikatnej jazdy,gdy przyspieszam dynamiczniej problem nie występuje.
Dźwięk jest metaliczny (coś jak panewka), zarówno na ciepłym i zimnym silniku. Nie mogę stwierdzić dokładnie skąd pochodzi ten stukot gdyż słychać go tylko podczas jazdy, w czasie postoju na luzie próbowałem to zlokalizować ale wtedy jest cisza.
Podsumowując- stuka tylko w danym zakresie obrotów i tylko gdy jadę stałą prędkością starając się nie dodawać i nie ujmować gazu.Mam wrażenie że wtedy silnik pracuje bez obciążenia a coś co ma luz (a nie powinno go mieć) zaczyna stukać. Na myśl o panewce mam stan przedzawałowy i pierwsze objawy wylewu , więc mam nadzieję że coś doradzicie.
Z góry dziękuję.

Novy
23.02.2020, 19:08
3.800 km czy 38.000, jak masz w profilowym opisie?
Moto jeszcze na gwarancji?
Manual czy DCT?

Patryklpg
23.02.2020, 19:12
38.000.
Manual, moto sprowadzone w grudniu z belgii.
Sorki za błąd zaraz poprawiam w profilu.

Mallory
23.02.2020, 19:15
Jakieś GoPro dałoby się przymocować w okolicy silnika i to nagrać?

Patryklpg
23.02.2020, 19:17
Mogę spróbować przypiąć kamerę do gmola, ale czy będzie słychać??

Emek
23.02.2020, 19:30
Stuka czy rezonuje? U mnie w podanym zakresie obrotów rezonowało coś wewnątrz wydechu. Dokładnie tak jak opisujesz tylko przy średnich obrotach, jak dawałem w palnik to nie było tego zjawiska. Z tym że na 100% to nie były stuki.

GregoryS
23.02.2020, 19:38
Jak nie sprobuje to sie nie dowie :) Moze byc tez nagrane .. telefonem, tylko zeby nie odlecial.

Edit.
I u mnie dokladnie taki sam efekt jak u Emka, na luzie cos tam sie delikatnie "tlucze" ale to rezonans bardziej, tym bardziej ze plyta dolozona, gmole itd. I nie sa to stuki.

Emek
23.02.2020, 19:41
U mnie dość trudno było zidentyfikować skąd ten dźwięk pochodził. Dopiero jak puchę zdjąłem to wyszło że coś tam się poluzowało w środku.

Novy
23.02.2020, 19:43
A stukot słychać bardziej z prawej czy może z lewej strony?

Patryklpg
23.02.2020, 19:43
Ewidentnie jest to stukot. Miałem już do czynienia z rezonowaniem w poprzednich motocyklach wiec to nie to.

Patryklpg
23.02.2020, 19:45
Słychac podobnie po obu stronach.

madafakinges
23.02.2020, 20:40
A nie masz za luźnego łańcucha?

APC
23.02.2020, 20:48
Sprawdź, czy masz dokręcone kolektory wydechowe do głowicy jak należy.

Novy
23.02.2020, 20:59
A nie masz za luźnego łańcucha?

Też o tym pomyślałem.
Kiedy był wymieniany zestaw?

mdxmd
23.02.2020, 21:17
bardziej zwróć uwagę czy luz łańcucha jest taki sam przy obracaniu tylnym kołem.

Możliwe, że jest nierównomiernie zużyty i będzie falować, wtedy napinanie go nie ma sensu a jeżeli już to napinaj w najbardziej sztywnym miejscu.

następnie sprawdź czy występuje to na każdym biegu w tym samym zakresie obrotów.

Patryklpg
23.02.2020, 21:46
Łańcuch jest w połowie naciągu ale nie wiem kiedy był wymieniany. Z tego co widzę to nie faluje. Naciągnięty chyba wedle sztuki-około 4 centy luzu pod wahaczem. Kolektory również dokręcone. Jeśli chodzi o biegi to na pewno słyszę to na 2 i 3 bo na 4 to już wiatr zagłusza, a na 1 nie sprawdziłem szczerze mówiąc.

wojtekk
23.02.2020, 21:54
Czasem zużyte łożysko z tylnego koła po napędzie może przenosić hałas na przód (kolega z tego powodu zrobił remont silnika aby po złożeniu znów usłyszeć stukot). Trochę za wcześnie na tyle łożysko, ale może sprawdź.

I najlepiej to wrzuć filmik

Patryklpg
23.02.2020, 21:54
Dodam jeszcze że te odgłosy dochodzą najbardziej z przestrzeni pomiędzy zbiornikiem a półkami, jak się wychylam na boki żeby posłuchać to trudno to wyłapać, ale jak tylko się wyprostuję to ten irytujący stukot wylatuje z jakby spod półek prosto pod kask i mam wrażenie że zaraz korba bokiem wyjdzie.!!

Patryklpg
23.02.2020, 22:00
Traf chciał że trzy dni temu zmieniałem opony,więc sprawdziłem łożyska profilaktycznie i jest cacy.
Wojtekk a możesz podpowiedzieć co mam uwiecznić na filmie? Chodzi o dźwięk czy może jeszcze coś?

wojtekk
23.02.2020, 22:23
Dźwięk na pewno. Ale też spróbuj pokazać skąd dźwięk.

Czy stukot nie pojawił się po zmianie opon ?

Patryklpg
23.02.2020, 22:36
Dźwięk na pewno. Ale też spróbuj pokazać skąd dźwięk.

Czy stukot nie pojawił się po zmianie opon ?

OK. postaram się jakoś to nagrać o ile pogoda pozwoli. Stukot był już przed wymianą opon i mam wrażenie graniczące z pewnością że to coś w piecu wali.
W takim razie dam znać jak to ponagrywam,a tymczasem dziękuję Wam za pomoc.

mdxmd
23.02.2020, 23:37
jakiś serwis robiłeś w międzyczasie (zawory) , coś było wymieniane (świece, płyn chłodzący, olej)

raczej jest b.mało prawdopodobne, że to panewka bo wówczas na zimnym silniku byłaby cisza a hałas wraz z obrotami byłby większy a nie znikał całkowicie jak piszesz.

Patryklpg
24.02.2020, 06:52
jakiś serwis robiłeś w międzyczasie (zawory) , coś było wymieniane (świece, płyn chłodzący, olej)

raczej jest b.mało prawdopodobne, że to panewka bo wówczas na zimnym silniku byłaby cisza a hałas wraz z obrotami byłby większy a nie znikał całkowicie jak piszesz.

Wymieniłem olej(castrol 10w30 power 1) zaworów i świec nie tykałem bo moto mam od miesiąca. A może to luz na korbowodzie? Czytałem na forum o metodzie ze ściąganiem fajki i odpalaniem na jednym garze, to podobno pozwala zdiagnozować takowy luz, wiesz coś na ten temat?

Novy
24.02.2020, 06:56
Znasz dokładnie historię tego motocykla?
Był po jakimś dzwonie?
Jakie ma nieoryginalne dorzucone graty? Możliwe, żeby coś było niedokręcone?

WieniuZiel
24.02.2020, 07:05
Panewki albo wał usłyszałbyś na postoju, na rozgrzanym piecu, pobaw się manetką naprzemiennie wciskając sprzęgło. To nie jest zabudowane v12 :-).

Patryklpg
24.02.2020, 07:07
Znasz dokładnie historię tego motocykla?
Był po jakimś dzwonie?
Jakie ma nieoryginalne dorzucone graty? Możliwe, żeby coś było niedokręcone?

Z oględzin wynika że dzwona nie miał,moto sprowadzone w grudniu z belgii więc niewiele o nim wiem, ma trochę gratów ale wszystkie śruby sprawdziłem więc to można spokojnie wykluczyć. Jak już pisałem jestem pewien na 99% że to coś w silniku.

wojtekk
24.02.2020, 07:18
Poszukaj jakiś metalowych obejm, które możesz dokręcić. Musisz jednak poszukać śrubek i pokręcić :) jeżeli Moto zadbane to nie ma co tam dzwonić.

Jak był robiony serwis , to zobacz , czy coś nie zostało dokręcone.

Pokombinuj , co się ostatnio działo, było zmieniane.

Patryklpg
24.02.2020, 07:19
Panewki albo wał usłyszałbyś na postoju, na rozgrzanym piecu, pobaw się manetką naprzemiennie wciskając sprzęgło. To nie jest zabudowane v12 :-).

Ok.Bedziemy brandzlować gazem i sprzęgłem. Chyba wstawie ją na stołek,zepnę pasami,wbiję bieg i odpałka./ Niech to wszystko się kręci jak podczas jazdy. Może wtedy będzie słychać

dawid8210
24.02.2020, 11:10
Stetoskop?

Patryklpg
24.02.2020, 11:27
Stetoskop?

Może to jest jakiś pomysł, ale czytałem że to nie takie proste jak się wydaje.
Zaraz sprawdzę ile takie cudo kosztuje. Taki zwykły lekarski czy może lepiej jakiś specjalistyczny?

Majster
24.02.2020, 11:35
Na portalu aukcyjnym w dziale motoryzacja kupisz stetoskop za 15 zł.

Patryklpg
24.02.2020, 11:48
Ha..groszowa historia, zamówione, będzie badanko...

Patryklpg
24.02.2020, 11:50
Na portalu aukcyjnym w dziale motoryzacja kupisz stetoskop za 15 zł.

No właśnie zamówiłem 21zł. z przesyłką. Dzięki.

mdxmd
24.02.2020, 12:48
jak chcesz go osłuchiwać stetoskopem podczas jazdy.... raczej niewykonalne

pozostaje Ci jakaś hamownia wtedy na spokojnie bez ryzyka dla siebie można wszystko osłuchać

dawid8210
24.02.2020, 13:10
Byla mowa o postawieniu na stolek. Swoją drogą musialoby ciekawie wygladac takie badanie podczas jazdy:D

Patryklpg
24.02.2020, 13:40
Ha Ha! Polak potrafi! Umocuję stetoskop na kiju od szczoty i będę go w czasie jazdy wtykał gdzie się da z pominięciem szprych... A tak serio to mam stołek do enduro i mocne belki pod dachem więc jakoś się uda, wystarczy trochę pokombinować.

Majster
24.02.2020, 13:47
Ha Ha! Polak potrafi! Umocuję stetoskop na kiju od szczoty i będę go w czasie jazdy wtykał gdzie się da z pominięciem szprych... A tak serio to mam stołek do enduro i mocne belki pod dachem więc jakoś się uda, wystarczy trochę pokombinować.

A tak przy okazji, najprostszy stetoskop to kij, dłoń i ucho.

Patryklpg
24.02.2020, 13:53
A tak przy okazji, najprostszy stetoskop to kij, dłoń i ucho.

To prawda, masz rację. Kiedyś nawet stosowałem, ale skoro stetoskop kosztuje 20zł. to nie będę dziadował może jeszcze się kiedyś przyda.

Patryklpg
26.02.2020, 15:40
Witam ponownie.
Panowie udało mi się nagrać to stukanie. Osłuchiwanie stetoskopem niewiele dało.
Wczoraj zrobiłem parę kilometrów i spostrzeżenia są takie-
-na zimnym silniku cisza, dopiero po rozgrzaniu zaczyna stukać.
-stuka na każdym biegu od 4000 obrotów, im wyższe obroty tym głośniej, już nie wycisza się tak jak to było wcześniej. Dodaję linka żebyście mogli posłuchać. https://megawrzuta.pl/download/78885b214efbfb2cf78daa30a4430fb4.html

mdxmd
26.02.2020, 20:20
Witam ponownie.
Panowie udało mi się nagrać to stukanie. Osłuchiwanie stetoskopem niewiele dało.
Wczoraj zrobiłem parę kilometrów i spostrzeżenia są takie-
-na zimnym silniku cisza, dopiero po rozgrzaniu zaczyna stukać.
-stuka na każdym biegu od 4000 obrotów, im wyższe obroty tym głośniej, już nie wycisza się tak jak to było wcześniej. Dodaję linka żebyście mogli posłuchać. https://megawrzuta.pl/download/78885b214efbfb2cf78daa30a4430fb4.html

niewiele z tego nagrania można stwierdzić, najlepiej oddaj moto do serwisu bo jeżeli rzeczywiście jest coś nie tak to tymi testami tylko dobijesz silnik.

Jeżeli na zimo jest cisza to dobrze nie wróży, możesz na gorącym silniku zlać olej i zrobić test magnesem oraz wizualnie,

duże luzy na korbach możesz zweryfikować wykręcając świece i obracając wałem mijasz GMP (góry martwy punkt) aż tłok będzie szedł do dołu zatrzymujesz wał w tej pozycji i próbujesz czymś nacisnąć na tłok, jeżeli wpadnie/stuknie to panewka korbowodowa (najlepiej do tego testu gdy silnik jest ciepły).

nie obraź się w najlepszym przypadku silnik chodzi prawidłowo a Ty musisz zmienić kask.

kiedyś walczyłem z dźwiękami swojego silnika posłuchaj jak dzwoni:

VDKAbFPcbS4

wydaje się, że coś je..bnie niedługo a problemem nie był silnik a przytkany kanalik w przepustnicy i jeden cylinder pracował na b.ubogiej mieszance co w konsekwencji dawało dźwięki z klawiatury i dzwonienie zaworu.

mam nadzieję, że u Ciebie to też będzie jakaś pierdoła...

Patryklpg
27.02.2020, 10:57
niewiele z tego nagrania można stwierdzić, najlepiej oddaj moto do serwisu bo jeżeli rzeczywiście jest coś nie tak to tymi testami tylko dobijesz silnik.

Jeżeli na zimo jest cisza to dobrze nie wróży, możesz na gorącym silniku zlać olej i zrobić test magnesem oraz wizualnie,

duże luzy na korbach możesz zweryfikować wykręcając świece i obracając wałem mijasz GMP (góry martwy punkt) aż tłok będzie szedł do dołu zatrzymujesz wał w tej pozycji i próbujesz czymś nacisnąć na tłok, jeżeli wpadnie/stuknie to panewka korbowodowa (najlepiej do tego testu gdy silnik jest ciepły).

nie obraź się w najlepszym przypadku silnik chodzi prawidłowo a Ty musisz zmienić kask.


kiedyś walczyłem z dźwiękami swojego silnika posłuchaj jak dzwoni:

VDKAbFPcbS4

wydaje się, że coś je..bnie niedługo a problemem nie był silnik a przytkany kanalik w przepustnicy i jeden cylinder pracował na b.ubogiej mieszance co w konsekwencji dawało dźwięki z klawiatury i dzwonienie zaworu.

mam nadzieję, że u Ciebie to też będzie jakaś pierdoła...

Fakt, nagranie jest marne ale nie za bardzo miałem jak to nagrać podczas jazdy. Obawiam się że tak jak wspomniałeś nie wróży to nic dobrego. Przyznaję że jestem pier....ty na punkcie dźwięków silnika ale tym razem to już nie tylko moja fanaberia. Tego po prostu nie da się NIE usłyszeć. Wierz mi że chciałbym aby była to tylko kwestia kasku lub mojego przeczulenia. Dziękuję Ci bardzo za poradę i dobre słowo! We wtorek jadę do mechanika, zobaczymy co powie. Facet zjadł zęby na motocyklach więc liczę że pomoże. Jeśli nie będzie konkretnej diagnozy(w co wątpię bo znam umiejętności tego fachmana)to zrobię tak jak pisałeś.
Jeszcze raz DZIĘKI!

mdxmd
27.02.2020, 15:43
Przyznaję że jestem pier....ty na punkcie dźwięków silnika ale tym razem to już nie tylko moja fanaberia.

to witaj w klubie :) mam to samo .. na KTM wykończyłbym się psychicznie ;)

w mojej CRF gdy silnik nagrzany jest do wentylatora w okolicy pokrywy zaworowej słychać coś rodzaju głuchego stukania, dobrze słyszalne gdy przyłożysz stetoskop do pokrywy zaworów od strony przepustnic. Normalnie z pozycji kierowcy nic nie słychać. Zawory w normie zrobiłem tak już 30.000 i nic się nie zmienia.. może przy następnej wymianie oleju przejdę na 5W40 tak z ciekawości czy będzie jakaś różnica.

Patryklpg
27.02.2020, 15:48
to witaj w klubie :) mam to samo .. na KTM wykończyłbym się psychicznie ;)

Ze mnie się kumple śmieją że mi to zawsze coś puka a oni niczego nie słyszą, a już do szału doprowadza mnie fakt że nie wiem co to stuka:mad:

mdxmd
27.02.2020, 15:59
jeździłem 15lat inną słuszną marką tam zawsze coś było słychać z silnika taki urok... w końcu kupiłem porządny szczękowy kask z dobrym wyciszeniem i było miód malina...

Patryklpg
27.02.2020, 16:10
Ja siedziałem przy mojej ze stetoskopem 1,5 godziny i nic nie słyszałem.
Myślę że Ci którzy nie słyszą lub nie zwracają uwagi na różne stukoty itp. mają znacznie łatwiej bo w naszym przypadku jak już jakiś dźwięk wpadnie do głowy to pozamiatane...

Patryklpg
27.02.2020, 16:22
jeździłem 15lat inną słuszną marką tam zawsze coś było słychać z silnika taki urok... w końcu kupiłem porządny szczękowy kask z dobrym wyciszeniem i było miód malina...

Może jest to jakieś rozwiązanie, ale co jeśli usłyszysz coś niepokojącego zanim odziejesz garnek...?
Ja też miałem do czynienia z inną marką i faktycznie pewne odgłosy należało olać, ale oczywiście zanim się z tym pogodziłem były(jak zwykle) poszukiwania przyczyn. Osobiście uważam że honda zawsze miała najbardziej aksamitną pracę ale w tym przypadku chyba jest inaczej. Ktoś mi powiedział że silniki nowej generacji nie będą już tak pięknie pracowały jak te z przed kilkunastu lat. Może coś w tym jest?

grohot
27.02.2020, 20:52
Sprawdź napinacz łańcucha rozrządu. Kumplowi podobnie cykało w ATAS, serwis hondy mówił "wszystko OK, jeździć obserwować" i napinacz skończył żywot w Albanii przy 23kkm.

Melon
28.02.2020, 08:35
Sprawdź napinacz łańcucha rozrządu. Kumplowi podobnie cykało w ATAS, serwis hondy mówił "wszystko OK, jeździć obserwować" i napinacz skończył żywot w Albanii przy 23kkm.

Czyżby powtórka z rozrywki ?:vis:

Emek
28.02.2020, 08:56
Jak się mógł skończyć napinacz przy takim nalocie? Przeca to proste jak cep. Co tam mogło paść?

mdxmd
28.02.2020, 10:12
Jak się mógł skończyć napinacz przy takim nalocie? Przeca to proste jak cep. Co tam mogło paść?

sprężynka, chyba w CRF dochodzi jeszcze ciśnienie oleju ale pewności nie mam, sama sprężynka to spore ryzyko gdy pęknie bo napinacz się cofa i engine kaput

cheniek
28.02.2020, 11:43
Nie chce mi się wierzyć, że problem znany z Wiadra SD01 wrócił po 20 latach ...:vis:

mdxmd
28.02.2020, 20:29
Nie chce mi się wierzyć, że problem znany z Wiadra SD01 wrócił po 20 latach ...:vis:

to tylko spekulacje, nie słyszałem aby napinacze były wadliwe co nie znaczy, że może się trafić wyjątek od reguły.

Patryklpg
01.03.2020, 11:32
Siema Panowie.
Miałem niewiele czasu ale coś tam podłubałem. Zlałem olej i wywaliłem świece, brandzlowałem w oleju magnesem i nic, naduszałem tłoki i nic! Już sam nie wiem co jeszcze można sprawdzić. Pozostaje napinacz ale jak mam go obadać? Oleju już nie wlałem bo czarny jak smoła, zaleje świeżym. Tak się zastanawiam jaki ten olej lać? Wedle fabryki czy może coś gęstszego?

mdxmd
01.03.2020, 12:57
trzymaj się zaleceń producenta a tematu oleju lepiej nie poruszaj bo niedźwiedź się obudzi i znowu się zacznie ;)

może w pierwszej kolejności nie zaszkodzi sprawdzić luzy zaworowe i wszystko co jest pod pokrywą zaworów skoro z góry to słychać

Patryklpg
01.03.2020, 13:11
OK. Nie było tematu, nie budźmy niedźwiedzia.
Wydaje mi się że to będą zawory (zawór). Choć trochę to za głośno jak na zawór, będzie trzeba to zweryfikować bo już nie mam innych pomysłów.
Co ciekawe, kumpel który jeździ całe życie i miał już kilkanaście motocykli stwierdził że nic nie słyszy! A dla mnie to już nie stuka tylko nap...dala!
Albo ja do psychiatry albo on do laryngologa!

Patryklpg
19.03.2020, 18:00
Witam Panowie.
Ponieważ mogłem liczyć na Waszą pomoc i porady, uważam że wypada napisać jak się sprawy mają. Udało mi się w końcu dotrzeć do mechanika. Po przejażdżce stwierdził że faktycznie stukot jest (jednak nie miałem omamów). Twierdzi że to zawory (zawór), i że nie ma paniki bo nic się nie stanie. Osobiście uważam że powinno się to zrobić jak najszybciej. Powiedział że mam przyjechać jeśli zacznie być głośniej lub jak zacznie mnie to bardzo irytować. Stwierdził też że dobrze by było dla porównania posłuchać innego egzemplarza. Co wy na to? Faktycznie nic się nie stanie? Czy lepiej robić na biegu?. Jest na forum ktoś z okolic łodzi, kto mógłby się spotkać w celu porównania?
Pozdrowienia...

Africa Tigg
19.03.2020, 20:47
Mam NAT z przebiegiem 33.000 i świeżo po regulacji zaworów, mieszkam w Łodzi (prawie), tylko właśnie koła zdjęte, a lagi w serwisie, więc jak poczekasz tydzień, to możemy się gdzieś zgadać.

StrzeLuk
19.03.2020, 21:09
Za tydzień to i ja mogę się bujnąć dla sportu do Łodzi. Będziesz miał dwie do porównania :)

Patryklpg
20.03.2020, 07:11
Super!! Dzięki serdeczne.Pewnie że poczekam.
Tylko musimy się zgadać dzień lub dwa wcześniej bo mam robotę w systemie 24/48h.
Africa Tigg a może ja podlece do Ciebie jeśli to nie kłopot..??

Patryklpg
20.03.2020, 07:36
Jeszcze jedna sprawa-
Kombinuję trochę z nastawami zawiasu, miałem ustawienia fabryczne i trochę jakby za twardo było. Zluzowałem wszystko i zrobiło się komfortowo ale na autostradzie powyżej 120 km/h jest lipa straszna! Macie jakieś doświadczenie w temacie? Może macie jakieś wypróbowane swoje nastawy (szuter/asfalt)?

mdxmd
20.03.2020, 08:43
sprawdź te zawory i całą klawiaturę najlepiej u kogoś kto to już robił bo nie jest lekko to zrobić.

Patryklpg
20.03.2020, 08:51
sprawdź te zawory i całą klawiaturę najlepiej u kogoś kto to już robił bo nie jest lekko to zrobić.

Nie znam nikogo kto to juz robił, ale będę naciskał mojego mechanika.
Chłop ma masę roboty i swoje lata więc trudno się z nim umówić. Zastanawiam się ile sobie policzą w ASO za taką usługę i czy można im zaufać??

Patryklpg
20.03.2020, 16:57
Byłem w ASO. Zaśpiewali 600zł. Jakoś to ogarnę, w przyszły piątek mam wstawić moto.
Zobaczymy co z tego wyjdzie.

darek70
20.03.2020, 17:07
Za Kata 1190 płaciłem 1000pln więc tragedii nie ma.

mdxmd
20.03.2020, 21:59
600zl jezeli to brutto i za regulacje a nie tylko sprawdzenie to całkiem uczciwa cena

Patryklpg
21.03.2020, 10:35
Podczas wizyty była mowa o regulacji i cenie brutto więc chyba wstydu nie ma. Warto chyba profilaktycznie świece wymienić skoro moto będzie rozdłubane bo widzę że dostęp do dwóch jest wprost rewelacyjny!!
Przy okazji zgadało się że ja i mechanik z ASO mamy wspólnych znajomych. Liczę że podejdzie do tematu odpowiednio.
Dam znać co z tego wyszło i czy to faktycznie zawory...