View Full Version : 690 - co by tu...
Tak przez przypadek w wyniku transakcji wiązanej zostałem właścicielem 690 z 2009 roku - długo o niej myślałem - bo spory przebieg ( ok 70 tys) a i nie byłem przekonany i miała być wr250r - ale jak się przejechałem 690 to.... :drif::drif::drif::lc8::lc8:
Nie wiem chyba z KTM nie idzie się wyleczyć...(chyba że mnie wyleczy finansowo :haha2::haha2::haha2: )
92898
https://photos.app.goo.gl/TcFxcXnnejMW8Nng7
Oprócz tego co na zdjęciu mam do niej duży bak Safari i kufry Alu Zega ze stelażem ( ale tego nie będę chyba używał) - póki co wylądowało to na strychu.
Tak sobie dłubię przy niej w zimowe wieczory:
Poszedł nowy Olej Ipone Katana Off-Road 10W60, jedno z łożysk w kole tył do wymiany + nowy płyn w chłodnicy ( jakiś Motul)
Rozebrałem i przesmarowałem wahacz i kiwaczkę ( jak ja kocham układać te igiełki w łożyskach wahacza :vis: )
Wymieniłem filtr paliwa - dla potomnych :
Filtr paliwa KNECHT KL 15 OF
Indeks: 259449 (KL 15 OF)
+ opaski DRESSELHAUS 4730/000/17 6,8X8
do kupienia w Intecarsie - z tym , że mam wrażenie że nowsze roczniki maja grubsze przewody paliwowe i wtedy opaski - w rozmiarze 9 zamiast 8 - 4730/000/17 7,8X9,5 - ale to do potwierdzenia
Dalej pójdzie sprawdzenie zaworów, świeca , filtr powietrza. smarowanie łożysk główki ramy, płyny hamulcowe i olej w sprzęgle, serwis przedniego zawiasu.
Na pewno coś muszę zrobić z tym wlewem paliwa - kupić podwyższenie.
Czeka już na założenie na tył nowe Pirelli MT21
No i tyle sobie wymyśliłem - jakieś propozycje gdzie by tu zajrzeć ??
Ładny dzik :Thumbs_Up:
Gratulacje
Wydaje mi sie, ze na advrider i na orangepower jest wiecej o tym sprzecie... Przy takim przebiegu to mozna juz i silnik rozebrac i poszukac:) Ale najwazniejsze dzwigienki zaworowe, pompa wody, oleum wysprzeglika, zawory itp... Dobrze byloby zweryfikowac co bylo uczciwie robione w tym czasie... Ja u siebie przy podobnym przebiegu wlasnie szykuje sie do wymiany rozrzadu, tloka i co wyjdzie dalej... (schoc nic sie nie dzieje niepokojacego)
No i tyle sobie wymyśliłem - jakieś propozycje gdzie by tu zajrzeć ??
Zajrzeć nie, ale wydech zmień.
Zapomniałem dodać - łańcuszek rozrządu i napinacz jest wymieniony i rolki też.
Oczywiście zajrzę do tego przy okazji sprawdzenia luzów.
Na razie głębiej do silnika nie będę zaglądał -Silnik wg mnie pracuje bardzo cicho, nie stwierdziłem ubywania oleju - więc nie widzę potrzeby grzebania.- polatam trochę , zobaczę czy mi na 100% pasuje.
Pompa wody - co z nią ??
Co do wydechu - no fakt wygląda jak wygląda i pewnie jest ciężki - ale z drugiej strony podoba mi się jego cicha praca.
Co do wydechu - no fakt wygląda jak wygląda i pewnie jest ciężki - ale z drugiej strony podoba mi się jego cicha praca.
...i gorący. Założysz rogala to go przysmaży, razem z tymi pomarańczowymi plastikowymi boczkami.
Powodzenia.
...i gorący. Założysz rogala to go przysmaży, razem z tymi pomarańczowymi plastikowymi boczkami.
Powodzenia.
To jest argument - tego nie widziałem
lukasz_vip
08.01.2020, 08:09
W każdym KTM należy wymienić wydech z seryjnego na akcesoryjny. Nie dość, że zyskujesz kg, to wydech się nie grzeje, moto ma lepiej oddychać. Możesz założyć przelot z db-killerem i nie będzie wcale głośniej. W każdym z moich 5 KTM'ów LC4 tak zrobiłem a nawet w LC8 i jest znaczna poprawa.
madafakinges
08.01.2020, 09:22
Pozwoliłem sobie zamieścić zdj. z linka na forum.
Mam prośbę - wychodzą kolejne kwiatki - może ktoś mi zrobi kilka zdjec jak powinny być puszczone linki gazu.
U mnie prawdopodbnie przez przypięcie linek do ramy trytyką przez poprzedniego własciciela :( , mam kiere do wymiany.
Oraz druga prośba - do czego jest podpiete odpowietrzenie zbiornika paliwa z jedne strony do korka a z drugiej ??- bo umnie ktoś to usunał całą rurkę
Troszke przytarlo. Badz spokojny jednak o wytrzymalosc. Te kierownice wytrzymuja bardzo duzo.
Ja mam u siebie tak puszczone, tylko zamiast linek mam kable, rocznik 2016 ( zdjęcie kiepskie).
Wchodzą gdzieś pod zegary.
https://lh3.googleusercontent.com/KTptIsxlaqxwvrdcdvtx1DS43XwKHf0RDqdiD0EjQYBBO2LwUC 8qfNjrJAG_GoCwK0_fo5rv9hX2FF3_SPKfM7JncQTEE86gZhlD NngFgTe3k0hYqp10Y0w6yi4LuXh21ZBtNY9_u1KkESiqJv83pB qYOi0LafrdzGZpa510zzIXohZRL5REu8Ku8J4WPUgBXv6VQS09 vsknmn7beWNGtRClzz5LPwu4csrZpirOWt0zmNytk-pQ4LmTA68O_D0LypN9VIDaYhzKCufii3lg_L0Up20XAOJ8rK_D hvy_rgBUFObrZSZgOyY87hjgjjCHrcUvh38h-ulVf_BkOtNjqfHEBm7H8_pLc5HMwUdMvGI1U-zTnatRFraTToCENYbKx_2Vw3d8iGTL8GLrJpknaJRdwE_V_gxK 121rf0NwReYH3W-XXAnTim80hj3UXXPFFbWZaOoWdGSkTNoPAkcVpsNj83qdKRSMs o2XEtNmsKfbFdHPi1dyCYmbMLcsLSS8KeEyaOxxm_FQGGOAk6c mq96LnPkPft3ezPwe8utlkf7g4XKnFgLOp9MizSfjA4H4DXm27 PtJm9uusErrR-7Q2BNukngVDcLuDVgFP-8FGMk7fkoLqD_wRX1hgx6gXvN0BXNzrVEVHED8SQVBkCdOtLQD cGCmAtGRK7DATqMvF-FQpFVpdQ17exo=w1221-h915-no
Ja mam tak samo przytarte, więc TTTM.
Garaż mam nieogrzewany - a jakoś ciągle chodze przeziębiony.
Więc za dużo się nie zmienia.
Ale coś tam do przodu idzie - wymieniłem kierownice ( przetarcie miało 2mm) , doszły lusterka Vicma no i ten pseudo wlew paliwa zamieniłem na akcesoryjny produkcji naszego forumowego kolegi. Wczoraj 120 km szutrów - banan na gebie do dzisiaj :)
No to będą robocze popołudnia - przyjechały zabawki z KTM - Motorex 5W do zawiasu, uszczelniacze i panewki + uszczelniacz wałka zdawczego
Przy okazji wleciała nowa Pirelka na tył - niezła dualowa guma - testowana w łykend
Witam
Jak planujesz głównie off ale nie koniecznie z przewagą pisaku, to 4W byłby lepszy. Polecił mi taka zmianę lokalny dealer KTM (do innego widelca USD wprawdzie). Faktycznie czułość i poczucie komfortu lepsze.
Pozdr rr
madafakinges
24.02.2020, 14:28
Dlaczego nie kupiłeś zestawu naprawczego do zawiasu wychodzi znacznie taniej.
Suma była niższa niż za kompletny zestaw -a w sumie to jest to samo- nie brałem z KTMSKLEP
Tak mieli pod ręka + do tego olej brałem
Witam
Jak planujesz głównie off ale nie koniecznie z przewagą pisaku, to 4W byłby lepszy.
Pozdr rr
A no nie wiedziałem - nic to może następnym razem za rok
Zawias ogarniety - jednak jak zajrzałem do łożysk głowki ramy - to okazało się do wymiany.
Zamówiłem reklamowany jako pasującu do all KTM ( chyba tych z wp48 - ale pewny nie jestem) zestaw Proxa.
Jednak zestaw ten zawiera dwa łożyska niewiadomej produkcji + kilka dolnych uszczelnien.
Nie ma górego uszczelnienia - na szczeście moje wygląda ok - wiec je złoże.
W sumie to wg mnie można to było ogarnąc może taniej a na pewno lepiej - tzn łozysko ma symbol
L45410/Q (był to skf) + kupić oryginalne uszczelnienia - (tu edit mojego posta) - nie jest to takie tanie ;) - doł 55 a góra 16 - wiec taniej nie będzie na pewno
No ale tego na 100% nie widziałem wcześniej - wiec to info na przyszłość dla właścicieli KTM
madafakinges
03.03.2020, 09:37
To dziwne że nie masz uszczelnienia w zestawie, ja miałem w sumie 3 dwa mniejsze i jedno większe.
W sumie to mnie zastanawia co piszesz - tzn faktycznie są 3 sztuki - nie rozpakowałem tego jeszcze - ale wszystkie 3 wyglądają jak ten uszczelniacz do dolnej półki uszczelka na metalowej podkładce( nie wiem jak to lepiej opisać)
A u mnie na górze jest uszczelka bez metalowej części
https://makinaparts.com/lang-en/ktm/4234-54601184000-stearing-head-gasket-top-ktm-exc-sx-lc-4-adventure.html
Może faktycznie - któraś z uszczelek pasuje na góre.
{EDIT}
Poskładałem wczoraj - jednak nie pasuje żadna uszczelka z tego kompletu na górę - u mnie jest inaczej - jak z linku powyżej.
Oj jak zawias chodzi po serwisie - cud miód - różnica straszna .
Bede teraz raz na rok na 100% zmieniał oliwę w zawiasie .
W miedzyczasie musiałem wymienić jeszcze simering wałka dźwigni zmiany biegów - bo ciekło. Póki co poszedł taki za 4 zł ze sklepu motoryzacyjnego ( przy okazji jak bedę coś brał z KTM kupię oryginał )
Wczoraj testowałem czy nie cieknie i tu taka sytuacja :)
Zajrzeć nie, ale wydech zmień.
No to zmieniłem - trafił się na allegroszu Leoś - nie wiem czy sąsiedzi go polubią:haha2::haha2::haha2::haha2: a co gorsza diagnosta:D
https://photos.app.goo.gl/1XRDegj4U5LSnQAD9
Sąsiedzi obrzucają zgniłkami a diagnosta zaprosi na poprawkę :)
Pojeździłem - jest jednak glosny ma to zaletę że psy uciekają przy przegazówce
690 jeździ odczuwalnie lepiej a wydech nawet po ostrej jeździe można dotknąć bez obaw ręką
Ale może by jakiś większy db kiler założyć - zna się ktos na tym - a może ma ktoś cos takiego ?
Mam podobny w 03 ale czy identyczny to tylko na żywo można porównać.
Próbowałem bez Db i było stanowczo za głośno, z kilerem jest przyzwoicie i niedokuczliwie dla kierownika i otoczenia. Możesz przedłużyć fabryczny lub dołożyć wstępny . Nie piszesz co masz i jakie?
Jeśli to X3 to mogę sprawdzić czy coś mi nie zostało.
Pojeździłem - jest jednak glosny ma to zaletę że psy uciekają przy przegazówce
690 jeździ odczuwalnie lepiej a wydech nawet po ostrej jeździe można dotknąć bez obaw ręką
Ale może by jakiś większy db kiler założyć - zna się ktos na tym - a może ma ktoś cos takiego ?
Zmierz głośność i sprawdź czy jest zgodne z homologacja modelu. To może Twoje odczucie za głośnego albo poprzedni właściciel zmienił dB kilkera.
Kupiłem nowego i głośność wg mnie jest w sam raz, nie meczy i ładnie brzmi. Duuuzo lepiej niż oryginalna puszka. Śmiem twierdzić ze lepiej Leo pracuje w 690 niż w rd07.
A który rok masz 690 - zmieniałes mapy zapłonu??
Co do db killera - to jest w tłumiku - mogę zmierzyc na szybko jego długość
A jak to sprawdzic?
Jak to do mnie to miałem gdzieś jakieś końcówki do takiego modelu
https://pierce-images.imgix.net/images/b/b/b/7/bbb7e4728484a401618a57e7bf1627652a6760c7_3378_Edit .jpg?h=629&auto=format&q=50&fit=crop&bg=F0F1F2&fm=jpg&auto=compress&w=629
Po powrocie z roboty mogę sprawdzić czy coś się nie wala w garażu.
rr
Jak to do mnie to miałem gdzieś jakieś końcówki do takiego modelu
Po powrocie z roboty mogę sprawdzić czy coś się nie wala w garażu.
rr
Zobacz ale u mnie jest inaczej chyba - ja mam taka plastikową koncówke i db killer sie wyciaga jak na tym filmie i db killer u mnie tez jest taki krótki
https://photos.app.goo.gl/ixAgrc96KeFjkqQ59
Hjb1iyzIWFA
A który rok masz 690 - zmieniałes mapy zapłonu??
Co do db killera - to jest w tłumiku - mogę zmierzyc na szybko jego długość
Mam 690e z 2008, model przed wyjściem R’ki.
Map nie zmieniałem, jeździ z oryginalnego tłumika.
Tłumik kupowałem i montowali w KTM Lublin w 2019r. Nie było potrzeby wgrywania mapy a jest dostępna tylko oryginalna i Akrapovic’a.
Jesli chcesz mogę zmierzyć dB killer.
Tak wyglada.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201112/0cebf996099fc0fc002d63c3920f7de5.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201112/d5dd73f5f07bd799085c7900e84f3f0c.jpg
Nie no 690 na Leonie to zło okrutne. :dizzy: Raz wyjąłem kilera i myślałem, że zeświruję (a lubię głośne wydechy). Jeździłem zawsze z kilerem i tak męczyło, a w lesie czy górach było mnie słychać z kilometrów. Fakt, że się nie grzał (w przeciwieństwie do serii, która topiła rękawice i skórę... :mur: )
101795
Map nie zmieniałem, jeździ z oryginalnego tłumika.
Jesli chcesz mogę zmierzyć dB killer.
Masz nowszy model Leosia od mojego :) -za to ja ma Kajtka 2009 :) - ale to to samo
To poproszę zmierz - ja mam ok 13.5 cm (słabo to brzmi :haha2::haha2::haha2:) - ale chodzi o db killer :D.
Jak kupowałeś to w komplecie był tylko jeden db killer??
Nie no 690 na Leonie to zło okrutne. :dizzy: Raz wyjąłem kilera i myślałem, że zeświruję (a lubię głośne wydechy). Jeździłem zawsze z kilerem i tak męczyło, a w lesie czy górach było mnie słychać z kilometrów. Fakt, że się nie grzał (w przeciwieństwie do serii, która topiła rękawice i skórę... :mur: )
Majki kopę lat :) - może jakiś wspolny wypad - tylko autoban nam wyasfaltowali - jak pamiętasz :at::at:
Reasumujac - podoba mi sie ten dźwiek -ale mógłby być cichszy.
Ano kilka lat minęło...polatałbym, ale teraz mieszkam na wybrzeżu i mam 'tylko' dwie Afry. ;)
Fajnie brzmi ale jest cichszy to Wings lub Akrap. ;)
Masz nowszy model Leosia od mojego :) -za to ja ma Kajtka 2009 :) - ale to to samo
To poproszę zmierz - ja mam ok 13.5 cm (słabo to brzmi :haha2::haha2::haha2:) - ale chodzi o db killer :D.
Jak kupowałeś to w komplecie był tylko jeden db killer??
Majki kopę lat :) - może jakiś wspolny wypad - tylko autoban nam wyasfaltowali - jak pamiętasz :at::at:
Reasumujac - podoba mi sie ten dźwiek -ale mógłby być cichszy.
To powierzyłem. W komplecie jeden dB killer.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201113/2740a727f789e695518627b713295c18.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201113/f25c61b52e4b78e15c0454a21c8a6603.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201113/f5e67b2895887ccfac581d3014ab5308.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201113/9ad8ef39fe2ca79365f40c873721a69f.jpg
Temek dzieki za pomiary i rozmowę- okazuje że mamy takie same dbkillery w swoich Leovince.
Tylko moja 690 jest deko uczulona na ten tłumik ( tzn tylko czasami zgaśnie - bo chodzi, jeździ super) a Temka nie mam tej przydłości.
Ale jak to 690 ;)
Zdoktoryzowałem sie trochę z DB Killerów i pasujące do tłumika są
-ten co my mamy 32C - 305432801R - Ø 52 mm / outlet 32mm / L: 136 mm
-32B - 307677801R - Ø 52 mm / outlet 38mm / L: 154 mm
I te wygladają tak jak na pierwszym zdjęciu i sa dedykowane do 690
Na logikę 32c bedzie cichszy od 32b.
-32BF - 307919801R i ten najbardziej zatkany - ale wg opisu jest do 390 i nie wiem czy się w niego pchać - czy coś nie zgłupieje 690
Wyglada tak jak na drugim zdjęciu
Jutro jesze polatam z Leosiem - zdecyduje czy go chcę i wgram mapy Akrapovica czy wracam do oryginału
Poszukaj na portalach ogłoszeniowych, ludzie sprzedają dbkillery. Możesz kupić drugą sztukę do testów i na ew. podmianę.
Dobry tłumikarz Ci "wydłuży" do woli, albo wystruga od nowa na bazie Twojego.
powodzenia:D
mirkoslawski
14.11.2020, 11:05
Zapytaj Zbyszka (HUZAR) ;)
Huzar - to ktos od nas z FAT ??
ps
Trochę się temat skomplikował - nie mogę wyciagnąć tego db killer - zapiekł się :(
mirkoslawski
14.11.2020, 14:23
Huzar - to ktos od nas z FAT ??
ps
Trochę się temat skomplikował - nie mogę wyciagnąć tego db killer - zapiekł się :(
http://huzarexhaust.eu/pl/
Zbyszek to "stary" Czarnuch ale dlugo Go na forum nie było. Pisz na jego stronę albo najlepiej zadzwoń - to naprawdę spoko Gość i zna się na rzeczy :Thumbs_Up:
Huzar - to ktos od nas z FAT ??
ps
Trochę się temat skomplikował - nie mogę wyciagnąć tego db killer - zapiekł się :(
http://huzarexhaust.eu/pl/
Zbyszek to "stary" Czarnuch ale dlugo Go na forum nie było. Pisz na jego stronę albo najlepiej zadzwoń - to naprawdę spoko Gość i zna się na rzeczy :Thumbs_Up:
Mirko... Zbyszek kiedyś bana dostał i od tej pory go nie ma, szkoda, ja tak czy inaczej zawsze wolę widzieć ludzi niż bany.
Co do dbkillera: a zdjąć wydech i puknąć przez trzonek od miotły od drugiej strony ... może się da...
Co do dbkillera: a zdjąć wydech i puknąć przez trzonek od miotły od drugiej strony ... może się da...
Tak wczoraj zrobiłem i wyszedł po paru puknieciach młotkiem gumowym przez stary trzonek młotka.
Tymczasowo też załozyłem oryginalny wydech - a Leon lezy na połce i poszukam zatkanego db killera - bo za głośno jest obecnie
EDIT
Po jednym dniu z oryginalnym wydechem ( 150 km offu wczoraj) - chyba jednak zostane z oryginałem - cisza to głowny argument i moto chodzi poprawnie.
A tak z nudów założyłem wszystkie dodatki jakie mam ( poza wydechem )
Kawał maszyny :) - jeszcze w wiekszym szoku jestem ile ktos na nie wydał jak były nowe (zgadniecie??)
ps - co do wydechu - nadal mnie to kusi zamówiłem kabel do Tuneecu :D
A tak z nudów założyłem wszystkie dodatki jakie mam ( poza wydechem )
Kawał maszyny :) - jeszcze w wiekszym szoku jestem ile ktos na nie wydał jak były nowe (zgadniecie??)
ps - co do wydechu - nadal mnie to kusi zamówiłem kabel do Tuneecu :D
Babel, zerknij na https://www.youtube.com/watch?v=NtLsIDFYv8M
to może coś Ciebie zainspirować w dalszej przeróbce ;-)
To i ja się pochwalę, raz wersja enduro, raz na kołach SM
To i ja się pochwalę, raz wersja enduro, raz na kołach SM
Z ciekawości, ile kosztuje komplet kół do sm ?
Niestety, tanio nie było. 2800, ale koła w stanie idealnym. Pewnie można wyrwać taniej, ale ka nie miałem czasu. Po przesiadce z kół enduro trzeba się trochę przestawić, prowadzi się całkiem inaczej.
Ciekawość zwycieżyła - założyłem Loena i wgrałem mapę Akrapovica
Wczesniej zdoktoryzowałem się z Tuneecu + zakupiłem kable
Co jest potrzebne:
Interface USB vag kkl - ODB2 -trzeba zainstalować dostarczone sterowniki - ładnie opisane w isntrukcji
https://allegro.pl/oferta/najlepszy-interfejs-usb-vag-kkl-we-wtyku-obd2-pl-7200310087
Oraz kabel odb2 - KTM
https://allegro.pl/oferta/ktm-6pin-adapter-kabel-obd-diagnoza-silnik-tuneecu-8393185941
Całośc jest ładnie opisana
https://advrider.com/f/threads/ktm-690-efi-2008-2013-idiots-guide.931664/
Mapy są na :
https://www.tuneecu.net/Map_Database.html
Aplikacja jest pod Android na ich stronie ale znalazłem pod Windowsa
https://support.lonelec.com/support/tuneecu-lead/
Ja mam 2009 enduro i wgrałem sobie:
KM765EU0800231
Na poczatku tez zrobiłem sobie backup map jaki były w motocyklu (fotka jeszcze z backupu ze starym tłumikiem)- i o ile wgranie map to chwila to backup trwa ok 40 minut - wiec wazne wyjmijcie bezpiecznik od świateł oraz zadbajcie o to aby aku w moto był naładowany oraz laptop też najlepiej pod prądem ( wazne zobaczcie czy nie macie jakis wygaszaczy / przechodzenia w stan uśpienia itp)
Co ciekawe jak chodził na Loenie i oryginalnych mapach to nie chciał przejśc 15 minutowej adaptacji i gasł- na mapach Akrapa bez problemu.
No i pojawiły sie kody błedów myśleze z powodu jeżdzenia z Leonem na oryginalnych mapach - skasowałe po wgraniu map Akrapa i jest czyściutko :)
Babel jaki masz filtr powietrza? Papier czy gąbka?
Jak ja zakładałem do swojego Leosia to w instrukcji było napisane, że ma być filtr gąbkowy, przełącznik map na sport i nie trzeba nic więcej wgrywać.
Niestety, tanio nie było. 2800, ale koła w stanie idealnym. Pewnie można wyrwać taniej, ale ka nie miałem czasu. Po przesiadce z kół enduro trzeba się trochę przestawić, prowadzi się całkiem inaczej.
Dzieki za informacje.
Babel jaki masz filtr powietrza? Papier czy gąbka?
Jak ja zakładałem do swojego Leosia to w instrukcji było napisane, że ma być filtr gąbkowy, przełącznik map na sport i nie trzeba nic więcej wgrywać.
Jest papier i dolot oryginał bez Evo1
:lc8:No dobro po testach -zimno wieć może 30 km po leśnych duktach.
W głowie mam plan póki zdrowie pozwoli na zmiane motocykli co jakiś czas .
Mam taką listę kilku modeli enduro które bym chciał mieć i zmienic Kajtka.
I nie chodzi o pojeżdzenie ale posiadanie min rok aby mieć swoje zdanie na temat motocykla.
Ale w takich momentach to plan idzie w odstawkę ....
Ja wiem ze to KTM i 690 i stara i....cos sie może wydarzyć ...ale w tym momencie to uśmiech mam do okoła głowy siedze i się śmieje do siebie.
Po wgraniu map chodzi jak zły i nawet nie myśli o czknieciu czy zgaśnięciu , dużo lepsza reakcja na gaz pratycznie juz z samego dołu :D - juz mi nawet nie przeszkadza głośność - jest ogień :lc8::lc8::lc8:
No dobra - czas jeszcze biżuterię zmienić :)
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.