View Full Version : Poziom oleju
JackHarrer
27.06.2009, 17:49
Witam
Poziom oleju na całkowicie zimnym silniku jest u mnie 0,5cm powyzej minimum. Gdy rozgrzeje moto i odczekam 5 min to poziom oleju wzrasta nawet do powyzej max. Czy to jest normalne?
w instrukcji jest napisane, że mierzymy po uprzednim rozgrzaniu silnika/skrzyni. U mnie na zimnym też jest poniżej minimum, po rozgrzaniu powinieneś miec pomiedzy min a max. Wątpie żebys miał jakiś zły olej więc żadna anomalia niewystepuje.
pzdr.
aby uciąć wszelakie spakulacje, stwierdzam komisyjnie co ustalono:
dokonując wymiany oleum, wraz ze filtrem rzecz jasna, szanowna komisja opróżniła reaktor ze zużytego smarowidła. następnie, miarką dokładną właściwą wedle instrukcyji ilość odmierzono. założono filtrum i po uprzednim doprowadzeniu pierdopęda do pionu dokonano czynności zalania. po upływie 324,5 sekundy pomierzono poziom oleju, i znajdował się dokładnie na maks podziałki bagnetowej. od czasu tamtego sprawdzenia poziomu oleum dokonuję na zimnym silniku w odniesienu do stanu ustalonego przez ww komisję, określonego w przedmiotoy sposób.
JackHarrer
28.06.2009, 12:05
Dzieki za pomoc chlopaki
Klanol wedlug Twojego sposobu, olej po rozgrzaniu bedzie sporo powyzej max a w instrukcji pisza zeby sprawdzac po uprzednim rozgrzaniu. Mnie zastanawia tylko czy to normalne ze zimego oleju jest ledwo min a rozgrzanego powyzej max? Oczywiscie rozgrzany olej zmniejsza swoja gestosc a zwieksza objetosc ale czy az o caly bagnet?? Powoli zastanawiam sie czy to moze nie problem z uszczelka pod glowica albo z sama glowica. Moto dziwnie zachowuje sie po rozgrzaiu silnika(zaczyna sie dusic(obroty sa nierowne) i wydawac dziwne dzwieki - takie cykanie)Pozdrawiam
właśnie w związku z tym zimnym/ciepłym silnikiem została obrana powyższa metoda pomiaru. pamiętaj aby pomiaru dokonywać w pozycji pionowej. rózne ludziska mają patenty ale ja obrałem taki i zawsze na zimnym sprawdzam w odniesieniu do zalania wymaganą ilością po wymianie
no to lamerskie pytanie
wkręcać
czy nie wkręcać przy mierzeniu ???
początkowo nie wkręcałem, potem ktoś powiedział że wkręcać i teraz wkręcam - a jak powinno być zgodnie ze sztuką ?
Różnaca w poziomach przy wkręceniu i włożeniu to jakieś 0,2 l oleju...
Tak na zdrowy rozum, to chyba powinno się na rozgrzanym, bo olej zwiększa objętość, więc jak się na zimnym zaleje do połowy podziałki na rozgrzanym będzie go po prostu za dużo, co jest szkodliwe. Więc ja sprawdzam po rozgrzaniu :D ale bez przesady-popyrkam do wyrównania obrotów.
Oczywiście bagnetu nie wkręcam.... :D
właśnie aby się nie zastanawiać przyjałem swoją metodę pomiaru:
odmierzona ilość oleju, zalanie na zimo i sprawdzenie przy zakręconym korku na zimno. oczywiście jeżeli ktoś chce np na ciepłym i nie wkręcając korka to jego brocha. najważniejsze aby zacząć porównanie mając pewność, że ilość oleju jest właściwa. wtedy metoda nie będzie miała znaczenia, ważne aby wykonywać ją w tych samych warunkach i tym samym sposobem.
dla mnie to wygoda - przed jazdą moto do pionu, wykręcam korek patrzam i sruuuu dzida
W instrukcji (do sciagniecia z forum) stoi jak byk:
rozgrzac silnik 5 minut, zgasic, wykrecic korek, wytrzec bagnet, utrzymujac moto w pionie wetknac korek z bagnetem _nie_wkrecajac_, oblukac poziom oleum, ktory powinien byc pomiedzy min i max*, uzupelnic ewentualnie, wkrecic korek i jezdzic!
*czyli sie sytuowac od dolnej do gornej granicy stanow srednich :D
witam
mam takie pytanie dotyczace stanu poziomu oleju. zmnienilem na full syntetyk motul 10w40 300v :at::D.Przy wymianie zminilem rowniez filtr, wszystko elegancko, wlalem odmierzona ilosc czyli 2.6 l .Sek w tym ze po skonczonej jezdzie przy pomiarze na niewkreconym korku, na rownym podlozu oleju na miarce jest ok 3-5 mm ponad stan.I moje pytanie brzmi czy jezeli jestem pewien ze wlalem odp.ilosc oleju to olej syntet. pod wplywem tem az tak sie rozrzedza ze jest go ponad stan? czy powinienem sprawe oleac i jedzic czy troszke tego oleum wyssac ?czy jest jeszce jakas inna opcja?
Nowo składany silnik TEORETYCZNIE 3.2l oleju. Ostatnim razem mi się przelało o pół litra (nie wiem jakim sposobem :)), przejechałem kilka kilometrów i sprawdziłem poziom, chwilowy szok i strzykawka poszła w ruch... strzykawka 25ml jakaś więc szału nie było z tym :). Zawsze zalewam około 2.4-2.5 litra i patrzę na stan, zazwyczaj wychodzi to blisko górnej granicy na bagnecie...
Artuditu
18.03.2010, 21:50
Silnik nowy(ew. poskładany) 3,2 litra
wymiana oleju- 2,5 litra
wymina oleju i filtra- 2,6 litra
Ja też ostatnio miałem dylemat ile ma być oleju na wskaźniku bagnetu. Dolałem 0.5 l sprzęgło zaczęło lżej pracować biegi się płynniej zmieniaja miałem na wkręconym pomiedzy podziałkami a na wykręconym ledwo na koncu. Teraz jest jak napisane w instrukcji na wkręconym do górnej części bagnetu na wykręconym tolkp włożonym między podziałkami.
Ja też ostatnio miałem dylemat ile ma być oleju na wskaźniku bagnetu. Dolałem 0.5 l sprzęgło zaczęło lżej pracować biegi się płynniej zmieniaja miałem na wkręconym pomiedzy podziałkami a na wykręconym ledwo na koncu. Teraz jest jak napisane w instrukcji na wkręconym do górnej części bagnetu na wykręconym tolkp włożonym między podziałkami.
Z tym to jest trochę jak z legendami.
Sprawdzanie oleju na wkręconym : po zalaniu oleju do silnika ganc czystego w ilości zalecanej na miarce stan w połowie, przy dotykaniu korka do gwintu jednak za mało i co tera??
Dodam tylko, że taka sama sutyacja była po napaleniu w piecu i sprawdzeniu poziomu oleum.
A z innej beczki to pewnie takie cuda się dzieją na Motulu bo to taki olej w moim mniemaniu do smażenia frytek a na pewno nie do motocykla.
panowie, ja tez mam dylemat, jak się spuszcza olej to jest ciepły silnik, ale zalewam nowym olejem już chłodny i odmierzam poziom na wykręconym bagnecie więc powinienem tak samo na zimnym sprawdzać a instrukcja mówi inaczej heh.
Ale prawdziwy dylemat to to czy podczas jazdy wkręcać bagnet ?:P
A ja się dopytam z ciekawości. Dlaczego zbyt wysoki poziom oleju jest szkodliwy. Na co to negatywnie wpływa ?
Zbyt duża ilość oleju jak jest za dużo oleju to to negatywnie wpływa na ...
Może wywalać go odmą, może się pienić ze względu na kontakt z korbowodami czy jakoś. Ogólnie zbyt duże ciśnienie powietrza może byc wewnątrz a mechanizmy nie lubią jak jest zbyt duże ciśnienie w nich. Może wyciekać simmeringiem od wałka dźwigni sprzęgła. Ogólnie Afra ma bardzo "wyjebane" na ilość oleju w niej, zdarzało się że miałem z pół litra więcej niż trza i chodziła jako tako tylko inaczej jakby :) Odlałem - uspokoiła się, miałem też wiele razy dużo poniżej rekomendowanego poziomu i też lampka od ciśnienia oleju się nie świeciła. Ale to wszystko przed remontem, a wtedy to ogólnie miałem problem z zachowaniem proponowanego przez fabrykę poziomu oleju.
Krystek, zalewasz zimny olej do połowy znaczka i raczej gdy będzie on ciepły nie przekroczy ani min ani max granicy, więc jest dobrze :)
Krystek, zalewasz zimny olej do połowy znaczka i raczej gdy będzie on ciepły nie przekroczy ani min ani max granicy, więc jest dobrze :)
no i dobra :)
A co za różnica czy ciepły czy zimny? Bierzesz pod uwagę rozszerzalność cieplną oleju? To weź też rozszerzalność cieplną skrzyni korbowej :D
Lepi... Właśnie jak silnik zimny, więc długo stał to oleju jakby więcej w skrzyni korbowej bo spływa na dół. Niewielka różnica ale jest. Nic nie znacząca różnica ale dla teoretyków ważna widać
Ciepły to nie znaczy zaraz po zgaszeniu! Jasne, że olej musi spłynąć, ale nie ma sensu czekać na ostygnięcie!
Dobrze, że w afrii niema suchej miski. To by były dopiero dyskusje :)
Kto by pomyślał że tak prosta czynność jak wymiana oleju może wywołać taką dyskusję.
Podsumowując: pomiaru dokonujemy wtykając a nie wkręcając korek , na ciepłym/letnim silniku ze 3-4 min po wyłączeniu , nie ma potrzeby brać pod uwagę zmiany objetości cieplnej oleju skoro jednoznacznie zalecany jest pomiar na ciepło , przewidziana ilość oleju przy wymianie powinna skutkować wskazaniami na bagnecie przynajmniej minimum.
Wczoraj zmieniałem u siebie , po wlaniu 2.5 ltr miałem min , przy 2.75 wskazania ok połowy między min i max i tak jest dobrze.
Drobne różnice ilościowe przy zalewaniu mogą być spowodowane różnicami w pojemności filtra , temp i lepkości spuszczczanego oleju jak i czasu spuszczania.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.