PDA

View Full Version : Si³owniczek o ma³ym polu pracy: 3-8cm wysiêgu; hamulec tylny?


Mateusz93
17.02.2019, 20:56
Cze¶æ Panowie!

Jako ¿e jest tutaj wielu czynnych mechaników i majsterkowiczów, to chcia³em zapytaæ, czy kojarzycie gdzie u¿ywa siê ma³ych si³owników?

By³oby super gdyby zakres pracy takiego ustrojstwa mie¶ci³ siê w zakresie 3-8 centymetrów. Zastanawiam siê, czy hamulec tylny mo¿na by by³o tak wykorzystaæ, ¿eby s³u¿y³ jako wypychacz?
Zainstalowaæ w miejsce zacisku hamulcowego klamkê z pompk± i dzia³a³by jako 'si³owniczek? Zale¿y mi jedynie na wypychaniu, powrót bêdzie wymuszony si³± zewnêtrzn±.

Pozdrawiam,
Mateusz

matjas
17.02.2019, 21:34
Poprawilem Ci tytu³.

Ad rem - to ma byæ p³yn czy gaz?
Skok to nie wszystko - jaka to ma mieæ sile?

Zasadniczo nie ma przeciwwskazañ do zastosowania pompy jak piszesz. Skok jednak raczej nie ten.
Szukaj w bibus menos je¶li mo¿e byæ pneumatyka.

M

Mateusz93
17.02.2019, 21:51
Zastanawiam siê nad zrobieniem sprzêg³a hydraulicznego. Gotowe rozwi±zania s± bardzo drogie, a sam w sobie mechanizm bardzo prosty. Na aliexpress s± gotowe zestawy za kilkana¶cie dolców, ale do 125tki mo¿e to byæ ok, do XT660 trzeba du¿o si³y, a nie ryzykowa³bym w dalekiej podró¿y awarii sprzêg³a. Wykorzysta³bym pompê hamulcow± ¿e skutera, bo s± na lew± stronê, do tego szukam niezawodnego si³owniczka. Rozwa¿am zrobienie, tzn toczenie tulejki, zrobienie z tworzywa sztucznego tloczyska (metalowe z pier¶cieniem uszczelniaj±cym z tworzywa). Do tego w³o¿enie sprê¿yny powrotnej, ¿eby wykluczyæ ewentualne przypalenie sprzêg³a, choæ ono samo w sobie wraca z du¿± si³±. Potrzebujê tylko mechanizmu pchaj±cego.

bigboykr
17.02.2019, 22:02
Moim skromnym zdaniem amatora to pompa hamulcowa nie wydoli na tak du¿y ruch popychacza. T³ok popychacza musia³by mieæ okrutnie ma³± ¶rednicê. Zobacz ile p³ynu w ml potrafi wypchn±æ pompa w jednym ruchu.
Inna rzecz taka, ¿e w dalsz± podró¿ bym takiego rozwi±zania nie za³o¿y³.

matjas
17.02.2019, 22:20
Ok kumam o co Ci chodzi.
Nie to prze³o¿enie - pompa ma t³ok circa fi 8-10.mm a si³ownik ma ¶rednice 30-40mm.
Skok popychaczy sprzêg³a to zaledwie 3-5mm.
1:1 to nie pójdzie.

M

tomekt
17.02.2019, 22:46
Zastanawiam siê nad zrobieniem sprzêg³a hydraulicznego. Gotowe rozwi±zania s± bardzo drogie, a sam w sobie mechanizm bardzo prosty. Na aliexpress s± gotowe zestawy za kilkana¶cie dolców, ale do 125tki mo¿e to byæ ok, do XT660 trzeba du¿o si³y, a nie ryzykowa³bym w dalekiej podró¿y awarii sprzêg³a. Wykorzysta³bym pompê hamulcow± ¿e skutera, bo s± na lew± stronê, do tego szukam niezawodnego si³owniczka. Rozwa¿am zrobienie, tzn toczenie tulejki, zrobienie z tworzywa sztucznego tloczyska (metalowe z pier¶cieniem uszczelniaj±cym z tworzywa). Do tego w³o¿enie sprê¿yny powrotnej, ¿eby wykluczyæ ewentualne przypalenie sprzêg³a, choæ ono samo w sobie wraca z du¿± si³±. Potrzebujê tylko mechanizmu pchaj±cego.

A nie lepiej zaadoptowaæ si³ownik z innego motocykla ? np https://www.mototech271.com/2008-moto-guzzi-breva-sport-1200-clutch-slave-cylinder-grimeca-gu05086330

Jakie¶ u¿ywki i do tego pompa z klamk±.

Lis
18.02.2019, 09:05
By³oby super gdyby zakres pracy takiego ustrojstwa mie¶ci³ siê w zakresie 3-8 centymetrów. Zastanawiam siê, czy hamulec tylny mo¿na by by³o tak wykorzystaæ, ¿eby s³u¿y³ jako wypychacz?

IMHO do tego celu taki skok jest niepotrzebny. Roboczo wystarczy 1,5-2 cm, a nawet mniej. Wa¿ne jest wzmocnienie hydrauczne, które powoduje, ¿e obs³uga sprzêg³a jest du¿o l¿ejsza. Taki jest chyba cel.
Wiêc liczy siê stosunek ¶rednicy (a raczej pola powierzchni) t³oczka si³ownika do t³oczka pompy. Musz± one byæ znacz±co ró¿ne, bo inaczej nie bêdzie odpowiedniego prze³o¿enia hydraulicznego. Jak bêd± takie same to stosunek jest 1:1, czyli bez zmiany prze³o¿enia. Aktualnie linka te¿ nie zmienia prze³o¿enia.
Prze³o¿enie mechaniczne masz na klamce i d¼wigni sprzêg³a w pokrywie. Zak³adam, ¿e to by³oby niezmienne.
Co do wykorzystania pompy hamulcowej (no¿nej) to zwracam uwagê, ¿e je¶li odwrócimy jej dzia³anie jako si³ownika, czyli zasilimy pompk±, to bêdzie ona pracowaæ na wypychanie. W tym przypadku przyda³by siê raczej si³ownik, który ci±gnie.
Co do typowych rozwi±zañ w FJ1100 mam pompkê 5/8" (<16 mm) pracuj±c± na si³ownik o ¶rednicy ok. >30 mm. Czyli wzmocnienie hydraulicne >3,5. Jednak tu pompa dzia³a bezpo¶rednio na sprzêg³o - bez prze³o¿enia mechanicznego. Nie ma d¼wigni jak w rozwi±zaniach z link±.

Typowe, gotowe systemy:
https://www.motoracingshop.com/en/hydraulic-kit-clutch-system-street-version-mecdraulic-for-suzuki-sv-650-s-00-yamaha-tdm-850-xtz-750-supertenere.html
Podobno bez rewelacji. Nie ma zbyt wielkiej ró¿nicy wzglêdem linki.

https://www.magura.com/en/components/powersports/hydraulicclutchsystems/productdetailpage/?p=1853
Nie s³ysza³em opinii na temat tego zestawu.

Mateusz93
18.02.2019, 10:29
Dziêkujê za odpowiedzi :)
Tak jak wspomnia³em, gotowe rozwi±zania maja du¿± cenê. Lubiê majsterkowaæ, st±d chêæ zrobienia czego¶ samemu. Mo¿e pokuszê siê o g³êbsze przemy¶lenie, sprawdzê wydatki pomp itp i ew. zrobienie jakiego¶ si³owniczka.
Tomekt- z tego co widzê na zdjêciu, taki si³ownik montuje siê wewn±trz krateru, pod pokryw±, a to ju¿ spory nak³ad pracy, znalezienie miejsca, szczelne wyprowadzenie przewodów itd, nie wchodzi w grê. Ja chcia³em zast±piæ linkê przewodem hydraulicznym z s³owniczkiem na koñcu, który wysprzegla³by korzystaj±c z oryginalnego wysprzêglika- podmiana tylko linki na prosty mechanizm.

CzarnyCzarownik
18.02.2019, 10:40
Du¿o tego jest u przyjaciela z chin :)

sam si³ownik (https://www.aliexpress.com/item/Motorcycle-Hydraulic-Clutch-Brake-Pump-M10x1-25mm/32685442018.html?spm=2114.search0104.3.96.580d7e37 t8r6I7&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_1_10065_10 068_319_317_10696_10084_453_10083_454_10618_10304_ 10307_10820_10821_10301_537_536_10902_10843_10059_ 10884_10887_321_322_10103,searchweb201603_16,ppcSw itch_0&algo_expid=33dd6dde-9b4c-4234-8e5f-c9a24ca0629b-16&algo_pvid=33dd6dde-9b4c-4234-8e5f-c9a24ca0629b)

zestaw (https://www.aliexpress.com/item/Hydraulic-Clutch-1200mm-Silver-Lever-Master-Cylinder-Fit-Vertical-Engine-Off-Road-Motorcycle-Dirt-Bike-Motocross/32791563816.html?spm=2114.search0104.3.1.9ff67e370 u5vLm&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_1_10065_10 068_319_317_10696_10084_453_10083_454_10618_10304_ 10307_10820_10821_10301_537_536_10902_10843_10059_ 10884_10887_321_322_10103,searchweb201603_16,ppcSw itch_0&algo_expid=f1adba62-fd15-4c11-933d-9199f9e7d6ac-0&algo_pvid=f1adba62-fd15-4c11-933d-9199f9e7d6ac)

Generalnie szukaj "hydraulic clutch motorcycle" na aliexpres :)

Ceny s± takie, ¿e sam raczej taniej nie zrobisz, ani nic sam w tej cenie nie wyrze¼nisz :)

--------

Sorry, nie zauwa¿y³em - chyba jednak znasz rozwi±zania z chin :D
Chyba najlepiej kupiæ takie, poje¼dziæ ko³o komina i sprawdziæ jak to dzia³a. My¶lê, ¿e sprzêg³o czy to w 125 czy w 660 jest podobne, a bardziej ni¿ si³± dociskow± ró¿ni siê liczb± warstw co przeklada siê na wiêkszy moment i moc któr± mo¿e przenosiæ sprzêg³o bez u¶lizgu.

Lis
18.02.2019, 12:19
Choæ hydrauliczny napêd jest bardzo pewny, to mimo wszystko radzi³bym zbudowaæ zestaw na elementach typowych znanych marek motocyklowych. Nie ma chyba wiêkszego wk... jak pojedzie siê daleko, a tu tania chiñska gumka pocieknie.
Kibicujê. Sam o tym my¶lê jak poprawiæ pracê klamki sprzêg³a i zrobiæ to skutecznie, fachowo i niedrogo.

tomekt
18.02.2019, 12:29
Czyli chodzi o co¶ takiego

Wys³ane z mojego MotoG3 przy u¿yciu Tapatalka

Lis
14.11.2019, 23:10
Jak projekt?