PDA

View Full Version : Remont Vs Używany silnik


czosnek
02.09.2018, 15:25
Jak każdy po przekroczeniu pewnego wieku czegoś nie trzyma, tak i mojej 20 letniej afryce puściły zwieracze olejowe.
Jakbym nie jeździł i czego bym nie wlewał, tak co 1000 km muszę dolać 500-700ml oleju.

W związku z powyższym rozważam 2 opcje:
1. Remont z wymianą pierścieni, uszczelniaczy i co tam jeszcze jest wymagane.
2. Kupno używanego silnika

I teraz pytanie. Ile może kosztować remont silnika przywracającego afryce dawną świetność ?
Czy ma to sens?
Używany silnik można kupić w rozsądnych pieniądzach, jednak nie mam żadnej gwarancji, że będzie dużo lepszy od obecnego.

Przebieg mojej afryki to coś pomiędzy 80-90 tys. (długo jeździłem bez ślimaka)

Proszę o porady i polecenie sensownego mechanika, najchętniej z południa.

wojtekk
02.09.2018, 15:33
Hej,

ceny nie podam.

Nie kupowałbym - to loteria. NIe masz pewności (jak piszesz), że będzie lepszy. A jak zrobisz (nawet jeżeli drożej) to taką pewność masz.

Co do miejsca na południu - ArturS z Riderparts.

adoado0
02.09.2018, 15:39
Tłok ok 500, sworzen ok 100, pierścienie na tłok ok 300,
Zabezpieczenia sworznia ok 50.
Uszczelniacze zaworowe ok 45 PLN sztuką, których Jest 6. Ceny OEM.

Sens jest jeżeli chcesz trzymać. Tylko musisz dać do kogoś kto się zna na tym.
Ja na przykład robiłem swoją nie dlatego że się opłacało, ale w starej Afryce jest psychiczny komfort jazdy po terenach podwyższonego ryzyka kradziezowego i gdy motocykl się zostawia jak popadnie. Z tego tytułu zdecydowałem się na remont, a NAT opduscilem, by na wyprawach nie myśleć tylko czy mi go podprowadza.

KORNIK
02.09.2018, 15:42
Tak naprawdę to koszty remontu można określić dopiero po rozebraniu silnika i weryfikacji części. Sama góra silnika wyjdzie znacznie taniej niż całość ale jakbym miał robić dla siebie to wybrałbym remont.

czosnek
02.09.2018, 16:25
Sam też się skłaniam ku remontowi i oczywiście zdaję sobie sprawę, że pełny koszt wyjdzie w praniu, jednak chciałbym mniej więcej wiedzieć na jaki przedział cenowy mam się przygotować.
Z podanych wyżej cen wychodzi mi plus minus 2500 zł. Tak to wygląda zwykle cenowo?

Misza
02.09.2018, 16:32
Dodaj prowadnice zaworowe do tego, serwis głowic, robociznę...

Możesz robić ale zrobienie tego w pełni profesjonalnie będzie wymagać dużo uwagi. Trzeba przypilnować szlifierzy i składacza.

krzyśko
02.09.2018, 16:43
Miałem ten sam dylemat prawie 2 lata temu, kupno używanego silnika do trampka czy remont. TA 600 brał około 100 ml oleju na 100 km. Wybrałem remont, części kupował i silnik naprawiał polecony mechanik z Nowodworc, koło Białegostoku.
Odnalazłem kartkę z kosztami rozpisanymi przez mechanika:
- tłoki z pierścieniami 1400 zł,
- szlifowanie cylindrów + głowica 400 zł,
- uszczelki pod cylinder 90 zł,
- łańcuszki rozrządu 320 zł,
- uszczelki pod głowicę 130 zł,
- uszczelniacze zaworowe 100 zł,
Łacznie 2440 zł + robocizna - niepamiętam ile, ale około 400 zł.
Trampka oddawałem do remontu wczesną zimą, jadąc padał śnieg, a odebrałem z początkiem wiosny.
Od remontu przejechałem niewiele bo około 7000 km, silnik cyka jak należy i jak dotąd jestem zadowolony z tego, że wybrałem remont. Wiem, że kasy trochę poszło, ale nie rozpatrywałem zmiany moto, stąd taka decyzja. Pozdrawiam

Lis
02.09.2018, 16:49
Weź pod uwagę, że to koszty materiałów. Będą takie, jeśli zrobisz większość sam + koszty niezależne np. szlifowania cylindrów pod wymiar tłoka, ew. wymiany prowadnic itp. które trzeba zlecić kwalifikowanemu szlifierzowi.

matjas
02.09.2018, 17:36
Czosnek - chcąc to zrobić po Bożemu nie zmieścisz się w piątce nihoohoo.

Podany powyżej koszt robocizny to jakiś śmiech i każdy szanujący swój czas i prowadzący legalna działalność powinien za remont wziąć około 1500-2000pln netto w robociznie. Ja bym nawet nie rozmawiał gdyby ktoś powiedział mi ze to za drogo...
Teraz weź pod uwagę ze remont to nie tylko góra... weryfikacja dołu tez jest konieczna. Rozbiórka skrzyni, ocena stanu wodzikow, panewek, lozysk no i wymiana WSZYSTKICH uszczelnień - samo to ostatnie to lekko 500 strzelam i chyba wiele się nie pomylę.
Do tego oczywiście synchro, regulacja luzów... niby przy okazji ale normalnie to kosztuje prawda???? Na pewno trzeba poświecić czas.
No i jak już robisz to co... oblejesz panewki w lagach, łożysko główki ramy, lozyska kół... zestawy naprawcze zacisków??? Mówimy przecież o remoncie tak????

Piątka to tak na rozgrzewkę... wierz mi ze wiem o czym pisze bo przerabiałem i przerabiam to w tym moim małym muzeum ciagle i wciąż a robie sam. Remont kapitalny mojego 200EXC przekroczył 4500PLN gdzie jedyna zlecona czynnością na zewnątrz był nowy Nicasil. Mocno mnie bawią crossy czy duale po kapitalce za 8k...

Jeśli chcesz nią jeździć już zawsze lub choćby kolejne 50-80 tys km to ma to sens jak najbardziej.
Jak sprzedasz zostaje Ci zagadkowa używka czyli może jeszcze większa przygoda. I tak to.

M

madafakinges
02.09.2018, 17:57
Może Szynszyl Ci zrobi remont?

czosnek
02.09.2018, 18:03
Nie noo panowie, sam to ja mogę zmienić olej i klocki, bo na tym kończą się moje kompetencje mechaniczne. Dlatego chciałbym poznać mniej więcej przedział cenowy z robocizną
Matjas. Póki co chciałbym zrobić silnik, reszta jest mniej więcej na bieżąco. Czyli rozumiem że koszt zdecydowanie bliżej 5-6 tysięcy niż 3.

matjas
02.09.2018, 18:13
Dobrze Ci życzę i miej jak najtaniej ale każdy kto się odpowiedzialnie zabierze za remont a przede wszystkim weryfikacje kilkudziesięcioletniego silnika powinien chcieć mieć pełen obraz, zeby nie okazało się za chwile ze znowu trzeba coś bo piec ma nominalna moc znowu i coś tam kleklo...
Oczywiście można program minimum i w dupie ale nawet wtedy części 2500 plus robota lekko 1500 a i tak nie wiadomo co wyjdzie... zerwane gwinty, zerwane śruby, i tego rodzaju smaczki, które powinny kosztować.

Stoję teraz przed koniecznością regeneracji gaźników w XS850-wątpię żebym się zamknął w tysiaku. Po prostu mamy drogie hobby.

Myślałem wielokrotnie zeby wszystko co mam sprzedać i wziąć nowe moto w leasing.... ale jak pomyśle o złodziejskich stawkach ubezpieczeń przede wszystkim i ze będę się zawsze zastanawiał kiedy to ktoś ukradnie to po prostu mam gdzieś i jednak dłubie powoli ale do przodu.

czosnek
02.09.2018, 18:18
Zgadzam się, że jak już się wyciągnie silnik to trzeba z nim zrobić ile się da. Nie znam zupełnie cen takiej zabawy stąd moje pytanie. Afryka jest ze mną od 10 lat i chciałbym żeby jeszcze ze mną została ze względów sentymentalnych.... A tak naprawdę dlatego, że jestem dziad i nie stać mnie na CRF1000 ;)

Fihu
02.09.2018, 19:24
Zerwane gwinty w silniku? Może nie ... bez przesady o ile wcześniej żaden majster nie kręcił w środku. To nie stare XT ... .
Z resztą niestety się zgadzam ;)
Osobiście jestem za remontem, chyba że masz coś sprawdzonego, od kogoś jeszcze bardziej sprawdzonego - ale wtedy to też kosztuje a remont pewnie i tak odkładasz w czasie

NaczelnyFilozof
02.09.2018, 20:04
Ja tam się nie znam. :) Znaczy do Afryk są NADWYMIAROWE tłoki? Na ile szlifów?

Kiedyś byłem świadkiem jak znajomemu robili remont w silniku Suzuki. :) Nowe tłoki, pierscienie etc. Co z tego jak nikt nie robił nadwymiarów i cylinder był owalny i lipa po remoncie i tak silnik żłopał olej :)

matjas
02.09.2018, 20:24
Zerwane gwinty w silniku?

Nie no pisałem raczej ogólnie o całokształcie. M6 w lagach jest 8szt :), sworznie zacisków kochane... nooooo korek kontrolny wału z Alu na imbusowy klucz... jest tego trochę.

Naczelny ;) maksymalna owulizacja jest podana w serwisówce ale jak ktoś zamiast czytać woli się modlić... ;) ;) ;)

M

KORNIK
02.09.2018, 22:05
Tak naprawdę to najlepiej rozebrać silnik, pomierzyć/zweryfikować części, zrobić konkretną /dokładną wycenę i dopiero wtedy podejmować decyzję o remoncie lub zakupie silnika. Ryzykujesz wtedy co najwyżej kasę za rozbiórkę i weryfikację silnika.

matjas
02.09.2018, 22:22
No jak pisałem... ale to o czym wszyscy zdają się zapominać to to ze motocykl to nie tylko silnik... jest jeszcze duuuuzo do zrobienia poza piecem i to tez wiąże się niestety z kasa.
Mówić ze się chce mieć wszystko na tiptop jest łatwo ;) znam to az za dobrze.

czosnek
02.09.2018, 22:30
Ale mym pragnieniem jest jeno żeby oleju nie brała, a wy mi tutaj o całościowej renowacji zabytków ;) Oczywiście zdaję sobie sprawę że jak się zacznie grzebać to wyjdzie 100 innych rzeczy. Póki co ten silnik jest dla mnie priorytetem, z tego co piszecie dosyć kosztownym, więc pozostałe rzeczy muszą tak czy inaczej poczekać na swoją kolej.

KORNIK
02.09.2018, 22:34
Zrobisz górę żeby oleju nie brała i za jakiś czas po zwiększeniu kompresji powychodzą niedostatki na wale i korbowodach.

Dzieju
02.09.2018, 23:30
Matjas trochę popłynąłeś jak rasowy naprawiacz co to liczy każdy ruch obrotowy wkrętaka czy klucza.
Pewne rzeczy kosztują ale idąc Twoim tokiem myślowym to i ponad 10 lekko pójdzie jak doliczysz odłożenie i ponowne wzięcie klucza w rękę czy naprawy gwintów.....
Jak mechanik rwie gwinty to coś jest chyba z nim nie tak .
Czasem może się coś trafić ale żeby od razu klienta uprzedzać że się zniszczą.
To jak dać mu napompować koło a on od razu uprzedza że dętkę pewnie trzeba będzie wymienić.
Normalnie strach oddawać w takie ręce robotę.

Dzieju
02.09.2018, 23:34
Przebieg mojej afryki to coś pomiędzy 80-90 tys.
Wybacz ale to nie dział dowcipów ;) dorzuć ponad 100tyskm i wtedy branie oleju może się zgodzić z faktycznym przebiegiem.
No chyba że piasek Sahary zamiast oleju masz :)

CzarnyEZG
03.09.2018, 05:57
Za każdym razem jak brałem się za robienie silnika samochodowego, miałem prostą zasadę liczenia (myślę, że w przypadku motocykla też się sprawdzi)

Liczysz wszystko, wszystkooooo. (zakładasz np. wymianę wałka skoro skrzynia rozebrana, wymianę sprzęgła, uszczelki, uszczelniacze, co najmniej trzy zawory do wymiany itd.)

Otrzymaną sumę mnożysz przez dwa i dodajesz 50% wyniku.

Wtedy na ogół byłem w pobliżu wydatków, które trzeba ponieść (10 kpln nierealne? hmm, zobaczymy)

Ale jeżeli nie jesteś jeszcze zdecydowany czy remont, czy używka, to najlepsza będzie metoda Kornika - daj moto komuś, kto będzie wykonywał remont lub przekładkę,
niech wyjmie silnik, rozbierze i oceni stan.
Wtedy podejmiesz decyzję (może się okazać, że kupisz piec na chwilę, a ten postanowisz zrobić do stanu igła?)

matjas
03.09.2018, 06:11
Matjas trochę popłynąłeś jak rasowy naprawiacz co to liczy każdy ruch obrotowy wkrętaka czy klucza.
Pewne rzeczy kosztują ale idąc Twoim tokiem myślowym to i ponad 10 lekko pójdzie jak doliczysz odłożenie i ponowne wzięcie klucza w rękę czy naprawy gwintów.....
Jak mechanik rwie gwinty to coś jest chyba z nim nie tak .
Czasem może się coś trafić ale żeby od razu klienta uprzedzać że się zniszczą.
To jak dać mu napompować koło a on od razu uprzedza że dętkę pewnie trzeba będzie wymienić.
Normalnie strach oddawać w takie ręce robotę.

Nauczyłem się już ze lubisz pisać. Mam nadzieje ze doczekam również czasów kiedy będziesz pisać na temat i trzymając się wypowiedzi poprzedników.

M

Mhv
03.09.2018, 08:17
Czosnek poszukaj tematów podobnych, co najmniej kilka takich sytuacji było, że ludzie się zastanawiali czy remont czy używka.
Co do ceny remontu to Matjas dobrze gada.....oceniasz że bierze olej i nie wiesz co w środku, uszczelki i inne rzeczy "przy okazji"..remont wyjdzie bliżej 5-6 tysiaków, szczególnie ze stale rosnącą ceną robocizny..a jak już robić to dać dobremu specowi, a taki bierze sporo bo robi dobrze.
Używany silnik z "gwarancją" czy potwierdzonym stanem - Franz pisał że ok 1000 ojro..+ przekładka
Ile zachodu w obu sprawach porównaj sobie..

Franz
03.09.2018, 08:51
Skoro zostałem wspomniany
Hamart.at
Ma nowe nadwymiarowe tłoki OEM honda
+0.25 z pierścieniami 350 euro
Nowy wałek 200 euro
Moim zdaniem warto zerknąć na jego stronę
Płatność paypal czyli masz gwarancję że dostaniesz
Ma dużo części poszukiwanych tu na forum

calgon
03.09.2018, 12:55
Czosnku uczciwie sprzedaj moto ,dołóż i kup nowszy czy młodszy zwał jak zwał,choć ta opcja będzie także miała swoich przeciwników!
Mówie to ja człowiek o podobnie wykształconych kompetencjach mechanicznych jak Ty.

Dzieju
04.09.2018, 07:11
Nauczyłem się już ze lubisz pisać.
Już nie specjalnie od dłuższego czasu :)
Nie obrażaj się za napisane odczucia poparte współczesnym podejściem większości mechaników.
Nie zaśmiecam dalej tematu.

matjas
04.09.2018, 08:09
Już nie specjalnie od dłuższego czasu :)
Nie obrażaj się za napisane odczucia poparte współczesnym podejściem większości mechaników.
Nie zaśmiecam dalej tematu.

Spoko - wydawało mi się, że odnosisz się w temacie urwanych śrub do przyszłej naprawy podczas gdy ja odnosiłem się do tych, które były wcześniej :D :Thumbs_Up:

Tak czy owak - jak patrzę czasami na serwisówki i myślę ile może kosztować KOMPLETNY remoncik /na przykład jeszcze wymiana ataku i talerza w BMW czy takim XS/ to robi się słabo.

Z powodu wymuszonych zainteresowań :D trochę mam orient ile kosztują graty do skrzyni BMW R1100 i na szczęście ja do swojej kupiłem używki bardzo ładne póki jeszcze były.
Teraz kupić flaki z jakiejś w miarę rozsądnej skrzynki to jest niemal cud /mam dobre źródło i jak tam nie ma to po prostu nie ma/ a oryginały kosztują ...... za JEDNO koło zębate są to kwoty około 500PLN, gdzie do tego wałki :D kół jest około dużo... chyba 14... jeszcze amortyzator sił skrętnych, wodziki po 300PLN sztuka nowe no i walec wybieraka za ponad tauzena. Myślę, że remont skrzynki na nowych gratach, z dystansowaniem u fachowca to będzie spokojnie dycha na stół :D A gdzie reszta???? Silnik z nicasilem, pompa oleju, panewki...

Taki remont to wiadomo jest taniej niż motocykl nowy - ale ciężko to psychicznie ugryźć...

m

szynszyll
04.09.2018, 08:50
Może Szynszyl Ci zrobi remont?

ja nie robie remontow silnika. ja demontuje silnik, otwieram a czesci oddaje do zaufanego zakladu pt. Kowal Lesław Mechanika Pojazdowa Rzeszów wraz z danymi serwisowymi. nastepnie to co dostane skladam. od poziomu wiedzy fachowcow zalezy czy beda umieli dobrac odpowiednie czesci i zregenerowac glowice. jak widac nie wszyscy potrafia. skladam tylko na uszczelkach OEM.

madafakinges
04.09.2018, 10:37
I tak trzymać:Thumbs_Up:

motormaniak
04.09.2018, 14:21
Dorzucę 3 grosze. Remont uczciwy wyjdzie drogo - w to nie wątpię, oryginalne części i robocizna kosztuje. Ale tak jak napisał jeden z przedmówców - najpierw należy sprawdzić co się dzieje. Afryka jest długowieczna, ale i w niej zdarzają się przypadki - nie musi być wszystko zużyte, może dostała wody w jakimś brodzie i szlag wziął pierścienie, może uszczelniacze itd. Należy liczyć się że będą wydatki, ale rozbiórka i inspekcja to ułamek kosztów. Bez otwarcia pacjenta często nie da się skutecznie zdiagnozować.

Lis
04.09.2018, 15:20
Oczywiście masz rację, ale wiesz jak to jest... silnik na stole, luzy pomierzone - lekko ponadwymiarowe (standard) i pytanie: kiedy następnym razem tu zajrzę? Żeby tego nigdy nie robić, a jednocześnie mieć pewny motocykl, w zasadzie wymienia się jak najwięcej. Często awansem. Stąd koszty, które bezpieczniej założyć większe.

Natomiast IMHO warto zrobić remont jeśli jest czas, reszta motocykla jest w dobrym stanie i chcemy go zachować na dłużej. Po profesjonalnym remoncie silnik zyskuje "nowe życie" i maksimum przebiegu.
Wymianę silnika proponowałbym w sytuacjach "awaryjnych", kiedy pilnie potrzeba sprawnego motocykla i nie ma czasu na remonty. Zyskuje się wtedy na czasie i kosztach, ale ryzykuje, że za 2 lata silnik będzie w takim samym stanie jak ten aktualny.

Franz
04.09.2018, 16:08
Wystarczy, że łączniki airboxa nie zostały
Dokładnie włożone na gaźnik
Co nie jest takie łatwe. Filtr powietrza
Spełnia wtedy rolę dekoracyjną

gumpinoga
11.11.2018, 09:23
byl silnik z udokumentowanym przebiegiem nie cale 30 kkm za 900 E ,moze cos do urwania z ceny bylo,ale juz poszedl...

czosnek
11.11.2018, 12:55
Afryka już stoi w warsztacie. Silnik będzie rozbierany. Dam znać po wszystkim co zostało zrobione.

sajmon70
18.11.2018, 10:46
Ja już też po rozebraniu silnima, jak widać jest na cylindrach jeszcze widoczne honowanie a tłoczki biakutkie pod pierścieniami więc szczelny silniczek, na tylnym cylindrze widać że bardziej bogata mieszankę miał bo bardziej czarny nagar. Wał korbowy ma lekki luz osiowy ale zobaczymy o co chodzi no i wałek zdawczy zamówiony 😀. Glowice, zawory podocieram jeśli będzie potrzeba i gumki zaworów tez się zmieni

Dzieju
18.11.2018, 10:58
No i sam widzisz że rozebrałeś nowy silnik a sugerowane przez ciebie 162tyskm nic nie znaczą dopóki nie będzie to 262 tyskm.
Ach ta zima , zamiast jeździć to rozbierają :)

sajmon70
18.11.2018, 11:43
Rozebrałem go ze względu na ten wałek zdawczy bo on naprawdę jest mocno uszkodzony, ponad połowy frezów nie ma. Co myślicie na temat tego wałka z Ukrainy na nakrętkę?? Bo mają mieć za dwa trzy tygodnie tylko nie wiem czy ten materiał z którego wykonują czy jest dobry, bo jak kupie Ori to wtedy nowa zębatka na klej i jazda, nie wiem który wziąć, może ktoś jeździ na tym wałku z UK?? Jeszcze co mnie nie pokoi to lekki luz wzdłużny wału korbowego, czy ten luz jest oryginalnie czy są tam jakieś panewki niwelizujace luz osiowy?

mostry1988
18.11.2018, 15:05
JESZCZE nigdy nie rozbierałem silnika motocyklowego, ale z kilkudziesięciu silników spalinowych jakie rozbierałem (i składałem :) ) wszystkie miały łożyska oporowe - niwelujące ten luz

mostry1988
18.11.2018, 15:06
Tzn nie niwelujące, bo jakiś tam luz osiowy musi być. Ma po prostu jakąś tolerancję. Luz jaki masz najłatwiej i najdokładniej jest zmierzyć czujnikiem zegarowym

mostry1988
18.11.2018, 15:09
Polecam Ci pomierzyć średnicę cylindra wewnątrz, bo miałem przypadki, że widać było honowanie, a na samej górze wymiar dyswalifikował tuleję. Raczej tak nie będzie, ale jak masz wierzchu, to polecam zmierzyć jeśli tylko masz przyrząd

sajmon70
18.11.2018, 16:21
Muszę jakieś dane tolerancję ściągnąć z netu bo mam warsztat czujnik zegarowy mikrometr mam bo auta mierze tylko muszę znać tolerancję

sajmon70
18.11.2018, 16:40
Tak wygląda wałek zdawczy, masakra

Kazmir
18.11.2018, 17:48
Muszę jakieś dane tolerancję ściągnąć z netu bo mam warsztat czujnik zegarowy mikrometr mam bo auta mierze tylko muszę znać tolerancję
W serwisówce masz dane.

mostry1988
18.11.2018, 19:44
Sajmon... Liczyłeś już koszt części koniecznych do wymiany wałka?

sajmon70
18.11.2018, 22:37
Wałek jeśli Ori to 900 zł plus zębatka i blaszkę zabezpieczająca no i odrazu dwa łańcuszki rozrządu kupię i łańcuch pompy olejowej, wszystkie łożyska skrzyni biegów no i komplet uszczelek 560zl a resztę cen podam później łańcuszek jeden 150zl a napęd pompy 113zl wszystko DID.
Ma ktoś dane jeżeli chodzi o moment dokręcania głowic i luz zaworowy? Dzięki bardzo za pomoc

madafakinges
18.11.2018, 22:43
Zabierasz się za remont i nie masz serwisówki i pytasz na forum o poszczególne momenty? Nie rób jaj...

http://150.254.222.97/wikiafri/index.php/Manuale_do_pobrania_(ang,_niem.)

matjas
18.11.2018, 22:46
Wybacz mistrzu ale bierzesz się za remont motocykla bez jakichkolwiek kwitów.
Stara at to nie enterprise z warp || - zorganizuj sobie serwisowke i spróbuj się trochę zorganizować również. Chętnie pomożemy ale nikt nie będzie Cię prowadził za rękę w podstawowych kwestiach :)

Ps Mada masz szybszy net :)

sajmon70
19.11.2018, 00:15
Bardzo dziękuję za pomoc, mam głównie Suzuki wszystkie dane a hondy jeszcze nie szukałem a składać będę dopiero koło świąt więc za bardzo mi się nie spieszy, teraz będę kompletował graty. Pomiary wstępnie zrobiłem i zapisałem także będę wyryfikowal i zamawiał odpowiednie części także z góry dziękuję za pomoc

kurol
19.11.2018, 06:16
Nie dalo sie wyciagnac sworzni bez wyciagania tlokow z cylindrow ?
Marne szanse ze trafisz z pierscieniami w to samo miejsce i po zlozeniu moze zaczac brac olej.

sajmon70
19.11.2018, 07:21
Nie ma to znaczenia

Dzieju
19.11.2018, 07:25
Kurol , a po czym wnosisz że tak ma być?
Pierścienie zakładasz co 120 stopni czy jak wyciągasz tłok po większym przebiegu to jesteś przekonany że są one tak jak zostały złożone co 120 stopni?
Zapewniam że takiej gwarancji nie ma.
Jeśli nie są zużyte to mogą sobie dalej jeździć jeśli jest taka potrzeba.

kurol
19.11.2018, 07:35
Wnosze po wlasnym doswiadczeniu z zeszlego roku,wskazowkach dobrego mechanika i tym co wyczytalem w internecie.
W ttr rozbieralem silnik bo piaty bieg sie wysypal i ktos sprzeglo wczesniej zle poskladal.
Na cylindrze tez slady honowania byly jeszcze widoczne,prog pod paluchem niewyczuwalny a na tloku brak sladow przedmuchow wiec nawet nie bawilem sie w pomiary.
Przed rozpolowieniem silnika oleju nie brala po zlozeniu juz tak.
Przy okazji dalem glowice do sprawdzenia wiec uszczelniacze zalozone nowe (chodz z zestawu athena wiec nieoryginalne)
Gladz cylindra z czasem sie owalizuje podobnie jak pierscienie ktore sie do niej ukladaja wiec jesli nie beda w tym samym miejscu moga byc problemy.

Mallory
19.11.2018, 08:23
Sajmon:
tu trzymam "swoje" serwisówki. Jest tam jedna super-wypas dokładna i ładna z możliwością wyszukiwania nawet.
http://150.254.222.97/serwisowki/

Jeżeli chodzi o wałek to użyj FAT i poszukaj jaki można wałek zamiennik zastosować od Hondy Shadow - pasuje p&p, ale jest kilka stów tańszy - różnicę w cenę możesz wrzucić w pomiary cylindra - tak czy siak chyba warto wszystko sprawdzić mając już na wierzchu.

PS. Strona 87 - Haynes pisze, że dobrą praktyką, podczas rozłożenie silnika i remontu, jest wymiana pierścieni na nowe, ale koniecznością jest pomiar tak jak tam opisano...

Artek
19.11.2018, 08:27
I części zamów u ruskich.Jest taniej jak w PL.
https://en.impex-jp.com/

mostry1988
19.11.2018, 10:00
Nie ma znaczenia jak pierścień wróci do cylindra byle między sobą były odpowiednio przesunięte. Są na tyle elastyczne, że jeśli owal cylindra mieści się w tolerancji to pierścień to wypełni. Swoją drogą - serwisuję silniki okrętowe, gdzie komplet oryginalnych pierścieni kosztuje kilka tysięcy euro i zawsze wymienia się na nowe jeśli tłok był wyjęty z silnika, bo jest po prostu okazja

sajmon70
19.11.2018, 12:39
Bardzo dziękuję koledzy za cenna wiedzę

sajmon70
19.11.2018, 13:39
Na tej ruskiej stronie wałek jest niedostępny już😒

ArtiZet
19.11.2018, 14:37
https://allegro.pl/honda-xrv750-africa-twin-walek-zdawczy-nowy-oem-i7648940850.html
https://allegro.pl/honda-xrv750-africa-twin-walek-zdawczy-nowy-oem-i7656631120.html

sajmon70
19.11.2018, 16:21
To jest ten drugi wałek rok 93 �� już rozmawiałem z gościem do 12 dni oczekiwania i pewnie u niego zamówię.
Łańcuszki rozrządu zamówione i łańcuszek pompy olejowej zamówiony DID��

Mallory
19.11.2018, 18:33
Z hondy shadow pasujący do afryki i polecany przez RR (taki: https://ruggedroads.co.uk/OEM-Honda-Countershaft-RD04/07/07A-1992-2003) był za trochę ponad 500 PLN w ASO Honda Karlik w Poznaniu (wiedza z marca 2017). Zresztą później pojawiły się oryginały ponownie na półkach i bodajże też tańsze niż te z allegro.

Fihu
19.11.2018, 18:40
A te z shadow nie były przypadkiem do 650? Moge się mylić, nie pamiętam

Jutro też pewnie będę musiał dokonać wyboru, remont czy drugi silnik ... zobaczymy

sajmon70
19.11.2018, 22:37
Żebym był pewny pewnie bym wzioł ale już ta z allegro zamowie, rozmawiałem z gościem to do 12-stu dni czekania, dojdzie jeszcze zębatka i blaszka zabezpieczajaca, zastanawiam się nad zębatka z tłumikiem drgan, co wy na to?

ArtiZet
19.11.2018, 23:09
zastanawiam się nad zębatka z tłumikiem drgan, co wy na to?
Oryginalna Hondy jest z tłumikiem (gumą) tylko nie wiem czy to nie o hałas chodzi a nie o drgania...

sajmon70
20.11.2018, 05:31
Gdzieś czytałem że ktoś robi te śrubki na klucz 17, u mnie ktoś wcześniej uszkodził i niestety przecinak w ruch poszedł ��

Mallory
20.11.2018, 09:46
A te z shadow nie były przypadkiem do 650? Moge się mylić, nie pamiętam



Kuba - do afryki 750 dowolnej - sprawdzone doświadczalnie przy akcji z dorabianiem wałka. Pasuje i działa bez problemu.

... dojdzie jeszcze zębatka i blaszka zabezpieczajaca, zastanawiam się nad zębatka z tłumikiem drgan, co wy na to?


Zamienniki oryginałów też już niektóre mają gumę. W OEM ta guma jest bardzo twarda i początkowo powoduje "szumienie" podczas jazdy przy przedniej zębatce - tak długo szumi, aż nie wyrobią się rowki na ogniwa łańcucha. Wtedy następuje cisza - ok. 50 km? Jakoś tak. Służy ona chyba i do tłumienia hałasu i drgań łańcucha.

Ja osobiście zawsze kupuję oryginał chociaż jest najdroższy. Mam największe zaufanie, że OEM jest najlepiej dopasowana oraz wiedzę, że jest najtwardsza (ok 4-5 lat temu na FAT ktoś wykonał testy i tak wyszło) więc uklepywanie związane z za dużym luzem między wałkiem a zębatką występuje najpóźniej. W moim przypadku proces luzowania i uklepywania nie ma znaczenia bo zębatkę i tak wklejam. Wtedy wymiana następuje po zużyciu zębów lub całego napędu - więc najtwardsza daje najdłuższy przebieg. Chociaż przednią zębatkę wymienia się najczęściej, bo zużywa się odwrotnie-proporcjonalnie szybciej do ilości zębów miedzy przodem a tyłem - domyślnie 2,875 razy szybciej (ale to już inna kwestia niezwiązana z producentem).

Zet Johny
20.11.2018, 10:06
Z hondy shadow pasujący do afryki i polecany przez RR (taki: https://ruggedroads.co.uk/OEM-Honda-Countershaft-RD04/07/07A-1992-2003) był za trochę ponad 500 PLN w ASO Honda Karlik w Poznaniu (wiedza z marca 2017). Zresztą później pojawiły się oryginały ponownie na półkach i bodajże też tańsze niż te z allegro.

TUTAJ (https://www.cmsnl.com/products/shaft-counter_23220mba000/#.W_POQB_A670) to nawet mniej niż 100 euro

A propos remontów. Ktoś kiedyś robił na forum remont i pamiętam że był duży problem z dostępności tłoków. Dalej tak jest? Orientuje się ktoś?

ArturS
20.11.2018, 10:57
Gdzieś czytałem że ktoś robi te śrubki na klucz 17, u mnie ktoś wcześniej uszkodził i niestety przecinak w ruch poszedł ��

Thorgal robił http://africatwin.com.pl/member.php?u=1061

sajmon70
20.11.2018, 11:07
TUTAJ (https://www.cmsnl.com/products/shaft-counter_23220mba000/#.W_POQB_A670) to nawet mniej niż 100 euro

A propos remontów. Ktoś kiedyś robił na forum remont i pamiętam że był duży problem z dostępności tłoków. Dalej tak jest? Orientuje się ktoś?

A te walki na pewno są dobre i na 100% pasujące?? Ktoś zakładał takowy?

Dzisiaj odebrałem łożyska wszystkie do silnika i do kół ( przednie tylne) oraz komplet zimeringow wszystko z najwyższej półki 420 zl

A te walki na pewno są dobre i na 100% pasujące?? Ktoś zakładał takowy?

Inny numer katalogowy jest i widać że końcówka się różni tam gdzie zębatka napędu wchodzi, niby to samo ale jak założę i będzie coś nie tak to będzie lipa

Dubel
20.11.2018, 11:47
Tak pasuje, poszukaj na forum sa nawet foty z tego co pamietam. Nie pisz posta pod postem tylko kliknij edytuj

Cassini
20.11.2018, 11:58
Tutaj koreczek trochę taniej jak oryginał ale z lepszego stopu. https://pl.aliexpress.com/item/Motorcycle-Crankcase-Cover-Plug-Engine-Plug-For-Honda-Replaces-OEM-90087-KT7-000-CAP-30MM/32416669204.html
Sam chcę zamówić kilka sztuk i się zastanawiam czy ten chińczyk czy honda na 17-kę.

Zet Johny
20.11.2018, 11:59
Przeczytaj w wolnej chwili ten wątek:
http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=25993&highlight=wa%B3ek+shadow

sajmon70
20.11.2018, 15:55
Tutaj koreczek trochę taniej jak oryginał ale z lepszego stopu. https://pl.aliexpress.com/item/Motorcycle-Crankcase-Cover-Plug-Engine-Plug-For-Honda-Replaces-OEM-90087-KT7-000-CAP-30MM/32416669204.html
Sam chcę zamówić kilka sztuk i się zastanawiam czy ten chińczyk czy honda na 17-kę.

A Ori ile kosztuje i gdzie można kupić?

hellwoot
20.11.2018, 17:01
A Ori ile kosztuje i gdzie można kupić?
W hondzie, 55 PLN płaciłem.

sajmon70
20.11.2018, 23:27
W hondzie, 55 PLN płaciłem.

A podaj namiar na ten serwis hondy

wojtekk
20.11.2018, 23:30
A podaj namiar na ten serwis hondy

A gdzie znalazłeś drożej ?

hellwoot
21.11.2018, 01:11
A podaj namiar na ten serwis hondy
Plaza w Wawie. To bez znaczenia w którym serwisie, części zamówisz w każdej placówce hondy.

Dzieju
22.11.2018, 22:37
Nie pisz posta pod postem tylko kliknij edytuj
Młodzi tak mają chcą szybko licznik nabić :)

sajmon70
26.11.2018, 16:19
Wałeczek Ori już dotarł wraz z zabezpieczeniem, jutro ma dojść łańcuch napędu pompy i w tygodniu komplet uszczelek i będziemy powoli skręcać motorownie, a jeszcze łańcuchy rozrządu nowe będą 😁

Tomas_XRV
26.11.2018, 17:35
Cieszą nowe graty co? :)

sajmon70
02.12.2018, 16:45
Już powoli silniczek się sklada, nowe uszczelki, łańcuszek napędu pompy olejowej, nowe łożyska i co najważniejsze wałek 😁 jeszcze czekam za nowymi sworzniami tlokowymi bo tylko to wymaga wymiany w układzie korbowo-tlokowym

Mallory
02.12.2018, 17:00
Już powoli silniczek się sklada, nowe uszczelki, łańcuszek napędu pompy olejowej, nowe łożyska i co najważniejsze wałek �� jeszcze czekam za nowymi sworzniami tlokowymi bo tylko to wymaga wymiany w układzie korbowo-tlokowym

Tylko wałek i sworznie... kolejny raz potwierdza się teza, że wałek w afryce honda skopała. Cały piec jest Ok a przez koncepcję wałka, trzeba go rozbierać.

Gratulacje. Ładnie to wygląda. Trzymam kciuki, że będzie pięknie pyrkał.

Ypsi
02.12.2018, 18:02
Jak Wy to dajecie radę z powrotem poskładać ??

matjas
02.12.2018, 18:34
Sztuka to tak poskładać, żeby jeszcze jakieś śrubki zostały i żeby działało! ;D

sajmon70
02.12.2018, 19:40
😁śrubki zabezpieczenia wszystkie wykorzystane naszczescie😁silniczek mój ładnie chodził ale ten wałek nie dawał mi spokoju więc rozebrałem ale przy okazji łożyska trzy łańcuchy nowe uszczelki itd.
Jeszcze zaworki dotrę i uszczelniacze zmienię.

Ponizej fotki motocykla Honda CB750 nighthawk z 95 roku, koledze odrestaurowuje od piaskowania ramy po silnik. W silniku hałasował łańcuch który napędza alternator i kręci nim rozrusznik, okazało się że napinacz ząbki stracił 😁 ale już napinacz jest teraz skladanko silniczka, także dwa motorki jednocześnie 😁. CB odrestaurowanie od ramy instalacji elektrycznej, zacisków po silnik, będzie jak nowa😀

Ypsi
02.12.2018, 20:33
No właśnie Matjas. Ja bym coś na opak przykręcił i kilka czegoś by mi zostało :)

sajmon70
03.12.2018, 16:59
Dodam filmiki zużytego i dobrego łańcucha napędu pompy oleju, oczywiście to mój silnik😁
Dlatego łańcuchy rozrządu też idą nowe😁

https://youtu.be/0xs42kZVYSg
https://youtu.be/XtFtjGgP3-U

ural2
03.12.2018, 17:20
Jakiej firmy uszczelki kolega zastosował do silnika?

Kazmir
03.12.2018, 17:30
Kawał dobrej roboty! Fajnie, że wstawiasz zdjęcia - film. Film - połącz dwa w jeden daj tytuł opisy i do Afripedia powinien zostać dodany.
Good job.

sajmon70
03.12.2018, 17:39
Zawsze stosuje uszczelki ATHENA, nie zawiodły mnie i koszt kompletu 450zl, a jeżeli chodzi o łańcuszek to napewno też hałasuje tak jak sprężyny w sprzęgle ale u mnie na szczęście sztywno siedzą

Fihu
03.12.2018, 19:35
Hahh, Twój łańcuszek to miód malina, ostatnio zdejmowałem palcami z takiej jednej 750 ;) Bez zdejmowania kół zębatych z pompy i wałka sprzęgłowego. Sprawdź dobrze tryby skrzyni czy są na pewno całe

kudlatov
03.12.2018, 22:07
a widzę że kolega zapomniał chyba wkręcić śruby ustalające w zębatkę na wale.

sajmon70
04.12.2018, 00:06
a widzę że kolega zapomniał chyba wkręcić śruby ustalające w zębatkę na wale.

Jak będę kosz zakładał to zblokuje i dokrece

Lucky Luke
04.12.2018, 09:11
Też zmieniałem łańcuszek pompy oleju choć mój nie był aż tak wyciągnięty.
Nie jest drogi i chciałem mieć pewność.
Fajny temat się robi , dawaj jak najwięcej zdjęć.

Cassini
05.12.2018, 21:43
Jak masz tłoki wyciągnięte czy możesz pomierzyć wysokość wszystkich 3 pierścieni. Może miałbym dojście do tańszej alternatywy ale jest kilka rodzajów wysokości.

sajmon70
09.12.2018, 18:59
Pierwszy i drugi pierścień ma 1mm i trzeci 2.5 mm
Nowe sworznie doszły i teraz montaż reszty silnika��

sajmon70
24.12.2018, 10:29
Prezent na swieta, silniczek złożony gotowy do montażu 😀 zaworki wyregulowane, nowe łańcuchy zalozone, nowe sworznie i co najważniejsze wałek zdawczy😃
Zdrowych pogodnych świąt dla wszystkich😀

Tomas_XRV
24.12.2018, 12:41
Gratulacje. Fajnie sobie samemu tak serducho ogarnąć.

ArtiZet
24.12.2018, 12:57
Gratki !!
No i czekamy na pierwsze odpalenie :)

Zet Johny
24.12.2018, 13:00
Gratulacje. Fajnie sobie samemu tak serducho ogarnąć.
A jeszcze fajniej w dużym pokoju na parciecie :D

Osobiście raz składałem sobie serducho po małych remontach i już 30 tkm pykneło i działa :dizzy:

sajmon70
24.12.2018, 13:59
A jeszcze fajniej w dużym pokoju na parciecie :D

Osobiście raz składałem sobie serducho po małych remontach i już 30 tkm pykneło i działa :dizzy:

Tak jest w warsztacie w biurze 😃żeby nie grzać całego warsztatu tylko biuro😄👍

Maupa
24.12.2018, 18:38
Szacun. Właśnie stoję przed tym samym dylematem co kolega, bo wałka już praktycznie nie ma... Mogę zapytać o całkowity koszt części jakich użyłeś?

sajmon70
24.12.2018, 19:53
Nie mam rachunków przy sobie ale to co pamiętam to:
Uszczelki 460zl
Wałek 920zl
Łożyska komplet do silnika 300zl
Sworznie tłokowe 226zl 2szt.
Zębatka i blaszka blokująca 160 zl
Reszta była w super stanie, zresztą ja jeszcze lagi robiłem łożyska kół itd. ale jeżeli chodzi o silnik to jest to co wypisalem.
A może być więcej jak źle pójdzie

Maupa
25.12.2018, 01:54
Dzięki. Jest to dla mnie cenna wiedza. Pozdrawiam.:at:

sajmon70
25.12.2018, 09:42
Na zdjęciach widać jak łańcuchy rozrządu były wyciagniete.

sajmon70
28.03.2019, 21:26
Africzka po remoncie chodzi rewelacyjnie, po zmianie sworzni łańcuchów i walka zdawczego, gazniczki synchronizowane.
Niebawem nagram filmik z samej pracy serducha.
Pierwsze 150km zrobione😋

Lis
28.03.2019, 21:41
Gratuluję sukcesu! :)

fassi
28.03.2019, 22:35
Sajmon, brawa za remont i odnowienie poczciwego zelastwa. Takich jak Ty coraz mniej, więc życzę dużo kilometrów.

Tylko teraz nawijaj kilometry a nie pucuj w garażu bo wstyd będzie wstyd

tyran
28.03.2019, 23:05
Kolejna Afryczka odratowana!
Szacun.

sajmon70
29.03.2019, 00:15
W połowie kwietnia jadę do kolegi do Stargardu gdańskiego na próbę a w weekend majowy z kolegą Bieszczady Słowację objechać 😁 dziękuję wam za ciepłe słowa 😁
Jeszcze dzisiaj przegladzik pierwszy w kraju, rejestracja i w drogę 😁
Ta tablica z innego motocykla😋

greton
24.09.2019, 23:47
Skromne pytanko na szybko.
Tolerancja wymiaru pierwszego szlifu cylindrów?
Pozdrawiam

Misza
25.09.2019, 06:47
Gretoniku luz tłokowy chyba 0.015-0,045 z tego co pamiętam. Serwis 0.15

Serwis limit dla cylidnra 81.15

Misza
25.09.2019, 21:03
Luz na zamku pierścienia kompresji (górny): serwis limit 0.7mm, nowy -0.2-0.35mm.

Na Rakowej jest dobry szlifierz.

greton
25.09.2019, 21:22
Jest właśnie na rakowej :cold:

Misza
25.09.2019, 21:39
Mi zrobili wsio w pariatku. Szlifierz Luboiński.

Co na pewno trzeba to pilnować ich żeby robili dobre pasowanie bo czasami "im się wydaje że trochu panie za ciasno".

Jak dałeś im też głowice to wspomnij im, żeby sprawdzili prowadnice. To jest mega ważna sprawa. Co komu po wymienieniu uszczelniaczy jak zawór zaraz wytelepie se w nich jajka i będzie śmietnik.

Bałtrok
16.02.2020, 22:24
Mam pytanie, może głupie ale nie wiem.
Czym umyć środek silnika?
Benzyną, naftą czy są jakieś specjalne sosy do tego?

Dubel
17.02.2020, 07:40
Mam pytanie, może głupie ale nie wiem.
Czym umyć środek silnika?
Benzyną, naftą czy są jakieś specjalne sosy do tego?

Stara sprawdzona nafta jest bardzo dobra i w zupelnosci wystarcza .

Bałtrok
17.02.2020, 15:24
Stara sprawdzona nafta jest bardzo dobra i w zupelnosci wystarcza .

Dzięki.

Bałtrok
26.03.2020, 21:27
Kolejne pytanie, w manualu brak danych.
Jaką siłą przykręcić pompę oleju w karterze?

Kazmir
26.03.2020, 22:48
Jeśli nie ma wprost podanych wartości to może trzeba się posiłkować taka tabelką?

Bałtrok
26.03.2020, 23:25
Jeśli nie ma wprost podanych wartości to może trzeba się posiłkować taka tabelką?Dziękuję.
Jaka jest różnica miedzy schraube a bunschraube?
W google nie znajduje takiej informacji a ten język jest mi obcy.

Novy
26.03.2020, 23:49
Dziękuję.
Jaka jest różnica miedzy schraube a bunschraube?
W google nie znajduje takiej informacji a ten język jest mi obcy.

Odpowiem za Kazmira.

Bundschraube to taka śruba z kołnierzem, nienagwintowaną częścią miedzy łbem, a gwintem.

Przykład poniżej.

94784

CzarnyCzarownik
26.03.2020, 23:52
W Suzuki na śrubkach masz czasami nabite numerki 4 5 6 7 (nie pamiętam dokładnie, ale chyba tak to szło).
W manualu masz tabelkę i masz średnicę gwintu oraz momenty dokręcania dla rożnych numerków na łbie śrubki. I tak dla śrubek M6 z małym numerkiem jest to maly moment, a jak masz M6 z większym numerkiem to już moment jest większy.

Może tu jest podobnie.

Generalnie warto mieć pod ręką uniwersalną tabelkę i momenty "na oko" dla śrubek metrycznych do alu i do stali.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Bałtrok
27.03.2020, 00:00
Dzięki za pomoc.
To już wiem która jest która.
Co do numerków na łbach to chyba coś tam jest nabite (pewnie klasa) ale tabelki w manualu nie ma.
Zaraz sobie poszukam w necie takiej tabelki na przyszłość.

CzarnyCzarownik
27.03.2020, 00:24
To nie klasa. Sprawdziłem teraz w manualu, masz normalne srubki (lub z nabitą "4") oraz wzmocnione z "7". Normalnie klasa śrubki ma oznaczenie 5.6, 8.8, 10.9 czy jakoś tak...

Niżej masz tabelkę z serwisówki DR350.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200326/0238a584136978f26e390776bf0fb733.jpg

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

matjas
19.06.2020, 08:19
Pięknie. St1100 ma STRASZNIE długonogi silnik i jeśli łatana w trasy to ten silnik jest wieczny. Nie jest to silnik bez wad, w tym poważnych, ale jeszcze takiego bez nich nie znalazłem. FJ1200 jest na pewno blisko choć i tam jest pewna wada.

Apropos przebiegów jak miałem FJ to czytałem na forach usakanada o przebiegach typu 350tys mil. Były podawane jako normalne i żadnych rewelacji z tego nikt nie robił.
Teraz wpadłem w GL i tu jest podobnie. Są Oczywiście awarie ale i substancja jest leciwa.

M

Baza
19.06.2020, 12:22
https://youtu.be/wn19ty7r6xw
👍👍


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Bekas
19.06.2020, 14:00
Tylko, że Varadero czy to St, nie jeździ po błotach łąkach itd. gdzie często na 1 do odcinki, więc pewnie dlatego dłużej wytrzymują :)
Znajomy ma xjr1200(chyba) i 3 albo 4 raz już przekręca licznik bez remontu( kupił nówkę w salonie) bez napraw. Głowica tłoki itd itp. wszystko oryginał nie dotykane.
Kiedyś miał chyba 500tyś. na Maxima 650? . Najechane i raz rozpaławiał silnik, bo coś się rozsypało to aby dał nowe uszczelniacze zaworowe, pierścienie itd. wszystko w normie.

motormaniak
19.06.2020, 18:31
Dokładnie jw. przykład Varadero, każda z naszych Afryk ma koło pół bańki nalatane, nie ma siły.

ze wszystkich znajomych z którymi jeżdżę tylko ja robię powyżej 10 tys w roku, więc tylko ja miał bym okazję zrobić 250 tys w 25 lat. Znajomi z pracy (mamy w biurowcu sporo użytkowników motocykli), żaden nawet nie zbliża się do tego przebiegu. Śmiem twierdzić że większość robi 3-7 tys w sezonie. Niektórzy pierdolnięci na punkcie moto -jak ja- mają parę motocykli i te 10, nawet 20 tys w sezonie rozkłada się na więcej motocykli - (u mnie na 6).
Tak więc wychodzenie z założenia że 20 czy 30 letnie motocykle mają na pewno po pół miliona jest naciągane. Poza tym duże przebiegi są możliwe, o ile nie katuje się maszyny i dobrze serwisuje - bez "wpadek".

CzarnyEZG
19.06.2020, 18:50
Ronin78 aha i potwierdzają to te tabuny globtroterów na nowych AT i GSach, którzy z salonu jadą gęsiego na wycieczkę do Mongolii.

Myślę, że obliczenia Motormaniaka są bardzo blisko prawdy.
Były lata gdy robiłem troszeczkę ponad 10 kkm rocznie i jak sobie przypominam, to praktycznie nie zsiadałem z moto.

wierny
19.06.2020, 19:00
Dokładnie jw. przykład Varadero, każda z naszych Afryk ma koło pół bańki nalatane, nie ma siły.

Nie bluźnij bracie.:dizzy:

Tak mi się przypomniał kolega dj.1...http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=975 ;)

fassi
20.06.2020, 11:46
Po 27 latach nadszedł czas wymienić wszystkie gumy bo się spekaly. Ściągnąłem głowicę bo króciec był tak twardy że ulamalem kawałek króćca wychodzącego z głowicy i musiałem spawać. 140tkm oryginalne

97921

97922

W przednim cylindrze wymieniłem gumki na zaworach metoda sznurek do cylindra i wajcha 2 metrowa. 20 min i gotowe

matjas
20.06.2020, 12:05
Czyli masz jeszcze honowanie na cylindrach w pełni widoczne?
Pięknie...

CzarnyEZG
20.06.2020, 12:30
Dobra dobra - poka wałek :D

fassi
20.06.2020, 12:33
Tak Majtasie,

Przebieg 140 tys oryginalny ale jak tu piszą ma pewnie 2 razy tyle ;)

Od 120 tys zaczęła siorbac olej , pół litra na 10000 a ja tego nie lubię. Wymieniłem więc gumki na zaworach, były popękane i zobaczę czy dalej będzie pić. Jeśli tak to pierścienie nowe będę zakładać i jazda do 300 tys.

Niewiem czy gdzieś tu napisałem, ale McGyver co na IZIm był, ma w tej chwili nalatane na swojej afrze od nowości 750 tys km. 3 silnik dojeżdża właśnie.

Wałek ciasno wchodzi, jak u dziewicy

Misza
20.06.2020, 20:13
Fazi zanim te pierścienie to prowadnice.

matjas
20.06.2020, 20:16
No i nowe pierścienie na tym starym honie mogą się nie ułożyć.
M

fassi
20.06.2020, 21:49
Misza , Prowadnice sprawdziłem na oko w tylnim garze, luzu jakoś wielce nie miały. Musiałbym suwmiarka podejść ale nie zrobiłem.

Majtasie, a co się dzieje z nowymi pierścieniami w starym honowaniu? Paczemu one się nie ułożą?

Mallory
20.06.2020, 21:54
Misza , Prowadnice sprawdziłem na oko w tylnim garze, luzu jakoś wielce nie miały. Musiałbym suwmiarka podejść ale nie zrobiłem.

Majtasie, a co się dzieje z nowymi pierścieniami w starym honowaniu? Paczemu one się nie ułożą?

W samochodach zmieniają same pierścionki i kolejny mln km robią. Więc w sumie...

matjas
20.06.2020, 23:02
Wg mojej wiedzy przy wymianie pierścieni na stary cylinder powinno się odnowić honowanie - wtedy elementy mają większą szansę dopasować się do siebie jak w nowym silniku.
Tyle wg tego co wiem.
Gdybym sobie robił to zrobiłbym właśnie tak gdyby to miało być zgniłe minimum ale za głupi jestem aby autorytarnie doradzać.

Na ile wiem ogólnie to jest tak, że jeśli masz wymieniać pierścienie oznacza to, że masz zużyty silnik. JAK zużyty to już inne pytanie.
Uszczelnienie w cylindrze nie następuje jak się to powszechnie uważa między pierścieniem a ścianą cylindra. Uszczelnia połączenie płaszczyzny pierścienia i rowka tłoka. Jeśli do takiego wyklepanego rowka założysz nowy pierścień również musi się to ułożyć. Pytanie czy to kiedykolwiek nastąpi.
Do tego dochodzi owalizacja cylindra w płaszczyźnie poprzecznej do sworznia... Do tego starego jaja układają się stare pierścienie. Nowe ... nowe są po prostu okrągłe.

Można jeszcze chwilę pisać ale wymiana samych pierścieni jest zabiegiem z dupy moim zdaniem zupełnie. Nikogo nie mam zamiaru obrażać bo każdy robi jak uważa, ale jeśli silnik nie ma kompresji lub/i bierze olej to należy zrobić wymianę na nadwymiar z całą jazdą: szlifem, honowaniem, usunięciem progu i jeździć kolejne 200tys pod warunkiem, że reszta silnika jest ok. Pod warunkiem, że się chce trzymać ten pojazd, pod warunkiem, że jest kasa i czas na remont. Dużo tych warunków jest.

Moim zdaniem Fazik przy 140tys i takim stanie ściany cylindra jak masz /na ile widać/, zakładając poprawną, równą kompresję nie martwiłbym się pierścieniami i o ile w prowadnicach nie ma wyczuwalnych luzów /nie zmierzysz ich niestety suwmiarką/ to załóż nowe uszczelniacze i zostaw ten silnik w spokoju.

m

fassi
21.06.2020, 19:05
Ronin, wszystkie gumy na górze silnika stały się plastikiem. To można w palcach kruszyć i po 27 latach popękały gumki na zaworach. Króćce gaźnikowe połamały się jak czekolada. Wałki rozrządu, ślizgi łańcucha i same łańcuchy nówka.

Pierwszy właściciel dał mi kompletne księgi rachunkowe i ciężko mi podejrzewać większy przebieg. Myślę że przestanie teraz pić olej na nowych gumach . To rurka co jest między cylindrami i idzie przez nią woda. Tam są 2 oringi wyciągnąłem je w formie klocków lego.

Ktoś ma zdjęcia cylindrów do porównania?

Bałtrok
21.06.2020, 21:09
Zdjęcie słabe ale jest
Na liczniku ~95000. Całkowicie nieznana historia motocykla. Gładzie idealne, na pomiarach wyszło, że nominał.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200621/4e7cf4d7ba5ed9c402057dd63de1e3ab.jpg

matjas
21.06.2020, 23:12
Fazik masz śliczny ten hon gdyby było 240 to miejscami już by się świecił. Nie pękaj jak ten... krociec :)

fassi
21.06.2020, 23:28
Majtas, gumy nowe, afra idzie na koło tak jak i kiedyś.

Nie mam fotek ale taka sama gładź cylindra jest w moim golfie 2 po 450 000 km. Głowicę ściągnąłem bo z uszczelki pod głowicą kapał plyn z przodu a z tyłu olej. Jak ściągnąłem głowicę po 30 latach to uszczelkę połamałem jak czekoladę, ale kompresja była git.

Można mówić że silnik niewyzylowany to i wytrzyma. 3.14erdolenie. powierzchnie cierne z tamtych lat są inaczej zrobione niż z dzisiejszych lat,są po prostu nie do zayebania.

I sk sobiebzyje z tymi złomami...

Dzieju
22.06.2020, 07:32
Generalnie to bym nie generalizował.
Bywa tak że oleju nieco znika przez stare uszczelniacze na zaworach i słabe już pierścienie olejowe a kompresja nadal wzorcowa.
Jeśli przebieg mały tak do 200tyskm to może być uzasadniona wymiana samych pierścieni i uszczelniaczy . No chyba że owal cylindra już duży to wtedy szlifujemy.Oczywiście wiadomo że zrobienie na nowych tłokach da pewniejsze skutki i na dłużej.
Dawno temu zmieniłem w jednym autku pierścienie , sprawność podskoczyła , zużycie oleju spadło o ok 30-40% w tamtej sytuacji zabieg był wystarczający.