PDA

View Full Version : Gaźnik a benzyna E10.


Artek
02.07.2018, 19:20
Unia nam dolewa do benzyny etanolu(10%). Pytanie czy starszym konstrukcjom na gaźniku to szkodzi? Jak alkohol wpływa na silnik/moc itp.
Czy szukać stacji ze starą benzyną?

Tank
02.07.2018, 20:20
A gdzie taką kupisz , jak to ustawowo nakazane chrzciny?

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

sizyrk
02.07.2018, 20:40
Wyczytalem na necie ze gaznikowcy moga zapomniec o tej benzynie. Czy to prawda , czy nie tankuje stara.
Niech sie mechanicy wypowiedza.

Novy
02.07.2018, 20:42
A gdzie taką kupisz , jak to ustawowo nakazane chrzciny?

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

E10, jeśli o taką pytasz to jest w de na każdej stacji.

matjas
02.07.2018, 20:46
Wymiana uszczelnień i naprzód.

voytas
02.07.2018, 21:47
czasem mi dowożą z Kaliningradu , jak ona pięknie pachnie ,
niestety nawet nie styka wkoło komina

Tank
02.07.2018, 22:09
I co ciekawe, dodatek etanolu powoduje taką "ekologiczność" , ze silnik więcej pali, niż gdyby był zasilany czystą benzyną. :) Wynika to z tego, że spiryt ma co prawda sporo wyższą liczbę oktanową niż benzyna, ale za to sporo mniejszą wartość kaloryczną przy spalaniu. Więc niby parametry w normie, ale np na" czystej" ruskiej benie mój GSik pali mniej i ma przyjemniejszą pracę niż na naszej eurosuper.

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

bukowski
02.07.2018, 22:15
I co ciekawe, dodatek etanolu powoduje taką "ekologiczność" , ze silnik więcej pali, niż gdyby był zasilany czystą benzyną. :) Wynika to z tego, że spiryt ma co prawda sporo wyższą liczbę oktanową niż benzyna, ale za to sporo mniejszą wartość kaloryczną przy spalaniu. Więc niby parametry w normie, ale np na" czystej" ruskiej benie mój GSik pali mniej i ma przyjemniejszą pracę niż na naszej eurosuper.

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu TapatalkaRoznie z tymi eko wynalazkami wychodzi.
Z jednej strony latem latałem patrolem Gr rd28dt na czystym oleju rzepakowym, jeździł i palił bez zająknięcia, przepalilem tego z dwieście litrów. Z drugiej, w OM603 (czyli poczciwe, wolnossące R6 z mercedesa W124 aka 300d) zdychalo na oficjalnym orlenowskim Bio (to był ON z 40% dodatkiem estrów z oleju roślinnego).

So, you never know.

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka

Artek
03.07.2018, 14:17
U mnie na Orlenie można kupić E5 jeszcze bez problemu.

NaczelnyFilozof
03.07.2018, 14:39
Wyczytalem na necie ze gaznikowcy moga zapomniec o tej benzynie.

Biedni ludzie którzy mają gaźniki w kosiarkach, pilarkach, kosach spalinowych etc ;-)

matjas
03.07.2018, 15:04
Ciekawostka od wujka matjasa:

Oglądałem kiedyś na YT ciekawy bardzo /z perspektywy naszego podwórka zwłaszcza/ program o dwóch rodzinach w jakimś stanie w USofA, które mają wspólną kadź zacierną /chyba nawet dwie!/ i do tego oczywiście aparaturę ale taką naprawdę fest, z kolumną rektyfikacyjną z której kapie spokojnie ponad 90^ i akurat tam /wiadomo to się różni od stanu do stanu/ występuje się o zezwolenie na domowy wyrób paliwa. Powtarzam PALIWA.
Produkcja jest limitowana do około 1000l miesięcznie o ile dobrze pamiętam ale koleś twierdził, że styka to na potrzeby dwóch gospodarstw domowych więc mają jeszcze rezerwy jakby co. Jeżdżą na czystym etanolu.
Pędzą chłopaki z kukurydzy - a że coś tam na nalewkę Mary sobie weźmie to chyba nikogo nie boli.

Ad rem: koleś twierdził, że konieczne było wymienienie wszystkich uszczelek /NBR?/ na takie, które mogą mieć kontakt z etanolem. I tyle - fury jeżdżą. Jeśli Was to ciekawi to jest to do znalezienia na YT - ja jakoś się natknąłem na to jak szukałem jakiegoś info o czymś... nie pamiętam... o kukurydzy???? :D :D :D

matjas

Artek
03.07.2018, 15:54
Biedni ludzie którzy mają gaźniki w kosiarkach, pilarkach, kosach spalinowych etc ;-)
Stihl sprzedaje chyba swoje paliwo...

azure
04.01.2024, 10:17
Stihl sprzedaje chyba swoje paliwo...

Temat na czasie, więc warto odkopać trupa :-)

Jak sobie radzą silniki starej AT czy też TA 600 (czarny silnik) na e10? Ktoś praktykował czy są jakiekolwiek zauważalne różnice?

Jako ciekawostkę niektóre strony wykazują, że stary silnik TA600 (do 1989) nie jest kompatybilny (cokolwiek to ma znaczyć) z e10.

Ronin78
04.01.2024, 10:51
Może warto rozważyć zakup dodatku do benzyn? Pierwszy z brzegu np. Archoil'a:

https://allegro.pl/oferta/archoil-ar6900-p-max-dodatek-do-benzyny-1l-1000ml-13894197499?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=test&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_chemiakcesor_pla_pmax&ev_campaign_id=17997574267&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIn7S-v7rDgwMV5mhBAh1gNwMDEAQYASABEgKL8fD_BwE

Ja leje wersję do diesla do auta, jak sie butelke przeliczy na 1000l to dramatu nie ma.

renant
04.01.2024, 11:49
Ja mam Trampka z czarnym silnikiem i przejazdem tankowałem w Niemczech i Szwajcarii, było to w 2018r. Lałem tam na stacji tą tańszą benzynę, nie pamiętam czy to była E10. Nie wyczułem, żeby moto pracowało inaczej (nie mam słuchu mechanika), a to czy palił więcej czy mniej to nie badałem.

ArEZ
04.01.2024, 16:52
Przejazdem w trasie to się raczej nic nie stanie. Chodzi bardziej jak po dłuższym czasie wpłynie to na przewody i uszczelki. Na zimowy postój w garażu trzeba będzie chyba zalewać Pb98.

Tezla
04.01.2024, 23:51
Ja od lat jeździłem na stację na której sprzedawano E7 bo była najtańsza, od razu podsumowując współcześnie ciężko kupić trwalsze gumy od tych co dawała Honda 40 lat temu przecież one nawet zesztywniałe dalej wyglądają i trzymają a nowego Fagumita muszę w BMW co rok-dwa zmieniać po spękany...

Jeżeli etanol ma coś popsuć to zrobi to nawet przy E5 więc E5 też nie tankujcie dla bezpieczeństwa

Dzieju
05.01.2024, 06:14
Nie planuję się tym przejmować, nigdy nie było wiadomo co nam dodają do paliw.
Ileż to razy zdarzało się że po jakimś tankowaniu pojazd gorzej jechał , nieco podkopcił i jeździliście dalej.
A teraz oficjalnie dodają syfu i panika.
Potraktujcie to jak ok 50 groszową podwyżkę i jeździjcie na 98.
Po co się stresować , lać dodatki nie wiedząc czy aby na pewno cokolwiek robią.
Te dodatki teraz będą schodziły jak ciepłe bułeczki , wystarczy tylko nagłośnić że to cudowne ocalenie silnika.
W poprzedniej Vectrze i Afryce miałem do zużycia benzynę z 35% ropy , znajomy się pomylił przy tankowaniu i zrobił 60 ltr mieszanki.
To mu wypompowałem i sobie wziąłem , bez zająknięcia zużyłem w swoich pojazdach , nawet dymku nie było oraz żadnych negatywnych oznak.
To pomyślcie co jest w paliwie jak autko naprawdę gorzej jedzie.
Spokoju życzę. Ale w sumie to co tam kto chce.

Ronin78
05.01.2024, 07:01
Dzieju dodatki do starych konstrukcji - faktycznie mogą być na wyrost, do nowszych jak to Fassi już wspominał trzeba jednak coś czasem dolać. W diesl'u potrafią się namnożyć bakterie i zabić układ wtryskowy w kilku miesięcznym aucie.

Dzieju
05.01.2024, 08:50
A jakieś konkrety z tymi bakteriami?
Podobne do ludzkich które na nas sobie żyją czy to jakaś specjalna odmiana.
Pytam bo jakoś nie mogę sobie wyobrazić tych żyjątek pływających w paliwach.
Rozumiem reakcje chemiczne , osady , wytrącenia, zmętnienia, parafinowanie itd ale bakterie w ropie?
Do tego jak zabijają układ wtryskowy? Odgryzają końcówki wtryskiwaczy , czy przegryzają metalowe przewody paliwowe a może nadgryzają pompy wysokiego ciśnienia?
Chciałbym wiedzieć jak jest naprawdę a nie internetowy szum.

ramires
05.01.2024, 09:24
A jakieś konkrety z tymi bakteriami?
Podobne do ludzkich które na nas sobie żyją czy to jakaś specjalna odmiana.
Pytam bo jakoś nie mogę sobie wyobrazić tych żyjątek pływających w paliwach.
Rozumiem reakcje chemiczne , osady , wytrącenia, zmętnienia, parafinowanie itd ale bakterie w ropie?
Do tego jak zabijają układ wtryskowy? Odgryzają końcówki wtryskiwaczy , czy przegryzają metalowe przewody paliwowe a może nadgryzają pompy wysokiego ciśnienia?
Chciałbym wiedzieć jak jest naprawdę a nie internetowy szum.

https://www.donaldson.com/pl-pl/bulk-fluid-storage/technical-articles/microbial-bacteria-diesel-fuel/

Ronin78
05.01.2024, 10:27
Fassi pisał na forum jak czteromiesięczny 2.0 TDI VW Caddy z znajomej firmy trafił na wymianę układu wtryskowego (poza gwarancyjną) z powodu zatkania bakteriami z diesla. Mam ten sam silnik i teraz dolewam oprócz dodatku Archoila do diesla LM na bakterie.

Swoją drogą pamiętam podobny temat u szwagra jak jakaś dziwna maź czy kaszka zatkała mu układ wtryskowy w dieslu MB, może miał właśnie to samo.

Emek
05.01.2024, 10:44
Bakterie się rozwijają jak mają paszę (paliwo) i wodę. Rodzaj silnika nie ma tu znaczenia.

Ronin78
05.01.2024, 10:53
Ale konstrukcja układu wtryskowego już znacznie ma, co stare układy mogły jeszcze przetrawić nowego common raila położy na łopatki.

Emek
05.01.2024, 10:59
Racja z tym że common rail ma już prawie 30 lat.

Wysłane z mojego SM-S911B przy użyciu Tapatalka

Ronin78
05.01.2024, 11:05
Wszykie diesle od 1993r jeżdżą na common railu? Pytam bo nie wiem, wiem że mój diesel z 2023 ma taki układ wtryskowy i nie chciałbym go naprawiać z powodu bakterii.

Emek
05.01.2024, 11:15
Od 1997 masz common rail. VW wprowadził go 10 lat później zastępując system pompowtryskiwaczy. Obecnie chyba wszyscy go stosują oprócz archaicznych diesli typu 1HZ ale to już chyba jedynie Afryka i Ameryka Południowa.

dawid8210
05.01.2024, 17:11
Wszykie diesle od 1993r jeżdżą na common railu?
Mój nie:) Pompa + wtryski. 2000r

Melon
05.01.2024, 18:20
Odnośnie tego co Ramirez podał to już pisałem o takim czarnym szlamie co ze zbiornika wypompowałem. Odnośnie chrzczenia paliwa[ dodatki bio] to jawny sabotaż na nasze sprzęty co by je zastąpić elektrykiem no chyba , że to zbieg okoliczności w który nie wierzę.

MrWaski
06.01.2024, 04:51
Przedwczoraj pierwszy raz wlałem E10 do służbowego auta i nic nie wybuchło...
Do prywatnych motórów będę lał 98. Zielonych mam w pompie.

Dzieju
06.01.2024, 05:10
https://www.donaldson.com/pl-pl/bulk-fluid-storage/technical-articles/microbial-bacteria-diesel-fuel/
O ile dobrze wyczytałem to problemem podstawowym jest woda w paliwie.
W tekście odnoszą się jakby do stacjonarnych zbiorników gdzie ta woda może się oddzielać , w pojazdach jest w ciągłym( po za długimi postojami) ruchu przez co szanse za założenie kolonni glonów maleją.
Melon ja też nie wierzę w przypadki , stopniowe wyniszczanie jednostek spalinowych ma swój cel.
Ale żeby bakterie wpuszczać do paliw?
Ciekawe czy nie są wpuszczane na etapie produkcji , może niedorzeczne ale po tym co robią wszystko może się stać możliwe.

ArEZ
06.01.2024, 07:20
Najlepsze jest to, że przepisy unijne zakładają wprowadzenie nowego rodzaju benzyny do 2030 roku. Czyli mogliśmy jeszcze 6 lat pojeździć na E5 :( Niemniej jednak Polska będzie już 20 krajem w Europie, który zdecydował się na E10.

MrWaski
06.01.2024, 07:41
Dzięki temu, temperatura na Ziemi obniży się o 0,0000001 °C ;)
:D :bow:

ramires
06.01.2024, 10:38
Ja jestem ciekawy jak będzie się miała sprawa tego paliwa do gaźników membranowych w piłach. Z drugiej strony... czym ja się martwię - będę mieć roboty jeszcze więcej na serwisie.
:hehehe:


Zama, Walbro, Tillotson, Bing, Keichin czy na końcu stare kosiarki classic Briggs & Stratton. Zalecać będę 98, ale znając ludzi będą lać wszystko.

Honda od lat w swoich przemysłowych silnikach pozwala lać E10.
To akurat zdjęcie z tabliczki skoczka Mikasa.

131120

Zaburtowe gaźnikowe również spokojnie łykają E10, chociaż kilku klientów mam co stosują paliwa alkidowe (nieco przerost chyba, skoro to paliwo kosztuje blisko 20zł/litr) ale kto bogatemu zabroni.

herni
07.01.2024, 05:30
trza taki specyfik lać

kylo
22.01.2024, 21:15
Gaźniki, wpływ na mosiężne dysze, membrany i inne gumowe elementy układu paliwowego chwilowo odłóżmy na bok.
Taki filmik z hamowni.
O ile pomiary były rzeczywiście prawdziwe, to przynajmniej we współczesnych układach wtryskowych wielkiej tragedii co do momentu i mocy niema.
https://www.youtube.com/watch?v=nuyd59oIWAI

nuyd59oIWAI

szynszyll
23.01.2024, 07:44
Wrzuce dzis w warsztacie garsc kawalkow gaznikowych do tej beny i za np. miesiac sie zobaczy co zaszlo.

kylo
23.01.2024, 11:15
O i to był by dobry eksperyment.
W 2012 robiłem w GSie gaźniki na oryginalnych częściach,
W ubiegłym roku w jednym gaźniku spuchła membrana,
rozeszła się na wszystkie strony i wyszła z mocowań.
I też mam zagwozdkę od czego, oraz dlaczego nie w obu.

lukasz_vip
23.01.2024, 20:57
Wrzuce dzis w warsztacie garsc kawalkow gaznikowych do tej beny i za np. miesiac sie zobaczy co zaszlo.Nic nie będzie. Ethanol odparuje. W USA dużo lc8 lata na E10 i mają większy problem z bąblami na okleine niz te w Europie do tej pory. Widać jak to ucieka przez plastikowe zbiorniki.

Tutaj link jak to wygląda w Ameryce:
https://aufroad.com/new-stickers-for-the-ktm-950-adventure/

Dzieju
25.01.2024, 06:08
Jak wam wychodzi spalanie ?
Wczoraj kolega po zalaniu 10ki odnotował w toyocie większe spalanie o ok 2l/100 , wypalił zbiornik i tak mu wyszło. Do tego jakby nieco gorzej jechała.
Powiedział że będzie lać 98 bo i tak taniej wyjdzie.

DwaMariany
25.01.2024, 06:14
RAV4 2.0 nie widzę różnic. Koło 8-8.5 w trybie miejsko-wiejsko. Ze dwa zbiorniki już poszły.

Lepi
25.01.2024, 06:25
Jak wam wychodzi spalanie ?
Wczoraj kolega po zalaniu 10ki odnotował w toyocie większe spalanie o ok 2l/100 , wypalił zbiornik i tak mu wyszło. Do tego jakby nieco gorzej jechała.
Powiedział że będzie lać 98 bo i tak taniej wyjdzie.
To wzrosło mu spalanie o ponad 25%? Toż tego alko jest mniej, to się kupy nie trzyma.

zimny
25.01.2024, 07:57
Jak wam wychodzi spalanie ?
Wczoraj kolega po zalaniu 10ki odnotował w toyocie większe spalanie o ok 2l/100 , wypalił zbiornik i tak mu wyszło. Do tego jakby nieco gorzej jechała.
Powiedział że będzie lać 98 bo i tak taniej wyjdzie.

Ze dwa zbiorniki już wyjeździliśmy - pacjent to Clio 2009 z silniczkiem 1.2 75km. Nie odnotowałem żadnych zmian w dynamice, żadnych w spalaniu - z pewnością nie pali więcej. Jeżdżę nim lokalnie i do pracy na bardzo powtarzalnej trasie S17/S2. Jak było średnio w trasach 5,8-6,2L a lokalnie 6,5-7 tak jest nadal.

Może kolega tankował na różnych stacjach, jakiś błąd pomiaru czy coś?

Pozdrawiam
zimny

Emek
25.01.2024, 07:59
Mrozy były duże to auto paliło więcej ciut ale teraz jest w zasadzie bez zmian. Aktualnie tylko po mieście jeżdżę.

Novy
25.01.2024, 17:48
Długo jeździłem na e10 w de.
Lałem ją, bo była tańsza - tylko dlatego.
I jak jeździłem to lałem wyłącznie e10.
Jak bywałem w Polsce to jakość benzyny była tak beznadziejna, że różnicy nie było.

Do chwili, kiedy na jakiejś stacji nie było e10 i zalałem cały bak benzyną 95 e5, w de.

Samochód stał się bardziej żwawy - najpierw myślałem, że to tylko wrażenie, ale następnie zauważyłem, że i spalanie spadło.
U mnie to było około litra do 1,5/100.

Od tamtej pory lałem już wyłącznie e5, bo oszczędność była pozorna.
Benzyna kosztuje mniej, ale auto więcej pali i jest przy tym trochę mułowate.

Do motocykla nigdy nie lałem tego wynalazku.

Melon
25.01.2024, 18:40
Znaczy się zrobili nas i trza lać 98.

kylo
25.01.2024, 18:44
Problem w tym, że na dość wielu lokalnych stacjach, nawet głównych koncernów
dostępna jest jedynie E10 i ON, E5 98 brak.
Fizycznie brak dystrybutora = brak wyboru....

Dzieju
28.01.2024, 05:27
Ze dwa zbiorniki już wyjeździliśmy - pacjent to Clio 2009 z silniczkiem 1.2 75km. Nie odnotowałem żadnych zmian w dynamice, żadnych w spalaniu - z pewnością nie pali więcej. Jeżdżę nim lokalnie i do pracy na bardzo powtarzalnej trasie S17/S2. Jak było średnio w trasach 5,8-6,2L a lokalnie 6,5-7 tak jest nadal.

Może kolega tankował na różnych stacjach, jakiś błąd pomiaru czy coś?

Pozdrawiam
zimny
Dlatego podpytuję.
Mógł nastąpić zbieg okoliczności i np orżnęli go na litrach w dystrybutorze, lub na mrozie więcej krótkich kawałków zrobił , albo trafił nie większy syf niż zwykle to i autko mu gorzej jechało.

Jeżdżąc na lpg w roku nie wypalę nawet jednego zbiornika paliwa a wręcz może 3/4 to i nie mam zamiaru dla oszczędności 25-30zł rocznie lać tej E10 tylko zaleję 98. A to pewnie koło listopada nastąpi.
Do silnika zaburtowego podobnie , 98 będę zalewał , w sezonie nie wypalam 20 litrów ( 10zł różnicy na rok) , resztę roboty żagle robią.
W przypadku Afryki też szału oszczędnościowego nie ma , 2.50zł na 100km , a 98 też jej lepiej posmakuje.
Jednym słowem póki co mogę ignorować "alkocholową" benzynę.

ramires
29.02.2024, 15:34
Ciekawostka w związku z E10
Gaźnik, producent (Honda) dopuszcza E10 w swoich silnikach przemysłowych.

Filtry czyste aby ktoś nie powiedział, że jest zapchane.
Membrana ma dokładnie 52 mtg przebiegu.
Niedawno robiłem przegląd tej maszyny. Przyszła na coś innego, ale to szczegół.

Przy zwykłym paliwie takich jaj nie było. Średnio co 100mtg gaźnik przy okazji przeglądu był sprawdzany.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240229/0c7c03f93e7aa1f2358f516b962607d9.jpg

Dzieju
01.03.2024, 06:11
Tym samym potwierdza bełkot informacyjny jakoby E10 nic nie szkodziła.
Ale ludzie niech wierzą w co chcą.
Widać ile są warte te "dopuszczenia" bo i co mogą napisać , stracili by klientów.
A tak serwisy też zarobią.
Zwykła manipulacja światowa.

aadamuss
01.03.2024, 07:27
Możecie napisać co jest nie tak z tą membraną albo dać fotkę dobrej ?

Wysłane z mojego SM-S901B przy użyciu Tapatalka

ramires
01.03.2024, 08:30
Nazwijmy to tak, że nie mają być powyciągane. Spada ich wydajność. Teraz jak tylko mam możliwość zakładam te z włókna, pomimo tego, że ciut gorszą responsywnosc mają.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240301/67fefe93aaab2b719c9996baf0198c6a.jpg

szarik
01.03.2024, 18:20
Możecie napisać co jest nie tak z tą membraną albo dać fotkę dobrej ?

Wysłane z mojego SM-S901B przy użyciu Tapatalka
Kurcze miałem zadać to samo pytsnie. "Nieźle"
Pracuję w firmie która handluje na dużą skalę z Rosją , Białorusią i Ukrainą... tak .. tak
Co tydzień mamy (wszyscy zainteresowani w firmie) dostawę białoruskiej "ropy" po 4.80 . Wierzcie albo nie , ale mój roboczy 22 - letni Sharan 1.9 tdi odpala jak benzyniak od strzała a i jakiś mocniejszy się wydaje , a żony hundai 2.0 crdi pali mniej o 1 litr na 100 (w koło komina , a jest paliwożłopem w takich warunkach)
Ropa ma kolor/odcień niebieski , okres testowania ponad 2 lata. Serio , serio , zadna teoria spiskowa.
Edyta: W sumie to przepraszam bo nie do końca w temacie , ponieważ to jednak nie benzyna , ale jakość paliw w UE zaczyna mie zastanawiać.

Melon
01.03.2024, 19:01
To nie w eu to u nas tak jest. Swego czasu jak jeździłem cysterną to on i benzyna z Rosji wyglądały i pachniały jak za komuny, a tera gównem zalatują. :D

ramires
01.03.2024, 21:43
Ale to nic nowego. W przemyśle nadal jest stary system kolorowania/barwienia paliwa.
Kolej jedno, militarne inne a cywilne jeszcze inne. Jednocześnie są inne dodatki lub ich brak w składzie. W przypadku ON tenpaliwa różnią się liczba cetanową oraz właśnie ilością dodatków. Miałem kiedyś z Białorusi ropę i też odczuwalna na plus była "moc" samochodu na niej. Silnik miał inną kulturę pracy.
Miałem okazję też osobowym na militarnym jeździć i też było inaczej, mniejsze spalanie na każdym poza cywilnym przy zachowaniu dynamiki silnika.

szarik
04.03.2024, 16:59
To drogi Ramires-ie , co lać do kosiarek viking , kos , pilarek , nożyc stihl ? Tylko 98 ?

ramires
04.03.2024, 23:42
To drogi Ramires-ie , co lać do kosiarek viking , kos , pilarek , nożyc stihl ? Tylko 98 ?

Do dwupaka nie ma aż tak wielkiego znaczenia, ważne, aby nie zostawiać paliwa na dłużej niż 2 tygodnie w gaźniku i będzie dobrze. Najlepiej oczywiście pozbywać się całego, ale wiadomo, że myśli się jedno a robi drugie. Jak masz 4-mixa Stihla to traktować to jak dwupaka i tyle.

Producenci sprytnie wybrnęli z tego gówna E10, bowiem deklarację poprawnej pracy to owszem i ma, ale małym druczkiem jest właśnie szybsza degradacja elementów gaźnika.

Kosiarka Viking (nie wiem, którą masz dokładnie) ale tam siedzi albo Briggs, Roto, Loncin ewentualnie miały być Kohlery ale chyba się coś nie dogadali.

To są 4 suwy - postępowanie jak ze zwykłym paliwie. Starać się wypalać do końca aby nic nie zostawało w gaźniku.

szarik
05.03.2024, 06:41
Ok, dzięki :Thumbs_Up: , Vikingi mam na "Briggsie"
20-letni i 10 - letni , reszta Stihl "dwupak". Rocznikowo podobnie od 20 do 5 lat. Przyznam że nigdy nie wypalałem paliwa do końca, nigdy (moja niewiedza , anie jakiś tam tępy upór :)). Jak dotąd nie miałem żadnych problemów, nic nie robiłem przy gaźnikach. Jedynie filtry powietrza i jakąś świecę wymieniałem.
Czyli co 98 to będzie przesada do takiego "parku maszynowego" ?

ramires
05.03.2024, 08:15
Przy praktycznie śladowym względem samochodu zużyciu paliwa lałbym 98 i tyle.
Na serwisie też 98 używam zamiast 95. Czasem paliwa Marine używam, ale to już inna bajka.

szarik
05.03.2024, 10:24
Przy praktycznie śladowym względem samochodu zużyciu paliwa lałbym 98 i tyle.
Na serwisie też 98 używam zamiast 95. Czasem paliwa Marine używam, ale to już inna bajka.
:Thumbs_Up: Dzięki.

Dubel
05.03.2024, 11:01
U nas bardzo popularna jest benzyna alkilatowa, wiecej o tym mozna poczytac tu:
https://alkipower.pl/czym-jest-paliwo-alkilatowe/
ale widze ze to troche drogi interes w PL

ramires
05.03.2024, 11:05
Nawet nie wiesz jakie jaja są ze sprzedażą tego (chodzi o formalne sprzedawanie bez koncesji)... cyrk, ale paliwo dobre co by nie mówić.

Dubel
05.03.2024, 11:06
Nawet nie wiesz jakie jaja są ze sprzedażą tego (chodzi o formalne sprzedawanie bez koncesji)... cyrk, ale paliwo dobre co by nie mówić.

U nas nawet w spozywczym mozna to kupic :haha2:

robertG7
25.04.2024, 16:48
No i co tam gaźnikowcy tankujecie do Afryk? 95 E10 czy 98 E5?

Matey
25.04.2024, 17:54
No i co tam gaźnikowcy tankujecie do Afryk? 95 E10 czy 98 E5?

Póki co pierwszy bak zalany "eko" paliwem, na razie nic się nie dzieje. :at:

Baza
25.04.2024, 20:00
Ojciec śmiga NTV "ino gwizdo". Ja jeszcze Afry nie wyciągnąłem aż wstyd się przyznać.

irekafrica
25.04.2024, 20:34
Właśnie mam zamiar zaaplikować Tigerowi takie coś do benzyny e-10 trochę dla czystego sumienia bo cenowo wyjdzie podobnie jak tankowanie 98.

$zwagier
25.04.2024, 20:41
Na 98 E5 :D ze trzy zbiorniki już na tym przejechałem i lux

żuk
25.04.2024, 20:50
Ja to chyba zacznę nitroglicerynę wrzucać do baku, wzorem legendy B. Munro, żeby z 15kucy więcej mieć.
E10 nie leję. To “5” w E5 już mnie dostatecznie wku.wia.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Dzieju
26.04.2024, 05:14
Trafić teraz 98 e5 to zaczyna być sztuka, większość już ma 98 z rozpuszczalnikiem. Jadąc w trasie można się zdziwić i być zmuszonym do lania 10ki.
W ten o to sposób znowu robią z nami co chcą nie pozostawiając żadnego wyboru.

Bałtrok
26.04.2024, 07:37
Ostatnio z zajechałem na stację pod auchan i tam była 98 e5

Mech&Ścioła
19.06.2024, 13:08
Z góry przepraszam jeśli już to gdzieś było poruszane, ale dla mnie to nowość.
Otóż, ostatnio tankując paliwo na stacji w Niemczech (i kilka dni wcześniej bodajże we Francji) nie mogłem uwierzyć własnym oczom. Benzyna 95 była w 2 wersjach: E5 oraz E10. Przypadek? Czy po prostu w Polsce mamy mniejszy wybór?
135879

lukasz_vip
19.06.2024, 13:13
Cena ta sama za obie?

Mech&Ścioła
19.06.2024, 13:33
Wydaje mi się, że E5 droższa, ale nie mam twardych danych, nie zwróciłem na to szczególnej uwagi, bo przecież cena pokazuje się po podniesieniu konkretnego pistoletu. Zawsze zapominałem poszukać wzrokiem tablicy z wyświetlonymi cenami.
Poniżej fota z innej stacji, też w Niemczech, ze 2 dni później (czyli z 12 czerwca 2024), niestety również bez cen...
135880

kylo
19.06.2024, 15:26
Nie, nie nowość, a normalna sytuacja gdzie jest wybór pomiędzy 95 E5 a 95 E10.
U nas wyboru niema, rządzący ot tak po prostu zdecydowali,
bo mogą jak z widełkami vatu...
W Szwecji była E10, ale ktoś przeliczył jakie koszty generują "bio" dodatki
i z powrotem wrócili do E5.

smigacz
20.06.2024, 23:59
W Niemczech masz wybór. Cena 95 E5 droższa o jakieś 12-15 centów od 95 E10.

Ypsi
21.06.2024, 08:59
W Polsce dystrybutory nie mają tylu "pistoletów", więc nie ma jak zrobić, żeby był wybór.

Bulwiak
21.06.2024, 15:23
W Polsce dystrybutory nie mają tylu "pistoletów", więc nie ma jak zrobić, żeby był wybór.

Jak byłeś u mnie po opony to po prawej strony wracając, miałeś stację BZ. Taka duża zielona. Na niej jest e10 i e5.
E10 kupuję do kosiarki a dzisiaj pojechałem kupić E5 i ma inny zapach.

WojtasA
02.07.2024, 21:52
Taka ciekawostka nowe BMW S 1000 XR nie może łykać E5

Rodzaj paliwa Super Plus bezołowiowa (maks. 5% etanolu, E5), 98 ROZ/RON, 93 AKI

https://www.bmw-motorrad.pl/pl/models/sport/s1000xr/technicaldata.html#/section-dane-techniczne

Dzieju
03.07.2024, 05:27
To jak to jest , zmuszają ludzi do rozpuszczalnika a do służbowych pojazdów mamy nadal przywożoną E5.
Czyli jest dostępna tak generalnie.

Mhv
03.07.2024, 10:01
Taka ciekawostka nowe BMW S 1000 XR nie może łykać E5

Rodzaj paliwa Super Plus bezołowiowa (maks. 5% etanolu, E5), 98 ROZ/RON, 93 AKI

https://www.bmw-motorrad.pl/pl/models/sport/s1000xr/technicaldata.html#/section-dane-techniczne
Nic dziwnego, są nowe auta które mają jeździć na min. 98 - od dawna.

consigliero
03.07.2024, 10:54
A jaką lać do mojego motocykla z 2006 ?

WojtasA
03.07.2024, 18:14
A jaką lać do mojego motocykla z 2006 ?

W instrukcji powinno być. W moim R1200RT LC 2014 tak to wygląda:

136102

ramires
28.05.2025, 09:49
Nie będę robić specjalnie kolejnego wątku, ale po setkach sprzętów mam pełen pogląd jak wygląda E10 w praktyce.


Wszystkie deklaracje producentów są oszustwem! Dlaczego takie stwierdzenie?

Więc od początku.
Paliwa E10 z zawartością innych niż ropopochodne dodatki typu alkohole wszelkiej maści itp będą działały dobrze z wszystkimi silnikami.
Na tym zdaniu kończy się "prawda" producentów, którzy w swoich deklaracjach napisali, że ich silniki będą pracować.

A teraz ostre kłamstwa.
1. E10 jest paliwem bezpiecznym - cóż, dla ich słupków w excelu. Paliwo napędza silnik, ale sieje spustoszenie w układach paliwowych, szczególnie tam, gdzie jest kontakt z elementami z nitrylu, butylu, gumy, nbr...
2. Benzynę można stosować we wszystkich układach - można, pod warunkiem, że są non stop użytkowane a nie są pozostawiane na dłużej niż 1 miesiąc

Nikt nie wspomniał, że degradacja paliwa jest dużo szybsza, nikt nie wspomniał, że część elementów będzie się szybciej niszczyć podczas używania tejże benzyny E10.

Nagminne mam na serwisie agregaty, które są sporadycznie używane i "regularnie" u mnie na serwisie bo:
- agregaty awaryjne często stoją w jakichś szopach, pomieszczeniach z wentylacją jednakże bez ogrzewania, więc wszelkie warunki atmosferyczne dotykają te agregaty. Paliwo z racji tego, że chłonie wodę jak diabli powoduje często dosłownie osadzanie się kamienia na dyszach, w rozpylaczach etc.

Woda lub raczej wilgoć złapana przez to paliwo gdy się odstawi pojazd/silnik to z racji właściwości fizycznych idzie pierwsza na dno bo jest gęstsza od czystego paliwa co powoduje, że wloty np. główna dysza w komorze pływakowej, czasem gniazdo iglicowe... stoją w wodzie.

W zależności od tego, co to paliwo złapie... to mamy potem osadzone, szczególnie po długim postoju w układzie paliwowym.

Więc droga ekipo - odstawiacie motonga na dłużej to zawsze róbcie taką procedurę (pomijam wtryskowe):
- najlepiej jak się Wam nie chce dłubać przy gaźniku to zakręcić kranik i dać się zdusić motocylkowi aby wypalił zupełnie paliwo
- jeśli jest paliwo w zbiorniku to przed uruchomieniem zaleciłbym wypięcie wężyka z filtra paliwa i przepuszczenie z 0.5 litra ze zbiornika, aby cały szlam zszedł - nalepiej przestawiając od razu na rezerwę aby maksymalnie z samego dna ściągnęło paliwo
- na dłuższy postój stosowanie jakiegoś stabilizatora paliwa jeśli upieramy się przy E10

Reszta wyjdzie w praktyce - ale póki co nie widzę innej opcji, aby się chronić na dłuższy postój.

Trochę inaczej się ma sytuacja, gdzie paliwo jest w obiegu, ale to tylko ciągle miesza bagno, jakie nam sprzedają na stacji.

Kolejna sprawa - E10 (co prawda to teraz przykład z kosiarek a w tym roku mam dzisiaj 6 przypadek) rozszczelnia plastikowe pływaki. Kilka sztuk w Biggsowych silnikach miałem i chyba 2 hondy...

Wnioski wyciągnijcie sami.

matjas
28.05.2025, 10:24
Amerykanie jeżdżą na czystym spirytusie. Sa nawet kwoty w stanach gdzie hoduje się miliony ton kukurydzy aby farmerzy mogli sami produkować alkohol do nepedu - jest to ograniczone ilościowo i w zależności od posiadanych pojazdów / ilości. Na jedno auto np 1000l miesięcznie.
I to jeździ.
Warunek - przerobienie calej instalacji paliwowej pod kątem uszczelnień i przewodów.

Kiedyś miałem starą kosiarkę do której lałem czysty bioalkohol do biokominkow - paliła lepiej niż na benzynie i pracowała zupełnie bezwonnie. Czyli szuwaks działa ok :)

W motocyklach jak wyżej - niestety mało który już ma kranik. Na szczęście mało który, w tym kontekście ma gaźnik.

Z punktu widzenia przechowywania w wilgotnych garażach i nieogrzewanych zimą to paliwo z alko jest lepsze bo nie wytrąca się woda na dnie zbiornika - znam takich którzy musieli kupić nowy zbiornik. Sam miałem pęknięty zbiornik w pierwszej cegle, w 1100gs też zdarzały się przypadki rozwalenia zbiornika na dolnym lewym szwie.
Alko akumuluje wodę i nie wytraca sie ona tak łatwo do paliwa.

ramires
28.05.2025, 10:58
Warunek - przerobienie calej instalacji paliwowej pod kątem uszczelnień i przewodów.

No i o to właśnie chodzi.

Mówisz, że alko wiąże wodę i nie da rady łatwo jej wypuścić, ale alko również dogaduje się z paliwem - trochę jak wiązanie przez denaturat syfów z diesla.

Dodajmy do tego szybsze odparowywanie benzyny przez domieszki alko - to, co pozostaje to najczęściej jest już "nieodparowywalne", że tak to ujmę.

fassi
28.05.2025, 12:51
Kumpel wlał rok stara benzynę e5, do piły Husqvarny. Wydech zrobił się czerwony i piła stanęła.

Chyba spuszcze to co mam w Afryce dam jej nowej.

Dzieju
28.05.2025, 13:25
Ramires wszystko opisał ale jak ktoś chce wierzyć w bajki o możliwości spalania rozpuszczalnika E10 to jego sprawa i jego koszty.
Ciekawe że to tylko na papierze i naklejkach bo silniki ciągle te same.
Niech sobie każdy wierzy w co chce.
Kolejnym mitem jest to starzenie, spalałem e5 95 dwuletnią i zupełnie nic się nie działo ani z zapachem ani przydatnością.
Vectra, Afryka i Mercury nie protestowały.
Ale oczywiście teraz daję im tylko e5 98 bo nie ma 95.
E10 to zło i tu może być różnie.
Można się zastanowić co za ścieki były skoro husqvarna stanęła.

ramires
28.05.2025, 15:13
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250528/f16e5eeb761967586ffa00ce93c30e42.png


Glonojada tylko brakuje


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

matjas
30.05.2025, 10:34
Etam żaden dowód. Zanim było eeeee e10 czy e5 czyściłem gaźniki w takim stanie że ahujenno. Tak więc luz.
Ja tam wciąż się cieszę że można kupować paliwo a nie muszę na prądzie jeździć :)

Jak będę miał jeździć na czystym spirytusie to będę miał się skarżyć czy cieszyć? :)

Melon
30.05.2025, 11:00
Masz rację Matjas siedzimy cicho i pozycji kibica obserwujemy co z nami robi władza ;)

ramires
30.05.2025, 11:24
Etam żaden dowód. Zanim było eeeee e10 czy e5 czyściłem gaźniki w takim stanie że ahujenno. Tak więc luz.
Ja tam wciąż się cieszę że można kupować paliwo a nie muszę na prądzie jeździć :)

Jak będę miał jeździć na czystym spirytusie to będę miał się skarżyć czy cieszyć? :)

Matjasku, ale tak już mniej oficjalnie

Uważasz, że to co nam serwują na stacjach jest w porzadku?
Każdy zrobi co sam uważa za słuszne - a przynajmniej tak będzie myślał.

Ja mam gdzieś teorie spiskowe, zatargi, politykę etc, jednakże jak dotyka to mnie to już nieco się to zmienia.
Nie jestem hedonistą jednakże dbam o własny interes i o to, abym mógł korzystać z tego co mam w zasięgu a nie być nabijany w butelkę to planeta płonie...

O tym, że mamy chujnię na stacji nikogo nie muszę przekonywać, jednakże jak część "znafcuf" się zaczyna wypowiadać to mnie się bardzo mocno optyka pieroli w kwestii obserwacji społeczeństwa i wiary w to, że nowe pokolenia będą tak rozgarnięte jak nasze... Nie będą, nasza zaradność wynikała z tego, że praktycznie nic nie mieliśmy i musieliśmy sobie radzić... a teraz?

Nie mam nic przeciwko nowoczesności, lubię sam jakieś tam tablety, skanery, drukarki... wszystko to jest dla ludzi, ale nie powinno się wielu technicznych spraw zrzucać tylko i wyłacznie na komputer i samemu nie myśleć...

Jebnie EMP i tylko ludzie wychowani na analogowych rozwiązaniach dadzą radę w pierwszej kolejności.

Wracam do gaźniorów i glonojadów :lol8:

Dzieju
30.05.2025, 13:07
Ale masz wymagania:)
Żeby móc oddzielić bajki internetowe od prawdy potrzebna wiedza a skąd ona ma być jak pochodzi od tychże bajek wypisanych przez nie wiedzących i powielanych przez kolejnych.
I kółko się zamyka, zacofanie postępuje......a smutne jest to że tak łatwo ludzie wierzą w magię.
Pozwolić im na błogą nieświadomość czy tłumaczyć mimo że rynce opadają?

ramires
30.05.2025, 15:01
Ale masz wymagania:)
Żeby móc oddzielić bajki internetowe od prawdy potrzebna wiedza a skąd ona ma być jak pochodzi od tychże bajek wypisanych przez nie wiedzących i powielanych przez kolejnych.
I kółko się zamyka, zacofanie postępuje......a smutne jest to że tak łatwo ludzie wierzą w magię.
Pozwolić im na błogą nieświadomość czy tłumaczyć mimo że rynce opadają?

Zmienię chyba ksywę na Don Kichot (lub Don Chichot) bo ciągle mam wrażenie, że walczę z wiatrakami... :haha2:

matjas
30.05.2025, 15:30
Wracając na techniczny tok wątku.

Można podyskutować jeszcze nt wyprzedzenia zapłonu dla e5/e10 - zapewniam że to ustawiane dla starych silników chochlujacych prawilne paliwo w dobie ich projektowania jest nieprawidłowe. Za późne.

Melon
30.05.2025, 18:49
Matjas co tu o zapłonie ściemniasz? Fahofcy powiedzieli że silniki przystosowane ale kurwa do czego??? Pytam się jako ten co kiedyś woził paliwo i wie jak pachnie, jaki ma kolor i co się z nim dzieje po 6 miesiącach w baniaku na którym jeździł ale to zobaczyć można po zdjęciu okularów różowych