View Full Version : ..naciaganie lancucha - dla debila ;-)
Pisze poważnie - jak się naciąga lancuch?
Ja tego nigdy nie robilem w swoich motocyklach, a o powody nie pytajcie ;-)
Czyli jeśli dobrze rozumiem, to odkręcam te nakrętki na osi tylnego kola, potem odkręcam "kontry" na regulacji naciągu lancucha, następnie równomiernie odkręcam te sruby od naciągu, "zakontruje", dokręcam tylna oske i voila?
Czy stosujecie do tego klucz dynamometryczny, żeby wszystko zrobić zgodnie z serwisowka?
Czy jest tam cos do popsucia i powinienem to lepiej oddac komus normalnemu?
Które klucze potrzebne sa do całego zabiegu? Musze kupic nowy zestaw narzedzi i nie mam tego jak sprawdzić teraz.
Dziekuje za odpowiedzi i proszę się nie smiac ze mnie za mocno. Ja jestem od jezdzenia, nie od naprawiania/regulowania ;-)
bukowski
04.05.2018, 18:10
Potrzebujesz klucz do koła i śruby regulacyjnej. Nakrętki luzujesz tylko, ustawiasz naciąg, skręcasz. 3 minuty, nawet browar się nie należy...
Sent from my G8441 using Tapatalk
nic nie rób to sie sam z czasem naciagnie.
Potrzebujesz klucz do koła i śruby regulacyjnej. Nakrętki luzujesz tylko, ustawiasz naciąg, skręcasz. 3 minuty, nawet browar się nie należy...
Zapomniałeś dodać, że stojak może się przydać jeśli yeuop nie ma stopki centralnej :D Wypadałoby też obrócić kołem i sprawdzić naciąg w kilku miejscach.
Ale co on chce tam naciągać w nowej NAT?
Spoko temat. Moj łańcuch naciąga szparag - co roku na serwisie
gerard36856
04.05.2018, 20:31
temat nie jest az taki glupi. mi w serwisie naciagneli po wymianie opon tak, ze był BETONOWY jeszcze zanim usiadłem. Jakbym sobie na takim pojezdził, ciekawe ile wytrzymaloby lozysko walka zdawczego, o samym łańcuchu nie mówiąc.
A to juz bylaby najpoważniejsza naprawa w 25letniej historii mojej maszyny.
Filozofii tutaj większej nie ma - kilka śrub i bardzo prosty mechanizm.
Po prostu należy to kontrolować i w razie potrzeby wyregulować, szczególnie w dalszej trasie może się naciąg zmienić - np. polecisz ze słabym smarowaniem 600 km na deszczu i luz za duży masz... pół biedy jednak luz...
Najgorsze jest gdy latasz dookoła komina na lekko i łańcuch jest ok. a po załadowaniu na wyprawę i do tego przy wyjeździe w dwie osoby tak siada tył, że łańcuchach robi się jak struna - wtedy łożyska wałka dostają po gaciach... więc po obładowaniu - siadasz/siadacie i ktoś niech skontroluje - na wahaczu jest najczęściej limit podany (generalnie 3-4 cm) lub jak nie ma mi kto skontrolować to kładę się w poprzek moto i sam patrzę....
szynszyll
05.05.2018, 10:40
znajomemu kiedys oddali afre z autoryzowanego serwisu po wymianie opony - na jednym slimaku bylo 22 na drugim 17 :)
motoMAUROxrv
05.05.2018, 16:24
79867
79868
Mi zaś serwisowi "specjaliści" od opon, (Afrę musiałem zostawić tam na 2 dni) -dzwonią i mówią: "moto gotowe do odbioru, zapłacić, siadać i jechać!.. :mur::fool2::eek::dizzy::confused::at:
Często śmigam z żoną i pełnymi kuframi więc naciąg łańcucha ustawiam po odpięciu wahacza od amora.Na koniec prosta listwa i korekcja osiowości.Te podziałki na wahczu tylko do wstępnego ustalenia śladu.
sebastian_j
07.05.2018, 10:07
Dodam tylko od siebie,że u mnie w NAT przy nieco załadowanym moto i kierowniku na siedzeniu łańcuch jak struna nawet przy końcu dopuszczalnego zakresu.
Radzę sprawdzać jak ktoś siedzi.
bukowski
07.05.2018, 10:18
coś mi się nie chce wierzyć, że producent nie przewidział różnicy między pustym i załadowanym motocyklem, skoro przewiduje nawet postawienie moto do pionu przy kontroli oleju (a różnica na bagnecie w stosunku do kosy będzie z 2 mm).
jadąc do .kg i .tj byłem obładowany konkretnie, łańcuch naprężony był wzorcowo na pustym. Wg tego, co piszecie, to po tych 6 czy 7 kkm powinienem nie mieć zebatek, ale wymieniłem tylko zdawczą, bo miała już łączny nalot 20 kkm i minimalnie zęby były zjechane.
radiolog
07.05.2018, 11:14
Chyba po to jest ma pustym zakres, żeby uwzględniał pełne załadowanie
sebastian_j
07.05.2018, 13:14
To moje pierwsze moto w którym różnica na łańcuchu między załadowanym i pustym jest taka duża.
Nikomu nie każę robić jak ja. Po prostu uczulam na to żeby sprawdzić.
coś mi się nie chce wierzyć, że producent nie przewidział różnicy między pustym i załadowanym motocyklem...
Faktycznie... powinien to przewidzieć. Te 3-4 cm luzu to może jest własnie ta tolerancja wystarczająca ...Trzeba sprawdzić to przy najbliższym załadowaniu większym tonażem moto, czyli za półtora miesiaca::)))
Raczej przewidział. Ja ustawiałem na pustym a po załadowaniu tobołami + pasażer nie było nadmiernego napięcia. Napęd ma ok 20 tysi (DID ZVMX) i nie ma śladów zużycia również na zębatkach. Jednak często widuję łańcuchy naciągnięte jak drut na sztywno a potem ludziska się dziwią że napęd zeżarło albo łożysko na wałku jebło.
dobre ludziki, napiszcie ktoś, jakie klucze (lub klucz) potrzebuje to odkręcenia tylnego kola?? zaraz wyjezdzam, a musze jeszcze te klucze kupic :) dziekuje bardzo
Yeuopie, z całym szacunkiem. Pół świata objechałeś na moto więc weryfikacja jakie klucze są potrzebne do odkręcenia koła chyba jest w Twoim zasięgu ;).
Bez kitu - przeszedłem cale forum, przeszukałem czeskie forum, jutuba, instrukcje obsługi i nic. Ktos gdzies wspominal o 24 i 27mm, ale nie jestem pewien.
W dodatku poprzez zadanie pytania wlasnie weryfikuje rozmiar tego klucza ;-)
dobre ludziki, napiszcie ktoś, jakie klucze (lub klucz) potrzebuje to odkręcenia tylnego kola?? zaraz wyjezdzam, a musze jeszcze te klucze kupic :) dziekuje bardzo
Nie znam modelu, ale obstawiam że płaski/oczkowy/nasadowy 27mm oraz płaski 12mm i płaski 13mm.
Bez kitu - przeszedłem cale forum, przeszukałem czeskie forum, jutuba, instrukcje obsługi i nic. Ktos gdzies wspominal o 24 i 27mm, ale nie jestem pewien.
W dodatku poprzez zadanie pytania wlasnie weryfikuje rozmiar tego klucza ;-)
Użyj takiego, dopasujesz.
http://facom.com.pl/5224/113a10tg-klucz-nastawny-fosforanowany-30-mm.jpg
Niechaj okolicznoscia lagodzaca będzie, ze ja w XTku nigdy nie naciągałem lancucha (za wolno jezdze, a w dodatku bym to jeszcze cale zepsul).
Pozdrowienia dla czytającego ten watek posiadacza pięknej SRki 500 spod Warszawy ;-)
honda_honda
06.06.2018, 08:33
http://allegro.pl/honda-crf-1000-africa-twin-klucze-narzedzia-kola-i7147586927.html
Dziekuje, to już jakiś trop.
Ale jak to należy rozumieć? Ze 22 jest do przedniego, a 27 do tylnego?
Ja potrzebuje tylko tyl odkrecic. Chyba ze przod tez wymaga poluzowania, by naciagnac lancuch.
honda_honda
06.06.2018, 08:41
Tego nie wiem - nie mam CRF-y
Do naciągu łańcucha luzujesz tylko tył
Ludzie! Naprawde proszę o pomoc ;-) Smiejcie się ze mnie, wyzywajcie od jelopow, ale ja naprawdę nie potrafie znaleźć tej informacji. W sobote wyruszam w trase prawie 10k km, kupiłem już dużo fasolki po bretońsku w słoikach, cobym z głodu nie pomarl, a tu widze, ze nerwy mnie zjedza, bo wyjade bez klucza do poluzowania tylnego kola :( Buuuu..... placze normalnie.
Yeuopie, wychodzi na to, że są dwie nakrętki na osi - jedna z prawej strony motocykla, druga z lewej.
W nowszych konstrukcjach jest tylko ta z lewej i dziwię się, że w NAT jest inaczej.
Najlepiej idź do motocykla, obejrzyj i wszystko zrozumiesz.
PS
Aby naciągnąć łańcuch musisz jeszcze mieć klucz 12mm i 13mm, choć możliwe, że w NAT i te dwa są jakies inne.
PPS
Na youtubie jest mnóstwo filmików jak naciągnąć łańcuch. To prosta czynność i obejrzawszy filmik albo dwa będziesz wiedział o co chodzi.
:lukacz::lukacz::lukacz::haha2:
honda_honda
06.06.2018, 08:58
Chemik dobrze radzi - na Youtubie jest dużo filmów o naciąganiu łańcucha. Jak obejrzysz będziesz wiedział którymi śrubami musisz kręcić. Wtedy możesz podjechać do sklepu z narzędziami , pokarzesz o które śruby chodzi i dobiorą Ci odpowiednie klucze.
Bracie sulfura :)
27 i 22 - tym odkręcisz koło tylne i przednie (z tyłu z prawej masz 27, z lewej 22, kręcisz prawą, ale czasami trzeba lewą przykontrować)
Do śrubek naciągu łańcucha miej 2x 10 albo 12 płaską - edit: 10 i 12 wystarczy.
Z pamięci piszę, ale powinno być ok.
27 i 22? w końcu mam konkrety ;-) dziekuje bardzo!
i żeby nie było, ze jakiś niewyedukowany len jestem - spedzilem kilka ostatnich tygodni na rozmyslaniu, jak ten lancuch się w zasadzie naciąga i mysle, ze tak z grubsza teorie pojalem.... teraz przychodzi tylko poczekać, jak za tydzień pojawi się temat "Potrzebna pomoc na zadupie", który rozpocznie się słowami "A wiec chciałem naciagnac lancuch, a teraz motor w ogole nie jedzie"
:D
Bo to nie można (znaczy można, ale nie do końca) rozmyślać o tym zasypiając, tylko lepiej przy afryce usiąść i poruszać śrubkami. Jak ktoś pisał w temacie o żarówkach, trenować w dzień z zamkniętymi oczami, co by wprawę mieć do nocnego naciągania łańcucha.
:)
honda_honda
06.06.2018, 09:33
27 i 22? w końcu mam konkrety ;-) dziekuje bardzo!
i żeby nie było, ze jakiś niewyedukowany len jestem - spedzilem kilka ostatnich tygodni na rozmyslaniu, jak ten lancuch się w zasadzie naciąga i mysle, ze tak z grubsza teorie pojalem.... teraz przychodzi tylko poczekać, jak za tydzień pojawi się temat "Potrzebna pomoc na zadupie", który rozpocznie się słowami "A wiec chciałem naciagnac lancuch, a teraz motor w ogole nie jedzie"
:D
Zasada naciągania łańcucha jest prosta i podobna we wszystkich motocyklach ( począwszy od WFM czy WSK po motocykle współczesne ) więc nawet na największym zadupiu ( nie obrażając nikogo) pierwszy lepszy ślusarz cz kowal ogarnie Ci temat . Powodzenia w podróży i nie stresuj się łańcuchem:)
Jack_*Daniels
06.06.2018, 13:27
:Thumbs_Up::haha2::lukacz::lukacz::lukacz::haha2:
Yeuop , do tyłu potrzebujesz 27 na oś, 12 i 10 do kontrowania i naciągu. Do przodu potrzebujesz 22 na oś i imbus 12 do wykręcenia osi, dodatkowo 12 płaski do śubek ściskających oś.
Co do naciągu to się nie przejmuj , 12 000 km to nie ma potrzeby naciągu. Bardziej bym się martwił jak kapcia złapiesz, czym odkręcać.
Dziekuje za info!! Teraz już wiem wszystko.
Nie wiem, czy warto. Przez ostatnich niespełna 20 lat się nie przydalo, a ja gora jeszcze ze 20 lat pojezdze i koncze moja karierę :D
A tak na poważnie - bardzo chętnie bym się wybral na takie szkolenie. Ja nie znosze grzebania w motocyklach, bo boje się, ze cos popsuje.
Yeoup rozwaliłeś temat w kwestii wyjazdów długodystansowych, a umiejętność dokonania samodzielnej naprawy motocykla wrazie awarii na zadupiu.
Ja obalam mit motocyklisty, który zna się na naprawianiu.
Ja to nawet ledwo co potrafie jezdzic.
Mam pisać o tym, jak to w Mongolii chciałem wyjść na dobrodusznego i wymienić swieczke? Owszem - swieczke miałem. A teraz zgadujcie, czy miałem ze sobą klucz :D
I jaki wniosek z tego wypływa?
Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka
Prosty. Niektorzy posiadacze CRFy wiedzieli, jaki klucz jest potrzebny, ale celowo nie napisali.
Sierdiukov
07.06.2018, 19:31
[ imbus 12 do wykręcenia osi[/QUOTE]
Zaraz zaraz, zdejmowałem przód wielokrotnie, sam zmieniam opony w garażu. Nigdy nie używałem imbusa. Ośka wychodzi bez wykręcania. Po co ten imbus?
Co do kluczy - odpowiedź nt rozmiarów już padła (22 przód, 27 tył), więc nie będę się powtarzał. Ja po prostu na potrzeby pracy z kołami na wyjeździe rąbnąłem klucze dedykowane z motocykla żony (Kawasaki Versys), bo są bardzo wygodne w podróży - płaskie i z wygodną przedłużką. Jak na obrazku. Na wyjazd idealne.
Naciąganie łańcucha również w obrazku.
kurna, nie zdazylem kupic :(
będę musial po drodze cos znaleźć..
albo liczyc na to, ze nie będzie potrzeby naciągania lancucha..
bukowski
09.06.2018, 03:21
kurna, nie zdazylem kupic :(
będę musial po drodze cos znaleźć..
albo liczyc na to, ze nie będzie potrzeby naciągania lancucha..Pożyczyć mogę.
Sent from my G8441 using Tapatalk
krzysiek_m
13.06.2018, 08:45
kurna, nie zdazylem kupic :(
będę musial po drodze cos znaleźć..
albo liczyc na to, ze nie będzie potrzeby naciągania lancucha..
Przecież łańcuch cię nie napadnie nagle! Będziesz jechał i się zastanawiał czy naciągnać, czy nie naciągnąć... Zajedź do pierwszego lepszego warsztatu samochodowego / wulkanizatora / kowala pożycz klucze, naciągnij i jedź dalej.
Siema
Podpowie ktoś jaki luz łańcucha jest w NAT na bocznej stopce ?? Instrukcja podaje regulacje dla stopki centralnej. Niestety takowej nie posiadam, jak również stojaka :(
Sierdiukov
02.10.2018, 08:12
Siema
Podpowie ktoś jaki luz łańcucha jest w NAT na bocznej stopce ?? Instrukcja podaje regulacje dla stopki centralnej. Niestety takowej nie posiadam, jak również stojaka :(
Odpowiedź jest w grafice załączonej kilka postów wcześniej. Chyba, że mamy inną instrukcje obsługi.
Siema
Podpowie ktoś jaki luz łańcucha jest w NAT na bocznej stopce ?? Instrukcja podaje regulacje dla stopki centralnej. Niestety takowej nie posiadam, jak również stojaka :(
Instrukcja podaje tak jak napisał kolega Sierdiukov. Sprawdzasz na bocznej stopce a nie na centralce. Luz nie może być większy niż 60 mm. Optimum 35-45 mm.
madafakinges
02.10.2018, 09:06
I lepiej mieć większy luż, niż za mały... w życiu też;)
Odpowiedź jest w grafice załączonej kilka postów wcześniej. Chyba, że mamy inną instrukcje obsługi.
No to mamy inne instrukcje obsługi. :(
1. Ustaw dźwignię zmiany biegów na luz. Wyłącz silnik.
2. Ustaw motocykl na podpórce centralnej na twardym poziomym podłożu...
Jak odebrałem moto z ASO to na bocznej stopce mam max 15 - 20mm. Pytanie czy jak bym go postawił na centralce było by 35-45mm ?? :(
radiolog
02.10.2018, 13:51
Ja też mam na bocznej w instrulcji, ale jakoeks wielkiej roznicy pomiędzy boczna, a centralna na pustym moto nie ma
Mierze w okolicy srubki dolnego ślizgu i jak jest minimalny luz miedzy łańcuchem a slizgiem to jest 9k
Sierdiukov
02.10.2018, 16:12
No to mamy inne instrukcje obsługi. :(
1. Ustaw dźwignię zmiany biegów na luz. Wyłącz silnik.
2. Ustaw motocykl na podpórce centralnej na twardym poziomym podłożu...
Jak odebrałem moto z ASO to na bocznej stopce mam max 15 - 20mm. Pytanie czy jak bym go postawił na centralce było by 35-45mm ?? :(
Hm... błąd tłumaczenia ang instrukcji?
nutriabart
18.11.2018, 23:11
Byłem w piątek w MCS - sprawdzanie napięcia łancucha na bocznej stopce na bank.
W NAT 2018 na naklejce na wahaczu luz 40 mm a w instrukcji 35-45 mm
gumpinoga
12.04.2019, 13:59
jesli kotś to czyta jeszcze to mam pytanie , w AT naciaga sie ślimakami , i teraz czy wartości na obu stronach powinny być symetryczne czy asymetryczne ? np naciagajac po stronie zebatki 30 a po stronie tarczy 31 ? chyba ze ślimaki powinny byc zalozone powiedzmy ze prawy i lewy wtedy bedzie symetrycznie, dobrze kombinuje czy nie ?
Symetrycznie.
Wojtek, przenieś to, pls - tu dział NAT jest. Widziałeś mimośród w NAT?
;)
Wojtek, przenieś to, pls - tu dział NAT jest. Widziałeś mimośród w NAT?
;)
Done.
Done.
Pytanie gumpinogi i odpowiedź Wojtka wystarczyło ;)
gumpinoga
12.04.2019, 18:29
Wojtek, przenieś to, pls - tu dział NAT jest. Widziałeś mimośród w NAT?
;)
jesli to dzial NAT to czemu wczesniejszych postow o AT nikt nie przenosil ? :bow:
jesli to dzial NAT to czemu wczesniejszych postow o AT nikt nie przenosil ? :bow:
A może byście tak zgłaszali ? Ja nie czytam nic o NAT - nie mam, nie czytam.
Tak po prostu...
bomba :):)
Nic dziwnego ze ma minus , pomiar się robi na 10 ogniwkach :)
GregoryS
02.06.2020, 18:29
No to skoro yeop juz wie :P To teraz ja ja bede niedoogarnietym żoltodziobem :)
Oczywiscie posialem gdzies instrukcje z ATAS, ale luz, czytam ten watek - widze ze w oryginalnej instrukcji pisza o luzie 35-45 mm. Ok, ide do afry, mierze - ooo jest za duzo. No to naciagam na zloty srodek - jakies 40 mm. Pierwsza pajezdka i niby ok, ale jakos inaczej, zdecydowanie inaczej "brzmi". Jakbym slyszal lozyska ?
Dzisiaj zabralem sie za czyszczenie, umylem w koncu oslone lancucha pokryta dokumentnie kurzem zmieszanym ze smarowidlem lancucha. Oo.. i moim oczom ukazuje sie naklejka - z obrazkiem o luzie lancucha majacym miec 50 mm :) No brawo ja...
Tak ze ATAS - nie 35-45 tylko 50 mm wg naklejki na oslonie.
I pytanie niedoogarnietego motocyklisty - przy luzie juz rzedu 35-40 mm lancuch podciagniety do gory paluchem opiera sie o slizgacz na wahaczu. Czyli te 50 mm mierze miedzy "przycisniety do wahacza" i "luzny zwis" ? :D
Za ciasno nadwyręży łożyska , za luźno wytelepie łańcuch.
Nie wiem jak sobie radzicie w NAT ale w AT nie tylko trójce zawsze ustawiam tak by pod obciążeniem jednej osoby ( lub gdy jestem sam opieram się na siedzeniu ile mogę i ręką sięgam pod wahacz) można było dotknąć łańcuchem do końca ślizgu wahacza. Wtedy jest dla jednej optymalnie a jak wsiądzie druga to też nie będzie źle.
I nie interesuje mnie naklejka gdyż mam swoje sprawdzone napięcie.
radiolog
03.06.2020, 05:52
Łańcuch nowy naciąga się lekko na początku, nigdy potem nie miałem potrzeby go naciągać, bo wytrzymywał do wymiany.
Różnice w naciągu pomiędzy dociążonym a odciążonym moto są niewielkie, dlatego sprawdzam zawsze na odciążonym wizualnie, żeby był powyżej śruby kiwaczki.
Za ciasno nadwyręży łożyska , za luźno wytelepie łańcuch.
Nie wiem jak sobie radzicie w NAT ale w AT nie tylko trójce zawsze ustawiam tak by pod obciążeniem jednej osoby ( lub gdy jestem sam opieram się na siedzeniu ile mogę i ręką sięgam pod wahacz) można było dotknąć łańcuchem do końca ślizgu wahacza. Wtedy jest dla jednej optymalnie a jak wsiądzie druga to też nie będzie źle.
I nie interesuje mnie naklejka gdyż mam swoje sprawdzone napięcie.
Kiedyś na początku mojej drogi ATomek nauczył mnie dokładnie takiej metody w pierwszej Afryce mojej. Zawsze tak sprawdzałem i było w sam raz - i solo i z pasażerką. W Trampkach się to tak samo sprawdzało pewnie z uwagi na zbliżone geometrie i zakresy pracy. Także polecam!
W DLu niestety wygląda to inaczej i tam raczej miarka i ok 25-30mm. Plus taki że nie wielka różnica między łańcuchem na centralce a pod 2 osobami - taka geometria motocykla.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.