View Full Version : Jakie opony? dojazd 1500 km asfaltem, a na miejscu głównie kamienie
O oponach było juz wszystko albo prawie wszystko. Popularnym kierunkiem wyjazdów są Bałakany np Albania czy Czarnogóra? Dojechać i wrócić trzeba czarnym czyli jakieś 3000 km a na miejscu najwięcej kamienistych dróg.
Jakie byłyby optytmalne opony na takie trasy(kamienie i asfalt)?
Wersja jedziemy na Anakach, a na miejscu zmieniamy odpada
Jakie opony założylibyście?
Heidenau K60 scout na przód i na tył?
Tak.
Albo bardziej wypasiona wersja - Enduro Sahara 3 <3
Wszystko jest napisane.
Ale proponuję na przód K60, na tym e07 Dakar.
Na dłuższą trasę też taki zestaw byś zaproponował? Właśnie zastanawiam się nad zestawem na 15 kkm z tego większość czarne.
Tak.
Albo bardziej wypasiona wersja - Enduro Sahara 3 <3
czy sahara jest lepsza od heidenau aż o 100 pln?
Ma ktoś porównanie?
A może TKC 80 na przód?
K60 jest bardzo dobre.... dużo lepsze od E09 Dakar.
Jeździłam na Saharach w KTMie LC4 400 oraz na Scoutach na DR 650SE.
Metzelery nigdy mi nie uśliznęły na asfalcie, a K60 i owszem. Może to kwestia bardziej agresywnej jazdy [większa pewność siebie ;) ]. A może są jednak lepsze?
;)
W lajtowym terenie jedne i drugie ok.
Zupełnie subiektywnie jakbym miała wybór i kasę, to bym wzięła Sahary. A Scouty też są ok :)
A ja "znowu" założyłem Karoo3 ... warczą na czarnym (chyba z rozpaczy) i jak pomyślę, że hipotetycznie na takich jechać "dajazdówkę" to już mi ich żal :/
Odwieczny więc problem. Na czym pojechać na integrację?
A to może zadajmy jeszcze inne pytanie, mianowicie: z jaką prędkością można po czarnym jechać, aby takie opony (ogólnie mówiąc terenowe) nie znikały w oczach?
80km/h? 95km/h? ...
Jakie jest Wasze doświadczenie?
Na karoo (tył) jezdze teraz... i znikają w oczach. Jazda pół na pół. Przód T63 rzadszy a o dziwo wiecej go zostało niż karoo. Wada powyzej 120 km zaczyna wezykowac.
A ja bym założył Motoz Desert + Mitas E09 :D Z tego co pamiętam, to za pierwszym razem jak jechaliśmy na kołach jedynie Oskar nie mieszał gumami dojazdówka+docelowe, a jak dotarlismy do Kosowa, to mu nawet cycki z opon nie poznikały, czyli żadne zużycie. Motozy niedostępne, więc jeśli w maju pojadę, to zabieram tym razem Dunlop D952 + E09 - ten dunlop jest równie twardy i odporny na boczne przebicia jak desert, czy e09. Oczywiście wszystko można przejechać i na anakach ;) No prawie wszystko. Ale kto co lubi. Asfaltu tam już tyle, że na większość standardów kostka jest zupełnie zbędna.
Ja w tamtych stronach byłem dwa razy raz na kostach raz na Hidenau K90 dwie opcje dobry wybór
Przod TKC80 a tyl Dunlop 908RR
kuntakinte
08.02.2016, 10:47
Mialem na tyle kiedys E09 Dakar i na mokrym asfalcie strasznie mnie stresowaly. Przyhamowanie (np przed swiatlami) i kolo wpadalo w poslizg. TKC 80 moim zdaniem o wiele bezpieczniejsze pod tym punktem.
Mialem na tyle kiedys E09 Dakar i na mokrym asfalcie strasznie mnie stresowaly. Przyhamowanie (np przed swiatlami) i kolo wpadalo w poslizg. TKC 80 moim zdaniem o wiele bezpieczniejsze pod tym punktem.
o tym że e09 słabo trzyma na mokrym to już chyba wszyscy wiedzą :)
za to nadrabia żywotnością i ceną. Miałem w afryce, teraz w klr i nie narzekam. po prostu jestem świadomy jaką mam oponę na tyle.
Na przód używałem tkc, teraz t63
Bierz haidenau, dobre te kapcie.. jak nie będzie błota i piachu są ekstra! Z Polski przez Bałkany, Turcje rundę po Gruzji i Azerbejdżanie aż do Tadżykistanu gdzie założyłem mitas+conti ale haidenau zostawiłem i wiozę je dalej bo jeszcze dają radę!
TKC80 łatwo przebić z boku, a na kamolcach ma to znaczenie. Podobnie ma się sprawa z CST C755, którą zupełnie zmasakrowałem w Gruzji - kilka przecięć bocznych, kilka bąbli. Z E09, czy D952 niema się co o to martwić.
Używał ktoś może Karoo 3 na przodzie? Jak ma się ona w stosunku do TKC? Żywotność, trzymanie, błoto itp.
Wielcem zobowiązan za informacje.
Edit. Pardon, wkleiłem nie w ten wątek co trzeba.
A używałeś Karoo 3 na tyle? Jeśli tak, to jak to wygląda?
A używałeś Karoo 3 na tyle? Jeśli tak, to jak to wygląda?
Nie używałem. Na razie mam przód do wymiany :)
8 tysi wytrzymala na GSie 1200,ale ja wyzabkowalem. (bieznika jeszcze sporo bylo) Kumplowi na 1200LC- 12 tys.
Czyli całkiem przyzwoicie. Dzięki
PS. Przypominam się nieśmiało w kwestii priva ;)
Aaaa ale to przód czy tył ??
A jak Ci się na tym ogólnie jeździło Tank?
Mnie nie zachwyciły. Tyl szybko zszedł a ogólnie na mokrym i zimnym asflcie asfalcie nie do konca mnie przekonywaly. Poza asfaltem porównywalne do TKC, na asfalcie wg mnie gorsze.
kuntakinte
06.04.2016, 13:23
Ta jaka najlepiej na przod do kompletu do tylniej TKC80? Problem w przedniej TKC80 jest, ze u mnie bardzo szybko sie zabkuje.
Niegłupia była Metzeler Enduro 3 Sahara
kuntakinte
06.04.2016, 13:51
o! Dzieki! Moze przetestuje :-)
mirkoslawski
08.02.2017, 15:07
Pany - porady szukam w sprawie opon :D
Plan jest taki - Karpaty (UA, RO, Bułgaria), później przez Grecję na Bałkany i tam też pewnie 50/50 on/off - w sumie około maks 8-10 k km do zrobienia (miesiąc czasu), z czego planuję jak najwięcej poza asfaltami. jadę sam więc w hard offa się pchał nie będę jednak...i tutaj własnie zaczyna się mój dylemat: UA (błoto/glina/kamienie) a później już coraz więcej kamieni + asfalt...
Sava Rockrider na razie są w zamyśle ale może macie jakieś propozycje (przetestowane)?
Zależy mi na dużej pewności poza asfaltem i względnej na asfalcie oraz (i to jest argument BEZWZGLĘDNY) opony mają mnie "obsłużyć na całej wyprawie):dizzy::D
Z góry senkju za pomysły ;)
W Albanii używałem :http://motoz.com.au/product/tractionator-enduro-it/ i ta opona dałaby radę na tym dystansie (niestety ta opona nie robi w błocie ;) )
mirkoslawski
08.02.2017, 15:39
Czarek - to świetne gumy ale "lekko" ponad budżet - maks 600 PLN za komplet a i taniej tym więcej ciepłych posiłków "na trasie" :D
W Afryce mam na tyle Mitasa E 07 Dakar. Super opona. Na dojazdach nie schodzi w oczach bo środek ma zajebiście twardy. Na mokrym czarnym trzyma super, w terenie też daje radę. Tylko nie wiem czy mają 18 cali.
mirkoslawski
08.02.2017, 16:12
Mitas 07 na mokrym (poza asfaltem) jest slikowaty...ale rozważałem komplet.
Robiłem na nim Albanię jesienią 2015. Lało 70% czasu. Jedynie podjazdy po mokrej glinie mnie pokonywały. Mokre kamole, szuter/żwir bez większych problemów, a Afryka do lekkich nie należy. Po czarnym 150 w deszczu bez problemu. ;)
mirkoslawski
08.02.2017, 16:21
o widzisz - no to i może wracają do grona kandydatów? :)
madafakinges
08.02.2017, 18:41
No to zrób se mixa tkc/e07
Poczekaj spokojnie na te rockridery. Zużyta kostka na tulcu będzie lepiej robiła niż nowa e07. Trzymanie na mokrym czarnym w przypadku MC23 to jak dla mnie poziom TKC, w każdym razie takiego luzu jazdy na mokrym dawno nie miałem. Sowizdrzał miał w galerii pokazane jak TKC "lubi się" z albańskimi kamolcami - spuścisz trochę powietrza, strzelisz w większy kamor i pozamiatane. Zresztą identycznie miałem z CST C755, bok opony równie cienki jak w TKC, w Gruzji musiałem ją podkładać od wewnątrz starą dętką, bo się powybrzuszała od takich strzałów. Na MC23 możesz od biedy jechać i bez powietrza, boki ma grube jak E09.
Zyskasz w miarę dobre trzymanie boczne (lepsze niż w E09, czy TKC), brak napiny że czegoś nie przejedziesz, czy że pogniesz felę. W dodatku cena za komplet w zeszłym roku była znacznie niższa niż TKC+E07 (z cenami E07 w ostatnim kwartale 2016 coś się pomyliło mitasowi). No i na fotach będą wyglądały jak należy :D
Ja zakupiłem do XCh na marcowe Maroko takie:
https://www.rockymountainatvmc.com/p/742/3529/Pirelli-Scorpion-Pro-F.I.M.-Soft-to-Intermediate-Terrain
http://www.mx1canada.com/mitas-e09-dakar-150-70-17-tubeless.html
W kwietniu będę mądrzejszy. ;)
Dziwne połączenie. Ten scorpion wytrzyma spotkanie z czarnym na ciężkiej AT? Taka dość hard bym powiedział.
mirkoslawski
08.02.2017, 21:08
Artur - na razie MC23 są liderem ale może jeszcze ktoś coś ma sprawdzonego w takich pieniądzach ;)
Za dotychczasowe piękne dzięki!
W Afryce mam na tyle Mitasa E 07 Dakar. Super opona. Na dojazdach nie schodzi w oczach bo środek ma zajebiście twardy. Na mokrym czarnym trzyma super, w terenie też daje radę. Tylko nie wiem czy mają 18 cali.
No to mamy całkiem inne odczucia z jazdy na mokrym asfalcie , szczerze nigdy nie jeździłem na bardziej śliskiej oponie. Jak jest ciepło i mokro to jeszcze da się ogarnąć, natomiast przy niskiej temperaturze w deszczu to jest masakra.
Przejechałem na tych oponach już ponad 30 tyś ( Maroko, Pamir i normalna jazda w domu), przód jeszcze z 10 tyś wytrzyma, a tył na upartego z 20 tyś.
Także guma jest twarda, nie miałem też nigdy kapcia w tym zestawie.
Mitas E07 Dakar są bardzo ciężkie, co też ma znaczenie.
madafakinges
09.02.2017, 10:08
A wiecie że mitas wypuścił e12 rally star
http://www.mitas.co.uk/Adventure-/Safari-Tyres/Mitas-E12-Rally.Html
Jest to stuningowane e09 z nowej mieszanki.
Osobiście w dziku bardzo lubiłem Pirelli scorpiona rally można kupić na wyprzedaży za dobrą kase a robi super.
Jedyny plus e09 to że go robią 150/18 :) No i że dość wolno schodzi, ale miększa mieszanka to szybsze znikanie...
Panowie, mitas sport eXStreme 754,zrobione w Kirgistanie 2tkm i na miejscu ok 800km i ciągle ponad połowa bieżnika jestem pod wrażeniem
mirkosławski a rozważałeś komplet Pirelli MT21? Ewentualnie na przód TKC80/tył MT21. TKC80 to chuj nie kostka, ale w offie i tak lepsza niż każda jodełka, a dystans wytrzyma spokojnie. MT21 tania, wolno schodzi i fajnie działa w różnych warunkach :)
Z miesiac temu kupowalem MT 21 komplet za 400 zl
Tył 120/90-18 przod 80/100-21 na inopony. Gumy z 2016 r
Rozmiary pasują na challenge
Zastosowalem do Xr650L. Wagowo motocykle podobne. Homologowane na asfalt
mirkoslawski
09.02.2017, 16:43
Hmm, MT21 brzmi fajnie, ich jeszcze nie miałem. Dzięki za podpowiedź i za namiar :)
Dzis wlasnie przyszedl do mnie komplet MT21 w rozmiarowce jak ma byc do XCH.Lubie ta opone
Myślę o komplecie tych MT21 do mojej trójki .
Mają gdzieś fajną ofertę ?
ceneo i trochę pracy
jak zaczniesz szukać - reklamy google same się zaczną wpychać z pirelli 21
Ja tak mam
Motogumy też :)
Opony24
130/90/17 MT21 PIRRELI 216 ZL-2016r
222 na PRZÓD 80/90/21
jak się związałeś z trójką na dłuzej i używasz w terenie - warto zmienić felgę na 18.
Większy wybór i taniej.
Pirelka MT 21 w 18 cali już za 170 zł . Ten sam rozmiar u Huberta w 17 cali 350 zł.
Gdzie indziej zresztą podobnie
Gumy z reguły kupuję jak jest tanio i dobrze a nie jak się kończą. Bywa że i przeleżą sezon w garażu
Pirelli MT21 to bajka jest a nie opona. To co ona (tył) wyprawia w terenie to jakieś mistrzostwo a na asfalcie też pozwala na ciasne kładzione winkle. No i nie kończy się szybko. Dla mnie osobiście idealny kompromis pomiędzy off i on.
Dokladnie,poza tym ze jest bardzo solidna opona,twarda,to na asfalcie na wiele pozwala.Potwierdzam duze przebiegi.
A przybliżysz, ten duży przebieg to jaki?
Mialem je na Islandii,wczesniej w Piemoncie i na kolach Albanie itd to co po drodze.Zrobilem chyba 8 tys i leza jeszcze na polce.Mysle ze z 3 bym spokojnie zrobil
Dzięki. 8 tysi to już faktycznie OK.
Odświeżę :)
18ka w starej afryce - w planach tet BiH i Czarnogóra, więc raczej kamienie i szutry niż błocko (?) - zostać przy s12xc czy lepiej poszukać czegoś innego - z tego tematu wynika, że mt21 będzie idealna?
Dojazd na pace jakby co...
i tak na klocu nie wykorzystasz mozliwości tej opony
pirelka bedzie lepsza
https://www.inopony.pl/opony,0,15672/pirelli-mt-21-rallycross-130-90-18-69-r-rear-tt-.html?ref=ceneo
https://allegro.pl/oferta/pirelli-opona-130-90-18-mt21-rallycross-tyl-2015-7469942765
i tak na klocu nie wykorzystasz mozliwości tej opony
pirelka bedzie lepsza
https://www.inopony.pl/opony,0,15672/pirelli-mt-21-rallycross-130-90-18-69-r-rear-tt-.html?ref=ceneo
https://allegro.pl/oferta/pirelli-opona-130-90-18-mt21-rallycross-tyl-2015-7469942765
Możliwości możliwościami, ale pewnie masz rację - trochę asfaltów też będzie, więc pirelka powinna być lepszym wyborem.
Homologacja na drogę też może być plusem ;)
Zobaczymy :Thumbs_Up:
Chciałem kupić Pirelkę MT21, ale już nie mają i proponują mi w tej samej cenie Dunlop D606, czy warto brać tą oponę? Rozmiar 130/90/17 DOT 2016 cena 215 zł z przesyłką? Bardzo szybko zejdzie mi na dojazdach asfaltowych? Jak zachowuje się w terenie w porównaniu do MT21?
Że gdzie nie mają MT21? Nawet na Allegro wiszą.
Tak mają , ale nie w tej cenie i nie ten rozmiar.
Chciałem kupić Pirelkę MT21, ale już nie mają i proponują mi w tej samej cenie Dunlop D606, czy warto brać tą oponę? Rozmiar 130/90/17 DOT 2016 cena 215 zł z przesyłką? Bardzo szybko zejdzie mi na dojazdach asfaltowych? Jak zachowuje się w terenie w porównaniu do MT21?
https://motogumy.pl/Opony_motocyklowe.aspx?Producent=DUNLOP&Model=D606&typ=MOTOCYKL
Chciałem kupić Pirelkę MT21, ale już nie mają i proponują mi w tej samej cenie Dunlop D606, czy warto brać tą oponę? Rozmiar 130/90/17 DOT 2016 cena 215 zł z przesyłką? Bardzo szybko zejdzie mi na dojazdach asfaltowych? Jak zachowuje się w terenie w porównaniu do MT21?
Zjechalem kilka kompletow D606
Raz przesiadlem sir na MT 21 i szybko wrocilem do dunlopow.
Dunlop d606 rewelacyjna opona. Twarda. Kiedys zerwalo mi wentyl z przodu, dokonczylem rajd normalnie i dopiero przy wkladaniu drz400 na przyczepe kapnalem sie, ze jechalem na kompletnym flaku
W MT21 podobny przypadek, ciezko bylo zrobic zakret przy malej predkosci, bez powietrza. Po 2 km obowiazkowa zmiana detki.
W d606 mozna zejsc z cisnieniem do 0.3 atm i opona super trzyma na piachu czy blocie.
Przebiegi podobne.
Dunlop konstrukcja kilka razy twardsza, guma tez twardsza.
Jest troche podobna do d952, mniej agresywna, ale na dluzrj starcza.
No i d606 ma profil 90, co sie zadko zdarza. A przez to lepiej amortyzuje, mimo twardych bokow.
Za oceanem d606 uzywana jako guma nr1 na wyprawy.
Jedyny minus to przod zabkuje, a jest kierunkowa.
Chociaz ja zakladalem ja odwrotnie.
Daj info, gdzie to mozna kupic, zwlaszcza tyl, to kupie kilka, bedzie idealna na Gruzje, do motocykli jakie tam mam.
Jest troche podobna do d952, mniej agresywna, ale na dluzrj starcza.
Co do MT21 i kapcia... fakt nie da się jechać.
Co do D952 - aż zobaczyłem... fajna ta d952 - będzie następna jaką przetestuję.
Po latach mi się zmienia i widzę, że dużo bardziej wolę pomęczyć się na asfalcie na kostce i mieć dobrą oponę w teren niż dobrą na asfalt i walczyć w terenie.
siedemnastka MT 21 też jest na allegro
https://allegro.pl/oferta/pirelli-mt21-enduro-cross-130-90-17-opona-leszno-6501923766
a co do twardosci gum to kij ma dwa końce
wolę te bardziej miękkie . Łatwiej zdjąc ,załozyć. Na dzień dzisiejszy nie ma dobrych ofert Dunlop 606 18"
Chcemy tanio czyli dobrze kupić , to kupujemy kiedy są , a nie kiedy potrzebujemy .
To dobra cena za Dunlop 606 17" . Brałbym, nawet 2 szt.
OK, odpisałem do sklepu, zobaczymy czy mi ją przyślą, jutro będę znał odpowiedź.
link do sklepu:
https://www.topgumy.pl/product-pol-4451-Dunlop-D606-130-90-17-68R-TT-DOT2 016.html
Franz ta z allegro MT21 to DOT 2013, tutaj mam DOT16 praktycznie za te same pieniądze.
Mirmił dzięki za wyczerpująca i szybką odpowiedź.
ps. opona dotarła, wszystko tak jak w opisie, jestem zadowolony z zakupu
tu mój zestaw wyprawowy
https://www.fotosik.pl/zdjecie/2054f8829b78ca21
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.