View Full Version : Olej i jego poziom
Jak mierzyc poziom oleju na wkreconym bagnecie czy tez na wykreconym,jaki poziom-pomiedzy kreskami czy tez gorna kreska,przedawkowanie oleju i jego konsekwencje.Instrukcia instrukcią a doświadczenie doświadczeniem czyli jak z praktyki.
Tomas_XRV
09.07.2015, 09:56
Wkładasz bagnet bez wkręcania.
moto na kołach, idealnie w pionie, olej odstany ,wkręcam bagnet . Ja mam zawsze pod górną kreskę.
Konsekwencji przelania nie znam-nie przelewam.
PS wkrecam bagnet bo w aucie tez go wkładamy do samego konca
Wkrecasz bagneta? czyli ile oleju Ci wchodzi podczas wymiany?
Tomas_XRV
09.07.2015, 10:03
Tylko że bagnet w aucie nie jest wkręcany. Stan sprawdzam minutę po zgaszeniu jak silnik jest rozgrzany.
:D Kurde, co afryka to inny stan oleju. Tera rozumiem po co montuja czujniki poziomu oleju w moturach :D
Zwiazku miedzy bagnetem w aucie i motocyklu nie widze. Jedynie wspolna nazwe maja
Tomas_XRV
09.07.2015, 10:07
Zara ktoś napisze że olej sprawdza się kładąc Afrykę na boku :)
i to na prawym....zeby zobaczyc ile sie wyleje ;-)
Zwiazku miedzy bagnetem w aucie i motocyklu nie widze. Jedynie wspolna nazwe maja
A to ciekawe...why?
http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=274&highlight=poziom+oleju
Nurofen, po zalaniu silnika w aucie olejem w ilosci ile mowi ksiazka/dane techniczne bedziesz miec na bagnecie max.
W afryce jak zalejesz wlasciwa iloscia oleju po wymianie, to na wkreconym bagnecie bedziesz miec grubo ponad stan.
Z tego wynika ze brakuje Ci conajmniej pol litra oleju w silniku afryki :D
Jeszcze dochodza Ci co sprawdzaja olej na centralce, ale oni Maja przewaznie za duzo oleju
jesli na wkreconym mam stan idealny....to na nie wkreconym powinienem mieć niedomiar chyba
Dlatego pisze ze masz conajmniej pol litra oleju zamalo.
chyba ze sprawdzasz na centralce i plusy dodatnie i plusy ujemne sie naloza i moze byc tak ze mssz idealnie ;)
A jesli bedzie go za duzo czy nie wyzuci go silnik gdzies w nieszczelnosciach np . (uszczelkami pokryw klawiatury)albo gdzies indziej.Instrukcja mowi jasno,ustaw na centralce i wsadz bagnet nie wkrecajac go a poziom oleju ma byc pomiedzy kreskami.Wiec co Wy na to Koledzy
Ten temat byl juz walkowany w przelinkowanym watku.
Na centralce masz uniesione tylne Kolo i motocykl jest pochylony do przodu. Czyli jak z Gorki zjezdzasz to masz wlasciwy poziom, jak jedzeisz po drodze to masz za duzo. A co z tymi co nie Maja centralki? Jak oni sprawdzaja olej?
Z ta centralka to pewnie tlumacz mial wueski i tam sie sprawdzalo na centralce.
Centymetr oleju wiecej z przodu czy tez tylu silnika co za roznica bo od rozprowadzania oleju jest pompa,a moze sie myle ale tak mysle.
Jakbys mial bagnet do oleju w polowie silnika to zaden Problem. A w afryce masz z tylu i masz mniej oleju
Sprawdzilem to,masz racje na kolach poziom oleju zwieksza sie o jakis centymetr na bagnecie,wiec norma i tak jest zachowana miedzy kreskami.
yyyy, jak zachowana? Jak na centralce masz max na bagnecie to na kolach bedzie powyzej max
Czyli zasada jest prosta:
na centralce bagnet wkręcony, na kołach wykręcony.
Tomas_XRV
09.07.2015, 12:26
Wszystkie centralki są równe? Widziałem Afrykę na centralce i dwa koła dotykały ziemi
marekmoto1
09.07.2015, 12:29
Kurcze. Ludzie. Tak jak w instrukcji. Olej musi być zimny. Gorący ma większą objętość. Na równym podłożu, prosto, bez wkręcania bagneta. Przelanie szklanki lub niski poziom nie szkodzą. Oby bagnet nie był suchy. Lepiej ciut za dużo jak za mało.
dementuję własny post...chyba myślałem o aucie i tak z rozpedu...
moto na kołach , w pionie , korek oleju tylko wsadzony , nie wkręcamy.
Sorry za wcześniejszy post
Tomas_XRV
09.07.2015, 12:57
:zdrufko:
Najlepiej po "Belgijsku", czyli zalac olejem po korek, wtedy nie braknie :D
A po Belgijsku dlatego ze widziałem juz kilka afryk i trampków tak zalanych :vis:
WojtekBBI
09.07.2015, 15:30
Tak se czytam i tak mysle moja ma tyl duzo wyzej bo ma amor od lc4 i kolo 18". Skoro juz na centralce wynik bedzie przeklamany to co sie dzieje u mnie?!?!
Pytanie nr 2 co sie dzieje z nadmiarem oleju?
Czy duzy nadmiar oleju moze miec jakis zly wplyw na silnik ?
Dla porownania zdj 2 i zdj 3 gdzie widac polozenie osi tylnego kola wzgledem dolnej plaszczyzny plyty u mnie i w orginale:dizzy:
Dodam ze jak sie usiadzie to tyl sie sporo opusci co widac na zdj 4:dizzy:
Olej musi być zimny.
Nie zgodzę się: powinien być ciepły - w temperaturze pracy silnika.
Rozszerzalności temperaturowej podlega nie tylko olej, ale też i miska olejowa (karter). Pozostawienie nagrzanego silnika w spokoju na kilka minut przed pomiarem ma na celu umożliwienie spłynięcia oleju z głowic z powrotem do miski olejowej - na zimno, ze względu na większą lepkość olej nie będzie chciał tak łatwo spływać, przez co łatwiej o błąd. Zwłaszcza jak zimny olej po nagrzaniu zwiększy swoją objętość, to może przekroczyć maksymalny poziom zalecany.
Za duża ilość oleju może spowodować nadmierny wzrost ciśnienia w silniku, przez co przyczynia się do uszkodzenia uszczelniaczy. Zbyt mała objętość oleju może skutkować zasysaniem przez pompę powietrza w określonych sytuacjach (jazda pod górę, lub z góry), a więc znaczne pogorszenie smarowania.
Nie bez powodu są zaznaczone poziomy minimum i maksimum na bagnetach.
Sucha miska olejowa to już zupełnie inna historia.
Jak sie ma malo oleju to na ostrych zakretach pompa zasysa powietrze ;)
Kjakub- za duza ilośc oleju jest szkodliwa nie dlatego że wytważa sie wtedy wysokie ciśnienie .. to akurat byłoby na + dla silnika .Btw kilka cm wyżej nie zwiększy drastycznie ciśnienia. Wysoki poziom oleju, za wysoki jest szkodliwy , ponieważ wal korbowy spienia jego powierzchnie i olej miesza się z powietrzem ,, powstają w nim bomble powietrza które ssa pompa i podaje do smarowania .. O to chodzi
Niezły burdel zrobiliście.
Piszecie brednie, później je dementujecie.
Może ktoś by wywalił ten temat w kosmos.
Temat takowy już istnieje, wystarczy troszkę chęci i czasu aby go przeczytać.
Robicie niepotrzebny śmietnik.
marekmoto1
09.07.2015, 18:50
Kjakub. Ja zgadzam się z instrukcją. Tak sprawdzam i nigdy nie miałem problemów.
Ja mierzę zawsze w pełni księżyca.
Ja juz zgłupiałem i teraz po kilku latach użytkowania Afryki juz nie wiem jak mam mierzyc
Dżizas.....
Olej ma być. Jak nie ma źle. Jak jest dobrze. Jak ubywa źle. Jak mniej więcej nie ubywa dobrze.
A czy w pełni księżyca, w noc kupały, na asfalcie czy kostce brukowej bez róznicy.
Ja juz zgłupiałem i teraz po kilku latach użytkowania Afryki juz nie wiem jak mam mierzyc
Wykręcić bagnet, wytrzeć szmatką, usiąść na moturze, stopy na ziemi, moto na równo, wsadzić bagnet, nie wkręcać, wyjąć i ma myć na 3/4 miarki, wszystko na zimnym silniku - np po nocnym postoju.
przed wykręceniem korka z bagnetem przetrzeć również ;-) jeśli moto nie jezdzi tylko w słoneczna niedzielę na mszę
Balugass
10.07.2015, 20:15
hyyyyy a to olej trzeba sprawdzać?? :D
Taka jest instrukcja czy grono forumiczow tak ustaliło? Bo coś mi się nie chce wierzyć że mam sprawdzać olej siedząc na kanapie
Zawsze w każdej Hondzie (i wcześniej w Suzuki) sprawdzałem poziom oleju na wyprostowanym motocyklu, sojącym na własnych kołach, bez obciążenia i na "zimnym" silniku przed jego odpaleniem. Zasada jest prosta - olej po skończonej jeździe i odstawieniu motocykla jest rozgrzany i spłynie swobodnie do miski. Nie ma konieczności oczekiwania na spynięcie oleju z układu, bo sprawdzamy poziom oleju przed jazdą. Oczywiście "bagnet" wykręcam, wycieram czystą szmatką i wkładam NIE wkręcając :) Jak wymieniamy olej to również uzupełniamy świeży (zimny) olej do poziomu maksymalnego i po odpaleniu silnika - aby olej mógł się rozprowadzić po układzie (zapełnić prawidłowo filtr oleju), krótkiej pracy i wyłączeniu odczekujemy 2-3 minuty i uzupełniamy olej ponownie do poziomu maks. Przez krótką pracę silnika olej nie zwiększy znacznie swojej objętości (poprzez rozgrzanie), więc możemy przyjąć że uzupełnienie poziomu do wskaźnika "max" jest prawidłowe. :)
Niezły burdel zrobiliście.
Piszecie brednie, później je dementujecie.
Może ktoś by wywalił ten temat w kosmos.
Robicie niepotrzebny śmietnik.
Popieram.
A swoją drogą jeśli tak prosta czynność sprawia tyle trudności, wątpliwości , wiele pomysłów na wykonanie czy przemyśleń to strach myśleć o wymianie żarówki.
Właśnie z tego powodu wymyślono max-min i proste zasady ale jak widać to jeszcze za mało :)
Teraz już wiem dlaczego dla współczesnych kierowców w niektórych samochodach nie ma bagnetu wcale tylko komputer informuje o konieczności wizyty w serwisie celem uzupełnienia oleju.
Następny temat poproszę o pompowaniu kół, przy jakiej temperaturze , jaką wilgotność powinno mieć powietrze, czy na centralce tylne koło dobijamy inaczej z uwagi na to że jest odciążone, po ilu minutach jazdy uznajemy powietrze w kole za ciepłe lub zimne co wpływa na pomiar, przydał by się też współczynnik względem wysokości nad poziom morza :D
Aha no i koniecznie poradnik o skutkach niedoboru lub nadmiaru ciśnienia względem przyczepności i przebiegów opony.
Ja się zastanawiam skąd taka ignorancja techniczna wśród ludzi, którzy mają motocykle dla globtrotreów... kiedyś to człowiek wiedział co i jak przy moturze zrobić zanim go jeszcze kupił :D a tu proszę, jeden z drugim nie wie jak olej sprawdzić, ma instrukcje, ma net, ma telefon i dalej nie wie... a innemu trzeba jeszcze wytłumaczyć, że niekoniecznie musi dupą docisnąć motocykl żeby olej sprawdzić... wystarczy jak go trzyma między nogami a jak za krótki to +/- w pionie i opierając się klatką o siodło przerzucić prawą grabę na stronę z bagnetem i obczaić co i jak...
Skoro z tym jest taki problem to ciekawe jak ich dzieci będą wyglądały, oby listonosz był motocyklista :D
Dzieju, jak napiszesz, że w temperaturze pokojowej te koła pompować to pewnie znajdzie się kilku co napisze, że nie wiedzą jak to zrobić bo im motocykl do windy się nie mieści. :D
:dizzy: ,ale by sie dzialo wtedy trza by windy towarowe wszedzie montowac
Ja się zastanawiam skąd taka ignorancja techniczna wśród ludzi, którzy mają motocykle dla globtrotreów... kiedyś to człowiek wiedział co i jak przy moturze zrobić zanim go jeszcze kupił :D a tu proszę, jeden z drugim nie wie jak olej sprawdzić, ma instrukcje, ma net, ma telefon i dalej nie wie... a innemu trzeba jeszcze wytłumaczyć, że niekoniecznie musi dupą docisnąć motocykl żeby olej sprawdzić... wystarczy jak go trzyma między nogami a jak za krótki to +/- w pionie i opierając się klatką o siodło przerzucić prawą grabę na stronę z bagnetem i obczaić co i jak...
Skoro z tym jest taki problem to ciekawe jak ich dzieci będą wyglądały, oby listonosz był motocyklista :D
Dzieju, jak napiszesz, że w temperaturze pokojowej te koła pompować to pewnie znajdzie się kilku co napisze, że nie wiedzą jak to zrobić bo im motocykl do windy się nie mieści. :D
Pokaż mi kolego instrukcje gdzie gdzie jest taki sposób pomiaru poziom oleju.
Nie macie ciekawszych tematów technicznych do rozwiązywania?
Jak ktoś to czyta z "ulicy" to odniesie wrażenie, że gówniarstwo tu siedzi - sorry:(
krzysiek_m
13.07.2015, 16:41
Nie da się ukryć, że wiele wątków technicznych jest zaśmieconych bzdurami - jak ktoś z zewnątrz zobaczy taką debatę o oleju będzie ostrożniej podchodzić do innych "rewelacji", które trochę ciężej czasem wychwycić przy braku doświadczenia.
Prośba do moderatora: Zostawić 1-szy post z zapytaniem i tą fotkę co dałem, a reszta w pi...du. W zamian wstawię dobry temat do analiz odnośnie sprzęgła:)
Krzych_BBI
13.07.2015, 22:05
Prośba do moderatora: Zostawić 1-szy post z zapytaniem i tą fotkę co dałem, a reszta w pi...du. W zamian wstawię dobry temat do analiz odnośnie sprzęgła:)
Bardzo słusznie :Thumbs_Up:
Kazmir - czasem milo kogoś mądrego posłuchać.
Ja się zastanawiam skąd taka ignorancja techniczna wśród ludzi, którzy mają motocykle dla globtrotreów... kiedyś to człowiek wiedział co i jak przy moturze zrobić zanim go jeszcze kupił :D a tu proszę, jeden z drugim nie wie jak olej sprawdzić, ma instrukcje, ma net, ma telefon i dalej nie wie... a innemu trzeba jeszcze wytłumaczyć, że niekoniecznie musi dupą docisnąć motocykl żeby olej sprawdzić... wystarczy jak go trzyma między nogami a jak za krótki to +/- w pionie i opierając się klatką o siodło przerzucić prawą grabę na stronę z bagnetem i obczaić co i jak...
Skoro z tym jest taki problem to ciekawe jak ich dzieci będą wyglądały, oby listonosz był motocyklista :D
Dzieju, jak napiszesz, że w temperaturze pokojowej te koła pompować to pewnie znajdzie się kilku co napisze, że nie wiedzą jak to zrobić bo im motocykl do windy się nie mieści. :D
to nic jeszcze - kiedyś na forum transalpa było pytanie i dyskusja jak wsiadać/zsiadać z motocykla gdy jedziemy z plecaczkiem:)))))
Dzięki, ale "mod" śpi;)
Moderatorzy nie zrobią nic ponieważ nie czytają forum :)
Reagują tylko na raportowane posty i tą drogą należy zgłaszać wszelkie sugestie odnośnie postów czy tematów.
Póki temat jeszcze nie został zamknięty ;) pociągnę dalej tę niekończącą się opowieść.
Potrafię sprawdzać poziom oleju, zapoznałem się z tym tematem, wcześniej przywołanym i podobnymi tematami również.
Był podobny przypadek jak niżej opisany, ale nie było jednoznacznej odpowiedzi:D
Pytanie czy powinienem odciągnąć 100ml oleju jeżeli:
1. Wymiana z filtrem - wlane 2,6l wg miarki na opakowaniu oleju
2. Pomiar po przejechaniu 60 km, odczekanie 10min od zgaszenia,
bagnet nie wkręcony, pomiar siedząc na moto -czyli w pionie.
Poziom 5-7mm powyżej max, praktycznie do punktu gdzie bagnet kończy odcinek przypominający kształtem płaskownik;)
3. Pomiar na 2 dzień, zimny- na centralnej podstawce - powiedzmy, że równo max
Czy powyższy stan ma negatywny wpływ tylko na moje samopoczucie ;) czy dla silnika będzie lepiej jak odciągnę te 100ml,
tak by na zimnym mieć połowę stanu?
(Olej syntetyk 10W40)
Żeby nie było tylko trucia to, z materiałów "naukowych", znalazłem jako uzupełnienie manuala to:
https://www.youtube.com/watch?v=fVDr9M1UReM
Lepiej:
- wjedź na A4
- wybierz kierunek Wrocław
- odkręć manete
- odkrecaj tak długo ż się te 100ml nie spali :D
Moja nie spala oleju, musiałbym db kilera wyjąc z leona:D
Dwie słomki. Jedna zanurzona w złocistym płynie do picia - druga zanurzona w otworze bloku silnika. Pociągaj raz z jednej , raz z drugiej, aż do wzrostu samopoczucia:haha2:
kudlatov
09.12.2015, 23:47
To jak wyciągniesz db kilera to łyka olej :confused: Ja mam przelotowy tłumik bez db kilera i trochę dymi i łyka olej a na oryginalnym tłumiku niby nie kopci i nie bierze oleju (tak mi powiedział poprzedni właściciel mojej RD04) Teraz pytanie czy to jest norma??
Norma nie ale częste zjawisko
To jak wyciągniesz db kilera to łyka olej :confused: Ja mam przelotowy tłumik bez db kilera i trochę dymi i łyka olej a na oryginalnym tłumiku niby nie kopci i nie bierze oleju (tak mi powiedział poprzedni właściciel mojej RD04) Teraz pytanie czy to jest norma??
Oj łyka - moj Leoś nie ma DBkillera (ani tej blaszki przed tłumikiem - komuś ja wysłałem chyba) i olej co jakis czas dolac trzeba.
kudlatov
10.12.2015, 22:23
Muszę sprawdzić jak zużycie oleju będzie wyglądało na oryginalnym wydechu.
Leona ujeżdżam już ze 2 lata może z kawałkiem , nie odnotowałem zmiany spalania oleju a jeśli jest to niezauważalna.
Możliwe że to dlatego że trochę dolewać muszę to i tłumik nie spowodował zmian , trudno zawyrokować.
A jeśli zużywa olej, to zakonserwuje wydech, prawda? :)
Można też poprowadzić z wydechu wężyk do łańcucha, będzie miał wtedy smarowanie jak ta lala.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.