PDA

View Full Version : P³yn ch³odniczy w oleju


polnybandzior
11.02.2015, 22:47
Od pewnego czasu zaobserwowa³em, ¿e poziom oleju wzrasta. Po d³ugich obserwacjach doszed³em do tego, ¿e sprawc± jest p³yn ch³odniczy. Motocykl nie kopci na bia³o wiêc dostaje siê tam inn± drog±.
Wed³ug mnie chyba jedyna droga do przecieku to okolice pompy wodnej... a mo¿e macie jakie¶ inne pomys³y?? Bardzo proszê o pomoc.

Misza
11.02.2015, 23:21
Jakby p³yn siê tam dosta³ to powsta³o by mas³o... To raczej benzyna. Nieszczelne zaworki iglicowe w ga¼nikach.

polnybandzior
11.02.2015, 23:26
Heh wychodzi na to , ¿e ¶wietne by³y te moje d³ugotrwa³e obserwacje :)
Olej jest klarowny ale nie mogê wyczuæ w nim zapachu benzyny. Dawa³em mechanikowi ga¼niki do obejrzenia, mówi³ ¿e wszystko jest ok.

Artek
11.02.2015, 23:34
Znaczy ubywa p³ynu w zbiorniczku lub ch³odnicy i podnosi siê poziom oleju tak?

polnybandzior
11.02.2015, 23:41
Dok³adnie. Ubywa p³ynu a poziom oleju ro¶nie. Ale tak sobie teraz my¶lê, ¿e mo¿e byæ to przypadek. W jaki sposób mo¿na to sprawdziæ, czy te zaworki s± przyczyn±??

Franz
12.02.2015, 07:13
Jesli olej jest klarowny to nie moze byæ plyn. Ten nie miesza sie z olejem.
Tak jak wczesniej napisano, robiloby sie stopniowo maslo

strobus1
12.02.2015, 19:53
Benzyna ciecze przez nieszczelne zaworki w ga¼nikach i via kolektory ss±ce wp³ywa do cylindra przez uchylony zawór ss±cy. Stamt±d ju¿ krótka droga pod t³ok do oleju silnikowego. Jednak ¿eby tak siê sta³o musz± byæ jeszcze warunki dodatkowe: niezamkniêty kranik paliwa, uchylone zawory ss±ce (losowa sprawa)/nieszczelny zawory ss±ce i sporo benzyny w zbiorniku. Je¿eli taka sytuacja ma miejsce to przy zimnym odpalaniu bêdziesz mia³ ewidentne objawy zbyt bogatej mieszanki. Benzynê trudno wêchem wyczuæ w oleju silnikowym.
A i jeszcze jedno - poziom oleju sprawdzasz na zimnym czy ciep³ym silniku?

polnybandzior
12.02.2015, 20:37
Benzyna ciecze przez nieszczelne zaworki w ga¼nikach i via kolektory ss±ce wp³ywa do cylindra przez uchylony zawór ss±cy. Stamt±d ju¿ krótka droga pod t³ok do oleju silnikowego. Jednak ¿eby tak siê sta³o musz± byæ jeszcze warunki dodatkowe: niezamkniêty kranik paliwa, uchylone zawory ss±ce (losowa sprawa)/nieszczelny zawory ss±ce i sporo benzyny w zbiorniku. Je¿eli taka sytuacja ma miejsce to przy zimnym odpalaniu bêdziesz mia³ ewidentne objawy zbyt bogatej mieszanki. Benzynê trudno wêchem wyczuæ w oleju silnikowym.
A i jeszcze jedno - poziom oleju sprawdzasz na zimnym czy ciep³ym silniku?

Poziom oleju sprawdza³em na zimnym i ciep³ym wiele razy. Poziom oleju ro¶nie na tyle ¿e raz na 2 tygodnie spuszcza³em po 100 ml. Nie wspominam nawet o tym ile razy olej zmienia³em pod koniec sezonu :)

bicio
12.02.2015, 21:09
Zobacz czy nie masz "roso³u" w zbiorniczku wyrównawczym i pod korkiem ch³odnicy.
Aha i wymieñ tak czy owak te zaworki bo pewnie s± stare stwardnia³e. To nie jest jaki¶ du¿y koszt i roboty te¿ pó³ h.

Rallyman
12.02.2015, 21:16
...i zwolnij mechanika :)

fassi
12.02.2015, 22:29
Moze mi ktos wytlumaczyc jaka roznica jest w sprawdzaniu oleju na zimno i na cieplo?

Fizolof
12.02.2015, 22:46
Moze mi ktos wytlumaczyc jaka roznica jest w sprawdzaniu oleju na zimno i na cieplo?

Poziomu oleju na bagnecie. Na ciep³ym jest go mniej, na zimnym wiêcej.

strobus1
12.02.2015, 23:05
Poziom oleju sprawdza³em na zimnym i ciep³ym wiele razy. Poziom oleju ro¶nie na tyle ¿e raz na 2 tygodnie spuszcza³em po 100 ml. Nie wspominam nawet o tym ile razy olej zmienia³em pod koniec sezonu :)

Nie u³atwiasz sprawy... Sprawdzaj zawsze na ciep³o jak Pan Buk przykaza³. Droga mieszania siê benzyny z olejem silnikowym o której pisa³em wystêpuje i ma znaczenie przy d³u¿szych postojach. Je¶li nie chcesz wymieniæ owych zaworków to mo¿e zacznij zakrêcaæ kranik na noc?? Zlewanie oleju (kto to Ci doradzi³?) to bardzo z³y pomys³. Je¼dzi³e¶ wiêc na mieszance oleju z benzyn± o coraz wiêkszym udziale tej ostatniej.
Uszy do góry, nie ma tego z³ego co by na dobre nie wysz³o - masz najczystszy silnik na forum :D

polnybandzior
12.02.2015, 23:07
Zobacz czy nie masz "roso³u" w zbiorniczku wyrównawczym i pod korkiem ch³odnicy.
Aha i wymieñ tak czy owak te zaworki bo pewnie s± stare stwardnia³e. To nie jest jaki¶ du¿y koszt i roboty te¿ pó³ h.

W zbiorniczku wszystko czyste i dobrze wygl±da A pod korkiem te¿ jest ok. Zaraz zamawiaM zaworki i w nast. Weekend je wymieniê. Zobaczymy, mo¿e pomo¿e :)

strobus1
12.02.2015, 23:28
No pewnie. Bo przy okazji rozgrzejesz naczynie w którym ten olej siê mie¶ci. A amelinium dosyæ du¿± rozszerzalno¶æ ciepln± posiada. A tak w ogóle to co ja ci o dylatacjach mam opowiadaæ ?? Panie inzyznieze Fazzik prosimy o wyk³ad

fassi
12.02.2015, 23:29
Nie czaje tej magii z tymi pradami wzbudzajacymi aku i olejami cieplymi i zimnymi. Szukam zrodel ;)

Robin
12.02.2015, 23:47
Kurcze chyba mam zepsut± Afrykê, bo u mnie na ciep³ym mam poziom wy¿szy ni¿ na zimnym.

bass
13.02.2015, 00:42
ca³y ten temat jest zajebisty :D taki typowy na zimowe wieczory i brak kolców w oponach
:haha2:

Franz
13.02.2015, 07:32
Ciezczy o wyzszej temeraturze zawsze bedzie troche wiecej ni¿ nizszej ze wzgledu na jej rozszerzalnosc.nie wiem na ile to bedzie widoczne.
Sprawdzalbym na gor±cym ale kilka chwil po zgaszeniu silnika a¿ caly olej scieknie.
W endurakach z sucha miska olejowa tyko tak mozna sprawdzic wlasciwy poziom oleju
Po jego dobrym zagrzaniu ,,inaczej bedzie go du¿o za du¿o
W skrajnym przypaku kiedy bedzie oleju za du¿o w ukladzie zamknietym jest spalanie oluju lub rozdupcenie zbiornika wyrownawczego
Najprostszym przyk³adem zmiany objêto¶ci pod wplywem temperatury jest zwykly termometr

Lepi
13.02.2015, 08:34
Moze mi ktos wytlumaczyc jaka roznica jest w sprawdzaniu oleju na zimno i na cieplo?

To jest proste. Zim± przyjemniej siê sprawdza na ciep³ym a latem na zimnym.
Moim zdaniem obecnie tylko na ciep³ym.

maciej33
13.02.2015, 17:17
A probowales wlaczyc I wylaczyc??

fassi
13.02.2015, 17:30
Rozszerzalnoc objetosciowa oleju silnikowego wynosi 0,00093/K
Afryka ma 2.5 litra oleju, roznica temperatur oleju to 80 - 20 = 60K.

2,5 litra x 0,00093/K x 60K = 0,1395 litra czyli na cieplym silniku jest poltorej setki wiecej. Zwazywszy na to ze olej cieply szybko splywa na dol zasilajac pompe o tyle olej zimny klei sie do kartera i powoli idzie na dol i tak dobrze nie zasila pompy. Moim zdaniem na zimnym silniku potrzebujemy wiecej oleju niz na cieplym.

bass
13.02.2015, 22:23
:lukacz:

strobus1
13.02.2015, 23:58
Zwazywszy na to ze olej cieply szybko splywa na dol zasilajac pompe o tyle olej zimny klei sie do kartera i powoli idzie na dol i tak dobrze nie zasila pompy. Moim zdaniem na zimnym silniku potrzebujemy wiecej oleju niz na cieplym.
Znaczy sie mam zalewaæ wiêcej zim± a mniej latem??
A ja gupi robi³em na odwrót - zim± zadowalam siê mniejsz± objêto¶ci± a latem stanowczo wiêcej potrzebujê p³ynów :p

Arovka
14.02.2015, 11:48
:lukacz:
Hahaha!!
Miae³m tak w aucie powodem by³a spêkana g³owica.

Franz
14.02.2015, 17:16
Masz fajny profil Arovka:)
Przystojniak :D

Melon
14.02.2015, 20:52
Poziomu oleju na bagnecie. Na ciep³ym jest go mniej, na zimnym wiêcej.

Rozgrzany olej siê rozszerza a tym samym jest go wiêcej.

Lepi
15.02.2015, 11:22
Fassi, az poszukam kalkulatora bo w Twoje wyliczenia trudno mi uwierzyc.

kjakub
15.02.2015, 18:42
Obliczenia s± poprawne przy za³o¿eniu, ¿e wszystkie oleje maj± tak± sam± rozszerzalno¶æ termiczn± i jest ona sta³a w zakresie 10-100 stopni C (co w praktyce rzadko ma miejsce). Jednak ja bym za³o¿y³ wy¿sz± temperaturê oleju w nagrzanym silniku - jakie¶ 90 stopni, co przek³ada siê na objêto¶æ wiêksz± o trochê ponad 150 ml.
¯eby by³o ciekawiej, to trzeba pamiêtaæ o rozszerzalno¶ci aluminium, przez co w nagrzanym silniku miska olejowa (karter) ma trochê wiêksz± objêto¶æ - poziom oleju bêdzie ni¿szy ni¿ na zimno, po dolaniu tych 150 ml.
Przy zimnym silniku wcale nie musi byæ wiêcej oleju, gdy¿ ze wzglêdu na wiêksz± lepko¶æ lepiej przylega do smarowanych powierzchni i w ten sposób spe³nia swoje zadanie.
Oczywi¶cie pisz±c o zimnym silniku w domy¶le wypowiadam siê o przypadku, gdy motocykl zosta³ pozostawiony gor±cy i nie uruchamiany do pomiaru poziomu oleju na zimno - póki silnik by³ ciep³y i tak znakomita wiêkszo¶æ oleju zd±¿y³a sp³yn±æ z g³owic do miski i tam pozosta³a.

Lepi
15.02.2015, 21:47
Sprawdzi³em obliczenia. Faktycznie olej ma spor±, dla mnie zaskakuj±c±, rozszerzalno¶æ ciepln±.

szynszyll
18.02.2015, 10:50
pewien stary mechanik uczulil mnie kiedys na wydmuchiwanie oleju sprezonym powietrzem z zamknietych przekrojow - szczegolnie gwintowanych zakrecanych sruba. po rozgrzaniu taki zamkniety sruba olej potrafil tak 'speczniec', ze rozrywal karter.

fakt, faktem - ja tez w pierwszej chwili nie uwierzylem w az taka rozszerzalnosc: 0,15 na 2,5!!! masakra :(

Robin
18.02.2015, 11:02
Ooo, to mo¿e to jest przyczyn± niezidentyfikowanych ¶wierszczy w Afrykach. Np ¶ruby trzymaj±ce dzwigienki zaworów I wa³ek rozrz±du wkrecane s± w g³owicê w takie ¶lepe nagwintowane profile. ???
Taka my¶l z rana, hmmm

bass
19.02.2015, 17:05
Zacznij spo¿ywaæ alkohol na wieczór, nie bêdziesz mia³ dziwnych my¶li o poranku :D

Kazmir
19.02.2015, 22:19
:chleje:wieczorem zdecydowanie:haha2:

Melon
20.02.2015, 18:17
Ciecz jest nie ¶ci¶liwa wiêc zawsze wydmuchuje siê ¶lepe gwinty.