View Full Version : Wymiana i regulacja łożyska główki ramy
Witam.
Popełniłem wymianę łożyska główki ramy, obfotografowalem i pojawił sie taki artykuł w AfriPedii (http://faq.africatwin.com.pl/%C5%81o%C5%BCyska_g%C5%82%C3%B3wki_ramy)
Zapraszam do dyskusji.
To ja mam pytanie czy zestaw luisowy warty swoich pieniążków czy lepiej cosik innego zakupić.
Proszę o opinie?
petrosbike
28.11.2008, 08:52
Napisz może jakie te łozyska konkretnie , gdzie i za ile je kupiłeś?
kupilem od ramiresa, nie wiem za ile, ale to bez znaczenia. Marka łozysk i rozmiar by sie przydał, ramiresie
----------------
oczekuję ze ktoś np napisze
1. Do łozysk waleczkowych nalezy stosować inny moment niz do kulkowych bo....
2. Moment dokrecania zaciskow do lag powinien byc znacznie wiekszy niż 12Nm i powinien wynosić X Nm, bo...
3. Przeredaguje pisane na kolanie teksty z początku artykułu. Nawet nie wiem czy to jest łożysko oporowe ani czy jest cos takiegoi jak waleczkowo stozkowe
4. Dopisze nr seryjne oryginalnych łożysk do 3 4 7 i 7a
5. poda swoj udokumentowany przebieg na lozysku strozkowym
U mnie ;)
Ale na poważnie:
Larsson: SSH 902R (są zestawy z jednym uszczelniaczem i dwoma) - produkcja japan.
kody w Larssonie: 5100012 i 5100024 (jeden uszczelniacz).
Ja mam teraz jeszcze All Ballsy dedykowane pod AT - też wałeczkowo stożkowe - kod All Balls - 22-1021. (cena detal/forum - 124/105).
Można też sobie fabryke zapodać - kuleczkowe - koszt kolo 75-85zl za jedno łożysko (na zestaw potrzebne są dwa) + kolo 20zl uszczelniacz.
Ale na poważnie:
Larsson: SSH 902R (są zestawy z jednym uszczelniaczem i dwoma) - produkcja japan.
kody w Larssonie: 5100012 i 5100024 (jeden uszczelniacz).
Ja mam teraz jeszcze All Ballsy dedykowane pod AT - też wałeczkowo stożkowe - kod All Balls - 22-1021. (cena detal/forum - 124/105).
Można też sobie fabryke zapodać - kuleczkowe - koszt kolo 75-85zl za jedno łożysko (na zestaw potrzebne są dwa) + kolo 20zl uszczelniacz.
o widzisz - mówisz, masz:)
5100012 i 5100024 - to jest rozroznienie miedzy modelami afryk? czy co?
nr seryjne Hondy:
Łożysko kulkowe: 91015-KT8-005
Uszczelniacz: 53214-KA4-701
Łożyska są te same dla wszystkich Afryk.
o widzisz - mówisz, masz:)
5100012 i 5100024 - to jest rozroznienie miedzy modelami afryk? czy co?
5100012 - dwa uszczelniacze w zestawie
5100024 - jeden uszczelniacz w zestawie
oczekuję ze ktoś np napisze
Moge ja? Proooszeee... :)
1. Do łozysk waleczkowych nalezy stosować inny moment niz do kulkowych bo....
Bo i tak tego momentu nie zmierzysz, chyba że masz do swojego dyno jaknąś magiczną końcówkę z koronką, albo klucz hakowy z bocznym gniazdem 1/2" i przeliczasz moment. Zreszta nawet tego nie potrzebujesz bo to maleńki moment (wtedy nawet głupie zabrudzenie gwintu może oszukać dyno) a sam naciąg ustawiasz na czuja - mniej więcej tak jak to ładnie opisałeś :)
Nawet nie wiem czy to jest łożysko oporowe
Jest
ani czy jest cos takiegoi jak waleczkowo stozkowe
Nie. Wywal wyraz "wałeczkowo" i będzie dobrze.
4. Dopisze nr seryjne oryginalnych łożysk do 3 4 7 i 7a
To sa niekatalogowe łożyska psia ich mać i jako takie nie mają uniwersalnego kodu. Producenci i dystrybutorzy zamienników nadają im własne
PS Tszode zostawiam strazakom
I rozchmurz się kotku :)
Zdrowia!
:hello:
P.S.
Acha - tam gdzie jest naciąganie nakrętki koronkowej zastąp ten "tępy śrubokręt" mosiężnym prętem bo mnie zęby bolą jak takie coś czytam :)
Dzieki. O to mi chodziło, kotku
jeszcze pkt drugi Ci umknął.
Dobra, odezwę się ;)
Co do punktu 2. Nie sprawdzałem w hajnesie (skoro Ty to zrobiłeś ;)) ale mam jeszcze jakiegoś niemieckiego manuala i tam jest napisane, że górne - 26Nm, dolne 34Nm.
See foto ;)
http://tarcu.com/Inne/At/AT00137.jpg
dzieki. To jest tak samo.
Mnie chodzi o zaciski hamulca do lagi. zobacz co tam piszą, z łaski swojej.
jeszcze pkt drugi Ci umknął.
Zweryfikuj to z czymś mądrym Chądowskim, bo w krowie jest 2xM10 i ciągnie sie ile pary w łapach...
Zdrv!
:hello:
dzieki. To jest tak samo.
Mnie chodzi o zaciski hamulca do lagi. zobacz co tam piszą, z łaski swojej.
Jawoll her komendant.
See foto - 30 Nm. Wydaje mi się, że pomerdało Ci się z tymi 4 śrubeczkami do mocowania ośki przy prawej ladze. Już kiedyś o tym rozmawialiśmy, pamietasz ;) :) ;)
http://tarcu.com/Inne/At/AT00138.jpg
Front brake master cylinder clamp bolt 12Nm
Front axle clamp nuts 12 Nm
strona 189, obok siebie.
A Ty co sprawdzasz?
strona 189, obok siebie.
A Ty co sprawdzasz?
Usunąłem z mojego postu. Faktycznie jakoś jest to niejednoznaczne, albo z błędem ;(
co gorsza zaciski tylne też 12 Nm.
Wykorzystam ten obrazek z mocowania lag i ośki.
jakie to źrodło?
co gorsza zaciski tylne też 12 Nm.
Wykorzystam ten obrazek z mocowania lag i ośki.
jakie to źrodło?
A może chodzi o ten trzpień po którym to sobie pływa? On też ma 12Nm
http://tarcu.com/Inne/At/AT00139.jpg
Tu jeszcze raz z innego miejsca, widać, że śruby od zacisków są po 30Nm
http://tarcu.com/Inne/At/AT00140.jpg
A tu taki schemacik odnośnie Twojego wątku ;)
http://tarcu.com/Inne/At/AT00141.jpg
jakie to źrodło?
Kiedyś zassałem to ze starej strony, o tej http://www.africatwin.strefa.pl/download.html
A konkretnie do 07A jest to http://www.africatwin.strefa.pl/download/manual_rd07.zip
:)
Dziekuję Panowie.
Instrukcja zaktualizowana wszystkimi uwagami i znajduje się w Afripedii
Wymiana łożyska głowki ramy (http://faq.africatwin.com.pl/%C5%81o%C5%BCyska_g%C5%82%C3%B3wki_ramy)
Proszę aby ktoś kto będzie zmieniał łozyska - posłużył się tym manualem i dał znać co było niejasne.
petrosbike
30.11.2008, 10:03
Dodam ze najwazniejsze sa konkretne wymiary łozysk: w tym wypadku
1. Producent tourmax
2.Średnica zew. A [mm] 47
3.Średnica wew. A [mm] 26
4. Wysokość A [mm] 15
Takie same łozyska sa takze w TA i w dużej ilosci innych Hond.
http://www.sklep1.larsson.pl/(X(1)A(oj9TlmyJyQEkAAAAZDA5Njk0NGUtN2M0OS00NGQzLTk yYTAtY2JkZDY2YTI2M2ZiGoNVqLstcnWRJmtm4tN6EzoCDvw1) S(3fk5uyzrry1epk550er3bx45))/Towar.aspx?TowId=184765&View=Multi (http://www.sklep1.larsson.pl/%28X%281%29A%28oj9TlmyJyQEkAAAAZDA5Njk0NGUtN2M0OS0 0NGQzLTkyYTAtY2JkZDY2YTI2M2ZiGoNVqLstcnWRJmtm4tN6E zoCDvw1%29S%283fk5uyzrry1epk550er3bx45%29%29/Towar.aspx?TowId=184765&View=Multi)
Właśnie....proszę o ostateczne ustalenie wymiaru łożyska główki ramy do modelu RD07A...na Afripedii w danych eksploatacyjnych podajemy ostatni wymiar 16 http://faq.africatwin.com.pl/Dane-eksploatacyjne a post powyzej 15 - jak to jest ???
Poza tym widzialem w necie np. KLASSA ze podają 2 różne wymiary łożysk tzn. góra i dół...są różnice między o7 a o7a ??
Pozdro
PS Petrosbike, nie da sie otworzyc linków :(
petrosbike
30.11.2008, 11:55
Link poprawiony
petrosbike
04.04.2009, 03:09
Wszystko jest cacy i OK . Momenty, siły, kolejność robót. Mnie tylko interesuje i boli jeden temat: jak wybic te bieżnie łozysk z główki ramy jeśli one wystaja po około 0,2- 0,4 mm i żaden śrubokret ani pret nie daje rady bo sie natychmiast omyka. Stoje z robota bo po prostu nie moge wybic tych łozysk w żaden sposób. Czy jest na to jakis patent?
Poratujcie jakąś celna rada i uwagą.
Ja wybijam długim wiertłem takim z obi niby do betonu;)Trafiłem na takie, które ma końcówkę (tą bez widi, którą się montuje w zacisku wiertarki) jakby wklęsłą, więc jej kanty dobrze się czepiają za ten rwnt bieżni. Materiał wiertła jest dość twardy.
Próbowałem prętami, śrubokrętami i miałem problem z wybiciem bieżni.
Życze powodzonka.
PawelZDR
04.04.2009, 20:54
Wszystko jest cacy i OK . Momenty, siły, kolejność robót. Mnie tylko interesuje i boli jeden temat: jak wybic te bieżnie łozysk z główki ramy jeśli one wystaja po około 0,2- 0,4 mm i żaden śrubokret ani pret nie daje rady bo sie natychmiast omyka. Stoje z robota bo po prostu nie moge wybic tych łozysk w żaden sposób. Czy jest na to jakis patent?
Poratujcie jakąś celna rada i uwagą.
Masz badziewne te narzędzia do wybijania, wybijak musi być ostry żeby złapał taką cienką bieżnię.Jak zaczniesz wybijać w jednym miejscu to wybijaj też na przemian po przeciwnej stronie
bo inaczej stanie okoniem i nigdy nie wyjdzie.
petrosbike
05.04.2009, 00:21
Poradziłem sobie małą mini szlifierką. Naciąłem dość głębokie kanały w bieżniach , zasadziłem tam ostry srubokret i od drugiej strony w dwie osoby wybiłem i poooooooooszło. Radze ten sposób jako radykalnie skuteczny , trzeba tylko miec szlifiereczke i malutką tarcze do ciecia.
W kazdym razie dzieki za zainteresowanie. Widac że na tym forum są prawdziwi pasjonaci a nie sobiepany. Próbowałem na forum trampka sie popytac ale dupazbita:mad:
W ten mniejwiecej sposób
http://b3stia.transalpclub.pl/img/graphic1.jpgTo zdjęcie z forum trampka jakbyco.
Właśnie....proszę o ostateczne ustalenie wymiaru łożyska główki ramy do modelu RD07A...na Afripedii w danych eksploatacyjnych podajemy ostatni wymiar 16 http://faq.africatwin.com.pl/Dane-eksploatacyjne a post powyzej 15 - jak to jest ???
Poza tym widzialem w necie np. KLASSA ze podają 2 różne wymiary łożysk tzn. góra i dół...są różnice między o7 a o7a ??
Pozdro
PS Petrosbike, nie da sie otworzyc linków :(
Honda stosuje jeden rozmiar łożysk. (kulkowe w dodatku ...)
Inne zestawy jak Tourmax różnie, miałem dwa razy już ichnie zestawy z różnymi łożyskami i tymi samymi.
Symbol dla TA/AT/NX i paru innych łożysk Tourmax-a to 1091
SSH902R - pod takim symbolem też je odszukasz
All Balls - 22-1021
i pare innych ;)
I tak dalej i tak dalej,
Z tego co zrozumiałem trzeba wymienić bieżnie?!
Znajdę je w zestawie z łożyskami czy kupuje się osobno?
Masz wszystko w komplecie. I oczywiście wymieniasz wszystko - i bieżnie, i łożyska.
Nie no, łożysko jak kupujesz to od razu z bieżnią.
To są zestawy wraz z uszczelniaczami (dwa na zestaw, dół i góra).
Już łapię!
Dzięki za info.
Dzięgiel
13.10.2009, 17:30
Łożyska u siebie miałem stożkowe...ale przyszło do wymiany i bałem sie strasznie wybijania bieżni - o dziwo poszło bez najmniejszego problemu, ale za to zdjęcie łożyska ze sztycy dolnej półki to jest jakaś abstrakcja. Byłem nawet u mechanika i on też sobie z tym rady nie dał....chyba skonczy się na zakupie szlifiery i cięciu tego badziewia bo inaczej tego nie zdejmę....chyba że ktoś w Poznaniu ma jakieś mistrza który to potrafi - chętnie podjadę w celu transferu wiedzy :)
Wystarczy dobry ściągacz i po bólu:)
Dzięgiel
15.10.2009, 23:16
Walczyłem szlifierką kątową, walczyłem kamieniem szlifierskim i...jajco:) Jadę to dać jakiemuś majstrowi...jak mi to wrzuci na jakaś 'pro' maszynę to zrobi tak że nie zepsuje sztycy, a ja boje sie że na moim super sprzęcie w postaci stółu stolarskiego, imadła, wiertary z kamieniem i szlifiery zajadę półkę lub co gorsza sztycę czego nie chcę...
P.S. Wymieniał ktos śruby montujące lagi w półkach z orginałów na imbusy? Czy to ma jakikolwiek sens?
Ah...gdzie w takim razie mozna nabyć ściągacz (od razu dodam, że nie wydam na niego na pewno wiecej niż 150zł) który będzie przelotowy lub będzie miał wysokość łap przynajmniej 300mm tak żebym mógł w ogóle z niego skorzystać? Poza tym z tego co widzę większość ściągaczy ma tak grube podstawy łap, że niemożliwe jest wciśnięcie ich miedzy łożysko (uszczelniacz) a półkę. Widziałem w innych motocyklach, że dolny kołnierz łożyska wystawał nieco poza półkę co bardzo ułatwiało ściąganie...w AT tak nie jest wlaczę dalej i tak już jestem bisko :)
petrosbike
16.10.2009, 00:51
Niestety wybijanie tego łozyska to niełatwa sprawa. Po dokładnych oględzinach i kilku próbach wziałem sie za szlifierke z tarczą do cięcia. Trwało to chwilę i UWAGA mozna założyc grubszy kamień i po prostu przygrzać łożysko kamieniem. Po kilku chwilach tak sie nagrzeje i rozszerzy że powinno zejść małym śrubokretem. Lub inny sposób: nacinasz tarczą do cięcia(np. tzw. gumówką) na głębokość ok 80% łozyska (nie do końca) i w powstałą szczelinę wkładasz ostro zakończony przecinak i uderzasz. Łozysko jako że jest hartowane powinno sie rozpeknąć wzdłuz tej szczeliny/karbu. Dobrze jest naciąć po obydwu stronach to łozysko. Mówię to po moich doświadczeniach gdyż w moim przypadku pojechałem ciut, ciut za głęboko i skrobnąłem troszkę sztycę. W każdym razie tez nie naciąłem całego łożyska do końca ale tak sie od tego cięcia rozszerzyło ze samo spadło jak odwróciłem sztycę łożyskiem do góry.
Stąd wiem jak bym to zrobił po raz drugi hehe.
Powodzenia.
Ale po co Ci sciagacz? raz na 50 tyś km? ile razy w życiu to bedziesz wymianiał?
Zreszta kolega Ci napisał jak to zrobić. Nie mając gumówki zawiozlem półkę do serwisu, kazalem zdjąć i założyć nowe. Grzeją opalarką nowe łożysko i nabijaja jednym puknięciem stalowej rurki. Reszte zrobisz se sam.
Dzięgiel
16.10.2009, 08:56
Dzięki za rady...problem w tym, że tak właśnie próbowałem zrobić. Szlifierką kątową naciąłem w kołnierzu łożyska takie szpary o grubości może 2mm - probówałem to podważyć...ale łożysko się nie ruszyło. Potem kamieniem szlifierskim na całej długości wyszlifowałem łożysko z dwóch stron. Pomyślałem dokładnie tak jak Ty, że jak je rozgrzeje to się rozszerzy i nie będzie problemu...a nawet gdyby to nie pomogło to czymś ostrym uderzę w tę szlifowaną (cieńszą) część ale nadal nic się nie dzieje. Musze teraz zeszlifować to do granic możliwości ale na profesjonalnym urządzeniu, albo naciąć szczeliny o których pisałeś...poinformuje czy się operacja powiodła. Chyba mam jakieś pancerne łozyska...
Trzeba przeciąć a potem wystarczy rozsunąć śrubokrętem i zdjąć... Ja tak robiłem i zdjąłem...
petrosbike
16.10.2009, 16:55
Zgreg...jestem nowy ale nie aż tak głupi ;P
Dla potomnych moge tylko dodać że szlifierka jest trochę duża na krojenie tego - znalazłem w domu drapel - efekt końcowy w walce łożysko-ja -> 0:1 :)
Rozumiem że łozysko sie poddało?
Dobra nasza, a powiedz w takim razie która technika działania odniosła skutek ostateczny? Czy też kombinacja kilku technik razem?
Dzięgiel
16.10.2009, 17:57
Poddało się :) Technika z nacinaniem z dwóch stron prostopadle do półki jest najlepsza moim zdaniem - wtedy wewnętrzne naprężenia materiału pomagają rozerwać łożysko. Drapel daje możliwość manewrowania bo tarcza ma średnice ok 3-4cm a szlifierka wielka jest i trudno się nią działa.
Elegancko to dopiero łożysko założyłem na sztyce...włożyłem je do piekarnika na 200stopni na ok 10-12 min potem nieco większą rurką (sztycą pod siodło od roweru:) nabiłem miękko i bez problemów.
Jeszcze raz dzięki za rady :)
petrosbike
16.10.2009, 20:05
Zawsze do usług. Najbardziej cieszy to że sie cos udało pomimo złośliwości i uporu/oporu materiału.
Tak trzymać!
Poddało się :) Technika z nacinaniem z dwóch stron prostopadle do półki jest najlepsza moim zdaniem - wtedy wewnętrzne naprężenia materiału pomagają rozerwać łożysko. Drapel daje możliwość manewrowania bo tarcza ma średnice ok 3-4cm a szlifierka wielka jest i trudno się nią działa.
Elegancko to dopiero łożysko założyłem na sztyce...włożyłem je do piekarnika na 200stopni na ok 10-12 min potem nieco większą rurką (sztycą pod siodło od roweru:) nabiłem miękko i bez problemów.
Jeszcze raz dzięki za rady :)
czy moge twój opis dać do Afripedii jako uzupelnienie artukułu? Nie masz jakis fotek?
Artuditu
19.10.2009, 10:06
A czy to wygrzewanie nie rozhartuje nam materiału? Tak tylko pytam. Pewnie temp. za niska jeszcze, co?
O ile grzać wystarczy kilka minut o tyle dobrze mrożona półka musi kilka godzin co najmniej leżeć. Wsadzasz wieczorem, wyjmujesz np rano. Zupełnie idealnie będzie jak jedno zamrozisz a drugie rozgrzejesz. Kiedyś przy wymianie łożysk na wale w skuterze stosowałem mrożenie(wału). Łożyska palnikiem bym nie potraktował. :haha2:
O ile grzać wystarczy kilka minut o tyle dobrze mrożona półka musi kilka godzin co najmniej leżeć. Wsadzasz wieczorem, wyjmujesz np rano. Zupełnie idealnie będzie jak jedno zamrozisz a drugie rozgrzejesz. Kiedyś przy wymianie łożysk na wale w skuterze stosowałem mrożenie(wału). Łożyska palnikiem bym nie potraktował. :haha2:
Dzięki za info :)
tu jeszcze dodatkowe informacje dot. temperatury pracy łożyska. Zakładam grzanie w piekarniku to jak praca w tej temperaturze.
http://bearings.webpassion.pl/help_10.html
Co do temperatur to ważna jest różnica między elementami. Im bardziej schłodzimy wewnętrzny tym mniej trzeba będzie podgrzać zewnętrzny.
Co do praktyki, to chyba w niewielu warsztatach jest zamrażarka.
Ostatnio przy wymianie łożyska w główce, po prostu się odwróciłem wcześniej mówiąc "Żadnych palników". A potem bylo tylko duże bum,bum,bum i zostałem poinformowany że weszło :) Ile pożyje nie wiem, wiem za to że gdyby główka była zmrożona to pożyłoby dłużej.
tu jeszcze dodatkowe informacje dot. temperatury pracy łożyska. Zakładam grzanie w piekarniku to jak praca w tej temperaturze.
http://bearings.webpassion.pl/help_10.html
Przejrzałem w miarę dokładnie, wychodzi, że najwyższa na pewno bezpieczna temperatura to 120St.C
danek-dr
20.10.2009, 10:49
Nie wiem jak to w afri jest ,ale mi ściągał taki "złota rączka" na prasie ręcznej (takiej starej z wajchą) przy pomocy jakby kątownika, tylko z osrym kątem (takim <).
Dzięgiel
20.10.2009, 12:23
piekarnik miałem nastawiony na 200stopni czy łożysko zdązyło się w tym czasie do takiej temperatury nagrzać nie wiem, ale wydaje mi sie że nie...na pewno jest to dla mnie bezpieczniejsze niż nagrzewanie go palnikiem który ma temperaturę 1200stopni (jeśli dobrze pamietam) a wiem że tak niektórzy robią...
mrdracul
20.10.2009, 14:54
Witam!
może komuś pomoże: [link nieaktywny, usunąłem bo kierował do niebezpiecznej strony- moderator]
Witam!
może komuś pomoże: http://www.garagenight.tv/ep-5-replacing-steering-head-bearings/
Bardzo fajne ale wewnętrzne bieżnie nie mają niestety rantu umozliwającego zdjecie ich ten sposób w ten sposób (05:54)
Witam!
może komuś pomoże: http://www.garagenight.tv/ep-5-replacing-steering-head-bearings/
SUPER STRONKA :Thumbs_Up::Thumbs_Up::Thumbs_Up:
Bardzo fajne ale wewnętrzne bieżnie nie mają niestety rantu umozliwającego zdjecie ich ten sposób w ten sposób (05:54)
Podos po zdjęciu rolek mają, ale ten sposób działa w At tylko w 18% przypadków :) są inne sposoby oraz ściągacze do tego typu przypadków
ano OK, mialem na mysli oryginaly Hondowskie. Sciagacz mialby sens jak masz serwis, i robisz to co chwilę. A tak?
ano OK, mialem na mysli oryginaly Hondowskie. Sciagacz mialby sens jak masz serwis, i robisz to co chwilę. A tak?
a tak masz w ryj
przecież wiesz
Dzięgiel
09.11.2009, 23:13
czy moge twój opis dać do Afripedii jako uzupelnienie artukułu? Nie masz jakis fotek?
Przepraszam że dopiero teraz, postaram się zrobić zdjęcie pociętego łożyska i zamieścić w tym wątku...a do Afripedii wrzucać można rzecz jasna...nie mam nic przeciwko. Pozdrawiam.
Do rozcięcia starej bieżni polecam technika dentystycznego.Mają mikrosilniki i tarcze do obróbki stali -każdej nawet tytanu. Usługa dośc nietypowa ale zapytac warto.
Dzięgiel
11.01.2010, 17:41
Jako, że obiecałem juz wcześniej zdjęcia zmasakrowanej bieżni łożyska główki ramy przesyłam linka do galerii na picasie...jest kilka zdjęć. Dodatkowo dokładam zdjęcie uszczelki zbiorniczka płynu hamulcowego w celu przedstawienia jaki wpływ na gumę ma płyn hamulcowy - kształt mnie rozbawił :)
http://picasaweb.google.pl/pawel.dziegielewski/ZdjeciaNaprawy?feat=directlink
Pozdrawiam i życzę przyjemności przy tej wymianie :)
Kształt uszczelki jest w pożądku. Mam tak samo.
Troche inaczej wyobrażałem sobie rozcinanie bieżni....
Nie obraź się, ale nie bedziemy go raczej proponować w Afripedii :)
PS: Jak się przyjrzeć to widać, że w końcu pękło....
Dzięgiel
12.01.2010, 09:18
Nie obrażę się bo nie ma o co. Zdaje sobie sprawę, że wygląda to mało estetycznie i krajobraz jest jak po wojnie. Robiłem to pierwszy raz i teraz już wiem jak wymieniać to następnym razem. Zdjęcia przedstawiają bieżnię po kilkunastu próbach gdzie dopiero ostatnia okazała się skuteczna (nacięcie prowadzące z lewej górnej strony do prawej dolnej) Gdybym zastosował tę technikę od razu nie byłoby ani problemu ani śladów tej masakry.
Pokazuję, to co zrobiłem, w ramach przestrogi (mimo tego, że sztycy nie uszkodziłem w najmniejszy sposób). Techniki, które wypróbowywałem przy zdjęciu bieżni były radami osób pracujących w warsztatach motocyklowych tak więc...próbowałem. Dremel poradził koleś w serwisie Hondy w Poznaniu - zadziałało dopiero to i wiem że takiej metody będę używał następnym razem. Zdjęcia mogą posłużyć jako przykład - jak tego nie robić jeśli ktoś ma ochotę zobaczyć :)
Jasne - o to chodzi! Uczymy sie od siebie no nie?
Jeszcze napisz co to drapel - bo pan google nie wie: http://images.google.pl/images?hl=pl&lr=&um=1&q=drapel&sa=N&start=0&ndsp=18
Może dremel?
http://www.248am.com/images/dremel300.jpg
Dzięgiel
12.01.2010, 11:41
Może dremel?
http://www.248am.com/images/dremel300.jpg
Ups...no to się nie popisałem...sorry dremel się to urządzenie nazywa. Zwracam honor...dla mnie to szlifierka tylko że z małą tarczą ;P
No ja tym tnę od zawsze.Mówiłem... technik dentystyczny pasują nawet frezy.
kuntakinte
26.01.2013, 22:26
Mam wlasnie przedemna pierwsza wymiane lozyska glowki ramy w Afryce (w strarych Vespach robilem to kilka razy i jest bardzo proste). W afripedii jest swietny opis na model rd07. Sa jakies duze roznice w metodzie wymiany lozyska pomiedzy RD07 a RD04, czy roznia sie poprostu tylko zewnetrzna obudowa plastikowa czachy itd?
mad_leaf
30.04.2015, 09:34
Znalazłem w wawie łożyska NTN kulkowe w rozmiarach do główki ramy. Dokładnie takie jak oryginały. Pytanie jaki rozmiar mają mieć uszczelniacze bo nie znalazłem nigdzie? A przydał by się komplet.
Jesteś pewien? Bo łożysk znormalizowanych z 1 mm różnicy na wewnętrznej to można na kilogramy po parę zł kupować a w AT jest właśnie ten jeden mm inaczej.
Pochwal się , jak już piszesz, gdzie one są.
Szybkie pytanko, którą stroną idzie nakrętka koronkowa - odsadzeniem do dołu (w stronę łożyska) czy do góry?
Nie spojrzałem przy zdejmowaniu i teraz drapę się po głowie.
Hooja prawda bo idzie jak na rysunku:
No u mnie wygląda to tak, ale ja mam RD04.
z obydwóch wynika dokładnie to samo :D jeśli chodzi o łożyska i uszczelniacze. A nakrętka ?
czyli jednak odsadzeniem do góry jak rozumiem.
Przecież najzupełniej logicznym jest by powierzchnia styku nakrętki z trzymaną powierzchnią była jak największa.
Tulejka pod ta cienka podkladka przeciwkurzowa jest dokładnie tego samo rozmiaru co odsadzenie na nakretce koronkowej - i to mi dało do myślenia.
Zapewne chodzi o takie łożysko NTN http://rolling.hu/kepek/sf05a26.jpg
i to jest jak oryginał ale 3 krotnie taniej sam takie montowałem bo jest 100 razy precyzyjniejsze i ma mniejsze opory od stożkowego. Jak ktoś chce mogę załatwić takie po 48zł szt.
peter8700
15.06.2017, 17:25
Pytanie, bo się pogubiłem.
Afripedia podaje wysokość łożyska 16mm, na stronie larssona jest 15mm, numer łożyska 32005 - w sklepach podają 15.
Jaki jest wymiar tych łożysk w AT? Mój model 07A - ale to chyba nie ma znaczenia.
Czy afripedia podaje błędny wymiar?
szynszyll
18.06.2017, 19:43
cassini piszac o 100x wiekszej precyzji masz na mysli klase wykonania czy wlasne 'widzi mi sie'?
drugie pytanie: rozpoznasz w postoju czy w ruchu motocykl z lozyskami kulkowymi i stozkowymi?
jezeli na oba moje pytania odpowiedz brzmi: nie to nie kumam Twojej wypowiedzi.
p.s. hitem pozostanie jednak dla mnie Twoj sposob wymiany lozyska walka zdawczego :)
Sranie w banie. Zwyczajnie można było podać symbol. Ale akurat Z NTN to Cassini przeszarżował.
szynszyll
18.06.2017, 23:18
ja zakladam larssonowskie stozki made in japan. nie mialem reklamacji. z allballs mam bardzo zle doswiadczenia. bardzo zle.
czasem ze szwajcarow wyjmuje lozyska kolkowe. 50-60 tys i juz jest przeskok. ale wg mnie to doskonaly wynik. jak glowka w ciezkim enduro zrobi 50 tys km to wg mnie jest bdb jakosc.
PokemonTC
21.07.2017, 18:41
Aby nie zakładać nowego tematu. Czy ktoś mi poda link do sklepu ( do konkretnego modelu ściągacza) aby zakupić ściągacz do łożysk główki ramy? RD07a. Nie kupuję go dla siebie na jedna wymianę ale mam zaprzyjaźniony zakład który kupi dla siebie a mi tylko pożyczy ;-)
szynszyll
21.07.2017, 22:12
instrukcja nie przewiduje takiego narzedzia. twardy rowno obciety pret o odpowiedniej srednicy. tak jest to opisane w manualu.
Ja akurat ostatnio natknąłem sie pierwszy raz na narzędzie do wyjmowania bieżni lozysk gr.
Z tel pisze to nie będę teraz szukał ale ma to formę rury około 40cm z pobijakiem z jednej strony a druga jest zrobiona na odwrócona parasolkę, rozcapierzona. Ściska sie to i wkłada od góry usuwając dolna bieżnie i per analogia górna od dołu.
Pręt jakikolwiek by nie był doprowadza do rozkalibrowania gniazd bo bieżnia przy wybijaniu z jednej strony zawsze będzie mieć tendencje do kantowania sie w przekroju.
Oooooczywiscie ze można i prętem ale pytanie jest o narzędzie ;)
Można poszukać w gugle steering head bearing race removal tool i zrobić sobie na wzór.
M
Prosze:
https://www.google.pl/search?q=steering+head+bearing+removal+tool&client=safari&channel=iphone_bm&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiM0ffmgZzVAhWHNhoKHU5qAzsQ_AUICigB&biw=320&bih=372&dpr=2#imgrc=JnjJ3oQmmTbztM:
Ten niby przyrząd/narzędzie to nic innego jak 4 pręty na raz.
Niemal każdą rzecz można przerobić na narzędzie nawet specjalistyczne.
Kawałek pręta leżący na półce jest tylko prętem ale po przygotowaniu do danej czynności jest już narzędziem.
Co do rzekomego rozkalibrowywania gniazd to masz rację ale tylko w przypadku bezmyślnego korzystania ze zrobionego narzędzia.
No ale jak ktoś nie myśli co robi to i pompować kół nie powinien.
Niezliczoną ilość razy "produkowałem" przyrządy czy narzędzia do danej czynności z którą akurat musiałem sobie poradzić bez jeżdżenia po sklepach i szukania tych specjalistycznych.
Ostatnio wymieniałem tuleję w tylnym zawieszeniu Vectry która ponoć nie da się wymienić bez kosztownych demontaży wahaczy.
No i popatrz przyrząd specjalistyczny zrobiony z kawałka rury ,mocnej śruby i talerzyka poradził sobie ku zdziwieniu "nowoczesnego mechanika" który potrafi tylko specjalistycznym sprzętem pracować.
Dlatego nie negujmy prostych i skutecznych rozwiązań skazując się tylko i wyłącznie na super narzędzia prosto z półki w sklepie.
No tak , tylko idąc do sklepu po gotowca nie trzeba myśleć a i tak można zepsuć to co się chciało naprawić.
szynszyll
22.07.2017, 08:29
znam to narzedzie matias ale w wielu przypadkach sie nie sprawdza bo masz wewnetrzny stalowy rant wewnatrz glowki i lozysko jest w nim osadzone. jest tak na przyklad w ta650 i gdyby nieuwaznie uzywac tego pobijaka to narobisz sporo szkod. w innych ramach - glownie alu masz tylko naciecia w dwoch przeciwleglych miejscach i tez tego nie uzyjesz.
jak lozsyko wystaje dostatecznie duzo to pret z chromoniklu i mloteczek. jak nie ma dosc rantu ( kawasaki er5) to kladziesz duza podkladke chwytasz tigiem do biezni i puk puk...
Używam w zależności od średnicy takich ściągaczy i w większości przypadków (pomijając takie o których pisze Szynszyll) dają radę.
MotoMarcin
24.07.2017, 16:30
Mam trochę inne pytanie przy wymianie łożyska w zakupionej prostej półce "udało" mi się naciąć sztycę - trudno... ale mam drugą ale z krzywą półką - pytanie jest następujące czy sztyce da się wymieniać czy prościej jest kupić inną półkę ?
Edit. Dobra widzę że nikt nie wiedział lub nie chciał wiedzieć, więc dla tych co będą szukać kiedyś - tak sztyce da wymienić polecam firma Tecrol TLT Motor z Międzyrzecza Górnego k.Bielska Białej się tym zajmuje koszt samej wymiany ok. 50 zł
Moi drodzy Czarnuchy mam mały problem z pierscieniami uszczelniającymi łożyska główki ramy. Ostatnie pojechałem prosto na łuku wjazdy na most na Sanie i zjechałem po całkiem fajnej skarpie. Zcentrowały mi się lekko lagi (objaw skośna kiera). Rozebrałem wszystko i postanowiłem zobaczyć łozyska i ....wypadły śruty z łożysk główki ramy. Wygląda że byłe jeszce oryginalne KOYO (afra ma 65 tys Przebiegu). Postanowiłem zmienić na wałki JMT. Dostałem Łozyska z osłonami rzekomo dedykowane do 1996 rocznika
Jedna osłona większa śred. zew ok 55 z gumą wewn 31 druga mniejsza 48 x 26
Pomierzyłem oryginał (na szczęście jeden się zachował niemal nienaruszony zew 52 na 26wew . Oryginał pasuje na obie strony czyli dół i górę. Drapie się w głowę, napisałe do gościa , że mi chyba nie ten model podesłał.
Co o tym myśleć łożysk nie rozpakowałem by w razie czego móc odesłać.
Pozdro i czekam na jakąś mądrą poradę:vis:
W większości pudełek są własnie niepasujące uszczelniacze,dlatego te zamawiam w Hondzie no i zbieram całe nie uszkodzone... mało tego jeżeli już spasują to są tak zrobione że ocierają o koszyk łożyska tym samym blokując jego ruch..
niestety taki los
Śmigacz duże uszczelnienie na górę,ale powinno być 26mm tyle co średnica sztycy.. w razie w mam takie uszczelnienia.
Co do specjalistycznych narzędzi... hm... nie do końca są takie specjalistyczne bo w większości motocykli niestety nie zdają egzaminu..
mam widełki rozkręcane z hartowanymi końcówkami w kształcie stopy i jak na razie sie taki pacjent nie trafił co by mu rady nie dały.. koszt około stówy
te specjalistyczne są lichej jakości made in prc za 600zł nie dziekuję...
Dzięki za podpowiedz. Tak myślałem, że pewnie skończy się to odesłaniem kompletu bo coś tu nie banga. Pozdro i do zobaczenia
szynszyll
24.08.2017, 00:05
komplet masz jedyny sluszny. po prostu producent zle je kompletuje. pozostaje Ci zamowic sam uszczelniacz w hondzie koszt nie jakis kosmiczny. w zestawach JMT sa solidne japonskie lozyska.
PokemonTC
01.08.2018, 18:25
Idealnie do wybicia bieżni łożysk nadaje się łyżka do opon taka z kluczem 24. Wczoraj wybijałem i poszło jak ta lala. Polecam
Idealnie do wybicia bieżni łożysk nadaje się łyżka do opon taka z kluczem 24. Wczoraj wybijałem i poszło jak ta lala. Polecam
Wybijając jedzcie po obwodzie naprawdę po trochę. Po paru wybiciach na chama otwór traci wymiar i zaczyna się pier... lenie o Loctite.
Opalarka zawsze trochę pomoże.
M
szynszyll
01.08.2018, 18:52
zawsze zagrzac solidnie i sprawdzic CZY NIE MA KOLNIERZA!!!. czasem jest i ludzie napierdalaja gnac kolnierz jak w TA650 a nie w lozysko.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.