View Full Version : P³yn ch³odniczy temp. wrzenia 180 st.
p³ock1964
08.04.2014, 01:13
Jak by komu¶ by³o trzeba, to znalaz³em na forum transalpa:
http://forum.transalpclub.pl/viewtopic. ... t=bezwodne (http://forum.transalpclub.pl/viewtopic.php?f=74&t=15693&start=0&hilit=bezwodne)
CzarnyEZG
08.04.2014, 07:23
Wrzenie wrzeniem - ale jakie jest ciep³o w³a¶ciwe tego wynalazku?
Druga sprawa - podniesienie górnej granicy pracy uk³adu spowoduje negatywny wp³yw na silnik, bo bêdzie mu po prostu za gor±co.
To chyba raczej kolejny magnetyzer.
S± ró¿ne teorie. Zalecany p³yn ma ni¿sz± temperaturê wrzenia. I to ma swoje uzasadnienie. Dana temperatura wrzenia gwarantuje nam, ¿e jego temperatura (a wiêc i silnika) nie przekroczy tej temperatury. Znamy to z czajnika. Temperatura wody nigdy nie przekroczy 100 stopni dopóki jest tam woda.
Daje nam to pewien bufor. Nawet z zawalon± ch³odnic± mo¿emy chwilowo "przegrzaæ" uk³ad pozwalaj±c, by ciep³o ulecia³o z par±. Zazwyczaj jest to na tyle spektakularne, ¿e ka¿dy zauwa¿y i zadba o uk³ad ch³odzenia.
mishieck
08.04.2014, 07:56
Do rajdówki mo¿e i dobre. Do afry/trampka - przerost formy nad tre¶ci±.
Nie s±dzê :)
Parowanie to przemiana fazowa, tak samo jak topnienie. Pewnie wrzucasz lód do drinków :) Oba efekty to sta³a temperatura w punkcie przemiany.
CzarnyEZG
08.04.2014, 09:10
Lepi - woda w momencie wrzenia ma temperaturê 100 st (mówimy o normalnym ci¶nieniu atm) ale para powstaj±ca podczas wrzenia ju¿ nie - para wodna mo¿e osi±gaæ temperaturê nawet paru tysiêcy stopni.
Druga sprawa uk³ad ch³odzenia jest uk³adem ci¶nieniowym dzieki czemu woda wrze w nim w temperaturze oko³o 105 stopni a normalna praca uk³±du to oko³o 90 stopni (na tak± temperaturê s± przygotoane czujniki, w³±czniki , rury, ch³odnica itd) Nie wiadomo jak siê zachowuje ten cudowny wynalazek pod k±tem rozsze¿alno¶ci temperaturowej , a jak osi±gnie temperaturê wy¿sz± ni¿ nasze 100 stopni, to nie tylko on siê przegrzeje, ale i elementy, które ch³odzi (uszczelka pod g³owic± oraz olej w temperaturze 140 - 160 stopni bêda ju¿ tylko wspomnieniem) ale za to nasz superp³yn nadal nie zawrze - sorry, kiepski pomys³.
Poza tym poza reklamowym be³kotem nie ma tam podstawowych danych chemicznych, a text ¿e nie trzeba jakiego¶ p³ynu eksploatacyjnego nigdy wymieniaæ tez jest dla mnie ¶redni± zachêt±.
Co do rajdówek - to najlepsza jest woda - ona odbiera najwiêcej ciep³a na litr objêto¶ci (ciep³o w³a¶ciwe) a poza tym regulaminy zabraniaj± stosowania p³ynów (tzn w wy¶cigówkach, w rajdach nie wiem)
mishieck
08.04.2014, 09:32
W AT/TA temp. wrzenia p³ynu w uk³adzie zamkniêtym (pod ci¶nieniem) to 126-129 st. C.
W³±cznik wiatraka ustawiony jest na 98-102 st.C. W naszych motocyklach jest to dok³adnie po³owa skali.
CzarnyEZG
08.04.2014, 12:12
Dziêki za doprecyzowanie (opiera³em siê na danych z uk³adów samochodowych)
Nie zmienia to jednak sensu reszty mojej poprzedniej wypowiedzi.
To ze ci¶nienie ma wp³yw na temperaturê wrzenia jest oczywiste. Ale tak samo dzia³a na oba p³yny wiêc to pomin±³em dla uproszczenia.
Jak mo¿esz to rozwiñ to z temperatur± pary unosz±c± siê nad wrz±c± wod±.
W AT/TA temp. wrzenia p³ynu w uk³adzie zamkniêtym (pod ci¶nieniem) to 126-129 st. C.
W³±cznik wiatraka ustawiony jest na 98-102 st.C. W naszych motocyklach jest to dok³adnie po³owa skali.
LIKE IT :Thumbs_Up:
CzarnyEZG
08.04.2014, 15:35
Lepi - sprawa jest prosta - gdy woda przy ci¶nieniu atmosferycznym dochodzi do 100 stopni to zaczyna sie parowanie w ca³ej objêto¶ci - czyli wrzenie, tutaj siê chyba zgadzamy? ale para wodna, która powstaje mo¿e ogrzewaæ siê dalej (jest to wyko¿ystywane powszechnie w tzw ogrzewaniach parowych)
co tu dalej rozwijaæ?
Poza tym odeszli¶my od g³ównego tematu - jakie jest ciep³o w³a¶ciwe tego wynalazku i czy napewno w temperaturze u¿ytkowej zachowujê siê on tak jak woda/p³yn do których s± przystosowane nasze uk³ady ch³odzenia?
P³yn wymieniany w Afryce co dwa lata to wydatek na poziomie 20 - 30 z³, parokrotnie dro¿szy specyfik nie bêdzie parokrotnie lepiej ch³odzi³ silnika, a je¿eli ma byæ lekiem na niesprawny uk³ad ch³odzenia, który siê przegrzewa to jest to leczenie trypla plastrem (i to drogim)
Tak, paruje w calej objeto¶ci ale zastanawiam sie od czego nadal sie nagrzewa skoro woda ma 100 ;)
Ale dajmy temu spokój.
PS ¿e jest para przegrzana wiem
na chlopski rozum, to silnik bedzie miec 200 stopni i woda dalej sie bedzie gotowac (no moze gwaltowniej) i mysle ze chlodnica odprowadza energie cieplna anie sam proces wrzenia. Mozna by tym to sposobem jezdzic na gotujacym sie silniku bez chlodnicy zakladajac ze silnik nie bedzie miec wiecej niz 100 stopni bo woda sie gotuje przy 100 stopniach.
A co do tego plynu to racja, jesli ma wieksza temp wrzenia i nie mamy wskaznika temperatury w moto, to dociagniemy silnik do bardzo wysokie temperatury. A tak silnik bucha para, znaczy temperatura za wysoka.
Najlepszym chlodziwem o ile sie nie myle jest woda. Bardzo szybko pobiera cieplo i bardzo szybko je oddaje w porownaniu do innych plynow
No w³a¶nie proces wrzenia odbiera du¿o wiêcej energii ni¿ sama woda. Ale jest oczywi¶cie wiêcej "szczegó³ów". To tak jak z lodem, nie wiem jak szybko i mocno bêdziesz grza³ nigdy nie bêdzie cieplejszy ni¿ 0 stopni :) Temperatura przemiany fazowej jest sta³a.
do afry najlepszy wg mnie jest prestone :D ten p³yn wytrzymuje zabawy w moim jeepie wiêc nierealne jest zagotowanie na nim afryni skoro amerykañski ¶mietnik nie chce siê na nim zagotowaæ :haha2:
Cieplo w³a¶ciwe s³owo klucz pad³o wiele razy :) wody jednak nic nie przebije :)
kapitanmx
17.06.2016, 02:17
owszem przebije mieszanina azeotropowa w postaci wody i glikolu dietylenowego :)
07 A-gent
17.06.2016, 02:51
:mur: a sprzêty 20 letnie
:mur: a sprzêty 20 letnie
To pewnie z nudów , co by to popsuæ.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.