View Full Version : Montana- kabel do zasilania
Cześć
Chcialbym wyprowadzić sobie w moto kabel do zasilania montany. Nie chce gniazda zapalniczki i ładowarki do gniazda, bo połaczenie jest niepewnie i zajmuje duzo miejsca.
Wiem, że istnieje uchwyt z zasilaniem, mam taki w LC8, ale w Husabergu mam uchwyt Ram i chce zeby tak pozostało.
Czy istnieje możliwość zakupienia samego kabla ? Coś takiego dało się zrobic w starej 60csx, chciałbym tak samo.
Prawie na pewno nie można kupić samego kabelka.
Jeśli chcesz koniecznie robić coś na własną rękę to czeka cię ciężkie rzeźbienie:
1. Montana jest zasilana z uchwytu przez piny łączące się z gładkimi stykami na obudowie gpsa. Nie bardzo widzę możliwość sensownego doprowadzenia 'prundu' do tych styków kabelkiem domowej roboty (czyli bez uchwytu). Jeśli jednak będziesz próbować to: z siedmiu pinów w uchwycie ten środkowy pin to '+' , a sąsiedni z prawej '-'
2. Można zasilać Montanę po USB. Ale po otwarciu gumowej zaślepki całość przestaje być wodoszczelna, a kabelek łatwo wysunie się przy wstrząsach. Całość trzeba by skutecznie uszczelnić i wzmocnić.
Jest inne rozwiązanie:
Oryginalny uchwyt motocyklowy do Montany jest tak zrobiony żeby można go łatwo dopiąć do RAMmount, więc z rzeźbienia zostaje ci tylko wykonać szybkozłączkę na kablu tuż pod uchwytem. Coś tak jak tutaj:
http://advrider.com/forums/showpost.php?p=22210115&postcount=9323
Można wtedy łatwo przenosić sam uchwyt między motocyklami.
Zdrówko,
Miszel
Sprawdź jakie napięcie i natężenie jest potrzebne do ładowania montany. Domyślam się że podobne jak do innych nawigacji - wówczas możesz odciąć wtyk zapalniczkowy i dolutować kable z zasilacza który podpina się bezpośrednio do instalacji motocykla -np. w larku tak jest - w komplecie jest kabel który ma dzynks z którego kable idą wprost do instalacji 12V. Jeśli napięcie i natężenie prądu są takie same, możesz zalutować sobie coś takiego, przypiąć i po sprawie a całą instalacje możesz sobie schować gdzieś.
Racja, ale Michalowi chodzi raczej o drugi koniec tego interesu, czyli Montana<->kabel zasilający. I tu już tak prosto nie jest. To nie Lark, to Garmin :D
Długo jeździłem z Montaną podłączoną na sztywno kablem do klem akumulatora i nic jej nie było. Tu chodzi o co innego - Pytający ma jedną Montanę, jeden oryginalny uchwyt i dwa motocykle - co zrobić żeby łatwo/szybko/tanio przekładać nawigację z jednego moto do drugiego.
Zdrówko,
Miszel
- Natężenie musi być niemniejsze niż wymagane (może być większe)
- co do napięcia to muzi się zgadzać. Niektóre urządzenia np. stary garmin, pracuja w dość dużym zakresie napięcia. Warto poszukać takiej informacji o instrukcji lub innej karcie produktu. Znacznie to ułatwi dopasowanie zasilacza
Wiem o fabrycznym uchwycie, mam taki w lc8, dziala super, ale tam jest zamontowany na stale, cala nawigacja jest schowana za szybą, nie straszne jej tam gałęzie, itp.
Na Husabergu ma być wpieta w Ram, tak mam od dawna i jestem zadowolony.
Na bateriach ona daje radę dosć długo ( jeśli jest wyłączone podświetlenie), ale chciałbym mieć mozliwośc podładowania jej chociaż raz na jakiś czas, nie musi byc podłączona w czasie jazdy. Zostaje wiec wtyk mini usb.
Pytanie brzmi jak wyprowdzić przewód usb, tak abym nie musiał stosować ładowarki do gniazda zapalniczki i samego gniazda ?
Garmin chyba wymaga jakos wiecej prądu (A) niż normalne urządzenia na mini usb, bo większość uniwersalnych ładowarek go nie ładuje.
Otóż, wtyk mini usb podaje zdaje się max 5V przy natężeniu 0,9A, czyli zasilisz urządzenie o poborze mniejszym niż 5*0,9(W). Sprawdź ile pobiera w trybie pracy Garmin (pewnie w papierach jest). Jeśli mniej niż powiedzmy 4W to przez mini usb jesteś w stanie doładowywać je w trakcie użytkowania. Jeśli więcej - to tylko żeby doładować w czasie nieużywania (chodzi o bilans).
Natomiast skoro wiemy już to, to mozemy wyjść założenia że wystarczy na przewód mini usb podać taki właśnie woltaż. Dowolną ładowarką wpinaną w układ elektryczny motocykla. Kabelek mini usb pociąć, zlutować np. z ładowarką larka czy podobną i przed próbami podpięcia do garmina zmierzyć kontrolnie czy się zgadza napięcie i natężenie (porty mini usb są chyba delikatniejsze trochę niż gniazdka ładowania).
Tu masz schematy wtyczek usb:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus
Polutowanie plusa i minusa powinno wystarczyć do zasilania garmina.
Teoretycznie powinno zadziałać. W praktyce - można zaryzykować.
Mam zrobione tak jak pisze Miszel w drugim poście. Przerzucam sobie między Afryką, a DRką i nie ma problemu. Demontaż i montaż to kwestia trzech minut. W DRce i Afrze mam wyprowadzone kable za czachą.
Jak jadę DRką na jeden dzień to w DRce mam uchwyt montany bez ładowania i to spokojnie starcza.
Czyli najprościej będzie kupić jakąś ładowarke samochodową i ja pociąć, wykorzystać sam zasilacz. Dzieki.
Dokładnie. Multimetr i lutownica do ręki i można klecić i kombinować.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.