View Full Version : Papierowy filtr powietrza kontra g±bkowy
Testy porównawcze zrobione , wypada się podzielić spostrzeżeniami.
Zastosowany filtr g±bkowy jest wykorzystywany w citroenie , czyli g±bka przeznaczona do filtrowania.
Został popsikany olejem w spreju ( nie tym przeznaczonym niby do K&Nów ale zwykłym uniwersalnym).
Przebieg testowy papierowego i gabkowego to 220 i 240km , to niby mało ale już dało obraz ich możliwo¶ci.
Aby naocznie się przekonać o czysto¶ci powietrza wpadaj±cego do silnika zastosowałem przekładkę z włókniny stosowanej jako filtr kabinowy w autobusie. Ma na tyle luĽn± strukturę że opory przepływu s± raczej znikome.
Oczywi¶cie obydwie przekładki zostały psikięte olejem w celu lepszego wyłapywania kurzu a jednoczesnie wizualizacji czysto¶ci powietrza.
Na zamieszczonym zdjeciu widać że przekładka współpracuj±ca z papierowym filtrem powietrza jest mniej zabrudzona niż ta która była z filtrem g±bkowym.
Wniosek oczywisty iż papierowy lepiej oczyszcza powietrze.
Dla kontrastu obok leży kawałek włókniny czystej.
Co do różnic w jeĽdzie to da się odnie¶ć wrażenie że na g±bkowym jakby lepiej się zbiera a osi±gnięta vmax była o 5km/h większa.
Oczywi¶cie pomiar vmax był robiony w różnych miejscach także mogły zaistnieć rożne warunki drogowe.
Teraz trochę liczb. Porównajmy objęto¶ci elementów filtruj±cych.
- filtr papierowy - 81
- filtr g±bkowy - 397 ( 13mm grubo¶ci)
- K&N - 162 ( nie pamiętałem grubo¶ci g±bki przyj±łem 1mm )
Cóż z tego wynika , ano to że skoro mój g±bkowy który ma niemal 2.5 raza więcej objęto¶ci niż K&N i puszcza tyle kurzu to aż strach my¶leć ile brudu puszcza do silnika filtr K&Nowski.
Je¶li kto¶ mi użyczy zalecanego spreju do psikania K&Nów to moge ponowić test w celu sprawdzenia czy sprej dedykowany co¶ więcej daje czy to tylko naciaganie klientów.
Oczywist± zalet± g±bkowego jest 2 min mycia ludwikiem pod kranem i chwila suszenia suszark±. Czyli w 5 minut mamy nowy/czysty filtr.
Teraz słowo odn filtra sprzedawanego w pudełku Hilfo.
Te czerwone sa ok , ale mi się trafił z papierem żółtym.
To jest jaka¶ porażka , po zrobieniu jaki¶ 250-300km całkowicie się zapchał i uniemożliwił dalsz± jazdę.
Po porz±dnym przedmuchaniu nadal sprawiał problemy a max możliwe do uzyskania obr silnika to ok 4-4.5 tys z tendencj± spadkow±.
Nie wiem co to za papier. Z cał± pewno¶ci± nigdy wiecej takiego nie zastosuję.
Zał±czam fotkę żółtej papierowej porażki , wygl±da na prawie nowy ale powietrza puszczać nie chce.
Dzieju,do KN jest zupełnie inny spray niż do filtrów g±bkowych.
PodjedĽ do mnie to Ci dam na testy jeden i drugi.
Dzieju, swietny tescik, ale ja bym poszedl dalej. Problem k&N, stozkow, turbinek Kowalskiego jest dosc stary. Aby go rozwiazac przydalby sie dostep do hamowni. Moze ktos z nas ma cos takiego?
P.S. Objetoscia gabki filtra "Citroenowego" i porownywaniem jej do objetosci k&n'a bym sie nie sugerowal (przynajmniej do czasu poznanie gestosci obu).
ramoneza
30.07.2013, 22:28
Podepne i ja sie pod temat,nie wiem czy u mnie cu¶ nie banga,ale po przejechaniu około 200- 300km na filtrze w górnej czę¶ci piasku jest tyle że się po prostu obsypuje na dół,nie wiem czy to jest norm± w rd04 czy mam co¶ nie tak z wlotem powietrza,jeżdzę na filtrze papierowym czerwonym filtra nie pryskam olejem ,tylko czyszczę powietrzem
jeżdzę na filtrze papierowym czerwonym filtra nie pryskam olejem ,tylko czyszczę powietrzem
Filtra papierowego nie pryska się niczym i nie czy¶ci się powietrzem tylko wymienia.
Co¶ mi się obiło o uszy, że na politechnice wrocławskiej maj± chłopaki hamownię i brak chętnych na pomiary :) ale to tylko typowe obicie o uszy, trzba by kogo¶ z apanonaru chwycić i zorganizować akcję:) Kto¶ by sobie dodatkowo pracę magistersk± trzasn±ł na tym :)
Dzieju, swietny tescik, ale ja bym poszedl dalej. Problem k&N, stozkow, turbinek Kowalskiego jest dosc stary. Aby go rozwiazac przydalby sie dostep do hamowni.
Należy zadać sobie pytanie po co zmieniamy filtr na inny niż papierowy fabryczny ?
Zmiany w fabrycznym układzie dolotowym wykonywane s± zazwyczaj aby zmniejszyć restrykcje w/w. A więc zmiana filtrów na KN faktycznie zmniejsza restrykcyjno¶ć układu.
aKKn38nmXtg
Restrykcyjno¶ć zmienia się też poprzez modyfikację airboxów.
Czy przełoży się to na KM ? na to pytanie odpowiada faktycznie hamownia, ale tutaj niestety przypadki traktuje się indywidualnie. Sam układ dolotowy to jeden element układanki, jak co¶ wleci to musi wylecieć, a więc zawory, kolektory, tłumiki, mapy/gaĽniki itp czynniki będ± miały na to wpływ. Paradoksalnie zdarza się, że bez dodatkowych modyfikacji układ fabryczny działa dobrze, natomiast modyfikacje podnosz± poziom hałasu, zmieniaj± wykres nie zawsze tak jak chcemy (duży spadek mocy w pewnym zakresie obrotów, potem powrót do normy może być subiektywnie bez pomiarów odbierany jako wzrost mocy silnika).
Inn± kwesti± jest to czy filtr np. KN jest wystarczaj±c± filtracj±. W sporcie wyczynowym z pewno¶ci± patrzy się na to inaczej, inaczej w użytkowaniu długodystansowym.
mishieck
30.07.2013, 23:06
Filtra papierowego nie pryska się niczym
Popularny bł±d. Filtr w afrze i w transalpie ma w górnej czę¶ci g±bkę, któr± należy potraktować olejem/sprayem do filtrów.
http://africatwin.com.pl/showpost.php?p=299924&postcount=62
Filtra papierowego nie pryska się niczym i nie czy¶ci się powietrzem tylko wymienia.
:Thumbs_Up: nie poprawiajmy fabryki ale jak kto¶ musi to inna sprawa ; do 04 fabryka nie przewidziała g±bek , nie mylić z XR600 ;; g±bkowy się czy¶ci po każdym większym off-ie czy czę¶ciej tym lepiej / jak kto¶ napisał jak dbasz tak masz / nadmienię ze tę nieszczęsn± g±bkę też się wymienia z czasem , nie czekamy aż się zacznie kruszyć :) do k&N nie będę się wypowiadał bo nieużywam ale pewnie robi robotę tylko do tych wszystkich przeróbek trzeba zestroić moto nie wspominaj±c o przeróbkach wydechu , Niestety czerpnia powietrza w 04 nie jest w najlepszym miejscu ale to moto turystyczne z małym naciskiem na OFF/szuter/ *bynajmniej takie było fabryczne założenie i papier robi robotę
RAVkopytko
30.07.2013, 23:46
Hilfo z żółtawym papierem potwierdzam,szit jakich mało :Thumbs_Down: miałem w Dominatorze i po 300 km od założenia czarna ¶wieca i nie wkręcał się na obroty.Może to podróba.
Będę chciał zrobić g±bkowy do trójki
Dzieju,do KN jest zupełnie inny spray niż do filtrów g±bkowych.
PodjedĽ do mnie to Ci dam na testy jeden i drugi.
Chętnie potestuję.
Popularny bł±d. Filtr w afrze i w transalpie ma w górnej czę¶ci g±bkę, któr± należy potraktować olejem/sprayem do filtrów.
http://africatwin.com.pl/showpost.php?p=299924&postcount=62
Mieszasz dwie sprawy, w smarowaniu filtra chodzi o jego czę¶ć robocz±. Szparagowi chodziło o czę¶ć doszczelniaj±c±. G±bkę w AT/TA się smaruje, żeby NIE przepuszczała..najlepiej w ogóle (w markowym filtrze jest tam pianka a nie g±bka).
Czę¶ci roboczej filtra papierowego nie pryska się niczym.
P.S. Objetoscia gabki filtra "Citroenowego" i porownywaniem jej do objetosci k&n'a bym sie nie sugerowal (przynajmniej do czasu poznanie gestosci obu).
Miałem nie jednego K&Na w ręku i nie ma polotu do 13mm gęstej g±bki citroenowskiej .
G±bka w K&N gdyby nie siatka rozleciała by się na atomy pod wpływem ssania.
Jedyn± jak±kolwiek robotę w K&Nie może robić lepki olej bo sama cieniutka g±bka nie zrobi nic...... a przepraszam muchę wyłapie o ile będzie wolno przelatywać.
Jak już zacz±łem testy to może kto¶ mi pożyczy K&Na na parę km i wtedy porównamy działanie mojej g±bki w zestawieniu z psikadłami i konkretnie się dowiemy który i ile puszcza kurzu do silnika.
Możliwe że g±bka psiknięta odpowiednim sprejem dorówna papierowi.
Jak już zostało wiele razy powiedziane K&N wymy¶lono do sportu/wyczynu tylko i wył±cznie dla osi±gów a nie dla trwało¶ci silnika.
G±bka w K&N gdyby nie siatka rozleciała by się na atomy pod wpływem ssania.
Jedyn± jak±kolwiek robotę w K&Nie może robić lepki olej bo sama cieniutka g±bka nie zrobi nic......
Może dlatego, że to bawełna a nie g±bka ? ;) Btw. Kolor filtrów KN (czerwony) jest wła¶nie wynikiem nas±czenia ich olejkami fabrycznymi.
Filtry g±bkowe min dla Afryk robi Piprecross.
Może dlatego, że to bawełna a nie g±bka ?
Użyłem skrótu my¶lowego :)
Co¶ mi się obiło o uszy, że na politechnice wrocławskiej maj± chłopaki hamownię i brak chętnych na pomiary :) ale to tylko typowe obicie o uszy, trzba by kogo¶ z apanonaru chwycić i zorganizować akcję:) Kto¶ by sobie dodatkowo pracę magistersk± trzasn±ł na tym :)
Tak, nie wiem czy maj± możliwo¶ć badania motocykieli. Kumpla mogę popytać, robił tam magisterkę z kaszlaka na wtrysku i sporo się udziela. Ale do wrze¶nia odpoczywa. Sam ma hamownię, ale tylko pod puszki
Tylko pytanie po co wkładać filtr g±bkowy? Na jak±¶ dłuższ± przejażdżkę/wyprawę zabierać zestaw do czyszczenia i namaczania i co kilkaset km bawić się w czyszczenie.
Tylko pytanie po co wkładać filtr g±bkowy? Na jak±¶ dłuższ± przejażdżkę/wyprawę zabierać zestaw do czyszczenia i namaczania i co kilkaset km bawić się w czyszczenie.
można założyć np australijski UNI FILTER, widziałem filtr po 5 tys km w Steavena DR650SE, brudny, ale kolektor dolotowy czysty, motocykl miał przejechane ponad 40 tys i nie brał oleju wcale. A zapylenie w Azji było ogromne, my musieli¶my w Afrykach codziennie czy¶cić filtry, bo inaczej nie chciały jechać....
Tak, ale tu jest mowa o zwykłych filtrach g±bkowych a ty tyle nie wytrzymaj± bez czyszczenia.
Tak, ale tu jest mowa o zwykłych filtrach g±bkowych a ty tyle nie wytrzymaj± bez czyszczenia.
Jak słusznie zauważyłe¶ .... a może nie zauważyłe¶ test nie ma na celu dyskusji nad wyższo¶ci± czego¶ i przekonywaniem kogokolwiek a na pokazaniu różnic w filtrowaniu.
Wczoraj od Pawła (Lezan81) dostałem specjalne psikadło do filtrów g±bkowych , jutro zrobię ok 250km i porównam z dotychczasowymi testami.
Posłużę się cytatem " ... co ty wiesz o "zwykłych" g±bkowych ...." ;)
Próbowałe¶ oddychać przez zapchany papierowy i zapchany g±bkowy?.... no wła¶nie ....ja próbowałem.
Je¶li testy wykaż± że odpowiednio nas±czony g±bkowy dorównuje poziomem filtracji papierowi to dzięki temu mamy alternatywę.
No chyba że należysz do ludzi co montuj± oryginalny termostat zamiast od Tico za 17zł.
Filtr g±bkowy jaki¶ czas temu kupiłem za 18zł.
Je¶li się potwierdzi że popsikany własciwym olejem tak samo dobrze filtruje to może przyjdzie czas na testy długodystansowe.
K&N mnie nie przekonuje , bo nic nie filtruje , to moje zdanie i tyle.
Jak dokończę próby to zdam relacje z testów.
motormaniak
01.08.2013, 14:49
ja swoje próby z g±bkowymi zakończyłem ze 3 lata temu. nie dlatego że Ľle filtruj±, dlatego że w mojej rd03 jak poszalałem po piasku zapychał się tak skutecznie że 20 km do domu miałem problem dojechać.. papierowy dawał radę , pomimo że w airboxie było kilo piachu. filtr g±bkowy w rd03/rd04 ma mał± powierzchnię i szybko traci przepustowo¶ć. dlatego w afryce użytkowanej w terenie zrezygnowałem z g±bki, pomimo że w moim ktm-ie, czy byłym drz-cie sprawuje się ¶wietnie.
To spróbuj jeszcze namaczać t± g±bkę, ja już od wielu lat nie używam spreju tylko namaczam w odpowiednim płynie (w/g mnie filtr jest lepiej/równomierniej namoczony).
To spróbuj jeszcze namaczać t± g±bkę, ja już od wielu lat nie używam spreju tylko namaczam w odpowiednim płynie (w/g mnie filtr jest lepiej/równomierniej namoczony).
Chwalisz się czy chcesz się z innymi podzielić wiedz± o magicznym płynie :)
Nie chwalę się, bo nie ma czym. Każdy robi jak uważa, a płyn nie jest magiczny, można go kupić w prawie każdym sklepie motocyklowym.
Nie chwalę się, bo nie ma czym. Każdy robi jak uważa, a płyn nie jest magiczny, można go kupić w prawie każdym sklepie motocyklowym.
Chodziło mi o to że najczę¶ciej wymieniamy się informacjami , np poprzez podanie nazwy ........ może się komu¶ przydać ..... a nie na zasadzie : wiem , mam , używam ale nie powiem co to jest ;)
No dobrze jak obiecałem tak też zrobiłem , kolejne 260km testów.
Tym razem g±bka była porz±dnie spsikana sprejem ( niestety sprej oddałem nie zanotowawszy nazwy ale jak by co pewnie Paweł może j± podać) , który po wyschnięciu tworzył lepk± strukturę co względem nałożonego poprzednio olejku uniwersalnego mogło sugerować lepsze wyłapywanie kurzu.
Ale o tym za chwilę.
Je¶li chodzi o wrażenia z jazdy to silnik wkręca się bezproblemowo zarówno na papierze, g±bce z olejkiem uniwersalnym jak i g±bce z lepkim olejem do filtrów g±bkowych.
Znaczy to że większy przedmuch na g±bce nie przekłada się jako¶ drastycznie na osi±gi. Może minimalnie na reakcje na dodanie gazu na g±bkach ale to naprawdę pewnie dobre urz±dzenia by wyłapały.
Spalanie stosowne do dynamiki jazdy , spokojna jazda ok 4.6 , ¶rednia 5-5,5 i dzisiejsza spora w towarzystwie wiadra ok 5.7.
Czas teraz na porównanie i podsumowanie.
Na zamieszczonym zdjęciu od lewej przekładka działaj±ca z papierowym , w srodku z gabka z olejkiem uniwersalnym i z prawej przy filtrze po nasaczeniu go olejkiem specjalnym do g±bek.
Jak widać filtr g±bkowy filtruje podobnie niezależnie jakim olejem jest popsikany.
Posdsumowuj±c , żaden filtr nie zast±pi papieru , który to też puszcza całkiem sporo kurzu do silnika ale zdecydowanie mniej niż testowana g±bka nas±czona olejami.
Co puszcza K&N ze swoj± cieniutk± warstw± ( super specjalistyczny olej nic to nie poradzi) nie chcę nawet my¶leć a już na pewno testować, szkoda mi silnika.
To chyba tyle w sprawie skuteczno¶ci filtrowania omawianych filtrów.
Co do zastosowania g±bkowego , zalet± jest niska cena , wielokrotno¶ć użytku , nawet bior±c pod uwagę koszt psikadła no i odporno¶ć na zalanie z czym papierowy sobie nie radzi.
Ostatnia zaleta może się przydać ( maj±c go w zapasie na jakiej¶ wyprawie) w przypadku podtopienia motocykla i namoczenia filtra papierowego.
Filtr papierowy lepiej oczyszcza powietrze ale jest jednorazowy.
Jeszcze uwaga co do filtrów papierowych , trzymanie motocykla dłużej bez jazdy np zim± w wilgotno¶ci powietrza na poziomie 70-80% skutkuje zawilgoceniem papieru i blokad± przepływu powietrza ....... czyli filtr do ¶mieci.
Poniżej zamieszczam zdjęcie porównawcze , a wnioski niech każdy wyciagnie sam.
Mam nadzieję że poswięcone paliwo na 720km testowych pomoże komu¶ w podjęciu decyzji.
przemkoch
05.04.2014, 10:55
Witam. Można się dowiedzieć, jakiej firmy był filtr papierowy użyty do testów ?
Nie pamiętam , możliwe że hilfo.
Zeszłoroczne testy filtrowe dały wynik bardzo negatywny dla papierowych żółtych.
Filtry te bardzo szybko się zapychały.
Te z czerwonym papierem dawały sobie radę o wiele lepiej.
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.