Zaloguj siê

View Full Version : Sprzêg³o i wrzucanie luzu


adalbert
10.06.2013, 09:06
Witam,

W poprzednim sezonie nabylem Africe :) i generalnie wszystko jest ok z motocyklem poza sprzêg³em.

Otó¿ sprzeg³o dzia³a poprawnie gdy jest zimne (lub gdy silnik nie nabra³ jeszcze temeratury). Biegi wskakuj± ³adnie. Natomiast gdy silnik siê nagrzeje sprzêg³o nie wysprzêgla do koñca, czujê ¿e lekko ci±gnie gdy siê zatrzymam na sprzêgle i wrzuconym biegu.

To co utrudnia mi ¿ycie to jest to ¿e w takiej sytuacji trudno wrzuca siê luz, czasem jest to wrêcz nie mo¿liwe.

Zastanawia³em siê co mo¿e byc przyczyn±:
- my¶le ¿e to nie olej gdy¿ ten ma tendencje do zmniejszania oporu wraz ze wzrostem temperatury
- s±dze ¿e te¿ nie s± to powierzchnie cierne albowiem czêste u¿ywanie sprzêg³a nie zmienia sytuacji, wp³yw ma ogólna temereatura silnika
- regulacja linki nie pomaga
- podejrzewam natomiast metalowe pierscienie tarczy sprzêg³a które pod wp³ywem temperatury mog± sie odkszta³ciæ

Generalnie szukam podpowiedzi zanim zacznê grzebaæ i wchodziæ w niepotrzebne koszty.
Ma kto¶ moze do¶wiadczenie z problemem?


- Adalbert

kulka
10.06.2013, 09:24
sprubuj nie wciskac sprzegla do konca a tylko delikatnie zaznaczac zmiane , czyli leciutko wciskasz i zmieniasz bieg z zsynchronizowanym ujeciem gazu .calkowicie wcisniete sprzeglo generalnie uzywamy do wlaczania 1go biegu .
skrzynia w motocvyklach jest klowa wiec sprzeglo nie jest konieczne przy sprawnym przelaczaniu biegu, szczegolnie podczas dynamicznej jazdy . podobnie jest zz redukowaniem . wystarczy delikatne "zaznaczenie " i bieg wchodzi jak w maslo :)

adalbert
10.06.2013, 11:35
sprubuj nie wciskac sprzegla do konca a tylko delikatnie zaznaczac zmiane , czyli leciutko wciskasz i zmieniasz bieg z zsynchronizowanym ujeciem gazu .calkowicie wcisniete sprzeglo generalnie uzywamy do wlaczania 1go biegu .
skrzynia w motocvyklach jest klowa wiec sprzeglo nie jest konieczne przy sprawnym przelaczaniu biegu, szczegolnie podczas dynamicznej jazdy . podobnie jest zz redukowaniem . wystarczy delikatne "zaznaczenie " i bieg wchodzi jak w maslo :)

Spróbujê tej techniki, niemnjej jednak mam kilku znajomych co posiadaja wlasne Africi, u nich zadnego takiego efektu nie bylo. Chcialbym jakos rozwiazac ten problem od strony mechanicznej :)

kulka
10.06.2013, 11:41
wymien sprzeglo , linke i zalej wlasciwym olejem . powinno dzialac. problem mechaniczny wiec cos z tarczami , dosciskiem , sprezynami, przekladkami linka etc. CZA prubowac :D

adalbert
11.06.2013, 11:27
sprubuj nie wciskac sprzegla do konca a tylko delikatnie zaznaczac zmiane , czyli leciutko wciskasz i zmieniasz bieg z zsynchronizowanym ujeciem gazu .calkowicie wcisniete sprzeglo generalnie uzywamy do wlaczania 1go biegu .
skrzynia w motocvyklach jest klowa wiec sprzeglo nie jest konieczne przy sprawnym przelaczaniu biegu, szczegolnie podczas dynamicznej jazdy . podobnie jest zz redukowaniem . wystarczy delikatne "zaznaczenie " i bieg wchodzi jak w maslo :)

U¿ywaj±c tej techniki luz wchodzi faktycznie lepiej, narazie bedê nabiera³ wprawy a miedzyczasie g³ówkowa³ co jest przyczyn±.

Dam znaæ jak znajde rozwi±zanie.

nicek27
11.06.2013, 18:34
Kiedy olej wymienia³e¶ i jaki by³ zalany? Ja siê podjara³em jakim¶ hajtech Castrolem GPX i po kilkuset km zaczê³o mi siê sprzêg³o ¶lizgaæ na ciep³ym silniku. Po zmianie na Motula wszystko w normie od d³ugiego czasu.

motorola
11.06.2013, 18:40
ja czesto wrzucam luz zeskakujac z dwojki kiedy toczy sie jeszcze kolo

banditos
11.06.2013, 19:21
ja czesto wrzucam luz zeskakujac z dwojki kiedy toczy sie jeszcze kolo

Tak powinno sie robic. W prawidlowo dzialajacym silniku Afryki nawet na postoju mozna bez problemu zej¶æ z piatki do zera;)

Najlepiej zobaczyc jak najszybciej co tam sie dzieje. Zaoszczedzisz sobie nerwów i kosztów. Mozesz gibnac Afre na bok, podkladajac stara opone. Odkrecic dekiel sprzegla i sprawdzic, pomierzyc na otwartym sercu.

adalbert
12.06.2013, 08:29
Kiedy olej wymienia³e¶ i jaki by³ zalany? Ja siê podjara³em jakim¶ hajtech Castrolem GPX i po kilkuset km zaczê³o mi siê sprzêg³o ¶lizgaæ na ciep³ym silniku. Po zmianie na Motula wszystko w normie od d³ugiego czasu.

Motocykl kupilem po zrobionym serwisie (z wymienionym olejem) jaki to olej jest nie mam pojêcia, spróbujê mo¿e dopytaæ, albo poprostu wymienie.
Ale ten problem istnia³ od samego poczatku od kiedy go kupilem.

patck
13.07.2013, 15:09
i jak wyja¶ni³o siê co¶? bo mam podobny problem...

majo
16.07.2013, 00:01
Proponuje na pocz±tek obsun±æ gumkê ochronn± przy regulacji naci±gu linki ponad pokryw± sprzêg³a i zobaczyæ czy nie ma tam rdzy i mazi, je¿eli jest tam syf to na 90% to jest problem, wyj±æ wyczy¶ciæ przesmarowaæ, je¿eli jest za³amana w pancerzu wymieniæ na now±:)

hero
16.07.2013, 00:57
-Majo ma racje
Ponadto
-Zmieñ olej na co¶ dobrego i nie wierz w cuda ze ktos ci dal w prezencie extra olej przygotowuj±c go do sprzeda¿y.
-przygazówka podczas "szukania" luzu pomaga zawsze.

Marcin.111
16.07.2013, 07:50
Ja bym obstawial puchnace tarcze sprzeglowe. Chinszczyzna jakas mo¿e byæ za³o¿ona.

patck
23.07.2013, 08:42
Wymiana linki trochê pomog³a, do tego przy wkrêceniu na obroty luz wskakuje bez problemu ale i tak to jeszcze nie jest to co powinno byæ... trudno przed wyjazdem nic ju¿ wiêcej nie zrobiê. Dziêki za rady.

adalbert
02.12.2013, 14:25
Dla zainteresowanych:
Problem rozwiazal sie sam po przejechaniu kilku tys. kilometrow.
Mysle ze moglo to miec zwiazek z faktem iz po pewnym czasie konsystencja oleju ulegla zmianie.

Mixajlo
03.12.2013, 06:51
Konsystencja oleju ulega zmianie jak siê go wymieni na nowy ;)