Na temat piętrowego silnika znalazłem cytat z jego konstruktora:
"Piętrus na dwóch kołach
- O budowie takiej hybrydy zacząłem myśleć w latach 80., gdy pracowałem w dziale doświadczalnym świdnickiej wytwórni. Wtedy się nie udało. Dopiero jesienią ubiegłego roku wróciłem do pomysłu - z zapałem opowiada świdniczanin. - Zbudowałem nowy typ motocyklowego silnika dwusuwowego w układzie piętrowym. Istota zmian polega na wykorzystaniu jednego wału korbowego, który współpracując z tłokami, jednocześnie naciska jeden z nich, a drugi wyciąga.
Brzmi to skomplikowanie, ale działa. Oba silniki zasilane są paliwem z jednego gaźnika. Dzięki tej przeróbce moc zwiększyła się prawie dwukrotnie. A zużycie paliwa? - Tylko trochę - podkreśla Komeda, który zaraz wylicza kolejne zalety swojego projektu. - Nowością jest wymyślony przeze mnie nowy typ pierścieni uszczelniających.
Założenia teoretyczne opracował mi siostrzeniec Mariusz Kozak, absolwent Wydziału Lotniczego Politechniki Lubelskiej. Przy bardziej precyzyjnych pracach - jak specjalistyczne spawanie - pomagali mi koledzy." koniec cytatu
Ja również nadal mam blade pojęcie jak to cudo działa.
|