Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 03.05.2023, 01:19   #14
ATomek
 
ATomek's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Apr 2008
Miasto: Garwolin
Posty: 1,566
Motocykl: RD07A
Galeria: Zdjęcia
ATomek jest na dystyngowanej drodze
Online: 6 miesiące 1 tydzień 10 godz 44 min 54 s
Domyślnie

O wizycie w Muzeum Techniki i Komunikacji- Zajezdnia Sztuki w Szczecinie https://muzeumtechniki.eu/
miałem chęć napisać wcześniej, ale forumowy temat niefortunnie, od razu zszedł na Junakowe wady i ogólnie jaki to był parszywy motocykl. A on nadal jest widoczny na drodze i ma swoich wielbicieli, którzy całkiem nieźle radzą sobie z jego wadami. W mojej ocenie trzeba wciąż pamiętać siermiężne możliwości techniczne lat sześćdziesiątych i wszechobecny cień Sojuza, kastrujący rozwój naszej rodzimej motoryzacji

junak w częstochowie.jpg

Kilka dni temu byłem w miejscowym małym zakładzie, gdzie przekładali mi nowy korbowód w wale. Już na wejściu przywitały mnie rzędy nowiutkich, świeżo pomalowanych głowic do Junaka i innych staruszków. Dzisiejsze możliwości techniczne nawet takiej małej dziupli pozwalają na regenerację wałów, produkcję wzmocnionych i wyciszonych kół zębatych rozrządu, zastosowania nowoczesnych uszczelniaczy itp. detali do reanimacji podzespołów i całych motocykli
http://www.motocyklejacka.pl/motocykle_jacka.php

Widok starego motocykla na drodze przywołuje lawinę wspomnień z młodości. Muzeum jest miejscem, gdzie nierzadko z synem/córką możemy powspominać dłużej zachowując rodzinną ciągłość. Sam w jakimś stopniu tworzę elementy subkultury motocyklowej i znam jej wartość.
Niech trwa!



Podkowa.jpg

PODKOWA, 1939, Pierwsza Polska Fabryka Haceli "Podkowa" Sp. z o.o :-), zużycie paliwa: 1,8 l/100 km, jako setka (pojemność) był zwolniony z opłat drogowych i nie wymagał prawa jazdy!




moj logo.jpg Moj.jpg

MOJ, 1937, Fabryka Maszyn Odlewni Żelaza i Metali MOJ w Katowicach, zbudowany prawie w całości z polskich podzespołów (import łożysk). W 1939 po przejęciu zakładu przez Niemcy produkowany na potrzeby frontowe



IMG_20230212_124722.jpg

ALBA, 1918, waga 30kg, Niemiecka Fabrik für Motoren und Motofahrzeuge Alba G.m.b.H. zakład w Szczecinie



Sokół 200.jpg

SOKÓŁ 200, 1938, pierwszy polski motocykl turystyczny. Komfort zapewniała amortyzowana, przegubowa rama i resorowane tylne koło. Na tym motocyklu, jego twórca, inż Rudowski w 1939 wjechał nim na szczyt Kasprowego Wierchu przez Kuźnice i Myślenickie Turnie

Sokól125.jpg



shl logo.jpg SHL.jpg

SHL,1938, to skrót od Suchedniowska Huta Ludwików (najlepsza polska szabla Ludwikówka, pralka Frania)



Junak.jpg

JUNAK, 1956-1965, Szczecińska Fabryka Motocykli, wyprodukowano 91 400 sztuk, był najcięższym polskim motocyklem i jedynym czterosuwem produkowanym po wojnie



Smyk.jpg

SMYK, minisamochód ze skrzynią biegów od Junaka plus wsteczny



Iskra.jpg

ISKRA- ostatni ratunek SFM, turystyczny następca Junaka, nie wszedł do produkcji seryjnej,
wykonano trzy egzemplarze -w dwóch zainstalowano silniki od eMZetki, w trzecim- atrapę silnika



Osa.jpg

OSA, 1962, Warszawska Fabryka Motocykli, pierwszy i jedyny polski skuter, na którym kierowca fabryczny Malec wygrał Puchar Alp w Alpenfahr


muzeum.jpg




Zamieszczam link do albumu moich zdjęć wraz z opisem sprzed 10 lat, opowieści o motocykliście Cześku Niemenie. To mój mały wkład w ocalenie od zapomnienia Pierwszej Kresowej Wytwórni Rowerów i Motocykli NIEMEN w Grodnie(1894-1939)

https://photos.app.goo.gl/0HTQ58lAfgeFaZ6o1

Ostatnio edytowane przez ATomek : 04.05.2023 o 08:47 Powód: Junak był najcięższm polskim motocyklem prod. po wojnie
ATomek jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem