Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 20.01.2019, 10:49   #29
CzarnyCzarownik
 
CzarnyCzarownik's Avatar


Zarejestrowany: Feb 2015
Miasto: Maków Podhalański
Posty: 1,793
Motocykl: XRV750->XR400
Galeria: Zdjęcia
CzarnyCzarownik jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 2 tygodni 4 dni 17 godz 53 min 23 s
Domyślnie

Dziś kilka słów o tym jak sprawdzić CZUJNIK LUZU.

Czujnik luzu mówi nam o tym, że mamy luz - to chyba nie było zaskoczeniem. Jak każdy wie, odpalanie motocykla, który nie jest na luzie albo się nie uda, albo skończy się źle

Tak samo twierdzi koleś niżej:



Czujnik wygląda tak:




Na pierwszym zdjęciu widzimy złoty styk oraz wyrysowany okrąg na samej tarczy. Po tym okręgu przesuwa się metalowy kołek na sprężynce, wmontowany w mechanizm kodujący biegi (bębenek po którym przemieszczają się wodziki, które przesuwają tryby w skrzyni biegów). Cały silnik jest podłączony do masy, jest cały metalowy, więc i ten kołek jest cały czas podłączony do masy. W momencie, gdy mamy zapięty bieg neutralny, kołek dotyka tego styku. Czyli nasz czujnik zwiera do masy. W każdej innej pozycji kołek przesuwa się po plastikowym okręgu i nasz styk "wisi w powietrzu".

Uszkodzenie w postaci brak metalowego kołka, braku sprężynki dociskającej kołek lub uszkodzony przewód, mogłoby oszukiwać CDI, że jesteśmy na biegu. A na biegu CDI odcina iskrę i nie pozwala nam odpalić silnika.

Wracając do schematu elektrycznego DR350S (dostępny pod linkiem: SCHEMAT ELEKTRYCZNY DR350S). Możemy odszukać na nim czujnik luzu, oraz zauważyć, że jest podpięty niebieskim przewodem do CDI. Lepiej widać to na schemacie tu:



Gdy czujnik jest w pozycji OFF (bieg 1,2,3,4,5,6), to nie zwiera on przewodu sygnałowego do masy:



Natomiast czujnik w pozycji ON (bieg N) to mamy połączenie do masy:




POMIAR:

Nasz układ testowy do zbadania czujnika to tak naprawdę pomiar rezystancji między masą motocykla a przewodem sygnałowym z czujnika (kolor niebieski):



W praktyce tradycyjnie wpinamy się jedną sondą pod klemę masy akumulatora:



A drugą sondą w przewód sygnałowy. Znajduje się koło CDI, w jednej z dwóch kwadratowych wtyczek cztero-pinowych. Tylko jedna z nich posiada niebieski przewód. Przewód ten jest o tyle wyjątkowy, ponieważ posiada izolację gumową (jak większość) oraz dodatkowo oplot materiałowy (wskazuję go palcem na zdjęciu poniżej). Wtyczkę widać tu:




Procedura testowa:

Polega na sprawdzeniu jak zmienia się rezystancja, gdy zmieniamy biegi. Pomocniczo można kręcić sobie zębatką zdawczą/wałkiem aby rozpoznać, czy mamy luz.

1) W momencie jak mamy luz (czyli kręcimy wałkiem/zębatką silnika bez problemu) rezystancja powinna być bliska 0 Om, tak jak w zamkniętym obwodzie.
2) Natomiast po przełączeniu na bieg 1 lub 2 powinniśmy odnotować otwarcie obwodu, czyli wzrost rezystancji poza zakres miernika.
3) Robimy kilka ruchów dźwignią zmiany biegów aby upewnić się, że wszystko działa ok.

Całość zarejestrowana na filmiku (napisy jak zawsze do włączenia):




PODSUMOWANIE:

I znowu okazało się, że wszystko jest w porządku.

Ostatnim krokiem jest teraz sprawdzenie kilku przewodów (o których wcześniej zapomniałem) i jak to nie pomoże, to możemy podejrzewać uszkodzone CDI. Co jest prawdopodobne w związku odkrytą przez nas przerwą w fajce świecy. Iskra mogła znaleźć krótszą drogę i strzelić sobie gdzieś, przechodząc przy okazji przez CDI. A elektronika zazwyczaj nie lubi napięcia w wysokości kilku tysięcy wolt

*I tradycyjnie: jakby ktoś znalazł jakiś błąd, miał uwagi to proszę pisać. Nie jestem expertem ani zawodowym mechanikiem. Robię to hobbystycznie i uczę się z nadzieją, że kiedyś w czarnej dupie naprawię motocykl niczym MacGyver i dotoczę się na nim do domu *
__________________
Zapraszam na YouTube , Instagram oraz Stronkę.
Pozdrawaim, Dawid z DMMotoAdventures
CzarnyCzarownik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem