Wyświetl Pojedyńczy Post
Stary 15.01.2019, 11:20   #6
CzarnyCzarownik
 
CzarnyCzarownik's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Feb 2015
Miasto: Wrocław
Posty: 396
Motocykl: RD07
Przebieg: X06937
Galeria: Zdjęcia
CzarnyCzarownik jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 tydzień 2 dni 23 godz 35 min 40 s
Domyślnie

Dzięki za ciepłe przyjęcie i pozytywne opinie
Tym razem o Cewce zapłonowej

Jak poprzednio było powiedziane motorek nie pali. Zaczęliśmy zastanawiać się, dlaczego tak się dzieje.
Jak każdy może się domyślić (w tym my) motor zazwyczaj nie pali jak brakuje: iskry, paliwa lub tego i tego.

Po wykręceniu świecy i przyłożeniu jej do głowicy okazało się, że nasz pacjent faktycznie nie ma iskry. Z pomocą przyszła serwisówka, którą sobie wydrukowałem i stała się moją ulubioną lekturą na kolejne tygodnie.
Czytając w necie informacje na ten temat znalazłem kilka potencjalnych przyczyn braku iskry w DR, oraz rzeczy, które warto sprawdzić. Pierwszą rzeczą, jaką chcieliśmy odhaczyć z listy była cewka zapłonowa.
W serwisówce, w rozdziale 5 na stronie 2 mamy ładnie opisaną procedurę (wystarczy posiadać multimetr):



Pierwsze sprawdzamy rezystancję uzwojenia pierwotnego, czyli pomiędzy masą cewki (metalowa kostka wystająca z cewki, służąca za jej punkt montażowy do ramy), a jej terminalem (czyli tą płaską blaszką wystającą z obudowy cewki, gdzie podpięta jest wtyczka). Tutaj rezystancja powinna być bardzo mała 0,1 do 1 Ohm.
Podpięcie miernika i wizualizacja cewki widoczna profesjonalnym rysunku poniżej:



Potem sprawdzamy rezystancję uzwojenia wtórnego, czyli tego generującego wysokie napięcie (WN). Miernik podpinamy pomiędzy terminalem (czyli to, co poprzednio), a stykiem w środku fajki świecy. Powinniśmy uzyskać wynik w granicach 12k-22k Ohm.



O ile pierwszy pomiar był w porządku, to drugi pomiar wykazał brak połączenia między „terminalem” a końcówką fajki świecy. Fajka świecy dość słabo trzymała się kabla, wystarczyło szarpnąć i odpadła.
Dzięki temu bylem w stanie sprawdzić osobno samo uzwojenie wtórne i samą fajkę świecy, co pozwalało zmniejszyć krąg podejrzanych.

Po sprawdzeniu uzwojenia wtórnego miernik pokazał 6,5k Ohm (pomiar jak poprzednio, ale drugi próbnik miernika wtykałem do końcówki kabla WN). Natomiast po ściągnięciu fajki i sprawdzeniu jej miernikiem (między stykiem świecy zapłonowej, a gwintowaną śrubką wkręcaną do kabla WN), miernik wykazywał brak połączenia. Czyli znaleźlismy pierwszy problem

Tutaj taka mała uwaga, o której nie wiedziałem. W fajce świecy mamy rezystor - widać to na rysunku z przekrojem. Nie mam pojęcia jaki rezystor był w fajce na początku. Samo uzwojenie wtórne posiada rezystancję w okolicach 6,5k Ohm. Jedno jest połączone z drugim szeregowo, czyli obie rezystancje sumujemy.



Ja kupiłem fajkę świecy Swiss z rezystorem 5k Ohm. Czyli mamy zestaw 11,5k Ohm wykonując pomiar zgodnie z istrukcją. Co już praktycznie łapie się w wartości z serwisówki (12k-22k Ohm).
Może mogłem kupić fajkę świecy z rezystorem 10k Ohm, ale niech już tak zostanie (Chyba, że ktoś da znać, że to błąd - ale wydaje mi się że 500 Ohm nie powinno robić wielkiej różnicy.).

Generalnie pomiary wyżej opisane można pooglądać na filmiku (napisy PL do łączenia):





Kolejny krok to założenie nowej fajki świecy.

Nie ma tu ameryki, ale wypadałoby zrobić to dobrze. Ściągamy starą fajkę i wszystkie gumowe uszczelnienia. Mamy dwa: jedno między fajką a świecą, a drugie miedzy fajką a kablem WN.
Stary kabel ucinamy, najlepiej czymś dremelopodobnym. Chodzi o to, aby nie gnieść tego kabla tępymi obcinaczkami, nie miażdżyć gumy czy miedzianego rdzenia.
Jak już mamy ładnie przycięty kabel to wbijamy igłę w środek wiązki i rozpychamy ją na boki. Jak jest tam już trochę miejsca to wbijamy coś większego. Ja skończyłem na imbusie z okrągłą końcówką 1,5mm.
Na kabel nakładamy uszczelniacz, ten co jest miedzy kablem a fajką. Jak zapomnimy to będziemy musieli znowu to rozkręcać.
Nową fajką, a dokładniej tą stożkową śrubeczką staramy się wcelować w dziurkę, w kablu WN. I zakręcamy, u mnie było dość mocno. Robimy to tak, aby po zamontowaniu cewki, w naturalnym ułożeniu kabla fajka świecy celowała w silnik, a nie w niebo.
Uszczelniacz znajdujący się na kablu montujemy na fajkę, tak samo czynimy z tym drugim.
Po założeniu cewki na swoje miejsce, podpięciu kabli okazało się, że iskry nadal nie ma. Jak pech to pech i trzeba szukać dalej

Filmik numer 3 z wymiany fajki świecy jest tutaj (trochę niepotrzebnie rozbilem to na dwie cześci...):



Podsumowanie ($) akcji
10zł za fajkę świecy + 15zł za świecę (nie zakładana, bo pewnie jeszcze kilka razy będę ją wykręcać).

Jutro postaram się wrzucić "raport" z pomiarów cewki zasilającej CDI i cewkach czujników położenia wału.

*I oczywiście jak ktoś znalazł jakiś błąd, uwagi to proszę pisac. Nie jestem expertem ani zawodowym mechanikiem. Robię to hobbystycznie i uczę się z nadzieją, że kiedyś w czarnej dupie naprawię motocykl niczym MacGyver i dotoczę się na nim do domu *
__________________
Zapraszam na YouTube , Instagram oraz Stronkę.
Pozdrawaim, Dawid z DMMotoAdventures

Ostatnio edytowane przez CzarnyCzarownik : 24.01.2019 o 21:03
CzarnyCzarownik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem