Africa Twin Forum - POLAND

Africa Twin Forum - POLAND (http://africatwin.com.pl/index.php)
-   Wszystko dla Afryki (http://africatwin.com.pl/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Garmin vs. Android (http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=36415)

Marioo 27.12.2019 10:37

Garmin vs. Android
 
Cześć,
chciałbym zainstalować do motocykla hardware z softem który posłuży jako nawigacja (także) offroadowa. Do tej pory byłem praktycznie pewien że pójdę w stronę któregoś z minimalistycznych rozwiązań Garmina (64? eTrex 32 lub 35?). Aż tu takie AJP pokazało mi się z tabletem na androida. Nie znam możliwości Garmin Viago. Ewentualnie innych aplikacji które na poziomie softu mają dobre wsparcie (zależy mi na unifikacji i łatwości).

Możecie podzielić się doświadczeniami? Korzystacie z nawigacji na android w offie? Garmin nadal najlepszy? Warto pchać się w nie-garminowy hardware?

krajcar 27.12.2019 11:10

Ćwiczyłem rozwiązanie ze zrzucaniem gpxów na iphone, żeby nie wydawać kasy na garmina. Ale jabłko gotuje się w temperaturach powyżej 30 stopni i telefon się wyłącza. Także na ten sezon kupuję montanę, a telefon będzie służył jako backup.

GregoryS 27.12.2019 12:22

Jako ze jestem na podobnym etapie... czyli montana-turystyk jako nawigacja moto ?
To jedna z opcji ktora rozwazam, ale zastanawiam sie na ile jest to "praktyczne" - w sensie widocznosci malego ekranu w czasie jazdy itd.

Aktualnie korzystam z nawigacji na smarkfonie (naviexpert), robi swoja robote, jestem zadowolony. Ale - smarkfon zeby byl wodoodporny musi miec etui, a wtedy jak pisze przedmowca jest problem z chlodzeniem. No i zawsze to smartfon, czyli w sumie dosyc wazne narzedzie do "komunikacji", jak cos mu sie stanie to moze byc bieda. Plusem ktory jest dla mnie bardzo wazny to omijanie korkow i info o patrolach fotoradarach w jezdzie na codzien :) Tu naviexperta oceniam na najwyzsza mozliwa note, i tego raczej w innych rozwiazaniach, na takim poziomie, miec nie bede.

Jako ze moj turystyczny GPS jest zaawansowanym emerytem (stary dobry 60csx) zamierzam wymienic go na nowy model - ze zintegrowanym komunkatorem/lokalizatorem satelitarnym. Rozwiazanie wydaje sie byc bardzo fajne - GPSMAP 66i. Jak z uzytkowaniem tego w moto.. nie wiem. Dzialac bedzie, ale jak z widocznoscia, czytanie mapy na malym ekranie ?

Albo normalna dedykowana nawigacja motocyklowa od Garmina. Jest tam niby jakis "live traffic" ale jak to dziala.. nie mam pojecia. Nie wiem tez jak z fotoradarami, ale spodziewam sie ze da sie (chyba ?) wgrac jaka baze POI fotoradarow. Z plusow - no jest to sprzet dedykowany, czytelny, wystarczajaco wyrazny i duzy, nie boi sie deszczu, nie gotuje sie.

Osobiscie chyba pojde w ostatnia opcje, ale nie jestem w pelni przekonany. A ze worka kasy na dwa urzadzenia nie wywale, wiec 60csx zostanie jeszcze na sluzbie, aczkolwiek kusi ten nowy 66...

Emek 27.12.2019 13:07

Te nowe urządzenia co nie tylko nawigują ale i mają opcje śledzenia są spoko. Ja bym w tym kierunku spoglądał obecnie. Do moich potrzeb styka 64 ale oprócz tego mam jeszcze inreach. Skoro da się to połączyć to dobra opcja.

greenman 27.12.2019 13:54

Ja nie mam porównania bo nigdy garmina nie używałem. Do offu polecam Locus Map, do turystyki lokalnej (jazda zadupiami i drogami 3 klasy) też Locus. Do przebijania się na szybko i do dużych miast nie ma nic lepszego niż Google Maps + Yanosik.

Nie wiem co rozumiesz przez "hardware"? Szukasz osobnego telefonu / tabletu i softu do tego?
Jeśli tak to: musi być wodoszczelny, nie kupuj "telefonów cegieł" tylko kup zwykły, dobry telefon i do tego obudowę np. Supcase. Dobrze jakby miał ładowanie bezprzewodowe, do tego ładowarka indukcyjna i jest fajny zestaw (tego jeszcze nie testowałem).

Afro_BAU 27.12.2019 14:08

Używam garmina 64 i jestem bardzo zadowolony. Temat przewalany na forum sporo razy. Da się go obsługiwać w rękawicach, a ekran jest wystarczający i świetnie widoczny w słońcu czego nie można powiedzieć o smartfonach. Co do nawigacji to zdarza mu się dziwnie poprowadzić, ale zawsze do celu. Darmowych map jest sporo. Zawsze można go wsadzić w kieszeń jak idziesz na grzyby czy na rower. Na plus też są baterie bo masz możliwość włożenia dwóch paluszków, albo akumulatorków.

bukowski 27.12.2019 14:47

ja też z 64 jestem zadowolony, hardware jest twarde i przemyślane pod każdym względem (baterie, ekran, przyciski, wodoodporność, solidność konstrukcji).
jedyne, co mnie do szewskiej pasji doprowadza, to zarządzanie mapami i trackami, robię to dwa-trzy razy w roku i za każdym razem muszę się doktoryzowac z tego, co programista-projektant miał na myśli.

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

JarekO 27.12.2019 14:58

I 64-ka ma w końcu ładowanie akumulatorków czego mi osobiście w 62-jce brakowało.

GregoryS 27.12.2019 16:48

Czyli podsumowujac - turystyk daje rade jako nawigacja motocyklowa ?

redrobo 27.12.2019 16:58

Moja rada skoro wystepujesz jako lajkoni w tej dziedzinie: nie kupuj, pozycz na moment garniaka i dobrze skonfigurowany telefon najlepiej z osmandem. Pobaw sie tym jakbys to uzywal do swoich potrzeb. Umiesc na motocyklu, przejedz sie...

rrolek 27.12.2019 19:28

Witam

Po 15 latach przesiadlem się z 60csx na Montane. Większy i bardziej czytelny ekran, więcej pamięci. Nie pasuje mi glownie dotykowy ekranik. Uklad klawiszy z serii 60/64 wydaje mi się lepszy. Jak upierasz się przy Androidzie to jest Montera ale nie wiem czy wszystkie dedykowane na ta platformę programy będą na tym chodzić.

Pozdr rr

tomas1 27.12.2019 19:48

Też używam 64st .Na wyprawę na rower na jacht na grzyby na ryby gdzie chcesz.

rrolek 27.12.2019 19:58

Jak mi wzrok zesłabł jesdzilem juz często bez podkładu mapy a na stojąco na kompas. Podstawową słabością 60tek jest starowzroczność ;)

maciekrom 29.12.2019 00:18

Ja używam IPhone wodoodpornego i nie zagrzał mi się nawet w Uzbekistanie w sierpniu. Miałem też na wyjeździe Garmina 390, ale zdecydowanie lepiej nawigowała maps.me w offline na iPhonie niż Garmin.

redrobo 29.12.2019 09:41

Przypadkowo znalazlem takie urzadzenie. Skojarzylem z tym tematem. Mysle ze to przyszlosc. Wzmocniony tablet z czytelnym ekranem.
https://www.xenarcdirect.com/RT71-in...t-tablets.html

Neo 29.12.2019 11:25

Sprzęt to jedna strona medalu. Wytrzymałych tabletów potencjalnie do użycia w celach motonawigacyjnych jest sporo (chociażby tu lista: https://www.techradar.com/news/the-best-rugged-tablets).

Druga strona to oprogramowanie którego teoretycznie również jest na pęczki. Diabeł tkwi jednak w szczegółach. W większości aplikacji nawigowanie motocyklowe jest pomijane bądź traktowane po macoszemu - trasa układana jak dla samochodu z opcją omijania autostrad.

Zdecydowanie preferuję możliwość wytyczania trasy krętej, z dala od miast, im bardziej boczne drogi tym lepiej. Kto ze mną jechał ten wie jak to wygląda w praktyce - zdziwienie na twarzach bo takich tras nie ma jak uzyskać w nawigacjach Google, maps.me czy pokrewnych. Chyba że wytycza się je ręcznie ale to zabawa na zimowe wieczory, a nie siedzenie po nocach w czasie wyjazdu.

Są usługi online takie jak kurviger.de ale nie zawsze jest możliwość bycia online. A można oczywiście poskładać trasę w domu i przenieść ją do najprostszego GPSa na motocykl ale co zrobimy gdy na miejscu wyjdą nieścisłości? Będzie trzeba korygować, poprawiać, omijać, a to w wielu nawigacjach wcale nie jest takie oczywiste. Zwykle urządzenie ze ślepym uporem będzie nakazywało powrót inną drogą do wcześniej wytyczonych punktów. Zaawansowane dłubanie w trasach to domena lepszych modeli. Lepszych, co nie znaczy że bez wad. Które irytują tym bardziej im więcej wydaliśmy na sprzęt...

Pojawiają się aplikacje mające ułatwić współpracę kierowcy z Androidem w trasie ale nawigacja dalej jest w tym samym punkcie:
https://www.drivemodedashboard.com/

Mimo swojego technicznego zacięcia i gadżeciarstwa z niechęcią przyznaję się do korzystania z nawigacji analogowej w postaci przygotowanych wcześniej papierowych map i czasem kompasu.

Na chwilę obecną nie widzę dla siebie optymalnego rozwiązania problemu nawigacji pasującej do mojego stylu jazdy. Najbardziej zbliżoną do moich wymagań ofertę mają Garmin i TomTom. Bacznie obserwuję temat niewielkich tabletów i aplikacji pod Androida i iOS ale nie widzę nic na co dzisiaj wyłożyłbym kasę.

Afro_BAU 29.12.2019 11:44

Garmin mnie kilka razy bardzo zaskoczył kiedy włączysz mu opcje "jazda motocyklem" i "minimalizuje dystans". Prowadzi na prawdę fajnymi zadupiami.

qbaRD07 29.12.2019 12:23

A jeśli Montana, to na Ktora warto zwrócić uwagę?

Neo 29.12.2019 16:25

Cytat:

Napisał qbaRD07 (Post 663240)
A jeśli Montana, to na Ktora warto zwrócić uwagę?

610 nie ma aparatu, 680 i 680t mają
680t ma rekreacyjną mapę Europy (osobiście nie polecam, darmowe są lepsze), 610 i 680 jej nie mają;
610 i 680 mają po 2,7 GB pamięci, a 680t ma jej 2,9 GB ale część zjada wspomniana wyżej mapa.

Brałbym 680.

Marioo 30.12.2019 12:57

Mnie osobiście w stronę hardware na androida ciągnie to co pokazują w PR7. Czyli tablet z opcją manualnego sterowania na kierownicy. Taki zestaw można kupić bo produkują zewnętrzne firmy.
Pytanie tylko co wgrać na ten tablet.

Oferta Garmina jest prosta. Są miłośnicy 64, są miłośnicy Montany. Teraz widzę etrex 35 z ekranem z 64ki dotykowym. Albo chyba 32 który też ma 3 cale, ale dżojstik. Czyli coś mniejszego niż Montana, ale możliwe że spełniające wymogi. Do tego sporo mniej kosztuje.

polly 30.12.2019 13:10

Cytat:

Napisał Neo (Post 663271)
610 nie ma aparatu, 680 i 680t mają
680t ma rekreacyjną mapę Europy (osobiście nie polecam, darmowe są lepsze), 610 i 680 jej nie mają;
610 i 680 mają po 2,7 GB pamięci, a 680t ma jej 2,9 GB ale część zjada wspomniana wyżej mapa.

Brałbym 680.

Wiesz może ile realnie jest w stanie wytrzymać Montana 680 na jednym cyklu ładowania? Dobrze widzę, że tam jest opcja tylko akumulatora? Nie można baterii paluszków?

Rozgladam się powoli za czymś na moto + rower.
Na rower potrzebne mi coś, co bez zasilania z zewnatrz wytrzyma 12-14h. Mogę wymienić baterię, ale wozić dodatkowy akumulator już średnio.

greenman 30.12.2019 13:37

Cytat:

Napisał Marioo (Post 663351)
Pytanie tylko co wgrać na ten tablet.

To: https://play.google.com/store/apps/d...id.locus&hl=pl albo kup wersję premium. To jest kombajn niesamowity więc trzeba poświęcić ze 2 godziny na zabawę opcjami, można ustawić praktycznie wszystko. Załóż darmowe konto, możesz wtedy pobrać 2 czy 3 mapy offline.
Moja ulubiona opcja to nakładanie 2 map np. OSM gdzie widzę aktualne drogi i na to mapa od Compass gdzie jest więcej ścieżek w lesie i oznaczone leśniczówki :cool: do tego można dodać jeszcze dane z geoportoalu i mamy komplet.

Z prostszych aplikacji ktoś wyżej poleca Osmanda, więc nie ma jednego dobrego rozwiązania. Nie kupuj od razu tabletu tylko pojeździj z telefonem i zastanów się który program jest dla Ciebie najlepszy, czy te przyciski są potrzebne? Też myślałem kiedyś o dorobieniu przycisków np przez BT albo sterowania głosem ale jeszcze się za to nie zabrałem.

Gość robiący aplikację dla TET ostatnio coś takiego wyprodukował: https://www.drivemodedashboard.com/controller/ wygląda super, ale cena trochę zabija. I pytanie jak to realnie pomaga? Jakie dokładnie funkcje tam ma ustawione?
Ja chciałem coś takiego testować: https://allegro.pl/oferta/pilot-blue...ler-7243748467 ale jeszcze się nie zebrałem, chodzi o zasadę działania.

rrolek 30.12.2019 13:50

Witam

W Montanie jest dedykowany akumulator ale możesz go wyjąc i włożyć paluszki. Na aku z pełnym podświetleniem ekranu non stop (las w górach) aku mi starczało na 4-5 godzin. Więc albo uchwyt z ładowaniem albo (na rower paluszki w plecaku na zapas).

Pozdr rr

Pinki 30.12.2019 14:37

Ja mam Oregona i fajnie trasy dobiera przy ustawieniu "Jazda motocyklem", W cieplejsze dni telefon mi się gotował plus to, że mało co widać w słońcu na wyświetlaczu.

Adagiio 31.12.2019 09:36

Używam 60-tek odkąd wyszły i uważam że do jazdy po drogach jest słaba, ale w terenie nie widzę lepszej, przynajmniej dla mnie. Jeśli chodzi o odporność, wytrzymałość na rower, endurak czy z buta. Na dobrych akumulatorkach robi 15/20 godzin, nie potrzeba zasilania. Smyrofona czasem użyłem do jazdy na szosowym moto i do takiego zastosowania może być . Ale do intensywnej jazdy po krzaczoarach, upadki, błoto, woda i ciągłe wibracje na kierownicy, nie sądzę że któryś jest w stanie wytrzymać tyle co garmin. Nie gubi zasięgu w paryjach czy gęstym lesie w górach.
Najlepsza opcja do jazdy w terenie to kolarstwo górskie, jak jest szczegółowa mapa to potrafi prowadzić tak, że czasem jestem zdziwiony jeżdżąc 20 lat po BN bo pokieruje na ścieżki, których nie znam. Ale to w przypadku małego lub roweru, dualem można utknąć.
Jedyny problem to wzrok, jak się już dobrze nie widzi z bliska .

Boski-Kolasek 31.12.2019 10:49

Odkad pierwszy raz gdzies pojechalem motocyklem i wrocilem chcialem miec dobra nawigacje!!!!!!!!!!
Wyjazd do Gruzji z nawigacja samochodowa zamontowana na afryce byl ciekawy bo sie czesto gubilem, wierzac ze nawigacja wie.....wtedy stwierdzilem, ze poszukam dobrej nawigacji motocyklowej, w miedzyczasie technologie sie rozwiaja i ciagle sa drogawe a telefon i tak mam i... no nigdy nie obczajam o co w tym chodzi.

Te wszystkie Formaty, tracki, pointy,waypointy warstwice, cieniowanie, etc.

Jednak droge warto znajdywac no przynajmniej czasami.

Tak tez wypracowalem system, ktory dziala dla mnie, telefon z aplikacjami , klasyczne mapy kompas i spotkani ludzie

W chwili obecnej uzywam jako nawigacji zamiennie 2 telefonow:
One plus five( 128gb i 8gb ram) z OnePlus 5 z Optic AMOLED w rozmiarze 154.2 mm x 74.1 mm x 7.2 mm, Full HD (1080 x 1920 pixels) lub Huawei p20 o podobnych paramentrach ktory sam w sobie jest woodporny i robi za calkiem zajebista kamere tez, oba uzywam z pudlem od Ultimate Addons.
Niestety ladowanie przewodowe.

Aplikacje/softwear: OSmand,Locus,Sygic,Maps me, Yandex maps, off road na GPX viewer Pr. no i oczywiscie google map on/offline, wiem ze jest jeszcze sporo inncyh aplikacji do nawigowania ale ja to i tak jest juz duzo dla mojego Lba
Sprawdzilo mi sie to na kilku wyjazdach ostatnio na ROB lacznie z stara letnia i BAM zachodni( mozna powiedziec ze proste drogi jednak gpx viewer Pro pomagal sporo)
Po Ukraniskich karpatach czy Ladakh tez dzialalo :)
Wniosek taki,ze raczej nie potrzebuje osobnej aplikacji do jazdy jaka robie,

Adampio 31.12.2019 16:25

Pewnie wszyscy wiedzą co i jak ale ja spytam o uchwyt niewypadajacy i niepokrowcowy do smatfona. Mam telefon wodooporny ale sprawa się rozbila o dobry uchwyt nie za miliony zlotych. Oczywiscie ladowanie przez microUSB to nacwertepach o kant doopy podłuc ale coś za coś. Ponoć Majfriendy już coś oferują za normalne pieniądze...

polly 31.12.2019 16:34

Cytat:

Napisał Adampio (Post 663518)
Pewnie wszyscy wiedzą co i jak ale ja spytam o uchwyt niewypadajacy i niepokrowcowy do smatfona. Mam telefon wodooporny ale sprawa się rozbila o dobry uchwyt nie za miliony zlotych. Oczywiscie ladowanie przez microUSB to nacwertepach o kant doopy podłuc ale coś za coś. Ponoć Majfriendy już coś oferują za normalne pieniądze...

Ja używam podróbki RAM mount ze znanego chińskiego portalu aukcyjnego. Kosztowała około 50zł i robi robotę.
Na znanym polskim portalu aukcyjnym też są.

GregoryS 31.12.2019 16:40

Rowniez RAM, poziom satysfakcji wysoki :)

qbaRD07 31.12.2019 17:07

Cytat:

Napisał Neo (Post 663271)
610 nie ma aparatu, 680 i 680t mają
680t ma rekreacyjną mapę Europy (osobiście nie polecam, darmowe są lepsze), 610 i 680 jej nie mają;
610 i 680 mają po 2,7 GB pamięci, a 680t ma jej 2,9 GB ale część zjada wspomniana wyżej mapa.

Brałbym 680.

Dziękuję

redrobo 20.04.2020 20:51

Odgrzewam conieco bo znalazlem fajny gadzet. Androidowy telefon z e-inkiem.. Widocznosc w sloncu ideal. Bateria na 10dni wiec odpada podlaczanie kabli. Wystarczy zapatencic jakas obudowe wodoodporna.

matjas 20.04.2020 21:13

Wifil takie coś odjeżdża?

Już se sprawdziłem ze tauzena. Omg...

Emek 20.04.2020 21:38

Chodzi jak wolnossący dizel i kosztuje 200$. Hmmm


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 04:00.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.