PDA

View Full Version : Przeróbka Oryginalnego Tłumika


Stachu
29.04.2010, 11:52
Czytałem różne wywody na temat akcesoryjnych tłumików. Sam z doświadczenia wiem że taka przeróbka ma też swoje minusy. Przyszedł mi do łba pomysł o przerobieniu oryginalnego tłumika aby zachował swoje właściwości w współpracy z silnikiem a zarazem dawał lepszy dźwięk. Czy ktoś z Was poruszał temat rozcinania, kombinowania w środku i spawania oryginalnego tłumika?

Pozdro

laska
29.04.2010, 11:54
Barthez chyba swój wiertłem traktował. Coś przez mgłę kojarzę, ostatni raz jego Afri (i jego) widziałem ze 3 lata temu.
pozdr,
laska

Stachu
29.04.2010, 12:27
Słyszałem że po otwarciu z tłumika można wyciągnąć jakiś blaszany element tłumiący...

Uriel
29.04.2010, 16:44
Ja mogę oddać Ci mój wybebeszony przez któregoś poprzedniego właściciela. O niczym nie marze tylko żeby już kurwa cicho było. Alarmy się włączają jak jadę :D

Stachu
29.04.2010, 20:32
Jeśli masz drugi na zamianę a ten jest Ci nie potrzebny, chętnie się nim zaopiekuję;). Na serio to doszły mnie słuchy że można wymontować jakiś blaszany element (nie wiem co siedzi w oryginalnym tłumiku) co podniesie jego głośność. Jeśli ktoś wie więcej na ten temat proszę o info.

maher
29.04.2010, 21:11
Stachu a nie lepiej zrobić wolny wydech ? ps.daliśmy tak czadu że nóg nie czuje

Marfor
30.04.2010, 09:23
Ja mam w tłumiku naokoło wydechu powiercone dziury. Dzięki temu podobno głośniej pracuje, ale nie mam żadnego porównania z tłumikiem bez przeróbek. Jakby co to mogę dać posłuchać ;)

barthez
30.04.2010, 10:51
Barthez chyba swój wiertłem traktował. Coś przez mgłę kojarzę, ostatni raz jego Afri (i jego) widziałem ze 3 lata temu.
pozdr,
laska

ano mom! mom!

Nie chciało mi się bawić w rozbieranie, cięcie, potem spawanie itd... więc dookoła środkowego otworu wywierciłem otwory chyba fi8 i dodatkowo dłuuugim wiertłem nawierciłem otwór w środkowym kanale. Można spokojnie zapodac fi10 lub nawet fi12.
Chodzi teraz znacznie głośniej, więcej basu i fajniej niż na fabrycznym, a przy tym nie bierze NIC oleju, jak to piszą czasami po zmianie na przelotówkę.

Nie jest to co prawda tak czysty dźwięk jak z oryginalnego Arrowa itp, ale porównując koszty to efektu, jest jak najbardziej spoko:rules:

Stachu
30.04.2010, 11:47
Stachu a nie lepiej zrobić wolny wydech ? ps.daliśmy tak czadu że nóg nie czuje

Hehehe zazdroszczę Wam. Może uda mi się dzisiaj wieczorem na Kacie wyskoczyć. Wreszcie go zarejestrowałem dzisiaj rano. Jeśli chodzi o wolny wydech to przerabiałem to już i ma słabszy dół i ciągnie mocno dopiero od 5 tyś (przynajmniej arrow dakar). Żeby to zniwelować założyłem dynojety. Wzrosło spalanie do 7-8 litrów. Wróciłem do starych dysz i oryginalnego tłumika a mocniejszy dźwięk by się przydał...

Stachu
30.04.2010, 11:54
Ja mam w tłumiku naokoło wydechu powiercone dziury. Dzięki temu podobno głośniej pracuje, ale nie mam żadnego porównania z tłumikiem bez przeróbek. Jakby co to mogę dać posłuchać ;)
Masz możliwość nagrania filmiku jak pracuje Twój wydech?:D

Marfor
30.04.2010, 12:09
Masz możliwość nagrania filmiku jak pracuje Twój wydech?:D

Tia, tyle że to może trochę poootrwaaać , ale kiedyś wrzucę :D.

BLOB
30.04.2010, 12:41
Człowieku mam zał MICRON-a i powiem Ci, że mam teraz założony orginał.
Dlaczego z prostej przyczyny do polatania dookoła komina jest bomba ale jechać tak gdzieś dalej to w połowie drogi okazuje się, że nikt nie chce za toba jechać.
A i tobie we łbie dudni jak podczas startu jumbojet-a.
Przemyśl czy masz ochotę na takie działanie. Jak mogę podpowiedzieć to zanabądź jakiś z drugiej ręki i miej 2. Jak latasz na miejscu to rozpierdziel a jak lecisz dalej to zmieniasz. Na alledrogo kupisz wolny po wypadku za 100 czy 200 peelenów
Np. http://moto.allegro.pl/item1005121208_tlumik_leo_vince_laser_arrow_akropo vic_scorpion.html

Uriel
08.05.2010, 02:32
Ja już prawie kupiłem oryginał nie wiercony i będę zamieniał ze swoim wybebeszanym. Fajnie, że mnie słychać, ale strzela w tłumik (nie wiem na ile jest to wina wybebeszenia ale z tego co czytałem to w przelotówce jest podciśnienie i stąd strzały). Zgadzam się też z przedmówcą, że po godzinie czuję się jakbym leciał na skrzydle jumbojeta. Dudni w czaszce.

struk
06.08.2010, 21:33
Witam
Dzisiaj zamontowałem tłumik Higashi. Model do Afri. No i jest tak: Z wkładką bas piękny i trochę głośniej strzelanko minimalne przy redukcji i jest homologacja podobno. Za pomocą imbusika ściągam wkładeczkę i się zaczyna wojna. Bas mocniejsz i głośno a strzały jak z pepechy. Myślę, że rozwiązanie idealne na miasto robię larmo coby mnie puszki słuszały lepiej a na trasę jak chcę spokoju to zakładam wkładkę (5sek.) i jest cicho. Niewiem tylko jak z mocą oczywiście czy jest spadek bo kumpel wsadził wybebeszonego orginała i moto straciło większość mocy.
pozdrawiam

nicek27
06.08.2010, 22:46
Jstrzela w tłumik
Z tego, co ja kojarzę, w takim wypadku masz źle ustawiony skład mieszanki.:umowa: Z resztą zależy o jakie strzały chodzi.

banditos
07.08.2010, 10:39
Albo lapie powietrze na laczeniu...

struk
08.08.2010, 21:14
Strzały to może nie raczej raczej jak jakieś bulgotaniue. A strzał w wydech miewam jak np jadę sobie na wysokich obrotach i zamknę przepustnicę wtedy się zdarza jednak rzadko. Narazie wrażenia z jazdy na Higashi git.

Cibor klv
08.08.2010, 21:49
Już o tym kiedyś pisałem, przelotowy wydech zubaża mieszankę zwłaszcza w Africzkach z nowszych roczników gdyż w nich z uwagi na normy czystosci spalin z biegiem lat zakładano mniejsze dysze główne, co za tym idzie już fabrycznie skład mieszanki był ustawiony dość ubogo. Współczynnik AFR (Air Fuel Ratio) najlepiej sprawdzić na analizatorze spalin, ale też wystarczy po ostrzejszym pałowaniu sprawdzić kolor świec, białe zabarwienie elektrod to znak że moto lata za ubogo, także osiągi spadają, a czasem (tak jak w moim byłym Transalpie rok 98) po szybkim odkręceniu czkniecie. Sama regulacja śrubą skladu mieszanki daje nie wiele bo tylko zakres małych obrotów, za zakres średnich odpowiada poziom iglicy (żeby wzbogacić trzeba podnieść iglicę) wysoki zakres obrotów to dysza glówna (zapodać o kilka oczek większą dyszę). Jak ktoś lubi eksperymenty to można sie pobawić. W starszych motocyklach ten problem aż tak nie występuje bo kiedyś normy czystości spalin nie były aż tak restrykcyjne i motocykle fabrycznie latały na bogatszych mieszankach, zatem wymiana wydechu na przelot nie jest tak odczuwalna ( moja Afra RD 03 przynajmniej nic nie straciła jeżdżąc na przelocie). Ale w niektórych przypadkach przelotowy wydech przyczynia sie też do większego zużycia oleju.

Jaro-Ino
09.08.2010, 00:00
Co do powstawania podciśnienia w wydechu to chyba ktoś się pomylił, bo tam jest zawsze ciśnienie. Większe lub mniejsze. Strzały w wydech przy odpuszczaniu manetki to skład mieszanki lub synchro do zrobienia z tego co niektórzy mówią.

Nie rozumiem natomiast kilku spraw i mam nadzieje, że ktoś mi to logicznie wyjaśni.
To, że wydech jest przelot powoduje, że jest lepsza wentylacja cylindrów, bo nie ma takiego ciśnienia i spalinom łatwiej jest wydostać się z cylindrów. Ale jaki to ma wpływ na moc silnika i dlaczego ujemny a nie dodatni? Lepsza wentylacja cylindrów to więcej mieszanki czyli moc powinna wzrosnąć. A ubożenie mieszanki też nie jest dla mnie zrozumiałe. Skoro gaźniki regulują ilość powietrza w stosunku do paliwa to jeżeli cylinder napełnia się większą ilością mieszanki, bo jest lepsza wentylacja to mieszanka ma taki sam skład i wszystko powinno być ok.

Druga sprawa: jakim cudem wzrasta zużycie oleju? Przecież uszczelniaczy zaworowych, ani pierścieni wydech nie dotyka.

Może to pytania laika i kiedyś zostałem wprowadzony w błąd przez co moje myślenie jest niepoprawne. Wszak forum jest od dyskusji i uczenia się :)
To jak to w końcu jest panowie?

BLOB
09.08.2010, 10:08
Teoretycznie jest tak szybszy wylot spalin z tłumka szybsze wypalanie zaworów wylotowych. T chyba wszystko wyjaśnia.
Dajesz wolny wylot a dolot? czyli powietrze co?
Nawet jak masz wylot i dolot (filtr np sport) to co z paliwem które jest doprowadzane na standardzie i w zakresie do aufsbufa orginalnego. Wtedy pewnie go brakuje i pasiło by dać jakieś dynojeby.
To jednak praktyczno-teoretyczny bełkot a zdań tyle co motonogów.

Dzieju
09.08.2010, 10:44
Nie rozumiem natomiast kilku spraw i mam nadzieje, że ktoś mi to logicznie wyjaśni.
To, że wydech jest przelot powoduje, że jest lepsza wentylacja cylindrów, bo nie ma takiego ciśnienia i spalinom łatwiej jest wydostać się z cylindrów. Ale jaki to ma wpływ na moc silnika i dlaczego ujemny a nie dodatni? Lepsza wentylacja cylindrów to więcej mieszanki czyli moc powinna wzrosnąć. A ubożenie mieszanki też nie jest dla mnie zrozumiałe. Skoro gaźniki regulują ilość powietrza w stosunku do paliwa to jeżeli cylinder napełnia się większą ilością mieszanki, bo jest lepsza wentylacja to mieszanka ma taki sam skład i wszystko powinno być ok.

Druga sprawa: jakim cudem wzrasta zużycie oleju? Przecież uszczelniaczy zaworowych, ani pierścieni wydech nie dotyka.

Może to pytania laika i kiedyś zostałem wprowadzony w błąd przez co moje myślenie jest niepoprawne. Wszak forum jest od dyskusji i uczenia się :)
To jak to w końcu jest panowie?

Wydech jest tak obliczony aby było w nim utrzymywane odpowiednie ciśnienie oraz prędkość przelotu spalin.
Zmiany nie podparte próbami na hamowni (to jak bieganie po lesie z zamknietymi oczami) prawie zawsze powodują straty.
W najlepszym razie przesunięcie przebiegu momentu obr. co też można zaliczyć do strat chyba że ktoś lubi kręcenie na obroty zamiast miłego ciągu z dołu.
Wydechy są dobierane pod silnik , ilość cylindrów i ich pojemność.
Przykładowo tłumik 4 cylindrówki nie ma szans poprawnie działać w 2 cylindrach o tej samej pojemności.
Powodem jest ilość jednorazowej dawki spalin opuszczającej cylinder.

Lepsza wentylacja cylindrów powinna mieć początek w dolocie a potem w wydechu ( oczywiście nie na oko tylko specjalnie obliczona) nie zapominając o zwiększeniu ilości paliwa.
Zakładanie wynalazków typu K&N daje więcej powietrza ( piasku, kurzu i innych drobnoustrojów też ) ale przy braku zwiększenia paliwa zuboży mieszankę i efektem może być np podpalenie zaworów.
Rozluźnienie wydechu zwłaszcza na oko również zakłóca jego relacje z dolotem.
Dawno temu pobawiłem się w kombinacje wydechowe w samochodzie ........ w efekcie zrobiłem najlepszą rzecz po tych próbach...... wróciłem do seryjnego układu minus katalizator i samochodek zaczoął znowu jechać.
Kombinacje powodują korki ciśnieniowe lub przeciągi które pogarszają parametry.

Co do wentylacji cylindrów , gaźnik jest obliczony na oryginalny papierowy filtr i na oryginalny wydech , zwiększanie dostępu powietrza nie musi wpłynąć dodatnio na ilość faktycznej mieszanki.
Jeśli dysza główna nie puści więcej paliwa to więcej powietrza tylko zuboży mieszankę. Trzeba zastosować większe dysze.

Podsumowując , domowe kombinacje raczej nie poprawią , często popsują a czasem nie pogorszą........ pytanie czemu mają w takim razie służyć ?
Pomijam profecjonalne przeróbki np w pakietach sprawdzone i obliczone na hamowaniach..... tylko czy aby na pewno o to chodzi w Afrykach ?

Cibor klv
09.08.2010, 10:51
Zjawisko falowe w wydechu powoduje tzw ciśnienie zwrotne, które to ciśnienie tak jakby przytrzymuje w pewnym momencie ładunek mieszanki paliwowo powietrznej w cylindrze zapobiegając wydostaniu się tego ładunku przed całkowitym spaleniem. Ciśnienie zwrotne występuje w przewodzie wylotowym cylindra w momencie otwierania się zaworu wydechowego. Od wartości ciśnienia zwrotnego zależy intensywność przepływu spalin z cylindra do układu wydechowego. Gdy ciśnienie to jest zbyt niskie, (często powodują to przelotowe układy wydechowe) spaliny opuszczają cylinder za szybko, porywając ze sobą część świeżego powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej, dopływających w tym czasie przez otwarty zawór dolotowy. W efekcie cylinder zostaje gorzej napełniony, więc spada moc silnika i rośnie jednostkowe zużycie paliwa, powodując z większoną emisję CO2.

Jaro-Ino
09.08.2010, 11:37
No, teraz mi to przynajmniej ktoś rozjaśnił :) Czy w takim razie założenie basowego tłumika jest jednoznaczne z tym co napisaliście powyżej? Podoba mi się dźwięk, ale charakterystyki silnika nie bardzo chce zmieniać. A wrzucać K&N i Dyno po to, żeby wrócić do orginału i palić ze 2 lirty więcej jakoś mi się nie kalkuluje :D Tym bardziej, że za te elementy trzeba dodatkowo zapłacić :lol:

Dzieju
09.08.2010, 11:43
Dobrym posunięciem jest Leon podchodzący do Afryki.
Działa ładnie nie za głośno, nie psuje przebiegu momentu , nie bierze oleju i daje kopa niemal z wolnych obrotów.
Spalanie 07a przy ok 100-110 4.2 , średnie 5 z hakiem , a w sprincie do 160km/h objechała Ramboszczakową ( 62KM).

Cibor klv
09.08.2010, 12:09
Najlepiej założyć jakąs sportową puchę i zobaczyć co sie będzie działo. Ja w swoim Trampku rok 98 założyłem, polatałem kilka dni i z powrotem zmieniłem na oryginał (silnik wyraźnie stracił dół obrotów i czkał przy gwałtownym odkręceniu manetki) , ale niektórzy latają Afrikami z tych lat na sportowych puszkach bez żadnej ingerencji w układ zasilania i nie narzekają, często jest tak, że czynnik psychologiczny bierze górę nad faktami i faktycznie ten motocykl lata gorzej niż na oryginale ale sam basowy dźwięk powoduje pozornie wrażenie większej mocy :) ale jak już pisałem wcześniej maja RD 03 lata na przelocie aż miło, w sprincie z RD 07 z roku 2000 szła łeb w łeb. Zatem trza spróbować żeby się przekonać, w razie jakby zmiany na niekorzyść były mocno wyczuwalne, można się pobawić poprzez podłożenie malej podkładki pod iglicę i zapodanie o kilka oczek większą dyszę główną. Na jakimś forum angielskim chłop mial identyczne objawy jak ja w moim Transalpie i zapodał tylko większe dysze glówne i twierdził, że sytuacja uległa znacznej poprawie, zatem drogie Dyno Jety chyba nie są aż tak konieczne, no chyba że ktoś ma sporo kasy i naprawdę pedantycznie podchodzi do problemu. Dla normalnego i bezpiecznego funkcjonowania silnika wystarczy monitorować stan świec, w normalnych warunkach eksploatacji powinne mieć barwę brunatno szarą.

BLOB
09.08.2010, 12:31
Podsumowując , domowe kombinacje raczej nie poprawią , często popsują a czasem nie pogorszą........ pytanie czemu mają w takim razie służyć ?
Pomijam profecjonalne przeróbki np w pakietach sprawdzone i obliczone na hamowaniach..... tylko czy aby na pewno o to chodzi w Afrykach ?

http://africatwin.com.pl/showpost.php?p=112807&postcount=12
Miło jak się ktoś zgadza i podziela moje zdanie :D:D:D

Jaro-Ino
09.08.2010, 14:00
A jeszcze nikt nie powiedział dlaczego bierze więcej oleju na przelocie. Dlaczego? :D

LukaSS
09.08.2010, 14:54
Większe podciśnienie w układzie wylotowym "wysysa" częśc mieszanki wraz z olejem (przez zużyte uszczelniacze i pierścienie) - tak najprościej można wytłumaczyć.

Ja założyłem dedykowanego Marvinga do XTZ 750. Spalanie spadło o ok. 0,1-0,3 litra / 100 km (!!!!!), moment z dołu przeniósł się do góry, silnik sie szybciej grzeje w korkach, kolektory są cały czas wypalone na biało, moc max osiągana jest zbyt wysoko, zużycie oleju wzrosło z 0,1 litra do 0,5. Niepodoba mi się to wszystko. Do normalnej, turystycznej i spokojnej jazdy nie nadaje się. Podkręcić można gaźniki bo jest ubogo, ale po co mam zmniejszać zasięg z niemal 450 km do 350? A i jeszcze obroty na wolnych spadły o ok. 400 i w dodatku po rozgrzaniu na jałowym czkawkę ma silnik.

Delikatnie ponawiercam końcówkę w oryginale by było głośniej i założę go. Akcesoryjny powieszę w pokoju na ścianie i nikomu nie będę polecał do zwykłej jazdy.

BIAŁY
23.02.2011, 15:03
Witam
Dzisiaj zamontowałem tłumik Higashi. Model do Afri. No i jest tak: Z wkładką bas piękny i trochę głośniej strzelanko minimalne przy redukcji i jest homologacja podobno. Za pomocą imbusika ściągam wkładeczkę i się zaczyna wojna. Bas mocniejsz i głośno a strzały jak z pepechy. Myślę, że rozwiązanie idealne na miasto robię larmo coby mnie puszki słuszały lepiej a na trasę jak chcę spokoju to zakładam wkładkę (5sek.) i jest cicho. Niewiem tylko jak z mocą oczywiście czy jest spadek bo kumpel wsadził wybebeszonego orginała i moto straciło większość mocy.
pozdrawiam


Trochę już na tym wydechu pewnie pojeździłeś. To teraz się pochwal.

I jak oceniasz ten wydech?

Co z mocą?

Cibor klv
23.02.2011, 22:16
Większe podciśnienie w układzie wylotowym "wysysa" częśc mieszanki wraz z olejem (przez zużyte uszczelniacze i pierścienie) - tak najprościej można wytłumaczyć.


No nie wiem czy w układzie wylotowym mamy do czynienia, z podciśnieniem... w dolotowym na pewno tak... w wydechowym to raczej jak już wcześniej wspomniałem chodzi raczej o ciśnienie zwrotne, a w przypadku przelotowego wydechu jego brak, powoduje ubywanie oleju poprzez zawór wydechowy.

Scorpi
19.03.2012, 22:56
orginalny wydech od rd04 wybebeszony chyba z jednej komory i rurki tez fajnie gada....


http://www.youtube.com/watch?v=lcThlhqPwQw&context=C4e3c993ADvjVQa1PpcFOkgkj1JMax0-HBCgOYcH9B3GhP8IRwNs0=