View Full Version : XRV Rally - ch³odnica oleju - koncept
Korci mnie lekko zabezpieczyæ obecn± ch³odnicê oleju poprzez przeniesienie jej tu¿ pod lampy (tak jak w rajdowych wersjach jest montowane).
http://lh6.ggpht.com/_9sGb13fwQlw/SkEyor5qkRI/AAAAAAAAEqQ/2EgGmPhDsbI/s800/ktm_690rallye_2009_010.JPG
Tworzê sobie now± owiewkê pod moje "widzimisiê" jednak mam pare pytañ odno¶nie samej ch³odnicy i uk³adu olejowego.
Pytanie dotyczy czy ma znaczenie wysoko¶æ ch³odnicy oleju? Jak patrzê na wszelkie konstrukcje rajdowe to najczê¶ciej we wspó³czesnych dakarówkach jest:
- dodatkowa je¶li w oryginale wystêpuje na dole gdzie¶
- wy¿ej ni¿ poziom silnika
Czy nie bêdzie problemu z obiegiem oleju?
Silniki nie s± jeszcze moj± mocn± stron± wiêc zanim pope³nie jakiego¶ babola i doprowadzê do jakich¶ nieprzewidzianych zachowañ wolê zapytaæ. ;)
Moje za³o¿enie jest takie, ¿e bêdê zak³ada³ inn± os³onê silnika w³asnej produkcji z lekkich i wytrzyma³ych laminatów. Celem jest te¿ mimo wszystko "przeniesienia" wszystkiego co nara¿one wy¿ej i tym samym uchroniæ i polepszyæ obieg oleju.
AT w terenie ciê¿ko zagotowaæ, wiem o tym, szczególnie po tym jak udro¿ni³em ca³y uk³ad ch³odzenia wod± mam spory problem aby do¶æ podczas jazdy w terenie nawet do 90 stopni.
Jednak mam jakie¶ tam pomys³y w zimie i ... tak kombinujê.
banditos
13.02.2010, 15:39
Nie jestem pewien, ale chyba musialbys zwiekszyc wydajnosc pompy...
Ps. pokaz cala ta Afryczke:)
na zdjêciu jest ktm 690 rally - to nie jest AT.
Co do zwiêkszania wydajno¶ci pompy ... nie jestem przekonany o tym wcale, przynajmniej z obserwacji.
Dlaczego? Bowiem w SM s± dodatkowe ch³odnice do wpiêcia w uk³ad bez jakich kolwiek modyfikacji samej pompy. Byæ mo¿e jest ona wydajniejsza w KTM, to tylko przypuszczenia.
KTM ma dwie pompy oleju i jak pewnie wiesz such± miskê. Je¶li wepnie siê ch³odnicê w "powrotny" obieg to niema to wp³ywu na ci¶nienie oleju w uk³adzie smaruj±cym. Jak siê zachowa afri to nie wiem.
Tak, wiem.
Poogl±dam jeszcze uk³ad smarowania w AT.
Mo¿e podniesienie ch³odnicy oleju jest w powrotnym uk³adzie wówczas teoretycznie fakt, ¿e bêdzie wy¿ej mo¿e nie wp³yn±æ na pracê pompy oleju.
Dalej mimo wszystko czekam na opinie kogo¶ kto wie jak to jest na 100% w AT i czy jest to do wykonania bez ryzyka zrobienia silnikowi kuku.
Pomke oleju elektryczna moze?
http://www.thinkauto.com/oilpumps.htm
Piewrsza z przedstawionych czesto stosowana w sportach moto, wlasnie do tegoz samego celu
plus dodatkowy zbiornik oleju :) nie g³upie to :) nawet przebieg miedzy wymianami sie wyd³u¿y :)
Pomys³ ciekawy ale:
1. trzeba by by³o zwiêkszyæ ilo¶æ oleju (a czy dodatkowy zbiornik mo¿na zastosowac to nie wiem)
2. zwiekszyc wydajno¶æ pompy lub zastosowaæ dodatkow±
Takie my¶li przychodz± mi na chwile obecn±. Przyznam ¿e pomys³ ciekawy i ¿yczê powodzenia przy realizacji
Pozdro
wiesz, taka opcja jest idealna na moje nauki na pustyni bledowskiej :)
nie przegrzeje AT a tam mozna niestety tego dokonac.
Poza tym wierze, ¿e zawodowcy (technicy rajdowi) wiedz± co robi± montuj±c takie uk³ady :)
Mam ¶wiadomo¶æ, ¿e póki co dupa a nie rajdowiec jestem, ale nie przeszkadza mi to robiæ moj± dakarówkê.
napisze do dealera tych pomp, zobaczymy jakie koszta s±, myslalem o wykorzystaniu oryginalnej chlodnicy. koszta niewielkie, dodatkowy zbiornik od 200z³, nie wiem ile pompa, dodatkowe przewody cisnieniowe mo¿e z zakuciem to koszt max 200z³ ... a efekt mo¿e byæ naprawdê fajny
Nie ³atwiej ciepn±æ drugi wiatrak?
Nie mniej jednak pomys³ fajny bo u mnie przy wysokim b³otniku ch³odnica oleju jest natychmiast zalepiana b³otem i nic nie robi..
Misza, w³a¶nie dlatego miêdzy innymi chce przenie¶æ ch³odnicê wy¿ej
A mo¿e zamiast przenosiæ za³o¿yæ trochê wiêksz± bardziej wydajn±??
W ¿adnym wypadku nie krytykuje pomys³u, po prostu takie problemy natury technicznej przysz³y mi do g³owy. Pamiêtam ¿e w rosyjskim Jeepie (UAZ) by³a orginalnie zamocowana ch³odnica oleju z zaworem rêcznym od³anczaj±cym j± od uk³adu i po otwarciu tego¿ zaworu ci¶nienie w uk³adzie spada³o o po³owe. Po za tym twój koncept wymaga³ by podci±gniecia sporego odcinka wê¿y i przeniesienie ch³odnicy jako najwy¿szy punkt uk³adu smarowania i to mnie nurtuje. Jak ju¿ pisa³em pomys³ zajefajny i ¿yczê Powodzonka
Bede ¶ledzi³ w±tek
Pozdro
A w takim uk³adzie nie bêdzie Ci siê olej wylewa³ wszelkimi dostêpnymi dziurami, a uk³ad zapowietrza³?
A w takim uk³adzie nie bêdzie Ci siê olej wylewa³ wszelkimi dostêpnymi dziurami, a uk³ad zapowietrza³?
Tego jeszcze nie wiem - mo¿e dodatkowa pompa zwiêkszaj±c nieco ci¶nienie rozwi±¿e ten problem.
Dubel, wiêksza w grê wchodzi, jak najbardziej.
W AT malutka wbrew pozorom jest ta ch³odnica w porównaniu do innych rozwi±zañ.
My¶lê nawet aby zapolowaæ na ch³odnicê oleju od jakiego¶ ¶ciga czy czego¶ podobnego, ceny s± podobne do klamorów od AT.
Zobaczymy, narazie koncept im d³u¿ej o nim my¶lê tym bardziej mi siê podoba.
Muszê tylko nieco pierwotn± owiewkê docelowo zmieniæ, bowiem inne lampy bêd± (pionowe) i pod nimi wygospodarowaæ miejsce na wlot powietrza w³a¶nie na t± ch³odnicê.
Narazie to jaki¶ koncept jest tylko, ale bêdê chcia³ go wdro¿yæ.
Chlodnica uzywka czy z motoru innego czy nawet plaskacza - za duze zeby nie bylo, wymiarowo jak zdecydujesz czy u gory czy tylko zmiana na wieksza. Jak przenosic do gory to dodatkowy zbiornik, mozna by cos z patentami z yamah (xtz,tdm, xt600) pomotac bo tam sa suche miski, a w xt600 piekny zbiornik z przewodami dlugimi..........
Wiem, w³a¶nie o XT600 jako dawcy my¶la³em.
zr7 ma równie¿ podobny. Zbyt du¿y nie ma sensu. Chyba optymalny by³by tak o 2 rzêdy wiêcej ni¿ ma oryginalny - wówczas problem z wysoko¶ci± odpada.
Ale chwilka, mo¿e ¼le kombinuje, ale mo¿na to zrobiæ tak:
- wywalamy oryginalny
- dajemy przewody o ciut mniejszej ¶rednicy dla pozornego zwiêkszenia ci¶nienia aby mieæ moc do "popchania" oleju wy¿ej ni¿ obecnie
- dodatkowy zbiornik by³by teoretycznie zbêdny (chocia¿ bêdê optowa³ za nim mimo wszystko - w przypadku awarii mo¿na szybko za¶lepiæ ten nadmiarowy uk³ad i mieæ jakby co olej do wykorzystania na dolewki z tego zbiornika)
Takie lu¼ne my¶li.
Przyk³adowe poza XT jakie wymy¶lilem sobie:
http://moto.allegro.pl/item897284076_chlodnica_oleju_do_kawasaki_zr7_zr_7 _zr_7_zr_7.html
http://moto.allegro.pl/item920585602_chlodnica_oleju_suzuki_gsxr_k3_k4_10 00.html
http://moto.allegro.pl/item891289807_chlodnica_oleju_suzuki_sv650n_sv650s _sv650_sv_650.html
Musia³bym te ch³odnice i tak jako¶ pomierzyæ, bo szeroko¶æ bêdzie lekko te¿ ograniczona.
Jeszcze bym bandita olejaka i xjr-e sprawdzil pod wzgledem dostepnosci! Moze tez dalo by to zrobic bez dodatkowej pompy oleju -trzeba by spadek cisnienia oleju na na wyjsciu z chlodnicy zmierzyc -moze seryjna pompa dac rade!
W³a¶nie dlatego my¶lê o tym, aby minimalnie zmniejszyæ ¶rednicê przewodów dla zwiêkszenia ci¶nienia przy podawaniu oleju wzwy¿ nie obci±¿aj±c tym samym pompy
Twoje sugestie bêdê sprawdza³ :)
Bo jesli dodatkowa pompa, to i zbiorniki chlodnica moze byc wieksza. Tu dwie zagwozdki:
1. masa calosci -kilka dodatkowych kg (moze nie tragedia)
2. naped pompy dodatkowej (jesli nie elektryczny) - bedzie rzezba, no i uszczelnic trzeba, i pewnie wystawalo by to gdzies z boku silnika....................
Pompa fabryczna powinna miec jakis zapas jadu/wydajnosci na chlopski rozum podchodzac do tego. Jak nie to moze zmina przelozenia w jej napedzie?
bêdê mia³ miejsce tam gdzie teraz mam airbox a wiêc pod siedzeniem, chociaz nie jest to idealne miejsce, ale na szybko tak mi siê jako¶ to widzi.
Nie wiem jak ze zmian± prze³o¿enia, muszê postudiowaæ fiszki, ale chyba koszty przerobienia tego by³y by zbyt du¿e do zamierzonego efektu.
Co do masy - ch³odnica ko³o kilograma (+ olej) wiêc dojdze wg mnie ko³o 2kg "wysokich" + pompa ewentualnie i zbiornik na dodatkowy olej. Uk³ad w ca³o¶ci mo¿e oscylowaæ w granicy 3-4kg. Ci¶nienie jest do zmierzenia, gdybaæ nie ma co. Zapas powinien byæ - pompa przecie¿ nigdy nie pracuje w idealnych warunkach (ilo¶æ oleju, gêsto¶æ oleju itp) jest napêd przez zêbatkê.
Pytanie czy to nie wp³ynie na smarowanie reszty bebechów silnika przez zwiêkszenie ci¶nienia.
Tak sobie dumam, gdy za³o¿y siê element jaki bêdzie wy¿ej to czy nie bêdzie efektu przelania, zbyt wysokiego poziomu oleju w silniku?
motormaniak
14.02.2010, 00:28
czego¶ nie czaje. Wg mnie brniecie nie potrzebnie w zbêdne kombinacje i robi sie rze¼ba. Dlaczego niby Ci¶nienie ma spadaæ po zastosowaniu wiêkszej ch³odnicy? Owszem - danie przewodów olejowych o mniejszej ¶rednicy spowoduje ¿e mo¿esz zmniejszyæ przepyw a wiêc pogorszyæ smarowanie- Nie têdy droga. Trzeba byæ ¶wiadomym wad zastosowania d³ugich przewodów olejowych i ch³odnicy oleju wysoko- po d³u¿szym postoju nim olej przep³ynie przez d³ugie przewody i ch³odnicê - silnik chodzi³ bêdzie na niewystaczajacym smarowaniu. Afri ma mokr± miskê olejow± i ka¿da rozbudowa ch³odnic bêdzie wyd³u¿a³a czas od zapalenia silnika do uzyskania ci¶nienia na panewkach. Pozostawienie oryginalnego smarowania z mokr± misk± olejow± i zastosowanie drugiej pompy - jak to sobie wyobra¿asz? Ja nie widzê takiej mo¿liwo¶ci - pompa elektryczna du¿ej wydajno¶æi bêdzie Ci±gn±æ olej z miski a pompa smaruj±ca panewki bêdzie ³apaæ tylko opary.. Je¶li pod³±czysz je równolegle - oryginalna pompa zêbata przepu¶ci olej "pod pr±d" przez t± elektryczn± :)
Jedyne rozwi±zanie które widzê to zastosowaæ trochê wiêksz± ch³odnicê ni¿ oryginalna (np mia³em tak± w dr bigu) lub zamontowaæ wymiennik ciep³a i wpi±æ go w obieg wody z ch³odnicami....
I jeszcze jedno - ch³odnica za³o¿ona na obiegu oleju na sekcji t³ocz±cej - p³ynie przez ni± olej pod ci¶nieniem. Ch³odnica jest dosyæ delikatna... W moim Suzuki dr big z takim rozwi±zaniem ma³a dziurka w ch³odnicy powsta³a po glebie i na wysokich obrotach w ci±gu minuty wysra³o olej z silnika
czyli przy mokrej misce odpada taki myk?
motormaniak
14.02.2010, 00:36
po prostu ja nie mam pomys³a jak ma dzia³aæ dodatkowy zbiornik oleju z dodatkow± pomp± w tym przypadku
Darek, pompa to opcja.
Dodatkowy zbiornik wg mnie musi byæ nisko np. tu¿ pod ram± silnika a nad os³on± silnika.
G³ównie mi chodzi o mo¿liwo¶æ zamontowania wy¿ej chlodnicy oleju.
Co do Twojej wypowiedzi na temat zmniejszenia minimalnego ¶rednicy przewodów doprowadzaj±cych olej - im wy¿ej trzeba pchaæ olej tym wiêcej si³y potrzeba. Fizyka by podpowiada³a, ¿e nale¿y zmniejszyæ przep³yw aby utrzymaæ ci¶nienie (przyk³ad z ¿ycia wziêty to uk³ad centralnego ogrzewania - im wy¿sze piêtra tym mniejsze ¶rednice rur).
Ramires, moje zdane jest takie: wydajniejsza pompa = dodatkowa ch³odnica. Pompa oryginalna = nie ryzykowaæ i nie kombinowaæ na zdrowym silniku.
Tu ju¿ wspomnia³ mój przedmówca o silniku UAZa, którego te¿ mia³em. Po otwarciu ch³odnicy oleju ci¶nienie znacznie spada³o. Zrobi³a mi siê te¿ dziura w wê¿u gumowym i wci±gu 2-3 minut wysika³o mi prawie piêæ litrów oleju.
Dotatkowo dochodzi te¿ sprawa smarowania o której te¿ ju¿ wspomniano. Zanim przez taki uk³ad przewali siê olej po d³u¿szym staniu to silnik zacznie pracowaæ na pó³sucho. W sumie rozwiazaiem jest zastosowanie zaworka a nawet dwóch jednokierunkowych na tym nowym uk³adzie, by ulej nie cofa³ siê.
Ja bym siê skupi³ na wydajniejszym ch³odzeniu cieczy, a olej zala³ jaki¶ markowy syntetyk gêsty w wysokiej temp. np. Agip 10W60.
Przy zastosowaniu troche wiekszej ch³odnicy nie ma problemu z ci¶nieniem oliwy ale przy wyd³u¿eniu uk³adu oraz przeniesieniu go w górê jest. Tak jak pisze Ramires nale¿a³o by zastosowaæ przewody mniejszej ¶rednicy tylko ciê¿ko widzê ten dodatkowy zbiornik oleju.
Tak jak pisze Lukass te¿ my¶la³em o jaki¶ zaworkach ci¶nieniowych ale nie wiem czy co¶ takiego jest powszechnie stosowane
Pozdro
wiesz, planuje dodatkowy wentylator mimo wszystko, jednak po prostu mnie korci takie cos. zawory jednokierunkowe bra³em pod uwagê bo inaczej tego sobie nie wyobra¿am.
Repsol Off Road w zupe³no¶ci daje radê ;)
Tak czy inaczej to tylko koncept, ale widzê mimo wszystko w AT nie ma za bardzo jak to wykonaæ i pewnie dlatego w nxr czy xrv dakar tego nie robiono.
No nic, podumamy nad jeszcze wydajniejszym ch³odzeniem w takim razie
motormaniak
14.02.2010, 01:02
Ramires- Ciebie nie obchodzi ci¶nienie w wê¿u a ci¶nienie na panewkach. Id±c dalej tym tropem daj±c znacz±co cieñszy przewód ci¶nienie za pomp± by³o by ogromne , ale na panewkach by by³o mizerne- bo "przepustowo¶æ" przez panewki jest sta³a.
Dodatkowy zbiornik oleju - z k±d pobiera³ by olej ? - musi go braæ z miski olejowej . A gdzie olej by szed³ po przej¶ciu przech ch³odnicê? Do zbiornika oleju ? Wtedy musia³ by smok olejowy pompy t³ocz±cej byæ w tym zbiorniku, a to ju¿ klasyczny uk³ad z such± misk± olejow±... Nie widzê tego.
zawory jednokierunkowe bra³em pod uwagê bo inaczej tego sobie nie wyobra¿am.
Wydaje mi siê ¿e nie potrzebne s± zawory jedno kierunkowe tylko ci¶nieniowe czyli takie co bed± trzyma³y olej w uk³adzie by ca³y nie sp³ywa³ po wy³±czeniu silnika. Olej kierunku nie zmieni, cofa³ sie nie bedzie. A taki zawór umieszczony nisko na koñcówce wê¿a powrotu który by sie zamyka³ prz niskim ci¶nieniu pozwoli³ by na nie stosowanie dodatkowego zbiornika (olej dodatkowy by zostawa³ w ch³odnicy) Po odpaleniu ci¶nienie wzrasta zawór sie otwiera i ca³y uk³ad pracuje prawid³owo. Pozostaje tylko kwestia ci¶nienia:dizzy:
Pozdro
Oki, mam ju¿ jasno¶æ.
Szkoda, bo pomys³ sam w sobie mi sie bardzo podoba ;)
Dawaj silnik od XTZ z such± misk± i po problemie ;)
moze kiedys zanabede xtz i taki myk zrobie, ale to juz predzej z silnikiem od tdm jak w dakarówce
Ja tylko potwierdzê, ¿e zmniejszenie ¶rednicy przewodów to wiêkszy opór t³oczenia a wiêc spadek ci¶nienia za ch³odnic±. Umieszczenie wysoko ch³odnicy oleju przy mokrej misce jest trudne do realizacji. Ale jak (niemal) wszystko mo¿liwe technicznie.
Mo¿na by temat teoretycznie rozwijaæ ale chyba w³a¶nie umiera.
przewody nie powinny byæ cieñsze ni¿ s±
motomaniak ty dobrze sugerujesz ze wtedy bêdzie to obieg z sucha miska olejowa :)
zbiormnik oleju ze smokiem lub bez i tam pompa
Ja tylko potwierdzê, ¿e zmniejszenie ¶rednicy przewodów to wiêkszy opór t³oczenia a wiêc spadek ci¶nienia za ch³odnic±. Umieszczenie wysoko ch³odnicy oleju przy mokrej misce jest trudne do realizacji. Ale jak (niemal) wszystko mo¿liwe technicznie.
Mo¿na by temat teoretycznie rozwijaæ ale chyba w³a¶nie umiera.
Lepi, nie tyle umiera co traci sens.
Wiesz, jak cz³owiek siê uprze to i desk± siê ogoli ;)
Problem w tym, ¿e mo¿e siê to po prostu nie kalkulowaæ przy jednostkowym rozwi±zaniu.
Z chêci± poznam ewentualne metody jak to zrobiæ bo temat naprawdê jest fajny.
No dobra, poteoretyzujmy :)
Gdybym mia³ to zrobiæ to zrobi³bym tak. Chlodnicê dobra³ tak±, ¿eby ca³a jej pojemno¶æ wraz z przewodami, by³a nie wiêksza ni¿ ró¿nica miêdzy min i max na bagnecie. To dla bezpieczeñstwa. Dodatkowa pompa elektryczna w³±czana by by³a termostatem. Wiêc by³y by to dwa niezale¿ne obiegi. Olej by³by zasysany i zwracany do miski olejowej. Je¶li pompa elektryczna zawiedzie to nic siê nie dzieje z³ego. No i w zimie nie trzeba by zas³aniaæ ch³odnicy oleju :)
Problemem by³oby odpowietrzanie ch³odnicy przy ka¿dej zmianie oleju a mo¿e i czê¶ciej.
Odpowietrzenie jest istotne - zastanawiam siê jak to jest w rally rozwi±zane.
Hmm, ciekawy koncept.
I szczerze mówi±c o ile nie bêdzie realnych przeciwskazañ na tego typu patent w ogóle mo¿na zrobiæ dodatkow± ch³odnicê oleju sterowan± pomp± elektryczn± + zawory ci¶nieniowe. Owszem, jest to dublowanie ch³odnic ale i zwiêkszenie wydajno¶ci ch³odzenia przy okre¶lonych temperaturach.
Odpowietrzenie ... skoro bêdzie pompa elektryczna mo¿na by zrobiæ jej niezale¿ny w³±cznik do przewalenia okre¶lonej ilo¶ci oleju i wentyl np. taki jak jest w lagach do odpowietrzenia (odpowietrzniki) - byæ mo¿e to by w jakim¶ stopniu rozwi±za³o problem.
No dobrze, mamy hipotetycznie obliczon± ch³odnicê z przewodami, mamy w uk³adzie gdzie¶ dodatkow± pompê elektryczn± jaka by wspomaga³a uk³ad smarowania, jest termostat reguluj±cy on/off pompy. Co z ró¿nicami mocy pomp. Motormaniak s³usznie pisze, ¿e podpiêcie dodatkowej pompy mo¿e spowodowaæ niechciane osuszenie niektórych sekcji np. panewki. Wg mnie ta ch³odnica musia³a by pobieraæ olej z najni¿szego mo¿liwego poziomu oleju w silniku i wpuszczaæ gdzie¶ w obieg jaki by nie wp³ywa³ na resztê uk³adu.
Dobrze my¶lê?
A ja wlasnie skojarzylem ze xlv 750 (babcia africa) miala sucha mise olejowa, chlodnice oleju????? bo ona byla chlodzona tylko powietrzem i olejem. Z drugiej strony nei sadze ze uda sie jakies graty od niej dostac jako ze sprzecior to rzadki i obecnie wrecz kolekcjonerski
troche poza tematem chlodnicy, ale widze tu powazny blad:
- dajemy przewody o ciut mniejszej ¶rednicy dla pozornego zwiêkszenia ci¶nienia
Fizyka by podpowiada³a, ¿e nale¿y zmniejszyæ przep³yw aby utrzymaæ ci¶nienie
fizyka, wbrew pozorom mowi co innego:
http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_Bernoulliego
wiem, ze na pierwszy rzut oka to wydaje sie nierozsadne, ale tak jest:
w mniejszej rurce cisnienie jest mniejsze, w wiekszej jest wieksze.
ok, racja, chocia¿ mia³em co innego na my¶li ;)
chodzi³o mi o mniejsz± potrzebn± si³ê "pchaj±c± pod górê" przy mniejszym przekroju rury, w przeciwnym wypadku centralne ogrzewanie nie dzia³a³o by tak jak dzia³a obecnie chocia¿ i tak najgorzej maj± Ci co mieszkaj± na ostatnich piêtrach
Czytam, czytam i nic mi nie pasuje z tych waszych rozwa¿añ (mo¿e zaczêli¶cie od dupy strony nie patrz±c na obieg oleju w AT)
1 Darek!!! olej z pompy idzie na filtr oleju i jednocze¶nie na ch³odnicê po wcze¶niejszym ustabilizowaniu ci¶nienia przez zawór ci¶nieniowy pompy olejowej.
Inaczej - nadwy¿ka oleju która nie wejdzie do g³ównej magistrali olejowej idzie do ch³odnicy. Nie ma mowy o jakim¶ niesmarowaniu po uruchomieniu silnika nawet gdyby ca³y olej sp³yn±³ z ch³odnicy bo olej jest brany z samego "¶rodka" filtra oleju, a ten ca³y czas jest wype³niony olejem.
2. Zmniejszaj±c przekrój przewodów (po co???) bêd± wiêksze opory przep³ywu oleju przez ch³odnicê i tym samym s³absze ch³odzenie oleju. Chyba Ramiemu o to nie chodzi³o?
3. piszecie o spadku ci¶nienia bo ch³odnica "idzie" na wysoko¶æ jak± 1-2 piêtra czy nieca³ego metra?
4. Dla ¶wiêtego spokoju po umieszczeniu ch³odnicy na ¿±danej wysoko¶ci wykrêci³bym czujnik ci¶nienia oleju i wkrêci³ manometr i sprawdzi³ ci¶nienie oleju. (mam redukcjê i manometr)
5. Dobrym rozwi±zaniem by³oby zastosowanie zaworu regulowanego (d³awi±cego a¿ do ca³kowitego zamkniêcia) na przewodzie wychodz±cym do ch³odnicy gdzie¶ najlepiej przy podstawce filtra oleju.
Zaleta:
- w zimne dni mo¿na by zmniejszyæ ch³odzenie ch³odnicy oleju zamiast zakrywaæ tektur±.
- w razie awarii ch³odnicy (gleba inne przypadki losowe) zamykamy obieg i jedziemy dalej
Gdyby faktycznie wyst±pi³ spadek ci¶nienia mo¿na by pod³o¿yæ podk³adkê pod sprê¿ynê zaworu ci¶nieniowego pompy, lub wstawiæ mocniejsz± sprê¿ynê Oczywi¶cie trzeba to robiæ z rozwag± dokonuj±c pomiaru ci¶nienia oleju na zimnym i ciep³ym silniku.
Pozdr.. i proszê nie siaæ paniki olejowej i ca³± parê skupiæ na:
szukamy fajnego zaworu
- ma³y
- wytrzyma ci¶nienie 10at
- wytrzyma temp 150
- da siê regulowaæ mile widzane pokrêt³o
- ¿ywotno¶æ jak AT
Ramires z ca³ym szacunkiem ale nie odwa¿y³bym siê ingerowaæ w uk³ad smarowania.
Dodatkowa pompka - kolejny element który mo¿e pa¶æ, d³ugie wê¿e równie¿ mog± ulec uszkodzeniu przy uderzeniu o cokolwiek.
W jaki sposób zsynchronizowaæ pompki???
AT nawet z zab³ocon± ch³odnic± oleju jest dosyæ odporna na przegrzanie.
Wiêc nie widzê za bardzo sensu....
W maluchach stosowa³em g³êbokie miski olejowe ze specjalnym ¿ebrowaniem odprowadzaj±cym ciep³o (ala radiator). Poprawia³o to odporno¶æ na przegrzanie (ilo¶æ oleju wzrasta³a o jakie¶ 4 litry).
Wad± by³o obni¿enie prze¶witu, robi³ siê ³apacz krawê¿ników:vis:
Vooytas, z ca³ym szacunkiem, ale co ty bredzisz?
Nie porównuj AT do malucha :D
Widzia³e¶ mój prze¶wit ... w AT ;)
Jak chcesz uszkodziæ co¶ co bêdzie:
- pod lampami
- os³oniête lagami
- zawsze kierownica te¿ jest dystansem/gmolem przy po³o¿eniu moto
Dopóki nie idziesz na czo³ówkê z ... (wole nie my¶leæ) to nie ma opcji aby to rozwaliæ
A Maciej ustrzeli³ ch³odnice w GSie a ma pod lamp± ;)
W³a¶nie mo¿e ch³odnica GS1100 jest wiêksza?
A co do bredzenia mam Ci przypomnieæ uszkodzony wê¿yk hamulcowy na B³êdowie? W przypadku olejowego to mog³o by byæ bardzo przykre do¶wiadczenie
Vooytas, wê¿yk na B³êdowie to ewidentnie moja wina - uk³ad wê¿y w AT od ch³odnicy jest STA£Y, tam nie jest nic do lag/zawieszenia przedniego przykrêcone przecie¿
ok, racja, chocia¿ mia³em co innego na my¶li ;)
chodzi³o mi o mniejsz± potrzebn± si³ê "pchaj±c± pod górê" przy mniejszym przekroju rury, w przeciwnym wypadku centralne ogrzewanie nie dzia³a³o by tak jak dzia³a obecnie chocia¿ i tak najgorzej maj± Ci co mieszkaj± na ostatnich piêtrach
Dalej ¼le kombinujesz. Rura nie jest cieñsza, nie dlatego ¿e ³atwiej "pchaæ pod górê". Cieñsza jest poniewaz zasila mniej kaloryferów. Ta na dole musi zasilaæ wszystkie piêtra, ta na samej górze tylko jedno, ostatnie piêtro. Generalnie im ¶rednica wiêksza tym ³atwiej mniejsze opory przep³ywu.
Je¶li pod³±czysz ch³odnicê przez metrowe przewody, to opory t³oczenie bêd± te same je¶li ch³odnica bêdzie na poziomie silnika, metr poni¿ej lub metr powy¿ej.
Kazmir trochê rozja¶ni³ sprawê.
Ramires: "wê¿yk na B³êdowie to ewidentnie moja wina - uk³ad wê¿y w AT od ch³odnicy jest STA£Y, tam nie jest nic do lag/zawieszenia przedniego przykrêcone przecie¿"
To prawda. Ale trzeba braæ pod uwagê ryzyko ¿e czego¶ nie przewidzimy a w tym przypadku to mo¿e boleæ.....
...a na zakoñczenie ca³y temat do utylizacji :D
Jak chcesz to koniecznie zamontuj drugi wentylator sterowany rêcznie
lub sterowanie od drugiego ( i tak pewnie nie bêdzie potrzeby w³±czenia)
Od Drz400 wa¿y parê deko i pasi :Thumbs_Up:
w uk³adzie zamkniêtym mo¿e, ale nie przy otwartym - to ju¿ tylko szczegó³.
Poka¿ mi pompe jaka bêdzie mia³a si³ê wepchaæ tak samo sprawnie wodê/olej na wysoko¶æ 100 metrów i na 1km ... (nie ma znaczenia czy ³opatkowa czy wirnikowa) - po prostu pompy s± ... liczone pod konkretne obci±¿enie.
Wracaj±c do silnika w AT.
Nie znam wydajno¶ci pompy oleju, dlatego wola³em mimo wszystko jako¶ poruszyæ ten temat w sposób mo¿e zbyt ostro¿ny, ale przy planowaniu warto takie szczegó³y braæ pod uwagê.
...a na zakoñczenie ca³y temat do utylizacji :D
Jak chcesz to koniecznie zamontuj drugi wentylator sterowany rêcznie
lub sterowanie od drugiego ( i tak pewnie nie bêdzie potrzeby w³±czenia)
Od Drz400 wa¿y parê deko i pasi :Thumbs_Up: http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=4449
Jakby¶ przeczyta³ w±tek bo by¶ doczyta³, ¿e drugi wentylator bêdzie.
Poza tym mówimy o ch³odnicy oleju a nie wodnej ;)
Zreszt± wentylatory bêd± mniejsze, bo docelowo ch³odnice bêd± mniejsze. (wê¿sze a d³u¿sze)
Ramires: "wê¿yk na B³êdowie to ewidentnie moja wina - uk³ad wê¿y w AT od ch³odnicy jest STA£Y, tam nie jest nic do lag/zawieszenia przedniego przykrêcone przecie¿"
To prawda. Ale trzeba braæ pod uwagê ryzyko ¿e czego¶ nie przewidzimy a w tym przypadku to mo¿e boleæ.....
Vooytas, dlatego ten w±tek o tym jest.
Zmieniam os³onê silnika, jaka bêdzie mniejsza i chroni±ca tylko to co ma chroniæ a nie byæ kawa³kiem zbêdnej blachy. Zmniejszaj±c os³onê ch³odnica oleju BÊDZIE w oryginalnym miejscu bardziej nara¿ona, dlatego w³a¶nie chcê to wyeliminowaæ :)
Dodam ,¿e przy takim doch³odzeniu do³ó¿ obowi±zkowo termostat.
Silnik ci±gle niedogrzany nie ma dobrych warunków do pracy.
W swoim gsie który ch³odnicy oleju nie potrzebuje , wstawi³em ch³odnicê oleju + termostat ch³odnicy oleju. Inaczej bilans ciep³a bêdzie do luftu.
w uk³adzie zamkniêtym mo¿e, ale nie przy otwartym - to ju¿ tylko szczegó³.
Poka¿ mi pompe jaka bêdzie mia³a si³ê wepchaæ tak samo sprawnie wodê/olej na wysoko¶æ 100 metrów i na 1km ... (nie ma znaczenia czy ³opatkowa czy wirnikowa) - po prostu pompy s± ... liczone pod konkretne obci±¿enie.
No to jeszcze raz powtórzê, ¿e wysoko¶æ umieszczenia ch³odnicy nie bêdzie mia³a znaczenia na opory t³oczenia oleju. Uk³ad mo¿na traktowaæ jako zamkniêty, je¶li nie bêdziesz mia³ dziury w ch³odnicy.
Na ch³opski rozum, si³a potrzebna do podniesienia oleju w przewodzie zasilaj±cym jest kompensowana przez si³ê grawitacji w przewodzie powrotnym. Gdyby te si³y siê nie równowa¿y³y, p³yn zacz±³ by kr±¿yæ nawet bez pompy.
Ró¿nica spowodowana wysoko¶ci± bêdzie wystêpowa³a tylko, gdy ch³odnica bêdzie nape³niana. Ale i to zapewne niema znaczenia przy ci¶nieniach panuj±cych w uk³adzie smaruj±cym.
Zgadzam siê teraz z Tob±. Te¿ ju¿ na priwa dosta³em pare danych jakie warto¶ci tam wystêpuj± i stworzenie nawet 10m uk³adu przewodów w obiegu zamkniêtym w ¿aden sposób NIE wp³ynie na ci¶nienie robocze oleju. :)
Tak¿e z listy wykre¶lamy mniejsze przewody itp ;)
Bardzo podoba mi siê to co Kazmir napisa³, bo to jest wykonalne i tym samym mój koncept ma prawo bytu w AT!
Vooytas, dlatego ten w±tek o tym jest.
Zmieniam os³onê silnika, jaka bêdzie mniejsza i chroni±ca tylko to co ma chroniæ a nie byæ kawa³kiem zbêdnej blachy. Zmniejszaj±c os³onê ch³odnica oleju BÊDZIE w oryginalnym miejscu bardziej nara¿ona, dlatego w³a¶nie chcê to wyeliminowaæ :)
Kumam.
Ja te¿ wole dmuchaæ na zimne.
Jednak nale¿ê do osób które nie lubi± poprawiaæ fabryki. Je¿eli ca³a ta operacja mia³aby zmniejszyæ ryzyko uszkodzenia ch³odnicy oleju to pewnie zdecydowa³bym siê na wo¿enie drugiej seryjnej pod siedzeniem ;).
Faktem jest ¿e dziêki kombinatoryce jest wiele cennych poprawek (dowodów jest ca³a masa na tym forum).
Trzymam kciuki i ¶ledzê w±tek dalej:Thumbs_Up:
Zgadzam siê teraz z Tob±. Te¿ ju¿ na priwa dosta³em pare danych jakie warto¶ci tam wystêpuj± i stworzenie nawet 10m uk³adu przewodów w obiegu zamkniêtym w ¿aden sposób NIE wp³ynie na ci¶nienie robocze oleju. :)
Nie jestem pewien, ale czy opory przep³ywu oleju w tych "10 m uk³adu przewodów" nie obci±¿± za bardzo pompy?
wiesz, to taka przeno¶nia lekka by³a, ze wydajno¶æ pompy mimo wszystko wytrzyma wiêksze ni¿ w tym w±tku obci±¿enie ;)
Ju¿ czaje:). Nie znam parametrów pompy, wiêc ciê¿ko mi okre¶liæ czy ta dodatkowa ilo¶æ przewodów i ch³odnica nie za bardzo j± obci±¿y, ale je¶li jest na tyle wydajna to chyba nie ma co kombinowaæ z przewodami o mniejszej ¶rednicy i innymi tego typu patentami, które mia³yby "zwiêkszyæ" ci¶nienie.
Wiesz, pocz±tkowo te¿ nie zna³em parametrów pompy - wydajno¶ci - dlatego chcia³em podej¶æ jak najlepiej do tematu i gdzie siê da zrobiæ tak jak powinno. Pewne teorie by³y b³êdne, ale wole siê nawet z g³upot± zapytaæ ni¿ potem szukaæ nowego silnika ;)
vBulletin v3.8.4, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.