PDA

View Full Version : Zap³on, rozrz±d. Czy zapali?


Zet Johny
15.01.2010, 21:23
Posk³ada³em silnik i tak siê zastanawia³em przy zak³adaniu rozrz±du czy iskra wyst±pi wtedy kiedy ma wyst±piæ czy o jeden obrót wa³em pó¼niej.
No chyba ¿e iskra jest zawsze gdy t³ok jest w górze.
Niech mnie kto¶ o¶wieci bo osiwieje.:D

Dubel
15.01.2010, 22:43
Niestety iskra nie jest zawsze gdy t³ok jest w górze. iskra jest tylko w momencie gdzie t³ok jest u góry a zawory s± zamkniete :)

wieczny
15.01.2010, 22:49
Jeste¶ tego pewien, czy tak tylko piszesz bo wydaje siê to logiczne :)?

Dubel
15.01.2010, 23:56
Jeste¶ tego pewien, czy tak tylko piszesz bo wydaje siê to logiczne :)?
Jestem tego pewien :)
silnik w afri jest 4-sówowy co oznacza ¿e na jeden cykl pracy wa³ wykonuje dwa obroty (jak zapewne dobrze wiesz)
W silniku 4-sówowym wystepuj± 4 cykle pracy, a mianowicie
1.sanie
2.sprê¿anie
3.praca
4.wydech
iskra pojawia sie tylko i wy³±cznie podczas 3 fazy pracy silnika
W silniku 2-sówowym wystepuje iskra za karzdym razem gdy t³ok znajduje sie u góry poniewa¿ silnik 2-sówowy pracuje zupe³nie inaczej (mo¿na by powiedzieæ ¿ê wykonuje dwa cykle pracy na raz)
:D

next22
16.01.2010, 00:07
Jestem tego pewien :)
silnik w afri jest 4-sówowy co oznacza ¿e na jeden cykl pracy wa³ wykonuje dwa obroty (jak zapewne dobrze wiesz)
W silniku 4-sówowym wystepuj± 4 cykle pracy, a mianowicie
1.sanie
2.sprê¿anie
3.praca
4.wydech
iskra pojawia sie tylko i wy³±cznie podczas 3 fazy pracy silnika
W silniku 2-sówowym wystepuje iskra za karzdym razem gdy t³ok znajduje sie u góry poniewa¿ silnik 2-sówowy pracuje zupe³nie inaczej (mo¿na by powiedzieæ ¿ê wykonuje dwa cykle pracy na raz)
:D

Tak tak tylko jak to jest zrobione w afri?
w samochodziku mam czujnik po³o¿enia wa³u i iskr± steruje sterownik . w maluchu przerywacz by³ na wa³ku rozrz±du wiêc robi³ jeden obrót na dwa wa³u korbowego .

A jak jest w afri pulsator daje sygna³ przy kazdym obrocie ,sk±d modu³y wiedz± na który gar daæ iskre ? (mo¿e s± dwa pulsatory ?) :vis:

wieczny
16.01.2010, 00:40
Za du¿e uogólnienie. Mój R650GS jest 4T a tylko 50% iskier czyni wybuch :).

Zapyta³em bo sam nigdy nie sprawdza³em (ani nawet nie chcia³o mi siê pomy¶leæ nad budow± zap³onu; jest i dzia³a jak na razie;)) jak jest w AT. Trochê podpuszczam :).

Zet Johny
16.01.2010, 08:31
No w³a¶nie siê zastanawiam w jaki sposób modu³ wybiera moment iskry dla jednego gara (co drugi obrót ko³a magnesowego).
Mia³em kiedy¶ emkê siedemdziesi±t± drug± i po przeróbkach mia³a iskrê dwa razy podczas cyklu czyli pod koniec sprê¿ania i pod koniec wydechu. Muszê przyznaæ ¿e silnik pracowa³ wy¶mienicie.

Ale jak jest w Afri? Jak to sprawdziæ gdy silnik na stole?

Kazmir
16.01.2010, 12:11
Jestem tego pewien :)
silnik w afri jest 4-sówowy co oznacza ¿e na jeden cykl pracy wa³ wykonuje dwa obroty (jak zapewne dobrze wiesz)
W silniku 4-sówowym wystepuj± 4 cykle pracy, a mianowicie
1.sanie
2.sprê¿anie
3.praca
4.wydech
iskra pojawia sie tylko i wy³±cznie podczas 3 fazy pracy silnika
W silniku 2-sówowym wystepuje iskra za karzdym razem gdy t³ok znajduje sie u góry poniewa¿ silnik 2-sówowy pracuje zupe³nie inaczej (mo¿na by powiedzieæ ¿ê wykonuje dwa cykle pracy na raz)
:D

Gucio prawda. 50 lat temu iskra skaka³a sobie w silniku kiedy tylko t³ok by³ w GMP i to na dodatek w 4 fazie pracy silnika!!! Rozwa¿amy oczywi¶cie silniki wielocylindrowe od 2 w górê. Przyk³adem niech bêdzie motocykl od którego zaczyna³em historiê ciê¿kich motocykli Zundapp KS 600 Jest to bokser jak wiadomo i jedna iskra by³a na "pracy", a na drugim garnku na wydechu.
Dlaczego tak - bo cewka zap³onowa jest jedna, ale za to podwójna.
M³odsze przyk³ady to Fiat 126p wersja z podwójn± cewk±.

To jak jest z t± iskr± w naszej AT? :)

S³awekk
16.01.2010, 14:25
To mi jeszcze nie pad³o , ale czy to nie jest tak ( pomijam teoretyczne podstawy budowy 4T)

1 - Ko³o masgnesowe umieszczone jest na wale .
2 - Jeden obrót wa³u to jeden impuls na impulsator
3 - Impulsator po otrzymaniu pr±dy wysy³a go do modu³u
4 - Modu³ wysy³a napiêcie na cewkê
5- Cewka na swiecê
6 - ¦wieca daje iskrê

to x 2 impulsatory przesuniête wzglêdem siebie daje nam iskrê na 2 baniaki

I to wychodzi , ¿e za ka¿dym razem . Bo nie przeskadza jak da iskre w momêcie wypychania spalin .
Ale ja siê JESZCZE na tym nie znam .

RAFWRO
16.01.2010, 14:56
Za impuls wzbudzaj±cy pr±d na cewkê, odpowiedzialne s± 2 czujniki po³o¿enia wa³u korbowego. "Czytaj±" po³o¿enie wa³u "¶ledz±c" punkty na kole magnesowym.:

9751

9752

R2D2
16.01.2010, 14:56
To mi jeszcze nie pad³o , ale czy to nie jest tak ( pomijam teoretyczne podstawy budowy 4T)

1 - Ko³o masgnesowe umieszczone jest na wale .
2 - Jeden obrót wa³u to jeden impuls na impulsator
3 - Impulsator po otrzymaniu pr±dy wysy³a go do modu³u
4 - Modu³ wysy³a napiêcie na cewkê
5- Cewka na swiecê
6 - ¦wieca daje iskrê

to x 2 impulsatory przesuniête wzglêdem siebie daje nam iskrê na 2 baniaki

I to wychodzi , ¿e za ka¿dym razem . Bo nie przeskadza jak da iskre w momêcie wypychania spalin .
Ale ja siê JESZCZE na tym nie znam .


I ja tez podejrzewam ze w modelach z CDI czyli od RD03 do 07 iskra wystêpuje co 1 obrót wa³u. W module nie ma ¿adnych obwodów licz±cych.
W RD07A jest ju¿ modu³ z mikroprocesorem i tam pewnie jest iskra co 2 obrót wa³u.

Kazmir
16.01.2010, 15:16
To jest si³a tego forum.....:Thumbs_Up::)

Dubel
16.01.2010, 15:20
I ja tez podejrzewam ze w modelach z CDI czyli od RD03 do 07 iskra wystêpuje co 1 obrót wa³u. W module nie ma ¿adnych obwodów licz±cych.
W RD07A jest ju¿ modu³ z mikroprocesorem i tam pewnie jest iskra co 2 obrót wa³u.
Cz³owiek uczy sie przez ca³e ¿ycie :)

Zet Johny
19.01.2010, 12:02
Panowie, mo¿e w chwili obecnej ma kto¶ rozkrêcony bike do takiego stanu ¿eby to sprawdziæ.
Moim zdaniem nale¿y wykrêciæ ¶wiece, odkrêciæ korek wziernika, odkrêciæ za¶lepkê ko³a magnesowego, w³±czyæ zap³on i krêciæ ko³em magnesowym przeciwnie do wskazówek zegara.

Interesuje mnie czy przy ka¿dym ruchu ko³a magnesowego/wa³u korbowego dojdzie do wytworzenia iskry na ¶wiecy.

Bêdzie to ma³y krok dla cz³owieka a wielki dla naszego forum:).
Pozdrawiam i ¿yczê owocnych do¶wiadczeñ.