PDA

View Full Version : Regulacja zawieszenia - Co ja źle robię?


Kostas
13.04.2020, 22:57
Po przeczytaniu kilku postów i materiałów na temat regulacji zawieszenia postanowiłem skorygować ustawienie zawieszenia w swojej NAT i mam z tym jakiś problem...

Pytanie podstawowe (nigdzie nie mogę znaleźć) jaki powinien być statyczny SAG dla NAT, bo ja za cholerę nie mogę uzyskać podawane często 10% skoku.

1. Przód (skok 230mm):
Teoretycznie :
statyczny 10% = 23mm
załadowany 30% = 69mm

U mnie w moto to wygląda następująco (ważę 82 kg) :
Skorygowałem do 7 obr co daje :
statyczny : 4,9 mm
Załadowany : 6,5 mm

2. Tył (skok 218mm)
Teoretycznie : 21,8mm
statyczny 10% = 65,4mm
załadowany 30% = 69mm

Za cholerę nie mogę tego ustawić, bo :
- fabryczne (7 kliknięć):
statyczny : 53 mm
załadowany : 83mm
- najbardziej twardy (35 kliknięć) :
statyczny : 39 mm
Załadowany : 66 mm

Przecież nie możliwe żebym przy wadze 82 kg z tyłu potrzebował prawie pełnego napięcia wstępnego. To dla kogo jest ten motocykl?

Gdzie robię błąd lub czego nie kumam?

Dodam, że korekty zawieszenia zaczęły się od tego, że kierownica wpadała mi w shimmę ponad 150 km/h i dodanie dosłownie dwóch obrotów z przodu do ustawienia fabrycznego zupełnie ten efekt zniwelowało (jak jadę na pusto, zobaczymy jak będzie przy załadowanym moto)...

motomax
14.04.2020, 00:50
Kur.... Od kiedy sag się ustawia kliknięciami... Bez minimum wiedzy to grzebanie palcem w dupie.. za to odpowiadają sprężyny i tu żadnymi kliknięciami nic nie zrobisz...chyba że masz hydrauliczną regulacje napięcia sprężyny... A z przodu... Tylko wymiana sprężyn... Shimma przy 150... Masz pan jaja większe od wielkanocnych... Poczytać zrozumieć i potem się za regulację brać.. takie zabawy to bawienie się granatem z którego wypada zawleczka.
Podjedź do jakieś serwisu od zawiasu i za parę stów ci ustawia,no chyba że sprężyny trzeba będzie zmienić to grubo ponad klocka wyjdzie.. zawias jest fabrycznie ustawiony do podobnej wagi i jest to uniwersalny nastaw... Na drogę i czasem na szuterek...

Jaro-Ino
14.04.2020, 01:09
Ustaw SAG jak siedzisz na moto i do tego dopasuj ustawienia. Potem potestuj to na drodze.
Jeśli ustawień zawieszenia używasz do ustawienia SAGu, a nie do obniżania moto pod swój wzrost to znajdziesz rozwiązanie. Błażusiakowanie zostawiamy dla crossów i zajebistych riderów, resztę dokręcisz jak trzeba :)

radiolog
14.04.2020, 06:50
Na fabrycznym żadnych sagów nie ustawisz z tylu, z przodu da się.
Fabryczne zawieszenie jest miękawe i już, nie ma tam co kręcić , pozostaje wymiana jak Ci dalej nie pasuje.
Shimmy od ustawienia zawieszenia? Wątpię, raczej przyczyny upatrywałbym w oponie

bukowski
14.04.2020, 07:24
U mnie jest twardawe, a nie miękkawe. W ubraniu moto ważę koło 100 kg i jest mi raczej twardo, niż miękko. Motocykl prowadzi się pewnie, w szybkim terenie nie podskakuje, oczywiście nic nie dobija. Nawet obladowany na maksa czy z plecakiem, dokręcam tylko tył i już.

moze mam jakiś motor popsuty, albo nie wiem, że jest źle :D

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

madafakinges
14.04.2020, 09:06
Kur.... Od kiedy sag się ustawia kliknięciami... Bez minimum wiedzy to grzebanie palcem w dupie.. za to odpowiadają sprężyny i tu żadnymi kliknięciami nic nie zrobisz...chyba że masz hydrauliczną regulacje napięcia sprężyny... A z przodu... Tylko wymiana sprężyn... Shimma przy 150... Masz pan jaja większe od wielkanocnych... Poczytać zrozumieć i potem się za regulację brać.. takie zabawy to bawienie się granatem z którego wypada zawleczka.
Podjedź do jakieś serwisu od zawiasu i za parę stów ci ustawia,no chyba że sprężyny trzeba będzie zmienić to grubo ponad klocka wyjdzie.. zawias jest fabrycznie ustawiony do podobnej wagi i jest to uniwersalny nastaw... Na drogę i czasem na szuterek...
W nat z tyłu napinacz sprężyny rzeczywiście klika.
Niestety tył jest mega miękki i żeby zbizyzc się do sagu trzeba na max skręcić.
Shime może powodować źle ustawione zawieszenie jednak w nat sama w sobie jest na tyle stabilną, że obstawiał bym oponę ewentualnie kufer centralny.
https://youtu.be/V_B2NeJC9fA
Tutaj inżynier thriupha tłumaczy dlaczego fabryki dają miękkie zawieszenia.

Kostas
16.04.2020, 18:58
Kur.... Od kiedy sag się ustawia kliknięciami... Bez minimum wiedzy to grzebanie palcem w dupie.. za to odpowiadają sprężyny i tu żadnymi kliknięciami nic nie zrobisz...chyba że masz hydrauliczną regulacje napięcia sprężyny... A z przodu... Tylko wymiana sprężyn... Shimma przy 150... Masz pan jaja większe od wielkanocnych... Poczytać zrozumieć i potem się za regulację brać.. takie zabawy to bawienie się granatem z którego wypada zawleczka.
Podjedź do jakieś serwisu od zawiasu i za parę stów ci ustawia,no chyba że sprężyny trzeba będzie zmienić to grubo ponad klocka wyjdzie.. zawias jest fabrycznie ustawiony do podobnej wagi i jest to uniwersalny nastaw... Na drogę i czasem na szuterek...

Motomax dlaczego tak nerwowo? A może odniosłem tylko takie wrażenie. Przecież ja nie modyfikuję zawieszenia w sposób bezmyślny. Używam regulacji dostępnych dla użytkownika i opisanych w instrukcji obsługi. Podobno jedną z podstawowych regulacji zawieszenia jest ustawienie wstępnego napięcia sprężyn, które wynika z wagi kierowcy. Nic więcej nie chciałem robić.... A podane ilości "kliknięć" to teksty zapożyczone z instrukcji obsługi....

Odnośnie shimmy... miałem już taki problem w Diavelu, szukali i szukali, wymieniali oponę, łożysko kiery itp. nic nie pomagało, aż nareszcie mądry gość ustawił mi zawieszenie i jak ręką odjął. Nie twierdzę, że teraz mam podobny problem z Afryką... szukam rozwiązania.

Dzięki Panowie za podpowiedzi. Wszystko co Mada napisał się zgadza, czyli tak po prostu jest z tylnym zawieszeniem i już - miękkie.
Muszę faktycznie sprawdzić kufer centralny, bo okresowo z nim jeżdżę, nie zwróciłem uwagi, że on może być przyczyną shimmy. sprawdzę.

miotacztruskawek
18.04.2020, 21:53
Źle do tego podchodzisz.
Wartości 10 i 30% ustawiasz w maszynach jednoosobowych. Tu masz maszynę, w której może być szeroki wachlarz obciążenia; sam, w twinpacku, z bagażem itd. Dlatego nigdzie nie mogłeś znaleźć statycznej wartości SAG. Wymiana sprężyny może być pomocna, ale przy ustawianiu bardziej sugeruj się SAGiem z obciążeniem...

Kostas
18.04.2020, 22:01
Źle do tego podchodzisz.
Wartości 10 i 30% ustawiasz w maszynach jednoosobowych. Tu masz maszynę, w której może być szeroki wachlarz obciążenia; sam, w twinpacku, z bagażem itd. Dlatego nigdzie nie mogłeś znaleźć statycznej wartości SAG. Wymiana sprężyny może być pomocna, ale przy ustawianiu bardziej sugeruj się SAGiem z obciążeniem...

OK, Dzięki. Tak przy okazji ... :-) No gratuluję loginu :-) Naprawdę. Pomysłowość co do loginów zawsze mnie fascynowała :-)

motomax
18.04.2020, 23:22
Nerwowo? a gdzie tam forum to relaks,jak ktoś coś spierd..i to zjebka się należy :D

zakręć do mnie to ci podpowiem co jak podkrecić.Ale flaszkę paciarki musisz przytargać potem do mnie :D

zimny
19.04.2020, 18:26
O, to ja bym się podpiął pod temat. Zawsze podchodziłem to zawieszenia hmm... lekceważąco może. Ot, czy to trampek, afryka czy V-strom - to nie ma szału i "pewnie tak ma być". Regulowałem napięcie wstępne jak zabierałem pasażerkę i wio..

Mam nowego-starego DL650 z 2005r. Maszyna nie wymęczona bo ma śmieszne 15 tys. przebiegu czyli nic.

No i pomyślałem że siedząc na postojowym coś porobię i wziąłem się za ustawienie przynajmniej z grubsza SAGu.

W necie znalazłem że jak siądę dupą na moto to powinno być w granicach 25-33% z przodu w DLu i 25-35% z tyłu. Co oznacza przy skoku 150mm po około 40-55mm ugięcia, tak mniej więcej.

Przód przy wkręceniu napięcia do niecałej połowy ma ugięcia 43mm jak siądę, zatem wnioskuję że jest spoko. Zdaje się że jak siądzie pasażer powinno starczyć regulacji aby utrzymać SAG tak do 50mm. Olej 10W ale to nie ma znaczenia jak sądzę?

Gorzej jest z tyłem, jak sobie ustawiłem na 2 kreski z 5 (mam hydrauliczny napinacz i regulacja jest od 0 do 5 widocznych kresek. Każda co około 1,5-2mm) tył jakoś siedział. Zmierzyłem - 73mm z 150mm skoku. Do kitu.. Ustawiłem 4 z 5 kresek i dopiero jest ugięcie 50mm z 150mm.

Problem jest taki, że aby to podobnie utrzymać jak siądzie pasażerka i kufry - zabraknie mi regulacji.

Pytanie do znawców - czy jak pomiędzy napinacz a sprężynę dam podkładkę powiedzmy odpowiadającą dwóm kreskom - to będzie to działać? Tzn. żebym obecny SAG miał przy wysunięciu napinacza na 2 zamiast 4 kresek. I zostanie mi zapas jak siądzie pasażer.

Czy to bezpieczne? Tak byłoby najtaniej i najprościej - do samej pracy amora, tłumienia nie mam zastrzeżeń. Czy raczej kupno jakiejś sprężyny? Jak tak to poza Hyperpro jakieś dobre marki są? Wilbers?

W starych DLach była ogólnie miękka sprężyna, po 2012 trochę twardsza i jak się trafi to kupię amor cały z nowszego. Tam regulacji mi starczało spokojnie, rok jeździłem na nowszym DLu.

Dzięki i pozdrawiam
zimny

CzarnyCzarownik
19.04.2020, 18:48
Olej przy ugięciu statycznym nie ma znaczenia, on robi tylko jak coś się rusza.

Wydaje mi się, ze taką mała podkładkę/dystans możesz dać bez najmniejszego problemu.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

nabrU
19.04.2020, 20:20
Mam na tyle sprężynę +20mm od Hyperpro i sag na tyle ustawiałem według poniższych wskazówek.

QrdzBXxa7e0

Przy mojej wadze 67kg + para butów Forma Adventure (2,2kg) + ubranie Rukka Cosmic (4,75kg) + kask Nishua Carbon (1,25kg) rider static sag na tyle (65mm) udało mi się uzyskać przy +10 kliknięciach napięcia wstępnego.

radiolog
19.04.2020, 22:01
U mnie jest twardawe, a nie miękkawe. W ubraniu moto ważę koło 100 kg i jest mi raczej twardo, niż miękko. Motocykl prowadzi się pewnie, w szybkim terenie nie podskakuje, oczywiście nic nie dobija. Nawet obladowany na maksa czy z plecakiem, dokręcam tylko tył i już.

moze mam jakiś motor popsuty, albo nie wiem, że jest źle :D

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka


Hmm, jak Ci oddawałem Motozy to na chudzinkę wyglądałeś, a tu proszę 100 kg, gdzie Ty to schowałeś hehe

Melon
19.04.2020, 22:58
O, to ja bym się podpiął pod temat. Zawsze podchodziłem to zawieszenia hmm... lekceważąco może. Ot, czy to trampek, afryka czy V-strom - to nie ma szału i "pewnie tak ma być". Regulowałem napięcie wstępne jak zabierałem pasażerkę i wio..

Mam nowego-starego DL650 z 2005r. Maszyna nie wymęczona bo ma śmieszne 15 tys. przebiegu czyli nic.

No i pomyślałem że siedząc na postojowym coś porobię i wziąłem się za ustawienie przynajmniej z grubsza SAGu.

W necie znalazłem że jak siądę dupą na moto to powinno być w granicach 25-33% z przodu w DLu i 25-35% z tyłu. Co oznacza przy skoku 150mm po około 40-55mm ugięcia, tak mniej więcej.

Przód przy wkręceniu napięcia do niecałej połowy ma ugięcia 43mm jak siądę, zatem wnioskuję że jest spoko. Zdaje się że jak siądzie pasażer powinno starczyć regulacji aby utrzymać SAG tak do 50mm. Olej 10W ale to nie ma znaczenia jak sądzę?

Gorzej jest z tyłem, jak sobie ustawiłem na 2 kreski z 5 (mam hydrauliczny napinacz i regulacja jest od 0 do 5 widocznych kresek. Każda co około 1,5-2mm) tył jakoś siedział. Zmierzyłem - 73mm z 150mm skoku. Do kitu.. Ustawiłem 4 z 5 kresek i dopiero jest ugięcie 50mm z 150mm.

Problem jest taki, że aby to podobnie utrzymać jak siądzie pasażerka i kufry - zabraknie mi regulacji.

Pytanie do znawców - czy jak pomiędzy napinacz a sprężynę dam podkładkę powiedzmy odpowiadającą dwóm kreskom - to będzie to działać? Tzn. żebym obecny SAG miał przy wysunięciu napinacza na 2 zamiast 4 kresek. I zostanie mi zapas jak siądzie pasażer.

Czy to bezpieczne? Tak byłoby najtaniej i najprościej - do samej pracy amora, tłumienia nie mam zastrzeżeń. Czy raczej kupno jakiejś sprężyny? Jak tak to poza Hyperpro jakieś dobre marki są? Wilbers?

W starych DLach była ogólnie miękka sprężyna, po 2012 trochę twardsza i jak się trafi to kupię amor cały z nowszego. Tam regulacji mi starczało spokojnie, rok jeździłem na nowszym DLu.

Dzięki i pozdrawiam
zimny
Możesz dać podkładkę bez problemu,tylko dobrze oblicz grubość.

zimny
20.04.2020, 08:12
OK, dzięki serdeczne za pomoc. U mnie jest napinacz który jest sterowany pokrętłem przy secie pasażera (duża zaleta DLa na tle klucza hakowego np. w TA) i on jest na 36 kliknięć. I jak się wysuwa napinacz na amorze to są na nim zaznaczone takie pierścienie - co ok 1,5mm. Jest ich 5 tak jak pisałem.

Zatem policzyłbym sobie tak, żeby podkładka miała grubość 2 lub 3 pierścieni. Żeby odpowiedni SAG w jeździe solo miec na pierwszej kresce a nie na 4. Zmierzę ale to ok 5mm zapewne będzie.

Co do twardszej sprężyny własnie niekoniecznie mi się to widziało - jak sobie ustawiłem to amor pracuje bdb, tłumienie też mam szeroko regulowane i jest sprawne.

BTW - świetnie mi się jeździ po tych ustawieniach. Motocykl super się prowadzi i to ustawienie SAGu statycznego to istotna rzecz jest.

Pozdrawiam
zimny

bukowski
20.04.2020, 08:47
Hmm, jak Ci oddawałem Motozy to na chudzinkę wyglądałeś, a tu proszę 100 kg, gdzie Ty to schowałeś hehebo ja jestem krzepki a nie tłusty, przynajmniej tak sobie mówię :P
Ubranie to pod 10 kilo będzie przecież.

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

Kostas
20.04.2020, 15:06
Nerwowo? a gdzie tam forum to relaks,jak ktoś coś spierd..i to zjebka się należy :D

zakręć do mnie to ci podpowiem co jak podkrecić.Ale flaszkę paciarki musisz przytargać potem do mnie :D

Nie ma sprawy, zwłaszcza że mam rodzinę w Jarosławiu i czasami wybieram się motongiem "na skrótu" przez góry Słowackie w odwiedziny :-).

januszm
17.06.2020, 10:19
OK, dzięki serdeczne za pomoc. U mnie jest napinacz który jest sterowany pokrętłem przy secie pasażera (duża zaleta DLa na tle klucza hakowego np. w TA) i on jest na 36 kliknięć. I jak się wysuwa napinacz na amorze to są na nim zaznaczone takie pierścienie - co ok 1,5mm. Jest ich 5 tak jak pisałem.

Zatem policzyłbym sobie tak, żeby podkładka miała grubość 2 lub 3 pierścieni. Żeby odpowiedni SAG w jeździe solo miec na pierwszej kresce a nie na 4. Zmierzę ale to ok 5mm zapewne będzie.

Co do twardszej sprężyny własnie niekoniecznie mi się to widziało - jak sobie ustawiłem to amor pracuje bdb, tłumienie też mam szeroko regulowane i jest sprawne.

BTW - świetnie mi się jeździ po tych ustawieniach. Motocykl super się prowadzi i to ustawienie SAGu statycznego to istotna rzecz jest.

Pozdrawiam
zimny

kup sobie hyperpro sprezyne i sprawa zalatwiona, a nie bawic sie w jakies podkladki.

jabolos
16.07.2020, 21:04
Na tym filmie jest dobrze omówione jak zabrać się za ustawianie zawieszenia. Motocykl innego typu, ale zasady te same. https://www.youtube.com/watch?v=xVKBbIHIxxA