PDA

View Full Version : Amortyzatory afrykowy - zestaw naprawczy, modyfikacje, serwis - czy ktoś byłby zainteresowany


CzarnyCzarownik
22.02.2020, 20:22
Ostatnio kilka osób mnie pytało o amortyzator, czy bym nie zrobił, pytania o jakieś szczegóły itp. Trochę pomyślałem nad tym i wymyśliłem, aby:

1) skompletować pełny zestaw naprawczy jak: uszczelniacz olejowy, panewka, o-ringi, uszczelniacz pyłowy (możliwe, że w przyszłości dla wszystkich starych afryk)

2) lekko zmodyfikować puszkę powietrza: dorobić nowy korek z zaworem powietrznym oraz zmienić położenie gumowej membrany. Chyba w każdym mądrzejszym amortyzatorze wkładamy gumę z korkiem do puszki wypełnionej olejem. Wtedy łatwo jest odpowietrzyć amor, wymiana oleju to bajka. A afryce jest na odwrót i wymiana oleju/odpowietrzanie według mnie mocno daje w dupę.

3) dopracować poprzednią instrukcję jak naprawić amortyzator. (więcej fotek z poszczególnych etapów, co zrobić jak nie mamy korka z wentylem, co robić jak będziemy mieć nowy korek, może jakiś filmik ze szczegółami)

4) ogarnąć kilka części:
-uszczelniacz zgarniający na sztycy amortyzatora,
-korek z wentylem z przemieszczeniem membrany,
-korek z wentylem z bez przemieszczenia membrany,
-po prostu zaworek powietrzny do modyfikacji starego korka,
-sztyca amortyzatora,
-odbojnik gumowy,
-przewód w oplocie,

5) ogarnąć kilka czynności serwisowych:
-malowanie sprężyny
-cynkownie/chromowanie elementów

6) jakby było zainteresowanie to bym się ogłosił w PID jako sprzedawca zestawów naprawczych lub jako serwisant i rzucił pracę w korpo :)


Trochę bałem się brać amortyzator od "obcego" do przeróbek, ale po kilku telefonach okazało się, że znajomy ma w szafie zapas od RD07a (o ile się nie mylę, ale tak mi to wygląda) i mi pożyczył do pomiarów/odbudowy/serwisu. Jak coś pójdzie źle to nie zabije ani nie będę musiał mu odkupować nowego ohlins, a jak się uda to on będzie miał full serwis za free, a ja wszystkie pomiary w notatniku.

W załączniku dodaję 2 fotki co dziś udało się zrobić (rozbieranie i czyszczenie), generalnie jeszcze sporo roboty zostało.

Pytanie mam do osób potencjalnie zainteresowanych:
0) czy ktoś tu jeszcze jeździ na Starych Afrykach Twin (SAT) :D
1) czy jest jakiekolwiek zainteresowanie takim zestawem naprawczym: podstawowym, z nowym korkiem z przemieszczeniem membrany, tylko z nowym korkiem czy to bez sensu i wystarczy wkręcić wentyl ze starej dętki do starego korka.
2) czy ktoś byłby zainteresowany takimi częściami jak sztyca, odbojnik gumowy, przewód w oplocie czy to bez sesnu
3) czy ktoś byłby zainteresowany zleceniem takiej pełnej odbudowy amortyzatora, z malowaniem sprężyny, cynkowaniem wszystkich elementów, czy jednak wszyscy wolą budżetowo tylko wymianę oleju?

Generalnie nie chciałbym tracić za dużo czasu i pieniędzy na rzeczy, którymi nikt nie będzie zainteresowany.

Pozdrawiam :at:

Bałtrok
22.02.2020, 20:39
Ja uważam, że podstawowy zestaw serwisowy z tam dodatkowym pierścieniem znalazłby nabywców.
Czy tuningowy (bo tak rozumiem możliwość zmiany położenia membrany) to już ciężko stwierdzić.
A usługę warto mieć w ofercie.
I oczywiście zawsze ważnym aspektem jest cennik.

Calafior
22.02.2020, 20:46
Byłbym zainteresowany zestawem naprawczym amortyzatora do RD04.
A jak byś popełnił jeszcze instrukcje do tego to już było by :Thumbs_Up:

next22
22.02.2020, 21:58
Na pewno kupił bym :
-uszczelniacz olejowy
-panewka, o-ringi
-uszczelniacz pyłowy
w zależności od ceny :
- sztycę
-korek z zaworkiem

Onufry22
22.02.2020, 22:39
Tak to ciekawa propozycja. Pewnie byłbym zainteresowany.
Na testy mogę udostępnić amor:)

Dzieju
23.02.2020, 07:46
Wszystko zależy od ceny usługi , gwarancji , żywotności i sprawności działania.
Będzie dobrze skalkulowane to chętni będą , jak przesadzone to pewnie nie.

marecki999
23.02.2020, 10:02
Działaj - chętni pewnie by się znaleźli. Mi na ostatnim wyjeździe amor nagle "sflaczał".
Oddałem do roboty tym co się tym trudnią. - porobione podobne tematy, o których piszesz plus sprężyna ... liczyłeś ile by to kosztowało u Ciebie?? ja zapłaciłem /robocizna i części /700zł plus przesyłki plus 400 za sprężynę. Mam Rok gwarancji. https://lh3.googleusercontent.com/pVF9uYCbVOuLODduxgIR6jLmKJFvhKLuS5cRPxMXfNmb8Vm82j nekeAI6SWsfBey-g2LPeo_gV7sIEN24DR3JxwdvP61RnGKR3_lraFPDIwwUkTj0DF gpatYoM_rxj1IbLKzn_Zi7mUuIqx2EZshqOL5GPC2ZZI5uJ4XN-L-xnDqxVeOjWQA3y6pSJza48EIlmqxWVfTWkHCheb_HCLGBg5gqc tCUAiEmIHspok8-afQtSSoxjbsD35CiV0EEjSoYZ3FyhHr0oSmBgOyLtPbwHsHdO1 DkG7O6YJ7HwKnjvizNB9sOozsoEQyA4I805e4RBNz1hAZmQGSd oKfptxn6p-be_dLNv9xUC0UF9LEBsQWOIZAhFziOLCR_qbm3lNgZCEEsqmxz 9WZWQZrJhdF0ZivuJbqr598w4Jx1LMBpuCn7onXl3Utu0RCsoB _3H-bPQNxvUY3TLFReBtr-G5DX-GCWOpHqr_uDUhtOhv9Mt1sHFSuczsq-WwyfhwDLlkAiXF1PhY-fw1fXedr-kGWwf9oWvSmk1ANyE1Y1_OyEcB9c0_FV619CGbzVAHx4TcUc05 Qzplrb6-hY2L4N1ATLNCdlB3ed4fWqr0O-jagZvw1l7Yb6-hy-HTXeCxBM33bZ57b-JSHVcM8DwyapT-In4hvvUD2tpdwLIXxDpt7CERW4RKuphCZT3HJiwO9tu2xE4d9s YvuP3AxuRF8A2pLI6fV5x7sqJRxqD-lQzF36T46iziq=w1670-h940-no

CzarnyCzarownik
23.02.2020, 11:09
Do tej pory naprawiałem tylko jeden amor od swojej 7 (przerobiony wcześniej na zaworek powietrzny), o dziwo wytrzymał u mnie 2 lata jazd (3 wypady wakacyjne) z plecaczkiem i tobołkami. Potem Cyryl zabrał afrykę na Islandię, a teraz męczy ją znajomy od ziutek2002. Podobno amor jeszcze nie cieknie.

Sam uszczelniacz olejowy jest grubszy niż OEM. Facet w zakładzie twierdził, że dzięki temu powinien być bardziej wytrzymałem niż oryginał (o ile pamiętam to uszczelniacz jest do 160 lub 200 bar). Amor jest nabity powietrzem do około 15 bar, pewnie ciśnienie nie wzrasta więcej jak 25 bar podczas dobicia. Takie uszczelniacze chyba nie są do kupienia, są dorabiane na specjalnych tokarkach CNC do uszczelniaczy (podaje się typ, wymiary i tokarka wypluwa gumkę). Wydaje mi się, że zainteresowanie na to jest małe i dlatego nie znajdziemy tego w typowym sklepie z uszczelnieniami. Przy kolejnej wizycie w zakładzie popytam.

Co do samego "serwisu" mam trochę mieszane uczucia, bo jednak bierze się jakąś odpowiedzialność za robotę, trzeba dać gwarancję. Trochę głupio by mi było, jakby komuś coś dupło w trasie. Jednak jak się robi dla siebie to w razie "w" jest tylko jeden obiekt przekleństw :D

W wrotek zabiorę puszkę do pracy na warsztat i zrobię kilka pomiarów. Jest szansa, że powstanie jeden korek uniwersalny (z opcją przeszczepu membrany lub pozostawienia jak fabryka - jedyny problem to uszczelnienie tego, mało miejsca na oring). Generalnie jak chcemy cokolwiek zrobić z amorem to wentyl MUSI być.

Będę liczyć koszta jak będę mieć wszystkie części, popytam o jakiś upust przy większej liczbie uszczelniaczy, będę wiedzieć ile wyjdzie koszt takiego korka u tokarza, ile za sztycę, wentyl. To 700zł było bez sprężyny, czy z? Wydaje mi się mega dużo, ale to jednak nie było robione w szopie. Z tego co wstępnie patrzyłem ceny za podstawowy serwis amora to około 300zł.

Jak będzie jakiś ciekawy update to dam znać :)

wojtekk
23.02.2020, 11:25
Marek pisze, że do 7oo plus 400 za sprężynę

CzarnyCzarownik
23.02.2020, 11:33
Tak mi się wydawało z zapisu. Ale jest to tak dużo, że chciałem się upewnić :D

wojtekk
23.02.2020, 11:53
Widać intratny rynek przed Toba otworem się objawił :)

Cassini
23.02.2020, 12:25
Jestem chętny na komplet uszczelniaczy, oringów i tulejkę jeżeli koszt będzie znośny + możesz zrobić zestaw DIY z jakimś dobrym syntetycznym olejem 3w czy jaki tam potrzeba.
Jak miałbym dać amor do całościowego serwisu to musiałbyś ogarnąć vacum pompe 2stopniową i ładowanie tylko azotem - inaczej to nie ma sensu.
Jaki cel miałby ten dodatkowy zaworek - czy tylko umożliwiający właściwe odpowietrzenie ?

CzarnyCzarownik
23.02.2020, 13:23
Myślałem nad tym aby przelewać Ipone monoshock do mniejszych butelek, bo pewnie nie każdy potrzebuje 1l. W jednej butelce jest oleju na oko na 3 amortyzatory (trochę rozlałem, trochę do roweru, trochę do Afryki, trochę do DR).

Co do ładowania azotem to pewnie byłaby opcja, butla + reduktor pewnie nie kosztuje majątku. Czy to ma sens i robi różnice to nie wiem. Ja zawsze amor w rowerze (przedni, tylny powietrzny) nabijam powietrzem atmosferycznym. W swojej afryce też nabijałem powietrzem, w DR też jest powietrze (czyli 78% azot :))

Co do pompy vacuum - o ile nowe amortyzatory mają złącze serwisowe przez które wymieniasz olej, odpowietrzasz to w starej afryce tego nie ma. Z racji budowy puszki powietrza też nie możesz tam dać nakładanej końcówki zamiast korka (tak jak przy dobudowanych puszkach na sztywno do amora) - po pierwsze masz membranę z drugiej strony, a nawet przy zmodyfikowanym korku drugi koniec z przewodem olejowym się zapadnie do środka, jak dasz tam podciśnienie. Na 98% bym powiedział, że odpowietrzanie pompą vacuum przy takich starych amortyzatorach to ściema. Ale jak to się faktycznie robi, to chciałbym zobaczyć fotkę, bo aktualnie nie jestem w stanie sobie tego wyobrazić.

Jaki dodatkowy zaworek? Potrzeba tylko "wentyl samochodowy" w puszce, aby nabijać ciśnienie by olej nie bąbelkował (zjawisko kawitacji)

Mieciek
24.02.2020, 10:07
Pytanie mam do osób potencjalnie zainteresowanych:
0) czy ktoś tu jeszcze jeździ na Starych Afrykach Twin (SAT) :D
1) czy jest jakiekolwiek zainteresowanie takim zestawem naprawczym: podstawowym, z nowym korkiem z przemieszczeniem membrany, tylko z nowym korkiem czy to bez sensu i wystarczy wkręcić wentyl ze starej dętki do starego korka.
2) czy ktoś byłby zainteresowany takimi częściami jak sztyca, odbojnik gumowy, przewód w oplocie czy to bez sesnu
3) czy ktoś byłby zainteresowany zleceniem takiej pełnej odbudowy


Tak :)

Cassini
24.02.2020, 15:58
Potrzebujesz komorę na olej i próżnię pooglądaj sobie na YT shock vacuum bleeder - myślę, że łatwo coś takiego wykonać małym kosztem.
Oczywiście podłączasz się za poduszką powietrzną więc membrana nie jest problemem.

next22
24.02.2020, 19:34
Pompę próżniową z kompresora od lodówki się zrobi :)

CzarnyCzarownik
24.02.2020, 22:55
W sumie najtańsza pompa vacuum na allegro 300zł (jeden stopień). Pompa 2 stopniowa jednak trochę droższa, różnią się tylko stopniem próżni jaki można uzyskać. Wydaje mi się, że i tak nikt nie używa jakiś mega wartości podciśnienia podczas odpowietrzania, chodzi tylko o to, aby bąble powietrza troszkę pracowały i przeciskały się do góry, do zaworku serwisowego. Nawet oglądałem teraz filmik jak koleś podłączał podciśnienie do amora, co wcześniej odpowietrzał ręcznie - było praktycznie zero bąbli, bardzo dobry wynik.

Ale nadal twierdzę, że ze starymi amortyzatorami to nie zawsze działa. O ile mamy jeszcze regulację tłumienia jak w RD03/04/07 to można wykręcić ten zawór i tam wpiąć jakiś adapter. Ciekawi mnie jak się ma membrana, jak ją tak mocno zasysa i czy za duże podciśnienie może ją uszkodzić. W takiej RD07A gdzie nie ma tego zaworka kompresji i membrana jest od złej strony to już kompletnie nie ma gdzie wpiąć pompy vacuum.

W takiej DR350S już by się dało podpiąć pompę vacuum, bo tam puszka powietrza ma zintegrowany dekiel, więc przy podciśnieniu nic się nie zapada, membrana jest z przeciwnej strony jak w afryce. Tam wystarczy taki adapter co wygląda jak przykrywka i można działać.

Zaryzykuję stwierdzenie, że bąbel powietrza nie ma wielkiego wpływu na pracę amortyzatora. Taki bąbel powędruje do góry i jeśli mamy tylko olej bez powietrza pod tłokiem amortyzatora, jest odpowiednie ciśnienie oleju to tłumienie będzie beż żadnych nieciągłości, bo bąbel powietrza nie będzie przechodzić przez blaszki na tłoku. Może być problem jak bąbel zacznie przechodzić przez zaworek na puszcze powietrza, ale jak przejdzie to utknie na szczycie membrany i już problemu więcej nie będzie. Wydaje mi się, że w takim amorze musi być naprawdę źle w środku, aby zaczęły się dziać jakieś widoczne jaja.


A tutej mały update, udało się:
* zamówić 10 sztuk uszczelniaczy olejowych i 10 kompletów oringów - podobno za 2 dni do odbioru.
* zamówić 10 tulejek ślizgowych
* ze zgarniaczem jest problem, prawdopodobnie wróci mój stary plan, czyli nabicie kawałka rury aluminiowej i wrzucenia do środka "normalnego" zgarniacza/simeringa ze sprężynka.
* zamówić jeden wentyl uszczelniany oringiem - na próbę do starego korka, oraz do zwymiarowania i do przyszłego korka. Na 99% uda się zrobić korek uniwersalny, ale potwierdzą to dopiero testy.
* kupić klej do gwintów mocny, do uszczelnienia wentyla w korku
* oddać szpej do cynkowania. Z chromowaniem obudowy amortyzatora mały problem, ten zakład co w nim byłem nie chromuje i mam iść do innego.
* kupić podkład epoksydowy + lakier czarny półmat na sprężynę (wszystko pod pistolet, podobno akryl daje radę na sprężynie).

Jutro wymiarowanie i może wieczorem wyślę rysunki korka do tokarza na wycenę.

CzarnyCzarownik
27.02.2020, 10:52
Znalazłem fajny odpowietrzacz do amorów z Shock Bleeder za jedyne 400$. Adaptery kolejne 400$ - wszystko raczej łatwe do zrobienia, może jak będę miał więcej czasu to sobie zbuduję...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200227/4e5124c3ab7ee1009e8236597337d799.jpg

Udało się pomierzyć problematyczne elementy, wszystko przeniesione do komputerka. Nowy dekiel też udało się zaprojektować, teoretycznie powinien umożliwiać montaż membrany jak w oryginale lub w nowy sposób. W weekend potestuję szczelność puszki bez membrany, na samych oringach (bedę wiedzieć czy da się uszczelnić oryginalny dekiel oringiem zamiast membraną)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200227/2685e6cde2f7d608c3f8cdb049ba07da.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200227/6f6f005bc2f43446fbf3a393a053b6b7.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200227/e35d24abc23474b119e9cf5e21ff3ae7.jpg

Tulejki ślizgowe już są, uszczelniacze dorobione, o-ringi też są.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200227/5925225029f489db76e70ef1e0a5f298.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200227/effc14bc31549866d7a1f51f06bb5d80.jpg

Jeszcze tylko 10 innych rzeczy a potem jakieś większe testy. Dostałem już jedna wycenę od tokarza "manualnego". Chcę jeszcze wysłać projekt do zakładów co robią na CNC, aby uzyskać większą precyzję, powtarzalność.

Fajnie by było zamknąć temat do miesiąca i zająć się znowu XR i DR (produlcja owiewek enduro) :D


Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Emek
27.02.2020, 11:59
Bierzesz Pan filtr do wody i się zrobi.
https://akwa-filtry.pl/wp-content/uploads/filtr-wody-korpus-narurowy-10-cali-gwint-1cal-obudowa-filtra-do-wody.jpg

Cassini
27.02.2020, 12:58
Sztycę też będziesz wykonywał na część zamienną ?
Owiewki masz zamiar wykonywać z włókna węglowego czy tylko szklane.
To i tak będziesz potrzebował vacum pompe przynajmniej do carbonu nie wiem jak do szklanego.

Emek
27.02.2020, 13:29
Prościej i taniej zrobić to z poliwęglanu. Po co od razu carbon na owiewkę?

Cassini
27.02.2020, 13:45
Dla szpanu- carbon ze złotym splotem jest piękny i żadne malowanie tego nie przebije.

CzarnyCzarownik
27.02.2020, 14:20
1) Pręt będzie dorabiany, aktualnie tokarz woła 70zł/szt, za robotę (bez materiału). Jeszcze przez weekend wyślę trochę maili z projektem, ale ten zakład ma bardzo dobre opinie i prawdopodobnie zostanie.

2) Stelaż owiewki to będzie raczej: gięta nierdzewka/poliamid/rury aluminium. Mam już kilka pomysłów, teraz trzeba robić modele z kartonu i wybrać najlepszy. Z poliwęglanu (to co pisze Emek) to raczej tylko szyba. Ale robienie owiewki z włókna szklanego dałoby ciekawe możliwości kształtowania ... jak pisałem temat do dumania, pierwsze chcę zakończyć temat amortyzatorowy i stworzyć pudełka naprawcze z instrukcją :)

Stiven92
27.02.2020, 21:12
Jeśli jesteś zainteresowany dorabianiem czegoś na cnc odezwij się na
fsd-metal@wp.pl
może się dogadamy :)

CzarnyCzarownik
08.03.2020, 21:13
Trochę gadałem z tych tokarzem, generalnie wydaje się ogarnięty. Doradził trochę z materiałem, zapewnił że interesujące mnie wymiary będą mi odpowiadać. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

Generalnie materiał już u mnie w domu:
wałek z alu na korki,
rurka co będzie robić za oprawkę do uszczelniaczy przeciwpyłowych,
oraz 4 pręty do amortyzatora.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200308/50a22569f103dd4572d9355fb3c657d6.jpg

Kilka oringów co kupiłem ostatnio okazało się mieć zły wymiar i średnio pasowały... Jednak wróciłem do mojego ulubionego sklepu i facet już dobrał ok.

Części odebrałem z cynkowania, ruda zniknęła w kwasie, a cześci zmieniły kolor na srebrny :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200308/9c4d6914bcc97c550d5df3d789ee998c.jpg

Jutro na 99% sprawdzę puszkę pod ciśnieniem bez membrany. Jak oring zamiast membrany ją dobrze uszczelni to pomysł ze zmianą położenia membrany powinien wypalić.

Oryginalny korek udało się przerobić pod wentyl (tylko polecam wiertło 7.8mm oraz punktak aby trafić ładnie w środek, zostaje tylko 3mm zapasu).

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200308/59448750897a52952c72db8579b94250.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200308/9bd5b51998a4c00325b931501574af20.jpg

Drugi korek został tymczasowo zatkany śrubką i zasilikonowany... mam nadzieję, że da to radę na testy. Teraz czekam aż wyschnie silikon.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200308/1cfcb5ae45e393622af9777fd64df7fd.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200308/b9fdbfac476888256a8b7efa40324635.jpg


I jeszcze ciekawostka co do odpowietrzania jaką wyczytałem: Jak zostanie nam bąbel powietrza wielkości 1cm^3 to po dopompowaniu na 15 bar będzie on miał wielkość ... 0.06cm^3 (kostka 1x1x1cm zmniejszy wysokość do 0.6mm). Ktoś jest to w stanie zauważyć? :D

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

next22
09.03.2020, 20:03
Powietrze podczas pracy amortyzatora będzie się sprężać i rozprężać = wydzielać ciepło

CzarnyCzarownik
10.03.2020, 22:53
A jak się powietrze się potem rozpręża to się ochładza. Poza tym obstawiam, że to jest promil ciepła w porównaniu do ciepła generowanego przez przelewanie się oleju podczas tłumienia. Ale tak tylko obstawiam.


Generalnie udało mi się zrobić wczoraj pierwszy filmik z instrukcji, o rozbieraniu amora.
Jak ktoś ma jakieś uwagi to proszę dać znać, mam nadzieję, że wszystko jest tak prosto pokazane, że każdy byłby w stanie to powtórzyć :)
Trzeba tylko być ostrożnym podczas wiercenia puszki z napisem: "pod ciśnieniem, nie otwierać" ... ale kto by się przejmował.

luo3R10weyo


Ponadto zrobiłem testy puszki powietrza w słoiku po ogórkach. Generalnie jest ok, membranę udało się zastąpi o-ringiem, wentyl powietrza został zamontowany do starego korka z połowicznym sukcesem.

Po kilku godzinach zobaczyłem małe bąbelki powietrza przy gwincie wentyla - było to uszczelnione tylko o-ringiem i nie uszczelniałem tego dodatkowo. Myślę, że po dokładnym przejechaniu powierzchni drobnym papierem ściernym lub użyciu chemii uda się wentyl uszczelnić na 100%. Z drugiej strony wsadziłem byle jak śrubę na cienką warstwę silikonu i to było w 100% szczelne.
Wentyl będzie mi jeszcze potrzebny na inne testy, więc nie chcę go babrać silikonem lub wklejać na klej bo mam jeden. Producent z powodu koronowirusa ma problemy z ich produkcją we Włoszech ... i dostawa do sklepu będzie minimum za miesiąc.

Więc zestawy naprawcze nie powstaną przed końcem tego miesiąca :mur:

Calafior
10.03.2020, 23:19
Po obejrzeniu tego filmiku wydaje sie to naprawdę proste:D
Czy bardzo trzeba uważać na to ciśnienie w puszce?

CzarnyCzarownik
11.03.2020, 09:01
Ciesze się jak wygląda prosto. Im więcej ludzi się przekona że to nie jest trudne, to może więcej ludzi kupi sobie zestaw i samemu zregeneruje amora :D
Ja swojego naprawiłem bez jakiekolwiek wiedzy, nawet nigdy wcześniej nie wymieniałem oleju w lagach. Posiłkowałem się różnymi filmikami serwisowymi innych amorów, rysunkami przekrojów z neta i się udało. To nie jest jakiś KTM z 3 regulacjami, to musi być proste :)

Generalnie bałem się trochę tych 10-15 barów w puszce, miałem wizję eksplozji rodem z holywood ale tylko zasyczało i po ptakach. Jak wierciłem to miałem gogle ochronne, chyba największe zagrożenie do powietrze wydmuchujące opiłki metalu.
Na przyszłość polecam złamać wiertło aby wystawało z 2cm. Myślałem, że wiercę delikatnie - a i tak wpadło mi całe wiertło do puszki. Ewentualnie wiertarka stojakowa załatwiłaby temat.

Rychu72
11.03.2020, 09:10
Może tam było podciśnienie i wciągnęło wiertło ;)

Czekam na ciąg dalszy, bo leży mi oryginał na półce.

Gończy
11.03.2020, 11:43
Jest tam w środku w amorze tego badziewia trochę. Się nie spodziewałem, że aż tyle części.

CzarnyCzarownik
11.03.2020, 12:34
W starszych afrykach dochodzi jeszcze zaworek regulacji od kompresji. W RD07A go zabrali.

W nowych WP masz regulację tłumienia kompresji szybkiej oraz wolnej, regulację powrotu. Tam to dopiero musi być szpeja w środku ... chciałbym kiedyś takim sie pobawić :D

Jeszcze w nowych motorach z elektronicznie regulowanym zawieszeniem dochodzą serwomotory i elektronika ...

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

CzarnyCzarownik
16.03.2020, 19:50
Dziś było malowanie sprężyny.

Samo szorowanie papierem ściernym to masakra, zeszło sporo czasu. Potem trochę ręczników papierowych i zmywacz do silikonu, podkład epoksydowy novol protect 360 i na koniec akryl czarny mat z lakierni samochodowej.

Wszystko malowne małym pistoletem hvlp z allegro za chyba 30zł. Sprawuje się to mega. Mamy regulacje plamki (od okragłej do paska), możemy ustawić pasek płaski lub pionowy, maksymalną ilość farby... nie żyga, ładnie rozpyla. Na regulatorze było jakoś 1.8 bar. Malowałem kiedyś tym pistoletem kompresorem od areagrafu z butlą 3l i tam brakowało wydajności. Teraz kompresorem 25l bez najmniejszego problemu.

Liczę na to, że lakiery mieszane są dużo lepsze od spreja, a powierzchnia była nie przygotowana najgorzej.

Wyszło chyba całkiem spoko, ciekawe jak z trwałością będzie.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200316/c3f0b0847f157b692d62b9fe30c423ee.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200316/e1b1f2a2d903f27473cbe627a7731c19.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200316/53fa2932f35d7928620dc53a114b6345.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200316/f4001a2e78b32c6c71e2e4bc3f69d209.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200316/24111568305c195d688a04ecde3c2031.jpg

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

dawid8210
17.03.2020, 11:27
A jakby tak zrobić coś na zasadzie polerki wibracyjnej. Tylko że do pojemnika wsypać agresywne scierniwo, np korund do piaskowania. Wrzucasz delat, odpalasz wibrator i zajmujesz się czym innym.

Cassini
17.03.2020, 20:26
Lipa będzie z trwałością tego malowania.
Jak chcesz to dobrze zrobić to daj do ocynku bez pasywacji a na to czarny lakier poliuretanowy, jest to farba 2 komponentowa o podobnej trwałości co farba piecowa.
Poliuretan czarny połysk umieszają Ci lepszych mieszalniach samochodowych.

CzarnyCzarownik
18.03.2020, 13:05
Polerka wibracyjna chyba nie działa tak mega (taka DIY, jakieś przemysłowe pewnie są lepsze).

Już wolałbym piaskować - mam małą piaskarkę (dysza 3mm) ale nie lubię jej używć, jedynie do małych detali. Mam też zakład z piaskowaniem nie tak daleko, ale jakoś nie chciało mi się oddawać, czekać, jeździć...

Ale fakt, pewnie byłoby lepiej przygotowane.

A co do farby to sporo czytałem, jest wiele zlecanych patentów, głosów za, przeciw - jak to w internecie. Znalazłem kilka opini jak ludzie malowali sprężyny w samochodach sprejami, zwykłym akrylem, akrylem 2 składnikowym i dawało to radę z 2-3 lata jazdy lato/zima. Jak tyle da radę to będzie dla mnie sukces. Takie same rozkminy są z malowaniem zacisków hamulcowych ... lepiej się nie rozpisywać :D

Generalnie oryginalna farba wyglądała słabo, były pęknięcia farby i ruda wystawała, było kilka małych odprysków, jakieś purchawki na powierzchni. Jednym słowem było sporo rudej rozwiniętej pod farba. Myślę, że za rok/dwa i tak będzie lepiej niż było teraz.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

jorge
18.03.2020, 23:24
Ja muszę zrobić serwis tyłu bo się ze starości skrzypieniem objawia.

PS

Jest AT i NAT, za SAT to będzie czarna nalewka ;)

CzarnyCzarownik
19.03.2020, 19:31
Tylko ciekawe co tam może skrzypiec, może to w prolinku/wahaczu a nie w amorze?

Czarna nalewka z porzeczki może być, chyba że chodziło o czarną polewkę to nie chcę :)


Ze wstępnych ustaleń zaworki powietrzne mają być najwcześniej pod koniec miesiąca.
Jutro jestem ugadany z tokarzem, dziś jeszcze robiłem ostatnie poprawki rysunków technicznych.

Spakowanie wszystkiego w pudełka, zrobienie instrukcji w papierze, w wideo ... chciałbym wystartować z gotowymi zestawami w połowie przyszłego miesiąca. Ale jak to będzie to nikt nie wie.

Pindor
20.03.2020, 21:43
Też jestem zainteresowany.

CzarnyCzarownik
26.03.2020, 20:15
Taki mała aktualizacja.

Sprężyna po wyschnięciu wyglada jakby była malowana jakimś połyskiem, a miał być półmat. Wygląda spoko. Jak będzie z trwałością to czas pokaże :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200326/8c123dd32eae9ec6d198830201fac5d2.jpg

Z ciekawszych rzeczy udało się wystrugać "adapter" uszczelniacza przeciwpyłowego.

Oryginalnie jest tak:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200326/cb9c00292e9a575557f2e98d612612dc.jpg

Nowy uszczelniacz z adapterem wygląda tak:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200326/3e8aadb5677aa36d6aac0ba4c4eb6b3d.jpg

A zamontowany na głowicy wyglada tak:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200326/20393042db2c86328b400407eee384fd.jpg


Aktualnie jest tam za wysoki uszczelniacz - nowy będzie o 2mm niższy. Ten sprawia pewne problemy, bo delikatnie koliduje z korkiem (wbijana metalowa zaślepka rury amortyzatora). Nowy, niższy uszczelniacz sprawi, że wysokość zestawu będzie minimalnie niższa od oryginału. A do tego nowe rozwiązanie ma w sobie 2 wargi (normalna + jedna ze spręzynką) w porównaniu do pojedynczej wargi ze sprężynką oryginału.

Teraz już pozostaje tylko czekać na telefon od tokarza, jeszcze minimum tydzień. No i dalej nie wiadomo co z wentylami od powietrza ... aktualnie mam tylko jeden do testów.


Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Dzieju
26.03.2020, 21:22
Ja muszę zrobić serwis tyłu bo się ze starości skrzypieniem objawia.

PS

Jest AT i NAT, za SAT to będzie czarna nalewka ;)
Więcej jeździj to przestanie piszczeć :)

CzarnyCzarownik
10.04.2020, 12:54
Już widać powoli koniec.

Tokarz miał mi dać części w tamtym tygodniu, ale ma dużo roboty i jest opóźnienie. Podobno części mają być na weekend.

Ostatnio doszły nieszczęsne zaworki powietrza i przerobiłem fabryczny korek puszki na zaworek, na gotowo. Potrzeba do tego wiertła 7.8mm i czerwonego loctile do zabezpieczenia wentyla. Sam wentyl posiada oring, ale dla bezpieczeństwa nażygałem też silikonu (u mnie reinzosil).

Teraz kiszę puszkę powietrza w słoiku i mam nadzieję, że nie będzie żadnego wycieku powietrza (aktualnie jest tam mały bąbel powietrza, nie udało mi się zamknąć słoika bezbąblowo)

Z ciekawostek będzie jeszcze próba użycia skarpety neoprenowej pod sprężyną, w celu odcięcia sztycy amora i uszczelniaczy od świata zewnętrznego.

Jeszcze do szczęścia brakuje mi pudełek/woreczków na zestawy, instrukcji i pewnie jeszcze czegoś o czym zapomniałem :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200410/3a6d8fee70c7c765253ca085ca20c3bf.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200410/b354dc6e807e4cd467673ce9e3a62201.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200410/7695153aebb05cf8271f5a0f49942670.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200410/aeb413013f23c3be668057b7e49a6451.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200410/1ac68b7eba93b8ce375183a2d2ba4299.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200410/c18d61e6fc2d6b877217a4ed4fff0925.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200410/fcf893923f43cf0d317f20eac7948321.jpg

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Calafior
10.04.2020, 20:52
Mój amortyzator nie może się już doczekać tego zestawu :)

Bałtrok
11.04.2020, 11:36
A szacowałeś już koszty?

mareksz007
11.04.2020, 20:08
Zamawiam ten zestaw ze słoikiem

CzarnyCzarownik
11.04.2020, 23:21
Jeszcze czekam na tokarza, bo to ostatni większy i nadal brakujący koszt w mojej tabelce. Niby robotę mam wycenioną, jest tylko zmiana z prętem amora - trzeba dorobić mufę na odbój amora (oryginalna nie chce się odkręcić, a bardziej siłowe metody pewnie nie będą zdrowe dla powłoki z chromu)..

Ale mogę już napisać coś na temat tego, co już jest prawie gotowe i policzone.

W planie są 3 zestawy:

Zestaw nr 1: Adapter i uszczelniacz przeciwpyłowy, tulejka ślizgowa, uszczelniacz olejowy, o-ring głowicy uszczelniającej, o-ring fabrycznego korka puszki powietrza,
Zestaw nr 2: Zestaw nr 1 + wentyl uszczelniony o-ringiem na nakrętkę,
Zestaw nr 3: Zestaw nr 1 + nowy korek 2w1, z wentylem i o-ringiem.

Ceny odpowiednio 175, 200, 350 zł.

Każdy zestaw będzie zapakowany w pudełko z instrukcją co i jak, oraz na co zwracać szczególną uwagę..
Instrukcje do odbudowy amora z oryginalnym korkiem oraz z nowym korkiem (ale bez przemieszczenia membrany) będą tylko w formie opisu, grafik i starych fotek (chyba, że w przyszłości zrobię jeszcze filmik). Generalnie trzeba tam wiercić otwór odpowietrzający w głowicy oraz bawić się z membraną która lubi odpadać..
W rozwiązaniu z przeniesieniem membrany będzie dodatkowo filmik jak przebiega proces, myślę że każdy będzie w stanie to powtórzyć..

Powoli już kończę filmik opisujący dokładniej to wszystko, będą też animacje jak przebiega wymiana oleju przy tych dwóch rozwiązaniach, mam nadzieję, że dość dokładne.

Trochę sugerowałem się cenami jakie udało mi się znaleźć:
W sklepie Sancheza robota 200 zł, zestawy naprawcze (uszczelniacz, zgarniacz, tulejka ślizgowa) kosztują 125 zł - 200 zł. Przeróbka amortyzatora tam jest od 660zł (co zawiera w sobie dodanie zaworu i nie wiem co więcej)..
Na ebay głowica uszczelniająca kosztują 50$ - 90$,
Na allegro mamy jeszcze 2 oferty Afrykowe: jedna za 350 zł robota + dodatkowo: olej (50 zł), części (?). Aby utrzymać gwarancję 12mc trzeba zrobić przegląd po 6mc lub 12kkm za 200 zł.
Druga oferta to 300zł, ale nic więcej nie pisze o cenie części czy oleju..
Mi ostatnio mechanik za wymianę pompy wody w aucie wystawił rachunek na 650zł (bo dużo rozkręcania aby się do niej dostać)

Mam nadzieję, że ceny za zestaw naprawczy i dokładną instrukcję nie są jakieś kosmiczne, jak zobaczymy ile normalnie za to kasują zakłady. Z chęcią bym jeszcze podniósł cenę za zestaw 3, było tam jednak sporo pracy. Zapraszam do dyskusji czy to mało, czy to dużo.

Ponadto będzie dostępny:
Pręt amora z mufą na gumowy odbój,.
Przewód w oplocie na 250 bar łączący amor z puszką.

Pod znakiem zapytania:
Osłona neoprenowa pod sprężynę na amor (testy wkrótce),
Olej w mniejszych butelkach "na raz", Ipone.

Nadal zastanawiam się nad prowadzeniem prac z amortyzatorami, ale pierwsze chcę zamknąć temat z tym amorem i go potestować. Wtedy pomyślę nad ceną usługi i gwarancją. Widząc zdjęcia przed i po pewnie będzie łatwiej oceniać :)


Wracając do ostatnich testów: w słoiku po kilku godzinach zwiększył się bąbel powietrza. Problemem okazał się o-ring. Na fotce w kółeczku widać jak został przycięty (w sumie to w 3 miejscach były takie ślady), stało się to pewnie podczas rozkładania - a było rozkładane 2 lub 3 razy. Po wymianie dwóch o-ringów na nowe kiszę puszkę, teraz jest ok. Ale jeszcze zostawię to na kilka dni w słoiku dla pewności.

Niżej fotki przyciętego o-ringa przez co powoli uciekało powietrze oraz kilka rysunków zrobionych na potrzeby animacji i instrukcji, aby mieć podgląd jak to będzie wyglądać.

Gwoli ścisłości, zestawy i części będą dostępne dopiero po testach, tylko do RD07A i tylko w dziale PID. Mam nadzieję, że to już bliżej jak dalej :D

Do RD07 04 03 zestawy/części będą dostępne dopiero jak dostanę od kogoś amortyzator i będę mógł potwierdzić wymiary. Trzeba też tam dobrać uszczelki do zaworka tłumienia, ale to temat na inny czas.

To chyba wszystko z nowości. A i słoik nie jest na sprzedaż :D

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200411/484f9ab81fb2bcdd815a0201a88e1cee.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200411/2fe73f7614370fee57c620b698463b00.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200411/977f8fcd328b9ac28587611c0d784d18.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200411/393c913f3d327dca8f3b1f9d07a1e854.jpg

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

CzarnyCzarownik
13.04.2020, 12:57
Nadal czekam na tokarza, kiszenie puszki nadal trwa, bąbel jaki był taki jest.

W międzyczasie przeszedł przewód do amora i chciałem się pochwalić. Testowane na 250 bar, przewody pękają dopiero przy prawie 700 bar. Co ciekawe końcówki są obrotowe i pozwalają na ustawienie oczek. Przewody mają homologację i atesty, z tego co zrozumiałem to zakucia są od HEL.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200413/42f40fddbd2779d1a7e67f7710871d68.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200413/7bef169fd1208cf4d42c517d5a59d18c.jpg

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

next22
13.04.2020, 16:28
A czy pręt amora o 1-1.5 cm dłuższy niż orginał można zamówić ?

CzarnyCzarownik
13.04.2020, 17:10
Myślałem nad tym, aby zrobić regulację długości tłoka przez gwintowaną mufę.

Potem plan uprościł się, aby końcówkę gwintowaną pręta zrobić po prostu dłuższą i docinać na długość jak ktoś chce (albo fabrycznie albo dłużej). Luka byłaby uzupełniana dystansami lub podkładkami.

Ale potem uznałem, że to nie ma sensu bo w sumie po co to komu? :D

Planuję napisać maila do tokarza i się grzecznie przypomnieć, moge zrobić szybko zmianę w rysunku i spytać czy się da (raczej powinno sie dać). Pręty były kupowane ze sporym zapasem materiału, więc tu nie piwinno być zadnego problemu.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

motomax
13.04.2020, 23:57
Czy średnica przewodu jest taka sama jak oem? Fajna masz zajawke:) ale jeszcze długa droga do perfekcji... Do pompowania finalnego azot z zaworem bezstratnym

CzarnyCzarownik
14.04.2020, 14:05
Jak widać średnica zewnętrzna przewodu jest większa. W sumie nie myślałem tym, ciekawa uwaga :D

Jak zaglądamy do zakutego fabrycznego oczka to widzimy w nim większą średnicę, niż w przewodzie w oplocie. Ale i tak mamy stosunkowo mały otwór w śrubkach banjo (przez jej całą długość). Otwór w przewodzie stalowym jest minimalnie mniejszy, niż w śrubce banjo. Wydaje mi się, że nie powinno mieć to większego wpływu na działanie amortyzatora.
Przy kompresji 10cm przez ten przewód przepływa kostka oleju o boku 2,4cm. Wydaje mi się to mało.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200414/7efd2ef6e744a78957196fa2286fe781.jpg

Co do pompowania: ta pompka ma zaworek bezstratny, w końcu jest to pompka do amortyzatorów - w Decathlonie za jedyne 90zł :)
Myślę, że dużo lepsze byłby kupienie sobie takiej pompki i sprawdzanie ciśnienia raz za czas, niż nabijanie puszki azotem i zostawianiem tego na kilka lat "bo azot nie wyparuje". Ja w rowerze nabijam powietrzem oba amortyzatory, w Afryce amor jeździł na powietrzu, w DR tak samo..



W internecie jest milion pytań o azot vs powietrze (azot 78%, tlen 21%, inne 1%) do amortyzatora, czy do opony.

Z tego co ja znalazłem:
Rozszerzalność temperaturowa:
Azotu 0.003672K-1
suchego powietrza bez CO2 0.003670K-1

Rozmiar cząsteczki N2 i O2 (Co ciekawe atom azotu ma liczbę masową 7, gdy tlen ma liczbę masową 8, z tego bym rozumiał, że pojedynczy atom tlenu jest większy od azotu. Ale cząsteczka składająca się z dwóch atomów robi psikus i jest już inaczej)

Azot: 300 pikometrów
Tlen: .292 pikometrów

Może dobrym pomysłem byłboy nabijanie amorów dwutlenkiem węgla, albo jakimś gazem szlachetnym jak argon/ksenon? :D Te gazy mają coraz większe atomy, więc faktycznie powinny wolniej uciekać przez gumę..

Główna zaleta azotu to cena, mniejsza korozja elementów od środka (gaz obojętny). Jest to gaz czysty, nie zawiera wilgoci co też może być jakimś problemem. Jest niepalny, dlatego używa się go w oponach na rajdach, w samolotach itp. Pamiętajmy, że nabijając oponę, składając amor to już tam jest powietrze atmosferyczne, wilgoć i tam pozostanie.

Czytłem jeszcze kiedyś, że eksperyment z przenikalnością azotu i tlenu przez gumę był tak naprawdę przez jakąś cienką gumową membranę, a nie przez coś grubości opony. W amortyzatorze mamy do przenikania tylko 2 kawałki gumy (oring, membrana), więc to nie jest tak jak w oponie gdzie powierzchnia gumowa jest duża.



Jak bym robił poważniejszy biznes amorowy to pewnie bym sobie zbudował nabijarkę azotem, maszynkę do odpowietrzania próżniowego i na koniec maszynkę do pomiarów charakterystyki amortyzatora aby wszystko było "zgodnie z panującymi standardami, marketingiem i na full wypasie" :)

Co do azotu to niby za 350zł można kupić butlę i reduktor, z jakiejś pompki do amortyzatorów sztukuję przewód i mam zestaw do nabijania azotem ... ewentualnie można chodzić po ludziach i nabijać..

Ale aktualnie chcę sprawdzić jak to wygląda, czy to ma sens i jak się to je. Wydałem już dość sporo na tą zabawę, więc jak mi się kapkę zwróci lub będę widział że ma to sens, to będę brnął w to bagno głębiej i dalej. Wygląda na to, że znalazłem sobie jakąś odskocznię od korpo i od programowania :D


A i tokarz właśnie odpisał. Jest w planie zacząć jutro, maks w czwartek.

Zobaczymy.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

motomax
14.04.2020, 19:04
jak działa ten zawór skoro jest bezstratny? przy tak niewielkiej pojemności to strata kilku barów.. mój wygląda inaczej i faktycznie jest bezstratny.

co do śrubki banjo ok ale średnica przewodu jest o połowę mniejsza.. zrób sekcję starego i nowego i pomiary... zerknij na różne markowe amory i zobacz jakie mają średnice przewody.. Nigdy dotąd nie widziałem by ktoś używał hamulcowego...

mniejsza średnica większe opory mniejsza prędkość przepływu

Ze mnie żaden inżynier na bazie swoich eksperymentów pisze

next22
14.04.2020, 19:51
zawsze można zaadoptować coś z chłodnictwa tam obecnie stosuje się tylko zawory bezstratne :)
To samo z napełnianie amora
próżnia kompresorem z lodówki
a nalewanie oleju zestawem do podawania kontrastu w klimatyzację :)

CzarnyCzarownik
14.04.2020, 22:01
Ta pompka jest proste jak budowa cepa, po prostu jest tam grubszy kawałek gumy w nakrętce i pierwsze uszczelnia wentyl a dopiero potem wciska zaworek :) Jak odłączam to analogicznie pierwsze zamyka zaworek a potem rozszczelnia połączenie z wentylem. Ta pompka jest naprawdę spoko, jakby była stratna to bez sensu byłoby to nazywać pompką do amortyzatorów. W rowerowym 2 komorowym amortyzatorze powietrznym trzeba zgodnie z instrukcją nabić obie komory, co przy stratnym zaworku byłoby cudem.

Co do przewodu hamulcowego to jest to po prostu przewód AN3 uzywany jako przewód ciśnieniowy, olejowy, paliwowy na szeroką skalę.

Rozwiązanie podgapiłem od Ohlinsa, na fotce niżej przewód raczej nie wydaje się jakiś gruby, obstawiam ze to oczka na 10mm i przewód również w standardzie AN3.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200414/eb83e70394407369de2833f7ae7a14b6.jpg

Next22: dogadałem sie z tokarzem, wszystkie pręty zrobi mi dłuższe i albo będę je sam docinał, albo będę wysyłać do samodzielnego cięcia + sugestia gdzie ciąć aby było jak w oryginale.

A z postępów dziś powstała druga wersja uszczelniacza przeciwpyłowego z simmerringa. Tym razem jest nizszy i już bez problemu chowa się pod deklem.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200414/595e91d901577451e1f8c08dde9e2415.jpg

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

motomax
14.04.2020, 23:47
tu masz porównanie ohlinsa i dwie śrubki

CzarnyCzarownik
15.04.2020, 00:52
A to grubas z tego Ohlinsa! Kto by się tego spodziewał :D

Przewód stalowy tam po zewnętrznej ma: 9,5mm, 8mm?

No nic, jutro będzie trzeba to lepiej zmierzyć jaka jest różnjca w otworach i jakoś to porównać za pomocą liczb, a nie na oko.

Tymczasem znalazłem fotkę na małe pocieszenie. Przewód gumowy od puszki wygląda identycznie jak gumowy przewód hamulcowy, a hamulcowe gumowce na fotce niżej są dość podobne w przekroju do AN3.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200414/edd7501760619f79561b058ecf7a04ac.jpg

CzarnyCzarownik
16.04.2020, 17:59
Jakoś nie było czasu ostatnio na dalsze myślenie o srednicach przewodów w oplocie, ale udało się dziś odebrać kilka części :)

Po pierwszych przymiarkach wszystko git.

W weekend bedzie składanie :D
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200416/7480e5b6e109d5ae05e58f0af0f221bb.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200416/c188bc1c8432d8f114973dcd8fc9fb2e.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200416/04efb1cbcebeb860438c0019c5d4a075.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200416/5090830937f1f2ec372409094dbbab8d.jpg

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

CzarnyCzarownik
19.04.2020, 18:14
Jakby ktoś chciał pooglądać trochę obrazków.

Spis treści:
- co jest w środku amortyzatora----------------------0:17
- jakie części potrzebujemy do odbudowy------------1:14
- jak ulepszyć amortyzator----------------------------4:01
- wymiana oleju----------------------------------------4:30
- wymiana oleju po ulepszeniu------------------------6:55
- postęp prac-------------------------------------------8:14
- modyfikacja oryginalnego korka puszki powietrza--8:47

https://youtu.be/fmiq-SgIHMk

fmiq-SgIHMk


Co do przewodu i pomiarów wyszło, że średnica jest mniejsza o 8%. Jak się uda, to jutro amortyzator będzie znowu w jednym kawałku :)

Lucky Luke
19.04.2020, 22:59
Czarownik napisz proszę co daje twoje ulepszenie?

CzarnyCzarownik
20.04.2020, 11:51
Możliwość wymiany oleju przez puszkę powietrza i łatwiejsze odpowietrzanie - tak jak to jest w "normalnych" amortyzatorach :D

W 07A jest kaszana.

W 07 04 03 dzięki zaworkowi z regulacją jest jeszcze opcja wykręcić go i zastąpić "bleed cup" (wpisz w google grafika "bleed cup shock").

Chyba w większości amortyzatorów jest tak, że membranę wyciąga się z korkiem puszki, z zaworkiem. W Afryce z jakiegoś powodu zrobili to inaczej i to jeszcze bez zaworka.



Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

CzarnyCzarownik
20.04.2020, 23:14
Coś tam się udało :)

Puzzle przed:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/65e7e0c583a797309d250c3fe6db6994.jpg

Wymiana oleju i odpowietrzanie przez zbiorniczek wyrównawczy, dzięki przeniesionej membranie:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/357becfa53a3c285232f53b158bd88ed.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/fac54d5cabb322a625329dcc811997fc.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/18dfada8bce13fe76fbf0e01e2b4b7c0.jpg


Oryginalny rękaw był popsuty (gumowy element) wiec zrobiłem osłonkę neoprenową:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/cebb853e389aefa64e87a4caa1a19604.jpg

Gotowy amor:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/de51850f93518a50563cf36088223519.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/f36a3040ae10c2e238a45b1fc7150475.jpg

Napompowany tak, aby po praktycznie całym wciśnięciu (bez 1cm, instrukcka znaleziona na afripedii) generował 27kg:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/a588fe5cbe8457ec2f18c5b227dafb0e.jpg

A tutaj dla przypomnienia stan jaki dostałem :D

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200420/efe64ec46280db39f273f982bd62b9cd.jpg

Teraz zostawiam go na jakiś czas i będę sprawdzać czy coś się nie leje albo powietrze nie ucieka. (Sprężyna i osłona amora założona tylko dla fotek, już ich nie ma)

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

majo
21.04.2020, 10:39
Gratuluję samozaparcia)

magicl
21.04.2020, 15:15
Jak wyglada sprawa z elementami galwanizowanymi ? Robisz to powtornie od zera czy zostawiasz stare powloki?

CzarnyCzarownik
21.04.2020, 17:25
Majo: Dzięki, chwilę to jednak trwało :D


Magicl: Oddawałem do zakładu co to robią.

Z tego co coś tam gadałem to facet wrzuca pierwsze od kwasu, a dopiero potem robi powłokę. Sama powłoka wygląda dużo lepiej jak było - ale idealnie to nie jest. Widać jakieś plamki, przebarwienia, w jakimś zakamarku gwintu nawet zostało kapeczkę rudej ...

A i obudowa amortyzatora jest (chyba) chromowana, jej nie ruszałem bo bałem się o powłokę w środku, aby coś się nie popsuło.

Chciałbym się jeszcze sam nauczyć cynkować. Może jak się ma świeże i czyste chemikalia to lepiej wychodzi, a tam facet mi to wrzucił do jakiejś wanny przemysłowej przy okazji.

matjas
21.04.2020, 18:10
Książka "Galwanotechnika domowa" Stefan Sękowski :D i już :D

Potem do hurtowni chemicznej.
W IKEA pojemniki 'SAMLA' z PP odporne na kwas przyyyypadkiem.

tu masz wykaz co można w nich robić :D
https://www.calpaclab.com/polypropylene-chemical-compatibility-chart/

Potem jakiś prostownik.

Potem miejsce z wyciągiem i żeby nikogo nie wkurwiać.

I JUŻ :D

magicl
21.04.2020, 18:35
@CzarnyCzarownik
No to full profeska jak powiadaja. Masz juz 1-go klienta ;-)

CzarnyCzarownik
22.04.2020, 13:51
matjas: Książkę już od dawna mam, zasilacz regulowany 0-10A i 0-30V mam, nowe ciężarki do wyważania kół z cynku mam ... brakuj jeszcze trochę chemii, pojemników i przede wszystkim czasu. Ale za te pojemniki to dzięki, będę pamiętać gdzie ich szukać.

magicl Aby była full profeska to myślę nad tym ładowaniem azotem. Już kupiłem kilka części, jak przyjdą to muszę zrobić szkic dla tokarza aby połączyć to w całość i będę mieć fajny pistolet do ładowania azotem. Potem zostanie tylko największy wydatek, czyli butla z azotem + reduktor - ale poczekam z tym na kolejną wypłatę :D


W międzyczasie zamówiłem opakowania na zestawy i powoli pracuję nad instrukcją. Jak coś się urodzi to tu wrzucę :)

dawid8210
22.04.2020, 14:09
Czarowniiku, patrzaj tu:)

xffhAf9x0x4

7bnaXxt8J04

CzarnyCzarownik
22.04.2020, 14:59
dawid8210: Pierwszy filmik widziałem i dlatego kupiłem ciężarki do wyważania kół :D

Ale drugi filmik mega na plus, koleś fajnie pokazał wszystkie specyfiki i po szybkim sprawdzeniu na allegro wszystko jest dostępne.

Wyszło im w obu przypadkach dużo lepiej niż to, co dostałem z zakładu... eh.

CzarnyCzarownik
25.04.2020, 15:28
No i był "mały" wyciek oleju, z miedzianej podkładki przy obudowie amortyzatora.

Wyciek to raczej za dużo powiedziane, nawet trudno było to zauważyć. Po dokładnym wyczyszczeniu szmatą i zmywaczem do hamulców było sucho, a po dniu jak przejechałem palcem to było pod swiatło widać jakąś mini resztkę oleju na palcu. Dokręcałem to jeszcze na 25Nm (na początku zakręcałem na całe 15Nm) i nie pomogło, kolejnego dnia to samo.

Strzelam, że albo podkladka była jakaś krzywa, albo jakiś syf na niej był i coś źle się zagniotło. Przy zbiorniczku zakręcone na 15Nm i wszystko jest suche, problem tylko z tą jedną z czterech podkladek.

Dzięki nowemu połozeniu membrany i wylaniu/zalaniu oleju przez puszkę powietrza poszło to mega sprawnie.

Amortyzator jest nabity do 20 bar, czyli coś co występuje przy ugięciu, a nie po prostu w spoczynku.

A w międzyczasie dalej robię instrukcję i projektuję sobie pistolet do ładowania azotem. Oby teraz już było dobrze :D

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200425/80f512c774cc9ba9124e281515db5b3b.jpg

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

motomax
26.04.2020, 00:17
Ocynk rób złoty,wytrzymuje dużo dużo dłużej,chyba że masz dostęp do wojskowych galwanizatorów to zielony jeszcze mocniejszy(tyle że zakazany) co do miejsca podłączenia pompy próżniowej to zobacz zdjecie ohlinsa i sprytne ich rozwiązanie

CzarnyCzarownik
13.05.2020, 02:01
No chyba mogę powiedzieć, że temat RD07A został ogarnięty.

Proces składania widoczny na filmiku poniżej:

https://youtu.be/vu0mbvVnpAk

vu0mbvVnpAk

Zrobiłem również instrukcję do druku krok po kroczku od rozebrania do złożenia. W sumie wyszło ponad 50 stron. Do pobrania pod adresem:

https://dmmotoadventures.com/shock-absorber-service/

Ale żeby nie było za różowo, to aktualnie tylko po angielsku. Tłumaczenie na PL powinno wpaść za jakiś czas.

W załączniku widoczne 2 fotki jak było, oraz jak jest. Za moment ogarniam wpłacenie daniny forumowej i niedługo powinna pojawić się oferta w odpowiednim dziale.

Jak tylko uda mi się sprzedać kilka zestawów (i uznam, że to ma sens) to planuję kupić butlę z azotem, reduktor, przewody, dokończyć pistolet do ładowania azotem i rozpocząć "pół-profesjonalny" serwis.

W dalszych (ale jednak bliższych) planach jest próżniowa pompka do wymianu oleju, a w tych najdalszych planach zbudowanie sprzętu do badania charakterystyki amortyzatora i porzucenie pracy w korpo, haha.

Calafior
13.05.2020, 21:46
A kiedy Do RD04?

CzarnyCzarownik
14.05.2020, 15:23
Aktualnie mam dostać od znajomego RD03, będę tam sprawdzać zestaw i dobierać brakujące o-ringi do zaworka.

Z zapisków wynika, że KORNIK chciał oddać amortyzator z RD04 na testy, więc jak coś to ma pierwsze miejsce w kolejce w cenie oleju i części (czyli 50+200).

Tak więc pozostaje jeszcze wolne miejsce na RD07.

Jak będę brać amortyzatory od "obcych" to już chciałbym mieć działający zestaw do ładowania azotem oraz dawać na to gwarancję. Pochwalę się, że jeden zestaw naprawczy rusza już w drogę do Francji, a drugi do Irlandii :D

ArtiZet
14.05.2020, 17:28
Ja również nadal podtrzymuję propozycję przekazanie mojego z RD03 na beta testy ;)

CzarnyCzarownik
17.05.2020, 01:33
Końcówka, czyli wymyślanie opakowania i samo pakowanie :D

Mam nadzieję, że nie tak źle jak na pracę hałupniczą (czy tam home office).

Na pierwszy rzut powstanie 5 zestawów na sprzedaż. Kilka części zostawiam sobie w zapasie na ewentualne testy innych amortyzatorów.

No i czekam na dolara i słonko aby formalności stało się zadość :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200516/7da5b0d9a96c255c21071990c8194b5f.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200516/c8def18fd28710614f367cffc7680be9.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200516/ffe5da0b531913b2bc3b145028f2f47c.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200516/209068a57b292f6993648be5f62bdf92.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200516/80bb973f166d6b2f7e31cf05d0851eeb.jpg

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

ural2
17.05.2020, 08:35
Jaka cena takiego zestawu do RD07A?
Gratulację za wytrwałość.

CzarnyCzarownik
17.05.2020, 15:36
Dzięki. Teraz tylko jeszcze sprawdzić to samo w innych amorach, dorobić kilka narzędzi, stację do ładowania azotem i można bawić się w serwis. Potem tylko pompę do odpowietrzania, hamownię i można zrobić z tego profesjonalny serwis :)

Ceny są generalnie jak tutaj http://africatwin.com.pl/showpost.php?p=676853&postcount=46 z tą różnicą, że zestaw #3 jest 25zł drożej.

Lepiej opisana i aktualna oferta powinna być za kilka dni w PID.