PDA

View Full Version : [S] Afryka RD07 - nietypowo (wątek o naprawie silnika,przeniesiony z działu Giełda)


Mallory
17.09.2019, 13:14
Sprzedam Afrykę RD07.
1996 rok. Wersja D. Czyli oryginalnie wygląd wersji RD07A np. czacha, ale gaźniki, moduł od wersji RD07.

motocykl jest w naprawie - weryfikacja/naprawa/wymiana wszystkich podzespołów silnika.

Mallory
18.09.2019, 08:40
Weryfikacja rozrządu.

Mallory
18.09.2019, 08:42
Jeszcze kilka fotek...

Gończy
18.09.2019, 09:03
Ja bym wyregulował dokładnie zawory i wtedy osłuchał pacjentkę. Wydaje mi się, że to tylko kwestia odpowiedniej regulacji.

Franz
18.09.2019, 10:00
Zainwestuj 20 zl w szczelinomierz
Masz 0.05 ./0.08/ 0.10/ 0.13 itd
http://faq.africatwin.com.pl/index.php/Luz_zawor%C3%B3w
Właściwe luzy

Mallory
18.09.2019, 16:11
Ale świeczki książka:::)))

Mallory
22.09.2019, 07:22
Robota wykonana.
Edit: wyjazd motocykla do serwisu

Mallory
23.09.2019, 08:59
Jako porównanie nagrałem dzisiaj rano silnik w rd04... jeszcze trochę zimny był oo przejechaniu ledwie 1 km.
https://youtu.be/8garLyxsiEs

Mallory
11.10.2019, 21:58
Góra rozebrana. Wszystko wygląda ładnie. Honowanie cylindrów ładne na całej powierzchni i długości, tłoki ładne, sworznie ładne. Oczywiście wszystko idzie do pomiarów. Jak już głowice zdjęte to będą regenerowane - uszczelniacze itd... Olej bez skazy.

Ale co stuka na oko nie widać.



Ale co z wałkiem... jest taki jak na zdjęciu... wymienić jak już będzie na wierzchu... czy szkoda kasy wg. Was?

ural2
12.10.2019, 07:24
Ten wałek na kleju przeżyje silnik:)

Gawień
12.10.2019, 07:24
Siemka !

Bardzo bardzo podobny dźwięk u mnie dawała panewka. Z tym ze był zależny od obrotów, pojawiał się głównie przy schodzeniu z obrotów. Ale później jak silnik był na totalnym wykończeniu to stukało ciągle.

motomysz
12.10.2019, 08:32
Moim zdaniem szkoda kasy. Przecież to bardzo ładny wałek.

rakiet
12.10.2019, 09:33
:haha2:Nie jeden murzyn zazdrości Ci takiego wałka.

CzarnyEZG
12.10.2019, 10:04
Chciałbym mieć taki wałek jak Ty (kurde wiem jak to brzmi :D ) a swój na kleju trzymam i się nie martwię :)

majo
12.10.2019, 13:58
Te wklejanie wałka to jakaś forumowa obsesja. Nie wklejałem i nie będę tego robił. Wałek spoko.

papko
13.10.2019, 13:30
Jeśli nadal chcesz sprzedać po zrobieniu i wiesz już jaką cenę będziesz chciał, to jeśli znajdziesz zainteresowanego (np. mnie) to osobiście chciałbym nowy wałek przy takiej robocie i bez problemu kwota za niego do pokrycia.

Wysłane z mojego RNE-L21 przy użyciu Tapatalka

wojtekk
13.10.2019, 13:53
Uzgodnij z kupującym , czy woli zrobiony , czy nie :)

Mallory
13.10.2019, 21:05
Wałek nie jest zły. Jest na 4/4+. Od 20 tyś żadnego ubytku, bo ubytku być nie może - jest wklejony na sztywno i już się więcej wyrabiał nie będzie.

A zdecydować muszę sam, bo poważnego kupującego z konkretną ofertą brak. Po naprawie raczej pójdzie na olx.
Decyzja podjęta::))) (za opinie dzięki - doceniam pomoc chłopaki)

qbaRD07
15.11.2019, 08:44
Hej, szukam Afryki dla Szwagra, daj znać jak rozwiążesz problem z motocyklem.
Potrzebuję zadbanej sztuki z pewnego źródła.
Będę zobowiązany.

Pozdro

Cassini
15.11.2019, 18:22
Jak tam się sprawy mają - zrobiłeś pomiary panewek i czopów ?
Wyszło coś niepokojącego , wrzuciłbyś jakieś zdjęcia.

Mallory
15.11.2019, 18:33
Jak będzie koniec to wrzucę... wiemy co było chyba i aż się wierzyć nie chce.
Nie trzeba było nawet rozbierać.... Ale skoro rozebrane to zrobimy silnik na cacy.
Zdam pełną relację dla ciekawskich::)))

Cassini
15.11.2019, 21:24
Coś z rozrządem - napinaczem ?

Zet Johny
15.11.2019, 21:53
Nie masz serca ze każesz czekać :Sarcastic:

pajak65
16.11.2019, 21:41
Jak będzie koniec to wrzucę... wiemy co było chyba i aż się wierzyć nie chce.
Nie trzeba było nawet rozbierać.... Ale skoro rozebrane to zrobimy silnik na cacy.
Zdam pełną relację dla ciekawskich::)))

Czuję że teraz to Twoja Afra się szybko sprzeda :) :at:

Mallory
16.11.2019, 22:01
Czuję że teraz to Twoja Afra się szybko sprzeda :) :at:

Ze starą AT ostatnio była lekka zadyszka, były zmiany, poszukiwania. Ale widać oznaki powrotów do starej, na razie delikatne, na zachodzie już ceny szaleją. Za 5 ... 10 lat większość tutaj będzie znowu szukać starej AT. Tak mi się wydaje.

Lis
16.11.2019, 22:08
Kiedyś rozebrałem silnik FJ bo były bardzo głośne metaliczne stuki...
kolektorów wydechowych :D
Chyba Cię rozumiem ;)

RAVkopytko
16.11.2019, 23:23
Jestem ciekawski ,Dawaj Marcin

Mallory
16.11.2019, 23:28
Jestem ciekawski ,Dawaj Marcin

Ravi - po złożeniu jak będzie pewność. bo na razie jest duże prawdopodobieństwo.

Mallory
15.01.2020, 08:24
Kilka fotek.
Wałek nowy.
Łożyska nowe.
Panweki korbowodów nowe.
Sworznie nowe.
Wszystko ASO tak jak w oryginale i nadmiarowo, ale skoro już rozebrane to nich będzie...
Za kilka dni może wrzucę inne fotki...

Mallory
15.01.2020, 08:26
..............................

Artek
15.01.2020, 08:27
Proszę dorzuć ceny części. Wałek od shadow,'a?

wierny
15.01.2020, 08:36
Piękna, męska biżuteria.:D Może znajdzie się jakaś fotka warsztatowa do kalendarza FAT? ;)

lukasz_vip
15.01.2020, 08:57
Nie wrzucaj takich zdjęć, bo trzeba będzie na forum wprowadzić ograniczenie +18. Tutaj co drugi fanatyk może do takich zdjęć się ślinić :D

zimny
15.01.2020, 09:19
Taki wałek zdawczy to widok aż nieprzyzwoity :drif:

Zet Johny
15.01.2020, 22:44
Marcinie a kiedy zdradzisz tajemnice co generowalo ten hałas w okolicach silnika?

motokanapy.pl

Mallory
16.01.2020, 09:08
Marcinie a kiedy zdradzisz tajemnice co generowalo ten hałas w okolicach silnika?

motokanapy.pl

Andrzej... oczywiście, że powiem... zaraz po złożeniu i uruchomieniu... wtedy będzie pewność.


Tymczasem kilka fotek z wczoraj.

Mieciek
16.01.2020, 09:13
Wielu mechaniorów mogło by się uczyć patrząc na te fotki jak powinno wyglądać miejsce pracy.

tommi
16.01.2020, 09:14
Wielu mechaniorów mogło by się uczyć patrząc na te fotki jak powinno wyglądać miejsce pracy.

Miejsce miejscem, ważne, że na kolanach ;)

qbaRD07
16.01.2020, 10:15
No no, higiena pracy na medal. Sama idea tez na medal.

Mściwy Kurp
16.01.2020, 19:41
czym wymiarowałeś luz na panewce przed składaniem? jakie oznaczenia kolorystyczne masz na wale?

Mallory
16.01.2020, 21:59
Proszę dorzuć ceny części. Wałek od shadow,'a?

Ceny części z ASO - załapałem się na promocję zimową oraz rabat za użyczenie czwórki na premierę nowej-nowej at::)))

Wielu mechaniorów mogło by się uczyć patrząc na te fotki jak powinno wyglądać miejsce pracy.

Afryka pojechała jesienią do mechanika - widać na fotce i w poście którymś...robi to mechanik mający na FAT konto od jakiegoś czasu... niesamowity i super facet... może sam się ujawni je będzie chciał...

czym wymiarowałeś luz na panewce przed składaniem? jakie oznaczenia kolorystyczne masz na wale?

Wszystkie pomiary w warsztatach specjalizujących się w danym temacie ... wymieniliśmy tylko panewki korbowodowe - świadomie profilaktycznie, bo stare były całkiem dobre.... w serwisówce dostępnej w afripedii jest dokładnie opisane jak zrobić selekcję panewek.
Jutro dalsza część zdjęć i może trochę więcej komentarzy bo ostatnio fat przegrywał u mnie z egzaminem ccna r&s ... ale już jestem na szczęście po::)))

Mallory
17.01.2020, 08:36
Kolejna porcja fotek. Silnik prawie złożony.
Pompa wody za niedługo by się odezwała.

RAVkopytko
19.01.2020, 21:59
Marcin,co to za uszczelniacze z francuskiego ałta ?

Mallory
20.01.2020, 08:38
Marcin,co to za uszczelniacze z francuskiego ałta ?

Ravi - do wałka. Też ASO a że peżota:) bedzie dobre:)

Mallory
20.01.2020, 22:21
silnik złożony...

RAVkopytko
21.01.2020, 07:12
Bardzo fajnie zaczyna się dzień na widok takich precjozów :D

Calafior
21.01.2020, 08:11
Zajebista robota aż miło popatrzeć:Thumbs_Up::)

Mallory
21.01.2020, 08:56
Silnik był w sumie w bdb stanie, ale i tak już powoli zbliżał się czas na taką operację... uszczelniacze już były stare... np. na pompie oleju czy pompie wody... oringi itd... za jakiś czas mimo niezużytych podzespołów wymagałoby to zajrzenia. Jeżeli motocykl ma jeździć kolejne ćwierć wieku bez problemu to był idealny czas - no chyba, że zajeździć na śmierć a później na złom.

aleks
22.01.2020, 11:18
Piękna robota;) sporo pracy, sporo kasy...oby było cicho.
A tak z innej beczki, co sądzicie o uszczelkach atheny ?
Mallory użyłeś je ?

Mallory
22.01.2020, 14:24
Piękna robota;) sporo pracy, sporo kasy...oby było cicho.
A tak z innej beczki, co sądzicie o uszczelkach atheny ?
Mallory użyłeś je ?

Tak - kupiłem komplet uszczelek Atheny do afryki coś koło 450 pln (z doświadczeń wielu są Ok),... ale uszczelniacze zaworów kupiłem dodatkowo OEM Honda, chociaż w zestawie atheny też one są.

Zet Johny
22.01.2020, 14:45
Właśnie miałem pisać że wszystkie te uszczelki ok oprócz uszczelniaczy zaworowych :Thumbs_Up:

CzarnyCzarownik
22.01.2020, 15:02
Śmiesznie by było, jakby pochodziły od tego samego producenta :D

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

aleks
22.01.2020, 19:34
Miałem osobiście taki przypadek : stojąc w korku w Zakopanem, w upalny dzień temp. płynu skoczyła do góry, załączył się wentylator ze 2 może 3
razy, trwało to wszystko krótko i nagle usłyszałem dziwny dźwięk z okolic cylindra ( taki przytłumiony nie żadne stuki ) trochę spadła moc i z obrotami coś tam się zmieniło.
Zgasiłem silnik, poczekałem aż ostygnie i pojechałem dalej. Pózniej, gdy tylko się zagrzał, nawet przed załączeniem wentylatora objawy się powtarzały. Okazało się zimą ,gdy zdjąłem głowicę, że uszczelka Atheny poszła.
Dzisiaj zastanawiam się czy oringi Atheny założone na pompę oleju nie przepuszczają ciśnienie.

KORNIK
22.01.2020, 20:14
Zakładam uszczelki Atheny już tak od kilkunastu lat i jeszcze nigdy nie miałem z tym problemów.

RAVkopytko
23.01.2020, 18:27
Marcin ,Napiszesz co to tam stukało/pukało ?
Obszerną relację poprosimy.

aleks
23.01.2020, 18:55
Mallory, może myślisz sprzedać stary wałek ?:)
za rozsądną cenę, powiedzmy 150 to bym wziął;)

Mallory
24.01.2020, 09:14
Marcin ,Napiszesz co to tam stukało/pukało ?
Obszerną relację poprosimy.

Będzie. W weekend może będzie odpalanie pieca więc... ale relacja dopiero za 2 tyg... mam wyjazd niedługo.

Mallory, może myślisz sprzedać stary wałek ?:)
za rozsądną cenę, powiedzmy 150 to bym wziął;)

Taki ładny i oryginalny wałek za 150? :) To niech leży na półce. Myślałem o sprzedaży trochę drożej... wystawię go za jakiś czas tutaj...

Emek
24.01.2020, 09:17
Piękna robota Mallory. Wrzuć jakis filmik jak to pracuje, oczywiście po całej operacji. Szacun.

Gończy
24.01.2020, 09:26
Mallory na litość boską nie każ nam tyle czekać. Dawkujesz napięcie jak w serialu. :) Co tam tłukło?
un1VhJIwnxQ

Mallory
24.01.2020, 09:30
Dzięki chłopaki za kibicowanie i słowa otuchy.... ::))

Napięcia nie dawkuję specjalnie...Mamy 99% podejrzenie co tłukło, ale dopóki nie odpalimy i nie sprawdzimy to nie ma 100%... sam też się nie mogę doczekać....

Mallory
30.01.2020, 08:56
Mam chwilę na małe podsumowanie.
Silnik poskładany i przetestowany w trasie.
Wszystko jest Ok. Chodzi pięknie i cicho.
Co było powodem stuków?
Możliwości są dwie:
1) zapchany w 2/3 smok pompy oleju - nie było ciśnienia na wałki i stukało. Wychwyciłem to natychmiast i motocykl nie jeździł stukający więc nic więcej się nie stało.
2) przestawiona zębatka pod koszem sprzęgłowym.

Tak czy inaczej po weryfikacji silnik jest ok.
Wstawiam zdjęcia i smoka - był zawalony bardziej niż na tym zdjęciu, ale przed wykonaniem fotki dużo syfu odpadło od smoka oraz zdjęcie zębatki pod koszem.
Dla potomnych - dojście do smoka pompy oleju jest od strony sprzęgła, więc gdy będziecie ściągać kosz to wyczyśćcie smok kosza ... można tam palcem dojść.

https://youtu.be/50OrpUDHNtA

Dzisiaj jakieś podsumowanie zrobię.

CzarnyEZG
30.01.2020, 09:11
Co to jest za syf na smoku? Resztki uszczelek? Silikon, którym zastępowano uszczelki?
Zasyfiały olej przerwał filtr i to jego pozostałości?
Masz pomysł skąd to się wzięło?

CzarnyCzarownik
30.01.2020, 11:28
Jak smok był zawalony, ale lampka ciśnienia oleju nie swieciła się to jak mogło nie być smarowania?

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Bekas
30.01.2020, 12:02
Nigdy nie ufaj lampką do końca :)

Mallory
30.01.2020, 12:50
Jak smok był zawalony, ale lampka ciśnienia oleju nie swieciła się to jak mogło nie być smarowania?

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Nigdy nie ufaj lampką do końca :)

Podobno, w AT, gdy zaświeci się lampka oleju to już kaplica (są na FAT takie zdarzenia opisane).

A teraz na koniec czas na jakieś podsumowanie, żeby można było zamknąć wątek.
Silnik został rozłożony na części pierwsze.
Wszystko zostało profesjonalnie pomierzone i zweryfikowane z limitami serwisowymi. W sumie wszytsko się w limitach mieściło, ale trochę wymieniono::))
Nowe całkowicie (ASO) elementy tego silnika:
- panewki korbowodowe,
- wszystkie łożyska i uszczelniacze,
- uszczelki pompy itd.,
- wałek zdawczy,
- uszczelniacze zaworowe,
- łańcuchy rozrządu,
- kosz sprzęgłowy,
- łańcuch pompy oleju,
- tarcze sprzęgłowe,
- regeneracja głowic,
- sworznie tłoków.
- serwis kiwaczki, wahacza itd… wyczyszczenie i przesmarowanie – stan bdb,
- serwis gaźników,
- serwis instalacji zegarów.
Pomijam wcześniejszy serwis zawiasu, wymianę łożysk w kołach, wymianę reglera i wiele, wiele innych...

Afryka będzie latać dalej.
Kilka zdjęć na koniec.

CzarnyCzarownik
30.01.2020, 13:09
Ja bym jednak ufał :)
Zawsze widzisz, że lampka się pali na zgaszonym silniku (brak ciśnienia), po wymianie oleju dopiero po kilku sekundach się zapala (muszi pozbyć się powietrza z magistrali i nabić ciśnienie). Dzięki temu wiesz, że czujnik ciśnienia jako tako działa i jakieś ciśnienie oleju w układzie jest.

Ta teoria z przesuniętą zębatką też mi średnio pasuje. Takie 2 zębatki na sprężynie to nie jest normalny sposób na kasowanie luzu w przekładniach zębatych?
Aczkolwoek nie wiem, po co tam coś takiego może być.

-----------

Pewnie co do lampki nikt się nie przyzna. Ja raz wypaliłem ponad 1l oleju, rano lampka mi się zapaliła i migała na zakrętach. Był upał, jazda praktycznje tylko na jedynce, wentylator pracował cały czas. No i łykło tyle, że byłem w szoku. Dolałem olej tego poranka, potem dokupiłem jeszcze bo 1l to było za mało. Moto chodziło bez problemów. Teraz nowy wlaściciel przejechał Islandię i nie brało oleju. Silnik nie wydawał dziwnych dźwięków.
Po co producent daje lampkę ciśnienia oleju zapobiegającą zatarciu silnika która nie działa? To musi działać. Ta lampka zapala się tak naprawdę przy niskim ciśnieniu oleju, a nie jego braku.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Mallory
30.01.2020, 16:22
Ja bym jednak ufał :)
Zawsze widzisz, że lampka się pali na zgaszonym silniku (brak ciśnienia), po wymianie oleju dopiero po kilku sekundach się zapala (muszi pozbyć się powietrza z magistrali i nabić ciśnienie). Dzięki temu wiesz, że czujnik ciśnienia jako tako działa i jakieś ciśnienie oleju w układzie jest.

Ta teoria z przesuniętą zębatką też mi średnio pasuje. Takie 2 zębatki na sprężynie to nie jest normalny sposób na kasowanie luzu w przekładniach zębatych?
Aczkolwoek nie wiem, po co tam coś takiego może być.

-----------

Pewnie co do lampki nikt się nie przyzna. Ja raz wypaliłem ponad 1l oleju, rano lampka mi się zapaliła i migała na zakrętach. Był upał, jazda praktycznje tylko na jedynce, wentylator pracował cały czas. No i łykło tyle, że byłem w szoku. Dolałem olej tego poranka, potem dokupiłem jeszcze bo 1l to było za mało. Moto chodziło bez problemów. Teraz nowy wlaściciel przejechał Islandię i nie brało oleju. Silnik nie wydawał dziwnych dźwięków.
Po co producent daje lampkę ciśnienia oleju zapobiegającą zatarciu silnika która nie działa? To musi działać. Ta lampka zapala się tak naprawdę przy niskim ciśnieniu oleju, a nie jego braku.

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

CzarnyCzarownik - coś się nie zrozumieliśmy. Piszę, że jak lampka zaczyna się świecić to już często po ptakach. Czyli to chyba lepiej być bardziej ostrożnym niż polegać tylko na wskazaniach lampki...

Apropos przyznawania się - co w tym przypadku jest nie w temacie -
"Pewnie co do lampki nikt się nie przyzna. Ja raz wypaliłem ponad 1l oleju, rano lampka mi się zapaliła i migała na zakrętach" - to chyba jest tu zaprzeczenie teorii ze zdania nr 1 w zdaniu nr 2.::)))
Pozdr

Melon
30.01.2020, 16:26
Mallory piękne zdjęcia tego Twojego serducha!:D

Cassini
30.01.2020, 20:18
O której zębatce piszesz ? o tej dwuczęściowej ? Ona tak ma być to element kasowania luzu międzyzębnego aby para zębna działała ciszej.
AD1. Po zdjęciach panewek nie widać aby były braki smarowania czy przerwania filmu smarnego czyli zaniku ciśnienia. Wtedy panewki wyglądają inaczej.

Mallory
30.01.2020, 20:21
I jeszcze jedno sprawa, której można się w sumie domyślić.
Motocykl już nie jest na sprzedaż więc temat do zamknięcia lub usunięcia.

zibiano
30.01.2020, 20:31
Dobra dobra taki rozkrecony :) na priv napisze części które biore :):)

wierny
31.01.2020, 05:04
I jeszcze jedno sprawa, której można się w sumie domyślić.
Motocykl już nie jest na sprzedaż więc temat do zamknięcia lub usunięcia.

Zrobione, usunąłem temat z giełdy.;)

motomysz
31.01.2020, 07:09
I jeszcze jedno sprawa, której można się w sumie domyślić.
Motocykl już nie jest na sprzedaż więc temat do zamknięcia lub usunięcia.
:Thumbs_Up: :brawo:
Marcin robiłeś może podsumowanie kosztów?
Jeśli to nie tajemnica, mógłbyś wrzucić ile to wyniosło.
Super robota. Pewnie nie jedna oddała by serducho w Twoje ręce. Pozdro!

Mallory
31.01.2020, 10:10
:Thumbs_Up: :brawo:
Marcin robiłeś może podsumowanie kosztów?
Jeśli to nie tajemnica, mógłbyś wrzucić ile to wyniosło.
Super robota. Pewnie nie jedna oddała by serducho w Twoje ręce. Pozdro!

Dawid... dla Ciebie wszytsko::))) Nie ma problemu.

Koszty części z pamięci:
komplet uszczelek ok 450,
komplet łożysk ok 200,
kosz sprzęgłowy nowy w naszym polskim ASO 2100 pln... ja kupowałem w impex japan - wyszło z łożyskiem oporowym i czymś tam jeszcze, razem z cłem ok 900-1000,
panewki korbowodu komplet honda 200,
sworznie tłoka komplet 115,
wałek afryka 1000 ja ma z shadow 560,
regeneracja głowic ok 200,
olej plus filtry 150
łańcuchy rozrządu morse 300,
łańcuch pompy oleju 150
tarcze sprzęgła vesrah (takie jak oryginalne) chyba ze 200,
-----------------------------------------
Podsumujmy = ok. 3500 pln
Ale nie było to na jeden strzał - kompletne sprzęgło kosz, łożyska, tarcze i łańcuch rozrządu itd... zrobiłem rok wcześniej
----------------------------------------
Ale koszty mogą być różne w zależności od podejścia do tematu i stanu silnika. Gdybym zostawił stare łożyska (bo było całkiem dobre) oraz stary wałek (bo też jest niczego sobie) a nawet panewki korby to koszty byłyby dużo niższe.
Z drugiej strony, jeżeli ktoś ma fatalny stan pieca, to dojdą koszty tłoków, pierścieni - będzie plus 1500, dodatkowo szlify i docieranie. Gdyby był problem z wałem lub z korbami to można wrzucić w ten silnik nawet z 7-8 tyś....:::))))
----------------------------------------
Plus koszty mechanika, ale to już tajemnica::)))

Krzych_BBI
31.01.2020, 11:16
Plus koszty mechanika, ale to już tajemnica::)))

A gdzie takiego mechanika można znaleźć, żeby tak precyzyjnie podszedł do tematu ?
Koszt usługi to sprawa umowna :)

marcos
31.01.2020, 11:56
Nie usówajcie tylko zamknijcie bo fajne foty silnika w tym temacie są :P :at:

Dzieju
01.02.2020, 07:34
Słówko dla wierzących w kontrolki.
Kontrolka ciśnienia oleju często jest wyskalowana na gaśniecie już przy 0.2 atm a zdrowy układ smarowania potrafi/powinien mieć po 3-4 atm.
Pytam więc tych łatwowiernych czy będą się czuli usatysfakcjonowani ciśnieniem 0.3 atm bo przecież kontrolka już nie świeci.
Identycznie wygląda sytuacja z kontrolką ładowania , tylko pomiar miernikiem faktycznych prądów daje gwarancję , sama kontrolka to tylko sugestia dla kierowcy że jest dobrze a akumulator jest w ciągłym niedoładowaniu.
A potem łatwowierni naprawiają silniki ( bo przecież kontrolka gasła) i kupują nowe akumulatory ( bo szybko padają ).

CzarnyCzarownik
01.02.2020, 12:58
Nie róbmy głupków z producentów... naprawdę silnik potrzebujący do normalnej pracy 3-4bar, ulegający zatarciu przy 0,3bar miałby czujnik ciśnienia wyskalowany na 0,2bar? A może jeszcze TPS (czujnik ciśnienia w oponie) da nam alarm dopiero jak będzie ciśnienia w oponie 0,1 bar :D

Czujniki ciśnienia są różne. Tutaj masz jakąś listę czujników:
https://tridon.com.au/products/Tridon/35/483/switches-and-sensors/2011/oil-pressure-senders-and-sensors
Do wyboru od 0,2bar do 2,5bar.

Może jest problem z naszymi mechanikami co wkręcają czujnik, bo jak gwint pasuje to musi być dobrze? A potem pojawiają się historie o tym jak to silniki się zacierają przy "dobrym" ciśnieniu oleju? Bo to że jeden ma ciśnienie przełączenia 0,2bar a drugi 1bar to nie jest ważne.

No i kontrolka niskiego ciśnienia oleju da nam już znać przy niskich obrotach silnika, więc wtedy silnik potrzebuje mniejszego ciśnienia oleju i jest mniejsza szansa na awarię. Gdy silnik wkręca się na obroty to ciśnienie oleju tylko wzrasta.


Co do pomiaru ładowania - to chyba zawsze jest zapalanie lampki na podstawie napięcia w instalacji. Niskie napięcie na akumulatorze to brak ładowania, wysokie napięcie to ładowanie. Tutaj nie trzeba mierzyć żadnych prądów aby mieć pewność co do stanu ładowania bo tak działa akumulator.

Dzieju
03.02.2020, 09:13
Mylisz się co do ładowania.
Odnośnie ciśnienia też nie będe polemizował.

Cassini
03.02.2020, 14:30
Nie mam afryki pod ręką ale jaki to problem podpiąć czujnik pod kompresor i zmierzyć ciśnienie przełączania styków ?

CzarnyEZG
03.02.2020, 18:46
Mallory - czy dobrze wyczytałem, że wałek pasuje od innych Hond?

wierny
03.02.2020, 19:03
Od Hondy Shadow 750, tu masz ciekawy wątek do poczytania: http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=25993&page=19 ;)

Mallory
03.02.2020, 21:59
Tak jak Wierny pisze... kilka lat temu mileiśmy akcję z wałkiem bo brakowało na półkach i przetestowaliśmy, że pasuje od shadowa.
Polecam zrobić sobie herbaty i cały wątek podany przez Wiernego przeczytać.

RuggedRoads nawet sprzedaje go jako do AT:
https://ruggedroads.co.uk/OEM-Honda-Countershaft-RD04/07/07A-1992-2003

CzarnyEZG
04.02.2020, 07:07
Dzięki za info :)

MrWaski
04.02.2020, 09:17
Co do pomiaru ładowania - to chyba zawsze jest zapalanie lampki na podstawie napięcia w instalacji. Niskie napięcie na akumulatorze to brak ładowania, wysokie napięcie to ładowanie. Tutaj nie trzeba mierzyć żadnych prądów aby mieć pewność co do stanu ładowania bo tak działa akumulator.
Oj różnie z tym jest. Ja mam kontrolkę pokazującą kierunek przepływu prądu do akumulatora, a nie napięcie (od tego mam woltomierz). Czerwona - rozładowywany, zielona - ładowany. Sam polutowałem to ustrojstwo, ale to nie do Afryki. Przy dużej ilości odbirników (grzanetki, dodatkowe światła, 2 smarkfony, ładowarki do powerbanku i różnych akumulatorków) wiem jak się kształtuje bilans energetyczny, żeby nie zajechać na zlot z rozładowanym akumulatorem. Ale moja drynda ma alternator raptem 100 W, więc życie mnie zmusiło.

CzarnyCzarownik
04.02.2020, 10:21
Co zaobserwowałeś na tych dwóch lampkach i woltomierzu? Jak akumulator się rozładowywuje (czerwona lampka) to masz na nim niskie napięcie (10-11v), a jak się ładuje (zielona lampka) to jest wysokie (13-14v)? Jak zrealizowałeś wykrywanie kierunku przepływu prądu? Masz tam faktycznie amperomierz na linii, czy po prostu napięcie akumulatora dajesz na komparator co zapala zieloną lub czarwoną lampkę? Wpięcie amperomierza nie jest proste, tam są duże prądy, grube kable - dlatego chyba zawsze mierzymy napięcie.

Popularne na forum jest wrzucanie woltomierza do afryczki (też miałem). Dzięki temu widać, że ładuje lub nie. Jak zapalasz kolejno światła pozycyjne, mijania, drogowe to ładnie widać coraz większe spadki napięcia w układzie - czyli coraz gorsze ładowanie akumulatora. Jak napięcie akumulatora spadnie poniżej napięcia przy wyłączonym silniku to akumulator będzie się rozładowywać. Dajesz gazu to nagle zwiększa się napięcie - bo alternator generuje więceh mocy.

Amperomierz w samochodzie to chyba już antyk. On był wpięty między akumulator a alternator. Wszystkie odbiorniki (poza rozrusznikiem) były wpięte do plusa alternatora i amperomierz pokazywał czy leci prąd do akumulatora (alternator produkuje nadmiar prądu) czy leci prąd z akumulatora do alternatora i dalej na cały samochód bo alternator nie daje rady. Zrobienie czegoś takiego samemu to jednak jest trochę rzeźby w kabelkach.


Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

MrWaski
04.02.2020, 21:07
Co zaobserwowałeś na tych dwóch lampkach i woltomierzu?

Na jednej dwukolorowej diodzie LED, a nie dwóch lampkach. Na tej diodzie obserwuję czy się ładuje, czy rozładowuje, znaczy, kierunek przepływu prądu. Na woltomierzu wiadomo co obserwuję. :D

To nie tak działa jak myślisz...
Jest na to fajne rozwiązanie na czarnym kablu minus idącym od akumulatora do masy. Kabel ten, mimo że bardzo gruby i krótki, ma jakąś przyzerową rezystancję, ale jednak nie zerową, więc można coś zmierzyć... Reszta to kwestia pomysłowości... ;) Dla elektroników to bułka z masłem.
Jeden warunek. Żeby układ dobrze działał, wszystkie dodatkowe urządzenia podłączamy nie bezpośrednio do minusa akumulatora, ale za urządzeniem (na poniższym rozwiązaniu do punktu J3 lub gdziekolwiek do masy motóra). Znalazłem kiedyś takie gotowe rozwiązanie w necie, zrobiłem, i od 3 sezonów namiętnie używam. Działa. Polecam. Jak się kiedyś spotkamy na jakimś zlocie to zaprezentuję jak to działa.

Tu instrukcja ze schematem: https://1drv.ms/b/s!AjNuoccxKYpSlOkisKEVg6esqxuOMA?e=4vK13d

Czarny Czarodzieju, wisisz mi piwo... ;) :D :D :D

CzarnyCzarownik
04.02.2020, 22:23
Nie działa mi ten link, ale z tego co piszesz to zrobiłeś bocznik pomiarowy z kabla masy. Czyli faktycznie jesteś w stanie jakoś zmierzyć prąd w kablu bez rzeźbienia w kablach - sprytnie :D

Ale moje pytanie nadal pozostaje: czy zaobserwowałeś, że przy zapalonym na zielono LED masz wysokie napięcie akumulatora, a przy zapalonym czerwonym LED niskie napięcie na akumulatorze i nigdy inaczej.
Bo dalej wydaje mi się, że sam woltomierz wystarczy do oceny stanu ładowania.

Nie zakładałem się o piwo, ale na hasło "bocznikpomiarowy" oraz po weryfikacji forumowego nicku mogę takowe zakupić :D

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

MrWaski
04.02.2020, 22:48
A to ciekawe że nie działa... Daj mi swój e-mail na priv, to wyślę jako pdf. Niestety mail z silnika forum nie dopuszcza załączników.

Jaro-Ino
06.02.2020, 01:39
Normalne ciśnienie oleju przy wolnych obrotach to około 2 barów.
Czujnik ciśnienia zarówno w samochodach, jak i motocyklach kończy skalę przy 0,8 bara i poniżej wyświetla czerwoną kontrolkę. Niestety to już agonia silnika.
Kontrolka od ładowania przy 12V się nie pokaże. Ale nie polecam jechać na ładowaniu 12.4. Odpalenie po postoju jest już często niemożliwe.
Ciężarówki mają dokładne mierniki voltarzu i na desce czujniki ciśnienia oleju. Nie bez powodu ;) Cenię sobie samochody informujące użytkownika o swoim stanie. Niestety w dobie rosnącego udziału elektroniki w samochodach pt. coraz więcej ekranów, bluetooth itp brakuje podstawowych informacji o tym, co się dzieje z samochodem. Brak wskazania temperatury silnika itd. Świat schodzi na instagram... Jakby to były chociaż psy....

Pozdro ;)

CzarnyCzarownik
06.02.2020, 14:07
Ja dalej bedę się czepiać, ale z góry zaznaczam, że mechanikiem ani ekspertem nie jestem. Coś tam sobie czytam, coś oglądam. A fajnie, że na forum można pogadać i wyjaśnić niejasności, więc jak coś źle rozumiem to chciałem to wyjaśnić :D

W serwisówce piszą tylko o pomiarze ciśnienia oleju przy 5000 obrotach, ma być 5-6bar. I tyle, nie ma ani słowa o ciśnieniu przy jałowych obrotach. Pompa oleju daje niskie ciśnienie na jałowych obrotach, a potem bardzo szybko rośnie do maksymalnej wartości. Potem olej zaczyna lecieć zaworem ograniczającym ciśnienie i jest ono prawie stałe przy dalszym wzroście obrotów. Wydaje mi się, ze test z serwisówki sprawdza stan pompy - czy jest w stanie wytworzyć maksymalne ciśnienie w momencie zakładanym przed konstruktora.

Na niskich obrotach ciśnienie szybko się zmienia w zależności od obrotów - każdy może mieć ustawione inne. Ciśnienie zmienia się też w zależności od lepkości oleju i jego temperatury. Dla mnie tu jest za dużo zmiennych aby taki pomiar miał jakiś sens.

Jak japończyk uznał, ze czujnik ciśnienia o wartości 'X' bar wystarczy, to obstawiam, że wartość 'X' i tak ma w sobie duzy zapas. Tak samo jak silnik nam sie nie zatrze jak poziom oleju spadnie ponizej minimum na bagnecie. Jakieś antyczne, wolnoobrotowe klekoty polewało się olejem z olejarki i nic się nie zacierało :D

No i zgadzam się, ze wskazowka analogowa jest fajniejsza i jest w stanie powiedzieć nam wiecej. Taki czujnik z lampką to dla mnie raczej ostatnia deska ratunku przy jakimś rozszczelnieniu przewodu olejowego, uszkodzeniu chłodnicy oleju, wypaleniu dużej ilości oleju. Pompa oleju raczej nie straci wydajności z dnia na dzień, więc jakby czasami sprawdzić miernikiem ciśnienie oleju w układzie - to można spać spokojnie.

Taka czysto teoretyczna sytuacja: jak się zatka kanał olejowy, to pompa nawet na jałowym biegu nabije 6 bar, olej poleci zaworem ograniczającym ciśnienie i silnik się zatrze. A lampka nam o tym nie powie - no może jak po wyłączeniu silnika zobaczymy, że lampka nie zapala się przez minutę po zgaszeniu silnika :D

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Kazmir
06.02.2020, 15:22
A ja ci trochę pomieszam w głowie z tym smarowaniem silnika w AT;) Mogę?

Jeśli się zatka kanał o którym wspominasz to lampa zadziała!!! Czujnik jest wstawiony zaraz za filtrem oleju do tego miejsca sygnalizacja zadziała. Może się zatkać za filtrem oleju? Może, ale chyba prędzej te "coś" zatka filtr oleju?
Wydaje mi się, ze test z serwisówki sprawdza stan pompy - czy jest w stanie wytworzyć maksymalne ciśnienie w momencie zakładanym przed konstruktora.
Raczej nie! Sprawdza cały stan silnika, a w zasadzie wszystkie pasowania. Olej smaruje: skrzynie biegów, sprzęgło, wał korbowy i układ rozrządu. Jakiekolwiek wytarcie / uszkodzenie będzie powodowało większe wydostawanie się oleju na tym połączeniu, a tym samym spadek ciśnienia kontrolnego. Oczywiście w tym układzie jako pierwsza jest pompa oleju, ale jest to element, który podejrzewał bym na końcu.

CzarnyCzarownik
06.02.2020, 16:13
Kiedyś widziałem fotki z DR - komuś podczas składania silnika nalało sie za dużo silikonu. Kluska silikonu zatkała jeden kanał olejowy, bo akurat jest on przykrywany przez pokrywę sprzęgła. Ale to raczej talent mechanika niż "stało się samo".

Z tego co słyszałem to jak zatka się filtr oleju lub stawia za duży opór to otwiera się dodatkowy kanał bezpieczeństwa, olej zaczyna omijać filtr (inaczej rozerwie filtr, lub jego puszkę) - lepszy brudny olej niż brak oleju.

Co do drugien części to zgoda.

Jak mamy ograniczony przepływ oleju (suma wszystkich luzów i dziurek przez ktore wypływa olej) a pompa stałą wydajność to ciśnienie nam spadnie dopiero gdy luzy gdzieś się zwiększą lub pojawi się nowa dziura. Lub też zmienimy olej na mniej lepki. Więc pewnie ten zakres 5 - 6 bar bierze to pod uwagę, a jak mamy mniej (lub wiecej) to lepiej zacząć dumać nad przyczyną. Chyba ma to sens :D

Sent from my SM-J600FN using Tapatalk

Melon
06.02.2020, 17:00
Było fajnie na temat a teraz jest odkrywanie/pitolenie jak działa układ smarowania itp.:mur:

Mallory
17.02.2020, 09:29
No więc afryka jeździ już i to pięknie.
Bardzo cichy silnik się zrobił - to też zasługa nowych łożysk i nowego kosza sprzęgłowego.
Podsumowując:
stwierdzamy, że winny stuków w tej afryce był zapchany smok olejowy - była zawalony w 2/3 i ciśnienie było zbyt niskie, podobny stuk występuje po złożeniu na nowo silnika zanim się prawidło nie napełnią wszystkie kanały olejowe (trwa to ok 1 min). W serwisówce Haynesa jakby co jest opis jak okresowo sprawdzać ciśnienie zewnętrznym manometrem - jest to przewidziana procedura serwisowa mimo obecności czujnika.

Tak czy inaczej w tej AT powód to zapchany smok oleju.
Po naprawie ciśnienie na cylindrach wzrosło o 1 BAR i jest super - to pewnie zasługa regeneracji głowic u fachowców.

Jeździ pięknie i brzmi pięknie ... filmik wrzucam na zakończenie opowieści - motor był zimny jeszcze dzisiaj rano - przejechane ok 1 km.

https://www.youtube.com/watch?v=Z2XodSUHgvk&feature=youtu.be

Dzieju
18.02.2020, 18:28
Coś jest nie tak , za cicho , elektryka zrobiłeś? :)
No i teraz 30 lat jazdy.
W tym smoku to co konkretnie było zapchane i w którym miejscu, jakaś fotka by się przydała. Przyczyną były rzadkie wymiany oleju?

Mallory
18.02.2020, 21:42
Coś jest nie tak , za cicho , elektryka zrobiłeś? :)
No i teraz 30 lat jazdy.
W tym smoku to co konkretnie było zapchane i w którym miejscu, jakaś fotka by się przydała. Przyczyną były rzadkie wymiany oleju?

Znajdę fotkę to wrzucę jutro...
Może jest szansa, że cały syf się wypłukał przy długiej podroży do azji ... wlałem wtedy Ipona syntetyka 10w60 żeby było super na upały... może... ale kto wie...

zibiano
19.02.2020, 10:17
Gratulacje. Pieknie.
Tez kiedys mialem elektryka :)

Tomas_XRV
19.02.2020, 11:23
Lubię dźwięk świerszczy z silnika Afryki

Melon
19.02.2020, 18:38
Ładnie gwiżdże.:at:

Mallory
08.04.2020, 13:56
Jednak idzie na sprzedaż - garaż słabo mieści 5 motorów + dt 50 + rowery...
Cena 15500
Film z dzisiaj:
https://www.youtube.com/watch?v=QHV-nEOkI8A

i zdjęcie z dzisiaj - założyłem oryginalne siedzenie, które do tej pory trzymałem w szafie.

Gończy
08.04.2020, 20:03
96 dobry rocznik , mam identyczną:)

motomysz
08.04.2020, 20:08
Ojjj.. Marcin! Grzeszysz!

Mallory
08.04.2020, 20:29
Ojjj.. Marcin! Grzeszysz!

Spokojnie... 4 zostaje na wieki - RD4 najlepszy motor świata::)))

materna
08.04.2020, 21:49
Spokojnie... 4 zostaje na wieki - RD4 najlepszy motor świata::)))

:Thumbs_Up::Thumbs_Up::Thumbs_Up:

RAVkopytko
08.04.2020, 22:36
Marcinnn ! RD 03 ,to jest najlepsza Afra.

Guuupi Jesteś ;)

Mallory
09.04.2020, 15:42
Marcinnn ! RD 03 ,to jest najlepsza Afra.

Guuupi Jesteś ;)

Rafał... powiem szczerze, że nawet 3 nie jechałem - chyba wstyd bo na tylu różnych wynalazkach się udało a na królowej 3 nie... może dlatego jestem w mylnym błędzie::)))

Ps. z dzisiaj nowe zdjęcie 7

Neo
10.04.2020, 12:02
Jednak idzie na sprzedaż - garaż słabo mieści 5 motorów + dt 50 + rowery...

Nie wiem w czym Ty widzisz problem - wyrzuć rowery;)
Na Twoje nieszczęście mam już motocykl na dającą się przewidzieć resztę życia. Gdyby nie to, pewnie już bym był u Ciebie...

materna
10.04.2020, 12:45
Nie wiem w czym Ty widzisz problem - wyrzuć rowery;)
Na Twoje nieszczęście mam już motocykl na dającą się przewidzieć resztę życia. Gdyby nie to, pewnie już bym był u Ciebie...
Zazdroszczę Ci tego Trampka trochę muszę przyznać:) Kiedyś się na niego czaiłem, ale nie wyszło...:)

Mallory
10.04.2020, 13:22
Nie wiem w czym Ty widzisz problem - wyrzuć rowery;)
Na Twoje nieszczęście mam już motocykl na dającą się przewidzieć resztę życia. Gdyby nie to, pewnie już bym był u Ciebie...

Neo... kolarzówkę wyrzucić? Ja kocham mojego Spaca Rube... zresztą reszta rodziny swoje kolarki kocha także:
http://150.254.222.97/filmy/przelecze%202019%20filma-v2.mp4
więc mamy 5 kolarzówek... plus moja stara z ironmana czyli 6 dodając kilka górali to jest już masakra z ilością rowerów... ale nie... rowery zostają... rowery są super.

A afryka wczoraj umyta - ryzyko podjąłem, ale na chwilę chociaż musiałem już po dwóch tygodniach z chaty wyskoczyć...
https://www.youtube.com/watch?v=v9ySD1WzhE0

Mallory
11.04.2020, 12:04
Po 3 dniach wymiękłem ... struty chodziłem ... członka rodziny nie sposób sprzedać...

Operation was cancelled by user.

motomysz
11.04.2020, 12:51
Jesteś zajebisty! Przeszło mi przez myśl że może się tak skończyć :Thumbs_Up:
Dobrze że potencjalny kupiec nie przyjechał, znowu wiózłbyś biedak do znajomego, a na koniec proponował odkup.
Oryginał jakich mało! Dla pocieszenia powiem że też kiedyś chciałem odkupić swojego Biga.

Neo
11.04.2020, 12:54
Po 3 dniach wymiękłem ... struty chodziłem ... członka rodziny nie sposób sprzedać...

Cholera, taka okazja koło nosa przeszła... mogłem kupić i po tygodniu dałbyś pewnie z piątkę więcej żeby Afrykę odzyskać ;) :D :beer:

Jak ja Cię rozumiem... Nie umiem rozstać się z Junakiem bo choć Chińczyk, to tyle przygód razem...

Mallory
24.04.2020, 22:53
Macie, cieszcie się::)))

RAVkopytko
24.04.2020, 22:55
:D :at:

Dzieju
27.04.2020, 07:28
Ale że tylko 10.5 atm?

majo
27.04.2020, 12:51
Mierzyłeś wkręcając gwint czy na docisk z gumową końcówką?

Mallory
27.04.2020, 12:57
Miernik słaby i trochę puszcza... dostał kiedyś strzała z silnika bo zapomniałem wypiąć modułu z 7 i poszło pełnym gwizdkiem na zegar... wskazówka się obróciła::)))

Mallory
28.04.2020, 17:50
No i afryka sprzedana.

Nowy właściciel dostał całą informację o motocyklu: stan każdego podzespołu, relacje z napraw - zdjęcia, filmy itd... pomiary wszelakie, testy, pełną historię - kilka stron na papieru - chyba jeden z najlepiej udokumentowanych motocykl.

Do tego pojeździł nią ze mną (na drugim motocyklu) po asfaltach i w terenie i kupił bez dalszego zastanowienia.

Co z wątkiem zobaczymy - może poproszę o zablokowanie... zależy to od nowego właściciela.

AT niech służy.

wojtekk
28.04.2020, 17:55
Zgodnie z życzeniem blokuje, czyli zamykam. Jak otwierać, przesuwać - prosze o priv