PDA

View Full Version : Wałek zdawczy cd.


mdxmd
31.07.2019, 21:36
moim zdaniem poza zwiększeniem średnicy wałka (co przedłuży jego życie) problem będzie taki sam jak w starej AT bo zębatka nadal jest "pływająca" podkładka wraz z śrubą blokuje zębatkę i spełnia podobną funkcję jak zabezpieczenie w starej AT... pomimo dokręcenia śruby zębatka i tak ma luz ok 1mm !!!! gdyby chociaż dociskała zębatkę do tulejki to smar wewnątrz nigdzie by się nie podział a obecnie woda i tak go wypłukuje także jest jak jest.... szkoda pisać.

można jednak zrobić pewne usprawnienie w postaci uszczelnień, zębatka w miejscu wieloklinu ma wgłębienie i można dać np. 2x oring 30x1.5 + smar na wieloklin i mamy całkowicie uszczelniony wieloklin :)

a jeździłem sobie w błogim spokoju o wieloklin ... u mnie przy 82.000k są już niewielkie zagłębienia na wałku nie wspomnę o rdzy.

Zapewne ktoś napisze, że można zmodyfikować podkładkę, która dociśnie zębatkę...moim zdaniem docisk będzie i tak zbyt mały aby to było sztywne połączenie i zębatka i tak będzie się przesuwać i wycierać elementy styku wałka i tej podkładki. Dopóki nie będzie konkretnej nakrętki to będzie klops szczególnie w terenie i bez właściwego serwisu tego połączenia.

poniżej macie to nowe ulepszone mocowanie zębatki .... dodam tylko, że śruba jest dokręcona.

JQ4GcQ2NhwQ

miałobyć lepiej a jest jak było...

Romano
01.08.2019, 06:28
A może zastosować podkładkę tego typu, jest stalowa i wewnątrz ma gumę??
https://allegro.pl/oferta/uszczelka-podkladka-hydrauliczna-17-3x23-3-8-7348863439
Rozmiar przypadkowy ale z pewnością można dobrać odpowiednią.

strobus1
01.08.2019, 08:53
Kto smaruje ten jedzie. Wielowypusty też się smaruje tylko mało ludzi wie czym. Najbardziej uświadomieni są użytkownicy/czki BMW. Maja problemy ze swoimi "wałeczkami" od kilkudziesięciu lat i opracowali na to sposób. Nazywa się Kluber staburgas nbu 30 ptm. Smarujesz raz na sezon i z głowy.
Tak wiem, że drogie.
Tak wiem, że BMW to.... (wstawić co się podoba, nie publikować!!!)
Zapewniam, że najmniejsze 50 g opakowanie wystarczy na całe życie Afry.

zdrowia

Novy
01.08.2019, 08:59
Kto smaruje ten jedzie. Wielowypusty też się smaruje tylko mało ludzi wie czym. Najbardziej uświadomieni są użytkownicy/czki BMW. Maja problemy ze swoimi "wałeczkami" od kilkudziesięciu lat i opracowali na to sposób. Nazywa się Kluber staburgas nbu 30 ptm. Smarujesz raz na sezon i z głowy.
Tak wiem, że drogie.
Tak wiem, że BMW to.... (wstawić co się podoba, nie publikować!!!)
Zapewniam, że najmniejsze 50 g opakowanie wystarczy na całe życie Afry.

zdrowia

Klüber Staburags nbu 30 ptm - ~30 euro to znowu też nie taki majątek.

Jest Staburags innej firmy za dużo niższą cenę. To to samo?

Edit: Staburags, który znalazłem w innym opakowaniu jest tej samej firmy (Klüber) - sprzedawane w innym/mniejszym opakowaniu - koszt 9 euro za 20g.

mdxmd
01.08.2019, 09:19
zapewne smarowanie praktycznie rozwiąże problem albo znacznie wydłuży okres życia ale sprawdzanie wałka przy zakupie używki należy wpisać w program wycieczki...

Bekas
01.08.2019, 10:02
Polecam sprawdzać, mimo zapewnień sprzedawcy, wczoraj w Wawie oglądałem trampka coś około 70tyś przebiegu salon Pl, zębatka niby miała siedzieć sztywno, wizualnie super. Ściągam osłonę, zrzucam zabezpieczenie wyjechane w 90% a wałka zostało 50% ;/

mdxmd
01.08.2019, 10:25
Kto smaruje ten jedzie. Wielowypusty też się smaruje tylko mało ludzi wie czym. Najbardziej uświadomieni są użytkownicy/czki BMW. Maja problemy ze swoimi "wałeczkami" od kilkudziesięciu lat i opracowali na to sposób. Nazywa się Kluber staburgas nbu 30 ptm. Smarujesz raz na sezon i z głowy.
Tak wiem, że drogie.
Tak wiem, że BMW to.... (wstawić co się podoba, nie publikować!!!)
Zapewniam, że najmniejsze 50 g opakowanie wystarczy na całe życie Afry.

zdrowia

W BMW wieloklin ma duuużo łatwiej w CRF jest jeszcze rotacja.

Romano
01.08.2019, 11:03
25.500km89575

mdxmd
01.08.2019, 11:16
25.500km89575

nie mogę znaleźć tej tulejki w fiszkach (pod symerem)

Melon
01.08.2019, 19:26
Ale w viadrze jest tak samo zakręcona na luźno zębatka i nic się nie dzieje z wałkiem.

Franz
01.08.2019, 21:24
http://www.boxer-motor.com/index.php?option=com_mamboboard&Itemid=71&func=view&id=1443&view=flat&catid=2
Na ebay 20 g Kluber staburgas nbu 30 ptm.. - 9 euro kosztuje
Wysylka pocztą

strobus1
01.08.2019, 22:28
W BMW wieloklin ma duuużo łatwiej w CRF jest jeszcze rotacja.

Rozwiń się w temacie tej rotacji.
Proszę uprzejmie :D

mdxmd
01.08.2019, 22:42
Rozwiń się w temacie tej rotacji.
Proszę uprzejmie :D

zębatki po wałku w zakresie luzu wałek/zębatka, wystarczy ?

matjas
01.08.2019, 22:47
Chyba nie kumam podobnie jak Kolega Cezary ;)

Tez mam Fekalne Bmw gdzieś w garażu :P

strobus1
01.08.2019, 23:16
zębatki po wałku w zakresie luzu wałek/zębatka, wystarczy ?

Aaa, znaczy zebatka się już obraca na wałku u Kolegi...
To do kolegi Mateusza się udać trzeba, trochę się na spawaniu zna :D

mdxmd
02.08.2019, 00:32
Aaa, znaczy zebatka się już obraca na wałku u Kolegi...
To do kolegi Mateusza się udać trzeba, trochę się na spawaniu zna :D

masz luz zębatka/wałek to co się dzieje z tymi podzespołami podczas obrotu gdy obciążysz to połączenie łańcuchem.

Ale w viadrze jest tak samo zakręcona na luźno zębatka i nic się nie dzieje z wałkiem.

CBR1000RR także, tylko ile jeden i drugi jeździ w cięższym terenie.

strobus1
02.08.2019, 07:05
masz luz zębatka/wałek to co się dzieje z tymi podzespołami podczas obrotu gdy obciążysz to połączenie łańcuchem.

Dokładnie to samo co w zużytym polaczeniu wielowypustowym walka kardana. To jest ciągle ten sam rodzaj połączenia niezależnie od producenta pojazdu.
Zdrowego wałka życzę:)

mdxmd
02.08.2019, 07:42
Dokładnie to samo co w zużytym polaczeniu wielowypustowym walka kardana. To jest ciągle ten sam rodzaj połączenia niezależnie od producenta pojazdu.
Zdrowego wałka życzę:)

rodzaj tej sam ale zużyte połączenie wału kardana przy obciążeniu pozostaje w tej samej pozycji względem siebie nawet przy ekstremalnym luzie a w przypadku zębatki już nie bo oprócz obciążenia obrotu dochodzi jeszcze siła ciągnąca to połączenie w kierunku tylnej zębatki, ale nie ważne.... odbiegamy od tematu.

madafakinges
02.08.2019, 08:38
Smarować na pewno nie zaszkodzi, ale raczej nie będzie to problemem, luz bębatka wieloklin robi się po 10-15tyś przy czym cały napęd wytrzymuje 2x tyle, warto co te 10-15tyś wymieniać przednią zebatkę.

Emek
02.08.2019, 09:59
Zawsze mi wpajano że napęd wymienia się kompletny (obie zębatki + łańcuch). To jak to jest? Właśnie mam taki zonk że pasuje mi wymienić tylko przód z 14 na 15.

matjas
02.08.2019, 10:20
@ mdxmd - są dwa a nawet trzy wielowypusty w betoniarkach, które się zużywają z czasem i tam jest znacznie gorzej niż piszesz. oprócz obciążeń obwodowych wynikających z ruchu obrotowego są jeszcze przesunięcia osiowe i to zarówno na wałku wejściowym skrzyni tam gdzie siedzi tarcza sprzęgłowa jak i /zwłaszcza/ w kardanie - coś musi przecież wybierać luz, który powstaje przy ruchu wahacza góra/dół.
IMO wielowypusty w AT smarować pastą z molibdenem lub wkleić jako nowe i jebał to pies. Tam ten luz osiowy to jest potrzebny jak tirówce majtki.

@Emek - można i nawet wskazane jest wymienienie zębatki zdawczej w połowie życia napędu bo przednia, jak wiadomo, zużywa się wielokrotnie szybciej. Powiększone przerwy między zębami powodują, że zmienia się tzw. moduł przekładni i wyciągają one łańcuch bo ogniwa nie mają odpowiedniego podparcia na całej długości opasania zębatki i niejako 'dostosowują' się do tego co je ciągnie.
Oczywiście, jest to swoiste pudrowanie syfa bo zużywa się wszystko ale jeśli łańcuch nie jest już u kresu swojego żywota to taka wymiana nie zaszkodzi, wręcz przeciwnie. Zwróćcie uwagę, że na tyle moduł wciąż jest taki jak fabryka /mniej więcej/ i to właśnie można najprościej zawsze wykorzystać do określenia jak wyjebany jest łańcuch - znana metoda na napięcie łańcucha ręką pośrodku biegu i próba odciągnięcia go od zębatki na kole - na nowym nie ma bata. Na zużytym owszem - mimo jego naprężenia pomiędzy zębatkami.

Jak zawsze - jestem otwarty na nowe spojrzenie w powyższych tematach.

m

lukasz_vip
02.08.2019, 11:08
Zawsze mi wpajano że napęd wymienia się kompletny (obie zębatki + łańcuch). To jak to jest? Właśnie mam taki zonk że pasuje mi wymienić tylko przód z 14 na 15.

Spokojnie 2-3 zębatki przednie wymieniam na jedną wymianę całego napędu. Dzięki temu cały napęd żyje dłużej.

ziutek2002
02.08.2019, 11:25
Tak sobie czytam i czytam....nowa AT od niespełna miesiąca z przebiegiem 8 tys km...ale chyba też tam zajrzę :)

Nie posiadam co prawda NBU 30 PTM KLUBERA, ale mam KLUBERA BEM 34-132. Tamto to pasta montażowa a to specjalny smar, dam na razie to co pod ręką.

I tak przy okazji Wam się zapytam, bo mam DCT. Jak ,,zablokować' napęd do odkręcenia zębatki? Pierwsze co mi przychodzi do głowy to po prostu postawić ją na bocznej nóżce i spróbować odkręcić...fakt, że ciągnę wtedy cały opór przez łańcuch, koło itd...

matjas
02.08.2019, 11:35
Spokojnie dasz rade.

Franz
02.08.2019, 11:36
Wskaznikiem zużycia łańcucha oprócz odejścia od zębatki
jest również sztywność na rolkach. Potrafi sie zatrzeć jesli
jest brak smarowania a warunki trudne - bloto , woda , piach
Nierownomierne rozciagniecie co chyba jest najbardziej zgubne dla łożyska wałka. Napiecie łańcucha sprawdzamy
kilkukrotnie przetaczajac motocykl. Duża różnica to już agonia.

ziutek2002
02.08.2019, 11:40
Spokojnie dasz rade.

Vielen Dank Matjas!

mdxmd
02.08.2019, 11:42
dla mnie w kwestii wałka i zębatki niewiele się zmieniło, na plus jest tylko większa średnica wałka i nieco stabilniejsza zębatka bo ta podkładka bardziej ją stabilizuje niż stare zabezpieczenie. Jednak dla osób kompletnie olewających obsługę tych podzespołów będzie co było w AT tylko w dłuższym okresie czasu, zależnie od intensywności eksploatacji

Honda zostawiła sobie lukę do zbytu części za 10-15lat, a śruba z podkładką to takie zamydlanie oczu....

duża nakrętka dociskająca zębatkę i pojęcie wałka nie istnieje ale jaki to interes...

Emek
02.08.2019, 11:50
I tak przy okazji Wam się zapytam, bo mam DCT. Jak ,,zablokować' napęd do odkręcenia zębatki? Pierwsze co mi przychodzi do głowy to po prostu postawić ją na bocznej nóżce i spróbować odkręcić...fakt, że ciągnę wtedy cały opór przez łańcuch, koło itd...
Tam masz fabrycznie dociągnięte na 54N więc jak postawisz na bocznej powinno pójść bez problemu. Jak nie da rady to hamulec chyba w DCT da się zaciągnąć ;).

matjas
02.08.2019, 11:53
@Ziutek - gdyby jednak motocykl chciał się przetaczać spokojnie możesz zaaplikować OD GÓRY osiowo wałeczek drewniany między zębatkę a łańcuch i wtedy na spokojnie kręcisz i nic nie odjedzie. To samo przy dokręcaniu tylko wtedy zakładasz 'blokadę' od dołu. Bitte sehr :D
EDIT - jak Emek napisał - przecież masz postojowy /! nie wziąłem tego pod uwagę :D/ ale to są mikre śruby i nie będą dowalone nie wiadomo jak.

Franek, nie wiem ile w tym prawdy, ale na logikę tak jest - łańcuch nie wyciąga się nierównomiernie sam z siebie bo mu się tak podoba. W swoim żywocie nie miałem takiej historii w moich sprzętach - pomijając jakieś wady konstrukcyjne w co bardzo wątpię dzieje się tak JEDNYM PRZYPADKU - ustawienia zbyt małego zwisu przy regulacji naciągu.
Wtedy po obciążeniu motocykla na łańcuch działa taka dźwignia, że dochodzi do rozciągnięcia ogniw pomiędzy zębatkami i jest pi..da.
Osobiście nie wierzę absolutnie, że ma to związek z nieregularnym, nierównym smarowaniem rolek pomijając przypadki ekstremalnego zaniedbania napędu.
Oczywiście co się dzieje w przypadku zbyt małego luzu z łożyskiem wałka zdawczego zmilczę.

Trochę się na łańcuchach zdoktoryzowałem przy okazji ich smarowania.

m

Franz
02.08.2019, 12:05
Nie wiem czy mnie dobrze zrozumiales.
Nierownomierne smarowanie nie ma wielkiego wplywu na nierownomierne zużycie łańcucha bo smarowanie jesli bylo powoli się przejdzie przez zebatki.
Dawno dawno temu przy moim pierwszym xt 600
nie moglem pojąć dlaczego raz mam dobry zwis łańcucha
a za kilka dni wisi do ziemi. Po skorygowaniu luzu i za kilka dni przy nstepnej kontroli naciagniety jak baranie jaja
Komputerów i netu jeszcze nie bylo
ale byl duzy zbior Motocykla i Swiat motocykli
Wtedy zablyslo światło
To byl świat. Bez smartfonów i netu :dizzy:

matjas
02.08.2019, 12:17
Zrozumniałem zrozumniałem...
A co do przejścia smarowania przez zębatki - można mieć nadzieję :D

Hiperfokal
02.08.2019, 18:15
Jeździłem Transalpem 9 lat, nabyłem go używanego (2001r) na marginesie od Franza :) Wymieniałem napęd na czas lecz jedynie w całości i na nie oryginalne zębatki, Po sprzedaży osiołek dalej jeździ cały rok między innymi po posypanych solą drogach, dodam że do wałka nie zaglądałem naturalne oprócz wymieniania napędu. Uważam że jak się w terminie wymienia napęd to nie ma co się martwić o wałek zdawczy.

matjas
27.08.2019, 13:55
a co tam :D

napiszę mały update co do łańcucha bo po 6tys pierwsze podciągnięcie. ponoć OEM ch..wej jakości. zobaczymy jak będzie dalej.

pierwszy tysiąc Hipol + pędzel, reszta z motooilerem ustawionym raczej obficie.

m

mdxmd
03.11.2019, 22:06
90.000km przez 75.000 2x przód fabryczna OEM a obecnie JT jak widać zaczyna się

http://africatwin.com.pl/picture.php?albumid=347&pictureid=2168

zero orania w terenie, poniżej luz wałek/zębatka JT po przebiegu ok 8000km !!!! dodam tylko, że było nasmarowane smarem opty molly mp3. Będziemy klieć ponownie ....

qcAYptMR0RA

MrWaski
05.11.2019, 16:43
Lepiej żeby bardziej zużywała się zębatka niż wałek. Myślę, że twardość tych elementów odpowiednio dobrali.

Grzechu2012
05.11.2019, 17:04
A może ktoś zrobi wideo jaki jest luz przy 10-1000km?

mdxmd
05.11.2019, 19:34
Lepiej żeby bardziej zużywała się zębatka niż wałek. Myślę, że twardość tych elementów odpowiednio dobrali.

ja myślę zupełnie przeciwnie, zębatka lipa połączenie było nasmarowane i takie zużycie po tym przebiegu to dramat. Nic bardziej nie niszczy wieloklinu jak nadmierny luz lub złe spasowanie elementów (niewłaściwe kąty powierzchni styku)

Zamawiam OEM i zobaczymy, poprzednio demontowana po przebiegu ok 35.000km nie miała takiego luzu a było sucho i rdza.

przy okazji szukania numeru zębatki trafiłem na coś niezwykle ciekawego, nie można wymienić samego łożyska wałka zdawczego!!! gdyż jest ono zespolone z samym wałkiem... żeby było jaśniej gdy padnie łożysko musimy zaopatrzyć się w cały wałek! to po uszczelniaczu z pierścieniem kolejna niespodzianka. Wałek trochę zdrożał obecnie 1450zł
http://africatwin.com.pl/picture.php?albumid=347&pictureid=2170

i znowu zrobiło mi się smutno :( także mamy kumulację nie dość, że niewiele się nie zmieniło z wałkiem i zębatką to dostaliśmy trudno wymienny uszczelniacz oraz wałek z łożyskiem czyli "wałek na całej linii" pozostaje wiara w jakość i nadzieja, że będzie dobrze.

kylo
05.11.2019, 20:54
Pogoń tą skośnooką Mariusz i wracaj do GSa;)

Mallory
06.11.2019, 07:10
Lepiej żeby bardziej zużywała się zębatka niż wałek. Myślę, że twardość tych elementów odpowiednio dobrali.

ja myślę zupełnie przeciwnie, zębatka lipa połączenie było nasmarowane i takie zużycie po tym przebiegu to dramat. Nic bardziej nie niszczy wieloklinu jak nadmierny luz lub złe spasowanie elementów (niewłaściwe kąty powierzchni styku)

Zamawiam OEM i zobaczymy, poprzednio demontowana po przebiegu ok 35.000km nie miała takiego luzu a było sucho i rdza.

przy okazji szukania numeru zębatki trafiłem na coś niezwykle ciekawego, nie można wymienić samego łożyska wałka zdawczego!!! gdyż jest ono zespolone z samym wałkiem... żeby było jaśniej gdy padnie łożysko musimy zaopatrzyć się w cały wałek! to po uszczelniaczu z pierścieniem kolejna niespodzianka. Wałek trochę zdrożał obecnie 1450zł
http://africatwin.com.pl/picture.php?albumid=347&pictureid=2170

i znowu zrobiło mi się smutno :( także mamy kumulację nie dość, że niewiele się nie zmieniło z wałkiem i zębatką to dostaliśmy trudno wymienny uszczelniacz oraz wałek z łożyskiem czyli "wałek na całej linii" pozostaje wiara w jakość i nadzieja, że będzie dobrze.

Problem wałka, żeby się nic a nic nie zużywał, o ile jeszcze jest w stanie dobrym stanie, jest rozwiązany w starej AT - łatwe do znalezienie na forum.
Podobnie ma się sprawa z zębatkami i ich twardością.

Problem łożyska wałka istnieje w każdym motocyklu z napędem łańcuchowym. O ile w małych i słabszych motorach, które przebiegów dużych nie robią problem łożyska jest śladowy, to w NAT, trzeba uważać bardzo na za mocny naciąg łańcucha, żeby łożyska nie zabić obciążaniem na długich przelotach bardzo obładowanym moto.

A to, że wałek w NAT zintegrowany z łożyskiem to ciekawe, ciekawe...

MrWaski
06.11.2019, 07:29
Mnie się wierzyć nie chce że zintegowany. Znaczy bieżnia łożyska odlewana, obrabiana i utwardzana razem z wałkiem? Technologiczny kosmos. Bezsęsu...

ziutek2002
06.11.2019, 08:21
Również w to nie wierzę.
Wg mnie zespolenie polega na trwałym osadzeniu łożyska na wałku albo chemicznie albo termicznie albo....jedno i drugie. W firmie, w której pracuje spotkałem się nie raz z takim sposobem montażu wałek-łożysko w przekładniach przemysłowych znanych producentów oraz miałem okazję uczestniczyć przy montażu przekładni gdzie takie rozwiązania są.

Jest to tak trwałe połączenie, na tyle mocne, że niestety szansa na wymianę samego łożyska jest znikoma i......wszystko sprowadza się do tego co napisał MDXMD - jeżeli wymiana to właśnie w takim komplecie....

radiolog
06.11.2019, 08:56
ciekawe, czy Pan Hąda czyta to forum i uwzględnił ową jakość w przekontruowanym silniku w nowej AT, ponoć 60% części silnika jest nowych

mdxmd
06.11.2019, 15:21
Crf2020 Prosiłem już o fiszki Karola ale jeszcze publiczne nie były dostępne.... Zespolony miałem na myśli trwale połączone elementy łożysko nawet jakby wyrwać to jest nietypowe wygląda na to że symer właśnie lata po bieżni wewnętrznej a dokładnie jej części.

Odnośnie analogii do BMW tam od 9lat stosuje się podobne nienaprawialne rozwiązania np. Skrzynia biegów dostępne są tylko całe wałki razem z kołami zębatymi.. Honda widać zaczęła kopiować "dobre rozwiązania" i kosztowne dla użytkownika

MrWaski
06.11.2019, 16:45
Zawsze można spróbować dopasować wałek do nowego łożyska. Wymagany jest do tego średnio rozgarnięty tokarz. No chyba że łożysko baaaardzo nietypowe. A ściągnąć zjechane łożysko w byle prasie da się. Po lekkim podgrzaniu palnikiem każdy klej puści.

PS
Chyba jednak będę musiał kupić razem z Africą jakąś tokarkę - zawsze chciałem ją mieć w domowym warsztacie. Mam dawać 1400 zł za nowy wałek z łożyskiem, to po 140.000 km tokarka się zwróci... :D

radiolog
06.11.2019, 17:06
Crf2020 Prosiłem już o fiszki Karola ale jeszcze publiczne nie były dostępne.... Zespolony miałem na myśli trwale połączone elementy łożysko nawet jakby wyrwać to jest nietypowe wygląda na to że symer właśnie lata po bieżni wewnętrznej a dokładnie jej części.



Odnośnie analogii do BMW tam od 9lat stosuje się podobne nienaprawialne rozwiązania np. Skrzynia biegów dostępne są tylko całe wałki razem z kołami zębatymi.. Honda widać zaczęła kopiować "dobre rozwiązania" i kosztowne dla użytkownika



Ja osobiście znam kierownika/mechanika marki BMW co naprawia rzeczy przez BMW uznane za nienaprawialne


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Hiperfokal
06.11.2019, 19:10
Swoją drogą raczej wałek bym wymienił jak bym musiał rozbierać silnik do wymiany łożyska. Wiec nic dziwnego w zespoleniu wałka z łożyskiem nie widzę.

mdxmd
06.11.2019, 19:29
dyskusja trochę na wyrost bo jak na razie jeszcze nie słychać aby komuś łożysko padło, czas pokaże co autor miał na myśli. Hunda nie może się rozstać z tym wałkiem :D

Może bardziej zorientowani napiszą na co wkleić zębatkę przy jeszcze znikomym zużyciu wałka.

przeglądałem fiszki różnych moto tej marki od roku 2005 i niemal wszędzie jest takie rozwiązanie... CBR1000RR CBR600, CB900...

Mallory
06.11.2019, 20:00
Może bardziej zorientowani napiszą na co wkleić zębatkę przy jeszcze znikomym zużyciu wałka.



Tu cały wątek sprzed 6 lat:
http://africatwin.com.pl/showthread.php?t=16104

Tu sposób sprzed 4,5 roku:
http://africatwin.com.pl/showpost.php?p=379295&postcount=153

Tu weryfikacja sprzed 3 lat:
http://africatwin.com.pl/showpost.php?p=468255&postcount=232

sorry, że tylko moje posty (nie są jedyne i odkrywcze w temacie), ale najławiej mi je znaleźć...

Kazmir
06.11.2019, 21:19
A to, że wałek w NAT zintegrowany z łożyskiem to ciekawe, ciekawe...
Wydaje mi się, że łożysko jest wciskane na prasie? Na rysunku widać równą linię na osadzeniu. Trzeba by to mieć w łapkach.
Wałek sprzęgłowy skrzyni biegów Polonez, Fiat i podobne... zachodnie.
Łożysko jest wciskane na prasie z talerzową sprężyną i zabezpieczone pierścieniem osadczym. Taki montaż daje dobrą stabilizacje wałka.

mdxmd
06.11.2019, 23:36
zastanawiam się aby dorobić 2szt. podkładki 0.5mm z teflonu skasują one luz boczny zębatki przy jednoczesnym uszczelnieniu wieloklinu ze smarem, teflon nie powinien się wytrzeć i teoretycznie powinno działać .

MrWaski
08.11.2019, 21:27
Dopytałem uczonych w piśmie.
Jest możliwe osadzanie łożyska tak, że rozebranie może być kłopotliwe z powodu zabezpieczeń takich jak miejscowe zgrubienie wałka lub napunktowanie zniekształcające.
Kiedyś były też łożyska składane na bieżni robionej razem z wałkiem.
Istotne jest też to, że łożysko pracujące w takich warunkach (wewnątrz szczelnej skrzyni) powinno wytrzymać więcej niż zęby wałka zdawczego.

A więc temat nie wart drążenia. Trudno, raz na 100-200 tys. km trza wymienić oryginalny komplet i jeździć.

mdxmd
09.11.2019, 16:53
A więc temat nie wart drążenia. Trudno, raz na 100-200 tys. km trza wymienić oryginalny komplet i jeździć.

mam już 90.000 proszę Cię to nie jest śmieszne :mur:


dotarła zębatka OEM i na wstępie w porównaniu do JT wieloklin jest węższy o ok 1.5mm na korzyść JT (szerszy) ale co ciekawe zakładając oryginalną zębatkę musiałem poluzować łańcuch o ok 1.5mm więc sporo... Wyjaśniło się też dlaczego zębatka JT miała duży luz po niewielkim przebiegu:

wieloklin zębatki oem jest węższy i zakładając nową zębatkę JT otrzymujemy fabryczne pasowanie wałek/zębatka i jest miło bo żadnych luzów ale szersza część zębatki bardzo szybo się zużyje do wałka więc w krótkim czasie luz się powiększa do tego z filmu i nie jest to wada zębatki.

Zastanawiałem się nad wklejaniem ale w porównaniu do XRV w CRF obciążenia są dużo większe i mam wątpliwości czy to podoła... więc tymczasowo zrobiłem patent z uszczelnieniem wieloklinu oring od strony silnika 29x1.5 a od strony nakrętki 25x2 (chociaż lepszy były 2.5) takie rozwiązanie zamyka możliwość wydostawania się smaru oraz wypłukiwaniu go przez wodę. Ile to wytrzyma zobaczymy. Oringi mieszczą się we wcięciu wieloklinu zębatki i nie są w żaden sposób przycięte ani nie zmieniają dystansowania..

Docelowo myślę o zamówieniu 2 podkładek ale o grubości 0.3mm z teflonu jedna od strony silnika z wycięciem na wieloklin a druga od strony nakrętki do tego nowa podkładka (grubsza) aby był dobry docisk z samej śruby usztywni to sporo zębatkę a także powinno uszczelnić wieloklin.

Zębatka przednia po dokręceniu śruby ma 0.55mm luzu bocznego na wałku więc ściema niezła z rozwiązaniem problemu wałka... sporo osób dało się nabrać... :( problem był i będzie taki sam

materna
09.11.2019, 18:21
Dlaczego oni robią cały czas takie pływające połączenie...??

MrWaski
09.11.2019, 21:30
Żeby przy dużych prędkościach i zmiennym obciążeniu nie ścinały się zęby po bokach. Tak twierdzą uczone w piśmie.