PDA

View Full Version : Recenzja użytkownika kkbike po połowie sezonu


mostry1988
20.11.2018, 18:31
Cześć. Jako że jest spore zainteresowanie tematem zębatki kkbike to pozwolę sobie zrobić nowy temat (jak nie mogę, to wyrzućcie) i wkleić moją recenzję z forum TCP, bo nie chce mi się edytować teraz od nowa. Jak nie będą linki do zdjęć działać, to później lub jutro poprawię, a więc wklejam tak jak na TCP:

Tak jak obiecywałem – zdjąłem zębatkę kkbike, żeby zobaczyć skąd wziął się luz. Pierwszą niepokojącą rzeczą jaką zobaczyłem było to, że mimo użycia najlepszego na rynku smaru do tego połączenia w miejscach, gdzie były największe siły pojawiła się ruda:

https://drive.google.com/file/d/1MmNGZgWBSa1eN0kBu7ACP5pxBLhmCASG/view?usp=sharing


Fimik prezentujący luz:

https://drive.google.com/file/d/1Ij_dFhug1JP7VByKnAHj4UCPGjxY3UW1/view?usp=sharing

Po oczyszczeniu i dokładnym obejrzeniu zębatki widać, że jej wielowypust w miejscu przed zabezpieczeniem - czyli tam gdzie zębatka jest szersza od normalnej (od czoła patrząc na motocykl z jego lewej strony) – wyrobił się bardzo szybko (ilość przejechanych kilometrów podam później wieczorem):

https://drive.google.com/open?id=1kT9uH1OfDmw2L0zuHudJ8mFFtJvzSi6V

Wielowypust na wałku zdawczym mam dość mocno już zużyty (niestety foto przed oczyszczeniem - jutro mogę cyknąć nowe):

https://drive.google.com/open?id=1uM9UzJjXxGelAHQIR9pK94L5bEeZy983

Po zamontowaniu kkbike pracowała ona przyjmując cały moment obrotowy w miejscu, gdzie normalna zębatka nie pracowała – przed zabezpieczeniem. Na moje szczęście nie wałek w tym miejscu, a kkbike się poddała i teraz praktycznie wszędzie na całej szerokości luz między wielowypustami jest prawdopodobnie identyczny. W miejscu normalnej zębatki są wyrobione wielowypusty na wałku, a w miejscu, gdzie pracuje kkbike wyrobiona jest zębatka. Postanawiam ją wkleić. Morał tego jest taki, że na wałek w stanie idealnym warto włożyć tę zębatkę profilaktycznie. Wałek w stanie takim jak mój najlepiej wymienić. Ja w tym tygodniu jeszcze wkleję, a za rok pewnie wymienię lub będę wklejał nadal. Kolejna rzecz, którą ja bym robił, gdybym miał wałek w stanie bardzo dobrym, to smarowanie tego połączenia wraz z każdym smarowaniem łańcucha tym bardziej, że smary MoS2 są dostępne w sprayu. Chociaż zdjęcie i ponowny montaż zębatki to tak naprawdę 20min roboty. Koła tylnego nie trzeba zdejmować. Ja luzuję oś, napinacze i przesuwam koło w przód na tyle, ile pozwala wahacz. Potem zsuwam łańcuch z tylnej zębatki w stronę felgi (wcześniej demontuję osłonę łańcucha) i można śmiało zdjąć łańcuch z zębatki przedniej. Łańcuch wieszam sobie na górnej śrubie od pokrywy zębatki i łapię go trytytką poniżej zębatki aby nie przeszkadzał. W ten sposób zębatka jest na wierzchu.

Poniżej pozwolę sobie wrzucić jeszcze kilka fotek ze względu na spore zainteresowanie tym patentem.

Pozdrawiam, Rekin (mostry1988)

https://drive.google.com/open?id=1PMUVprfJynigVJDzbQ0E3-bgUQ8S2c27

Na poniższym widać, że niepotrzebnie włosi tak sporą fazę zrobili na wielowypustach od strony silnika - zębatka przez to niewiele się tam opiera na wałku a mogłaby tam też używać wieloklinu, którego zwykła zębatka nie sięga:
https://drive.google.com/open?id=133yhEl5w51uPBQ_hHmoXocYv8SwEM15D
Na poniższym widać, że śruby nie przenoszą momentu, tylko trzymają blaszki zabezpieczające. Zębatka jest jednym elementem:
https://drive.google.com/open?id=1hRoRewQhIu5wYhnhqAoERzqWXXHeK8We

https://drive.google.com/open?id=1PJrgD1UIyX0HsVMtO962FAvt-urfZ3Xf

Ostatnie zdjęcie aby pokazać zużycie zębów napędzających łańcuch:
https://drive.google.com/open?id=1s7Kp_YM6jxIuqNQFnyQRMajrbkMUKP4T

Datę montażu i przebieg podam trochę później, ale jeszcze dzisiaj się postaram.

Pozdrawiam, Rekin (mostry1988)

CzarnyEZG
20.11.2018, 19:39
I to się nazywa porządne sprawozdanie. :Thumbs_Up:

Pytanie - bez żadnej złośliwości.
Czym smarujesz łańcuch?

Widziałem sporo zdjęć wałków i ich okolic i praktycznie wszystkie są suche (i często czyste) albo niestety zardzewiałe.

Ja smaruję Hipolem lub olejem dedykowanym do scotoilera i jest tam zawsze małe olejowe bagienko.
Skoro ruda zabija wałek, to może warto smarować olejem i przymknąć oko na upierdoloną felgę ale dzięki temu mieć wałek nasmarowany?

Franz
20.11.2018, 19:56
Ta zebatka na takim walku nie miała prawa pracować dłużej. Tam gdzie jest nacisk przez łańcuch
zembatka ma próżnie. Błąd, że od razu nie wkleiles.
Zozpieprzylo to cześć wałka gdzie była jeszcze dobra
U mnie łańcuch często smarowany. Komora walka i zebatka
Zawsze uje...w oleju. Nie ma miejsca na korozję

dubel
20.11.2018, 20:33
Za miast pierdolic się z częstym zdejmowaniem i zakładaniem zebatki przy idealnym walku lepiej użyć odpowiedniego kleju, łatwo demotowalny, zabezpieczy przed korozją, woda oraz zużyciem wałka. Oczywiście nie będzie to ten sam klej co do naprawy wałka.

CzarnyEZG
20.11.2018, 20:49
Dubel, wklejenie zębatki to optymalne rozwiązanie i z tym nie dyskutuję (dla sceptyków wklejenie zębatki z tłumikiem drgań)

Chodziło mi raczej o rudą na wałku.
Z tego co pisze Franz to będzie kwestia sposobu smarowania (tak jak u mnie)

mostry1988
20.11.2018, 20:58
I to się nazywa porządne sprawozdanie. :Thumbs_Up:

Pytanie - bez żadnej złośliwości.
Czym smarujesz łańcuch?

Widziałem sporo zdjęć wałków i ich okolic i praktycznie wszystkie są suche (i często czyste) albo niestety zardzewiałe.


Ja smaruję Hipolem lub olejem dedykowanym do scotoilera i jest tam zawsze małe olejowe bagienko.
Skoro ruda zabija wałek, to może warto smarować olejem i przymknąć oko na upierdoloną felgę ale dzięki temu mieć wałek nasmarowany?


Łańcuch smaruję smarem do łańcuchów w sprayu. Obecnie był chyba motula off-road. Na zdjęciach łańcuch jest brudny po jeździe w terenie, ale nie jest suchy. Tam wokół wszędzie na zdjęciach też nieciekawie to wygląda wokoł wałka, ale jest dobrze... Mówi to mechanik okrętowy ze zboczeniem na punkcie smarowania ;-) połączenie wałek - zębatka smarowałem przy montażu smarem molycote gn-plus. Nie ma lepszego do tego połączenia. Jednakże przez to, że zębatka opierała się całą siłą na tej części wieloklinów a reszta była w powietrzu to ten smar wydmuchało/wycisnęło z tego miejsca. Tylko tam, gdzie był kontakt zębatki z wałkiem ruda się pojawiła

mostry1988
20.11.2018, 21:00
Ta zebatka na takim walku nie miała prawa pracować dłużej. Tam gdzie jest nacisk przez łańcuch
zembatka ma próżnie. Błąd, że od razu nie wkleiles.
Zozpieprzylo to cześć wałka gdzie była jeszcze dobra
U mnie łańcuch często smarowany. Komora walka i zebatka
Zawsze uje...w oleju. Nie ma miejsca na korozję

Myślałem o tym, żeby od razu wkleić, ale lubię eksperymenty. Dzięki mnie inni teraz mogą wiedzieć co robić.

Czytaj ze zrozumieniem. Nie uszkodziło mi to bardziej wałka. Uszkodziła się zębatka wewnątrz tam, gdzie wałek nie był zużyty

mostry1988
20.11.2018, 21:07
Za miast pierdolic się z częstym zdejmowaniem i zakładaniem zebatki przy idealnym walku lepiej użyć odpowiedniego kleju, łatwo demotowalny, zabezpieczy przed korozją, woda oraz zużyciem wałka. Oczywiście nie będzie to ten sam klej co do naprawy wałka.

Dubel... To jest i zawsze będzie kwestia dyskusyjna na pewno. Myślę, że lepiej używać zębatek dobrej jakości i zmieniać częściej niż łańcuch. Ta zębatka to nawet przy użyciu super materiałów jest najsłabszym, bo najbardziej obciążonym elementem układu napędowego

dubel
20.11.2018, 21:24
Dubel... To jest i zawsze będzie kwestia dyskusyjna na pewno. Myślę, że lepiej używać zębatek dobrej jakości i zmieniać częściej niż łańcuch. Ta zębatka to nawet przy użyciu super materiałów jest najsłabszym, bo najbardziej obciążonym elementem układu napędowego

I tak ma być bo gdyby zebatka była twardsza od walka to nic dobrego z tego by nie wynikło.
Sprawa dyskusyjna mówisz ale dlaczego? Trzeba użyć zebatki dobrej jakości i odpowiedniego środka montażowego, a zębatka będzie mogła być zuzyta w pełni oraz wałek pozostanie w stanie nie naruszonym. Tak samo jak się używa klejów do gwintu, środków przeciw zacieraniu czy uszczelniacz tak i tu wystarczy odpowiednią chemia. Nie widzę ani jednego negatywy przy użyciu kleju, pozytywów całe mnóstwo. Znasz minusy to przedstaw je. Jedynym utrudnieniem ale nie minusem jest konieczność użycia narzędzia czyli ściągacz.

Edit:
Ta zębatka to nawet przy użyciu super materiałów jest najsłabszym, bo najbardziej obciążonym elementem układu napędowego
Najbardziej obciążonym punktem jest miejsce styku walka i zebatki.

mostry1988
20.11.2018, 21:38
Z najbardziej obciążonym miejscem to o to mi właśnie chodziło że wieloklin. Co do tego, że sprawa dyskusyjna to najbardziej chodzi mi o to, że ludzie nie eksperymentując, nie mając wiedzy lubią swoje zawsze dodać. "Nie znam się, więc się wypowiem" ;-)

mostry1988
20.11.2018, 21:41
Wracając do twardości zębatki i wałka to właśnie pluję sobie w mordę, bo mierzyłem sunstara i kkbike a wałka nie zmierzyłem jak miałem przyrząd.

CzarnyEZG
20.11.2018, 22:05
mostry1988 - popraw mnie, jeżeli coś przekręciłem.

Zastosowałeś smar Molycote GN-Plus do połączenia wałek-zebatka i zgodnie z tym co zaobserwowałeś nie spełnił on swojej funkcji.

Dodatkowo smarujesz łańcuch Motulem Offroadowym i nie wpływa to na stan nasmarowania połączenia wałek-zębatka (czyli nie ma efektu dodatkowego smarowania wałka)

Zgadza się?

dubel
20.11.2018, 22:05
Z najbardziej obciążonym miejscem to o to mi właśnie chodziło że wieloklin. Co do tego, że sprawa dyskusyjna to najbardziej chodzi mi o to, że ludzie nie eksperymentując, nie mając wiedzy lubią swoje zawsze dodać. "Nie znam się, więc się wypowiem" ;-)

Niektórzy nie muszą eksperymentować bo posiadają wiedzę, praktykę, doświadczenie i nie próbują wyważac otwartych drzwi...

mostry1988

Dodatkowo smarujesz łańcuch Motulem Offroadowym i nie wpływa to na stan nasmarowania połączenia wałek-zębatka (czyli nie ma efektu dodatkowego smarowania wałka)

Zgadza się?
Bez względu co będziesz lał na lancuch nie osiągniesz efektu "dodatkowego smarowania wałka", tam działają siły odsrodkowe dokładnie wyzucajac wszystko na zewnątrz (wszystko co otacza zebatke)

CzarnyEZG
20.11.2018, 22:32
Dubel Merytoryka skończyła się w pierwszym poście.
Rozwiązanie Kkbike jest niewystarczające i nie powoduje zahamowania degradacji wałka, ani utrzymania nowego wałka w stanie nowym.

Zatem najlepszą (i jak narazie jedyną metodą) jest wklejanie zębatek.

Teraz gadamy przy piwie i kominku o pozostałych rzeczach.
Kolega w jednym poście pisze że ruda weszła na wałek, a w kolejnym, że zastosował najlepszy środek do połączenia wałek-zębatka (czyli najlepszy środek nie zadziałał)
Lepszy środkiem do niedopuszczenia rudej na wieloklin okazuje się zwykły olej przekładniowy :)
To wiemy z doświadczenia (np mojego) a nie z teoretyzowania w stylu "nie wiem, ale się wypowiem" (bo ktoś tu przywoływał już takie argumenty.

mostry1988
20.11.2018, 22:51
Ruda się pojawiła bo jako że zębatka opierała się tylko na końcówce a zęby łańcucha znajdują się dalej nad gdzie był największy luz, to zębatka miała tendencję do ukosowania się na wałku. Smar wycisnęło w stronę silnika i tyle.

Co do tego, żeby smar łańcuchowy miał dodatkowo chronić połączenie zębatki i wałka to fizycznie niemożliwe ze względu na siłę nazywaną (często błędnie) odśrodkową.

Co do tego, że to temat dyskusyjny to jak właśnie widać każdy temat na forum jest dyskusyjny, bo każdy lubi wrzucić swoje trzy grosze a wtedy to jest dyskusja.

Przytaczając "nie znam się, więc się wypowiem" nie miałem na myśli komentarzy w tym wątku, a ogólne podejście na forach internetowych.

Dzieju
22.11.2018, 22:43
Zacznij pisać w jednym poście a nie stukasz posty jeden za drugim.
Postaw na jakość nie ilość.

Krop
19.01.2019, 05:06
A ja jak już zauważyłem lekko liźnięty wałek to wklejam kkbike na technikoll , założę olejarnię, bądź co bądź własnej konstrukcji lub ,,żółtą'' i się zobaczy......za 1000 km....
Mam nadzieję że kkbike za 2,5 stówy ujedzie jakieś 10tyś.....a Trampek lekko no ma....

Mallory
19.01.2019, 21:35
A ja jak już zauważyłem lekko liźnięty wałek to wklejam kkbike na technikoll , założę olejarnię, bądź co bądź własnej konstrukcji lub ,,żółtą'' i się zobaczy......za 1000 km....
Mam nadzieję że kkbike za 2,5 stówy ujedzie jakieś 10tyś.....a Trampek lekko no ma....

Wklejona (np. locktite 3478 lub tym co piszesz) zębatka oryginalna za 1,5 stówy wytrzymuje bez problemu 25 tyś i więcej bez jakiegokolwiek dalszego zużycia wałka.
Opis montażu, testy długodystansowe, wymiana są FAT łatwe do znalezienia.