PDA

View Full Version : Torby boczne na GMOLE uwaga !!!


HarryLey4x4
01.10.2018, 08:39
Witajcie.
Piszę w tym wątku dla przestrogi. Nie kojarzę by temat był wcześniej nagłaśniany,choć mam wrażenie ,że gdzieś już o tym czytałem .
Mianowicie, w ostatni weekend wybrałem się nową NAT w góry. Po drodze była spora dojazdówka S5 do Wrocka. Jak niektóre osoby może kojarzą miałem w tym roku zdarzenie ,czyli położyłem poprzednią NAT na asfalcie z powodu shimmy ptzy dość konkretnej prędkości.
Obecny wyjazd był dla mnie trochę terapeutyczny (psychotetapeutyczny 😁), zatem byłem ostrożny i jechałem z duszą na ramieniu. Piękna pogoda, niby dobra bo nowa trasa, asfalt ok.więc były momenty ,że pocisnąłem więcej niż 120. Mamy przełom września i października, więc czuje się jadąc różne masy powietrza, to zimne w cieniu to cieplejsze w słońcu, wiaterek itp. To wszystko powodowało,że w pewien rezonans wpadała mi momentami kierownica. Miałem różne myśli, czy to ten wiatr, czy może mam słabe ręce, czy może jestem za gruby i wiatr mnie traktuje jak żagiel. Gdyby nie to ,że mam nowy motocykl pomyślałbym , że coś nie tak mi złożyli w serwisie po wypadku, gdyby nie to ,że jadę na seryjnej gumie pomyślałbym ,że to kostka ,bo takie lubię opony, ale jeszcze ich nie zdąrzyłem założyć. Po przekroczeniu ok.125 km/h motocykl zaczynał wchodzić w lekką shimmę. Przez dlugi czas po prostu nie jechałem szybciej niż 120 km/h więc problem mnie nie dotyczył. Niestety bywały sytuacje,gdzie nie było wyjścia i dodanie prędkości było konieczne.
Przejechałem ponad 700 km i w drodze powrotnej na S5 zacząłem badać ręką gdzie masy powietrza działają najmocniej. Oczywiście niezbyt to było rozsądne, ale...
Mam zamontowane wszystkie oryginalne z Hondy akcesoryjne deflektory boczne, szyba oryginalna ale na Batzenie, jedynie obecnie nie mam deflektora na zbiorniku, tego akcesorium , co zapobiega telepaniu głowy jak wiatr dostaje się pod daszek, ale mam tankbag, który działa do niego podobnie w tym zakresie. Ciąg powietrza spomiędzy czachy i zbiornika wykluczyłem, bo nie działał on jakoś drastycznie na ręce.
Wyszło na to , że z okolicy gmoli na wysokości baku mam taki wir powietrza, który przy większej prędkości zawija się do góry i wprawia ręce w łopot.
Zatrzymałem się na stacji i postanowiłem zdemontować torby dowieszone do gmoli.
Wróciłem na szosę i do 160 km/h nie miałem drgań poziomych na kierownicy.
Wniosek - mimo , że byłem bardzo zadowolony z toreb dowieszanych na gmolach w moim przypadku obie produkcje to HEED, to musze stwierdzic ,ze jesli ktos zamierza nie tylko dziadkować niskimi prędkościami , to raczej o takich torbach powinien zapomnieć.
Miałem taki sam zestaw na poprzedniej NAT i mimo ,że torby lekko inaczej były mocowane ,to pewnie mogły mieć wplyw na powstanie (dodatkowo oczywiście do innych czynników) shimmy , czyli przyczyny wypadku.
Szkoda, bo wydaje się to być fajne rozwiązanie. Oczywiście te prędkości o których mówimy nie są wyprawowe, ale jednak w skrajnych momentach potrzebne do osiągania. Każdemu poddaję pod rozwagę ów temat.
Hawkhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20181001/d4ea00ea6fdcd95578c939735e155870.jpg

operator99
01.10.2018, 08:44
Ciekawe lepiej nie testować chyba,ja nie mam takich toreb na gmole i nie montuje niczego na nie

Emek
01.10.2018, 08:47
Do czego wykorzystujesz te torebeczki? Tak z ciekawości bo małe i można ich zawartość z powodzeniem upchać w innym miejscu. Tym bardziej że jakiś dyskomfort i shimmy powodują jak mówisz.

HarryLey4x4
01.10.2018, 08:57
Dotychczas miałem tak podręczne rzeczy ,które nawet jakby ktoś chciał je podpierniczyć to jakoś bym przeżył. Chusteczki do rąk , rękawiczki do ewentualnych prac na drodze, kabelki zapasowe, bezpieczniki, olej do olejarki, mały lejek, szmatki... Wszystko to co na szybko moge potrzebowac i na szybko schować. Raczej miękkie rzeczy. Dziś już wiem ,ze stracę fajne miejsce na przydasie, a o tyle miejsca zmniejszy mi się zawartość kufra. Szkoda, ale cóż...

PawelM.
01.10.2018, 09:06
Pogadaj z Mirkiem Xcountry.pl a napewbo zrobi coś pod zamówienie i będzie elegancko

Novy
01.10.2018, 09:15
Mam torby na gmole Sw-Motech'a. Umieszczam je zwykle tylko wtedy, gdy mój tył jest objuczony i jadę gdzieś z pasażerem.
Traktuję te torby jak przeciwwagę dociążając przód. Pakuję do nich zawsze małe butelki z piciem.
Przy prędkościach wyprawowych raczej nie zauważyłem shimmy.

madafakinges
01.10.2018, 09:33
Harley popracuj nad ustawieniami zawieszenia,bo one mają kolosalny wpływ na stabilność moto. Najpierw sprawdź czy wszystko jest na fabrycznych ustawach, bo u mnie po wyjeździe z salonu nie było, ustaw odpowiedni SAG a następnie podkręć odbicie (to u dołu) - Jeździć obserwować.
Zmien styl pakowania, zamontuj sakwy boczne rezygnując w pakowanie się w centralkę. Ja centralki używam, tylko jak jadę z moją jako oparcia.
Chociaż zazwyczaj nie wietrze i nie słucham ludzi w beretach tutaj masz wytłumaczone co nieco o zasadzie pracy zawieszenia, również pare słów nt. pakowania się na tył moto.

CCCl2KBpP5g

radiolog
01.10.2018, 09:49
Jedyne zastosowanie dla toreb na gmole widzę w ochronoe plastików jak sie afryka obali, ale z reguły to jednorazowo, bo paski wyrywa z torebek. W innym przypadku to tylko łapie brud i kurz i wyglada jak ch... z dupy wciągnięty

JarekO
01.10.2018, 09:51
Dzięki za wpis. Ja dodam od siebie, że podobnie dzieje się jak wpada powietrze w rękaw kurtki (mam taką jedną na dobiciu). Lubię jeździć w krótkich rękawiczkach i powyżej 110 km/h zaczyna się trzepanie ramionami. Inna kurtka lub długie rękawiczki rozwiązały problem.

HarryLey4x4
01.10.2018, 09:51
Mada, zgadzam sie w 100 %. Niestety na regulacji zawieszen sie nie znam. Nawet jesli teorię poznaję to mam wrazenie,ze musialby ktos z doswiadczeniem mi pomoc. Raz juz teorię wyjscia z shimmy probowalem wdrozyć sam 😂, choc tutaj trudno by ktos cos za mnie zrobił.
Przy regulacji poszukam jakiegos szpeca. Co do tylnego kufra, to nie odczuwalem roznicy po demontazu ,choc to kolejny moj cel, by z niego rezygnowac
Niestety najpierw tankbag. Obawiam sie jedynie,ze bede zmuszony nauczyc się spakowac do portfela

JarekO, dzieki za podpowiedz. Sprawdze. Tez lubie krotkie rekawice.
Radiolog, u mnie po szlifie paski trzymały ,ale torba miała nowy otwor.
Co do brudu, to skolei dla mnie Afryka im brudniejsza tym ładniejsza. Na myjkę niech jezdzą GSy 😂

madafakinges
01.10.2018, 09:58
Otwórz owners manuala i zobacz wszytko jest tam ładnie opisane, ustaw na fabryczne i dodawaj po 1 kliku na + bo na pewno afre trzeba usztywnić.Zajmij się na razie tylko tylnym amorem. Nie bój się nie zepsujesz tam nic. Z moich doświadczeń z ori amorem mogę ci powiedzieć że od razu na max skręć napięcie sprężyny, czyli to ręczne pokrętło i na max tą śrubkę u dołu amora.
Zobaczysz że prowadzenie szczególnie po zakrętach znacznie się poprawi.
Jeśli masz trochę wolnego grosza to naprawdę warto zainwestować w porządny amor na tył. W zimie Wilbers robi wyprzedaże na ebay.

HarryLey4x4
01.10.2018, 10:04
W poprzedniej afrze, miałem mocno skręcony amor tylny. Gdy go poluzowałem i wszedłem chyba na 7 kliknięcie od dolu,czyli na fabryczne zalecanel,poczułem ulge. Dodam E zawsze mam kufer prawie zaladowany, stelarze boczne, narzedziowke z klamotami.
Dzis moim problemem jest miękki przód. Coś w tej nowej jest inaczej niż w poprzedniej NAT. Moze to tylko ustawienia . Zaczne od sprawdzenia nastawow na obu lagach czy sa takie same i czy fabryczne. Potem pomysle dalej.

operator99
01.10.2018, 10:05
Otwórz owners manuala i zobacz wszytko jest tam ładnie opisane, ustaw na fabryczne i dodawaj po 1 kliku na + bo na pewno afre trzeba usztywnić.Zajmij się na razie tylko tylnym amorem. Nie bój się nie zepsujesz tam nic. Z moich doświadczeń z ori amorem mogę ci powiedzieć że od razu na max skręć napięcie sprężyny, czyli to ręczne pokrętło i na max tą śrubkę u dołu amora.
Zobaczysz że prowadzenie szczególnie po zakrętach znacznie się poprawi.
Jeśli masz trochę wolnego grosza to naprawdę warto zainwestować w porządny amor na tył. W zimie Wilbers robi wyprzedaże na ebay.

Regulacja tylnego amora nie zależy to od wagi kierownika?I czy jedzie z bagażem? Jeśli ja na ten przykład ważę 82kg i jadę sam to mam coś skręcać,regulować na tyle ? Wydaje mi się że nie

ex1
01.10.2018, 10:10
Regulacja tylnego amora nie zależy to od wagi kierownika?I czy jedzie z bagażem? Jeśli ja na ten przykład ważę 82kg i jadę sam to mam coś skręcać,regulować na tyle ? Wydaje mi się że nie

Najważniejsze to poprawne ustawienie SAG-u, czyli napięcia sprężyn.. Tłumnienia dobieramy do własnego stylu jazdy i potrzeb.. :)

HarryLey4x4
01.10.2018, 10:10
Mada gdzie znajde manuala do NAT?.
Wydaje mi sie ,ze mam inaczej poustawiane lagi. Kropki i kreski cos mi nie pasują na lewej i prawej...

muszel72
01.10.2018, 10:14
Zastanawiające bo i u mnie w ATAS-ie ustawienia były zgoła inne niż producent podaje jako fabryczne. Przód napięcie wstępne musiałem odpuścić bo twarde było tak, że wydawało mi się iż mam balon w oponie.

madafakinges
01.10.2018, 10:16
Amor w NAT jest bardzo miękko zestrojony, mierzyłeś SAG czyli ile ugina ci się amor pod twoim ciężarem powinien 30% np przy moich 100kg+ nie dało się ustawić tylnego amora, bo sprężyna jest za miękka.
W liczbach to wygląda tak fabryczna sprężyna ma twardość 0,75 a w wilbersie 1,15 czyli o 50% sztywniejsza.
Jeśli skręcisz na max sprężyne to amor będzie działał jak katapulta, dlatego trzeba skręcić odbicie, które ma za zadanie 'opanowanie' siły sprężyny. Niestety nawet po skęceniu na max odbicia będzie ono za słabe... bo tak kitajce je ujowo ustawili.
Żeby rozwiązać te problemy można dać amor do settingu + wymiana sprężyny pod wagę albo kupić akcesoryjny przygotowany pod twoją wagę.
Ten filmik co podrzuciłem tłumaczy podstawy.

HarryLey4x4
01.10.2018, 10:18
Na razie jade do serwisu. Niech mi skreca na ustawienia z manuala, potem najwyzej bede wiedzial w jakim isc kierunku. Teraz nie mam pewnosci co mam, bo na kazdej ladze znaczniki sa w innych miejscach

Ja mam 96 kg. W transalpie progresy na tył i przód załatwily sprawę mega dobrze. W NAT zapewne bede musial pomyslec co z przodem , tyl jakos nie odczuwam dyskomfortu ,albo o tym nie wiem

madafakinges
01.10.2018, 10:24
Najważniejsze to poprawne ustawienie SAG-u, czyli napięcia sprężyn.. Tłumnienia dobieramy do własnego stylu jazdy i potrzeb.. :)

Nie do końca tłumienie odbicia ściśle powiązane jest z napięciem sprężyny.
SXDL_jREhEE

Ustawienie zawieszenia masz w instrukcji obsługi.

Muszel ja żeby ustawić SAG z przodu musiałem odpuścić całkiem napięcie sprężyny, do tego zmiejszyłem u dołu o 3kliki a u góry o jeden obrót.

Lakrua
01.10.2018, 10:26
Mam torby na gmolach heed, dużo większe od twoich. Żadnych problemów nie mam nawet przy prędkościach 180+ . Pokombinuj z tym zawieszeniem. Torby mega sprawa tak je polubiłem ze używam ich na co dzień i nie ściągam wcale mega pojemne.
http://africatwin.pl/picture.php?albumid=340&pictureid=1997

motif
01.10.2018, 10:27
Harley popracuj nad ustawieniami zawieszenia,bo one mają kolosalny wpływ na stabilność moto. Najpierw sprawdź czy wszystko jest na fabrycznych ustawach, bo u mnie po wyjeździe z salonu nie było, ustaw odpowiedni SAG a następnie podkręć odbicie (to u dołu) - Jeździć obserwować.
Zmien styl pakowania, zamontuj sakwy boczne rezygnując w pakowanie się w centralkę. Ja centralki używam, tylko jak jadę z moją jako oparcia.
Chociaż zazwyczaj nie wietrze i nie słucham ludzi w beretach tutaj masz wytłumaczone co nieco o zasadzie pracy zawieszenia, również pare słów nt. pakowania się na tył moto.


dokładnie tak, kto to jeździ z takim centralnym kufrem szybko, czasami mądrale jeżdżą nawet z tym w terenie i sie dziwia że cały motor skacze,
nie wspominajac już o pękaniu subframea....

Tutaj głownym problemem nie sa żadne torby gmolowe.

radiolog
01.10.2018, 11:54
Najważniejsze to poprawne ustawienie SAG-u, czyli napięcia sprężyn.. Tłumnienia dobieramy do własnego stylu jazdy i potrzeb.. :)Z oryginalnym tyłem SAG nawet ze sprężyną na max byl poza zakresem zalecanym, przód sie dało wyregulować

HarryLey4x4
01.10.2018, 13:38
Motif. Ja nie pisze co mi się wydaje, tylko co sprawdziłem. Kufer został , torby na gmolach zniknęły i dużo się zmieniło. Nie twierdzę, że efekt drgania kiery nie jest wypadkową wielu czynników, ale zdjęcie tych toreb duuużo zmieniło.
Mam wrażenie,że inaczej czuję ten motocykl niż poprzednią NAT, dlatego chcę poszukać przyczyny. Nie zamierzam sabotowac tych toreb, bo sam je bardzo lubię i jest to dla mnie problem.

radiolog
01.10.2018, 14:03
To pewnie zasługa kashimy hehe

Cezar3
01.10.2018, 15:01
Może zbyt kurczowo trzymasz się kierownicy, nieświadomie ?
To też przy wietrze wpływa...

HarryLey4x4
01.10.2018, 15:17
Może zbyt kurczowo trzymasz się kierownicy, nieświadomie ?
To też przy wietrze wpływa...Pewnie tak 🤔

krajcar
04.01.2020, 19:05
Mam torby na gmolach heed, dużo większe od twoich. Żadnych problemów nie mam nawet przy prędkościach 180+ . Pokombinuj z tym zawieszeniem. Torby mega sprawa tak je polubiłem ze używam ich na co dzień i nie ściągam wcale mega pojemne.
http://africatwin.pl/picture.php?albumid=340&pictureid=1997



Jakie to torby z ciekawości? Homemade czy kupne?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

nabrU
04.01.2020, 19:23
Jakie to torby z ciekawości? Homemade czy kupne?


https://heedshop.eu/en_US/p/Bags-for-HEED-crash-bars-for-Honda-CRF-1000-Africa-Twin-Bunker/153

Bulla
04.01.2020, 22:23
Mam te torby w nich zatyczki do uszu podstawowy zestaw narzędzi, kable do ładowania rożnych urządzeń zabezpieczenie antykradzieżowe . Latam dopiero na Nat od grudnia zrobiłem ponad 300 km z prędkościami nie rzadko powyżej 150 i nie zauważyłem problemu .
Zastanawiam się co daje deflektor baku? Warto? Jakieś inne też warto? Lubię prędkości autostradowe i co.moze pomóc. Mam też akcesoryjną wyższa szybę. A też latam z dużym centralnym givi i nie zdążyłem odczuć dziwnych zachowań. Mam skręcone dość mocno tylnie zawieszenie chyba na 5-7 klikow czyli dość sztywno że względu na moją masę i czasem plecaczka 😁